Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 oktober 2009 - 23:02

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Svårt att jämföra elementstorlek rakt av, även om ett stort membran kan flytta mycket luft och ge en fysisk upplevelse. AB3 har ju dubbla 10" element som du kanske vet, det ger en hyffsad total konarea. Jag har själv ägt och byggt oräkneligt antal högtalare och subbaslådor genom åren, och även gått igenom "basnarkomanstadiet" när jag var mellan 15-18 (är 32 bast nu). Med tiden lär man sig uppskatta kvalitet framför kvantitet. :) Därmed inte sagt att det inte ska vara tryck i ljudet när man ser på film. När det gäller musik strävar jag efter korrekt återgivning och vill inte att något ska sticka ut, däremot vill jag ha schyst pondus och definition i basregistret ända ner till någorlunda låga frekvenser. Mina frontar (Energy Veritas 2.4i) har faktiskt 3x6.5" baselement per högtalare och när jag lyssnar på musik använder jag inte sub (det krävs en dyr sub för att matcha högtalarna). Subjektivt spelar dessa högtalare bättre och djupare bas än vad jag upplevde med t.ex. de Canton RC-A jag hade en gång i tiden, och de var aktiva med 350 watt basförstärkare i varje högtalare och 2x9" baselement per låda om jag inte minns helt fel. Har även ägt Cerwin Vega och en del andra högtalarmärken med 15" baselement och sub till det... Så här i efterhand skulle jag vilja påstå att CV är ganska rejält överskattat. De högtalare jag byggt som står i garaget nu spöar iaf skiten ur dem vad gäller rent fysiskt ljudtryck, och det för ganska små pengar (ca 3000 kr/par).

När det gäller 2-kanalsförstärkare är det helt rätt väg att gå om du vill få ut maximalt välljud per krona, en hemmabioreceiver har inte en chans mot en vettig 2-kanalsreceiver i samma prisklass. Vilket självklart inte är konstigt med tanke på all teknik som en receiver är matad med. Antar att du känner till att om du köper en stereoförstärkare med "bypassläge" (kallas ibland Surround Processor Mode och en del annat) så kan du koppla den till front out på din receiver (om den har det) och använda den som slutsteg när du ser film. M.a.o. en smidig integration som ger det bästa av två världar om du inte vill slanta upp för ett hemmabioförsteg + slutsteg som är betydligt dyrare.

Nja det jag mest tänker på är musik, det jag har nu duger gott till film och spel men tycker det är för "bröligt" till musik(svårt att hitta nått som passar till allt), kanske inte så konstigt då det är 2 st 12" bilbasar.
Har ju dubbla 12" i mina frontar så det känns väldigt "klent" med t.ex ace bass 3 (10") som subbar, men det kanske är helt fel.

Har funderat på att köpa en 2-kanalsförstärkare som jag kan koppla in mina frontar och mina blivande subbar till för att ha till musik, bör väl bli bättre än att köra från min 7.1 reciever(Onkyo 607)..........suck sicken djungel


Redigerat av d00m, 05 oktober 2009 - 23:04.


#52

Postad 07 oktober 2009 - 18:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Min funkade inte :(

Ökar man signalen till subben så drar den ned nivån lika mycket nästan så bastrycket är konstant, dvs om man kör ett tyst passage utan bas som sedan kommer igång med trymslag så blir det en jädra volym på första delen av första slaget sedan sjunker nivån på basen...

Ingen annan som råkat ut för detta?

Körde för skoj skull min netbook direkt in i den och det blev samma resultat, drog även ned volymen till 0-nivån då blev det mindre markant men den gjorde fortfarande så.

Åker tillbaka imorron!

#53

Postad 07 oktober 2009 - 19:13

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0
Jag har pratat med Audio Pros support kring detta dilemma och svaret var följande (om än inte ordagrannt :( ):

När subben slår av sig själv går den in i ett standby-läge som den går ur när den får en insignal från receivern. Om man använder fjärren för att stänga av subben med är den förvisso inte helt avstängd (till det krävs strömbrytaren bak), men den slås INTE på automatiskt när den får en insignal från receivern, utan man får slå på subben manuellt via fjärren eller direkt på subben.

Ett problem som kan uppstå i det s.k. automatiska standby-läget är att den inkommnde signalen är för svag (detta gäller främst vid en generellt låg lyssningsnivå) så att subben inte slås på automatiskt. En tänkbar lösning på detta problem är att i receivern höja ut-/insignalen till subben och i motsvarande grad sänka volymen på subben.

d00m
Inte tänkt på detta, har dock aldrig "stängt" av den genom fjärrkontrollen eller på panelen när jag kollat film. Som jag upplevt det så räknar subben ner 30min varje gång den inte får någon signal, efter dom 30 min vet jag ej om den sätts på per automatik om signal tillförs. Vet inte vad du menar med "switch", men på baksidan av subben, där du pluggar in kablar, finns en strömbrytare, som du förmodligen upptäckt och inte menade så glöm att jag sa det :unsure:


Redigerat av Unregistereded94f3cc, 08 oktober 2009 - 13:20.


#54

Postad 07 oktober 2009 - 19:37

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Ah, se där, då funkar det ju som jag trodde!

Jag har höjt en del på min processor och min slår på utan problem så fort det kommer det minsta ljud på materialet.

Jag har pratat med Audio Pros support kring detta dilemma och svaret var följande (om än inte ordagrannt :( ):

När subben slår av sig själv går den in i ett standby-läge som den går ur när den får en insignal från receivern. Om man använder fjärren för att stänga av subben med är den förvisso inte helt avstängd (till det krävs strömbrytaren bak), men den slås INTE på automatiskt när den får en insignal från receivern, utan man får slå på subben manuellt via fjärren eller direkt på subben.

Ett problem som kan uppstå i det s.k. automatiska standby-läget är att den inkommnde signalen är för svag (detta gäller främst vid en generellt låg lysnningsnivå) så att subben inte slås på automatiskt. En tänkbar lösning på detta problem är att i receivern höja ut-/insignalen till subben och i motsvarande grad sänka volymen på subben.



#55

Postad 07 oktober 2009 - 21:15

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Nån som vet om Audio Pro Acebass 3 finns till salu på Mediamarkt i Barkarby?
Kanske kör en omväg o provlyssnar.....

#56

Postad 07 oktober 2009 - 21:44

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Ingen som haft detta felet alltså:

Ökar man signalen till subben så drar den ned nivån lika mycket nästan så bastrycket är konstant, dvs om man kör ett tyst passage utan bas som sedan kommer igång med trumslag så blir det en jädra volym på första delen av första slaget sedan sjunker nivån på basen...

Redigerat av junkan, 07 oktober 2009 - 21:44.


#57

Postad 07 oktober 2009 - 22:05

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Det låter hur mysko som helst tycker jag. Du har inte råkat aktivera Night Mode eller något på din förstärkare?

Ingen som haft detta felet alltså:

Ökar man signalen till subben så drar den ned nivån lika mycket nästan så bastrycket är konstant, dvs om man kör ett tyst passage utan bas som sedan kommer igång med trumslag så blir det en jädra volym på första delen av första slaget sedan sjunker nivån på basen...



#58

Postad 07 oktober 2009 - 22:52

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Jag köpte också en, tyckte den verkade alldeles för billig :(

Är överlag mycket nöjd med subwoofern, hade tidigare en XTZ 10.16.
Jämfört med XTZ så tycker jag att det är lättare att få AB3 att lira ihop med mina frontar (canton 409). Basen känns mer exakt och kontrollerad, basen blir inte lika lätt bumlig som med XTZ 10.16.
För övrigt är subben välbyggd och den står stadigt, utan att vibrera speciellt mycket. Den är knappast inspelad än men gräver endå djupt i registret, utan att på något sätt låta ansträngt. Det går att spela sjukt högt med bibehållen kontroll!

Negativa saker:

Det går bara att ha 1 egen inställning för subben, detta anser jag är helt åt ****, varför ska man inte kunna ändra på alla presets? Jazz är det enda vettiga preset som finns.
Man kan inte ens ändra fasen på presetlägena, så ponera att du vill köra fas 180 grader, då är du låst till 1 preset - user-läget.

Movie: delning 80hz, 36db branthet, +5 db @ 35hz i aspn, fas 0, nedre delning 25hz och höjer volymen med 5DB!!
Pop: delning 90hz, 12db branthet, +3 db @ 50hz i aspn, fas 0, nedre delning 35hz
Jazz: delning 50hz, 48db branthet, +-0db i aspn, fas 0, nedre delning 20hz

Man ser (och hör) direkt att Movie och Pop-lägena är obrukbara, det låter bättre om man stänger av subben helt än använder dessa lägen (iallafall med mitt system)

Sen trodde jag att man skulle kunna köra tex +6db @ 35hz och -6db @ 50hz om man ville, men det verkar bara gå att ändra på en frekvens, antingen 35, 40, 45 eller 50hz. Tanken är väl antagligen att man ska kunna sänka där man har rummets höjning, vilket jag själv har vid 57-60hz. Vad detta innebär för mig är att jag inte kan råda bot på rummets förstärkning med denna EQ då den högsta justerbara frekvensen är 50hz.

Jag förstår inte varför Audio Pro har gjort en helt värdelös mjukvara i en annars helt okej produkt.
Det kan mycket väl hända att jag har missat hur man ställer in något, om så är fallet så korrigera mig gärna!

#59

Postad 08 oktober 2009 - 08:18

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Hur tror ni denna fungerar ihop med små satellithögtalare?
Tänkte använda den tillsammans med Bose jevel cube(de som följer med lifestyle 48 systemet).

#60

Postad 08 oktober 2009 - 13:19

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sett någon på Media Markt i Barkaby. Jag tror att de har ett standardsortiment av Audio Pro prylar och att resten går att beställa.

Nån som vet om Audio Pro Acebass 3 finns till salu på Mediamarkt i Barkarby?
Kanske kör en omväg o provlyssnar.....


Redigerat av Unregistereded94f3cc, 08 oktober 2009 - 13:49.


#61

Postad 08 oktober 2009 - 16:39

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Jag har aldrig sett någon på Media Markt i Barkaby. Jag tror att de har ett standardsortiment av Audio Pro prylar och att resten går att beställa.


Det stämmer,var in idag o kollade.Försäljaren som har hand om hifi-demo-rummet såg upptagen ut (med andra kunder) så jag åkte vidare....
Har precis beställt en från fyndbörsen.se
Hoppas den låter så bra som alla säger.

#62

Postad 08 oktober 2009 - 19:13

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Jag fick svar från supporten att det troligen var de inbyggda skyddskretsarna som gick in och justerade ned nivån på min sub och att jag troligen hade för stora förväntningar...

Testade en till i butiken och den gjorde likadant, skruvade ner bastrycket mycket tidigt.

Testade då en Velodyne 1000i och det var skillnad det!

Behåller dock min gamla sub till KEF-äggen eftersom den spelar betydligt högre än både Audio Pro och Velodyne utan att begränsa ljudet, Velodyne gick dock djupare i frekvens och spelade lite renare.

Audio Pron glömmer jag bara, uselt bastryck i 35kvm rum.

#63

Postad 08 oktober 2009 - 19:21

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
skyddskretsarna går in väldigt tidigt på den här modellen, tämligen omöjligt att spela sönder den vilket är bra, men det känns som att man skulle kunna få ut så mycket mer, de går in å skyddar lite väl tidigt enligt mig...

Sedan tycker jag det är lite roligt att de hävdar 800wrms när den "bara" drar 625w ur eluttaget =)

Redigerat av nixlaz, 08 oktober 2009 - 19:25.


#64

Postad 08 oktober 2009 - 19:27

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Jag fick svar från supporten att det troligen var de inbyggda skyddskretsarna som gick in och justerade ned nivån på min sub och att jag troligen hade för stora förväntningar...

Testade en till i butiken och den gjorde likadant, skruvade ner bastrycket mycket tidigt.

Testade då en Velodyne 1000i och det var skillnad det!

Behåller dock min gamla sub till KEF-äggen eftersom den spelar betydligt högre än både Audio Pro och Velodyne utan att begränsa ljudet, Velodyne gick dock djupare i frekvens och spelade lite renare.

Audio Pron glömmer jag bara, uselt bastryck i 35kvm rum.


Har tyvärr precis samma erfarenhet =(
Trodde det beroende på rummet när jag lyssnade på den men då alla jag pratat med delar uppfattningen så är det nog så.

Tror inte den sålt nått alls för det utsatta priset på 10´, finns bra mycket bättre för dom pengarna.

#65

Postad 09 oktober 2009 - 08:01

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Låter ju otroligt att de slår in så tidigt... Eller så har du extremt mycket bas pådraget. ;) Jag har ett vardagsrum på ca 40 kvm och det är då inga som helst problem. Jag kommer dock att köra dubbla AB3 i mitt biorum sen när det är klart (en är kvar i kartongen och står i förrådet). Biorummet blir på ca 35 kvm.

Jag kör bara sub till film, så för att testa subbarna körde jag MP3-spelaren till dem i hallen när jag packade upp kartongerna. Det tryck som subbarna presterade då (en och en, testade inte tillsammans) fick liksom hela huset att röra på sig, det är därför jag tyckte att det hela lät knepigt. :)

Jag fick svar från supporten att det troligen var de inbyggda skyddskretsarna som gick in och justerade ned nivån på min sub och att jag troligen hade för stora förväntningar...

Testade en till i butiken och den gjorde likadant, skruvade ner bastrycket mycket tidigt.

Testade då en Velodyne 1000i och det var skillnad det!

Behåller dock min gamla sub till KEF-äggen eftersom den spelar betydligt högre än både Audio Pro och Velodyne utan att begränsa ljudet, Velodyne gick dock djupare i frekvens och spelade lite renare.

Audio Pron glömmer jag bara, uselt bastryck i 35kvm rum.



#66

Postad 09 oktober 2009 - 15:45

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Jag körde en RXV-1900 Yamaha mot den och en Samsung Netbook samt en mobiltelefon, samma resultat med alla tre, otroligt dålig sub som snabbt begränsar basen, vid en ganska låg nivå hjälper det inte att höja volymen varken på sub eller linjeingång det blir helt enkelt inte högre.

I butiken mot Velodyne och deras demo på samma sätt och Velodynen var väldigt mycket bättre.

Hemlånade Velodynen spelade som sagt djupare och lite renare än min KEF som följde med ett 2005.1-system men inte lika högt!
AceBass 3 var tyst som en mus i jämförelse.

Sen förstod jag inte riktigt du sa att det inte vara några problem med 40kvm samtidigt som du bara hade testat i hallen?!

Redigerat av junkan, 09 oktober 2009 - 15:48.


#67

Postad 09 oktober 2009 - 18:11

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Tja, själv så har jag ett rum på ca 20 Kvm.
Ace Bass 3 som jag har köpt utklassar min förra sub en Audio Pro Sub Avantek.
Jag är nöjd med bytet men det verkar som att en del har problem med denna sub.
Som alltid försök att få låna hem den och testa!!!!!!!

#68

Postad 10 oktober 2009 - 14:40

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Sorry, var lite otydlig. Jag har bara testat den med MUSIK i hallen, men i vardagsrummet har kört film och där spelar den riktigt snygg bas. Jag är inte ute efter maximalt byxfladder utan det ska vara kvalitet på ljudet också. Men den spelar ju uppmätt ner till 22 hz (-6 db) och det får väl räknas som rätt så djup bas. Sen beror det förstås på placeringen också, det kan göra enorm skillnad.

Nåja, funkar det inte så funkar det inte. Motsvarar det inte förväntningarna så är det klart man letar vidare. :angry: Personligen är jag väldigt nöjd, den känns som sagt som ett kap för 5 laxar.

Jag körde en RXV-1900 Yamaha mot den och en Samsung Netbook samt en mobiltelefon, samma resultat med alla tre, otroligt dålig sub som snabbt begränsar basen, vid en ganska låg nivå hjälper det inte att höja volymen varken på sub eller linjeingång det blir helt enkelt inte högre.

I butiken mot Velodyne och deras demo på samma sätt och Velodynen var väldigt mycket bättre.

Hemlånade Velodynen spelade som sagt djupare och lite renare än min KEF som följde med ett 2005.1-system men inte lika högt!
AceBass 3 var tyst som en mus i jämförelse.

Sen förstod jag inte riktigt du sa att det inte vara några problem med 40kvm samtidigt som du bara hade testat i hallen?!



#69

Postad 10 oktober 2009 - 15:45

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Tycker en sak är väldigt märklig, vet dock inte om det ska vara så men om det ska det så är det konstigt. När jag ändrar volymen på en förinställd inställning, så ändras volymen på alla förinställda + min egna inställning, och när jag ändrar min egna så ändras resten. Varför är det såhär?

#70

Postad 11 oktober 2009 - 11:30

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Volymen är väl global eller? Alltså den är inte knuten till någon speciell inställning, precis som på subbar som har en fysisk volymratt på baksidan.

Tycker en sak är väldigt märklig, vet dock inte om det ska vara så men om det ska det så är det konstigt. När jag ändrar volymen på en förinställd inställning, så ändras volymen på alla förinställda + min egna inställning, och när jag ändrar min egna så ändras resten. Varför är det såhär?



#71

Postad 11 oktober 2009 - 16:25

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
möjligt att det är så..

#72

Postad 13 oktober 2009 - 16:54

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
O

Redigerat av suffix, 24 december 2014 - 18:16.


#73

Postad 13 oktober 2009 - 17:46

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Skönt att jag såg den här tråden!
Var nära att best 2st nu när dom var så billiga för jag har sålt mina AceBass2 och letar ersättare.
Men nu till min fundering!
Är problemen med denna sub värd 5000:- ?
Älskade min AceBass2 och Audiopro i synnerhet.

#74

Postad 13 oktober 2009 - 18:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jag spelar basen på en behaglig nivå när jag kollar på film. Men jag skulle gärna vilja testa lite mer, men är samtidigt rädd att baselementen ska komma ur balans eller gå sönder. Vid vissa peakar så har jag hört att det uppstår ett litet klickljud inne i lådan, men basen fungerar felfritt. Dessa klickljud kan komma när det är helt tyst i filmen och så uppstår en explosion med högt basljud, har funderat på om förstärkaren i basen kanske inte hinner ge rikligt med ström, eller vad kan detta innebära?

Hur mycket går det att spela innan grejerna går sönder. Bränner förstärkaren innan man lyckas blåsa ut elementen eller hur gäller det?

Hur högt har ni spelat som max, där det är bra mycket drag men ändå stabilt och inte låter dåligt?

Jag har som max kört +- 0 på förstärkarens basutgång, och på själva basen +17dB. Volymen på förstärkaren låg vid det tillfället på -12dB (brukar alltid köra mellan -12dB och -15dB vid filmvisning)


Det troliga är precis som jag skrivit att vid tyst passage och sedan en kraftig explosion så styr den ut för fullt och begränsar sedan ljudet (till i mitt tycke alldeles för låg nivå) för att hålla konerna inom säkert område, de betedde sig så för mig.
Summan är att man aldrig får speciellt kraftigt basljud och att basen kan pulsera effektmässigt beroende på basinnehållet i filmen, uruselt alltså.

#75

Postad 13 oktober 2009 - 19:53

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
ska testa lite mer, har en Ace bass 2 ståendes här också, den gillar jag starkt. Min AB3 är nog helt enkelt inte riktigt inspelad än...

#76

Postad 13 oktober 2009 - 21:00

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Aså nu e frågan för 5000:- kan man få en bättre sub ny?
Jag funderar på att köpa en med ******** vad alla skriver olika om denna!
Jag ser mest på film och vill ha ett ###### tryck men det ska ju vara bra tryck också kollar en del på musik dvd:er vill inte att det låter skit när man kollar på sånt heller hehe....

Jag har kollat på SVS men dom e lite dyra sen tittade jag på XTZ.12 eller vad den nu hette sen denna vilken tycker ni?

#77

Postad 13 oktober 2009 - 21:05

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Aså nu e frågan för 5000:- kan man få en bättre sub ny?
Jag funderar på att köpa en med ******** vad alla skriver olika om denna!
Jag ser mest på film och vill ha ett ###### tryck men det ska ju vara bra tryck också kollar en del på musik dvd:er vill inte att det låter skit när man kollar på sånt heller hehe....

Jag har kollat på SVS men dom e lite dyra sen tittade jag på XTZ.12 eller vad den nu hette sen denna vilken tycker ni?


Om du är ute efter kraft och tryck är nog denna bas inget för dig tyvärr...

#78

Postad 13 oktober 2009 - 21:14

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Oki fasen men nån som hört XTZ 12W.18P eller .16P dom utan dsp för dom ligger under 5000:- är det mer att ha?
Har förövrigt en Onkyo 605 med Audio Pro Image serien därför jag vart sugen på Audio Pro subben....

#79

Postad 13 oktober 2009 - 23:03

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ace bass 3 dunkar fett, hemma hos mig i alla fall..

Redigerat av suffix, 13 oktober 2009 - 23:04.


#80

Postad 14 oktober 2009 - 00:01

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Oki hmmm får försöka lyssna nånstans hehe....

#81

Postad 14 oktober 2009 - 08:58

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Impulsköpte två st igår... Tänkte ha dem i bion men kom på att de kanske skulle passa Audiovectorerna i tvåkanalssystemet i stället. Har ju redan tre subbar i bion. Dessutom sparar jag 34 papp på att inte köpa Avantgarde-subbarna som jag har tänkt från början. I kväll vet jag hur det låter. Ska bli jäkligt spännande!

#82

Postad 14 oktober 2009 - 09:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Impulsköp... :D

ok.. jag avundas dig !

Redigerat av DVD-ai, 14 oktober 2009 - 09:08.


#83

Postad 14 oktober 2009 - 09:19

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Mina två var väl mer eller mindre ett impulsköp också, då jag ska ha dem till biorummet sen. Använder som sagt den ena just nu och jag är mycket nöjd. Jag skulle personligen inte påstå att denna sub saknar tryck, den spelar då i paritet med min gamla Canton AS2 som många lovprisat... Och ska det inbyggda steget tappa kraft så ska det fasen mycket till, däremot verkar ju skyddskretsarna överambitiösa (dock inget jag märkt av).

Som jag fattat det av folk som testat AB2 så ska AB3 dessutom vara kraftfullare. Har inte gjort det själv...

#84

Postad 14 oktober 2009 - 10:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Impulsköp... :D

ok.. jag avundas dig !

Det låter kanske konstigt men jag var hos handlaren och lämnade tillbaka en kalibreringsskiva för projen, då han slet in mig i demorummet och upphetsat sa; "du måste lyssna på denna, en leksak som kanske passar dig!" Och jag lyssnade och tyckte att basen spelade jäkligt tight, hårt och djupt. Så jag tänkte att, ja, varför inte? Han hade två oöppnade kvar, så jag slog till på stört. Impuls som sagt...

Edit: Min fru har numera slutat reagera på vilka prylar jag baxar hem... Hon sa bara: Vad kostade de? 4995, sa jag (tänkte att det låter bättre än 5000...). Per styck, va? sa hon. Ja, sa jag och förväntade mig en liten reaktion. Det var ju inte så farligt, replikerade hon. Hon tyckte även att de var snygga och passade bra in i systemet rent estetiskt! Perfekt, ju!

Redigerat av bensnake, 14 oktober 2009 - 10:49.


#85

Postad 14 oktober 2009 - 11:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
hoppas du blir nöjd med dom då ;)

#86

Postad 14 oktober 2009 - 11:14

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

hoppas du blir nöjd med dom då ;)

Tack! Kommer nog att PM:a dig om lite tips på inställningar att utgå från. Finns ju en jäkla massa parametrar att ändra, branthet på filter bl.a.

#87

Postad 14 oktober 2009 - 11:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, du är välkommen... ;)

#88

Postad 14 oktober 2009 - 11:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Impulsköpte två st igår... Tänkte ha dem i bion men kom på att de kanske skulle passa Audiovectorerna i tvåkanalssystemet i stället. Har ju redan tre subbar i bion. Dessutom sparar jag 34 papp på att inte köpa Avantgarde-subbarna som jag har tänkt från början. I kväll vet jag hur det låter. Ska bli jäkligt spännande!


Ska bli spännande och läsa vad du gillar subben. ;)

#89

Postad 14 oktober 2009 - 14:45

Kw500
  • Kw500
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej alla,

ny på forumet, men har läst inlägg här från o till ett tag. Köpte mig en Ace Bass 3 för att få lite basstöd till mina Audiovector S3 och har nu upptäckt att jag kan inte mycket om subbar. I alla fall inte om hur man ställer in dem. Har till en början placerat subben mellan racket och högra högtalaren, mest för att få plats. Jag fattar att man får lyssna in sig men det verkar finnas en hel del parametrar som kan justeras, som jag inte riktigt begriper. Hoppas helt enkelt lära mig av er här på forumet. Tips och råd mottages alltså tacksamt.

Mvh
Mathias

#90

Postad 14 oktober 2009 - 16:47

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Satt och läste lite i manualen till AB3 och
tänkte bara kolla om ni som haft problem med
denna subben kopplat via LFE, låg eller högnivå.

Enligt manualen så om man kopplar via LFE så
kopplar man bort ASP:n(analog signal processor)
och kan då ändast göra ändringar i din egen
hemma bio förstärkare. Tydligen kan man inte ens
ändra fasen på subben.
Vet dock inte ifall det går att göra via en hemmabio
förstärkare. Dock känns det lite skumt. För fasen
kan ju vara bra att behöva ändra även om man
inte kan ändra de andra inställningarna.

Bara lite tankar som jag vill få lite klarhet i.

Går nämligen i bas köpa tankar. Just nu är det inte
så exalterande att kolla på film utan sub.

#91

Postad 14 oktober 2009 - 20:52

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Om du sätter en Y-splitt på LFE-kabeln från stärkaren och kör in Y-splitten i subben (på LINE-ingången ) så kan du använda ASPn. Alternativt kan du ju alltid köra högnivå och få tillgång till ASPn.

För att ge dig lite klarhet, du har 3 inkopplingsmöjligheter på subben;

LFE - ingen asp
Line (dubbla rca) - ASP
Högnivå - ASP

För övrigt så har jag inte märkt av att subben sänker volymen om man spelar högt, ska testa och se om jag kan framkalla detta fenomen. Detta får dock bli på dagtid ;)


Satt och läste lite i manualen till AB3 och
tänkte bara kolla om ni som haft problem med
denna subben kopplat via LFE, låg eller högnivå.

Enligt manualen så om man kopplar via LFE så
kopplar man bort ASP:n(analog signal processor)
och kan då ändast göra ändringar i din egen
hemma bio förstärkare. Tydligen kan man inte ens
ändra fasen på subben.
Vet dock inte ifall det går att göra via en hemmabio
förstärkare. Dock känns det lite skumt. För fasen
kan ju vara bra att behöva ändra även om man
inte kan ändra de andra inställningarna.

Bara lite tankar som jag vill få lite klarhet i.

Går nämligen i bas köpa tankar. Just nu är det inte
så exalterande att kolla på film utan sub.



#92

Postad 14 oktober 2009 - 21:11

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jo det där med kopplings möjligheterna förstod jag.
Dock undrar jag vilken av ingångarna de som haft
problem med basen har kopplat. Om de tex har försökt
ändra på inställningarna fast de kanske kopplat via LFE.
Och på så sett inte kunnat ändra något? Var bara en tanke.

#93

Postad 15 oktober 2009 - 08:19

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tack! Kommer nog att PM:a dig om lite tips på inställningar att utgå från. Finns ju en jäkla massa parametrar att ändra, branthet på filter bl.a.

Dela gärna med dig!!
Då jag inhandlade en igår, och har mindre koll på branthet och likn.

#94

Postad 15 oktober 2009 - 08:48

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Kopplade in subbarna igår kväll (sent), så jag har inte kunnat köra för fullt (barnen sov...) men det verkar lovande. Fick en hel del eminenta tips från DVD:ai (thanks, man! :) ) som jag utgick från. Jag har dock inte laborerat speciellt mycket med inställningarna, eq-n t.ex. Jag har heller inte flyttad om subbarna och testat olika placeringar utan bara ställt upp dem "estetiskt tilltalande", så att säga. Det jag upptäckte direkt var att en delning så högt som 80 hz inte verkade fungera optimalt, eftersom jag inte delar mina Avantgarde utan kör dessa i fullrange. Det blev lite kaka på kaka i registren 50-80 hz, kändes det som så jag sänkte delningsfrekvensen till 50 hz innan jag gick till sängs... Ska jobba vidare ikväll. Det jag är lite orolig för är att subbarna kanske inte riktigt matchar rappheten i Avantgarderna men det verkade i alla fall lovande... Återkommer, som sagt.

#95

Postad 15 oktober 2009 - 09:31

Kw500
  • Kw500
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Bensnake: Tänkte också på att få tag i en subba som skulle matcha Audivectors snabba bas. Det faktum att basen är sluten borde väl göra Ace Bass 3 hyfsat snabb, eller? Kombinerat med ordentlig effekt också.....
Hur ser resten av ditt system ut?
Mycket nyfiken på vad du/ni kommer fram till i inställningsväg!

Mvh
Mathias

#96

Postad 15 oktober 2009 - 11:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Kopplade in subbarna igår kväll (sent), så jag har inte kunnat köra för fullt (barnen sov...) men det verkar lovande. Fick en hel del eminenta tips från DVD:ai (thanks, man! :) ) som jag utgick från. Jag har dock inte laborerat speciellt mycket med inställningarna, eq-n t.ex. Jag har heller inte flyttad om subbarna och testat olika placeringar utan bara ställt upp dem "estetiskt tilltalande", så att säga. Det jag upptäckte direkt var att en delning så högt som 80 hz inte verkade fungera optimalt, eftersom jag inte delar mina Avantgarde utan kör dessa i fullrange. Det blev lite kaka på kaka i registren 50-80 hz, kändes det som så jag sänkte delningsfrekvensen till 50 hz innan jag gick till sängs... Ska jobba vidare ikväll. Det jag är lite orolig för är att subbarna kanske inte riktigt matchar rappheten i Avantgarderna men det verkade i alla fall lovande... Återkommer, som sagt.


Just detta kan du ändra med Q inställningen och även fasen ;)
låt delningen vara kvar vid 80Hz och testa dig fram, men om du höjer Q värdet så borde "puckeln" minska och även om du laborerar med fasen så ska du kunna trolla bort den helt.
Det blir till att testa vidare !

Men eftersom du kör frontarna som fullrange (tråkigt nog..) så "kan" det vara ok att dela lägre, men hälst så ska du ändå hålal dig kring 70-80Hz för bästa resultat ok olika anlednignar.
Bland annat beroande på hur vår hörsel fungerar och uppfattar variationer i absolut fast i basområdet, mest lämpat är därför 70-80Hz ur det avsendet.

Bensnake: Tänkte också på att få tag i en subba som skulle matcha Audivectors snabba bas. Det faktum att basen är sluten borde väl göra Ace Bass 3 hyfsat snabb, eller? Kombinerat med ordentlig effekt också.....
Hur ser resten av ditt system ut?
Mycket nyfiken på vad du/ni kommer fram till i inställningsväg!

Mvh
Mathias



Slutet har inget med någon "snabbhet" att göra 100% myt inget annat.

dessutom så är "snabb" inte vad det verkar, det är andra fenomen som spökar när en bas uppfattar som "snabb" eller "seg" inte att högtalaren i själva verket verkligen är det. det är GD och impulssvar som kan vara dåligt på felaktiga konstruktioner
och dom uppfattas då på det sättet...

#97

Postad 15 oktober 2009 - 11:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Just detta kan du ändra med Q inställningen och även fasen :)
låt delningen vara kvar vid 80Hz och testa dig fram, men om du höjer Q värdet så borde "puckeln" minska och även om du laborerar med fasen så ska du kunna trolla bort den helt.
Det blir till att testa vidare !

Men eftersom du kör frontarna som fullrange (tråkigt nog..) så "kan" det vara ok att dela lägre, men hälst så ska du ändå hålal dig kring 70-80Hz för bästa resultat ok olika anlednignar.
Bland annat beroande på hur vår hörsel fungerar och uppfattar variationer i absolut fast i basområdet, mest lämpat är därför 70-80Hz ur det avsendet.




Slutet har inget med någon "snabbhet" att göra 100% myt inget annat.

dessutom så är "snabb" inte vad det verkar, det är andra fenomen som spökar när en bas uppfattar som "snabb" eller "seg" inte att högtalaren i själva verket verkligen är det. det är GD och impulssvar som kan vara dåligt på felaktiga konstruktioner
och dom uppfattas då på det sättet...

Ok, ska se vad jag kan göra med inställningarna. Upptäckte dock att fasen inte gick att ställa i steg utan det var 0 eller 180° som gällde... Voffö gör di på dette vise?

Redigerat av bensnake, 15 oktober 2009 - 11:57.


#98

Postad 15 oktober 2009 - 12:02

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Bensnake: Tänkte också på att få tag i en subba som skulle matcha Audivectors snabba bas. Det faktum att basen är sluten borde väl göra Ace Bass 3 hyfsat snabb, eller? Kombinerat med ordentlig effekt också.....
Hur ser resten av ditt system ut?
Mycket nyfiken på vad du/ni kommer fram till i inställningsväg!

Mvh
Mathias

Jodå, den verkar hyfsat tajt, har som sagt inte hunnit spela in/placera/testa inställningar riktigt än. Säkerligen går subbarna att integrera på ett utmärkt sätt i anläggningen. Annars flyttar jag ner dem i bion och köper Avantgarde-subbarna i stället. Vore ju synd, inte minst ur ekonomisk synvinkel...

Jag kör med klass A-steg bestyckade med direktupphettade 300B-trioder (2 st monoblock Audion Silver Night) samt ett Audion Premier 2.0 rörförsteg. Som källa kör jag Naim CD5x. Allt ihopkopplat med kablar från Purist Audio Design.

#99

Postad 15 oktober 2009 - 14:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok, ska se vad jag kan göra med inställningarna. Upptäckte dock att fasen inte gick att ställa i steg utan det var 0 eller 180° som gällde... Voffö gör di på dette vise?



det är det vanligaste, allt annat är på många sätt "av ondo"

det är 0 och 180*C som gäller :)

#100

Postad 15 oktober 2009 - 17:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jo det där med kopplings möjligheterna förstod jag.
Dock undrar jag vilken av ingångarna de som haft
problem med basen har kopplat. Om de tex har försökt
ändra på inställningarna fast de kanske kopplat via LFE.
Och på så sett inte kunnat ändra något? Var bara en tanke.


Testade samtliga inkkopplingsalternatic utom högtalaringång + tre olika signalkällor med samma resultat.
Samma resultat med butikens exemplar så nog har jag testat...
Hade väl alldeles för höga förväntningar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.