Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 19 december 2013 - 17:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden. Så jag stängde sålunda av infrafiltret.

Ja, jag upplever att det låter som att man får med fler nyanser i botten och högtalarna låter lite fylligare och större längst ner i registret på det här viset. Så ett tips till alla är att prova att köra utan infrafiltret om ni ändå inte kör housecurve eller compensastion, i alla fall till musik. Till film kanske det kan finnas en poäng ändå eftersom det finns ganska många filmer med lfe-spår som gräver djupt och har hög volym? Men då skulle man haft ett infrafilter även innan man skaffade antimoden, om man resonerar på det viset?

Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?

Redigerat av genstruktur, 19 december 2013 - 18:01.


#152

Postad 19 december 2013 - 18:10

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag _tror_ att infrafiltret sonika dödar allt under den frekvens man ställt in, alltså inte som ett high pass filter som har en branthet i filtret. Jag tror den här varianten bara skär bort allt rakt upp och ner. Men du kan ju maila Dspeaker-supporten för att få klarhet i saken.

Och ja, infrafiltret är på bara till film och syftet där är att det inte finns en sub som kan skydda frontarna i mitt system. Så bara en säkerhetsåtgärd vid film.

#153

Postad 19 december 2013 - 18:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag _tror_ att infrafiltret sonika dödar allt under den frekvens man ställt in, alltså inte som ett high pass filter som har en branthet i filtret. Jag tror den här varianten bara skär bort allt rakt upp och ner. Men du kan ju maila Dspeaker-supporten för att få klarhet i saken.

Och ja, infrafiltret är på bara till film och syftet där är att det inte finns en sub som kan skydda frontarna i mitt system. Så bara en säkerhetsåtgärd vid film.


Jo det kan jag göra iofs, tror bara de är lite trötta på mig vid det här laget :rolleyes:. Känns som filtret påverkar något i alla fall, eller så går mina högtalare ner till 15 hz, vilket jag finner högst osannolikt.

Jo till film så kan det var bra med filtret så klart, speciellt om man kör compensation eller house curve.

Redigerat av genstruktur, 19 december 2013 - 18:17.


#154

Postad 19 december 2013 - 18:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Står iofs i manualen :

Note: You can also design a custom infrasonic filter with the Lowpass/Highpass tool,
which gives more control over the parameters (see High/Lowpass filters section
below.)


Låter lite som att hög/lågpass-filter skall fungera lika bra enligt dem som infrafiltret, men att man får fler valmöjligheter. Kanske samma funktion bara fast med statiska värden på infrafiltret?

#155

Postad 23 december 2013 - 12:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.



Tyckte jag var intressant. Börjar ungefär halvvägs ner på sidan.

http://www.faktiskt....r=asc&start=300

Redigerat av genstruktur, 23 december 2013 - 12:43.


#156

Postad 23 december 2013 - 13:49

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Dina frontar trycker nog inte ur sig särskilt mycket spl i 15hz men du kan ju kolla med dspeaker exakt hur filtret fungerar. Har du testat göra ett hp-filter som du själv har kontroll på? För musik är det ointressant med filter, men om man en dag bestämmer sig för att kolla på how to train your dragon på relativt hög volymer det trevligt om man slipper utsätta sina frontar för 2hz...

#157

Postad 23 december 2013 - 14:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Dina frontar trycker nog inte ur sig särskilt mycket spl i 15hz men du kan ju kolla med dspeaker exakt hur filtret fungerar. Har du testat göra ett hp-filter som du själv har kontroll på? För musik är det ointressant med filter, men om man en dag bestämmer sig för att kolla på how to train your dragon på relativt hög volymer det trevligt om man slipper utsätta sina frontar för 2hz...


Nej det förstår jag med att mina högtalare inte gör, och det var inte det som avhandlades i tråden eller i mina tidigare inlägg. Det var att även om man till exempel sätter ett filter på 15hz, utanför det hörbara området i det här fallet, så kan det få hörbara effekter inom det hörbara området. Att jag skrev om det igen vara bara för att visa på att det tydligen inte vara en helt konstig tanke, och att andra noterat liknande problem i andra lösningar och tester.

Brick wallfilter verkar inte heller vara någon fördel, om det nu skulle vara ett sådant i antimoden som klipper av tvärt vid 15hz i det här fallet.

Eftersom det är något som påverkas enligt mig finns det ingen anledning att ha på filtret till musik. Skulle man nu vilja se How to train your dragon på hög volym får man väl sätta på det då, som du säger. Ville mest bara väcka en tanke om att man kan prova att köra utan filtret om det nu skulle vara så att det kanske påverkar annat än vad man tänkt sig, vill man inte prova är det bara att låt bli :).

#158

Postad 29 december 2013 - 13:40

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av den här apparaten. I mitt rum hör jag en hel del bumliga basljud om jag använder lite större högtalare, alltså högtalare med 7-8-tumselement eller större. Är lite orolig att jag kommer att justera inställningar fram och tillbaka hela tiden när jag byter mellan olika skivor. Det tycker jag dödar musikglädjen, vill bara kunna sätta mig ner och lyssna på musik, utan att behöva tänka på tekniken. Ni som har denna Anti-mode, hur upplever ni detta? Klarar ni av att bara sätta er ner och njuta av musiken eller får ni lust att göra inställningar hela tiden?

#159

Postad 29 december 2013 - 14:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag har klarat mig med en kalibrering i alla fall.

#160

Postad 29 december 2013 - 14:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av den här apparaten. I mitt rum hör jag en hel del bumliga basljud om jag använder lite större högtalare, alltså högtalare med 7-8-tumselement eller större. Är lite orolig att jag kommer att justera inställningar fram och tillbaka hela tiden när jag byter mellan olika skivor. Det tycker jag dödar musikglädjen, vill bara kunna sätta mig ner och lyssna på musik, utan att behöva tänka på tekniken. Ni som har denna Anti-mode, hur upplever ni detta? Klarar ni av att bara sätta er ner och njuta av musiken eller får ni lust att göra inställningar hela tiden?


Första tiden blev det lite testande såklart. Men det tycker jag är naturligt om man är en person som är lite nyfiken och vill ha ut det mesta ur sina produkter.

Jag har nu landat i att en advanced kalibrering utan compensastion, infrafilter och housecurve låter bäst. Du kan börja med det och se vad du tycker. Går att sätta på och justera alla de sakerna i efterhand om man tycker att det finns ett behov av det. Numer så justerar jag inget utan kör samma inställningar för all musik och film.

Edit: Jag har för mig jag gjorde 4 kalibrering ar innan jag kom fram till vart högtalare och sweetspot skulle placeras för optimal frekvensgång.

Redigerat av genstruktur, 29 december 2013 - 14:13.


#161

Postad 29 december 2013 - 15:47

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Tack för era svar!

En fråga till. Jag tycker ofta att inspelningar skiljer sig väldigt mycket mellan varandra, en del kan vara väldigt rika på bas och andra inte alls. Ska man helt enkelt försöka välja en låt som är lite mitt emellan när man gör kalibreringen? Eller spelar man flera låtar och lite film och så kalibrerar den över en längre tid?

#162

Postad 29 december 2013 - 15:49

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Dual coren kör ett sinussvep ett antal gånger för att kalibrera. Ingen lyssning krävs för det :)

#163

Postad 29 december 2013 - 17:18

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Dual coren kör ett sinussvep ett antal gånger för att kalibrera. Ingen lyssning krävs för det :)


Så klart, det var dumt av mig. Tack! B)

#164

Postad 29 december 2013 - 17:28

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Hur kopplar jag förresten in den här apparaten till min stereoförstärkare? Jag vill inte koppla den mellan cd och förstärkare, utan via rec och tape eller vad som nu är lämpligt. Går det på min förstärkare? Baksidan på förstärkaren den ska användas till ser ut så här:

Postad bild

Framsidan med Rec-selectorregage ser ut så här:
Postad bild

(Ber om ursäkt för stora blider men det var vad jag hittade på nätet efter snabb sökning och ändå så stora att det tydligt ska gå att se.)

#165

Postad 29 december 2013 - 19:12

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Om du har byglar mellan preout och main in så kan du koppla den där.

#166

Postad 29 december 2013 - 22:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kan man inte koppla i sådan där tape-loop? Står något om det i manualen till Dspeakern har jag för mig?
Någon som kan det bättre än mig? :-)
Snygg stärkare btw ;-)

Redigerat av genstruktur, 29 december 2013 - 22:31.


#167

Postad 30 december 2013 - 17:00

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Koppla den mellan preout och main in så blir det bra. :)

#168

Postad 30 december 2013 - 17:10

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, på något sätt borde det gå att koppla in din. Mellan pre out och main in känns ju logiskt, så det testar jag först, sedan tape som alternativ. Ska bli spännande att prova. Men det tar emot att köpa den eftersom priset känns ganska brutalt för att justera eq:n. Men att bygga om rummet med basfällor är å andra sidan helt uteslutet och då är det kanske inte så dyrt i jämförelse. :)

#169

Postad 30 december 2013 - 17:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Koppla den mellan preout och main in så blir det bra. :)



Jo det är nog smidigast. Så kör jag också.


Priset är högt, men om man inte vill/kan bygga om rummet är den guld värd! :-)

#170

Postad 06 januari 2014 - 21:01

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har haft min i några dagar nu och jag måste säga att den funkar grymt bra! Vilket ljud det blev :)

#171

Postad 06 januari 2014 - 21:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har haft min i några dagar nu och jag måste säga att den funkar grymt bra! Vilket ljud det blev :)


Kul! :-)

Bilder på före /eftrrmätningar? :-P

Redigerat av genstruktur, 06 januari 2014 - 21:03.


#172

Postad 07 januari 2014 - 00:07

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Fronthögtalare kalibrerade.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   641,33K   1 Antal nerladdningar


#173

Postad 07 januari 2014 - 00:13

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Fronthögtalare kalibrerade med REL subbasar ansluta via högnivå.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   536,05K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av harman, 07 januari 2014 - 00:14.


#174

Postad 07 januari 2014 - 00:18

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag provade att kalibrera på 3 olika sätt.

REL subbasar kalibrerade via lågnivå.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   448,08K   0 Antal nerladdningar


#175

Postad 07 januari 2014 - 10:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Du verkar få jämnast frekvensgång med bara frontarna. Blir en elak dipp som börjar vid 90-100hz med suben inkopplad. Är det delningsfrekvensen kanske?
Det där borde gå att få till bättre med suben tror jag, även om jag inte är någon expert på att justera in sub i system. Någon annan kanske? Eller så kikar du in på faktiskt.se och postar i tråden där, kan du nog få hjälp med att få ordning på problemet.

#176

Postad 07 januari 2014 - 12:53

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag delningsfrekvensen på subben börjar att dela vid 100hz!
Och att kalibreringen av frontarna och snubbarna ser lite konstig ut var nog för att jag hade för högt ljud på subbarna vid den mätningen...

#177

Postad 07 januari 2014 - 14:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag delningsfrekvensen på subben börjar att dela vid 100hz!
Och att kalibreringen av frontarna och snubbarna ser lite konstig ut var nog för att jag hade för högt ljud på subbarna vid den mätningen...


Jag är lite ute på djupt vatten, men dippen vid 100hz på bilden "Fronthögtalare kalibrerade med REL subbasar ansluta via högnivå" kan du nog bli av med. Inte riktigt säker på hur bara. Sen är det någon konstig dipp vid typ 22hz också med suben inkopplad? Hur nära har suben till bakväggen från elementet? Jag fick nämligen rådet att knö in högtalarna så långt in mot väggen det bara gick, för då hamnar dippen länger upp i frekvens, där är det lättare att absorbera bort dippen eller om man har en sub borde den inte ens uppkomma, i och med att subben inte spelar upp mot typ 200hz. Kan var värt att prova i alla fall, eller så kanske det är något med delningsfiltren?

xavierJH, har du några ideer?

Redigerat av genstruktur, 07 januari 2014 - 15:25.


#178

Postad 07 januari 2014 - 18:28

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Provade att kalibrera frontarna med subbarna igen med lite lägre nivå på basarna.
Basarna står 1meter från bakvägen så det kan nog gå att få bort dippen vid 18-25hz om man flyttar dom närmare väggen.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   714,88K   0 Antal nerladdningar


#179

Postad 07 januari 2014 - 18:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Provade att kalibrera frontarna med subbarna igen med lite lägre nivå på basarna.
Basarna står 1meter från bakvägen så det kan nog gå att få bort dippen vid 18-25hz om man flyttar dom närmare väggen.


Mja, alltså som jag sa tidigare är jag ute på lite hal is :).

Fast det är klart, om suben inte spelar över 100hz, och det är från 100hz och en bit upp dippen är så borde det kanske mer bero på frontarnas placering eller delningen mellan dem och suben. Har du inget speciellt för dig ( :) )skulle jag ändå göra en mätning med basarna och frontarna näst in till kloss an mot bakväggen, speciellt om du har absorbtion där, ser att du har på sidorna i ditt galleri i alla fall? Då blir inte bakväggsreflektionen så störande högre upp i register i alla fall. Fast på nya mätningen var inte dippen så farlig längre ser jag.

Hur långt ner gå subbarna? 25hz? Det faller av brant efter det i alla fall?

Om inte någon annan har en bättre ide? Eller gör gör du ett inlägg i tråden på faktiskt.se, där kan de säkert ge dig ett mycket bättre svar än vad jag kan. :)


Edit: Själv har jag en rejäl dipp vid typ 170hz, skall ta tag och finna ut var det kommer från, någon gång. Men det låter förträffligt ändå :wub:. Så glöm inte av att njuta också! Hur låter det tycker du?

Redigerat av genstruktur, 07 januari 2014 - 18:42.


#180

Postad 07 januari 2014 - 20:51

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Är faktist väldigt nöjd med ljudet! Blev stor skillnad när jag fick ordning på topparna i basområdet.
Basarna ska väl gå ner till 20hz iaf, men jag hade knappt någon volym på dom när jag kalibrerade sista gången. Tror det skulle bli bättre i botten om jag delade basarna lägre och körde med högre volym...det är ju betydligt bättre kurvor i botten om man tittar på dom kalibreringar jag gjort med bara subbarna
Fick en leverans med 6st Hertz absorbenter idag så dom kommer att monteras upp så småningom.

#181

Postad 08 januari 2014 - 09:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det blir lite skillnad med Antimoden, helt sjukt egentligen :D. Kul är det i alla fall!

Okej, bara tänkte att de ser ut att falla av ganska brant efter typ 25hz, och se går det upp en topp vid 20hz? Ja det är klart, 100hz är en ganska hög delning, kanske hade blivit bättre att dela lite lägre? Om du sätter upp absorbenter bakom frontarna så skulle jag i alla fall testa med allt längre mot väggen, och eventuellt justra sweetspot också i djupled.

#182

Postad 08 januari 2014 - 14:30

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Nu undrar jag lite hur du kopplat?
Själv har jag Elac FS248 som frontar med en Rel 528SE som subb i fronten. Dspeakern är inkopplad med högnivå på stereoslutsteget till frontarna, samt ligger mellan reciever och slutsteg. Delningen på högvivå är i stort sett i botten gissningsvis 32 hz. Dspeaker kalibrerar Elacarna och Relen som en enhet.
Sen är Relen och 2 velodyne 800 inkopplade på subutgången på recievern, Den utgången körs till 120 hz av revievern.

Jag kalibrerar först Dspeakern med Elac och Rel, sen kör jag Audyssey-prokalibreringen på recievern, då kalibreras relens lfe-ingång på ena subutgången samt velodynerna på den andra subutgången av Audyssey.

Eftersom Elacarna inte faller av förrän vid 28-29 hz så har jag låtit relen ha delning nästan så lågt det går.

Kanske kan vara värt att testa nåt liknande?

#183

Postad 08 januari 2014 - 19:14

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Ja det var precis så jag menade macman! Just nu låter jag DSPeaker dela utav subbarna, men om jag delar av dom själv istället så kan jag höja volymen mer på Relarna så att dom lägsta frekvenserna blir högre.
Funderar också på att använda den optiska ingången på DSPeaker från dvd när jag ser på film, tror att DSPeaker kalibrerar basarna bättre än mitt bioförsteg. Så kan man isf ha en musik och en film ljudprofil.
Det är också kanska smidigt att använda högnivå ingången på Relarna fast i lågnivå! Då kan man ha DSPeaker som försteg till basarna så man enkelt kan stänga utav dom eller justera dom via fjärren...och fortfarande ha lfe ingången till film.


#184

Postad 08 januari 2014 - 19:18

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Lite annorlunda att dela subben så lågt. Bara för att dina frontar går ner till 30hz betyder inte att de kan klämma ur sig tillräckligt med ljudtryck i de frekvenserna utan att det börjar dista rejält. Men jag kan däremot förstå det om du bara har en sub och problem med resonanser i djupbasen då en sub ger dåligt med utrymme för att få en jämn respons i rummet.

Redigerat av XavierJH, 08 januari 2014 - 19:20.


#185

Postad 08 januari 2014 - 22:20

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Frontarna distar ju inte mer än när man kör domsom ren tvåkanal i alla fall.
Inkopplingen är för övrigt gjord enligt Rels rekommendationer, och det funkar bäst för mig.

Vid tvåkanalslyssning funkar dspeakern som dac och försteg direkt till slutsteget, och elacarna fylls ut i botten mellan 20-30 hz av Rellsubben.

#186

Postad 09 januari 2014 - 21:15

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Idag köpte jag en vinylskiva (Miles Davis "'Round About Midnight") som är omgjord från mono till stereo på ett högst tveksamt sätt, basfrekvenser i vänster kanal och diskant till höger och mellanregister i båda. Jag var högst osäker på hur detta skulle låta hemma men det visar sig att det funkar alldeles utmärkt. Och här är det roliga, det visar sig alltså att när basen mer ligger till vänster än höger hos mig så låter allt mycket bättre! Jag har misstänkt det sedan tidigare, men nu blev det glasklart att jag har problem med bas framför allt från höger högtalare, troligen för att det är en dörr nästan precis bakom denna högtalare som leder ut till en liten hall och där förstärks basfrekvenserna.

Jag antar att Anti-Mode gör eq-justering på vänster och höger kanal separat?

#187

Postad 09 januari 2014 - 22:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag antar att Anti-Mode gör eq-justering på vänster och höger kanal separat?


Ja! :)

#188

Postad 18 januari 2014 - 15:58

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Nu har jag inhandlat denna apparat och kört en första mätning och korrigering. Tyvärr lyckades jag inte koppla upp den mot min Mac så jag tog en (usel) mobilbild på den lilla skärmen för att visa resultatet. Som jag trodde var det en kraftig peak vid 50 hz. Sedan störtdyker det ned vid 70 hz, och denna kunde den inte rädda, men jag ska kanske prova den avancerade korrigering då den tydligen förstärkare en för svag bas lite mer än vad den "typiska" (normala) korrigeringen gör. Har ni några andra tips?

Bifogad fil(er)



#189

Postad 18 januari 2014 - 16:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Testa att flytta högtalare och sweetspot så att du får så få svackor som möjligt, topparna tar antimoden hand om på ett bättre sätt.

#190

Postad 19 januari 2014 - 21:29

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Hur fungerar det när man har 2 frontar och samtidigt 2 subbar inkopplade via högnivå. Kommer Anti-moden att justera samtliga högtalare individuellt eller kommer exempelvis höger front och höger sub att korrigeras precis likadant då de är kopplade till samma högtalarutgång?

#191

Postad 20 januari 2014 - 09:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hur fungerar det när man har 2 frontar och samtidigt 2 subbar inkopplade via högnivå. Kommer Anti-moden att justera samtliga högtalare individuellt eller kommer exempelvis höger front och höger sub att korrigeras precis likadant då de är kopplade till samma högtalarutgång?


Har ingen sub själv så jag får nästan konsultera manualen. Men antimoden skall klara av att korrigera två frontar och två subar, fast de lär väl inte justeras individuellt om du har kopplat till samma utgång, men den lär väl korrigera något "medelvärde", något som låter bäst?

Du kan inte koppla var sin sub på left respektive right frontkanal då?

#192

Postad 20 januari 2014 - 18:02

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Jo det är väl så man gör att man kopplar en sub till left frontkanal, och den andre till right frontkanal. Men som du säger, den kan ju omöjligt korrigera dem individuellt när en fronthögtalare och en subwoofer är anslutna till samma högtalarutgång - det skickas ju liksom ut samma signal till båda.

Kanske harman i tråden har koll på detta? Du hade ju anslutit din REL via högnivå...

#193

Postad 20 januari 2014 - 18:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jo det är väl så man gör att man kopplar en sub till left frontkanal, och den andre till right frontkanal. Men som du säger, den kan ju omöjligt korrigera dem individuellt när en fronthögtalare och en subwoofer är anslutna till samma högtalarutgång - det skickas ju liksom ut samma signal till båda.

Kanske harman i tråden har koll på detta? Du hade ju anslutit din REL via högnivå...


Från manualen:

2.1 or 2.2 system
If you have a 2.1 or 2.2 system (main speakers with one or two subwoofers) with
existing cross-over, connect Dual Core before the cross-over. Your system is
then seen as a 2.0 full-range system by the Dual Core and both your main
speakers and subwoofer(s) will be corrected.
It is also possible to connect speakers and subwoofer(s) in parallel. In this case
the combined response is measured and corrected by Dual Core. The subwoofer
level and phase must be adjusted before calibration. You can use the
Measurement tool to find the best settings.
➢ Subwoofer configurations
Select the appropriate configuration for your subwoofer set-up during the
calibration process. If you connect more than two subwoofers, group them
according to their location and how symmetric their placement is. For example,
subwoofers in the front corners are more similar to each other than a subwoofer
in a corner is to another subwoofer in the middle of a wall.


Om du har kopplat från LF högtalarutgång till sub, sen från sub(ställt in delning där) och sen vidare till frontarna, gjort samma sak på RF, så borde det väl funka bra? Antimoden ser då respiktve kanal som ett "2.0" system, alltså som två fullregisterhögtalare och kompenserar dem individuellt.

Det viktiga verkar vara att man "sätter in" antimoden innan man delar av mot subarna.

Redigerat av genstruktur, 20 januari 2014 - 18:42.


#194

Postad 20 januari 2014 - 19:16

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Det beror ju lite på hur du kopplar in DSPeaker.

Om du kopplar den emellan tex försteg och slutsteg så kan den kalibrera alla 4, 2.2 blir det då.

Men om du kopplar in den före förstärkaren tex emellan cd och förstärkare så kan du inte köra 2.2 för att då följer inte ljudnivån på subbarna med fronthögtalarna när du använder volymen på förstärkaren. Du får isf köra på maxvolym på förstärkaren och sedan använda DSPeaker som försteg...

Men det funkar väldigt bra att koppla subbarna via högnivå och kalibrera dom ihop med fronthögtalarna.

Redigerat av harman, 20 januari 2014 - 19:32.


#195

Postad 20 januari 2014 - 23:17

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Okej tack så mkt för svaren grabbar. För min del bli det nog att koppla subbarna via högnivå och kalibrera dom med fronthögtalarna.

harman - var det någon skillnad för dig att kalibrera subbarna genom högnivå kontra lågnivå - rent ljudmässigt alltså?

#196

Postad 21 januari 2014 - 00:25

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag kör lfe lågnivån ifrån bioförsteget och högnivån från stereoförstärkaren så jag använder båda ingångarna. Men det är bara vid musik som DSPeaker är med i systemet.
Jag har provat att kalibrera högnivåingången både med högnivå och lågnivå! Och hos mig funkar det bäst och är smidigast att använd högnivå på högnivåingången och kalibrera dom ihop med fronthögtalarna.

#197

Postad 21 januari 2014 - 20:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Själv gjorde jag precis en ny mätning. Har vinklat ut högtalarna något, vilket jag tyckte lät bättre. Nu korsar diskanterna typ 25cm framör sweetspot, innan var det ungefär 40 cm de korsades på.

Riktigt nöjd med frekvensgången, förutom "hålet" vid 175hz :unsure:, skall se om jag kan råda bot på det någon dag när jag orkar.

Bifogad fil  20140121_195643.jpg   1,13MB   2 Antal nerladdningar

Det ligger inom 2-3db från 23 hz upp 140 hz nu. Bra låter det också :wub:.

Redigerat av genstruktur, 21 januari 2014 - 20:19.


#198

Postad 21 januari 2014 - 22:37

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Den kurvan ser riktigt bra ut! Många som får en korrigerad frekvenskurva upplever att ljudet blir tunnt eller lite klent, eftersom de är vana vid en "förstärkt" bas. Men detta är inget du upplever med den kurvan eller :) ?

#199

Postad 21 januari 2014 - 23:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Den kurvan ser riktigt bra ut! Många som får en korrigerad frekvenskurva upplever att ljudet blir tunnt eller lite klent, eftersom de är vana vid en "förstärkt" bas. Men detta är inget du upplever med den kurvan eller :) ?


Jo i början tyckte jag det, men efter att ha vant mig successivt i några månader så låter det för djävligt att stänga av antimoden :). Hade man haft subar kanske man hade applicerat en housecurve dock. Med bara frontar upplever jag dock att basen förlorar lite definition, säkert på grund av att elementen får arbeta för hårt.

Redigerat av genstruktur, 22 januari 2014 - 10:30.


#200

Postad 22 januari 2014 - 22:35

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Skulle faktiskt vara kul att testa en sån där manick :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.