Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DALI Concept 8 vs Canton GLE 409 eller något bättre

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 september 2008 - 15:55

Campaigner
  • Campaigner
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Bara nämner att jag är nybörjare på HiFi och kan inte mycket om det så det finns grundläggande saker jag inte kan.


Var på HiFi klubben med min provskiva och lyssnade på DALI Concept 6 & 8 och fastnade för 8:an (alla andra golvare där är utom min prisklass).

Var på Mediamarkt här i Malmö igår och pratade med HiFi försäljaren där som sa att Canton GLE 409 slår DALI Concept (kommer inte ihåg om det var 8:an eller alla Concept). Tar GLE 409 verkligen 10:an också..?

Han rekommenderade GLE 409 (som kostar 5000 eller 6000 och inkluderar front, bak och center) framför alla andra golvare de har (i HiFi rummet). Inklusive en som kostar 9000!! Rekommenderade även en Onkyo förstärkare för 5500:- som inte var den dyraste på långa vägar.

Undrar om han får större provision för vissa grejer som säljs eller om han verkligen menar att de grejer han rekommenderar är bättre. Han sa att han tyckte att GLE 409 var klart bäst av golvarna de har.
Jag nämnde att folket här tyckte DALI kanske var det bästa sen mikrovågsugnen (fick det intrycket) och han uppmanade mig att fråga vad ni tycker om Canton 409 (som jag aldrig hört talas om). Kanske även finns nåt bättre i de prisklasserna....

Undrar också om de har nån ännu bättre serie (läst nåt om Chrono men det ska ju inte vara någon avsevärd skillnad)

#2

Postad 28 september 2008 - 17:05

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera att du lyssnar på:


Jag var själv inne på att köpa Concept först tills jag hade lyssnat på B&W. B&W 684 kostar iofs 800 mer än Concept 8, men låter så mycket bättre enligt min smak (inte lika ljust och skärande).

Vet du vilken Onkyo-förstärkare han rekommenderade? 606:an var jag på väg att köpa, men läste sedan om buggarna och att den genererade ovanligt mycket värme vilket fick mig att ändra mig.

#3

Postad 28 september 2008 - 18:09

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Vänta på nya Lektor serien och se hur 6an presterar?

#4

Postad 28 september 2008 - 21:19

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Bara nämner att jag är nybörjare på HiFi och kan inte mycket om det så det finns grundläggande saker jag inte kan.


Var på HiFi klubben med min provskiva och lyssnade på DALI Concept 6 & 8 och fastnade för 8:an (alla andra golvare där är utom min prisklass).

Var på Mediamarkt här i Malmö igår och pratade med HiFi försäljaren där som sa att Canton GLE 409 slår DALI Concept (kommer inte ihåg om det var 8:an eller alla Concept). Tar GLE 409 verkligen 10:an också..?

Han rekommenderade GLE 409 (som kostar 5000 eller 6000 och inkluderar front, bak och center) framför alla andra golvare de har (i HiFi rummet). Inklusive en som kostar 9000!! Rekommenderade även en Onkyo förstärkare för 5500:- som inte var den dyraste på långa vägar.

Undrar om han får större provision för vissa grejer som säljs eller om han verkligen menar att de grejer han rekommenderar är bättre. Han sa att han tyckte att GLE 409 var klart bäst av golvarna de har.
Jag nämnde att folket här tyckte DALI kanske var det bästa sen mikrovågsugnen (fick det intrycket) och han uppmanade mig att fråga vad ni tycker om Canton 409 (som jag aldrig hört talas om). Kanske även finns nåt bättre i de prisklasserna....

Undrar också om de har nån ännu bättre serie (läst nåt om Chrono men det ska ju inte vara någon avsevärd skillnad)


Han har säkert bättre marginal på den högtalaren... låter konstigt annars... Kanske även provision på den?!?

/Johan

#5

Postad 29 september 2008 - 01:47

thomaslund
  • thomaslund
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på:


Jag var själv inne på att köpa Concept först tills jag hade lyssnat på B&W. B&W 684 kostar iofs 800 mer än Concept 8, men låter så mycket bättre enligt min smak (inte lika ljust och skärande).

Vet du vilken Onkyo-förstärkare han rekommenderade? 606:an var jag på väg att köpa, men läste sedan om buggarna och att den genererade ovanligt mycket värme vilket fick mig att ändra mig.


låter som han rekommenderade Onkyo TX 605. För den prislappen så är det en kanonförstärkare. Ger fantastiskt soroundljud till film.

Däremot lite sämre prestanda i stereoläget, så lyssnar man mer på musik än tittar på film är det fel förstärkare att köpa. Bytte själv ut min 605:a mot en marantz 7002:a just av den anledningen.

Redigerat av thomaslund, 29 september 2008 - 01:48.


#6

Postad 29 september 2008 - 09:48

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Det är väl inte för inte som GLE409orna är de mest populära golvarna på Prisjakt.. Å andra sidan så är dom ju inte i samma prisklass som Concept 8 så det är väl en ganska orättvis jämförelse hursomhelst?

Jag är iaf fruktansvärt nöjda med mina, och jag rekommenderar dig att du lyssnar på dom samt Chrono 509 vilka ligger i samma prisklass som Concept 8 och är en mer rättvis jämförelse.

Sen kanske det bara är jag men jag tycker Conceptserien är så ###### ful... ;)

#7

Postad 29 september 2008 - 10:33

hultman
  • hultman
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på:


Jag var själv inne på att köpa Concept först tills jag hade lyssnat på B&W. B&W 684 kostar iofs 800 mer än Concept 8, men låter så mycket bättre enligt min smak (inte lika ljust och skärande).

Vet du vilken Onkyo-förstärkare han rekommenderade? 606:an var jag på väg att köpa, men läste sedan om buggarna och att den genererade ovanligt mycket värme vilket fick mig att ändra mig.


B&W 684 får väl sällan schysst kritik av någon. Själv hade jag lagt någon tusenlapp extra på högtalarna (kanske Aurum Cantus Melody M-103 eller ELAC FS 137?). Min bioanläggning består av Cantons GLE 409 och satelliter, center och subba i samma serie. Ljudet är väl inte direkt någon sensation tillsammans med HK:s Cinespecial 29.

#8

Postad 29 september 2008 - 11:44

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
Det beror väl lite på vad man är ute efter också?

Concept serien är ju väldigt ljusa och transparenta, basen kan uppfattas lite tunn i vissa lägen. Men den är väldigt rapp och exakt. Har Concept 6 själv.

Det lilla jag har lyssnat på Canton 409 (på Media Markt) så fanns det betydligt mer i botten och ljudet överlag hade lite mer partykänsla. Jättefint ljud som är lätt att tycka om, men jag tycker att Concept högtalarna spelar renare.

Båda två är ju bra högtalare, så välj den som faller i smaken!

#9

Postad 21 oktober 2008 - 00:40

Campaigner
  • Campaigner
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Detta tycker jag själv låter som en histora av nån som har svårt o bestämma sig (jag upp i dagen alltså :( )

Tänkte svara lite tidigare men hade inte direkt nåt o säga så väntade lite....
Precis när jag hade bestämt mig för Canton GLE 409 + resten av serien och Onkyo förstärkaren så börjar en annan av MediaMarkt försäljarna prata sig varm om Canton Chrono 509. Den var ju bara nån tusenlapp dyrare så varför inte liksom??

Så nu var man bestämd på Chrono serien med Onkyo förstärkaren men när man kommer nästa gång (igår) o ska gå igenom allt så börjar han säga att förstärkaren är viktigast av allt och att jag hellre ska börja med en jättebra förstärkare och 2 frontar för att sedan (när jag får råd) bygga på. Efter en halvtimme har han övertygat mig och nu utgår jag ifrån en Marantz som kostar 8990:- (med USB och 3xHDMI in och 2xHDMI ut) och 2 Chrono frontar för 8000:-....Han nämnde att jag kan få rabatt om jag köper mycket så jag tar hela setet (Frontar, bak, center och baslåda inkl Marantz förstärkaren för nästan 29000:-. Sen får man 2500:- i rabatt så man hamnar på 26500:-). Sen vart det kablar för ytterligare en tusing....

När jag började tänka HiFi så tänkte jag komma undan med 10.000 men efter en demonstration så vart man uppe på 20.000:- för att bara veckan därefter snudda vid 25.000:-. Nu blev det dock bissart och jag undrade var ekonomen i mig hade tagit vägen....Ja, han var väck och man hade fastnat i lyxfällan.

Vart det samma sak för er..? Alltså att man bara ska ha nåt litet men kommer ut med saker för 3-5 ggr pengarna? ^^

#10

Postad 21 oktober 2008 - 01:51

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jag antar att Marantzen var SR6003. Du borde lätt klara dig med SR5003. Den är 3000:- billigare. Typiskt att dom ska prångla på folk så dyrt som möjligt.

Hifihuset tar 24900:- för samma paket. I bok.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.