Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 mars 2022 - 09:13

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Vet inte vad jag tycker om att skicka vapen egentligen....

 

 Ukraina skickar sina kvinnor o barn. Vi skickar vapen o mtrl. Känns helt rätt.



Inte helt lätt att veta

 

Nej.



#52

Postad 01 mars 2022 - 13:56

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

Fri lejd genom Sverige kanske plus malmexport? 

Och utlämning av Kristian Luuk som grädde på moset?



#53

Postad 01 mars 2022 - 18:06

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Jag tror att du missförstod mitt inlägg eftersom jag inte hade citerat det jag syftade på. Det är precis det du nämner som behöver kunna diskuteras i den här tråden och därför jag blev lite orolig att den skulle låsas om den istället skulle börja handla om partipolitik. Det jag syftade på med det var edtjope:s inlägg:


Jag vet att vi inte får diskutera politik här men blev så otroligt arg när jag läste detta. Så sjukt osolidariskt!! Jag säger inget närmare politik än det, man får dra sina egna slutsatser om det.

#54

Postad 01 mars 2022 - 18:22

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Jag vet att vi inte får diskutera politik här men blev så otroligt arg när jag läste detta. Så sjukt osolidariskt!! Jag säger inget närmare politik än det, man får dra sina egna slutsatser om det.

https://www.facebook...84627181&type=3



#55

Postad 01 mars 2022 - 19:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Tal till nationen av Magdalena kl 20:00.

Får en klump i magen trots att jag snart är 42 år gammal, fy fan för det som händer just nu.

Redigerat av MrSpokk, 01 mars 2022 - 19:05.


#56

Postad 01 mars 2022 - 20:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Om Putin börjar avfyra kärnvapen, då är det verkligen kört för den här planeten...

Nog för att han är en j*vla psykopat, men får hoppas att han inser, vilket självmord det skulle bli.

Förhoppningsvis, så blir han stoppad av sina egna, om han försöker.

 

Trodde aldrig att vi skulle få uppleva nåt sånt här...

Som om det inte var nog med en pandemi...



#57

Postad 01 mars 2022 - 21:03

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

På flera sätt tycket jag det är intressant hur totalt Putin har misslyckats med invasionen. Visst, Ukraina kan inte stå emot hur länge som helst men detta har tveklöst inte gått som planerat. Dessutom är ju Ryssland nu paria i stora delar av världen. Samtidigt har NATO trupper närmare deras gräns än tidigare och ekonomin är väl i fritt fall. Man kan ju hoppas att detta är början till slutat för Putin-eran.

 

Putin hade nog inte väntat sig detta svaret från omvärlden. Snacka om att missbedöma läget.

 

Men det otäcka tycker jag är att han kan pressas över gränsen och använda kärnvapen. Då kan det sluta riktigt illa.

 

Utan att diskutera politik, i detta fallet har jag inga problem med att Sverige ger vapen till krigförande land.



#58

Postad 02 mars 2022 - 07:33

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

På flera sätt tycket jag det är intressant hur totalt Putin har misslyckats med invasionen. Visst, Ukraina kan inte stå emot hur länge som helst men detta har tveklöst inte gått som planerat. Dessutom är ju Ryssland nu paria i stora delar av världen. Samtidigt har NATO trupper närmare deras gräns än tidigare och ekonomin är väl i fritt fall. Man kan ju hoppas att detta är början till slutat för Putin-eran.

 

Putin hade nog inte väntat sig detta svaret från omvärlden. Snacka om att missbedöma läget.

 

Men det otäcka tycker jag är att han kan pressas över gränsen och använda kärnvapen. Då kan det sluta riktigt illa.

 

Utan att diskutera politik, i detta fallet har jag inga problem med att Sverige ger vapen till krigförande land.

 

Nu spekulerar jag, men i sitt tal innan invasionen sa Putin att "det här borde ha gjorts mycket tidigare" (eller något sånt). Jag tror att planen var att genomföra detta när Trump satt vid makten, men pandemin kom i vägen. Då hade han haft en bundsförvant i USA och EU hade fått klara sig själva. Varför han ändå genomförde det? Jag tror som dig att han missbedömde läget, men också att han kanske inte kunde backa ur nu. Det här kriget har varit planerat länge och det var dags att ta nästa steg. Annekteringen av Krim, oroligheterna vid Ukrainas östra gräns, försöken att destabilisera EU och USA, Brexit osv. 

 

Angående att hjälpa Ukraina. Jag tycker definitivt att vi ska göra det. Jag tror inte att Ukraina är end game för Putin. Kan Putin stoppas nu så vore det absolut bäst för svensk säkerhet.



#59

Postad 02 mars 2022 - 08:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nästa steg blir nog gradvis upptrappning av flyganfall, robotbeskjutning och artilleribeskjutning. Ryssarna har varit förhållandevis försiktiga för att undvika civila massförluster men snart har de bara två val. Gasa eller backa.

Ryssarna har endast använt en bråkdel av sin destruktiva kraft. Vi få hoppas att de ryska generalerna helt enkelt vägrar.



#60

Postad 02 mars 2022 - 09:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Desinformation från bägge sidor. Ukraina säger att mängder av ryska soldater har dödats och Ryssland säger att ingen rysk soldat har dött.


Redigerat av Buddypresley, 02 mars 2022 - 09:19.


#61

Postad 02 mars 2022 - 09:34

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Såg en film som ryska sidan hade gjort där de påstod att ukrainarna hyllat deras ankomst med att vifta med flaggor med inte en enda sekvens i den filmen innehöll något flaggviftande.


Redigerat av hmarkstrom, 02 mars 2022 - 12:46.


#62

Postad 02 mars 2022 - 09:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nu spekulerar jag, men i sitt tal innan invasionen sa Putin att "det här borde ha gjorts mycket tidigare" (eller något sånt). Jag tror att planen var att genomföra detta när Trump satt vid makten, men pandemin kom i vägen. Då hade han haft en bundsförvant i USA och EU hade fått klara sig själva. Varför han ändå genomförde det? Jag tror som dig att han missbedömde läget, men också att han kanske inte kunde backa ur nu. Det här kriget har varit planerat länge och det var dags att ta nästa steg. Annekteringen av Krim, oroligheterna vid Ukrainas östra gräns, försöken att destabilisera EU och USA, Brexit osv. 

 

Angående att hjälpa Ukraina. Jag tycker definitivt att vi ska göra det. Jag tror inte att Ukraina är end game för Putin. Kan Putin stoppas nu så vore det absolut bäst för svensk säkerhet.

 

Jag tror också att tanken var att gå in när Trump satt där. Han sa väl uttryckligen att USA inte skulle hjälpa till i konflikter i utlandet. Han hade ju också en "beef" med övriga NATO-länder och hotade ju med att inte hjälpa de som inte nådde upp till målet på 2% försvarsbudget. Dessutom verkar han ju rent generellt se upp till Putin.

 

Läget torde sätt mycket bättre ut för Ryssland då jämfört med nu.

 

 

Nästa steg blir nog gradvis upptrappning av flyganfall, robotbeskjutning och artilleribeskjutning. Ryssarna har varit förhållandevis försiktiga för att undvika civila massförluster men snart har de bara två val. Gasa eller backa.

Ryssarna har endast använt en bråkdel av sin destruktiva kraft. Vi få hoppas att de ryska generalerna helt enkelt vägrar.

 

Är också rädd att detta kommer bli betydligt blodigare än det är idag.

 

Men att börja "tokbomba" Ukraina som många Ryssar har nära anknytning till kommer verkligen inte göra gott för den inhemska opinionen. Det, i kombination av en ekonomi i fritt fall, kommer förhoppningsvis göra det omöjligt att fortsätta.

 

Det är antagligen inte med hänsyn till de civila i första hand som de gått milt fram hittills. Det brukar sällan vara drivkraften för Sovjetiska, förlåt Ryska militärinsatser utan det har förstås varit tvunget för att driva narrativet om en befrielseinsats.

 

Sedan kan jag inte hjälpa att fundera på i vilket skick Ryska militären egentligen är i. Deras budget är faktiskt inte så hög som många verkar tro. Den är en bråkdel (ca 10%) av den Amerikanska trots att de lägger en betydligt större procentuell del. De lägger faktiskt mindre än UK på sin militär. Som många andra diktaturer kan det nog till stor del handla om yta. De visar gärna upp nya häftiga blanka dödsvapen, men hur många har de egentligen? Mycket av det som rullat in i Ukraina verkar ju minst sagt daterat.

 

Allt ovanstående ska tas för vad det är, okvalificerade spekulationer från en lekman. Jag hoppas dock det ligger åtminstone lite sanning i det ;)



#63

Postad 02 mars 2022 - 12:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Får en klump i magen trots att jag snart är 42 år gammal, fy fan för det som händer just nu.


Faktiskt. Det finns nog ingen världshändelse som gett en så mkt olust-känsla som detta ger.

#64

Postad 02 mars 2022 - 13:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Desinformation från bägge sidor. Ukraina säger att mängder av ryska soldater har dödats och Ryssland säger att ingen rysk soldat har dött.

Det är väl egentligen inget som förvånar. Första offret i krig brukar man ju säga är sanningen. Det gäller att rättfärdiga det man gör, Inte minst för den egna befolkningen.

 

Det som jag tycker är riktigt olustigt är vad Putin kan hitta på nu. Han börjar nog få bråttom att avsluta detta och då kan taktiken bli mera brutal. Risken är att civilbefolkningen drabbas ännu värre än vad som redan är fallet. Och allt detta för en person verkar ha en konstig världsbild. Putin känner sig hotad av NATO men jag har väldigt svårt att se NATO invadera Ryssland. 



#65

Postad 02 mars 2022 - 16:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Sant eller falskt? Ryska tillfångatagna soldater berättar om sina upplevelser

https://www.dailymai...ssian-POWs.html



#66

Postad 02 mars 2022 - 19:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ryskt stridsflyg har kränkt svenskt luftrum idag.
Någon som vet något om det?

#67

Postad 02 mars 2022 - 20:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Information från FM sprids inte på det sättet och ffa inte när det kommer till aktuella händelser. Vad de inte går ut med på sina mediala plattformer har de goda skäl att hålla kvar.



#68

Postad 02 mars 2022 - 21:20

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
4 militära flygplan kränkte under onsdagen luftrummet öster om Gotland. 2st su-24 och 2st su-27. Flygvapnet mötte upp med 2st gripen.
De ryska planen startade i Kaliningrad.

#69

Postad 02 mars 2022 - 22:36

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
https://cornucopia.se/

Följer den här bloggen. Länkar till det mesta. Känns trovärdigt.

#70

Postad 03 mars 2022 - 08:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Man vaknar fan upp med en klump i magen varje morgon nu.
Jsg tycker det är helt overkligt det som händer. Att ett land bara åker över och bombar sönder och samman ett annat land.

Även om många hjälper Ukraina ekonomiskt så känns det ändå lite som att hela världen står och tittar på och dom får klara sig själva.
Tycker väldigt synd om dom.

#71

Postad 03 mars 2022 - 08:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Även om många hjälper Ukraina ekonomiskt så känns det ändå lite som att hela världen står och tittar på och dom får klara sig själva.
Tycker väldigt synd om dom.

Vad ska omvärlden göra då? Ukraina har ju aldrig velat uppfylla de krav som EU och NATO har ställt på dem för att bli medlemsländer. Lägger man till Putins hot så är det rätt uppenbart att inga styrkor från andra länder ställer upp då de inte bär på de skyldigheterna och heller inte vill ta risken. En ganska logisk ekvation.

Det väst kan göra utöver de bistånd som går till Ukraina är alla sanktioner samt bojkotter mot Ryssland, som kör deras ekonomi fullkomligt i botten. Fortsätter det och Ukraina kan stå ut blir det förr eller senare kört för Putin. Sen är det förstås förjäkla tragiskt med den humanitära krisen i Ukraina och invasionen är fullkomligt klandervärd, men Rysslands befolkning kommer också få det riktigt tufft i många år framöver.

Förresten, var är Putin? Har inte sett honom på flera dagar känns det som. Det säger iofs en del om vilken fegis han är jämfört mot Zelenskyj.

EDIT: Sen får vi se om pansarkryssaren kommer till Odessa idag. Det dröjde 97 år men Eisensteins film kanske ändå blir en realitet tyvärr.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 mars 2022 - 09:06.


#72

Postad 03 mars 2022 - 09:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Det som gör mig mest förbannad, är att dom även bombar och skjuter civila. Många barn som dött.

Dags att nån i bunkern sätter en kula i skallen på det fega svinet.

#73

Postad 03 mars 2022 - 09:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Även om många hjälper Ukraina ekonomiskt så känns det ändå lite som att hela världen står och tittar på och dom får klara sig själva.
Tycker väldigt synd om dom.

Det är nog den hjälp man kan ge utan att tydligt öka risken för ett riktigt storkrig. Dom får ju mycket humanitär hjälp men inte så mycket militär hjälp utöver material. Om Putin fortsätter in på NATO's område så kan det dessvärre bli riktigt illa.

 

Men visst är detta väldigt obehagligt redan nu.


Redigerat av Mr_Tom, 03 mars 2022 - 10:47.


#74

Postad 03 mars 2022 - 10:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Slopa det planerade biståndet (till Ryssland).100% bojkott och sanktioner mot Ryssland på alla områden tycker jag. 


Redigerat av Buddypresley, 03 mars 2022 - 11:42.


#75

Postad 03 mars 2022 - 12:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är nog den enda vägen framåt i dagsläget och något som många är överens om fantastiskt nog. När även storbolag såsom Ikea och Apple sätter stopp vet man att det inte är väst som kommer att sättas i en ekonomisk kris i första taget.

 

Kan ju också vara på tiden att alla som använder Kaspersky avinstallerar skiten. :)



#76

Postad 03 mars 2022 - 13:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag tror också att sanktionerna är ytterst effektiva. De slår mot Putins regim på så många sätt:

 

- Det blir svårt att föra krig om man inte kan finansiera det.

- Opinionen lär gå mer och mer mot dem allt eftersom invånarna får det sämre.

- Oligarkerna lär ju inte ha mycket till övers för kriget om det innebär att de inte kan använda sina rikedomar (nu senast snodde väl tyska staten en 150 meters lyxjakt från en av dem).

- Prestigeförlusten i att ett land som varit så inriktade på att vinna sportevenemang nu inte ens får delta är nog inte att underskatta.

 

Nu gäller det bara att vi invånare i väst förstår att det tyvärr leder till att vi kommer att få betala en hel del för det också. Många är ju redan upprörda över att diesel kostar 25:- och dyrare kommer det bli.

 

Jag personligen tycker det är en låg (och helt nödvändig) kostnad för att försvara vår demokrati.



#77

Postad 03 mars 2022 - 14:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hellre ett världskrig i Ulf Brunnbergs huvud än mellan NATO och Ryssland ;)



#78

Postad 03 mars 2022 - 14:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

Nu gäller det bara att vi invånare i väst förstår att det tyvärr leder till att vi kommer att få betala en hel del för det också. Många är ju redan upprörda över att diesel kostar 25:- och dyrare kommer det bli.

 

Jag personligen tycker det är en låg (och helt nödvändig) kostnad för att försvara vår demokrati.

Allt och alla har sitt pris och när priset går över gränsen så blir det annat ljud i skällan. När plötsligt man inte har råd med att ha kvar sitt hus och inte barnen och en själv kan äta sig mätta då ändrar många åsikt. Många blir nog överraskade vad man förändras till. Vi får hoppas på att skiten tar slut snart på ett eller annat sätt



#79

Postad 03 mars 2022 - 14:32

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jag tror också att sanktionerna är ytterst effektiva. De slår mot Putins regim på så många sätt:

 

- Det blir svårt att föra krig om man inte kan finansiera det.

- Opinionen lär gå mer och mer mot dem allt eftersom invånarna får det sämre.

- Oligarkerna lär ju inte ha mycket till övers för kriget om det innebär att de inte kan använda sina rikedomar (nu senast snodde väl tyska staten en 150 meters lyxjakt från en av dem).

- Prestigeförlusten i att ett land som varit så inriktade på att vinna sportevenemang nu inte ens får delta är nog inte att underskatta.

 

Nu gäller det bara att vi invånare i väst förstår att det tyvärr leder till att vi kommer att få betala en hel del för det också. Många är ju redan upprörda över att diesel kostar 25:- och dyrare kommer det bli.

 

Jag personligen tycker det är en låg (och helt nödvändig) kostnad för att försvara vår demokrati.

 

Håller med dig i mångt och mycket i det du skriver, men...

Vad det gäller drivmedelspriset så hade det inte behövt vara så högt som det är idag då det är flera politiska beslut som tagits av vår regering som drivit upp priset rejält. 

Sedan kan man ju dra saker lite till sin spets kanske, men vad är vår demokrati värd när det snart är en klassfråga att ha ett varmt hem? Våra matproducenter går på knäna pga höga energi och drivmedelspriser, likaså hela transportnäringen. Det i sin tur kan leda till att många lägger ner sin verksamhet och då hamnar vi i ett riktigt uselt läge. Hörde jag någon säga ransonering, massarbetslöshet och bye bye Sverige?



#80

Postad 03 mars 2022 - 15:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

 

Vad det gäller drivmedelspriset så hade det inte behövt vara så högt som det är idag då det är flera politiska beslut som tagits av vår regering som drivit upp priset rejält. 

 

Fast priset är ungefär lika högt i hela europa så att peka finger på just vår regering känns inte rättvist. Och hur man än vänder och vrider på det så måste de fossila bränslena bort på ett eller annat sätt. Ökad skatt är egentligen det enda effektiva sättet att styra över till andra energislag.

 

Möjligtvis skulle man kunna ta udden av det som händer nu genom att sänka skatten tillfälligt.

 

Nu går vi inte mer off topic med detta tycker jag.

 

 

Sedan kan man ju dra saker lite till sin spets kanske, men vad är vår demokrati värd när det snart är en klassfråga att ha ett varmt hem?

 

Om vi nu ska dra det till sin spets så bör du ju fråga dig om du hellre fryser i ett demokratiskt land där du i.a.f. har en chans att påverka din situation eller om du hellre fryser precis lika mycket (troligen mer vill jag påstå) i en diktatur.



#81

Postad 03 mars 2022 - 15:42

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 1

Fast priset är ungefär lika högt i hela europa så att peka finger på just vår regering känns inte rättvist. Och hur man än vänder och vrider på det så måste de fossila bränslena bort på ett eller annat sätt. Ökad skatt är egentligen det enda effektiva sättet att styra över till andra energislag.

 

Möjligtvis skulle man kunna ta udden av det som händer nu genom att sänka skatten tillfälligt.

 

Nu går vi inte mer off topic med detta tycker jag.

 

 

 

Om vi nu ska dra det till sin spets så bör du ju fråga dig om du hellre fryser i ett demokratiskt land där du i.a.f. har en chans att påverka din situation eller om du hellre fryser precis lika mycket (troligen mer vill jag påstå) i en diktatur.

Som sagt, jag drog det lite till sin spets... Men du verkar vara nöjd med det samhälle som vuxit fram de senaste åren... Det är inte jag! Önskar många gånger att jag också var faktaresistent och kunde visslande gå omkring i skiten och tycka att allt var frid o fröjd.

Det jag reagerade på främst med ditt inlägg var att du tyckte det var välmotiverat med ett skyhögt drivmedelspris utan att förstå konsekvenserna av det!


Redigerat av PH2000, 03 mars 2022 - 15:44.


#82

Postad 03 mars 2022 - 16:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Som sagt, jag drog det lite till sin spets... Men du verkar vara nöjd med det samhälle som vuxit fram de senaste åren... Det är inte jag! Önskar många gånger att jag också var faktaresistent och kunde visslande gå omkring i skiten och tycka att allt var frid o fröjd.

Det jag reagerade på främst med ditt inlägg var att du tyckte det var välmotiverat med ett skyhögt drivmedelspris utan att förstå konsekvenserna av det!

 

Men vad håller du på med? Skrev jag något som ens med god vilja kunde tolkas som att jag är "nöjd", "tycker att allt är frid och fröjd", "är faktaresistent", "går omkring visslande", och "inte förstår konsekvenserna"? Öka gärna kvaliteten lite om du ska svara igen.

 

Jag konstaterade bara fakta. Vi måste beskatta fossila bränslen hårt för att styra över till alternativen. Har du en annan lösning på problemet så får du gärna presentera den. Gör gärna en ny tråd i.s.f. för det känns väldigt off topic i en tråd om problemen i Ukraina.

 

Jag står för att jag tycker att ett extra högt oljepris nu är ett litet pris att betala för att stoppa Putin. Det verkar som om det är du som blundar för vad alternativet kan bli.



#83

Postad 03 mars 2022 - 17:03

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

 

 

Jag står för att jag tycker att ett extra högt oljepris nu är ett litet pris att betala för att stoppa Putin. Det verkar som om det är du som blundar för vad alternativet kan bli.

Ett ökat drivmedelspris i Sverige har nog en ytterst liten påverkan på Putin...



#84

Postad 03 mars 2022 - 17:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ett ökat drivmedelspris i Sverige har nog en ytterst liten påverkan på Putin...

 

Ja, du tror väl inte att vi höjt priset i Sverige för att straffa Putin? Hur skulle det ens gå till? Detta är ju så klart en effekt av att oljepriserna gått upp p.g.a. hans invasion av Ukraina.



#85

Postad 03 mars 2022 - 17:28

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ja, du tror väl inte att vi höjt priset i Sverige för att straffa Putin? Hur skulle det ens gå till? Detta är ju så klart en effekt av att oljepriserna gått upp p.g.a. hans invasion av Ukraina.

Exakt! Och tillsammans med reduktionsplikt och skattehöjningar så är vi bland de dyraste länderna i världen gällande drivmedel. Detta kommer få oanade och oönskade konsekvenser för oss alla!



#86

Postad 03 mars 2022 - 17:33

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jag får börja åka in till jobbet med hjälp av Google Street view om drivmedelspriserna fortsätter att öka.

#87

Postad 03 mars 2022 - 17:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Exakt! Och tillsammans med reduktionsplikt och skattehöjningar så är vi bland de dyraste länderna i världen gällande drivmedel. Detta kommer få oanade och oönskade konsekvenser för oss alla!

 

Ja? Har jag sagt något annat? Tycker du att det är bättre att vi låter Putin ta för sig av Europa istället?



#88

Postad 03 mars 2022 - 17:52

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ja? Har jag sagt något annat? Tycker du att det är bättre att vi låter Putin ta för sig av Europa istället?

Jag tycker främst att vi ser till att ha rimliga priser på energi och drivmedel så vi har råd att värma våra bostäder, ta oss till jobbet, köpa livsmedel etc. Ett skyhögt energi- och drivmedelspris gör att allt blir dyrare att producera vilket märks i folks plånbok. Mängder med företagare ligger på gränsen av vad de klarar av idag. Vad händer när lantbrukare och åkerier går omkull? Ska vi skruva upp skatterna ytterligare ett snäpp då så det finns mer till bidrag? Vet du vad som händer med ekonomin när folk får mindre disponibel inkomst?



#89

Postad 03 mars 2022 - 18:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag tycker främst att vi ser till att ha rimliga priser på energi och drivmedel

 

Ja det låter ju toppen. Ska jag tolka det som att du tycker Putin borde få härja på fritt? För du slipper inte den uppgång som varit senaste dagarna annars.

 

Övriga skatter p.g.a. klimatkrisen vill jag inte gå djupare in på i denna tråden då det är off topic och kommer leda till politik. Jag skrev dessutom att jag kan tänka mig att man sänker de skatterna temporärt för att ta udden av denna uppgång.



#90

Postad 03 mars 2022 - 19:16

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Fast priset är ungefär lika högt i hela europa så att peka finger på just vår regering känns inte rättvist.

Nja, det skiljer en del, så skatterna har nog en viss påverkan, för bensin är det faktiskt 6 länder som är dyrare än Sverige, för diesel är det 0...
https://www.globalpe..._prices/Europe/
https://www.globalpe..._prices/Europe/

Desinformation från bägge sidor. Ukraina säger att mängder av ryska soldater har dödats och Ryssland säger att ingen rysk soldat har dött.

Intressant slusats, nu säger jag inte att det är så men det skulle ju kunna vara så att en part talar sanning.

#91

Postad 03 mars 2022 - 19:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nja, det skiljer en del, så skatterna har nog en viss påverkan, för bensin är det faktiskt 6 länder som är dyrare än Sverige, för diesel är det 0...
https://www.globalpe..._prices/Europe/
https://www.globalpe..._prices/Europe/

 

Ja det är klart att skatterna påverkar. Jag har inte sagt något annat. Jag påpekade bara att det inte är Sveriges regering ensamma som fått för sig att vi måste ha hög skatt på fossila bränslen.

 

Nu släpper jag detta för det är off topic. Den höga höjningen de senaste dagarna beror inte på klimatskatter.



#92

Postad 03 mars 2022 - 20:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Intressant slusats, nu säger jag inte att det är så men det skulle ju kunna vara så att en part talar sanning.

Vi vet ju att så gott som all rapportering om invasionen i rysk media är ren propaganda och desinformation. Jag liter inte på något som kommer därifrån. Däremot så förstår jag också att Ukraina vill utge information som väcker empati hos omvärlden och det gör att jag inte litar fullt ut på några av de dödssiffror de anger.

 

Sen råder det förstås inget som helst tvivel om att Ukraina är långt mer öppna mot journalister och rapportering utifrån, så att det vi hör från dem ligger närmre sanningen är jag helt övertygad om och stödet för dem måste öka. Men jag tror inte att allt vi hör från dem är helt sant eller omedvetna lögner, inte i dagsläget i alla fall.



#93

Postad 03 mars 2022 - 22:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Elbilar skulle på sikt kunna vara lösningen. Vore bra att göra sig av med olje beroendet.

#94

Postad 04 mars 2022 - 00:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Ja det är klart att skatterna påverkar. Jag har inte sagt något annat. Jag påpekade bara att det inte är Sveriges regering ensamma som fått för sig att vi måste ha hög skatt på fossila bränslen.

Nu släpper jag detta för det är off topic. Den höga höjningen de senaste dagarna beror inte på klimatskatter.

Du skrev att det var ungefär samma pris i hela Europa.

Nej, det stämmer att det är världsmarknadspriset som ligger till grund för höjningarna nu, men med högre skatter så blir höjningarna ännu större.

#95

Postad 04 mars 2022 - 07:58

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Vi vet ju att så gott som all rapportering om invasionen i rysk media är ren propaganda och desinformation. Jag liter inte på något som kommer därifrån. Däremot så förstår jag också att Ukraina vill utge information som väcker empati hos omvärlden och det gör att jag inte litar fullt ut på några av de dödssiffror de anger.

 

Sen råder det förstås inget som helst tvivel om att Ukraina är långt mer öppna mot journalister och rapportering utifrån, så att det vi hör från dem ligger närmre sanningen är jag helt övertygad om och stödet för dem måste öka. Men jag tror inte att allt vi hör från dem är helt sant eller omedvetna lögner, inte i dagsläget i alla fall.

 

Bästa för att sålla i propagandan är ju att vara kritisk såklart, men när man ser samma sak från flera oberoende källor så ökar ju chansen för sanning. 
Exempelvis nattens rapporter angående stridigheter kring kärnkraftsverket som det skrivs om både i media men även IAEA och andra varnar för vad som kan hända.
 



#96

Postad 04 mars 2022 - 13:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Bästa för att sålla i propagandan är ju att vara kritisk såklart, men när man ser samma sak från flera oberoende källor så ökar ju chansen för sanning. 
Exempelvis nattens rapporter angående stridigheter kring kärnkraftsverket som det skrivs om både i media men även IAEA och andra varnar för vad som kan hända.
 

Jag försöker att se primärt på media som har egna journalister på plats. Min erfarenhet är att CNN och BBC World News brukar vara ganska objektiva även om det inte alltid stämmer. Det finns fler alternativ som t ex SVT men dom har ju inte samma resurser. Sedan som du nämner, flera oberoende källor som ger samma info är ju också en bra referens.

 

Jag såg idag en intervju med een rysk journalist på CNN. Tydligen har det kommit ny lagstiftning i Ryssland i dagarna. Om man kallar den "speciella militäroperationen" i Ukraina för krig, konflikt, anfall eller liknande så är det numera straffbart med fängelse i flera år. Man stoppar alltså informationen till den ryska allmänheten för att kunna påverka bilden av detta fiasko. Putin har ju fullständigt missbedömt både omvärldens reaktion och Ukrainas försvarsförmåga. Hoppaas bara han blir stoppad internt om han får för sig att trappa upp detta.



#97

Postad 04 mars 2022 - 14:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

En jag känner fick veta av BBC att Kina ville att Ryssland skulle sluta bomba i Ukraina men vid koll hittade vi ingen bekräftelse den dagen trots koll på BBC nyheterna. Men så som kom nyheten att Kina ville att Ryssland skulle upphöra med kriget i Ukraina under OS.

 

Så nyheter kan ibland flöda lite ojämnt innan man vet besked.



#98

Postad 04 mars 2022 - 14:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Lite speciellt om det visar sig att Kina blir fredsmäklaren för att stoppa WW3.



#99

Postad 04 mars 2022 - 15:50

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Lite speciellt om det visar sig att Kina blir fredsmäklaren för att stoppa WW3.

Det är ju inte osannolikt. Putin verkar ju lyssna på Xi Jinping och det är väl en förutsättning.



#100

Postad 04 mars 2022 - 16:08

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Det är ju inte osannolikt. Putin verkar ju lyssna på Xi Jinping och det är väl en förutsättning.

 

Ja, och hoppas det sker nu. Desto längre det dröjer desto mer målar putin in sig i ett hörn.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.