Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilken modell av Philips the one ska man välja?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2021 - 18:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

tänker nog slå till på en 70" philips the one.

 

Men kollar man prisjakt så finns det tre st olika om an kollar vad dom heter. det skiljer sig om man kollar numren.

men jämför man dom så ser jag absolut ingen skillnad.

Någon som vet om det ens är någon skillnad på dom eller kan jag bara ta en av dom?

Bifogad fil(er)



#2

Postad 24 augusti 2021 - 19:32

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Hade jag varit du hade jag tittat på i princip vad som helst förutom ovanstående.

Det finns nog inget idag som är så mediokert som Philips TV.  Ett redigt lotteri att komma över något som funkar/håller i längden.



#3

Postad 24 augusti 2021 - 19:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hade jag varit du hade jag tittat på i princip vad som helst förutom ovanstående.

Det finns nog inget idag som är så mediokert som Philips TV.  Ett redigt lotteri att komma över något som funkar/håller i längden.

hmmm jag känner många som har dessa och samtliga är nöjda med dom.  har faktiskt aldrig hört något negativt.

 

tror det får bli en sådan. priset är inom min budget och jag vill ha Ambilight



#4

Postad 24 augusti 2021 - 19:39

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

finns flera trådar här inne om dess bristande kvalité.

men visst, är det pengar och ambilight som prioriteras före korrekt och bra bild så köp :P



#5

Postad 24 augusti 2021 - 19:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

finns flera trådar här inne om dess bristande kvalité.

men visst, är det pengar och ambilight som prioriteras före korrekt och bra bild så köp :P

 

kan du rekommendera någon annan för samma pris som är bättre?
 



#6

Postad 24 augusti 2021 - 19:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Det är ett tag sedan jag kollade runt i tv djungeln och i den prisklassen tyvärr.

Är dock övertygad att vad du än köper kommer leda till mindre huvudbry på sikt.  Om du kan välja bort ambilight då.



#7

Postad 24 augusti 2021 - 21:57

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Inne på vår 4:e Philips, inte någon som varit problem med (samtliga har gått i arv och fungerar fortfarande bra). Man köper inte världens bästa 70-tummare för 9papp men en helt klart en bra TV.

Kan ställa upp dom sida vid sida här: https://www.philips....vailability=all

Skiljer inte mycket, typ färg på ram och typ av fjärr. De som du har dina exempel slutar på 5 (alla i dina exempel) är årets/fjolårets modeller, de nya slutar på en 6:a och där har det tillkommit ett gäng funktioner.

Redigerat av lobo, 24 augusti 2021 - 22:04.


#8

Postad 25 augusti 2021 - 07:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Inne på vår 4:e Philips, inte någon som varit problem med (samtliga har gått i arv och fungerar fortfarande bra). Man köper inte världens bästa 70-tummare för 9papp men en helt klart en bra TV.

Kan ställa upp dom sida vid sida här: https://www.philips....vailability=all

Skiljer inte mycket, typ färg på ram och typ av fjärr. De som du har dina exempel slutar på 5 (alla i dina exempel) är årets/fjolårets modeller, de nya slutar på en 6:a och där har det tillkommit ett gäng funktioner.

 

låter bra det. :)

 

aha tack för den infon. det stämmer det att tillverkningsår är 2020 på alla tre.

 

hur är den inbyggda digitalboxen i dessa? är dom helt okej eller?
 



#9

Postad 25 augusti 2021 - 18:20

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Aldrig använt de inbyggda mottagarna, kör ATV på alla apparater här hemma.

#10

Postad 27 augusti 2021 - 20:58

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Köpte en the one till min far. Hade den i två dagar. Fick aldrig till någon bra bild och då är han inte kräsen...

#11

Postad 30 augusti 2021 - 07:54

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Köpte 8545…. Väldigt nöjd å riktigt bra bild. Handlar snarare om okunskap om man inte kan få till bra bild.

#12

Postad 30 augusti 2021 - 09:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Den största okunskapen ligger snarare hos Philips själva. Alla deras apparater jag har kalibrerat har behövt kompromissa och det känns mest som bortkastad tid.

 

Vill man ha korrekt bild gör man rätt i att välja ett annat märke såsom Sony, Panasonic eller eventuellt LG.



#13

Postad 30 augusti 2021 - 10:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Någon som vet om det ens är någon skillnad på dom eller kan jag bara ta en av dom?

Färgen på ramen som är ljus på 05 och 35 – eller mörk på 45 och 55. 35:n och 55:n har även en fjärrkontroll med QWERTY-tangentbord


Redigerat av Ringblixt, 30 augusti 2021 - 10:23.


#14

Postad 30 augusti 2021 - 10:38

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Den största okunskapen ligger snarare hos Philips själva. Alla deras apparater jag har kalibrerat har behövt kompromissa och det känns mest som bortkastad tid.

Vill man ha korrekt bild gör man rätt i att välja ett annat märke såsom Sony, Panasonic eller eventuellt LG.


Tror inte nån som köper en 70” för nio papp förväntar sig 100% korrekt bild! Men att säga bilden e direkt dålig är helt galet….. antingen har personen fel på synen eller så har man helt enkelt inte ens tittat på tvn.

#15

Postad 30 augusti 2021 - 10:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

På rent basala nivåer brukar Philipsarna vara i princip trasiga och då även sett till parametrar som ändå bör bli rätt även på det mest grundläggande (såsom rätt ankring av referensnivåer), vilket går hand i hand med den bristfälliga mjukvaran. Har själv inte sett just denna modell men ingen TV från Philips jag har sett har varit värt besväret att kalibrera.

 

Sen kan man självfallet vara nöjd med produkten och sett till priset får man ju förstås en stor bild, men om man har bildmässiga krav skulle jag säga att Philipsen är ett riskfyllt val. Att du sen tror att det handlar om okunskap får du stå för... :)



#16

Postad 30 augusti 2021 - 10:50

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

. Att du sen tror att det handlar om okunskap får du stå för... :)


Framförallt tror jag det handlar om att man bara ska hata Philips….. precis som man bara ska gilla Blues Brothers😆😆

#17

Postad 30 augusti 2021 - 11:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel knyter Philips ihop reglagen för panelkontrast och bakbelysning. Minns jag rätt och gör de fortfarande så?



#18

Postad 30 augusti 2021 - 12:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Om jag inte minns fel knyter Philips ihop reglagen för panelkontrast och bakbelysning. Minns jag rätt och gör de fortfarande så?

 

Både och. Reglagen för bakbelysning är vanligtvis en kombination. Det påverkar belysningen men det syns på gråramper att posteriseringen flyttas mer och mer ju mer man sänker. Så det är som en slags morph-reglage av båda. Ju längre ned man drar i reglaget desto mer kombineras de båda. Endast vid allra ljusstarkast som reglaget verkligen påverkar enbart bakbelysningen.

 

Kontrast/white level brukar ligga som ett "Videokontrast" djupare i menyerna och det brukar ha effekten att man inte kan lyfta nyanser över 235. Sänker man flyttar det även hela dynamiken så att man klipper mot svart. Varpå Brightness/black level måste lyftas vilket då skjuter nivåerna till att klippa mot vitt igen. Så håller man på fram och tillbaka och ofta inser att man får ta TV:n som den är. 


Redigerat av Ringblixt, 30 augusti 2021 - 12:08.


#19

Postad 30 augusti 2021 - 13:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Framförallt tror jag det handlar om att man bara ska hata Philips….. precis som man bara ska gilla Blues Brothers

För egen del och jag tror även flera andra så hatar vi inte Philips. Jag väljer bort dom alla dagar i veckan för jag vet att det mesta är skräp.

När jag handlar en TV så är bild prio 1. Sedan kommer design och funktion.  allt annat är för mig helt ointressant då TVn används för att visa så bra/korrekt bild som möjligt.

Philips var en gång i tiden väldigt bra och framgångsrika på TV sidan. Det var längesen nu och av vad jag sett bland vänner/bekanta och egen erfarenhet då barnet hemma hade en Philips på sitt rum så är det i min värld undermålig skit.



#20

Postad 30 augusti 2021 - 13:50

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
.

Redigerat av vinncent, 30 augusti 2021 - 13:53.


#21

Postad 30 augusti 2021 - 13:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har inte varit nån entusiast av Philips produkter genom åren, men denna TV-serie verkar enligt betyg och resensioner vara ett bra prisvärt köp. Jag har själv inte sett den med egna ögon så jag har ingen personlig åsikt om den. 



#22

Postad 30 augusti 2021 - 13:51

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

 Det var längesen nu och av vad jag sett bland vänner/bekanta och egen erfarenhet då barnet hemma hade en Philips på sitt rum så är det i min värld undermålig skit.

 

Och då är det så menar du? Vi andra som har haft precis tvärtom upplevelser från både vänner och bekanta?  Har du ens sett 8545?


Redigerat av vinncent, 30 augusti 2021 - 13:53.


#23

Postad 30 augusti 2021 - 13:55

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag har inte varit nån entusiast av Philips produkter genom åren, men denna TV-serie verkar enligt betyg och resensioner vara ett bra prisvärt köp. Jag har själv inte sett den med egna ögon så jag har ingen personlig åsikt om den. 

Japp har aldrig haft mängder av philips tidigare heller men denna efter lite genomgång i bildinställningar har riktigt fin bild.



#24

Postad 30 augusti 2021 - 14:03

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Hade 8101(?) eller nåt sånt för ett par år sen… hade höga betyg på netonnet, och en del höga betyg prisjakt
Blev aldrig vän med bilden, justerade med avs hd etc och höll på… sålde den efter några månader 🙈
Oleden vi har nu, panasonic, och projektorn epson 9400, dansar ju åttor omkring den philips vi hade
Men är ju inen annan prisklass givetvis… men sitter toknöjd :)

#25

Postad 30 augusti 2021 - 14:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Framförallt tror jag det handlar om att man bara ska hata Philips….. precis som man bara ska gilla Blues Brothers

För mig handlar det endast om att jag vill ha bra bild, och det har aldrig riktigt fungerat med Philipsarna. Deras CRTs var det absolut inga större fel på (de gjorde egna bildrör av tämligen god kvalité) men plattskärmarna lämnar i princip alltid en del att önska. Dels är min erfarenhet liknande det problemet som Ringblixt beskriver men har också haft problem med att vissa reglage inte ger någon effekt alls. RGB BIAS är nog det tydligaste exemplet: Ibland ändrar det vitbalansen i lågdagrar och ibland gör det absolut ingenting. Långt ifrån alltid har man heller någon vidare bra kontroll över extrafunktioner såsom brusreducering och liknande, vilket mer eller mindre sätter käppar i hjulet.

 

Men absolut, om du vet hur man kalibrerar en Philips - förslagsvis den du har - beskriv gärna ditt arbetsflöde och resultat så är jag idel öra! Jag har kalibrerat massvis av TV-apparater och andra bildvisare av olika slag. Regeln är oftast den att Philipsarna sticker ut och kräver att man är extra noggrann med avvägningarna, men det kan självklart finnas undantag. Kontentan blir dock mer eller mindre ett lotteri om man inte är riktigt påläst i förväg, men i så fall tror jag att man har andra modeller i sikte också. :)



#26

Postad 30 augusti 2021 - 15:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

jag har inte gjort några inställningar på tnv än. men sökte på "4k uhd" på youtube och kikade på en naturfilm.

DEt var otroligt bra bild med skarpa detaljer och superfina färger. 

Jag är ingen bildexpert men för mig var bilden grym.

 

Sen kan jag till exempel slå på en fotbollsmatch på viaplay och då är bilden katastrof. grötig, konstiga färger, alldeles för mycket kontrast och liknande saker dessutom aldrig riktigt skarp.

 

Så handlar det inte också mycket om kvaliten på det man ser än själva tvn i sig?

 

startade ett spel på ps4 och det såg också riktigt bra ut.

bluray har jag inte testat än.

 

En del netflix-serier och filmer ser ganska bra ut men en del ser inte så bra ut.

 

Kan ju bli bättre om jag ställer in tvn rätt.  ska kika på youtube om det finns några bra klipp :)



#27

Postad 30 augusti 2021 - 15:37

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

jag har inte gjort några inställningar på tnv än. men sökte på "4k uhd" på youtube och kikade på en naturfilm.
DEt var otroligt bra bild med skarpa detaljer och superfina färger.
Jag är ingen bildexpert men för mig var bilden grym.

Sen kan jag till exempel slå på en fotbollsmatch på viaplay och då är bilden katastrof. grötig, konstiga färger, alldeles för mycket kontrast och liknande saker dessutom aldrig riktigt skarp.

Så handlar det inte också mycket om kvaliten på det man ser än själva tvn i sig?

startade ett spel på ps4 och det såg också riktigt bra ut.
bluray har jag inte testat än.

En del netflix-serier och filmer ser ganska bra ut men en del ser inte så bra ut.

Kan ju bli bättre om jag ställer in tvn rätt. ska kika på youtube om det finns några bra klipp :)


Jag är absolut ingen självutnämnd expert som vissa andra på forumet….. jag e så fräck att jag faktisk använder mitt tycke å smak …. och ibland ögonen oxå för att kolla om jag gillar bilden. 😆 Kanske fler borde göra det? Ja den visar en grym bild när man matar den med framförallt 4K/DV👌🏻

#28

Postad 30 augusti 2021 - 15:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Med andra ord var det bara struntprat från din sida? Är ju helt menlöst att diskutera om "bra bild" om man inte förhåller sig till korrekta standarder utan fibblar godtyckligt i inställningarna. Självklart är alla fria att göra så om de vill, men det ger inget vidare underlag för saklig bedömning dessvärre. :)



#29

Postad 30 augusti 2021 - 15:55

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Med andra ord var det bara struntprat från din sida? Är ju helt menlöst att diskutera om "bra bild" om man inte förhåller sig till korrekta standarder utan fibblar godtyckligt i inställningarna. Självklart är alla fria att göra så om de vill, men det ger inget vidare underlag för saklig bedömning dessvärre. :)



Träffad?….Nä verkligen inte struntprat….. den visar riktigt bra bild.👍🏻

Redigerat av vinncent, 30 augusti 2021 - 15:56.


#30

Postad 30 augusti 2021 - 16:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Nja, det tyder mest på att det är bortkastad tid att diskutera med dig. Du kan förstås gå runt och tro en massa saker, men jag råder dig att läsa på om bild - gärna från yrkesverksamma inom området (däribland jag, Ringblixt och en del andra) eller från relevant facklitteratur. Att din TV i hemmasnickrat Kalle Anka-läge skulle ge bra bild, när du ständigt nonchalerar industristandarder och vetenskap, är ju ytterst osannolikt. Framförallt då Philipsarna ofta kräver att man rattar mycket innan vitbalansen träffar någotsånär rätt.

 

Självklart så kan du vara nöjd med din bild, precis som man kan vara nöjd med att ha honung på hamburgaren. Men det gör den inte bra dessvärre. :)



#31

Postad 30 augusti 2021 - 16:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nja, det tyder mest på att det är bortkastad tid att diskutera med dig. Du kan förstås gå runt och tro en massa saker, men jag råder dig att läsa på om bild - gärna från yrkesverksamma inom området (däribland jag, Ringblixt och en del andra) eller från relevant facklitteratur. Att din TV i hemmasnickrat Kalle Anka-läge skulle ge bra bild, när du ständigt nonchalerar industristandarder och vetenskap, är ju ytterst osannolikt. Framförallt då Philipsarna ofta kräver att man rattar mycket innan vitbalansen träffar någotsånär rätt.

Självklart så kan du vara nöjd med din bild, precis som man kan vara nöjd med att ha honung på hamburgaren. Men det gör den inte bra dessvärre. :)

Japp de e verkligen bortkastad tid….. du har ju inte ens sett tvn så varför svara du ens? Vetenskap? Herregud …. Andas lite 😜

Redigerat av vinncent, 30 augusti 2021 - 16:06.


#32

Postad 30 augusti 2021 - 16:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Tänk att det finns folk som tror dom är nöjda med sin TV  :D



#33

Postad 30 augusti 2021 - 16:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Tänk att det finns folk som tror dom är nöjda med sin TV :D


Haha…. Ja så sjuk tanke …. Å det utan vetenskap 😆

#34

Postad 30 augusti 2021 - 16:45

Unregistered453a0583
  • Unregistered453a0583
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tänk att det finns folk som tror dom är nöjda med sin TV  :D

:D
Skrattar så smilbanden går av :D

#35

Postad 30 augusti 2021 - 16:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 1

För de som jobbar professionellt med bildkalibrering, filmscanning, eller testbildsutveckling så är det lätt att bli besviken på hur bilden ser ut när den går igenom allsköns filter. Man har sett hur bra bilden är när den får vara ifred. ;)

 

Problemet i grunden är att man började med överskärpning, färgförstärkning, kontrastförstärkning, hög färgtemperatur och liknande i tv-apparaterna när vi hade relativt små skärmar, analog standardupplöst tv och VHS, samt högst varierande kvalitet på källmaterialet. Där var det någorlunda försvarbart att gå lös på bilden. Nu har vi digital HD och UHD som inte behöver fusk för att se bra ut, men fortfarande tillämpar tillverkarna det för att få till den klassiska tv-känslan i bilden och locka till sig folk på butiksgolvet. De vill att bilden fortfarande ska hoppa ut ut skärmen och anfalla en istället för att bara existera i rummet bakom skärmen.

 

De flesta är vana vid det och har aldrig fått uppleva en oförvanskad bild under längre tid.

 

Så grunden är att man ställer in skärmen för en neutral bild och ger sig tid att utvärdera den. Vill man efter det ändå ha någon skärpeförstärkning eller kraftigare ljus för att kompensera för synen eller rummet så kan man ställa in det lite mer strategiskt från den neutrala bilden.

 

Det är samma sak som att lämna bas och diskant på neutral inställning och höja volymen från tyst istället för att börja med bas och diskant på max och sänka volymen från 120 dB.



#36

Postad 30 augusti 2021 - 16:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 2

"Det duger för mig, alltså borde det duga för alla andra" - ganska vanligt synsätt. 

 

Det går att mysa sig nöjd med en Philips The One. Eller en Samsung TU eller en LG UN. Lägstanivån på dagens TV är ganska hög, särskilt med bra bildkällor i 4K. Och det är rätt tacksamt om man har den inställning att vara supernöjd med Good Enough. Allting duger!  :lol:

 

Ställer man däremot en Philips (även deras OLED) sida vid sida med andra TV-apparater går det att peka ut brister och även direkta fel i hur bilden reproduceras. Brister och fel man kanske inte är medveten om ifall man levt flera generationer med enbart Philips-TV och lärt sig älska den bilden. För bilden är trots allt fortfarande Good Enough. Långt från dagarna med morotsansikten och självlysande gräsmattor som var Philips signum för 10 år sedan.

 

Där det skiljer sig till Philips nackdel är att med en TV från Panasonic, Sony, LG, Samsung och TCL  – i den sjunkande ordningen – faktiskt går det att åtgärda de flesta av dessa fel när och ifall de nu finns. Där en Philips ofta inte kan erbjuda någon fullt fungerande åtgärd. Därför måste man älska bilden som den kommer är från Philips-TV. För har man önskemål om något annat går det troligtvis inte att få något annat än det man redan ser.



#37

Postad 30 augusti 2021 - 17:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Tänk att det finns folk som tror dom är nöjda med sin TV  :D

Finns väl folk som gillar att det luktar skit i lägenheten också. Jag går iaf hellre ut med soporna. :)



#38

Postad 30 augusti 2021 - 21:25

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Köpte 8545…. Väldigt nöjd å riktigt bra bild. Handlar snarare om okunskap om man inte kan få till bra bild.

 

Redan här i din första post blir det fel, du pratar om bra bild medan andra pratar om korrekt bild, "bra bild" är subjektivt, i motsats till korrekt bild, alla har såklart rätt att gilla vilken bild som helst, men med Philips är det uppenbart svårt att få till en helt korrekt bild.


Redigerat av EVOVII, 31 augusti 2021 - 18:06.


#39

Postad 31 augusti 2021 - 15:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 4

Precis brottats med en Philips OLED806. Video Kontrast-reglaget gör ingen nytta alls och utan dämpar endast dynamikomfånget. Därför kan man inte undvika att TV:n precis klipper nivåer precis innan referensvitt 235. Påverkar sällan allt material på ett tydligt sätt, men det finns en subtil effekt att högdagrar i ansikten förstärks, ansiktblänk och liknande. Precis så att personer kan se lite mer blanka ut än väntat i ansiktet.

 

Subtilt, men det finns där om man vet hur det borde se ut. Tyvärr kan man alltså inte åtgärda detta. 

 

Här finns ISF-lägen och även Film maker Mode. Dessa är – troligtvis helt medvetet – ställda så att att de lyser 2-3 ggr ljussvagare än övriga lägen, har en gul vitbalans och för snävt färgomfång, bara kring 90% av Rec709. Det är blekt, beige och trist.

 

Det finns också endast en global vitbalansinställning vilket är en nackdel då vitbalansen varierar med hur ljusstarkt panelen vill köra. Så vill man ha rätt vitbalans i SDR och i HDR får man helt enkelt välja ett av dem.

 

TV:n är också ganska pigg på att defaulta olika signaler och källor så att man hela tiden måste in och dubbelkolla vilka bildinställningar man faktiskt kör.

 

Annars kommer man ändå rätt långt om man tänker mer i Philips banor så att säga. Genom att tillåta vissa överdrifter i färger får man till färgrymden för SDR. Genom att tänka att detta är en TV byggd för att lysa kontrastrikt, färgstarkt och istället kalibrerar mot 200 nits och gamma 2.2 (mer dagsljus, ljust rum) istället för 120 nits/gamma 2.4 kommer det bli en mycket roligare TV och det är fortfarande tillräckligt korrekt. Men det kommer aldrig vara en särskilt rolig TV i biomörker och lägre ljusnivåer för den som har det önskemålet.

 

Den bästa kombon är som vanligt att skippa de inbyggda appararna och istället köra externa källor likt AppleTV eller Nvidia Shield. Dolby Vision (med den enda vitbalansminnet på plats) och man får en smidig hantering av HDR10 och SDR den vägen eftersom man med Dolby Vision tonemappar SDR och HDR10 korrekt. 


Redigerat av Ringblixt, 31 augusti 2021 - 15:33.


#40

Postad 01 september 2021 - 05:49

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0
Ur egen erfarenhet när jag i flera år jobbade som tv-säljare så var Philips värst gällande att försöka få till bilden, till och med no-name märkena var lättare att justera bilden på. Så jag har svårt att förstå varför man köper Philips då man kan köpa ett no-name märke för några tusenlappar billigare om man ändå inte är intresserad av en sk korrekt bild.

#41

Postad 01 september 2021 - 06:07

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Och då är det så menar du? Vi andra som har haft precis tvärtom upplevelser från både vänner och bekanta?  Har du ens sett 8545?

Svar ja och ja :P

Jag har inte sett en enda Philips med korrekt bra bild. 



#42

Postad 01 september 2021 - 10:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Ur egen erfarenhet när jag i flera år jobbade som tv-säljare så var Philips värst gällande att försöka få till bilden, till och med no-name märkena var lättare att justera bilden på. Så jag har svårt att förstå varför man köper Philips då man kan köpa ett no-name märke för några tusenlappar billigare om man ändå inte är intresserad av en sk korrekt bild.


Kan ju va om man vill åt en viss panel. Jag köpte Philips då jag sparade nära 10 papp mot lgs oled. Det var det nog värt går kalibrera en mycket trevlig bild om än viss black crush är väl största problemet. Men sen jämför jag med mina lcds som har black crush faktor 10 :D

#43

Postad 01 september 2021 - 11:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag har en kalibrator liggandes som jag använt till datorn.
Går den att använda till tvn kanske?

#44

Postad 01 september 2021 - 20:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Jag har en kalibrator liggandes som jag använt till datorn.
Går den att använda till tvn kanske?

Kort svar nej.

 

Långt svar är att om du har intresset att lära dig färgteori och praktiken runt det hela kan man åstadkomma en del med en moderna mätare. Dock är ju Philips TV det kanske mindre lyckade valet där eftersom dess praktiska beteende ofta går emot teorin. Under alla år jag hållit utbildningar i ämnet har Philips TV-apparater mer fungerat som en pedagogiskt hinder när det kommer till att lära ut hur man går till väga med en kalibrering. Några modeller är okey när man vet grunderna. Men det är svårare att lära sig grunderna på en Philips.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.