Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Man blir tokblåst i Sverige!

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 maj 2011 - 14:11

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

vore det inte bättre om VI (sverige) sänkte priserna så att andra länder som t.ex England & Tyskland (som säljer mycket.. blir tvingade att importera ifrån OSS (sverige) istället då !?



Hur har du tänkt att detta skall gå till? Skall vi subventionera prylarna?


Problemet är att det är självreglerande till viss del. Om du sänker priserna (säg att det går och att kronan är värderad lågt) så ökar exporten och det går bättre för Sverige. Vad som händer då är att i takt med att konunkturen förbättras är att det blir mer attraktivt att investera i svensk ekonomi och vad sker då - jo kronan stärks och vår konkurrenskraft avtar. Det man kan göra (som Kina gör) är att man låser valutakursen mot tex dollarn och har en konstgjord stark konkurrenskraft. Men det är inte heller särskilt hållbart på sikt...

#52

Postad 03 maj 2011 - 15:57

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
ja, vissa här är mer insatta än mig i ämnet.. hur det ska gå till är inget jag kan /tänker lösa.. men de som kan borde göra nått åt saken.. då det uppenbarligen är mer lönsamt att handla ifrån utlandet går ju Sverige miste om en del.. samma som smuggel spriten.. sänker man priserna på systemet lönar det sig inte längre för svensson att åka över sunder och handla hem.. då säljs det helt plötsligt mer i sverige istället.

#53

Postad 03 maj 2011 - 16:04

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Känner en kille som säljer hifi i en ganska liten fysisk butik.
Han säger att det är ungefär 30% påslag på högtalare, vilket jag inte anser vara speciellt mycket om man ska vara vinstdrivande.

För att jämföra lite är det väl mellan 60-200% påslag på kläder, och bara några få procent (1-5%) på många datorkomponenter.

Detta är ingen fakta men har fått det förklarat för mig, samt att jag jobbat i butik som säljer kläder osv.

#54

Postad 03 maj 2011 - 16:04

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

ja, vissa här är mer insatta än mig i ämnet.. hur det ska gå till är inget jag kan /tänker lösa.. men de som kan borde göra nått åt saken.. då det uppenbarligen är mer lönsamt att handla ifrån utlandet går ju Sverige miste om en del.. samma som smuggel spriten.. sänker man priserna på systemet lönar det sig inte längre för svensson att åka över sunder och handla hem.. då säljs det helt plötsligt mer i sverige istället.


Återigen, Sveriges ekonomi står inte och faller på hemelektronikmarknaden. Att det är mer lönsamt för kunder att handla utomlands är temporärt och dessutom är det långt ifrån alla kunder som bemödar sig med att faktiskt handla utomlands ifrån.

#55

Postad 03 maj 2011 - 16:08

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Känner en kille som säljer hifi i en ganska liten fysisk butik.
Han säger att det är ungefär 30% påslag på högtalare, vilket jag inte anser vara speciellt mycket om man ska vara vinstdrivande.

För att jämföra lite är det väl mellan 60-200% påslag på kläder, och bara några få procent (1-5%) på många datorkomponenter.

Detta är ingen fakta men har fått det förklarat för mig, samt att jag jobbat i butik som säljer kläder osv.


Påslag på vad, på inköpspris? Det är stor skillnad mellan prispåslag och vinstmarginal. Just hemelektronikbranschen sliter med det sista (se konkurrensen mellan de stora kedjorna) och det är där nischspelare kan hitta en lönsam marknad, tex inom high-end HiFi.

#56

Postad 03 maj 2011 - 16:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Om det nu är så enkelt att sänka priserna varför startar ni inte egna butiker och säljer billigt, ni skulle ju få sälja massor, om det hade gått att sälja så billigt hade nån gjort det garanterat eller iaf legat långt under vad butikerna gör idag.

Till stor del styr generalagenterna / distributörerna butikspriserna. Har vid ett par tillfällen fått "prutförslag" accpeterade under förutsättning att det inte "snackas" om det. Konkurrensen är inte alltid så fri som det kan låta...

#57

Postad 03 maj 2011 - 16:49

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Påslag på vad, på inköpspris?


På inköpspris. Alltså går företagen inte 30% plus på att sälja någonting.

#58

Postad 03 maj 2011 - 19:50

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Kläder har ju 20öres tillverkningskostnad på någon kinesbarnfabrik. Sitter väl ett tiotal kostymnissar och tar en andel var när du köper en tygbit för 800kr. Där blir både kunden och arbetaren som tillverkar kläderna 100% helblåsta. Så varför över huvud taget gå in på elektronikområdet och anse sig blåst, då har man missat en hel del ;)

Redigerat av Unregistered34dbed00, 03 maj 2011 - 19:51.


#59

Postad 03 maj 2011 - 21:01

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Det viktiga är att så många som möjligt tar in från andra EU-länder för att på det sättet visa att skatterna är för höga i Sverige.

#60

Postad 03 maj 2011 - 21:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Detta är intressant. Nu är sakerna för dyra och man vill komma undan så billigt som möjligt. Men när jag och några till påpekar hur svårt det är för folk att skilja dyra saker från billiga (framförallt CD spelare, DAC, Förstärkare) så är "vi galna" och priset är inte det primära, man vill ju ha "bra grejer". ;)

#61

Postad 03 maj 2011 - 21:21

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Detta är intressant. Nu är sakerna för dyra och man vill komma undan så billigt som möjligt. Men när jag och några till påpekar hur svårt det är för folk att skilja dyra saker från billiga (framförallt CD spelare, DAC, Förstärkare) så är "vi galna" och priset är inte det primära, man vill ju ha "bra grejer". ;)


Vad säljarna tar och vad tillverkana tar är helt skillda saker.

#62

Postad 03 maj 2011 - 21:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det viktiga är att så många som möjligt tar in från andra EU-länder för att på det sättet visa att skatterna är för höga i Sverige.


Jag tycker att man visar sådana uttryck vid val och inte röstar på (S)kattetryckare, ( kanske lite off topic, men jag tycker och vill inte att Svenska Hifi handlare ska ta smällen i en politisk fråga.

#63

Postad 03 maj 2011 - 21:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det viktiga är att så många som möjligt tar in från andra EU-länder för att på det sättet visa att skatterna är för höga i Sverige.


Troligare att butikerna hinner lägga ner först, eller sluta ta in produkten, säljer de inte finns det ingen anledning att ha den i lager.

Och som sagt iaf jag vill ha möjlighet att provlyssna, diskutera och kunna få garantiärenden lösta så smidigt som möjligt. Är inte ett dugg intresserad av att lägga en massa tid utomlands och prata med folk på språk jag inte behärskar.

#64

Postad 03 maj 2011 - 22:01

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Kvasidiskussion!

Prisdiskriminering, prisdiffrentiering, konkurrens (eller bristen på densamma), etc. är det som avgör. Grundläggande - basic - ekonomisk teori! EU är EN marknad legalt och utan artificiella handelshinder ska priset (plus frakt) vara detsamma i hela EU. Är det så? Nej, just det, det är ju det tråden handlar om. Inte skatter, statsskuder, skatter eller mons. Svenska konsumenter betalar alltså förmycket, alldeles på tok för mycket. Prisskillnaden är alldeles för hög. Vems fel? Vem vinner på prisdiskriminering, prisdiffrentiering, mm.? Alla utom vi svenskar som gillar hifi och elektronik eller i vart fall generalagenten. Om det råder inga tvivel. Det är därför du inte kan "öppna egen butik" och därför tyska handlare typ elektrowelt24 förbjuds att sälja för mycket till Sverige, trots att detta inte är förenligt med vare sig svensk rätt eller EU:s.

Men visst, arbetsgivaravgifterna är högre än ... tja, vet du verkligen det? Hur du än räknar är det svenska priset för högt och den svenska marknaden är inte för liten för marknaden är EU inget annat (den inre marknaden).

[Edit: Skrev det på telefonen vilket resulterade i många fel. Rättat rena stavfel]

Redigerat av ---Don-Corleone---, 04 maj 2011 - 08:07.


#65

Postad 03 maj 2011 - 22:32

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Hur du än räknar är det svenska priset för högt och den svenska marknaden är inte för liten för marknaden är EU inget annat (den inre marknaden).


Ja det är ju fina ord men så fungerar det inte

Redigerat av Unregistered34dbed00, 03 maj 2011 - 22:34.


#66

Postad 03 maj 2011 - 22:35

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Troligare att butikerna hinner lägga ner först, eller sluta ta in produkten, säljer de inte finns det ingen anledning att ha den i lager.

Och som sagt iaf jag vill ha möjlighet att provlyssna, diskutera och kunna få garantiärenden lösta så smidigt som möjligt. Är inte ett dugg intresserad av att lägga en massa tid utomlands och prata med folk på språk jag inte behärskar.


Tycker mycket av detta är ren skrämselpropaganda. De flesta behärskar Engelska samt att de seriösa företagen även utanför Sverige ordnar eventuella garantiärrenden oftast väldigt smidigt. Har beställt en hel del genom åren från både Uk, Tyskland, Österrike samt även från Usa.

#67

Postad 04 maj 2011 - 01:45

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

På inköpspris. Alltså går företagen inte 30% plus på att sälja någonting.


Återigen, det är stor skillnad på prispåslag och vinstmarginal. Det sistnämnda är det som är kvar när alla kostnader (inte bara inköp utan lön, hyra, försäkring, räkningar, osv) har betalats. Prispåslag är det du lägger på för att täcka in dina kostnader samt är ett mått på det värdet som skapas.

Att bara slänga ut en siffra är helt värdelöst, för det finns branscher där 30% är "ingenting" och andra branscher där 3% prispåslag genererar miljarder i vinst.

#68

Postad 04 maj 2011 - 02:21

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Att bara slänga ut en siffra är helt värdelöst, för det finns branscher där 30% är "ingenting" och andra branscher där 3% prispåslag genererar miljarder i vinst.


Bra statement. Flygbranchen skulle jubla om dom hade 3% i marginal. Vidare skulle en sportbutiksägare fnysa åt 30% i marginal, då det är kotym att ha runt 50% i marginal.

Kläder har ju 20öres tillverkningskostnad på någon kinesbarnfabrik. Sitter väl ett tiotal kostymnissar och tar en andel var när du köper en tygbit för 800kr. Där blir både kunden och arbetaren som tillverkar kläderna 100% helblåsta. Så varför över huvud taget gå in på elektronikområdet och anse sig blåst, då har man missat en hel del


Man ska inte underskatta köpkraften om ngt simpelt kostar pengar. Bara som ett exempel. Jag tror inte många hade trånat efter ett par Nudie jeans om dom kostat 150 kr hos Ica Maxi, trots att tillverkningskostnaden garanterat inte är mkt mer än ett par billiga jeans ifrån HM.
Tror inte heller att vissa märken här på forumet hade diskuterats och höjts till skyarna lika flitigt om exempelvis Marantz, Denon, Rotel, Krell mf hade funnits att köpa hos ÖB för en spottstyver. Det är sällan vi ser ngn höja upp billiga märken såsom United, Goldstar mfl, trots att vissa produkter säkerligen är ganska bra sett till vad man betalar jämfört med en sk märkesprodukt.

Jag ska inte säga att jag är bättre än ngn annan för jag köper nästan enbart märkesprodukter oavsett vara dock med den vetskapen att jag säkerligen betalar ett lite högre pris enbart för ett det står ett visst märke på varan. Fråga mig inte varför. Jag tror mig ändå ha lite större garantier för att varan ska vara av god kvallité, men det kanske bara är jag själv som hittar ursäktar för att kunna köpa en viss märkesprodukt såsom Audi, Spyder, Marantz, Ittalla, Georg Jensen, Gant mm.

G

#69

Postad 04 maj 2011 - 09:38

mype
  • mype
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

På inköpspris. Alltså går företagen inte 30% plus på att sälja någonting.


Vad är inköpspris, är det priset som fabriken fakturerar eller är det priset butiken får betala till distributör? 30% påslag på inköpspris från fabrik är OK, 30% på distributörs pris är ocker...
Om nu Svenska kronan är så stark, borde det inte då vara till fördel för våra svenska butikers inköpspris. Jag tror istället att det finns en eftersläpning i pris justering när svenska kronan stärks som svenska butiker/distributörer gärna utnyttjar, problemet blir att det väcker irritation hos svenska konsumenter och butikerna tappar marknadsandelar på längre sikt. Tycker det är ett kortsiktigt tänkande av svenska butiker och distributörer.

#70

Postad 04 maj 2011 - 15:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad är inköpspris, är det priset som fabriken fakturerar eller är det priset butiken får betala till distributör? 30% påslag på inköpspris från fabrik är OK, 30% på distributörs pris är ocker...
Om nu Svenska kronan är så stark, borde det inte då vara till fördel för våra svenska butikers inköpspris. Jag tror istället att det finns en eftersläpning i pris justering när svenska kronan stärks som svenska butiker/distributörer gärna utnyttjar, problemet blir att det väcker irritation hos svenska konsumenter och butikerna tappar marknadsandelar på längre sikt. Tycker det är ett kortsiktigt tänkande av svenska butiker och distributörer.


30% på distributörspris behöver inte vara ocker, det beror ju helt på hur mycket man säljer totalt. Du måste ju ha ihop till dina omkostnader som är beroende på mycket annat, lokalkostnader, löner mm.

Att kronan är stark betyder ju mycket riktigt att det man köper in utomlands blir billigare. Men det blir ju alltid en fördröjning. Har du ett lager så kan ju det vara betalt för flera månader sen och då har du ju betalt ett högre pris än om du köper dollar/euro idag i kronor räknat. Valutaförändringar kan bli ett stort problem om det rör sig mycket.

#71

Postad 08 maj 2011 - 21:45

Wisenhoff Audio Devices
  • Wisenhoff Audio Devices
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Kan berätta om att i Sverige är det en ganska klar trend att återförsäljare tar priset de köper in på x2 med moms.
det vill säga exempelvis inköp 10 000kr ger 20 000kr ut till kund.
Jämför vi med polen är det cirka 40% påslag bara dvs 10 000kr inköp, 14 000 + moms etc = ~16-17 000kr.

Detta är fakta från X butiker som jag tyvärr inte kan säga namnet på... ;)
Men, det kanske ger lite bränsle till diskussionen!

#72

Postad 08 maj 2011 - 22:03

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

smurfar man runt lite på kinesiska och amerikanska hifi sidor....då blir man ju sjuk när man ser priserna på de inhemska grejerna.

+1 för smurfar

#73

Postad 08 maj 2011 - 22:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Undra hur mycket priserna skiljer sig typ mellan Mediamarkt i Sverige och Tyskland på samma varor. Är det någn som har koll på det ? Det borde ju rimligtvis vara ungefär samma priser.

#74

Postad 08 maj 2011 - 22:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
http://www.ekonomifa...nternationellt/

angående de 70% i skattetryck som någon vräkte ur sig; Visst har vi höga skatter, men inte så vansinnigt mycket högre än Tyskland.

Det är lätt att slänga ur sig grejer som folk tar som fakta senare i en diskussion ;) Sen gällde ju det där 2009, och idag 2011 är det garanterat betydligt lägre skattetryck i Sverige.. Så det är inte där skon klämmer. Nej, den stora anledningen är ganska säkert distributörernas försäljningsregionspriser: Sverige = liten marknad = högt distributionspris.

Köpte för övrigt sommardäck från Tyskland. Pröjsade ~~1700kr/st för 18" hakka Z, i sverige kostade de billigaste ca 3200/st.. Där har vi prispåslag deluxe. Något är magiskt med Tyskland. :P

Undra hur mycket priserna skiljer sig typ mellan Mediamarkt i Sverige och Tyskland på samma varor. Är det någn som har koll på det ? Det borde ju rimligtvis vara ungefär samma priser.


Kolla IKEA.pl eller IKEA.es och jämför med Sverige. Borde funka ungefär lika bra som en BigMacjämförelse?
Iofs inte samma som elektronik dock.

#75

Postad 08 maj 2011 - 22:43

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
handla på så sjunker priset =)
mina 804diamonds kostade 75k kr när jag köpte dem.. nu kostar de 63k kr =)..=/..=(...

Redigerat av bittorent ak47, 08 maj 2011 - 22:43.


#76

Postad 09 maj 2011 - 02:37

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

http://www.ekonomifa...nternationellt/

angående de 70% i skattetryck som någon vräkte ur sig; Visst har vi höga skatter, men inte så vansinnigt mycket högre än Tyskland.

Det är lätt att slänga ur sig grejer som folk tar som fakta senare i en diskussion ;) Sen gällde ju det där 2009, och idag 2011 är det garanterat betydligt lägre skattetryck i Sverige.. Så det är inte där skon klämmer. Nej, den stora anledningen är ganska säkert distributörernas försäljningsregionspriser: Sverige = liten marknad = högt distributionspris.

Köpte för övrigt sommardäck från Tyskland. Pröjsade ~~1700kr/st för 18" hakka Z, i sverige kostade de billigaste ca 3200/st.. Där har vi prispåslag deluxe. Något är magiskt med Tyskland. :P

Kolla IKEA.pl eller IKEA.es och jämför med Sverige. Borde funka ungefär lika bra som en BigMacjämförelse?
Iofs inte samma som elektronik dock.


Tänk på att både Polen och Tyskland har Euro som valuta och den har försvagats mycket under det senaste året. Givetvis förklarar inte det allt, men det är del av den stora prisskillnaden vi ser nu. Sen är Tyskland en mycket större marknad vilket givetvis öppnar upp för skalfördelar i återförsäljarled vilket också hjälper till att hålla priserna något lägre.

#77

Postad 09 maj 2011 - 06:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

http://www.ekonomifa...nternationellt/

angående de 70% i skattetryck som någon vräkte ur sig; Visst har vi höga skatter, men inte så vansinnigt mycket högre än Tyskland.

Det är lätt att slänga ur sig grejer som folk tar som fakta senare i en diskussion ;) Sen gällde ju det där 2009, och idag 2011 är det garanterat betydligt lägre skattetryck i Sverige.. Så det är inte där skon klämmer. Nej, den stora anledningen är ganska säkert distributörernas försäljningsregionspriser: Sverige = liten marknad = högt distributionspris.

Köpte för övrigt sommardäck från Tyskland. Pröjsade ~~1700kr/st för 18" hakka Z, i sverige kostade de billigaste ca 3200/st.. Där har vi prispåslag deluxe. Något är magiskt med Tyskland. :P




Kolla IKEA.pl eller IKEA.es och jämför med Sverige. Borde funka ungefär lika bra som en BigMacjämförelse?
Iofs inte samma som elektronik dock.


Det var jag som skrev att det totala skattetrycket är ca 60-70%. jag skulle kanske skrivit det totala kostnadstrycket på löne arbeta vi har i Sverige avgifter som per definition ej är skatt men som betalas av arbetsgivaren till skatteverket för alla anställda som tjänar över 1000:-/år.

http://www.skattever...8800020817.html

Denna kostnad ligger i varje led och hos alla som hanterar en vara. hela kedjan importör,speditör,lagerarbetare,butikspersonal mm och i det stora hela perspektivet även hans om tankar lastbilen och han som kör ut diesel till macken osv.osv.osv.

Vi har i Sverige 25% moms i Tyskland 19%

Du tog som exempel Media markt

Konstigt att de går med vinst i Tyskland och med förlust Sverige eftersom det är "ocker priser" i Sverige.

http://www.market.se...rd-i-forluster/

De enda som gör lite vinst är netonnet, och de har inte så fruktansvärt bra lyssningsmöjligheter och det är inte helt fullt av den enskilt dyraste parametern, personal.

http://www.gp.se/eko...ten-media-markt


Du får tycka och tro vad du vill men i Sverige har vi bland världen absolut högsta kostnad för personla att sedan staten valt att kalla ca 30% av kostnaden för något annat än skatt är ett smart drag från deras sida.

Själv arbetar jag för ett företag med huvudkonrot i Danmark och mina Danska kollegor tycker att de betalar högre skatt än oss i Sverige, det stämmer men arbetsgivaren betalar mer för oss än för den Danska personalen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.