Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken sub ska jag köpa?

180 svar till detta ämne subwoofer SVS
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 22 oktober 2020 - 13:20

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Nu har jag egentligen inte så mycket att lägga till diskussionen, men jag förstår inte varför du Mr_x frågar om åsikter om något som du uppenbart har bestämt dig i förväg för är superbra? Visst kan det finnas mer nyans än "den är kass" men den samlade erfarenheten av System one är ju ganska tydlig i att det inte är några premium-grejer direkt. Att någon annan inte har provlyssnat en pryl som släpptes för en månad sedan är kanske inte heller så himla konstigt, så om det är det enda du bryr dig om att få svar kring (och inte vad folk kvalificerat gissar) så är det nog inte mycket nytta att ställa frågan här. Bara mina 50 öre.

 

Med allt det sagt verkar du ju nöjd med ditt köp. Kul för dig. Med sättet du (och butiken) beskriver produkten skulle jag aldrig satsa mina pengar på den.



#52

Postad 22 oktober 2020 - 15:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd. :)

I övrigt är jag med Takeo helt. För det priset kanske det är ett par hundra spänn i hårdvaruvärde tyvärr. Bara marknadsavdelningen kan trolla med sån budget ;)

#53

Postad 22 oktober 2020 - 16:56

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1

Jag har nu testa "One W120B" som är en bra sub och Om du inte har någon sub än borde du fundera på "One W120B" som kom för några månader sen. Har inte sett några tester än på "One W120B" men jag rekommenderar till den som bor i villa, eller grannar som inte är hemma ;) till sist Takeo jag har testat "One W120B" har du det Takeo? ... och Takeo jag ogillar klart när någon yttra sig utan att ha testa eller lyssnat på "One W120B". Min "Audio Pro Sub Ace-Bass 3" (kostade 10 000:- 10år) dog och "One W120B" (2500:- 2 månader) är klart bättre sub

Sen är "One W12" inte "One W120B" som är en helt annan sub från System One

Fantastiskt Takeo att text är viktigare än att lyssna/känna/testa på verkligheten skrämmande.

Är det fler här som hellre läser och bedömer än att testar och lyssnar på verkligheten?


Låt mig gissa, du jobbar på ett företag som säljer denna sub och ni råkade få in lite för många på lager?

Den där basen är inte bra, det är helt omöjligt att tillverka och sälja en bra sub för 2500:-

#54

Postad 22 oktober 2020 - 19:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Klart han kränger skiten, orkade inte räkna alla gånger som subben nämns inom situationstecken.

#55

Postad 22 oktober 2020 - 21:19

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Jag säljer inte högtalaren! jag bara informerar om att det är en bra subb för film. Ni kommer klart att bli förvånade när ni testa W120B för hur kan en subb för 2500:- kan kännas så bra i filmen. Bättre än vad minna förra Audio Pro kunde leverera.

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:15.


#56

Postad 23 oktober 2020 - 00:13

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag säljer inte högtalaren! jag bara informerar om att det är en bra subb för film. Ni kommer klart att bli förvånade när ni testa W120B för hur kan en subb för 2500:- kan kännas så bra i filmen. Bättre än vad minna förra Audio Pro kunde leverera.


Nej det är nog inte så troligt, mest troligt är att du aldrig hört en bra bas och blir impad av lite muller.

Men att du är nöjd är ju huvudsaken eftersom att det är du som ska lyssna på den.

#57

Postad 23 oktober 2020 - 07:57

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Sen kan jag informera om att om man har bra fronthögtalare behöver man inte så kraftig sub

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:16.


#58

Postad 23 oktober 2020 - 09:10

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Förlåt att jag tipsar om W120B som gör sitt jobb bra och jag upplever inte dom som muller utan kraft i rätt miljö. (Rum + Fronthögtalare + slutsteg) testad Filmen Transformer igår och imponerande tryck med resten av min anläggning.

Ja! Jag var nöjd med Audio Pro Sub Ace-Bass 3 som gick sönder men nu vet jag bättre. är nu inne på min 17 sub.

Jag har som ingen annan här testat W120B och nu pratar vi inte om W12 som är en helt annan högtalare.

Du! id_t83 anser du att Audio Pro Sub Ace-Bass 3 är en dålig subb?

.. och så Upplever att några experter här här kan avgöra hur bra en högtalare är på vad den kostar och hur den ser ut, man kan bedöma utan att testa räcker att läsa och är den inte testad är den dålig.

Jag håller med om att det är en skitbra sub för det var någon tidigare som också tyckte den var skit (bra)

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:16.


#59

Postad 23 oktober 2020 - 09:59

Robbowitch
  • Robbowitch
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Mr_x den subben kanske man kan rekommendera i någon tråd för mest prisvärda lågbudget alternativ, men att jämföra den med Arendal och SVS blir bara löjligt då den ligger ljusår efter.

Konstigt att den modellen släpptes förra månaden och de börjar redan rea ut den :lol: 

Men som du skrev i ditt fösta inlägg så kanske vi ska "ta det med en nypa salt" ;)  


Redigerat av Robbowitch, 23 oktober 2020 - 10:14.


#60

Postad 23 oktober 2020 - 11:06

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1

Sen kan jag informera om att om man har bra fronthögtalare behöver man inte så kraftig sub


99,9% av alla fronthögtalare klarar inte av vad en bra sub klarar av så jo.

Förlåt att jag tipsar om W120B som gör sitt jobb bra och jag upplever inte dom som muller utan kraft i rätt miljö. (Rum + Fronthögtalare + slutsteg) testad Filmen Transformer igår och imponerande tryck med resten av min anläggning.

Ja! Jag var nöjd med Audio Pro Sub Ace-Bass 3 som gick sönder men nu vet jag bättre. är nu inne på min 17 sub.

Jag har som ingen annan här testat W120B och nu pratar vi inte om W12 som är en helt annan högtalare.

Du! id_t83 anser du att Audio Pro Sub Ace-Bass 3 är en dålig subb?

.. och så Upplever att några experter här här kan avgöra hur bra en högtalare är på vad den kostar och hur den ser ut, man kan bedöma utan att testa räcker att läsa och är den inte testad är den dålig.

Jag håller med om att det är en skitbra sub för det var någon tidigare som också tyckte den var skit (bra) ;)


Vet inte, aldrig hör Audio pro sub Ace-bass 3 men på pappret så ser den ju ivf ut att kunna spela det man kan förvänta sig av en subbas, ner mot 20hz, till skillnad mot system one som dör ut redan vid 30hz.

Jag behöver inte testa en system one sub för att veta att det är skräp, det räcker att titta på spec och pris för att förstå att den är dålig.
Denna bas är till för finniga 15 åringar som vill ha en sub på pojkrummet för att impa på sina kompisar, det ända som fattas är party-mode och en massa blinkade lampor för att göra denna sub komplett.

#61

Postad 23 oktober 2020 - 18:07

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Okej! jag ger mig W120B hörs inte man känner bara bas energin. I min värld ska man inte höra subben. Men sitt ni och lyssna på era subbar.

Har man råd skulle jag rekommendera XTZ Cinema SUB 1X12 men inte till 6 kvm då är det överdrivet.

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:16.


#62

Postad 23 oktober 2020 - 18:58

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Okej! jag ger mig W120B hörs inte man känner bara bas energin. I min värld ska man inte höra subben. Men sitt ni och lyssna på era subbar.

Har man råd skulle jag rekommendera XTZ Cinema SUB 1X12 men inte till 6 kvm då är det överdrivet.


Din sub lär du ju höra utan bekymmer då den inte ens kan spela djupt nog för ge någon kännbar energi under hörbara HZ.

Hur kan en bas bli överdriven? Man får ju mindre dist och mer välljud med ett kraftigare system, bara för att man har ett överdimensionerat bassystem så behöver man ju inte spela max med det.

#63

Postad 23 oktober 2020 - 19:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Din sub lär du ju höra utan bekymmer då den inte ens kan spela djupt nog för ge någon kännbar energi under hörbara HZ.

Hur kan en bas bli överdriven? Man får ju mindre dist och mer välljud med ett kraftigare system, bara för att man har ett överdimensionerat bassystem så behöver man ju inte spela max med det.

Det är väl klart att det kan bli hel fel, en sub som klarar 50kvm utan probs klarar per automatik inte ett rum på 6kvm.

Sätt ett par stativare i 50kvm o det kommer låta fjuttigt, jämför sedan i ett rum på 6 kvm så kommer det låta ganska maffigt.

 

Men......

Du har rätt i att overkill ger knappt någon dist även vid höga nivåer och att varken element eller stärkare kommer i närheten av att pressas :)

3x12 hade dock spelat så mycket bas under 30hz att det hade säkerligen blivit jobbigt om man inte kan korrigera ner den.



#64

Postad 23 oktober 2020 - 20:55

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2

Det är väl klart att det kan bli hel fel, en sub som klarar 50kvm utan probs klarar per automatik inte ett rum på 6kvm.
Sätt ett par stativare i 50kvm o det kommer låta fjuttigt, jämför sedan i ett rum på 6 kvm så kommer det låta ganska maffigt.

Men......
Du har rätt i att overkill ger knappt någon dist även vid höga nivåer och att varken element eller stärkare kommer i närheten av att pressas :)
3x12 hade dock spelat så mycket bas under 30hz att det hade säkerligen blivit jobbigt om man inte kan korrigera ner den.


Jo men har man ett överdimensionerat bassytem så har man ju såklart även mini-dsp eller liknande för att kunna ställa in ljudet annars är det ju kasta pengar i sjön.

Nu pratade han om cinema sub 1x12 och det hade inte blivit överdrivet i hans rum.
När jag skrev om överdimensionerade bassytem så menade jag mer generellt och inte just i hans rum, där kunde jag kanske ha varit lite tydligare.

#65

Postad 24 oktober 2020 - 22:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2


#66

Postad 24 oktober 2020 - 22:48

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Vafan hände nyss? ☝️🤔😮

#67

Postad 24 oktober 2020 - 23:02

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Jag vet inte men texten var ganska osammanhängande. Har du dubbla z5500 system hemma?

#68

Postad 24 oktober 2020 - 23:11

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Är de z5500 du menar är ordentliga fronthögtalare?
Eller är de flera system du har?:)

Redigerat av Fellow88, 24 oktober 2020 - 23:11.


#69

Postad 25 oktober 2020 - 00:25

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2
Nu har du ju spårat fullständigt 😳

Bifogad fil(er)



#70

Postad 25 oktober 2020 - 14:41

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 1
Kan rekomendera svs Sb 3000 , som ersatte min gamla xtz 10.17 edge
Enorm skillnad, ska ju vara det med den prisskilnaden ,
Spelar otroigt djupt, rent o klart
Passar både till film o musik
Kan rekommendera den

#71

Postad 26 oktober 2020 - 16:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kan rekomendera svs Sb 3000

I denna prisklass ska man noga överväga att bygga eget imo. Speciellt som man ska ha minst två :)



#72

Postad 26 oktober 2020 - 16:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1

I denna prisklass ska man noga överväga att bygga eget imo. Speciellt som man ska ha minst två :)


Det håller jag med om till 100% men även om man får ett bättre system då så är det inte alla som vill eller kan bygga själva.

#73

Postad 04 december 2020 - 15:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Lånar tråden istället för att skapa en ny då jag funderar kring samma basar, förutom nu den senast diskuterade System One basen.
Jag har en till kandidat som jag är lite nyfiken på i jämförelse med XTZ, Arendal och SVS. REL HT1205, någon som har erfarenhet av den?

#74

Postad 21 januari 2021 - 11:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej

 

Nu har jag haft min Velodyne 1000i sedan 2009, funkar utmärkt. Den har 2000 watts effekt i peak, och det hörs. Det är en rapp liten 10 tummare. Blickarna går nu mot en SVS SB3000. Jag har lyssnat på denna på Hembiobutiken i Sundbyberg och den är verkligen någonting extra. 

 

För någon vecka sedan hade de demo-ex i färgen vit med nedsatt pris, men insåg emellertid att färgen inte skulle passa bredvid min soffa. 

Sedan finns SVS-fötter att pröva, och jag har aldrig haft fötter till min Velodyne, kan vara värt att pröva :)



#75

Postad 21 januari 2021 - 12:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Sedan finns SVS-fötter att pröva

De har säkert fördel om man ska flytta runt sin sub. Annars är SD-fötter minst lika bra för 125kr / uppsättning :)



#76

Postad 22 januari 2021 - 10:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kollade på fötter för högtalare, fanns för 125:- ända upp till 10 000:- 

 

; spännande vad folk gör för att få en kick av shopping. 

 

Jag märker redan nu efter att ha kalibrerat om min sub hur mkt bas betyder för film och musik. Det är självklart inte bara "Thumpet" som får dig att hoppa till, utan även atmosfären som uppstår när suben förstärker film och musik. 



#77

Postad 22 januari 2021 - 10:29

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Kollade på fötter för högtalare, fanns för 125:- ända upp till 10 000:-

; spännande vad folk gör för att få en kick av shopping.

Jag märker redan nu efter att ha kalibrerat om min sub hur mkt bas betyder för film och musik. Det är självklart inte bara "Thumpet" som får dig att hoppa till, utan även atmosfären som uppstår när suben förstärker film och musik.

Jag har goda erfarenheter av följande:

Sub på SD-Fötter. Skruva av dom befintliga fötterna.
Sedan en granitplatta 30x30cm. Snyggare än betong. Finns billigt på ex Bauhaus.
Under graniten Novibra eller Vibrationsdämpare från Clas Ohlson. 4st små 2.5cm bitar mellan granitplatta och parkettgolv.

Denna kombination har även hemmabiotidningen eller Hifi & Musik haft i en artikel.

Om det blir skillnad till det bättre beror förstås på sub och dess befintliga fötter, typ av golv, rum och säkert nåt annat. Hursomhelst billigt och värt att testa.

https://www.clasohls...mpare/p/30-9687

https://svalander.se...ationsdaempning

Redigerat av Bogge, 22 januari 2021 - 10:34.


#78

Postad 22 januari 2021 - 10:49

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Har nu mixat ett tag med min SVS 2000 pro och det blir nog en till så småningom. Att den skulle klara musik så bra var en överraskning!

12k hostar man ju bara inte upp hur som helst så det blir att göra en budget ;)



#79

Postad 22 januari 2021 - 11:40

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Finns ingen anledning att köpa något annat än SD fötter, dom fungerar perfekt och är billiga

#80

Postad 23 januari 2021 - 15:24

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

De har säkert fördel om man ska flytta runt sin sub. Annars är SD-fötter minst lika bra för 125kr / uppsättning :)


Kanske dum fråga men skruvar man lös subbens egna fötter och ställer hela lådan på sd-fötter?

#81

Postad 23 januari 2021 - 16:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kanske dum fråga men skruvar man lös subbens egna fötter och ställer hela lådan på sd-fötter?

Låter klokt :)

#82

Postad 23 januari 2021 - 16:27

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Låter klokt :)


👍🙂

#83

Postad 18 februari 2021 - 10:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
Har lyckats missa diskussionen om System One ovan. Det är lågbudget i klass med Proson och liknande, tillverkat för de som köper sin första hembio utan krav på prestanda.

Lite humor att de skryter om 150W slutsteg och att den ”får konkurrenterna att darra”. Nästan i klass med reklamen för Sunfire Atmos.

#84

Postad 19 februari 2021 - 15:35

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Har lyckats missa diskussionen om System One ovan. Det är lågbudget i klass med Proson och liknande, tillverkat för de som köper sin första hembio utan krav på prestanda.

Lite humor att de skryter om 150W slutsteg och att den ”får konkurrenterna att darra”. Nästan i klass med reklamen för Sunfire Atmos.

 

Ingen fara Ageve jag bevakar frågan ;) Jag har System One w120b och kan tycka att den kan ger för mycket tryck så jag har skruvat ner volymen till ett minimum, kör också med en Proson sub så jag har 2st subbar. Jag har haft över 10 olika subbar typ Audio Pro Bass 3 (som har gått sönder, tyvärr). System One funkar bra tycker jag typ i film och musik men jag kör med basstarka fronthögtalare. Förförstärkaren (DSP) är klart viktig för ett bra ljud/tryck. Så se till att du har en bra förförstärkare om du vill få ett kanon ljud/tryck! För min del funkar System One w120b bra till YELLO, KRAFTWERK, Armin von Buren och annan syntmusik. Kan vara lite mycket bas för Star Wars, Transformers, X-Man filmerna som har kanon bra ljud!

 

Har funderat på att testa "System One w120b" mot "XTZ Cinema SUB 1X12" senare i höst! 



#85

Postad 19 februari 2021 - 18:18

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Ingen fara Ageve jag bevakar frågan ;) Jag har System One w120b och kan tycka att den kan ger för mycket tryck så jag har skruvat ner volymen till ett minimum, kör också med en Proson sub så jag har 2st subbar. Jag har haft över 10 olika subbar typ Audio Pro Bass 3 (som har gått sönder, tyvärr). System One funkar bra tycker jag typ i film och musik men jag kör med basstarka fronthögtalare. Förförstärkaren (DSP) är klart viktig för ett bra ljud/tryck. Så se till att du har en bra förförstärkare om du vill få ett kanon ljud/tryck! För min del funkar System One w120b bra till YELLO, KRAFTWERK, Armin von Buren och annan syntmusik. Kan vara lite mycket bas för Star Wars, Transformers, X-Man filmerna som har kanon bra ljud!

Har funderat på att testa "System One w120b" mot "XTZ Cinema SUB 1X12" senare i höst!


Hur länge får detta inlägg ligga kvar innan du redigerar bort det?

#86

Postad 19 februari 2021 - 19:03

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Hur länge får detta inlägg ligga kvar innan du redigerar bort det?

 

så länge ingen som inte har känt ljustrycket från en System One w120b yttra sig! Om man bara på en bild eller text kan avgöra hur något låter ogillar jag! Jag föredrar att man utgår från erfarenheter och inte enbart från teori. Jag vill bidra med att man kan köpa en sub för 3000:- och få ett bra ljudtryck/känsla. Självklart förstår jag dom som tar sig råd att köpa subbar för över 10 000:- eller ännu mera vill kasta dåliga kommentarer på något som har lyckas få bra tryck på ljudet utan att lägga ner för mycket pengar på subben som i min värd bara ska tillföra tryck i ljudet. För i min värd kan man inte höra var en sub står! Det ska man inte med fronthögtalarna heller men det är en helt annan sak! id_t83 System One w120b levererar klar förmycket tryck så jag har volymen på ett minimum för att det inte ska ta över med över drivet tryck!



#87

Postad 19 februari 2021 - 19:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

så länge ingen som inte har känt ljustrycket från en System One w120b yttra sig! Om man bara på en bild eller text kan avgöra hur något låter ogillar jag! Jag föredrar att man utgår från erfarenheter och inte enbart från teori. Jag vill bidra med att man kan köpa en sub för 3000:- och få ett bra ljudtryck/känsla. Självklart förstår jag dom som tar sig råd att köpa subbar för över 10 000:- eller ännu mera vill kasta dåliga kommentarer på något som har lyckas få bra tryck på ljudet utan att lägga ner för mycket pengar på subben som i min värd bara ska tillföra tryck i ljudet. För i min värd kan man inte höra var en sub står! Det ska man inte med fronthögtalarna heller men det är en helt annan sak! id_t83 System One w120b levererar klar förmycket tryck så jag har volymen på ett minimum för att det inte ska ta över med över drivet tryck!

Alla har vi börjat där du är, vissa lär sig dock fortare än andra.

System One är inte annat än budget instegsprodukter, om ens det.

Och bara för att det låter högt betyder absolut inte att det låter bra.
Men vi söker alla olika saker genom livet ;)

#88

Postad 19 februari 2021 - 19:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har trånat efter en SVS SB 3000 ett tag nu. Jag har min Velodyne 1000i som är från 2009. Det är absolut inget fel på min Velodyne, och den är en väldigt rapp 10 tummare.

 

Vad jag deppar lite över är hur SVS SB 3000 inte har en snygg grill. Subwoofern ser mer PA-utrustning snarare än en subwoofer för vardagsrummet. 

 

Bild-collaget på min Velodyne har jag fotat själv. 

 

Jag har kompletterat med två bilder på SB3000: en i black ash, och en helblank. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 19 februari 2021 - 19:54.


#89

Postad 20 februari 2021 - 00:23

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Alla har vi börjat där du är, vissa lär sig dock fortare än andra.

System One är inte annat än budget instegsprodukter, om ens det.

Och bara för att det låter högt betyder absolut inte att det låter bra.
Men vi söker alla olika saker genom livet ;)

 

Du har så rätt det låter inte mycket om System One w120b den bara känns i kroppen soffa och golv. Visst märks System One w120b i basljudet i musik att det är mer liv i ljudet och att det blir mer 3D ljud. Sen beror det också på rummet man spelar i och vilka fronthögtalare man har. För om man har ett rum på mindre än 10kvm räcker 2st System One w120b anser jag. Skulle vara intressant om du Takeo har känt tycket från System One w120b i ett rum mindre än 10Kvm eller är du en som kan bedöma utifrån en bild eller text? eller från tidigare mindre lyckade modeller från System One. 



#90

Postad 20 februari 2021 - 00:47

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Med tanke på hur viktigt placeringen är med en sub och hur otroligt viktigt det är med delayen så tror jag många tycker en dyr sub låter bättre bara för att den är dyr. Flyttar du en sub bara nån cm så kan det öka flera db på vissa Hz. Då jag började med ljud så hade jag en system one w12 och sedan köpte jag en xtz 99w12 men tyckte den va sämre än system one subben och det va nog för att den stod på ett annat ställe. Den bästa uppgraderingen är nog att skaffa en mic och mäta lite, då låter nog en sub för 2000 bra placerad och med rätt delay bättre en än en för 10000 som man bara ställt där. För även om du använder audyssey eller likande så blir ändå lite fel vid crossovern som man kan fixa med delay.

#91

Postad 20 februari 2021 - 01:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Du har så rätt det låter inte mycket om System One w120b den bara känns i kroppen soffa och golv. Visst märks System One w120b i basljudet i musik att det är mer liv i ljudet och att det blir mer 3D ljud. Sen beror det också på rummet man spelar i och vilka fronthögtalare man har. För om man har ett rum på mindre än 10kvm räcker 2st System One w120b anser jag. Skulle vara intressant om du Takeo har känt tycket från System One w120b i ett rum mindre än 10Kvm eller är du en som kan bedöma utifrån en bild eller text? eller från tidigare mindre lyckade modeller från System One.

Skulle vara intressant att veta om du lyssnat till, och känt trycket av, en riktigt bra sub-bas?

Nej, System One kan inte på något plan titulera sina högtalare eller basar som bra. Hur mycket du än försöker intala dig det.
Visst, jämför man med ett sunkigt Z-5500 så låter det nog ”bättre” och är bättre investerade pengar för film och musik (jämfört med Z-5500 och dylikt skräp). Men det gör fortfarande inte System Ones högtalare eller basar till några bra prylar.

System One är billiga instegs och lågbudgetprylar.

Men vad är det för bas-starkt frontsystem du har, som behöver stöd från en System One-bas för att blomma ut?

#92

Postad 20 februari 2021 - 09:17

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 5
Takeo, det är ingen idé att försöka få Mr_X att förstå, jag är övertygad om att han jobbar på något företag som säljer system one då han försvarar system ones skräp lika rabiat som Intelligent Sound killarna försvarar sitt märke.

Redigerat av id_t83, 20 februari 2021 - 09:18.


#93

Postad 20 februari 2021 - 10:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Du har nog så rätt, id_t83.

#94

Postad 20 februari 2021 - 15:19

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Efter att ha "bränt" 4st slutsteg på min XTZ SUB 10.17 (den med det gamla slutsteget) så börjar nu på leta efter en ny subwoofer.

Givetvis har XTZ skickat nya slutsteg till mig under garantitiden och nu har jag möjligheten till att köpa det nya ICEpower-slutsteget till en reducerad peng, men i dagsläget så vill jag ha lite mer tryck från basen än vad 10.17 levererar.

Funderade ett tag på 12.17 Edge men har även sneglat på SVS SB-3000/SVS PB-3000.

Jag är den som gillar mkt bas, gärna så att det känns i brösten när man väl vill det. Öppen eller sluten låda?


Redigerat av dgegseewrt, 20 februari 2021 - 16:45.


#95

Postad 20 februari 2021 - 16:04

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hej
Har också en xtz 10.17 edge, en bra sub men den slår igenom vid vissa filmer med bastryck, helt ok subb men jag har den nu i sovrummet, köpte en Svs sb 3000, oj jesus vilken skillnad , som natt l dag , klart det är skillnad på pris också men jag kan varmt rekomendera svs sb 3000, även svs sb 2000 pro är det bra tryck i
Hej
Har också en xtz 10.17 edge, en bra sub men den slår igenom vid vissa filmer med bastryck, helt ok subb men jag har den nu i sovrummet, köpte en Svs sb 3000, oj jesus vilken skillnad , som natt l dag , klart det är skillnad på pris också men jag kan varmt rekomendera svs sb 3000, även svs sb 2000 pro är det bra tryck i

#96

Postad 20 februari 2021 - 16:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Efter att ha "bränt" 4st slutsteg på min XTZ SUB 10.17 (den med det gamla slutsteget) så börjar nu på leta efter en ny subwoofer.
Givetvis har XTZ skickat nya slutsteg till mig under garantitiden och nu har jag möjligheten till att köpa det nya ICEpower-slutsteget till en reducerad peng, men i dagsläget så vill jag ha lite mer tryck från basen än vad 10.17 levererar.
Funderade ett tag på 12.17 Edge men har även sneglat på SVS SB-3000/SVS PB-3000.
Jag är den som gillar mkt bra, gärna så att det känns i brösten när man väl vill det. Öppen eller sluten låda?


Vill du främst ha tryck i bröstet så är det en PA bas du ska titta efter då den basen du söker är runt 45-70hz men ska du även se på film så hade jag köpt en PB-3000, fast jag tror att en SB-3000 låter trevligare pga att den är sluten.

#97

Postad 20 februari 2021 - 16:44

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Hej
Har också en xtz 10.17 edge, en bra sub men den slår igenom vid vissa filmer med bastryck, helt ok subb men jag har den nu i sovrummet, köpte en Svs sb 3000, oj jesus vilken skillnad , som natt l dag , klart det är skillnad på pris också men jag kan varmt rekomendera svs sb 3000, även svs sb 2000 pro är det bra tryck i

 

Har både XTZ 99 W10.16 och XTZ Sub 10.17 som arbetar tillsammans men har ett sånt jädrans blåsljud om någon utav portarna är öppna och som du skriver så slår de igenom ordentligt när man ser på film på högre volym.

Tackar för tipset. Nackdelen med att bo i skogen är att man inte kan fara och lyssna på en ny sub i en butik :)


Vill du främst ha tryck i bröstet så är det en PA bas du ska titta efter då den basen du söker är runt 45-70hz men ska du även se på film så hade jag köpt en PB-3000, fast jag tror att en SB-3000 låter trevligare pga att den är sluten.

 

Använder hemmabion till 99% till filmtittande och som jag har förstått det så är öppna lådor mest rekommenderat då?

Har aldrig ägt en sluten bas så jag har noll att jämföra med.

Tackar för tipset.



#98

Postad 20 februari 2021 - 17:11

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också

#99

Postad 20 februari 2021 - 17:25

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0


Använder hemmabion till 99% till filmtittande och som jag har förstått det så är öppna lådor mest rekommenderat då?
Har aldrig ägt en sluten bas så jag har noll att jämföra med.
Tackar för tipset.


Främsta anledningen till att man väljer portad låda är för att få mer output (ljudtryck), en sluten låda behöver man ofta lyfta den låga basen med en dsp då dom börjar falla tidigt (dock sakta) medan en portad låda faller fort under avstämningen på porten.

Enkelt förklarat kan en portad bas ofta spelar starkare än en sluten låda.

Jag kör dock själv med slutna lådor då jag tycker att dom låter bättre än portade lådor.

#100

Postad 21 februari 2021 - 11:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten

Det gör den eftersom den har DSP :)

En sluten kan gå djupare än en portad med DSP om än med mindre dB.




Även taggad med subwoofer, SVS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.