Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

brusljud ur högtalarna

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2004 - 18:43

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
Oavsett om jag kör med analog eller digital coax-kabel så brusar det ur högtalarna!
Det behöver faktiskt inte ens vara någon signal till receivern.
Brusljudet blir bara lite högre när jag höjer volymen, men knappt så det märks!
Det kan också "knastra" ur högtalarna då jag höjer!

Funderar på om det kan ha å göra med att receivern inte är kopplad till ett jordat eluttag, eftersom det inte finns i den här villan!

#2

Postad 22 november 2004 - 19:27

AnteKa
  • AnteKa
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Låter som det är något fel på din reciver. Jag är helt ny på detta med hemmabio, har ifs en bror som kan mer om detta och som hjälper mig. Jag har hade själv en Harman Kardon 230 som hade en brummande nätdel samt att det inte kom något ljud ur någon annan högtalare än subben när man satte på den. Jag har lämnat tillbaka den och sitter nu och läser recensioner och kommentarer på alla recivrar jag kan hitta. Vill hitta en reciver med samma ljudkaraktär fast med bättre kvalitet. Jag har läst många inlägg både här och på andra forum om personer som har råkat ut för fel på sina nya Harman Kardon modeller. Tror inte det beror på dina uttag, hoppas detta hjälpte lite.

Redigerat av AnteKa, 22 november 2004 - 19:27.


#3

Postad 22 november 2004 - 19:31

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
alltså, det är ett väldigt svagt brus! :)

men ändå...

#4

Postad 22 november 2004 - 19:36

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

alltså, det är ett väldigt svagt brus! :)

men ändå...

När du kopplade in dina sladdar och högtalarsladdar i h/k'n hade du den avstängd och strömkontakten utdragen som rekommenderas i manualen? Om ej prova det, dra ut strömkontakten och alla högtalarkablarna och låt den stå några minuter och koppla in den igen så vet du med säkerhet att det inte beror på statisk elektricitet.

Något brus ska du ej ha!

#5

Postad 22 november 2004 - 19:48

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

alltså, det är ett väldigt svagt brus! :)

men ändå...

När du kopplade in dina sladdar och högtalarsladdar i h/k'n hade du den avstängd och strömkontakten utdragen som rekommenderas i manualen? Om ej prova det, dra ut strömkontakten och alla högtalarkablarna och låt den stå några minuter och koppla in den igen så vet du med säkerhet att det inte beror på statisk elektricitet.

Något brus ska du ej ha!

jaoo, precis så gjorde jag!
har brus i alla högtalarna.

så de ska alltså vara knäpptysta om man sätter örat mot dom?

Man behöver inte heller ha receivern jordad?

#6

Postad 22 november 2004 - 19:48

metal
  • metal
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0

Nu har jag fått tillbaka förstärkaren och den är faktiskt lagad den här gången = inget mer surrande i högtalarna. Har för övrigt inget att klaga på vad gälller förstärkaren och eftersom jag köpte DVD 25:an samtidigt så får kombinationen hänga med ett tag till.


Du nämner att du inte längre har något "surr" från dina högtalare längre. Är det helt knäpptyst från högtalarna, eller kan du höra brus från högtalarna? Från diskanterna tänker jag på mest.

Jag har nämligen en AVR 430 och från mina fronthögtalare så kan man höra ett konstant brus då fronkanalerna är "aktiverade". Går man fram till högtalarna och lägger örat mot (mot diskanten) så hör man ett tydligt brusljud, alltså bara från diskanterna.
Jag har testat med ett par andra högtalare för att kolla så det inte är högtalarna, men det brusade lika mycket från dem.

Min syrra har en Yamaha RX-V396 och ett par Jamo E470 högtalare och det brusar även från de högtalarna från diskanterna.

Ska det vara ett brus rent allmänt? Eller är det fel på förstärkanen (förstärkarna?)?. Kan det ha någonting att göra med att apparaterna inte är kopplade till något jordat uttag?


Nu har jag gjort lite "felsökning" och tror jag hittat vad "felet" var. Det finns något som kallas för "TONE IN", respektive "TONE OUT" på min H/K AVR430. Ändrar man från "TONE IN" till "TONE OUT" så minskar bruset avsevärt, alltså sätter man örat mot högtalaren nu så är det en ganska stor skillnad mot tidigare. Det som "TONE OUT" gör är att stänga av tonkontrollerna (Treble och Bass) så man kör helt "flat".

Tycker dock det är lite "B" att bruset ska vara så mycket högre bara för att man kör med tonkontrollerna på. Som tur är så har jag ju iofs knappt ändrat på tonkontrollerna förut så någon större skillnad blir det ju inte ljudmässigt. Möjligen att man skulle kunna öka treble till +2 (snäppen går i 2 steg varje gång, 2, 4, 6 osv), men då brusar det mer. Bruset är väl dock inget som man märker av i vanliga fall, men nu när jag vet att det finns där så har jag faktiskt börjat lyssna efter brus varje gång jag sätter på musik, eller en film. cool.gif

Skulle någon annan av er som har en H/K av den nya serien (som har tonkontroller, om nu inte alla har det) kolla ifall ni också upplever en skillnad i "brusnivå" då ni ändrar från "TONE IN" till "TONE OUT", eller vice versa. Tack på förhand! smile.gif


--------------------
ps


Detta är skrivet i en tidigare tråd... de två sista quoten av mig. :)

Redigerat av metal, 22 november 2004 - 19:51.


#7

Postad 22 november 2004 - 19:59

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Det behöver ju inte va dina grejer det är fel på.
Det kan ju vara elnätet oxå, oavsett om det är jordat eller ej.
Spänningen ligger ju på 230V +- 10% tror jag det är, så de avvikande
procenten kan ju ha negativ inverkan på ex. recivern.
Jag har oxå ett konstant svagt brus i mina högtalare, även ibland ett
knaster som jag tror kommer från elnätet.

/Jocke

#8

Postad 22 november 2004 - 20:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag har en H/K 430 jag hör inget brus har testat med tone out o tone in.
Kör med Tone out hela tiden vid 2kanal.

#9

Postad 22 november 2004 - 20:51

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
bruset upphör precis när man slår på en källa, tex. dvd eller satelitmottagare, men fortsätter när den går igång, eller när man stängt av källan!

kan också säga att basen brummar samtidigt som diskanten brusar!

bruset och brummandet åkar inte förän jag drar på riktigt högt vid över -20db börjar det öka, och vid +10 framkommer ett tystare "tjut"!
vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre! :)

tror inte det är elnätet förästen, eftersom min gamla stereo inte låter på det här viset!

#10

Postad 22 november 2004 - 21:40

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Har du t ex antenn in i systemet? Kanske behöver en sådan här:

http://www.elfa.se/e...pl?dok=8887.htm

Redigerat av Viggen, 22 november 2004 - 21:40.


#11

Postad 22 november 2004 - 22:03

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Har du t ex antenn in i systemet? Kanske behöver en sådan här:

http://www.elfa.se/e...pl?dok=8887.htm

nope,
tog faktiskt apparaten till ett annat rum, och kopplade enbart in centern till ena frontkanalen och testade!
brusade på samma sätt då också.

trodde först att de kanske var någon annan apparat i mitt rum som störde receivern, men så verkar det inte vara!

#12

Postad 22 november 2004 - 22:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Menar du Hybe att du hör brus samtidigt som du kollar film eller lyssnar på musik?

#13

Postad 22 november 2004 - 22:46

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Menar du Hybe att du hör brus samtidigt som du kollar film eller lyssnar på musik?

skulle vilja påstå att bruset är alldeles för tyst då, för att man ska kunna höra!
Man hör det mest bara om man inte spelar upp något alls!

Inget jag stör mig på direkt,
men man vill ju att maskinen ska funka som den ska, right? :)

#14

Postad 23 november 2004 - 16:04

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Bakgrundsbrus finns i de flesta förstärkare. om man inte räknar de riktigt dyra.
20kkr och uppåt.
Det beror bara på hur kinkig man är. Sätter man örat till diskanten så hör man bakgrundsbrus på de flesta förstärkare.

Bruset kommer oftast av att slutsteget i en reciver står på max, ständigt. Så reglerar man volymen genom att höja och sänka försteget. Det är då slutsteget i stärkaren som genererar bruset.
Det är anledningen till att du hör det, vilken källa som än är ansluten. Att det blir tyst emellan när du byter källa beror på att reläerna i stärkaren kopplar bort slusteget mellan växlingarna.
Det bruset som man kan höra ibland som man kan kalla "läck", som uppkommer utav att man höjer mycket utan att ha en källa ansluten, kommer av försteget. Det bruset förstärks sen genom slutsteget och låter ofta ganska mycket när man når de övre gränserna på en stärkare.
Detta leder ju då till att ditt bakgrundbrus bara hörs lite i början och varierar inte särskillt utav vilken volym du har på försteget. Men närman kommer till de övre gränserna så tar förstegsbruset över och låter mer än slutstegsbruset.

Visst kan det vara fel på din förstärkare om det är väldigt mycket brus, men troligtvis säger service-folket att det inte är något att göra åt.

Blev lite krångligt men jag hoppas att du förstår.

Min Pioneer betedde sig så. Och det var det svaret jag fick utav pioneer-service.
Fast jag tycker att det blivit bättre efter jag bytte till Canton Karat hela vägen runt istället för att köra på skräphögtalare bak.

Redigerat av basdanne, 23 november 2004 - 16:13.


#15

Postad 23 november 2004 - 17:22

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Bakgrundsbrus finns i de flesta förstärkare. om man inte räknar de riktigt dyra.
20kkr och uppåt.
Det beror bara på hur kinkig man är. Sätter man örat till diskanten så hör man bakgrundsbrus på de flesta förstärkare.

Bruset kommer oftast av att slutsteget i en reciver står på max, ständigt. Så reglerar man volymen genom att höja och sänka försteget. Det är då slutsteget i stärkaren som genererar bruset.
Det är anledningen till att du hör det, vilken källa som än är ansluten. Att det blir tyst emellan när du byter källa beror på att reläerna i stärkaren kopplar bort slusteget mellan växlingarna.
Det bruset som man kan höra ibland som man kan kalla "läck", som uppkommer utav att man höjer mycket utan att ha en källa ansluten, kommer av försteget. Det bruset förstärks sen genom slutsteget och låter ofta ganska mycket när man når de övre gränserna på en stärkare.
Detta leder ju då till att ditt bakgrundbrus bara hörs lite i början och varierar inte särskillt utav vilken volym du har på försteget. Men närman kommer till de övre gränserna så tar förstegsbruset över och låter mer än slutstegsbruset.

Visst kan det vara fel på din förstärkare om det är väldigt mycket brus, men troligtvis säger service-folket att det inte är något att göra åt.

Blev lite krångligt men jag hoppas att du förstår.

Min Pioneer betedde sig så. Och det var det svaret jag fick utav pioneer-service.
Fast jag tycker att det blivit bättre efter jag bytte till Canton Karat hela vägen runt istället för att köra på skräphögtalare bak.

okej, tack för svaret!

men tycker ändå det är lite konstit att andra med samma apparat, inte har detta "brus"...

#16

Postad 24 november 2004 - 08:04

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Ja... det är lite skumt.
Är stärkaren ny så kan du ju alltid försöka att få den bytt.

Off topic.
Hybe
Fet bil. Är det din? Sort?
Känner inte igen den.

#17

Postad 24 november 2004 - 17:05

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Ja... det är lite skumt.
Är stärkaren ny så kan du ju alltid försöka att få den bytt.

Off topic.
Hybe
Fet bil. Är det din? Sort?
Känner inte igen den.

hehehe, nope tyvär har jag ingen sådan bil,
som för övrigt är en Nissan Skyline R34 GT-R

rätt exklusiv :wub:

#18

Postad 25 november 2004 - 14:06

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Ja... det är lite skumt.
Är stärkaren ny så kan du ju alltid försöka att få den bytt.

Off topic.
Hybe
Fet bil. Är det din? Sort?
Känner inte igen den.

hehehe, nope tyvär har jag ingen sådan bil,
som för övrigt är en Nissan Skyline R34 GT-R

rätt exklusiv ;)

Mums... :D

#19

Postad 05 mars 2005 - 22:32

jan-banan
  • jan-banan
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Angående bruset i högtalarna:

Jag har alla mina ljudkällor kopplade till min HK. Hade för ett tag sedan ett ###### brummande i alla högtalare inkl sub. Blev då tipsad att sätta en "dämpare" på antennuttaget till TV:n och vips så försvann brummandet. Det är en sådan som tidigare nämts och för mig hjälpte det!! KANON. Nu är det dessvärre så att min HK har sagt tack och godnatt. En framkanal knäpper som fan när stärkaren blir varm och det va dyrt att laga.... Ut med AVR3000 och in med 430!!

#20

Postad 06 mars 2005 - 01:33

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Har inget som helst brus i mina högtalare även om jag höjer till max(utan insignal). har iofs ingen HK utan Yamaha, men detsamma borde väl gälla för alla friska stärkare. Inga jordade uttag heller.

Redigerat av fryczek, 06 mars 2005 - 01:33.


#21

Postad 06 mars 2005 - 03:00

Unregisteredd982f39a
  • Unregisteredd982f39a
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har samma problem med min förstärkare som är en sony str-db900 men det e endast när jag har imp intsälld på 4ohm på förstärkaren. Men när man sedan skiftar till 8ohm så slutar det genast.

När den är på 4ohm så låter det nästan som elementen är halv trasiga.
Fast på avstånd så hör det inget men när man går närmare med örat så hörs det. Jag var verkligen jätte rädd i början att elementen hade distat sönder men sen så skifta jag till 8ohm och då blev det mycke bättre.

Men DC filtret i mina Canton ska jue ändå ta bort all dist så det borde inte gå att pajja dom genom att det distar.


Mina högtalare är ett par Canton ergo 1002dc.

#22

Postad 06 mars 2005 - 10:14

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har samma problem som hybe har, på min AVR630. Jag har haft den på service för det problemet och en brummande trafo. Trafon blev bytad, men jag fick beskedet att serviceteknikern (Nylanders Service) inte kunde höra mer än "normalt" brus ur den. Precis som basdanne skriver.

Här är tråden, jag har lagt in en lång felbeskrivning (orkar inte skriva in den igen) ;)
https://www.minhembi...st=0&p=635328

Till råga på detta så tycker jag att trafon låter. Först så var den tyst när jag fick den från verkstaden, men sen så har den börjat brumma igen.

Detta är ju inga höga nivåer vi pratar om, som jag skriver i felbeskrivningen så hörs det inte vid normala lyssningstillfällen. Men om man spelar tyst så kan man höra det.

Jag orkar inte skicka in den igen, även om jag säkert skulle få det av hembiobutiken (dom har skött detta suveränt) så jag kommer antingen ha kvar den och låta bli att lyssna efter det.. :lol: eller så säljer jag den till nån som inte kan höra det.. :rolleyes:

#23

Postad 06 mars 2005 - 10:34

Unregistered8c0df0f5
  • Unregistered8c0df0f5
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hej.

Tror du menar ett FFFFFFFFFF eller ffffffff ljud i dina diskanter, inte ett Brummande som dom flesta verkar tro.

Detta uppfattas endast om musik/film ej spelas och då olika högt vid nivå skillnader på volymen.
Har haft, och har detta "fenomen" på alla mina receivrar, men som någon annan skrev så minskas detta säkert vid dyrare utrustning.

/Thomas

#24

Postad 06 mars 2005 - 10:51

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Ni måste ha fått tag på riktiga måndags ex, otur.
Jag har varken brum eller brus från min H/K avr 330.
Den är helt tyst. Hörs igenting även om man pressar
örat mot diskanten.
Jag har heller inte råkat ut för volym buggen.
Förstärkaren har fungerat klockrent drygt 1 år.

Mvh Mucke

#25

Postad 06 mars 2005 - 11:24

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
börjar misstänka att det aldrig var något fel på min H/K!

Har nu en Arcam AVR300, och man kan fortfarande lite brus och brum ur högtalarna!
Iof inte lika kraftigt som det jag hörde ur H/Kn, men ändå...

Kanske felet är mina elledningar eller liknande! :S

#26

Postad 06 mars 2005 - 11:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

börjar misstänka att det aldrig var något fel på min H/K!

Har nu en Arcam AVR300, och man kan fortfarande lite brus och brum ur högtalarna!
Iof inte lika kraftigt som det jag hörde ur H/Kn, men ändå...

Kanske felet är mina elledningar eller liknande! :S

<{POST_SNAPBACK}>

någon industri i närheten kan orsaka dålig ström vitvaror kan orsaka dålig ström
skaffa ett nät filter som filtrerar bort ful strömen annars kan du fråga ditt el bolag om du kan få låna en pulsmätare så du kan kolla nätfrekvensen du kan kolla att inga kablar ligger i hopprulade som en orm det ger spolbildning
du kan flytta i sär högtalakablar och 220 kablar kan ge upphov till brum .

#27

Postad 01 augusti 2008 - 08:50

Rudan43
  • Rudan43
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har oxå ett fffffff-ljud ur alla mina högtalare från min pioneer vsx-916n oavsett volym. Jag hade det på min gamla sony, det var därför jag köpte en ny. I onödan....

Min gamla vintage 2-kanalare är knäpptyst och står i samma rum. Det var bättre kvalitet förr. Jag använder den oftare än min pioneer.
Jag har ej jordade uttag. Bara att acceptera att nya recievrar låter kasst.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.