Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6347 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B6V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) Rapporterad 9 8,98 (51) Inga priser
LG OLED65B6V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 8,8 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 4 mån sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 6 mån sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 2 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 5 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 6 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 6 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 6 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 6 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 6 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 6 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 6 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 6 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 6 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 6 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 6 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 6 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 6 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 6 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 6 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 6 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 7 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 7 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 7 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 7 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 7 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 7 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 7 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 7 år sedan

#1

Postad 03 juni 2016 - 22:11

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Min första OLED har precis införskaffats till mitt vardagsrum och hemmabio.

 

Valet föll på LG OLED55B6V (2016-års modell, tillverkad i Polen i maj-månad). Denna ersätter min 7 år gamla 52" trotjänare av fabrikat Samsung, med traditionell LCD-teknik. B6 är instegsmodellerna i LG's 4K OLED-serie för i år. Anledningen till att jag väljer denna är främst för att jag inte har nåt intresse av exempelvis 3D, integrerad ljudlimpa eller flashig fjärrkontroll som de andra modellerna har. Blir jag nöjd med denna kompletteras det med en 65" inom kort och lillebror förvisas till sovrummet.

 

Med först skall alltså 55" utvärderas och synas i sömmarna... 

 

 

IMG_0120.jpg

 

 

(EDIT: 2016-06-04)

 

TV'n är nu äntligen uppackad och provisoriskt uppställd på mediamöbeln. Kan kort konstatera att detta är en skapelse helt i min smak; stilren, enkel och med hög byggkvalitét. TV'n är lätt (ca 16 kg) men känns ändå förhållandevis rejäl och stabil. Foten må vara plastig men är inte tänkt att användas då TV'n ska hängas upp på integrerat stativ i mediamöbeln (Spectral).

 

IMG_0160.jpg

 

 

Baksidan är även den snygg. Jag uppskattar att LG nu äntligen anpassat hålen för VESA till något mer standard än vad de haft tidigare, så denna blir inga problem att hänga upp! Uppskattar även att de placerat LAN och framförallt ett par av HDMI ingångarna (3 + 4) på baksidan, pekandes utåt. Då jag inte kommer hänga upp dikt vägg kan dessa bli bra. Kontakterna som sitter på sidan är som vanligt placerade på tok för nära kanten... hur sjutton tänker tillverkarna där egentligen? Minuspoäng!

 

 

IMG_0145.jpg

 

 

IMG_0138.jpg

 

 

IMG_0137.jpg

 

 

Liten, händig och väldigt plastig fjärrkontroll. Precis vad jag hade räknat med. Denna kommer jag endast använda nu i början för inställningar och sedan gå över till den överlägsna multifjärren som följde med min NAD processor M17.

 

 

IMG_0162.jpg


Redigerat av RickyDeg, 04 juni 2016 - 09:10.


#2

Postad 03 juni 2016 - 22:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Din Samsung LCD, är det en Samsung LE52B755? Fin gammal krigare det, vår tuffar på än och är en klart bra TV trots sin höga ålder.

 

B6-serien tycker jag verkar vara mest lämplig av alla OLEDs från nuvarande generation (sett till mina behov), så jag väntar ivrigt på vad du har att säga om 55":aren.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 juni 2016 - 22:31.


#3

Postad 03 juni 2016 - 22:46

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Du har så rätt, så rätt! Kul! Visst är det modell LE52B755, och precis som du säger - den är en fin gammal krigare  :D Min har inte gett upp ännu, håller nog några år till. Ska ges bort till en i familjen nu dock. Så länge jag väljer behåller LG, det vill säga... kommande dagarna/veckorna lär visa det!



#4

Postad 04 juni 2016 - 08:25

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Jag har ett orosmoment när det gäller LGs OLEDs. Hur är det med rörelsehanteringen av 24p källor? Jag är på inget sätt intresserad av att inducera en "soap-opera" effect, nej, allt sådant krafs ska stängas av. Jag pratar om TVs vanliga hantering utan truemotion. 

 

I den bästa av världar ska ju Oled tvn ta alla 24p signaler, oftast i frekvensen 23,976Hz, och tripplar varje frame 3 ggr, för att sedan visas på skärmen i 72hz. Görs detta rätt blir rörelser mycket behagliga att se på, iallafall i mina ögon. 

 

Hur är LGs 2016 OLED i detta avseende? 2015 modellen hade ingen höjdare 24p hantering. Vissa reviwers påpekade det efter att de kört sida-vid-sida men Panasonics OLED där den senare var mycket bättre. En del tyckte man kunde hantera den lilla ryckigheten som fanns genom att engagera turemotion och sätta den till minimumvärlden. Hur är läget idag med B6?

 

Skulle vara kul med dina kommentarer.



#5

Postad 04 juni 2016 - 08:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Det där ska jag definitivt kommentera då jag haft samma funderingar som dig i den frågan.

 

Så vitt jag förstått är det främst en fråga om mjukvaran i TV'n, och inte i hårdvaran. Panasonic har varit erkänt duktiga på rörelsehantering. LG har inte alls varit i samma liga. Men tydligen, enligt några tidiga tester, har nu rörelsehanteringen förbättrats jämfört med tidigare. Hur jag kommer uppleva TruMotion av/på eller efter diverse justeringar återstår att se inom kort... (ska dock tilläggas att jag inte spenderat väldans mycket tid med 2015-års modeller, enbart i butik några gånger).



#6

Postad 04 juni 2016 - 08:46

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Ser fram emot dina intryck och utvärderingar :). Är det nad master som skymtar i bakgrunden ? :)

#7

Postad 04 juni 2016 - 09:07

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Ja, det stämmer alldeles utmärkt! :) NAD M17 processor och M27 slutsteg :wub: 

 

De driver det förhållandevis "enkla" Monitor Audio Apex paketet i 5.2 utförande, men jösses vad det spelar! Bättre än större/dyrare system jag ägt tidigare, vilket är positivt överraskande. De passar dessutom fint i mitt lilla rum och med NAD låter de större än man tror är möjligt.

 

Snart dags att sätta på TV'n och köra igång nu...!  ;)



#8

Postad 04 juni 2016 - 09:19

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Det ska bli spännade och höra vad du tycker, själv har jag svår beslutångest över vilken jag ska köpa.

#9

Postad 04 juni 2016 - 17:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

^ Du har så rätt, så rätt! Kul! Visst är det modell LE52B755, och precis som du säger - den är en fin gammal krigare  :D Min har inte gett upp ännu, håller nog några år till.

Vi fick byta nätaggregat på vår efter tre år, men det gick under försäkringen så kostnaden blev ändå noll kronor. Och trots att vi vid köptillfället kunde ha valt KRP-500A så har åtminstone jag aldrig ångrat mig. :P

 

Uppdatering om bildintryck kommer ikväll hoppas jag? Helgen är iofs lång. :)



#10

Postad 04 juni 2016 - 19:34

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vi fick byta nätaggregat på vår efter tre år, men det gick under försäkringen så kostnaden blev ändå noll kronor. Och trots att vi vid köptillfället kunde ha valt KRP-500A så har åtminstone jag aldrig ångrat mig. :P

 

Uppdatering om bildintryck kommer ikväll hoppas jag? Helgen är iofs lång. :)

 

 

Lägg ner! Jag fick byta nätaggregat på mitt exemplar av Samsungen också! Dock redan inom första halvåret! Uppenbarligen lär de haft problem med vår modell. Men servicemannen var hemma och fixade till den. 

 

Uppdatering av B6 inom några minuter...  ;)



#11

Postad 04 juni 2016 - 19:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Kört ett antal Blu-ray skivor nu med diverse scener som jag var nyfiken på hur B6 skulle hantera. Mitt exemplar har dock inte gått mer än 10 timmar hittills. Inga test-bilder än då jag vill fokusera på film- och konsertmaterial i första läget.

 

Första intrycket... INGEN CLOUDING! Givetvis! Efter 7 år med förhållandevis mild clouding på min f.d. Samsung LCD är jag helt såld. Så här ska det vara! Naturligtvis är svärtan precis så där djup som man förväntar sig av en OLED. Har fått till färger och skärpa ganska bra och detta bidrar till ett härligt tredimensionellt djup samt en tilltalande klarhet i bilden. Inget maskeras här dock. TV'n är kanon på färgåtergivning! Å andra sidan gör ju svärtan att i princip allt annat framstår som bättre och mer realistiskt på nåt vis. Denna är ett klart lyft från min gamla LCD, om än inte på alla enskilda punkter men dem jag värdesätter högst.

 

Uppenbara nackdelen är givetvis LG's TruMotion som i ursprungsläge är bedrövligt. Bildlägen som Vivid, Standard och Eco är bara att glömma, även om man kan justera mycket. Efter några snabba turer på AVSForum, Cnet och HDTVtest finns det inställningar och knep jag har laborerat med lite för att minimera negativa effekterna av TruMotion och - det verkar funka i rätt bildläge! (Cinema och ISF) Dock handlar det inte om att stänga av TruMotion då detta hittills resulterat i bedrövligt ryckig bild som inte går att titta på. Har inga problem att ha detta påslaget, så länge det inte stör nämnvärt. Diverse justeringar i kombination med anpassad De-judder (2/10) och De-blur (10/10) gör att jag fått till en förhållandevis stabil karaktär så här långt.

 

Bildkälla: Blu-ray 1080p/24Hz via Oppo BDP-103D ('source direct' - uppskalningen sköts av B6)

Bildläge: Cinema (med vissa justeringar) och ISF (Bright) (med vissa justeringar)

 

Redogör för mina inställningar i detalj när jag utforskat vidare...

 

(bilderna är tagna med iPhone6S under en ljus eftermiddag, med ingen annan belysning än från fönster på höger sida om skärmen... viss reflektion från rummet förekommer på skärmen)

 

 

Diverse loggor

 

Starka, rena, klara färger. Skarpa konturer och inga synbara artefakter. Vackert!

 

IMG_0250.jpg

 

IMG_0278.jpg

 

IMG_0293.jpg

 

IMG_0247.jpg

 

 

Avatar

 

Denna uttjatade demo-disc får nytt liv med OLED. Den färgsprakande blå-tonade paletten som genomsyrar filmen görs full rättvisa på den här skärmen. För att inte tala om den fina uppskalningen och detaljåtergivningen! Smådetaljer framträder brilliant! På topp!

 

IMG_0205.jpg

 

IMG_0207.jpg

 

 

Ant-Man

 

Svärtan och kontrasten är utomordentligt bra. Dynamiskt är bara förnamnet! Några ytterligare justeringar behövs dock för att (förhoppningsvis) kunna få fram mer detaljer i mörka partier.

 

IMG_0252.jpg

 

 

Hellboy II : The Golden Army

 

Starka färger och kontraster är ofta Guillermo del Toro's fotografiska signum, och här blir det kanske ännu tydligare än tidigare. Denna har jag avnjutit på både plasma och LCD, men ser bäst ut på OLED.

 

IMG_0262.jpg

 

IMG_0268.jpg

 

 

Ice Age 2 : The Meltdown

 

Panorering i ljusa och enkelfärgade scener verkar ske förhållandevis problemfritt, dock kunde jag vid ett par tillfällen notera en svag hint av (vad jag misstänker är) banding på sina håll men det var försumbart. Inget som egentligen störde eller stack ut. 

 

IMG_0289.jpg

 

 

Game Of Thrones : Season One

 

Dunkla och dimmiga scener verkar funka bra. Inget anmärkningsvärt att notera från denna disc. Återigen så är detaljåtergivningen imponerande! Denna påkostade show göres full rättvisa på en OLED, måste jag säga. Vissa digitala effekter framstår dock så pass tydligt att de inte går att missta för just digitala effekter...

 

IMG_0304.jpg

 

IMG_0313.jpg

 

IMG_0315.jpg

 

 

Aliens

 

Visst blir det gryniga i denna klassiker än mer påtagligt. Men jag känner inte att det distraherar. Faktum är att denna gamla rulle nog aldrig sett bättre ut än nu! Svärtan gör sig återigen påmind om hur vital den är för upplevelsen, speciellt för en sån här film! Och... naturligtvis INGEN CLOUDING! Herregud så skönt!

 

IMG_0331.jpg

 

 

Interstellar

 

Rymden och diverse utomjordiska miljöer såg aldrig riktigt så här skarpa och realistiska ut på min LCD. Detta är underbart bra! Märkte inte av några artefakter i ljusa scenerna på isplaneten, något jag hört vissa rapportera om tidigare på andra f.d. modeller.

 

IMG_0357.jpg

 

IMG_0374.jpg

 

IMG_0379.jpg

 

 

Roy Orbison : Black & White Night

 

Gammal hederlig grynig svart/vitt funkar okey. Finns inte någon vidare dynamik i bilden att tala om på denna disc men funkar perfekt för ändamålet. Härligt att kunna utröna mer nyanser än jag kunnat tidigare. Min gamla LCD "slätade" ut vissa saker, med OLED är det mera "pang på". 

 

IMG_0401.jpg

 

More to follow soon...  :)



#12

Postad 04 juni 2016 - 19:54

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Jäklar va grymt! Kul att du är nöjd och bra bilder!
Förresten. Har du använt de gamla oled? vad är det för nya knappar på fjärren? Stb menu?

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 04 juni 2016 - 19:56.


#13

Postad 04 juni 2016 - 20:04

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jäklar va grymt! Kul att du är nöjd och bra bilder!
Förresten. Har du använt de gamla oled? vad är det för nya knappar på fjärren? Stb menu?

 

 

Tackar! Tackar! Känns kul och spännande att äntligen ha en OLED i hemmet. Utvärderingen fortsätter...  ;)

 

Jag har endast sett några äldre OLED-modeller i diverse butiker och på mässor, tyvärr ej testat i hemmet. Knappen "STB MENU" är en set-up funktion för att ställa in kontroll av din set-top box (parabol/digitalbox?) så att man kan styra den med LG's fjärr. Ointressant för mig dock. 



#14

Postad 04 juni 2016 - 20:09

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Super bra sammanfattning. Intressant det du skriver om 24p och turemotion. Så här skrev hdtvtest i deras E6 review:

 

Engaging [TruMotion] more than doubled motion resolution to 650 lines, although it would invariably introduce interpolation artefacts or soap opera effect (SOE) to 24fps films. One improvement from 2015′s EF950V is that owners no longer need to customise their [TruMotion] “User” settings to obtain judder-free 1080p/24 playback – the LG E6 does this automatically with [TruMotion] off and [Real Cinema] on.

 

 

Men du menar alltså att om du har real cinema på men stänger av turemotion så blir det hopplöst judder?....E6 är ju inte B6 men det borde ju vara ganska lika varandra. 



#15

Postad 04 juni 2016 - 20:17

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Vilken bildkvalité! Det kommer att blir dyrt för mig att fortsätt läsa den här tråden :)

Redigerat av Prism, 04 juni 2016 - 20:17.


#16

Postad 04 juni 2016 - 20:30

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Super bra sammanfattning. Intressant det du skriver om 24p och turemotion. Så här skrev hdtvtest i deras E6 review:

 

Engaging [TruMotion] more than doubled motion resolution to 650 lines, although it would invariably introduce interpolation artefacts or soap opera effect (SOE) to 24fps films. One improvement from 2015′s EF950V is that owners no longer need to customise their [TruMotion] “User” settings to obtain judder-free 1080p/24 playback – the LG E6 does this automatically with [TruMotion] off and [Real Cinema] on.

 

 

Men du menar alltså att om du har real cinema på men stänger av turemotion så blir det hopplöst judder?....E6 är ju inte B6 men det borde ju vara ganska lika varandra. 

 

 

Tackar! Schysst att du läste!  :)

 

Jag såg det också och är fundersam själv men kommer fortsätta laborera. Det finns inget förprogrammerat bildläge som heter "Real Cinema" (snarare enbart "Cinema") vad jag kan se, däremot kan det vara en annan sorts inställning som är namngiven på det sättet men som jag inte landat på ännu. Inställningsmöjligheterna och kombinationerna är oändliga och jag har endast skrapat på ytan. 

 

Fortsättning följer i denna detalj! 

 

EDIT: Nu hittade jag "Real Cinema"  :rolleyes: Funktionen är påslagen men jag får fortfarande viss problematik med de av HDTVtest föreslagna inställningarna på denna punkt. Go figure. Mjukvaran är uppdaterad, så det är inte felet. Så här långt behöver jag alltså ha TruMotion påslaget i user-läge. 

 


Vilken bildkvalité! Det kommer att blir dyrt för mig att fortsätt läsa den här tråden :)

 

Haha! Kan möjligen bli så för dig, ja...  :D

Om du har möjlighet se gärna till att få en demo av modellen om tillfälle ges. Jag kunde inte det, men Elgiganten har ju 30 dgr öppet köp.


Redigerat av RickyDeg, 04 juni 2016 - 20:38.


#17

Postad 04 juni 2016 - 20:41

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Du kan hitta "Real Cinema" under Picture, Picture Options. Där finns Real Cinema. Det ska alltså vara på.

 

True motion OFF. 



#18

Postad 04 juni 2016 - 20:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Du kan hitta "Real Cinema" under Picture, Picture Options. Där finns Real Cinema. Det ska alltså vara på.

 

True motion OFF. 

 

 

(gjorde en korrigering ovan)

 

Funktionen är påslagen men jag får fortfarande viss problematik med de av HDTVtest föreslagna inställningarna på denna punkt. Go figure. Mjukvaran är uppdaterad, så det är inte felet. Så här långt behöver jag alltså ha TruMotion påslaget i user-läge. 



#19

Postad 04 juni 2016 - 22:17

Özilm
  • Özilm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vad skall man ha för väggfäste till b55? Jag tror inte det fanns något lämpligt på hembiobutiken (länka det såfall :)

Jag hittade detta men stod att det var 2015 års oled
http://www.elgigante...aggfaste-otw150

#20

Postad 04 juni 2016 - 22:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vad skall man ha för väggfäste till b55? Jag tror inte det fanns något lämpligt på hembiobutiken (länka det såfall :)

Jag hittade detta men stod att det var 2015 års oled
http://www.elgigante...aggfaste-otw150

 

Behövs tack o lov inget "special-fäste" för nya B6. Så länge det håller VESA-standard bör det vara fritt fram att välja beroende på ditt behov.

 

2015-års modellerna hade ojämna avstånd mellan övre och undre hål-par. Årets har inte det.



#21

Postad 05 juni 2016 - 08:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ens första OLED är onekligen en spännande upplevelse. Och årets modeller verkar onekligen kommit en bit i utvecklingen!

 

1) Upplever den som blixtsnabb i menyerna jag utforskat hittills, inget segar direkt

2) Använder trådburen LAN-anslutning för stabilitetens skull, men testat YouTube klipp i HD och 4K via Wi-Fi och det var bra, inget att klaga på där

3) Enbart testat YouTube än så länge (ska skaffa Netflix premium) men tycker nog att ex.vis Mac Mini är snäppet bättre (ytterligare en låda dock...)

4) Inte lika bra som E6 med ljudlimpa förstås, men måste säga att jag är positivt överraskad över klarheten och livligheten från H/K högtalarna 



#22

Postad 05 juni 2016 - 08:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

*thumbs up* RickyDeg!

 

Kul att nån ger feed-back av den mest intressanta tv:n som släppts på år och dag. :)



#23

Postad 05 juni 2016 - 08:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

*thumbs up* RickyDeg!

 

Kul att nån ger feed-back av den mest intressanta tv:n som släppts på år och dag. :)

 

 

Schysst pacman! Tack!  :)

 

Jag försöker! Hoppas du kommer göra samma sak... du är ju onekligen väldigt insatt så att säga  ;)



#24

Postad 05 juni 2016 - 09:44

Unregistered42ccdc0f
  • Unregistered42ccdc0f
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Vore trevligt med en B6a på väggen men tyvärr är det nog för ljust i vårt vardagsrum, vi har stora fönster ca 6 m mittemot tv-väggen, inte optimalt men så ser det ut. Idag hänger en Philips 9706 på väggen, reflexfiltret (Moth eye) på den är enastående. Philips slutade senare att använda filtret då det var dyrt heter det..

Visst, gardiner löser det mesta men det vore skönt att slippa mörklägga rummet för att se lite nyheter samt barnprogram mitt på dagen.
Ni som har Oled 2016, hur väl fungerar filtret mot dagsljus och fönster? Självklart kommer det att reflektera en hel del och jag kommer att se alla fönster i i tvn men frågan är om det går att se något alls av det som visas på skärmen?



#25

Postad 05 juni 2016 - 09:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Tack för dina svar. Jag undrar om den kommer falla i pris snart. Ex när fler handlare får in den om en månad eller två. Står ex att Elgiganten får in den i webbshopen igen 21/6...,

 

 

Hmm... misstänker att du förmodligen får vänta ett tag tills priser på nya modellerna, kanske framförallt B6, sjunker. Mycket för att de precis släppts på marknaden. Följ prisutvecklingen noga! Själv väntar jag på att även köpa 65" B6 när priset är lägre. Kanske inte blir förrän nästa års modeller släppts dock. Man vet aldrig.



#26

Postad 05 juni 2016 - 09:58

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vore trevligt med en B6a på väggen men tyvärr är det nog för ljust i vårt vardagsrum, vi har stora fönster ca 6 m mittemot tv-väggen, inte optimalt men så ser det ut. Idag hänger en Philips 9706 på väggen, reflexfiltret (Moth eye) på den är enastående. Philips slutade senare att använda filtret då det var dyrt heter det..

Visst, gardiner löser det mesta men det vore skönt att slippa mörklägga rummet för att se lite nyheter samt barnprogram mitt på dagen.
Ni som har Oled 2016, hur väl fungerar filtret mot dagsljus och fönster? Självklart kommer det att reflektera en hel del och jag kommer att se alla fönster i i tvn men frågan är om det går att se något alls av det som visas på skärmen?

 

Jag förstår ditt problem och dilemma. Haft samma problem själv innan jag möblerade om. Nu finns inga fönster mitt emot min TV och så kommer det förbli. Min B6 reflekterar lite grann, men är inte som en spegel på långa vägar. Med mina omständigheter funkar reflexfiltret väl, men jag har inte utsatt den för tortyr-test mot ett fönster. Jag tittar aldrig i komplett mörker å andra sidan, alltid någon ljuskälla på så länge det inte stör. Har dock en väldigt ljus lägenhet med mycket vitt, men ljusstyrkan på B6 är överraskande bra och kan gå relativt högt. Jag fruktar att dessa OLED-TV förmodligen inte kan visa dig vad dem går för med fönster på motsatta sidan... 



#27

Postad 05 juni 2016 - 11:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Menar du om det är Full Array Local Dimming på en OLED...?  :blink: Behövs inte!  :D

Har ingen koll på UH950V, sorry.

 

Du köper en OLED för bästa möjliga bildkvalitét, skulle jag kort o gott säga idag. Kostar dock därefter, och ja - det finns fortfarande vissa barnsjukdomar. Men LCD dras ju med en hel drös problem, och har alltid gjort.



#28

Postad 05 juni 2016 - 12:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

LG Oled har de bästa reflexfilter jag sett. Möjligt att årets Samsung KS är än bättre på just detta men då får man ju en del andra egenheter.



#29

Postad 05 juni 2016 - 14:54

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Nice



#30

Postad 05 juni 2016 - 16:23

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

En fråga, vad har du för bildinställning? Färgerna ser överdrivna ut samt att vitbalansen är lite för kall. Blå nyans i vitt.
Ett tips är att aldrig skruv upp skärpan eftersom du förlorar detaljer och får mer brus i bilden.



#31

Postad 05 juni 2016 - 16:56

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Har du parabol på taket för Viasat eller Astra 19 öst?

Där finns fria UHD sändningar att titta på 



#32

Postad 05 juni 2016 - 17:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 2

En fråga, vad har du för bildinställning? Färgerna ser överdrivna ut samt att vitbalansen är lite för kall. Blå nyans i vitt.
Ett tips är att aldrig skruv upp skärpan eftersom du förlorar detaljer och får mer brus i bilden.

Är väl nästan omöjligt att bedöma tv när både kameran och ens display spelar in 



#33

Postad 05 juni 2016 - 17:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Vore trevligt med en B6a på väggen men tyvärr är det nog för ljust i vårt vardagsrum, vi har stora fönster ca 6 m mittemot tv-väggen, inte optimalt men så ser det ut. Idag hänger en Philips 9706 på väggen, reflexfiltret (Moth eye) på den är enastående. Philips slutade senare att använda filtret då det var dyrt heter det..

Visst, gardiner löser det mesta men det vore skönt att slippa mörklägga rummet för att se lite nyheter samt barnprogram mitt på dagen.
Ni som har Oled 2016, hur väl fungerar filtret mot dagsljus och fönster? Självklart kommer det att reflektera en hel del och jag kommer att se alla fönster i i tvn men frågan är om det går att se något alls av det som visas på skärmen?

 

Själv har jag tevens baksida mot fönstren. På så sätt slipper jag de värsta reflexerna. 



#34

Postad 05 juni 2016 - 17:09

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Är väl nästan omöjligt att bedöma tv när både kameran och ens display spelar in 

Nja, kollar man mot övrig omgivning så är det inte helt omöjligt.



#35

Postad 05 juni 2016 - 17:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En fråga, vad har du för bildinställning? Färgerna ser överdrivna ut samt att vitbalansen är lite för kall. Blå nyans i vitt.
Ett tips är att aldrig skruv upp skärpan eftersom du förlorar detaljer och får mer brus i bilden.

Tar du bilder från en iPhone6s (eller med vilken kamera som helst) på en TV med så lite salt? Här är två plåtningar från en LG 50PB660 med Nikon D80 samt kitobjektiv. TV:n har riktigt kass svärta och lider enormt av ditherbrus, något som inte går att se på dessa bilder. Dock är de fria från flimmer och ger ett bra mycket bättre intryck av färgåtergivningen än en billig kompakt- alternativt mobilkamera.

 

DSC_0170.jpg

 

DSC_0141.jpg



#36

Postad 05 juni 2016 - 17:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 2

Nja, kollar man mot övrig omgivning så är det inte helt omöjligt.


Så vad har övrig omgivning för färgtemperatur?

#37

Postad 05 juni 2016 - 19:55

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

En fråga, vad har du för bildinställning? Färgerna ser överdrivna ut samt att vitbalansen är lite för kall. Blå nyans i vitt.
Ett tips är att aldrig skruv upp skärpan eftersom du förlorar detaljer och får mer brus i bilden.

 

 

Som redogjordes i texten använder jag följande bildlägen:

 

Bildläge: Cinema (med vissa justeringar) och ISF (Bright) (med vissa justeringar)

 

Färgerna i mina ögon ser bra och naturliga ut. Hur det fångas på bild kan ju vara en bidragande orsak? Har mestadels justerat TruMotion och ljusstyrkan en aning. Annars inga större ändringar. Ännu, ska tilläggas (tidigt än!).

 

Skärpan har jag inte laborerat med, men ska testa det. Mer brus än "nödvändigt" är ej önskvärt naturligtvis.


Har du parabol på taket för Viasat eller Astra 19 öst?

Där finns fria UHD sändningar att titta på 

 

Ingen parabol f.n. Tittar så sällan på TV numera. Men ska skaffa Netflix premium åtminstone. 



#38

Postad 05 juni 2016 - 20:07

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Tar du bilder från en iPhone6s (eller med vilken kamera som helst) på en TV med så lite salt? Här är två plåtningar från en LG 50PB660 med Nikon D80 samt kitobjektiv. TV:n har riktigt kass svärta och lider enormt av ditherbrus, något som inte går att se på dessa bilder. Dock är de fria från flimmer och ger ett bra mycket bättre intryck av färgåtergivningen än en billig kompakt- alternativt mobilkamera.

 

 

 

 

Hade du fotat med en mindre bländare på D80 så hade du kunnat fått ner slutartiden vilket gjort att du fått med hur svärtan är egentligen. Antar att det sitter en 18-135 på D80 :) Har sålt många D80 samt haft en själv förut.


Så vad har övrig omgivning för färgtemperatur?

Kollar man på Blue Sky bilden så ser det ut som att kameran har valt en lite kallar vitbalans, dock så kan man ha det vita teglet som referens i bilden och så ser man att det vita tv:ns bild ser kallt ut.



#39

Postad 05 juni 2016 - 20:08

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om man ändå hade varit foto-proffs med manuell högpresterande kamera hade man förhoppningsvis lyckats fånga än bättre (och mer korrekta) bilder  ;)  :P



#40

Postad 05 juni 2016 - 20:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Peter> Och din idé är att tv:ns vitbalans måste vara samma som rummets väggar?

#41

Postad 05 juni 2016 - 20:28

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Kul läsning, grattis till nyTV'n! :) 



#42

Postad 05 juni 2016 - 20:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kul läsning, grattis till nyTV'n! :)

 

 

Tackar! En spännande produkt och det bästa i bildväg jag ägt hittills. Längtar redan efter 65" kan jag säga!



#43

Postad 05 juni 2016 - 20:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Bara för att klargöra; mina foton kan omöjligt ge en 'korrekt' uppfattning av hur färgerna i rummet verkligen ser ut för det nakna ögat, och därför inte heller färgerna på TV'n. Som väldigt ofta är fotografering av det här slaget inte fullt rättvis. Exempelvis ser mina väggar i rummet något gula eller off-white ut på sina håll men är i själva verket kritvita. Akustikpanelerna på väggen bakom TV'n ser något blå-aktiga ut på vissa bilder men är ljusgrå.

 

Så ta det hela med en nya salt, som sig bör, mina herrar  ;)



#44

Postad 05 juni 2016 - 20:53

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Kortis, hur är web-läsaren i snabbhet?

Funkar SVT-Play via den?



#45

Postad 05 juni 2016 - 21:03

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kortis, hur är web-läsaren i snabbhet?

Funkar SVT-Play via den?

 

 

Prövade precis via integrerade webbläsaren och fick ett trist svar...

 

IMG_0538.jpg

 

:P  :D  :wacko:

 

Får lov att återkomma i frågan med andra ord. Inga problem med nätet, så det måste vara nåt annat. Vet ej om man kan ladda ner en separat app för play? Detta är faktiskt min första erfarenhet av en smart-TV så... rookie-varning! hahaha Har kollat på YouTube dock via förprogrammerat läge och det går blixtsnabbt i menyerna där. 

 

PS! Mitt första foto i mörkt rum...  :ph34r:


Redigerat av RickyDeg, 05 juni 2016 - 21:04.


#46

Postad 05 juni 2016 - 21:03

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hade du fotat med en mindre bländare på D80 så hade du kunnat fått ner slutartiden vilket gjort att du fått med hur svärtan är egentligen. Antar att det sitter en 18-135 på D80 :) Har sålt många D80 samt haft en själv förut.

Det jag menade var snarare att en bild kan säga mycket mer om kameran och allt runtomkring än vad som finns på bilden. Om jag ändrar vitbalansen på min D80 eller D3200 så kommer det självfallet se ut som att färgtempen på en TV som jag fotograferar är annorlunda. Och om man då tar bilderna från en mobiltelefon som referns för hur en TV är inställd vet jag inte vad jag ska säga.



#47

Postad 05 juni 2016 - 21:17

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det jag menade var snarare att en bild kan säga mycket mer om kameran och allt runtomkring än vad som finns på bilden. Om jag ändrar vitbalansen på min D80 eller D3200 så kommer det självfallet se ut som att färgtempen på en TV som jag fotograferar är annorlunda. Och om man då tar bilderna från en mobiltelefon som referns för hur en TV är inställd vet jag inte vad jag ska säga.

 

 

Själv kan jag ju säga så här; jag är nöjd med mina bilder som är förhållandevis bra under omständigheterna och den "kamera" jag använder i åtanke. Men faktiska upplevda bilden på TV'n är överlägset bättre än vad jag kan hoppas fånga på bild.



#48

Postad 05 juni 2016 - 21:22

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Prövade precis via integrerade webbläsaren och fick ett trist svar...

 

IMG_0538.jpg

 

:P  :D  :wacko:

 

Får lov att återkomma i frågan med andra ord. Inga problem med nätet, så det måste vara nåt annat. Vet ej om man kan ladda ner en separat app för play? Detta är faktiskt min första erfarenhet av en smart-TV så... rookie-varning! hahaha Har kollat på YouTube dock via förprogrammerat läge och det går blixtsnabbt i menyerna där. 

 

PS! Mitt första foto i mörkt rum...  :ph34r:

 

Får man fråga hur jämn bilden är färgmässigt över ytan? Antar att det röda/rosa som syns i kanterna är orsakat av kameran och ej syns när man tittar på TVn? :) Lite sugen på denna modell men rosa/röd tint har varit det mest störande för mig på tidigare modeller :D


Redigerat av Brother Spartacus, 05 juni 2016 - 21:23.


#49

Postad 05 juni 2016 - 21:55

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Får man fråga hur jämn bilden är färgmässigt över ytan? Antar att det röda/rosa som syns i kanterna är orsakat av kameran och ej syns när man tittar på TVn? :) Lite sugen på denna modell men rosa/röd tint har varit det mest störande för mig på tidigare modeller :D

 

 

 

Känner mycket väl till den oron och har läst mycket feedback om det på tidigare modeller. När jag tittar med ögonen på samma bild tycker jag färgerna ser förhållandevis jämna ut över bildytan. Det är möjligt att tint finns där dock, vågar inte skriva under på nåt annat. Men... av det faktiska film- och konsertmaterial jag tittat på hittills är tint inget jag märkt av och därför inte störts utav. Hoppas jag slipper det framöver (har bara ägt TV'n i tre dagar).



#50

Postad 05 juni 2016 - 23:53

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Du som kallar dig pacman: Sjukt att du bara stjäl min avatar utan att nämna något.

 

Hade kanske varit lämpligare att skicka ett PM?  :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.