Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dune HD Neo 4k, eller ska man titta på andra?

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 september 2018 - 17:12

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Hur använder ni er Dune HD Pro 4k? Har ni den kopplad till en dator som ni kan lägga över era BD/UHD-filer på?



#52

Postad 06 september 2018 - 17:32

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Har ju redan en hel del erfarenhet av spelaren, köpte en till en kompis i början på Juli och har väl sett lite över tio filmer där sedan dess. Inte en tillstymmelse av problem med Atmos-ljudet. 

 

Vi är ett gäng som kört Dune sedan Prime 3.0-tiden, vi har ju samlat ihop ett gäng externa diskar genom åren tillsammans med YaDis. Fast ett par av oss har precis börjat titta in på det här med Nas, även om jag själv är fullständigt oduglig när det gäller nätverk. Men ska bli kul att lära sig något nytt.

 

Serier har jag på datorn, som jag haft delad med Dune´en.   



#53

Postad 07 september 2018 - 09:12

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag blir lite osäker när jag läser om "accessing_player_from_network".

 

Det kanske inte är några problem men det pratas om SMB eller NFS. Jag har en äldre Mac och har ingen aning om vad den är "inställd" på. Jag har svårt att förstå instruktionerna på Dune.

 

Vet ni vad jag ska välja för att komma åt filerna på min äldre Mac via LAN?



#54

Postad 07 september 2018 - 11:06

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem min nya Dune men jag har lite problem med bilden.

 

Jag har kopplat den med HDMI till min Denon receiver och den i sin tur är kopplad till min projektor.

 

När jag startar allt så dyker Dune HD-loggan upp på projektor-duken så inkopplingen är rätt. Men sen blinkar bilden till och så står det bara "Denon". Så brukar det vara när bara projektorn är på och jag inte slagit på någon bildkälla, tex BD-spelaren.

 

Kan min Dune ha svårt med rätt upplösning eller varför försvinner bilden?



#55

Postad 07 september 2018 - 11:53

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag hittade denna tråd som hjälpte mig med bildsignalen. I kort handlar det om att man kan trycka på knappen Mode på fjärren och sen med siffror välja en upplösning så kommer man i felsäkert läge. Där kunde jag välja 1080p vilket projektorn gillade.

Jag har inte testat att starta om alla delar för att se om det fungerar då men det tror jag, hoppas jag.

 

https://www.avforums...signal.1953641/



#56

Postad 07 september 2018 - 13:11

Micca
  • Micca
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Har inte haft en Dune spelare på några år och kör idag ATV 4K. Men den gamla gjorde jobbet. Jag är jävligt nöjd med min ATV och använder den bl.a. till Netflix, HBO, Cmore och Viaplay. Kör UHD rippar via Infuse alt Plex. Men man är alltid sugen på nya prylar så vad är fördelarna med Dune vs ATV 4K? 



#57

Postad 07 september 2018 - 14:10

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Har testat lite mer nu. Fungerar perfekt!

 

Spelar filmer med Dolby TrueHD och DTS Master Audio vilket inte fungerade på min Xtreamer Sidewinder 3. Hade även problem med Interstellar när dem kör genom majsfältet. Jobbigt med alla blad som flyger. Men nu flyter det på.

 

Har inte Atmos-receiver så det kan jag inte testa men det kommer i framtiden.



#58

Postad 15 september 2018 - 11:53

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Nu har jag skaffat ny Mac och då kommer jag inte åt filerna från min Dune. Har läst att det är något med SMB som krånglar.

 

Har försökt installera SMBup men det går inte ens att få klart installationen.

 

Någon som lyckats få till SMB och Dune på Mac?



#59

Postad 16 september 2018 - 08:23

Unregistered28787da3
  • Unregistered28787da3
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Vart kan man köpa en Dune HD Neo?



#60

Postad 16 september 2018 - 14:01

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Vart kan man köpa en Dune HD Neo?

 

Är du inte jättesugen att köpa spelaren från en rysk säljare på ebay, så ser det tyvärr lite mörkt ut.



#61

Postad 20 september 2018 - 07:08

Unregistered28787da3
  • Unregistered28787da3
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Är du inte jättesugen att köpa spelaren från en rysk säljare på ebay, så ser det tyvärr lite mörkt ut.

Haha, nä inte direkt. Men sen vet jag inte hur det blir med tull osv.

Hur kan Dune vara så ointresserade att få ut sina produkter?



#62

Postad 20 september 2018 - 11:52

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Finns ju massor med siter där du kan köpa från  http://dune-hd.com/eng/where_to_buy  



#63

Postad 30 september 2018 - 21:37

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Är det vanlig Android os, eller Android tv??? Jag vill kunna slänga ut min gamla dune och samtidigt installera Telia play+ så arrisen kan plockas bort med. Telia play funkar ej på Android Tv

#64

Postad 06 oktober 2018 - 20:13

Unregistered28787da3
  • Unregistered28787da3
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Finns ju massor med siter där du kan köpa från http://dune-hd.com/eng/where_to_buy


Jasså? Visa mig en sida där man kan köpa den

#65

Postad 06 oktober 2018 - 20:53

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Är det vanlig Android os, eller Android tv??? Jag vill kunna slänga ut min gamla dune och samtidigt installera Telia play+ så arrisen kan plockas bort med. Telia play funkar ej på Android Tv

 

Det är ett vanligt Android Os (7.1) i botten, så inget Android TV på Pro-maskinen. Men om man kan installera Telia Play och få det att fungera kan jag inte uttala mig om. 



#66

Postad 07 oktober 2018 - 15:58

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Jasså? Visa mig en sida där man kan köpa den

https://www.futeko.c...&sort=relevance



#67

Postad 07 oktober 2018 - 16:28

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

 

Jag är ledsen, men det blir lite missuppfattningar när det pratas om olika spelare i samma tråd. I trådens titel står det Dune Hd Neo 4k, men överlag så diskuteras en annan modell i tråden, nämligen Dune Hd 4k Pro. Men åter till förväxlingen, PhR34k frågar efter just Neo 4k och går du då igenom alla de länkar som finns på Dune-hd.com lista över säljare, så märker man snabbt att just Neo 4k är väldigt svår att hitta, utan det är precis som i ditt givna exempel Pro 4k som finns tillgängligt ( står det på hemsidan, men det betyder inte alltid att dom har spelare i lager att skicka). 



#68

Postad 15 oktober 2018 - 07:51

Shengya
  • Shengya
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Dune Neo 4K.

https://www.itdlplus...5051.sf/de_DE/#



#69

Postad 15 oktober 2018 - 10:31

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Vad innebär "New 2018 Edition" för  Dune Hd 4k Pro?



#70

Postad 15 oktober 2018 - 11:02

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

 

Dåligt med Neo 4k i lager, så hur länge behöver man vänta innan den finns på lager igen tror du?

 

 

Vad innebär "New 2018 Edition" för  Dune Hd 4k Pro?

 

Det går lite olika rykten, men tydligast är att det är en ny låda (samma som Zidoo 9S) Sen pratar olika människor om att det inte längre följer med en belyst fjärrkontroll och att Dune kan ha ändrat en del komponenter i spelaren. Som inte ändrar något i funktionalitet, men ändå kräver olika fw-versioner. Så antingen får man en ny låda, eller så väljer man en upplyst fjärrkontroll om man tar den äldre versionen. 

 

Rent allmänt så får man ju intrycket när man läser avsforum´s tråd om Dune Hd 4k Pro att det är historiens sämsta mediaspelare som har urusel bild och inte värd att ha inkopplad. Vad gäller bildkvaliteten så ska personer med projektor se stora brister när dom tittar på testmönster. Vad gäller bristande funktionalitet så handlar det mest om dvd-backup´er som inte funkar som dom ska eller problem med undertexter. Några som rapporterar att spelaren fryser bild vid uppspelning och hoppar tillbaka till menyn igen. Jag har själv inte stött på några av dessa problem alls, kan inte ens komma ihåg när jag spelade en dvd senast. Spelat flertal mkv utan några som helst problem. Det går bra att ändra färg på texten till grå, så stör den inte lika mycket när man tittar hdr, om man nu bestämt behöver text. Den klarar 3D mkv med 3D text utan några konstigheter. Jag är väldigt nöjd med spelaren och fjärrkontrollen är ruskigt bra. 



#71

Postad 16 oktober 2018 - 18:38

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jaha, inte för att förvilla er än mer - men Dune är på gång med nya spelare igen.

 

Först ut är värstingmodellen Dune HD Max 4K (649 euro). I vanlig ordning handlar det mest om dyrare Dac och balanserade utgångar för de riktigt ljudkräsna. I övrigt så klarar den allt som Pro-spelaren gör vad gäller mediauppspelning.

 

http://dune-hd.com/e...edia_players/61

 

(Viktigt att tänka på är att Dune visat upp Max-spelare tidigare som aldrig kommit till marknaden)

 

En mer rimlig variant är nya Dune Hd 4K pro PLUS(299 euro), borde vara samma lika som vanliga Pro men med möjlighet till intern 3,5 hårddisk i spelaren. 

 

http://dune-hd.com/e...dia_players/60     

 

Dessa verkar komma med dubbla fjärrkontroller, en mer premium med möjlighet att lära sig andra och en enklare med "airmouse".

 

Avslutningsvis så ska man väl vara medveten om att detta är EWEAT-maskiner i grunden, men med Dune´s programvara och funktioner förstås.


Redigerat av Sir Mix Alot, 16 oktober 2018 - 19:02.


#72

Postad 20 oktober 2018 - 23:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Som ägare av en gammal HD Max så känns det kul med en ny för 4K. Jag kan dock inte se varken i text eller bilder att den har balanserade utgång (XLR), varken analoga eller digital. Jag ser inte heller att de skriver om någon bättre DAC, bara om att den har bättre digitala utgångar.

 

För att göra den intressant som musikspelare så tycker jag att det vore bra om den kunde funka som spelare för t.ex. Roon och Logitech Media Server. Vet inte om detta är möjligt med hjälp av någon "app", men det borde det vara. Går ju att göra en Squeezebox (för LMS) av en enkel Raspberry Pi med Linux, så då borde det kunna funka i en sån här spelare. För mig skulle det vara en väldigt användbar funktion.

 

En sak som är avgörande för mig är om den kan avkoda HD-ljud och skicka ut som LPCM 5.1 (gamla HD Max klarar LPCM 7.1). Här står det bara LPCM i beskrivningen, inget om antal kanaler. Vet att de mindre spelarna bara klarar 2.0.

 

Vad menas med EWEAT-maskiner? Varför ska man vara väl medveten om det?



#73

Postad 21 oktober 2018 - 08:00

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Som ägare av en gammal HD Max så känns det kul med en ny för 4K. Jag kan dock inte se varken i text eller bilder att den har balanserade utgång (XLR), varken analoga eller digital. Jag ser inte heller att de skriver om någon bättre DAC, bara om att den har bättre digitala utgångar.

 

För att göra den intressant som musikspelare så tycker jag att det vore bra om den kunde funka som spelare för t.ex. Roon och Logitech Media Server. Vet inte om detta är möjligt med hjälp av någon "app", men det borde det vara. Går ju att göra en Squeezebox (för LMS) av en enkel Raspberry Pi med Linux, så då borde det kunna funka i en sån här spelare. För mig skulle det vara en väldigt användbar funktion.

 

En sak som är avgörande för mig är om den kan avkoda HD-ljud och skicka ut som LPCM 5.1 (gamla HD Max klarar LPCM 7.1). Här står det bara LPCM i beskrivningen, inget om antal kanaler. Vet att de mindre spelarna bara klarar 2.0.

 

Vad menas med EWEAT-maskiner? Varför ska man vara väl medveten om det?

 

Utmärkt att du håller koll, för jag var lite för ivrig här. Max-spelaren, som jag förväxlade med tidigare Ultra-spelare är ju den som har de dyrare ljudkretsarna och balanserade utgångarna så klart. Ber om ursäkt för missuppfattningen här. Utan att på något sätt förklara bort min dumhet att inte läsa länkarna jag bifogar, så har alltså Dune även presenterat en ny Ultra-maskin nu (efter att jag skrev förra inlägget) 

 

http://dune-hd.com/e...edia_players/62 

 

Denna maskin är det som har "ESS flagship Sabre pro High end audio DAC" och balanserade utgångar samt dyrare strömkretsar. Till det blygsamma priset av 1499€. Allt sånt som får vissa människor helt uppspelta över Oppo udp 205, Panasonic UB9000 och senaste Pioneer LX800.

Vad gäller att få ut 7.1 analogt, så ser det dåligt ut med det på baksidan tyvärr. Hur det är med appar kan jag inte uttala mig om egentligen, men det är ju Android i botten med tillgång till Google Play. Vad som går eller inte går att installera och få att fungera bra behöver man nog testa per app typ.

 

Avslutningsvis, det här med EWEAT är bara att det är en annan kinesisk tillverkare i grunden än vad det är i 4K Pro, som är från märket Zidoo. Det var mest om man var intresserad av att försöka läsa på mer om dessa spelare, kan man gå till EWEAT´s hemsida för att se om deras information kan vara till någon nytta. Dune Ultra är samma maskin som EWEAT R11. Dune HD Max 4K är samma maskin som EWEAT R10 PRO och Dune Hd 4K Pro Plus är en EWEAT R9+. Det är alltså samma hårdvara, men olika mjukvara mellan EWEAT och Dune på dessa maskiner.



#74

Postad 21 oktober 2018 - 08:14

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

För de som ofta är på resande fot och vill ha med sig lite underhållning släpper nu Dune en mediaspelare med inbyggd projektor som de kallar för Dune HD Traveler. Den ser ut att klara av att spela UHD-rippar och streama Netflix i 4k vad gäller bilden. Ljudmässigt så finns det inbyggda högtalare, eller om man hellre vill ha lite bättre hörlurar så går det att koppla in, både med sladd och trådlöst. Vet inte hur stor marknad det är för en sådan här pryl, men gissar att det är säkert någon som tycker detta kan vara intressant att testa. Vore kul att få höra från någon hur det funkar. Kanske till och med skulle kunna funka istället för en TV i ungarnas rum!?? Vet inte om priset på 499€ är lite väl mycket för ett spontan-inköp dock.

 

http://dune-hd.com/e...edia_players/63    



#75

Postad 21 oktober 2018 - 08:39

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Vad klarar Dunes värsting som en Apple TV 4K med Firecore Infuse inte klarar? (Och då räknar jag med att ATV 4K klarar Atmos på lokala filer inom kort).

Redigerat av bodybag, 21 oktober 2018 - 08:42.


#76

Postad 21 oktober 2018 - 15:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Utmärkt att du håller koll, för jag var lite för ivrig här. Max-spelaren, som jag förväxlade med tidigare Ultra-spelare är ju den som har de dyrare ljudkretsarna och balanserade utgångarna så klart. Ber om ursäkt för missuppfattningen här. Utan att på något sätt förklara bort min dumhet att inte läsa länkarna jag bifogar, så har alltså Dune även presenterat en ny Ultra-maskin nu (efter att jag skrev förra inlägget) 

 

http://dune-hd.com/e...edia_players/62

 

Denna maskin är det som har "ESS flagship Sabre pro High end audio DAC" och balanserade utgångar samt dyrare strömkretsar. Till det blygsamma priset av 1499€. Allt sånt som får vissa människor helt uppspelta över Oppo udp 205, Panasonic UB9000 och senaste Pioneer LX800.

Vad gäller att få ut 7.1 analogt, så ser det dåligt ut med det på baksidan tyvärr. Hur det är med appar kan jag inte uttala mig om egentligen, men det är ju Android i botten med tillgång till Google Play. Vad som går eller inte går att installera och få att fungera bra behöver man nog testa per app typ.

 

Avslutningsvis, det här med EWEAT är bara att det är en annan kinesisk tillverkare i grunden än vad det är i 4K Pro, som är från märket Zidoo. Det var mest om man var intresserad av att försöka läsa på mer om dessa spelare, kan man gå till EWEAT´s hemsida för att se om deras information kan vara till någon nytta. Dune Ultra är samma maskin som EWEAT R11. Dune HD Max 4K är samma maskin som EWEAT R10 PRO och Dune Hd 4K Pro Plus är en EWEAT R9+. Det är alltså samma hårdvara, men olika mjukvara mellan EWEAT och Dune på dessa maskiner.

 

OK, då är jag med! Den där Ultra har ju både analoga och digital balanserad ut, på bilderna. Dock inget jag har behov av, men HD Max 4K ser intressant ut. Som du skriver så har ju Dune en historik av att visa upp en hel del modeller som aldrig kommer ut på marknaden....

 

Analog 7.1 har jag inget behov av, det är LPCM 7.1 (eller egentligen bara 5.1) via HDMI som jag behöver. Min förförstärkare kan inte avkoda HD-ljud, och så länge jag bara har 5+1 högtalare så ser jag inte någon anledning att byta ut den. För gamla HD Max så står det i klartext att den avkodar HD-ljud till LPCM 7.1, men det saknas på många av de nyare spelarna. http://dune-hd.com/e...edia_players/11

 

 

  • Extended support for Dolby True HD and DTS HD Master Audio: output bitstream (up to 7.1 channels) or decode to LPCM (up to 7.1 channels) for maximum flexibility when connecting audio equipment, and for extended support of advanced playback features (such as Picture-in-Picture).

 

Jag anser även att detta är det korrekt sättet att göra det, då funkar allt med ljud i menyer etc. som det ska. Läste nån gång för länge sen att det i standarden för Blu-ray stod att avkodning skulle ske i spelaren, men har ingen källa på det. Förmodar att det var därför Meridian valde att inte ha avkodning av HD-ljud i HD621. Den dagen det blir dags för objektbaserat ljud hemma lär jag få gå ifrån detta, men det är ju en ny tid med ny teknik. :)

 

Tack för info om EWEAT, kände inte till det alls.



#77

Postad 21 oktober 2018 - 15:47

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Fanken, ju mer man läser på AVS-forumet om dunen, framförallt dune hd 4k pro så är det inte vackra ord om den, blir praktiskt taget sågad längs med fotknölarna...tex obefintligt med uppdateringar, inga problem eller buggar blir fixade, många där som häver sina köp eller lägger undan den o plockar fram sina gamla spelare igen. O visst, varför skulle inte Dune som alla andra också köpa grejerna från Kina och sätta sin logga på dom men nu känns det inte som dom tar sitt ansvar längre o blåser sina kunder med att: "fan vi misslyckades med 4k pro, då går vi ut med en ny myyycket bättre modell ( alltså mycket dyrare 2.0 typ) o lämnar idioterna som köpte 4k pro ".. Dune har alltid varit medispelarnas rolls royce men nu har dom dragit märket i smutsen o jag vet inte om dom kan reparera detta...

#78

Postad 21 oktober 2018 - 16:16

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Låter inte bra om det är så med Dune nu! Hur är ett märke som Egreat, också samma saker invändigt?

 

Tittar på t.ex. A11, som kan skicka ut LPCM 7.1. Några länkar:

 

http://www.egreatwor...dia-player.html

 

https://www.avforums...11-review.14882

 

https://www.amazon.c...y/dp/B077WBJLTZ



#79

Postad 21 oktober 2018 - 17:15

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Fanken, ju mer man läser på AVS-forumet om dunen, framförallt dune hd 4k pro så är det inte vackra ord om den, blir praktiskt taget sågad längs med fotknölarna...tex obefintligt med uppdateringar, inga problem eller buggar blir fixade, många där som häver sina köp eller lägger undan den o plockar fram sina gamla spelare igen. O visst, varför skulle inte Dune som alla andra också köpa grejerna från Kina och sätta sin logga på dom men nu känns det inte som dom tar sitt ansvar längre o blåser sina kunder med att: "fan vi misslyckades med 4k pro, då går vi ut med en ny myyycket bättre modell ( alltså mycket dyrare 2.0 typ) o lämnar idioterna som köpte 4k pro ".. Dune har alltid varit medispelarnas rolls royce men nu har dom dragit märket i smutsen o jag vet inte om dom kan reparera detta...

 

 

Precis som jag nämnde tidigare i veckan. Men misströsta inte för mycket, fortsätt läs vidare i tråden. Det är flera som tröttnat på dom som klagar och berättar om deras upplevelser, flera som inte har några som helst problem. De projektorägare som klagat har fått en del kritik om att dom ställt spelaren fel och det är bara för att kunna klaga som dom gjort så. Till och med några som bestämt hävdar att 4K Pro inte klarar Atmos eller DTS X, vilket den så klart gör - utan några som helst problem. Utan att ha upplevt det själv, så har jag hört från kompisar att de har varit med om att spelaren utan anledning stoppar mitt i en fil och hoppar tillbaka till menyn. Så visst finns det detaljer att slipa på med mjukvaru-uppdateringar, men överlag skulle jag säga att 4K Pro är en bra fil-spelare. 

Tro inte att den är så urusel som tråden ger sken av ( och kanske inte så bra som jag säger heller för den delen) 



#80

Postad 21 oktober 2018 - 19:24

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Precis som jag nämnde tidigare i veckan. Men misströsta inte för mycket, fortsätt läs vidare i tråden. Det är flera som tröttnat på dom som klagar och berättar om deras upplevelser, flera som inte har några som helst problem. De projektorägare som klagat har fått en del kritik om att dom ställt spelaren fel och det är bara för att kunna klaga som dom gjort så. Till och med några som bestämt hävdar att 4K Pro inte klarar Atmos eller DTS X, vilket den så klart gör - utan några som helst problem. Utan att ha upplevt det själv, så har jag hört från kompisar att de har varit med om att spelaren utan anledning stoppar mitt i en fil och hoppar tillbaka till menyn. Så visst finns det detaljer att slipa på med mjukvaru-uppdateringar, men överlag skulle jag säga att 4K Pro är en bra fil-spelare.
Tro inte att den är så urusel som tråden ger sken av ( och kanske inte så bra som jag säger heller för den delen)


Nä visst kan det vara så att en del klagar bara för klagandets skull. Bara att man blir så konfunderad över när många spyr galla över den o sedan kommer det andra som inte haft några problem med den..

Om det nu är "proffs" som dömer ut den kommer inte vi "vanliga döda" upptäcka dessa felen?
Markus_the rock köpte väl en? Har inte hört från honom på ett tag vad han tycker om den. Om det är någon som är "proffs" inom det mesta av bild så är väl det han. Så vad säger du Markus:
Är den kass eller inte? Jag antar att du säkert också läst vad det skrivs på AVS-forumet,delar du deras åsikter?

#81

Postad 24 oktober 2018 - 14:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag har kört min nu i några månader och tycker den överlag presterar bra. Det händer mig också att den bryter och hoppar till menyn vid enstaka tillfällen och det finns några andra mindre buggar kvar att lösa. Men överlag är jag nöjd och tycker den presterar stabilare än den Eagreat A11 som jag också testade i några veckor vid ett tidigare tillfälle.

 

Jag kommer troligen att köpa en till likadan till mitt andra rum men känner ingen brådska eftersom jag inte har 4k proj i det rummet ännu.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 24 oktober 2018 - 14:52.


#82

Postad 24 oktober 2018 - 19:57

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Jag har kört min nu i några månader och tycker den överlag presterar bra. Det händer mig också att den bryter och hoppar till menyn vid enstaka tillfällen och det finns några andra mindre buggar kvar att lösa. Men överlag är jag nöjd och tycker den presterar stabilare än den Eagreat A11 som jag också testade i några veckor vid ett tidigare tillfälle.

Jag kommer troligen att köpa en till likadan till mitt andra rum men känner ingen brådska eftersom jag inte har 4k proj i det rummet ännu.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Ok men rent bildmässigt och "alla" problem som enligt många på AVS-forumet finns är inget du upplever?
Använder du yadis också? Kör du vanligt Blu-ray material o även 4K material från spelaren till tv/projektorn och den sköter upp/ner- skalning utan problem? Att jag undrar beror lite på att jag inser att det kommer nog dröja innan man har råd att köpa en 4k projektor så det blir lite växlande mellan tv(4k) o projektorn(1080p).
Drömmen hade ju varit en Sony 4k, har sett lite på en från usa på Youtube som hade köpt en vpl-vw285 (vad heter den i Europa?)där han gått in och ändrat gamma-kurvorna till"german hdr gamma settings",verkar vara väldigt nöjda med det.
Förlåt blev lite offtopic...

#83

Postad 24 oktober 2018 - 20:04

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Precis fått min Z9s, som jag håller på att utvärdera, än så länge är jag väldigt nöjd. Men lite som Nvidian så verkar HDMI signalen försvinna efter man stänger av filmen /startar film/serier ep, skumt. Känns som det är en Android grej.  



#84

Postad 25 oktober 2018 - 14:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ok men rent bildmässigt och "alla" problem som enligt många på AVS-forumet finns är inget du upplever?
 

Rent bildmässigt ger den ypperligt resultat. Har inte läst tråden på AVS. Väljer att utvärdera prylarna själv med mina förutsättningar, för skulle man bara läsa om dem och valt bort för att andra har problem så skulle man aldrig kunna köpa några prylar nuförtiden.

 

Använder du yadis också? 

 

Nej, jag kör min databas i MyMovies. Finns en inbyggd scraper också som verkade fungera rätt ok. Men jag har över 1000 titlar i mitt bibliotek så är inte så pigg på att gå igenom det en gång till.

 

Kör du vanligt Blu-ray material o även 4K material från spelaren till tv/projektorn och den sköter upp/ner- skalning utan problem? Att jag undrar beror lite på att jag inser att det kommer nog dröja innan man har råd att köpa en 4k projektor så det blir lite växlande mellan tv(4k) o projektorn(1080p).

 

Jag kör både bluray och UHD på den. Har just nu en Epson EH-TW9300 och den tar emot 4k och visar UHD. Har provat att köra både den nedskalad till 1080 och 4k och det fungerar bra, båda två. Däremot är det ju sällan smidigt att byta mellan olika upplösningar på två olika bildvisare i samma anläggning. Brukar kunna strula en del.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#85

Postad 25 oktober 2018 - 14:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

edit


Redigerat av hundrakg, 25 oktober 2018 - 14:26.


#86

Postad 25 oktober 2018 - 14:36

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Vad klarar Dunes värsting som en Apple TV 4K med Firecore Infuse inte klarar? (Och då räknar jag med att ATV 4K klarar Atmos på lokala filer inom kort).

Atmos på lokala filer med apple tv 4k kan du glömma.... det kommer inte att bli verklighet.

De har ju inte ens Passthrough av nåt ljudformat.



#87

Postad 25 oktober 2018 - 14:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Well, det är förvånande att Apple ens tillåter appar som MrMC och Infuse där fokus just är uppspelning av lokal media. Skulle tro att Apple öppnar upp för utvecklare att bygga för ATMOS, om inte för film så för spel.

#88

Postad 25 oktober 2018 - 20:23

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0


Jag kör både bluray och UHD på den. Har just nu en Epson EH-TW9300 och den tar emot 4k och visar UHD. Har provat att köra både den nedskalad till 1080 och 4k och det fungerar bra, båda två. Däremot är det ju sällan smidigt att byta mellan olika upplösningar på två olika bildvisare i samma anläggning. Brukar kunna strula en del.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Strulet med olika upplösningar på olika bildvisare är väl det jag helst skulle vilja slippa då man kör med 4K tv o 1080p projektor och detta som ska skötas av en onkyo förstärkare som redan nu har problem med det, kan inte köra med båda hdmi utgångarna samtidigt utan måste gå in och stänga av den ena när jag ska titta på projektorn.

#89

Postad 25 oktober 2018 - 21:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Två bildvisare med olika upplösning kommer alltid ge dig huvudvärk och du behöver då en splitt eller förstärkare som klarar isolera signalen från dem båda på ett bra sätt. Det är inte källan, i det här fallet en mediaspelare, av någon särskild typ som är lösningen.

/Marcus

#90

Postad 29 oktober 2018 - 15:39

Micca
  • Micca
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Fick info om leveranstid för HD Pro 4K Plus av IDBL.nl

 

Thank you for contacting us. We expect the Dune HD Pro 4K Plus to release it early December/Late November and will have stock Mid-December.

Would you like to be updated when the pre-order starts?
 
 
With kind regards,
 
Mellanie Veth


#91

Postad 31 oktober 2018 - 09:49

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag har haft min Dune 4k ett tag nu och jag älskar den! Fungerar så jäkla bra. Aldrig några problem eller "buggar". Den klarar ALLT jag ger den.



#92

Postad 31 oktober 2018 - 13:58

Micca
  • Micca
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag har haft min Dune 4k ett tag nu och jag älskar den! Fungerar så jäkla bra. Aldrig några problem eller "buggar". Den klarar ALLT jag ger den.

 

Kör du Pro? 



#93

Postad 31 oktober 2018 - 14:05

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Kör du Pro? 

Ja, Dune HD 4k Pro



#94

Postad 31 oktober 2018 - 14:14

Micca
  • Micca
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Ja, Dune HD 4k Pro

Låter bra  :) Orkade inte vänta på Plus så min kommer i början av nästa vecka förhoppningsvis. 



#95

Postad 01 november 2018 - 08:06

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Passade också på och beställa en Dune HD Pro 4K med hårdvaruversion 292a så att man får den belysta fjärren:) Fanns på lager i Tyskland och priset blev 2560.- inkl DHL frakt.

 

/Lennart



#96

Postad 01 november 2018 - 10:23

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Ett problem jag hade när jag installerade var... att det inte blev någon bild på min projektor. Eftersom jag haft det problemet med min tidigare Sidewinder så trodde jag att livet var över.

Men sen hittade jag en lösning på något forum att det kan vara upplösningen som skickas till projektorn genom receivern inte fungerar med projektorn. Då går det att starta i felsäkert läge och välja rätt upplösning i Dune:en.. 1080p för min del. Då blev allt bra.

Sen hade jag problem att få min Mac att synka filer på rätt sätt med Dune:en eftersom den bygger på Android och då måste man göra något med SMB på Macen eftersom nyare Macar inte stöder det.

Sen... så fungerar allt så jäkla bra. 

Har haft stora problem med tex INTERSTELLAR när dem åker genom majsfältet och det flyger majs och strån överallt... då tröttnade min Sidewinder så det knappt gick att titta. Dune klarar det galant. Även när jag testat med UHD-material.



#97

Postad 01 november 2018 - 23:45

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Ett problem jag hade när jag installerade var... att det inte blev någon bild på min projektor. Eftersom jag haft det problemet med min tidigare Sidewinder så trodde jag att livet var över.
Men sen hittade jag en lösning på något forum att det kan vara upplösningen som skickas till projektorn genom receivern inte fungerar med projektorn. Då går det att starta i felsäkert läge och välja rätt upplösning i Dune:en.. 1080p för min del. Då blev allt bra.
Sen hade jag problem att få min Mac att synka filer på rätt sätt med Dune:en eftersom den bygger på Android och då måste man göra något med SMB på Macen eftersom nyare Macar inte stöder det.
Sen... så fungerar allt så jäkla bra.
Har haft stora problem med tex INTERSTELLAR när dem åker genom majsfältet och det flyger majs och strån överallt... då tröttnade min Sidewinder så det knappt gick att titta. Dune klarar det galant. Även när jag testat med UHD-material.


Kör du enbart 1080p både till tv o projektorn eller har du bara projektor? Tänkte eftersom du testat uhd-material också. Verkar vara problem med bioförstärkarna att hantera olika upplösningar o kör du dunen i felsäkert läge får du bara ut 1080p på uhd-materialet också?

#98

Postad 02 november 2018 - 15:28

Micca
  • Micca
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Passade också på och beställa en Dune HD Pro 4K med hårdvaruversion 292a så att man får den belysta fjärren:) Fanns på lager i Tyskland och priset blev 2560.- inkl DHL frakt.

 

/Lennart

 

Är det enda skillnaden på a och b? Har letat runt lite men hittar ingen info.



#99

Postad 05 november 2018 - 18:52

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Har idag startat upp min nya Dune hd 4k Pro och första intrycket är att den är snabb och fjärrkontrollen är av bra kvalité. Har sett ett avsnitt på Netflix och jag inbillar mig att bilden är sämre än på min Oppo 103D och gjorde en snabb jämförelse. Och Oppo,n har klart skarpare bild, syns även bra på texten som är helt skarp å på Oppo och lite, lite soft på Dune. Kan det vara så att Dune har begränsning till 720p när det gäller Netflix och scalar upp till 1080? 

 

Ljudet: Dune, 2 kanal stereo för House of cards säsong 6 och DD+ (5.1 ) på Oppo? Min Oppo är US modell.

 

Fråga, kan man se om Dune scalar upp eller inte eller undvika scaling? Och kan man dimra displayen?  

 

/lennart



#100

Postad 05 november 2018 - 19:06

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Har idag startat upp min nya Dune hd 4k Pro och första intrycket är att den är snabb och fjärrkontrollen är av bra kvalité. Har sett ett avsnitt på Netflix och jag inbillar mig att bilden är sämre än på min Oppo 103D och gjorde en snabb jämförelse. Och Oppo,n har klart skarpare bild, syns även bra på texten som är helt skarp å på Oppo och lite, lite soft på Dune. Kan det vara så att Dune har begränsning till 720p när det gäller Netflix och scalar upp till 1080? 

 

Ljudet: Dune, 2 kanal stereo för House of cards säsong 6 och DD+ (5.1 ) på Oppo? Min Oppo är US modell.

 

Fråga, kan man se om Dune scalar upp eller inte eller undvika scaling? Och kan man dimra displayen?  

 

/lennart

 

Det är faktiskt möjligt att köra 4K Ultra på Netflix via Dune 4K Pro. Hur bra det blir kan jag inte uttala mig om, finns klipp på Youtube om det. Ljudet är som du redan märkt begränsat till stereo på Netflix, ingen aning om det kan komma en lösning via fw-uppdatering vad gäller ljudet. 

Vad gäller skalning eller ej, så kan jag inte vara till någon större hjälp, utan mitt råd är att du får testa att ändra utsignal från 4k 60hz till 4k 23.976 och se vad som funkar bäst för dig. Inte sett någon inställning vad gäller displayen, tyvärr.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.