Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4751

Postad 05 oktober 2019 - 15:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har en Chord Chameleon mellan RIAA och förstärkare, bästa matchningen hittills :)



#4752

Postad 05 oktober 2019 - 22:47

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Jag har shiit mani tycker det är väldigt bra Riaa.
Mitt var förinställt på baksidan,men det står i instruktionen hur du ska ställa det.
Jag ställde om min på baksidan, det blev till det bättre.

#4753

Postad 07 oktober 2019 - 05:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har du MM? Lägger du upp en bild över dina inställningar. Jag beställde med europlug.

#4754

Postad 07 oktober 2019 - 07:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Har du MM? Lägger du upp en bild över dina inställningar. Jag beställde med europlug.

Vad är du osäker på, du har bara två inställningar att göra.

Impedans: Du har en MM pick-up dvs 47kohm

Förstärkning: Där börjar du med default läget på 42dB och är det för lågt testar du till 48dB men inte 59 för det är för MC. Skulle det vara för högt testar du 30dB.



#4755

Postad 08 oktober 2019 - 13:27

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Monterat den nya hdc-03a kabeln istället för originalet på min Roksan Nima tonarm. Påverkar inte fjädringen lika mycket i LP12:an och det är ju bra. Bytte Riaa förra veckan så jag kan inte uttala mig om ljudet blev bättre (som tur är) med den nya kabeln. Diskutera kablar överlåter jag åt andra.

#4756

Postad 14 oktober 2019 - 19:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fick hem mitt Schiit Mani idag!

 

Även om det skall ges bort till min far så var jag tvungen att packa upp och pröva. Jag fick höja db-inställningen på baksidan. Men direkt ur lådan - jeeeesus vilket bra RIAA. Hade beställt ett svart Mani, men fick ett i silver - well, Schiit happens!

 

Med Mani går allt undan: bra fast botten, upplöst diskant och tydligt separation. Jag har aldrig använt ett så billigt RIAA som har varit så fritt från brus. 

Jag har jämfört Mani med mitt Heed Questar. Kanske en lite orättvis jämförelse eftersom mitt Heed Questar även har den separata, minst lika dyra nätdelen bredvid sig Heed Q-PSU 3. 

 

Mani gör knappast bort sig bredvid min Heed combo, men Mani låter lite platt i jämförelse. Mani saknar nyanserna i de lägre registren, och spelar inte fullt så homogent om Heed. Med en finare jordad nätdel har jag även kunnat byta ut strömkabel till Supra och korrigera fas i uttaget. 

 

Jag är väldigt imponerad av Schiit Mani, och tror även att min pappa kommer att bli väldigt nöjd. 


Redigerat av Glidtassen, 14 oktober 2019 - 19:50.


#4757

Postad 15 oktober 2019 - 12:22

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Tips om en bra kabel från RIAA till förstärkare, den måste vara minst 3 Meter helst 4, har kollat på Supra som har en kabel speciellt för Phono men är de någon som har testat och med lite längre längder?



#4758

Postad 15 oktober 2019 - 16:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tips om en bra kabel från RIAA till förstärkare, den måste vara minst 3 Meter helst 4, har kollat på Supra som har en kabel speciellt för Phono men är de någon som har testat och med lite längre längder?

 

Den dedikerade phonokabeln från Supra som du beskriver stoppar du in mellan skivspelare och RIAA- där gör den mest nytta. Mellan RIAA- steget och förstärkaren kan du i stället titta på en mer "ordinär" signalkabel då den inte behöver vara av samma finkänsliga kaliber som phonokabeln ovan. Vilken prisklass tänker du dig?



#4759

Postad 15 oktober 2019 - 23:24

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Den dedikerade phonokabeln från Supra som du beskriver stoppar du in mellan skivspelare och RIAA- där gör den mest nytta. Mellan RIAA- steget och förstärkaren kan du i stället titta på en mer "ordinär" signalkabel då den inte behöver vara av samma finkänsliga kaliber som phonokabeln ovan. Vilken prisklass tänker du dig?


Har en Rega RP3 med fastmonterad kabel som ej går att ta bort så den kör jag med mellan skivspelare och RIAA, de jag behöver är en längre bra kabel till förstärkaren som jag nämnde, skivspelaren är i en annan del av rummet därav längre kabel.

#4760

Postad 16 oktober 2019 - 04:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Har en Rega RP3 med fastmonterad kabel som ej går att ta bort så den kör jag med mellan skivspelare och RIAA, de jag behöver är en längre bra kabel till förstärkaren som jag nämnde, skivspelaren är i en annan del av rummet därav längre kabel.

 

Ok. Då behöver du inte köpa phonokabeln från Supra- om Supra är märket du vill satsa på kika då efter någon annan av deras signalkablar. Annars finns det andra tillverkare som har lämpliga modeller som du kan titta efter. Vilken budget har du?


Redigerat av GyroSE, 16 oktober 2019 - 08:59.


#4761

Postad 16 oktober 2019 - 09:38

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Kör uteslutande med Supra till allt så de är nog de jag vill ha, varför jag är intresserad av just phono kabeln är väl att de får inte bli signal förlust till förstärkaren, har ingen phono specifik ingång utan använder dom rca som finns, jag måste dock vrida upp på minst 50 som är halv volym för att de ska gå att lyssna och inte vara för lågt ljud så kabeln måste bibehålla den låga signalen och vad jag har förstått så har supras phono kabel lågt motstånd och är anpassad just för skivspelare, tänkte att de fanns någon som har testat om de blir bättre med en specifik kabel som är gjord för phono.

#4762

Postad 16 oktober 2019 - 14:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Kör uteslutande med Supra till allt så de är nog de jag vill ha, varför jag är intresserad av just phono kabeln är väl att de får inte bli signal förlust till förstärkaren, har ingen phono specifik ingång utan använder dom rca som finns, jag måste dock vrida upp på minst 50 som är halv volym för att de ska gå att lyssna och inte vara för lågt ljud så kabeln måste bibehålla den låga signalen och vad jag har förstått så har supras phono kabel lågt motstånd och är anpassad just för skivspelare, tänkte att de fanns någon som har testat om de blir bättre med en specifik kabel som är gjord för phono.

 

Signalen mellan RIAA och förstärkare är förstärkt så det är inte så kritiskt vad man väljer- som sagt så är det kabeln mellan skivspelare och RIAA som är det som ska prioriteras då det är där signalen är som mest delikat. Därför helt onödigt att skaffa en phonokabel i detta fallet. Lägg hellre pengarna på en sån här om det är Supra som gäller:

 

https://www.fyndbors...iokabel-dual-5m

 

Alternativt denna om du har en lite större budget:

 

https://www.hifi-pun...l/?variant=3374


Redigerat av GyroSE, 16 oktober 2019 - 14:29.


#4763

Postad 16 oktober 2019 - 20:15

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jo de blir nog en sån, har tänkt köpa den från början men såg att de fanns phono kabel och de är därför jag började fundera, behöver inte mer en 4m.

#4764

Postad 17 oktober 2019 - 08:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har testat längde mellan 1 meter 3 meter mellan RIAA och förstärkare. Har emellertid insett att man tappar ganska mycket signal med längre phonokablar. 



#4765

Postad 17 oktober 2019 - 08:51

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag har testat längde mellan 1 meter 3 meter mellan RIAA och förstärkare. Har emellertid insett att man tappar ganska mycket signal med längre phonokablar.

De är just de jag är rädd för och just därför jag tror att en kabel som specifikt är gjord för skivspelare är att föredra.

#4766

Postad 17 oktober 2019 - 09:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Jag har testat längde mellan 1 meter 3 meter mellan RIAA och förstärkare. Har emellertid insett att man tappar ganska mycket signal med längre phonokablar. 

 

 

De är just de jag är rädd för och just därför jag tror att en kabel som specifikt är gjord för skivspelare är att föredra.

 

Kära vinylvänner,

 

Det är först när kabellängden hamnar uppåt 10 m som man börjar tappa signal så att det verkligen blir hörbart- kom ihåg att vi snackar signalkabel här och inte phonokabel. Återigen; phonokabeln används för att koppla ihop skivspelaren/tonarmen med det externa RIAA- steget alternativt phono- ingången i förstärkaren om det finns ett inbyggt RIAA i den-  phonokabeln är mycket mer känslig så där är det viktigt att hålla längden så kort som möjligt. För signalkabeln (RCA) är detta mindre kritiskt så länge man håller sig under 10 m längd. Vill man köra med längre kablar än så utan signaltapp så är det balanserade (XLR) kablar som gäller.  

 

Guggen, du gör givetvis som du vill men jag anser att det är bortkastade pengar att satsa på en så lång phonokabel. Mitt råd; lägg pengarna på en bra signalkabel mellan RIAA och förstärkare i rätt längd i stället för att köpa en, i detta sammanhang, överflödig phonokabel. 


Redigerat av GyroSE, 17 oktober 2019 - 12:17.


#4767

Postad 17 oktober 2019 - 15:10

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Blir nog en supra rca i rätt längd, är ju halva priset jämfört med en phono kabel från supra.

#4768

Postad 17 oktober 2019 - 15:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Blir nog en supra rca i rätt längd, är ju halva priset jämfört med en phono kabel från supra.

 

Bra val!  ;)



#4769

Postad 19 oktober 2019 - 09:12

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Hej har läst en hel del om skivspelare genom åren, och försökt bilda mig en uppfattning om de olika prisnivåerna och vad man kan förvänta sig för prestanda. Jag har för närvarande en gammal Pro-ject debut III med at95 pickup. Har länge spånat kring att uppgradera men ligger lite på is nu då vi har småbarn men om ett par år så är värsta pill tiden förbi :-)

 

Ett pickupbyte är behövligt för den har hängt med många år, men ja känner att debut spelaren är lite utav en återvändsgränd och det vettiga vore att investera i ett drivverk. 

Och därför har jag försökt hitta en balans i pris prestanda men blir inte riktigt klok. Många parametrar att väga in, olika tekniker, nytt och begagnat. Har läst på flera ställen där man säger att man bör komma upp på priser kring 20-30K ink pickup för att det ens skall vara en idé att få ut någorlunda av skivans potential. Den nivån är inte aktuell för mig, men jag har tänkt att hitta ett drivverk för runt 10K (nytt eller begagnat). Det känns mer balanserat att ha ett drivverk som är lite bättre än pickupen så man kan uppgradera allt eftersom. 

 

Tänker jag rätt här och vad finns det för guldkorn att hålla utkik efter? Michell Gyro är läcker, andra dagar är jag bara inne på en klassisk Technics SL1200 med alla bekvämligheter som den erbjuder. 

 

Hur ser ni på drivverkets inverkan och olika prisnivåer? Har ni några guldkorn att titta efter på begagnatmarknaden? Är 10000:- en bra nivå eller behövs det mer för att få en märkbar uppgradering från instegsmodellerna? Eller skall jag vikta mer på pickup? 5000:- begagnat  drivverk 5000:- ny pickup? 

 

Många frågor men hjälp mig att spåna lite. :-)

 

Mvh 



#4770

Postad 19 oktober 2019 - 10:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Du kan få kvalitetsspelare från 70- eller 80-talet för 10tkr eller mindre. Jag köpte en helrenoverad Dual CS-5000 för 4tkr + pickup. Den är ett tydligt lyft jämfört med min Pro-Ject Debut Carbon. Dessutom är Dual-spelaren halvautomatisk, vilket jag uppskattar.

Jag handlade min av en bekant som renoverar gamla skivspelare. Annars finns en del också hos rehifi.se. På Blocket kan du också hitta renoverade spelare.

Är du intresserad av Technics kan du kika här
https://vintagetechn.../turntables.php

Min gissning är att en renoverad SL 1300, 1400 eller 1600 är mer prisvärt än en 1200. 1200 brukar kosta rätt mycket, 6-8tkr. De andra kan du få någonstans under 5tkr beroende på hur ingående renoverade de är och om du vill ha en mkI eller mkII.

Redigerat av Mange36, 19 oktober 2019 - 10:20.


#4771

Postad 19 oktober 2019 - 13:55

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Om du går på begagnat så är Thorens TD 160 ett bra val, robust, lätt att uppgradera.

Hade också en Pro-Ject carbon, uppgraderade till Pro-Ject The Classic + Ortofon 2M blue men hörde inte så stor skillnad, köpte därefter en Thorens TD 160 Super för 1800 kr, köpte en OL Onyx arm för 5900 och Micro Benz ACE SL och nu pratar vi om en helt annat ljud, stor skillnad. Fick även lägga ut för nytt armbord och nya fjädrar.
Dock börjar motorn strula lite nu, ska beställa en DC motor med extern strömförsörning för 3500.
Så totalt har jag väl lagt 12000-13000 för min.

Så tänk på att gamla saker går sönder, prylarna är ju 30-40 år gamla. Till vissa modeller hittar man ganska enkelt delar.

Annars kanske en Rega P3 eller P6 vara ett bra allternativ eller Pro-ject xtension 9 evolution.

#4772

Postad 19 oktober 2019 - 14:14

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Om du går på begagnat så är Thorens TD 160 ett bra val, robust, lätt att uppgradera.

Hade också en Pro-Ject carbon, uppgraderade till Pro-Ject The Classic + Ortofon 2M blue men hörde inte så stor skillnad, köpte därefter en Thorens TD 160 Super för 1800 kr, köpte en OL Onyx arm för 5900 och Micro Benz ACE SL och nu pratar vi om en helt annat ljud, stor skillnad. Fick även lägga ut för nytt armbord och nya fjädrar.
Dock börjar motorn strula lite nu, ska beställa en DC motor med extern strömförsörning för 3500.
Så totalt har jag väl lagt 12000-13000 för min.

Så tänk på att gamla saker går sönder, prylarna är ju 30-40 år gamla. Till vissa modeller hittar man ganska enkelt delar.

Annars kanske en Rega P3 eller P6 vara ett bra allternativ eller Pro-ject xtension 9 evolution.

Jag gick direkt på en ny Rega RP3 med Elys 2 nål, har dock uppgraderat till Golding 2300 och även bytt plast plattan som skivtallriken ligger på till en i aluminium, jag är nöjd och kommer nog inte byta ut den, har tänkt byta förstärkare i framtiden och eventuellt en ny DAC.



#4773

Postad 19 oktober 2019 - 14:24

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Prenumerade två nummer på en tidning och fick ett wifimikroskop. Här är tassens gamla dynavectornål. Var fullt med skit på även om jag gör rent den så det var ett bra tillbehör.

Bifogad fil(er)



#4774

Postad 19 oktober 2019 - 15:59

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, bra med input från olika håll. Surfade runt lite och snubblade över den här, även om det är ett snäpp upp i pris känns kombon i annonsen mycket prisvärd.

 

Tips till någon som ligger i köptagen just nu.

 

 https://www.akkelisa...ket-demoex.html

 Souline Satie DCX med jelco 250 arm för 15.000:- ordinarie pris närmare 25.000:- 

 

167428311-origpic-a8d993.jpg?max-width=4096&quality=70


Redigerat av wictor, 19 oktober 2019 - 16:00.


#4775

Postad 19 oktober 2019 - 16:45

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Där får du en riktigt fin skivspelare som du kan uppgradera men en finare arm i framtiden om du skulle vilja det. Har själv tittat på den.

Siktar nog själv på en Michell Gyru SE med en Jelco TK-850S arm med en Purus Audio Easy VTA.


Redigerat av jln, 19 oktober 2019 - 16:52.


#4776

Postad 19 oktober 2019 - 17:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Där får du en riktigt fin skivspelare som du kan uppgradera men en finare arm i framtiden om du skulle vilja det. Har själv tittat på den.

Siktar nog själv på en Michell Gyru SE med en Jelco TK-850S arm med en Purus Audio Easy VTA.

 

Michell Gyro SE är sannerligen ett fint val.  ;) En bra plattform och ett förstklassigt drivverk-perfekt att börja med en prisvärd Jelco- arm och sen planera vidare för att uppgradera tonarm allt eftersom. Hojta till om du behöver några tips på vägen.



#4777

Postad 19 oktober 2019 - 17:39

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Jag gillar att Jelco armarna har pickupskal, vilket gör pickup byten enkelt. Men vad är det man får längre upp i pris-segmenten för armar? Vad tittar ni på när ni väljer arm?

#4778

Postad 19 oktober 2019 - 17:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag beställt ny motor till min Thorens.
Går från AC till en DC med Speedbox.

Ska bli spännande och se om det blir bättre eller inte, hur som helst känns det som min 40 år gamla AC motor håller på med sista versen

Bifogad fil(er)



#4779

Postad 19 oktober 2019 - 17:54

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Michell Gyro SE är sannerligen ett fint val.  ;) En bra plattform och ett förstklassigt drivverk-perfekt att börja med en prisvärd Jelco- arm och sen planera vidare för att uppgradera tonarm allt eftersom. Hojta till om du behöver några tips på vägen.

Tackar, det kommer jag garanterat att göra tom redan nu :). Jag har spanat på din Gyro och Orbe SE. Jag ser att du har Pedersen tonarmsplatta. Vad tycker du om den? Funderar att uppgradera Gyro med Orbe klämman. Hade du den?

Det jag funderar nu är vad jag skall ha för kabel mellan tonarm och mitt RIAA-steg ASR Mini Basis Mk 3.


Jag gillar att Jelco armarna har pickupskal, vilket gör pickup byten enkelt. Men vad är det man får längre upp i pris-segmenten för armar? Vad tittar ni på när ni väljer arm?

Finare toleranser, annan konstruktion, annat material m.m. Kolla in Easy VTA passar till Jelco armar.


Redigerat av jln, 19 oktober 2019 - 17:57.


#4780

Postad 19 oktober 2019 - 21:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tackar, det kommer jag garanterat att göra tom redan nu :). Jag har spanat på din Gyro och Orbe SE. Jag ser att du har Pedersen tonarmsplatta. Vad tycker du om den? Funderar att uppgradera Gyro med Orbe klämman. Hade du den?

Det jag funderar nu är vad jag skall ha för kabel mellan tonarm och mitt RIAA-steg ASR Mini Basis Mk 3.


 

GP Armboard funkar bra och gör nytta. Har köpt Orbe- klämman till min Gyro men har inte monterat den, jag har den som standard på min Orbe och den fungerar ypperligt och är bättre än standardklämman. Vilken kabel följer med som standard?


Redigerat av GyroSE, 19 oktober 2019 - 21:07.


#4781

Postad 20 oktober 2019 - 00:18

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

GP Armboard funkar bra och gör nytta. Har köpt Orbe- klämman till min Gyro men har inte monterat den, jag har den som standard på min Orbe och den fungerar ypperligt och är bättre än standardklämman. Vilken kabel följer med som standard?


Det följer inte med någon kabel utan det sitter en fempolig DIN kontakt.

#4782

Postad 20 oktober 2019 - 06:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Det följer inte med någon kabel utan det sitter en fempolig DIN kontakt.

 

Oj, jag trodde Jelcos tonarmar såldes kompletta. Du borde kunna få till en bra deal om du köper nytt och då få med en av Jelcos prisvärda tonarmskablar till ett bra pris.
 

Fast å andra sidan kommer du undan billigare om du satsar på en Michell TechnoArm i stället, den säljs också komplett med tonarmskabel. Där borde du kunna få till en ännu bättre deal om du köper Gyro + TechnoArm nya.


Redigerat av GyroSE, 20 oktober 2019 - 07:14.


#4783

Postad 22 oktober 2019 - 19:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Plockat bort motorn på min Thorens och ser detta, hmm, måste vara något som skavt mot remmen.

Men snart åker en ny motor in

Bifogad fil(er)



#4784

Postad 23 oktober 2019 - 09:03

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Har en Rega P2 med Ortofon Bronze kopplad till ett RIIA-steg, Shiit Mani och vidare till ett försteg via en Supra EFF-ISL. Funderar på att byta signalkabeln från pickupen till RIIA-steget. Eftersom RIIA-steget står ganska nära spelaren kan jag förkorta kabeln ganska mycket vilket väl är en fördel. Dessutom borde en bättre signalkabel ge ljudmässiga fördelar antar jag. Som jag förstår måste man antingen byta hela kabeln från pickupen alternativt klippa originalkabeln direkt utanför spelaren och löda på RCA-honor eller? Är det någon som har erfarenheter av kabelbyte på en Rega?



#4785

Postad 23 oktober 2019 - 09:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Har en Rega P2 med Ortofon Bronze kopplad till ett RIIA-steg, Shiit Mani och vidare till ett försteg via en Supra EFF-ISL. Funderar på att byta signalkabeln från pickupen till RIIA-steget. Eftersom RIIA-steget står ganska nära spelaren kan jag förkorta kabeln ganska mycket vilket väl är en fördel. Dessutom borde en bättre signalkabel ge ljudmässiga fördelar antar jag. Som jag förstår måste man antingen byta hela kabeln från pickupen alternativt klippa originalkabeln direkt utanför spelaren och löda på RCA-honor eller? Är det någon som har erfarenheter av kabelbyte på en Rega?

Jag antar att de har lödigt fast en standard kabel med tonarmskablarna, så är fallet med min OL tonarm i alla fall.

Jag skulle nog löda bort kabeln där och sätta in en Cardas MDIN R Male 5 Pin Plug Rega Type där istället och då kan du köpa färdiga externa tonarmskablar med din plugg, typ denna:

http://vinylcenter.s...l-jelco-rca-5p/



#4786

Postad 24 oktober 2019 - 13:34

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Ok, ska kolla på det. I annat fall hade jag tänkt använda en Suprakabel, EFF-ISL som jag har liggande.



#4787

Postad 24 oktober 2019 - 17:52

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Köra in nya DC-motorn 😊
Men känner mig nöjd, helt tyst och enkelt att montera

Bifogad fil(er)



#4788

Postad 24 oktober 2019 - 18:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Ok, ska kolla på det. I annat fall hade jag tänkt använda en Suprakabel, EFF-ISL som jag har liggande.


Det kan du nog göra också, dock skulle jag då löda bort existerande kabeln från tonarmskabeln istället för att klippa och installera RCA

#4789

Postad 24 oktober 2019 - 18:50

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Det låter som ett bra tips. Gäller bara att våga demontera tonarmen <_<



#4790

Postad 24 oktober 2019 - 18:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Ok, ska kolla på det. I annat fall hade jag tänkt använda en Suprakabel, EFF-ISL som jag har liggande.

 

Innan du sätter igång; vad är syftet med att byta tonarmskabel på din Rega P2? Är du ute efter förbättringar ljudmässigt eller är anledningen någon annan? Om det är ljudmässigt lyft du är ute efter så är det tveksamt att du får det med en Supra EFF-ISL- är tämligen säker på att originalkabeln på din skivspelare är minst likvärdig eller bättre. Mig veterligen är inte heller EFF-ISL en phonokabel utan en helt vanlig signalkabel- eller finns det en phono- variant av den? Du bör satsa på en phonokabel om du ska byta tonarmskabeln- om jag var i dina kläder skulle jag låta en tekniker göra jobbet för att verkligen få till det. 


Redigerat av GyroSE, 24 oktober 2019 - 18:59.


#4791

Postad 25 oktober 2019 - 14:31

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Bra synpunkter! Kanske bör jag köpa en phonokabel men tycker inte jag vill lägga för mycket pengar. Har du förslag på en prisvärd kabel som är bättre än den som sitter där just nu? 



#4792

Postad 25 oktober 2019 - 15:00

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Motorn gått hela natten och ställt in hastigheterna med stroboskiva.

Motorn var lätt att montera, dock fick jag borra upp ett hål till 4mm för skruv, hade jag smalare skruv hade det inte behövts, motorn passar i plinten så inget behövdes göras där, så mer eller mindre drop-down, all installation tog max 10 min.

Mycket nöjd än så länge, den är helt tyst, kommer upp i varv på ca 2-3 sekunder. Ljudet känns mer dynamiskt och tysta partier känns tystare

Bifogad fil(er)



#4793

Postad 25 oktober 2019 - 15:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Bra synpunkter! Kanske bör jag köpa en phonokabel men tycker inte jag vill lägga för mycket pengar. Har du förslag på en prisvärd kabel som är bättre än den som sitter där just nu? 

 

Svårt att säga- du måste nog lägga en slant på en bra phonokabel. Jag måste säga att ett byte troligen inte kommer innebära någon större skillnad för dig- behåll kabeln i stället och spara till något annat du kan uppgradera i anläggningen.



#4794

Postad 31 oktober 2019 - 18:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tänkte bygga en ny plint till min TD i helgen, eftersom det är första gången så tänkte jag ek eftersom det är billigt.

Min fråga är har ni tips på bästa efterbehandling? Tänkte mig Danish Oil i typ 6 lager eller vad de nu rekommenderar. Eller har ni andra ideer på produkter som man får en riktigt bra finish?

#4795

Postad 31 oktober 2019 - 18:46

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Om du orkar är det faktiskt väldigt snyggt att våtslipa med olja o slippapper oerhöert jobbigt o tidskrävande docko gör absolut inga cirkel rörelser man göra så många inoljningar att träet inte suger in mer.Har gjort det på en skärbräda o blir oerhört snyggt om man nu inte är ute efter en högblank yta



#4796

Postad 31 oktober 2019 - 19:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Om du orkar är det faktiskt väldigt snyggt att våtslipa med olja o slippapper oerhöert jobbigt o tidskrävande docko gör absolut inga cirkel rörelser man göra så många inoljningar att träet inte suger in mer.Har gjort det på en skärbräda o blir oerhört snyggt om man nu inte är ute efter en högblank yta

Jo det kommer ju ta tid, typ ett par veckor, varje lager behöver väl typ 6-8 timmar för att torka. Gjort det med teak och fernissa för en båt tidigare, höll på i månader för allt trä.

Hittade något som heter Renaissance wax som man kanske ska avsluta med. Blir allt bra tänker jag bygga en ny i mer exklusivt träslag, tänkte mig Amerikansk valnöt

Redigerat av fristil, 31 oktober 2019 - 19:14.


#4797

Postad 01 november 2019 - 15:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Sket sig väldigt fort. Upptäckte att min gersåg sågade 43 grader i 45 graders läget

#4798

Postad 01 november 2019 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Eftersom det sket sig att bygga en egen plinth till svarven så beställde jag en av Amerikansk valnöt.

Dock är bilden på TD-150 men min ser mer eller mindre likadan ut.

Sen är det bara att beställa en top plate som inte har hål för på och av knappen

Bifogad fil(er)



#4799

Postad 01 november 2019 - 19:37

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Känns rätt gott att ha ”nakna” skivspelare så man inte behöver tänka på detta med att byta plintar i tid och otid.... :D



#4800

Postad 01 november 2019 - 20:32

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Känns rätt gott att ha ”nakna” skivspelare så man inte behöver tänka på detta med att byta plintar i tid och otid.... :D


Sant, men jag har möjligheten att ändra utseendet 😄



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.