Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MediaPortal *

831 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 05 september 2007 - 18:53

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0
Hej

Vad behövs för tv tablåer så man kan spela in mm, var och tittade på tv.swedb men det verkar svårt ?

MrDTS

#802

Postad 05 september 2007 - 20:47

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns ett plugin där den samlar alla filmer från typ 5 mappar i en enda lång lista med filmer från A-Ö ?

#803

Postad 06 september 2007 - 16:57

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Vad behövs för tv tablåer så man kan spela in mm, var och tittade på tv.swedb men det verkar svårt ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder den medföljande WebEPG för att hämta tablåer från Dagenstv.com som har i princip alla kanaler. Kör WebEPG-conf.exe i MediaPortal-mappen och sen WebEPG.exe för att utföra själva hämtningen.

#804

Postad 07 september 2007 - 12:13

bermag
  • bermag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns ett plugin där den samlar alla filmer från typ 5 mappar i en enda lång lista med filmer från A-Ö ?

<{POST_SNAPBACK}>


Om du lägger in filmerna i databasen (normalt genom att hämta uppgifter från IMDB) så kan du lista dina filmer i namn ordning etc oavsett var de ligger

#805

Postad 21 september 2007 - 23:26

Adis
  • Adis
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Har inte testat än och inte sökt så värst mycket, det jag undrar är om MS fjärren funkar med MP? Borde fungera tycker jag.

#806

Postad 22 september 2007 - 00:39

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Har inte testat än och inte sökt så värst mycket, det jag undrar är om MS fjärren funkar med MP? Borde fungera tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp den funkar galant! Bara att tuta och köra :rolleyes:

#807

Postad 22 september 2007 - 16:29

Adis
  • Adis
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Nämen gud vad bra! :)

#808

Postad 23 september 2007 - 11:59

Unregistered49d22cc4
  • Unregistered49d22cc4
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Helt ny i denna forumvärld! Jag hittar bara mappen min musik när jag använder media portal problemet är att jag har all musik på en extern HDD. Hur gör jag för att få in den musiken i media portal?

#809

Postad 02 oktober 2007 - 04:51

BestRip
  • BestRip
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Hjälp?

Jag använder MediaPortal och comhem och hittar de flesta kanalerna, men de som man tycker borde vara enklast lyckas jag inte få in i kanalsökningarna. Det är SVT1, SVT2, SVT24 och TV4 som jag inte får fatt på hur jag än ställer in sökningarna. (137 andra kanaler hittar jag på 6875 symbolrate/ 64 QUAM... )

SVT HD har jag haft fungerande sedan ett par veckor tillbaka men fick då samtidigt via comhem supporten helt klart att de övriga HD kanalerna INTE går att ta emot med en FireDTV-Cable box pga. den sk. "pairingen". Roligt att comhem först säger att det ska fungera (2 olika personer på kundtjänsten) och säljer på en ett HD abbonemang för att sedan ta tillbaka att det skulle gå att använda någon annan än deras egen HD box. Dom betalade dock tillbaka pengarna för HD kanalerna, bra/snyggt tycker jag...

Någon som kan säja vilka inställningar man ska ha i MediaPortal TV-server för att hitta kanalerna ovan? :angry:

#810

Postad 02 oktober 2007 - 19:15

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Helt ny i denna forumvärld! Jag hittar bara mappen min musik när jag använder media portal problemet är att jag har all musik på en extern HDD. Hur gör jag för att få in den musiken i media portal?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är bara att gå in i konfigurationsprogrammet och lägga till disken under Music Folders.

#811

Postad 02 oktober 2007 - 21:11

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Det är SVT1, SVT2, SVT24 och TV4 som jag inte får fatt på hur jag än ställer in sökningarna. (137 andra kanaler hittar jag på 6875 symbolrate/ 64 QUAM... )

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gissar på att kanalerna ligger på olika frekvenser i olika nät men i Gbg (NätID 40999) finns 24, Barn&Kunskap, Kanal Lokal, SVT1, SVT2 och TV4 på 290000 KHz.

Om du kör en nyare TV-server SVN så följer två olika fördefinierade parameterfiler för Comhem med = Sweden Comhem Göteborg och Stockholm.

#812

Postad 03 oktober 2007 - 10:32

Gurgel
  • Gurgel
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har inte testat än och inte sökt så värst mycket, det jag undrar är om MS fjärren funkar med MP? Borde fungera tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp den funkar galant! Bara att tuta och köra :(

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en sån här fjärrkontroll från Microsoft: http://www.datorbuti...uct=MSOEMREMREC

När jag trycker så blir det "dubbeltryck", skitstörigt. Följde inte med några drivrutiner så jag använder några drivisar som jag hittade på Mediaportalens hemsida.

Någon som har tips för att få rätt på problemet?

Kom på en lösning:
Om jag sätter något i vägen för mottagaren eller ej riktar den direkt mot mottagaren funkar den klockrent :angry:

Redigerat av Gurgel, 04 oktober 2007 - 13:48.


#813

Postad 06 oktober 2007 - 16:28

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Till er som använder senaste verisonen av Mediaportal: Under inställningar för VMR9, vad använder ni för filtering? Jag har växlat fram och tillbaka mellan None och Anisotropic, och jag har svårt att sätta fingret på skillnaden. Jag tycker mig se att jag får lite lugnare ytor med Anisotropic, men jag är inte säker. En utförligare beskrivning av vad dessa olika inställningar egentligen gör skulle vara välkommen ;) Överlag har jag rätt mycket color banding, nån som vet nåt sätt att få bukt med detta, åtminstone delvis? Jag kan lägga till en annan fråga också: När jag har Mediaportal igån och kör en film har jag en minnesåtgång på totalt ca 600mb, är det normalt?

Redigerat av Unregistered735fb370, 06 oktober 2007 - 16:36.


#814

Postad 06 oktober 2007 - 16:28

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

Jag köpte en sån här fjärrkontroll från Microsoft:  http://www.datorbuti...uct=MSOEMREMREC

När jag trycker så blir det "dubbeltryck", skitstörigt. Följde inte med några drivrutiner så jag använder några drivisar som jag hittade på Mediaportalens hemsida.

Någon som har tips för att få rätt på problemet?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också en MS fjärr och den fungerar fint. Har du gått in i MP Configuration och valt vilken fjärr du har där? Där har jag kryssat i att jag kör med just MPs fjärr, innan jag gjorde det var det lite problem med vissa knappar.

Redigerat av Horrabin, 06 oktober 2007 - 16:29.


#815

Postad 14 oktober 2007 - 00:18

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Hur ser det ut och hur fungerar musikuppspelningen i MP? Hur kan man sortera sina mp3 och flac filer?

Sen undrar jag om MP finns på svenska också?

#816

Postad 17 oktober 2007 - 11:38

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Jag köpte en sån här fjärrkontroll från Microsoft:  http://www.datorbuti...uct=MSOEMREMREC

När jag trycker så blir det "dubbeltryck", skitstörigt. Följde inte med några drivrutiner så jag använder några drivisar som jag hittade på Mediaportalens hemsida.

Någon som har tips för att få rätt på problemet?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också en MS fjärr och den fungerar fint. Har du gått in i MP Configuration och valt vilken fjärr du har där? Där har jag kryssat i att jag kör med just MPs fjärr, innan jag gjorde det var det lite problem med vissa knappar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror att du kan få tag på dina "drivisar" på kjell.com. De säljer den remoten och i deras tidning som jag fick hem så står det att alla saker de säljer som kräver drivrutiner kan man ladda ner från deras web-shop! Lycka till!

#817

Postad 17 oktober 2007 - 15:51

Unregisteredd3fae716
  • Unregisteredd3fae716
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Har inte testat än och inte sökt så värst mycket, det jag undrar är om MS fjärren funkar med MP? Borde fungera tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp den funkar galant! Bara att tuta och köra :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en sån här fjärrkontroll från Microsoft: http://www.datorbuti...uct=MSOEMREMREC

När jag trycker så blir det "dubbeltryck", skitstörigt. ...

<{POST_SNAPBACK}>


Här finns hjälp:
http://wiki.team-med..._Remote/IRTrans

Funkade klockrent för mig !

(länken hittade jag i MediaPortals konfiguration för fjärren, tydligen ett vanligt problem...)

#818

Postad 17 oktober 2007 - 19:12

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Hur ser det ut och hur fungerar musikuppspelningen i MP? Hur kan man sortera sina mp3 och flac filer?


Du kan:
- Browsa via kataloger
- Via ID3-taggar
- Sortera hur du vill

Läs mer på www.team-mediaportal.com

Sen undrar jag om MP finns på svenska också?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja.

#819

Postad 19 oktober 2007 - 12:15

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har ett skalningsproblem när jag kör MediaPortal's interna spelare.

När jag skalar film med ffdshow och spelar den i t.ex. windows media player så fungerar det utmärkt, bra bild och framförallt större och utmärkt rezise'ad. När jag sen spelar filmen i MediaPortal så blir bilden skarp och helt ok, MEN inte alls lika bra skalad som i windows media player.

Jag har aktiverat ffdshow video decoder för post processing (även testat raw video..) i MediaPortal konfigurationen. Ffdshow används, det syns för skärpan m.m. är bättre. Men skalningen är inte så bra som jag vill ha den. Verkar inte alls stämma på de proportioner jag angett i ffdshow.

Kan ju alltid välja windows media player som extern movie player, men vill helst ha allt "samlat".

Någon?

#820

Postad 20 oktober 2007 - 22:39

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag blir f-n inte klok på Media Portal alltså. Jag har lyckats få till xmltv (alltså egp eller vad det heter) på SVT1 och några kanaler till men INTE på SVT2! Helt sjukt... Jag har laddat ner filen (xmltv-0.5.49-win32.zip) från:

http://tv.swedb.se/c...tpage/Itemid,1/

Men hur får man det att funka sen då. Har endast tillgång till de fria kanalerna och jag kan titta på dem ibland men bara på vissa kanalgrupper. Helknasigt... Hur har ni gjort för att få EPG till SVT 1 och 2 samt TV6 mm mm.

Tacksam för svar!

#821

Postad 22 oktober 2007 - 09:19

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag blir f-n inte klok på Media Portal alltså. Jag har lyckats få till xmltv (alltså egp eller vad det heter) på SVT1 och några kanaler till men INTE på SVT2! Helt sjukt... Jag har laddat ner filen (xmltv-0.5.49-win32.zip) från:

http://tv.swedb.se/c...tpage/Itemid,1/

Men hur får man det att funka sen då. Har endast tillgång till de fria kanalerna och jag kan titta på dem ibland men bara på vissa kanalgrupper. Helknasigt... Hur har ni gjort för att få EPG till SVT 1 och 2 samt TV6 mm mm.

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>


Testa WebEPG istället, enklare och snabbare att sätta upp. Sök på forum.team-mediaportal.com så hittar du massvis av info.

#822

Postad 23 oktober 2007 - 11:07

BWF
  • BWF
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag blir f-n inte klok på Media Portal alltså. Jag har lyckats få till xmltv (alltså egp eller vad det heter) på SVT1 och några kanaler till men INTE på SVT2! Helt sjukt... Jag har laddat ner filen (xmltv-0.5.49-win32.zip) från:

http://tv.swedb.se/c...tpage/Itemid,1/

Men hur får man det att funka sen då.


Alt kan du testa med:

http://forum.team-me...7.html?p=161940

fungerar bra för mig (swed_db)

#823

Postad 24 oktober 2007 - 17:33

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen, ska kolla det!

#824

Postad 24 oktober 2007 - 19:35

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Jag har kikat på det laban har gjort på mediaportal-sidan men jag tycker det verkar bökigt... Ok, jag har inte läst och gjort allting i detalj.

Har ni fått det och funka genom att följa labans instruktioner?

Hade´

#825

Postad 24 oktober 2007 - 20:37

BestRip
  • BestRip
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Jag har kikat på det laban har gjort på mediaportal-sidan men jag tycker det verkar bökigt... Ok, jag har inte läst och gjort allting i detalj.

Har ni fått det och funka genom att följa labans instruktioner?

Hade´

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det gick bra till slut... ska försöka mig på en ENKEL, läs: "inte nödv.vis helt korrekt", beskrivning på hur man gör:)
1. Ladda hem XmlTvImport2.zip från MP forumet
http://forum.team-me...ighlight=xmltv2
2. Ladda även hem från svenska sajten... (xmltv-0.5.49-win32.zip) från: http://tv.swedb.se/c...tpage/Itemid,1/
3. Lägg dessa i en mapp separat från MP installationen (så slipper du göra om det när du installerar om MP svn's) Nånstans skrev visst Laban att mappen inte fick ha mellanslag i namnet?... Packa upp filerna.
4. Starta ett kommandofönster och skriv från den mappen: xmltv.exe tv_grab_se_swedb --configure Välj alla kanaler
5. Skriv nästa kommando: xmltv.exe tv_grab_se_swedb --days 7 --output tvguide.xml
6. Starta MP TVserver settings... välj sedan xmltv2 plugin och välj den sökväg som är till din nya mapp, kör importera (bocka sedan bort de förbockade rutorna) nästa flik kan du se vilka matchningar mellan kanaler som du fått fram.
7. Gör sedan en fil i "Anteckningar" eller "Wordpad" som du döper till: grab-epg.bat eller nåt sånt och innehåller raden från ovan: xmltv.exe tv_grab_se_swedb --days 7 --output tvguide.xml
8. Spara i samma mapp och gör en Windows schemaläggning som kör en gång/dag...

Nu ska det hela fungera om man har tur... :o -dvs all epg-info kommer därefter att komma med win-schemalagd automatik... (jag har säkert missat nån detalj nånstans... isåfall rätta gärna det jag skrivit så att flera kan lyckas)
Lycka te' :(

Redigerat av BestRip, 24 oktober 2007 - 20:44.


#826

Postad 25 oktober 2007 - 08:18

Gurgel
  • Gurgel
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har inte testat än och inte sökt så värst mycket, det jag undrar är om MS fjärren funkar med MP? Borde fungera tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp den funkar galant! Bara att tuta och köra :o

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en sån här fjärrkontroll från Microsoft: http://www.datorbuti...uct=MSOEMREMREC

När jag trycker så blir det "dubbeltryck", skitstörigt. ...

<{POST_SNAPBACK}>


Här finns hjälp:
http://wiki.team-med..._Remote/IRTrans

Funkade klockrent för mig !

(länken hittade jag i MediaPortals konfiguration för fjärren, tydligen ett vanligt problem...)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var enklare än så. Fick med en mottagare till fjärrkontrollen som funkar utmärkt. Vad jag inte visste var att det fanns en mottagare på min låda :(

Ett tryck på fjärren->två mottagna av datorn

Ehhmmm, man lär sig B)

#827

Postad 27 oktober 2007 - 10:43

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Tjena!

Tackar för guiden. Håller på att trixa lite med att få till det. Har en fråga:

6. Starta MP TVserver settings...

Vart hittar man den? Måste man köra nån server-version av MP eller går det med v. 0.2.3.0?

Hade´

#828

Postad 28 oktober 2007 - 10:18

BestRip
  • BestRip
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

6. Starta MP TVserver settings...
Vart hittar man den? Måste man köra nån server-version av MP eller går det med v. 0.2.3.0?

Jag är faktiskt inte helt säker på det. Jag kör själv MP TVserver och MP på en och samma maskin och då gör man dessa inställningar i TVserver setups. Kolla med "Laban" i den här tråden: http://forum.team-me...ighlight=xmltv2 som jag angav ovan... om du inte hittar svaret genom att läsa/söka tråden. Det är Laban som gjort xmltv2... ;)

#829

Postad 16 mars 2008 - 14:06

maxiie91
  • maxiie91
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
jag sitter med ett sweex tv kort, någon som vet ifall det finns en möjlighet att få det att funka i Mediaportal? jag gan inte få mediaportal att hitta kortet.
länk till kortet: http://www.sweex.com...&...879&detail=

#830

Postad 18 mars 2008 - 21:19

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Snälla, kan ingen låsa den här tråden. Det går ju ändå inte att hitta något i dessa mastodonttrådar och sannolikheten att få hjälp är ganska liten...

#831

Postad 08 oktober 2008 - 12:34

callehenry
  • callehenry
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Har läst och läst men hittar inget passande.

Kör MediaPortal och när jag kollar på divx eller eller liknande så funkar textning utan några problem. Däremot när jag ska spela upp högupplöst film så funkar inte textningen? Jag misstänker att jag har gjort någon inställning att den använder ett visst codec när jag spelar upp en viss filtyp och när jag spelar upp en annan så använder den ett annat codec. Är det någon som förstår mitt problem och kan förklara hur det hänger ihop eller möjligtvis en lösning på problemet?

Tack på förhand!

#832

Postad 09 oktober 2008 - 08:36

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Skriv inte i den här tråden! Skapa en ny!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.