Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows Medicenter WMC, är det någon som anväder det idag?

8 svar till detta ämne MCE anysee mediacenter
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 december 2020 - 18:20

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Hej!

Är lite nyfiken om det är några som använder WMC idag, Själv så så har jag en W8.1 med 3 Anysee som tuffar på utan problem. 

Bävar för den dagen det slutar fungera. Har haft en problemfri tillvaro med ett mediacenter där all streaming, mkv och direkttv har fungerat i snart 9 år utan handpåläggning. Lagt till någon HD och ändrat lite codec men max en gång per år...

Så kom tillbaka med lite uppdatering hur ni har det...

Postad 08 november 2024 - 21:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Skivan med Windows XP Mediacenter ligger i hyllan och samlar damm.

Postad 09 november 2024 - 10:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 540 inlägg
  • 0

Jag kör My Movies på en server och spelar upp med mediaspelare från Dune HD, jag har aldrig använt WMC själv. Jag har dock läst på My Movies forum att en del där använder Chameleon MediaCenter. Han som skapat det brukar skriva på det forumet och han har gjort det för att vara en förbättrad version av WMC. Det kan även användas ihop med My Movies.

https://chamconsoft.com/cmc/

Annars är väl alltid Kodi ett alternativ som funkar på de flesta system, har dock inte använt det själv på ett tag. Jag har även en Apple TV och där kör jag Infuse om jag vill spela filmer från min server.

Postad 09 november 2024 - 19:03

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 979 inlägg
  • 0

Japp Kodi och Tvheadend som backend har jag kört sen jag slutade med wmc. 
satip tuner med 4 tuners som servar hela huset 

Postad 10 november 2024 - 10:28

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 540 inlägg
  • 0

Ser nu att den här tråden startades 2020. Förhoppningsvis har WMC fortsatt fungera för Lancen, eller så har han hittat någon annan lösning.

Förstår inte riktigt varför ruva väckte den här tråden till liv för att tala om att han har en installationsskiva som samlar damm.  

Postad 10 november 2024 - 16:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 736 inlägg
  • 0
Är det enklast att bara ta en gammal PC och göra om den till mediacenter?
I princip funkar ju en Core I5 till till att spela all media.
Känns som det är enklare idag än för 10-15 år sedan att bygga en fungerande media PC.
Men visst det var ju kul förr när man hade WMC med en Scaleo server. Men idag finns ju betydligt enklare sätt att lagra och spela upp media.
Kanske kan vara värt att testa Windows Server som backup server.

Postad 10 november 2024 - 22:05

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 979 inlägg
  • 0

Beror väl på om man behöver stöd för massa tv-tuners annars ser jag ingen anledning att köra en pc som media center idag. 
En Ugoos Am6 b+ med Kodi /Coreelec klarar typ alla video/ljud format med hdr10+ inkl dolby vision P7 fel för ca 2000kr har stöd för ett mindre antal tuners dock . Men föredrar satip tuner så för mig spelar det ingen roll . Tvheadend som backend är tokstabilt

Postad 04 december 2024 - 16:48

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Ser nu att den här tråden startades 2020. Förhoppningsvis har WMC fortsatt fungera för Lancen, eller så har han hittat någon annan lösning.

Förstår inte riktigt varför ruva väckte den här tråden till liv för att tala om att han har en installationsskiva som samlar damm.  

Stör det dig så kan jag dra för gott.

Postad 05 december 2024 - 18:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 304 inlägg
  • 1

Men frågan är väl ändå berättigad?

Jag förstår inte heller vad du ville ha sagt med ditt inlägg och du behöver väl inte bli sur för att någon undrar?

Beror väl på om man behöver stöd för massa tv-tuners annars ser jag ingen anledning att köra en pc som media center idag. 
En Ugoos Am6 b+ med Kodi /Coreelec klarar typ alla video/ljud format med hdr10+ inkl dolby vision P7 fel för ca 2000kr har stöd för ett mindre antal tuners dock . Men föredrar satip tuner så för mig spelar det ingen roll . Tvheadend som backend är tokstabilt

Jag använder Windows (dock inte media center) för att kunna behandla bilden med MadVR. Jag hade föredragit att köra en slimmad installation baserad på linux/kodi, men det blir tyvärr mycket sämre bildmässigt ihop med HDR.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Bild på duken
    Globe
    2025-06-15 12:14:23
  • Larsen
    mass
    2025-06-10 19:24:46
  • Sony 590 och SonyXW7000
    mass
    2025-06-10 16:14:10
  • Gör om gör rätt
    hellreänbra
    2025-06-09 22:08:56
  • Norstone 42U
    mass
    2025-06-09 13:27:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.