Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Nuvarande setup. av vinballe

135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2014 - 00:20

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Kommentarer till Ny lya (igen), samma ljud. av vinballe

#2

Postad 16 november 2014 - 00:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Dina bilder brukar hålla bra kvalle så jag sätter en tia ändå även om exfrugan tog kameran från dig :) Ett tips är Bladelius elektronik. Passar som handsken iaf till mina X14 men om jag inte minns fel så passade den även riktigt bra till mina förra X12. 10p.

#3

Postad 16 november 2014 - 00:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Snyggt! Jasså, blev det flytt? Klart att akustiken kommer först ;). Nej men seriöst, jag tror att ett skynke i öppningen mot sovrummet skulle kunna göra en del. Kör samma själv i valvet ut mot hallen. Drar för när det skall finlyssnas, minskar efterklangen en del.

#4

Postad 16 november 2014 - 00:24

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Dina bilder brukar hålla bra kvalle så jag sätter en tia ändå även om exfrugan tog kameran från dig :) Ett tips är Bladelius elektronik. Passar som handsken iaf till mina X14 men om jag inte minns fel så passade den även riktigt bra till mina förra X12. 10p.

Du är som vanligt en vänlig själ Perra! :) Jag har spanat på just bladelius faktiskt. Även Primare, fast inte riktigt lika klar med hur det skulle te sig med mina Dynaudio..

Snyggt! Jasså, blev det flytt? Klart att akustiken kommer först ;). Nej men seriöst, jag tror att ett skynke i öppningen mot sovrummet skulle kunna göra en del. Kör samma själv i valvet ut mot hallen. Drar för när det skall finlyssnas, minskar efterklangen en del.

aa, det vart skilsmässa och flytt och hela rasket. Så kan det gå ;)
Jag brukar dra för pardörrarna när det skall finlyssnas, men det räcker inte riktigt till så ett skynke fäst på sovrumssidan av dörren är faktiskt inte en dum ide alls!

#5

Postad 16 november 2014 - 00:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

aa, det vart skilsmässa och flytt och hela rasket. Så kan det gå ;)
Jag brukar dra för pardörrarna när det skall finlyssnas, men det räcker inte riktigt till så ett skynke fäst på sovrumssidan av dörren är faktiskt inte en dum ide alls!


Vad tråkigt, hoppas du har det okej ändå.

Jaha, det fanns dörrar där, såg inte dem. Då lär det väl inte blir några problem med efterklang från det rummet, Men det är klart, det finns alltid mer att göra akustiskt sett ändå :).

#6

Postad 16 november 2014 - 00:30

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Jag skulle nog rekommendera Primare I30 isf framför I32 då I32 kan klippa på hög volym pga att den är en variant av klass-D?? Det gjorde däremot aldrig I30 då det var en klass A/B. Sen är Tyr Mk2 en väldigt bra maskin. Spelar något neutralare än Thor Mk3. Men nu när jag kör allt genom dacen i Thoren, (den inbyggda dacen) så låter allt fruktansvärt bra. Mycket varmare än när jag körde allt analogt :)


Du är som vanligt en vänlig själ Perra! :) Jag har spanat på just bladelius faktiskt. Även Primare, fast inte riktigt lika klar med hur det skulle te sig med mina Dynaudio..

aa, det vart skilsmässa och flytt och hela rasket. Så kan det gå ;)
Jag brukar dra för pardörrarna när det skall finlyssnas, men det räcker inte riktigt till så ett skynke fäst på sovrumssidan av dörren är faktiskt inte en dum ide alls!



#7

Postad 16 november 2014 - 00:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Bladelius brukar passa som handsken med Dynaudio så det ska nog inte vara några problem så sett :)

#8

Postad 16 november 2014 - 01:22

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Välkommen åter =)

#9

Postad 16 november 2014 - 11:01

Ahla77
  • Ahla77
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nice med dynaudio!! Varmt o gott ljud!! Schysst hem:-)!!

#10

Postad 16 november 2014 - 12:44

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tråkigt med skilsmässa, ser fram emot att se ditt nya hem växa fram.

#11

Postad 27 november 2014 - 16:08

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Tackar! Nice du med, vi verkar ha liknande smak :) Hur spelar Dynaudio?

#12

Postad 12 december 2014 - 12:54

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Välkommen åter =)

tack ska han ha :)

Nice med dynaudio!! Varmt o gott ljud!! Schysst hem:-)!!

tack tack! Jag trivs bra med ljud och lägenhet. Uppdateringar har skett så det kommer lite nya uppfräschade bilder snart

Tråkigt med skilsmässa, ser fram emot att se ditt nya hem växa fram.

ah det var lite segt.. Men fan, nu får jag ju fokusera på det som är viktigt istället hehe

Tackar! Nice du med, vi verkar ha liknande smak :) Hur spelar Dynaudio?

sannerligen lika! Dynaudio har, enl mig, ett riktigt varmt och fint ljud! Små men hyffsat kraftfulla. Kopplade på ett Atoll-steg igår. Det öppnade upp ljudbilden rejält!

#13

Postad 23 december 2014 - 12:08

Unregistered91fc4080
  • Unregistered91fc4080
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Läckert! Atoll är något jag verkligen skulle vilja lyssna på :)

#14

Postad 26 december 2014 - 09:10

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Läckert! Atoll är något jag verkligen skulle vilja lyssna på :)

Rekommenderas! Det var som handen i handsken för mina Dynaudio.
Varenda gång jag kör stereoläge får jag kolla så att inte centern är med och hjälper till.. Fantastiskt driv, transparens och 3D i ljudbilden. Tycker att den verkar vara rätt neutral i ljudet, borde passa din anläggning fint! Just steget jag har är ju billigt dessutom! :)

#15

Postad 01 januari 2015 - 22:25

Unregistered91fc4080
  • Unregistered91fc4080
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1
Tack för inputen måste som sagt lyssna vid tillfälle ;) Kul att du fixat lite mer bilder också :)

#16

Postad 01 januari 2015 - 23:19

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Trevlig setup! Vad är det för paneler du har i taket? Har funderat på en liknande lösning.

#17

Postad 02 januari 2015 - 06:53

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Ser riktigt trevligt ut!! Bra grejer! Undrar även jag vad du har för panel i taket samt på väggen?? Har själv flyttat och har ett väldigt litet rum till min hifi, högtalarna står i var sitt hörn och väldigt nära vägg.....det låter verkligen inte bra så en akustik åtgärd är ett måste. Får bli diy eller nått liknande du kör med.

#18

Postad 02 januari 2015 - 09:03

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Ser ut att vara Akustikmiljös produkter
http://www.akustikmiljo.se/

Ett Alt är SOFSCI som har både för tak o vägg o du kan få i vilket motiv som du vill, jag har ett gäng i mitt galleri
http://www.sofsci.com/sv

#19

Postad 02 januari 2015 - 13:12

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Trevlig anläggning och hem!
Hur funkar det med dubbla subbar, dubbelt så bra ?

#20

Postad 03 januari 2015 - 09:42

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Ser ut att vara Akustikmiljös produkter
http://www.akustikmiljo.se/

Ett Alt är SOFSCI som har både för tak o vägg o du kan få i vilket motiv som du vill, jag har ett gäng i mitt galleri
http://www.sofsci.com/sv

Sounds of science är duktigt bra också, enl mina erfarenheter.använder dem i jobbet

Ser riktigt trevligt ut!! Bra grejer! Undrar även jag vad du har för panel i taket samt på väggen?? Har själv flyttat och har ett väldigt litet rum till min hifi, högtalarna står i var sitt hörn och väldigt nära vägg.....det låter verkligen inte bra så en akustik åtgärd är ett måste. Får bli diy eller nått liknande du kör med.

stämmer som Jolt säger, Akustikmiljö :)

Trevlig setup! Vad är det för paneler du har i taket? Har funderat på en liknande lösning.

lika bra jag quotar in dig med.. Haha. Akustikmiljö :)

Trevlig anläggning och hem!
Hur funkar det med dubbla subbar, dubbelt så bra ?

det ger en jämnarne bas, för de flesta :)
Och mer tryck såklart. Upplever inte helt sällan att när ja ställer ut t.ex. Två 8" hos en kund så blir det bättre tryck än om jag ställer ut en 10". Sen handlar allt om placering och akustikåtgärder i slutändan, men, i ett "normalbehandlat rum" är min upplevelse att det blir bättre :)

#21

Postad 03 januari 2015 - 17:52

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ja dubbla basar blir dubbelt så bra! Eller mer!

Dubbla basar fördelar och kanske motverkar stående vågor mellan väggar och resonanser. En bas kan starta elaka resonanser och stående vågor som förstärks vid vissa frekvenser och släcks ut vid andra frekvenser. Googla ingvar öhman basar eller nått sånt. Han testade med 4subbar det blev grymt bra. En i varje hörn framtill i lyssningsrummet. 4hörn tänker du? I taket!

Haha jäkla unge, javisst så tänker du inte när du har bäbis i famnen!
Men din fritid för hifi begränsas till kl21-22.

Redigerat av Unregistered971d8044, 03 januari 2015 - 17:54.


#22

Postad 04 januari 2015 - 15:35

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
ser trevligt ut! fin stereo-anläggning! Är du nöjd med dina dynaudio? har varit sugen länge på att köpa ett par likadana,men har inte haft nån möjlighet att lyssna på dom än...

#23

Postad 04 januari 2015 - 17:52

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Haha jäkla unge, javisst så tänker du inte när du har bäbis i famnen!
Men din fritid för hifi begränsas till kl21-22.

jag är rädd för det ;)

ser trevligt ut! fin stereo-anläggning! Är du nöjd med dina dynaudio? har varit sugen länge på att köpa ett par likadana,men har inte haft nån möjlighet att lyssna på dom än...

jag är tokigt nöjd! Men, (alltid ett men) klart man skulle vilja ha annat, mest för att det är kul med uppgraderingar..
De spelar fint med bra elektronik, körde dem på en NAD T751 en sväng, förvisso inte kattpiss, men går inte att jämföra med t.ex. rotel :)

#24

Postad 09 januari 2015 - 15:09

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Och här var det riktigt fint med. vita högtalare är inte alls dumt! :)

#25

Postad 17 januari 2015 - 14:50

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Riktigt trevligt, får man fråga va det är för tv-bänk?

#26

Postad 17 januari 2015 - 15:23

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Och här var det riktigt fint med. vita högtalare är inte alls dumt! :)

tackar tackar. Vita högtalare har högst WAF ;)

#27

Postad 17 januari 2015 - 15:28

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 1

Riktigt trevligt, får man fråga va det är för tv-bänk?

en tackar!
Det är 2 st IKEA Bestå, 240cm bredd. Den ena kapad precis på mitten och omfanerad där det kom fram innanmäte, sen hopsatta i varandra (lite overkill.. men hade retat mig om jag inte gjort det hyffsat ordentligt.
Ett extra hyllplan inmonterat för mindre elektronik, från beståserien det också.
Sen är det bara 3 planer som tillsammans hade samma djup aom bänken liggande tillsammans, minus några mm.
Har målat dem vita, sen betsat dem med grått, brunt, grått igen och en stålgrå för att få till en lite begagnad finish.
Plan två är att eventuellt gjuta en betongskiva och lägga dit istället men orken.. Den jäkla orken.. Hehe
Den står på novibra för att döda eventuella vibrationer.

#28

Postad 17 januari 2015 - 17:01

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Ett tips från mig!

Sätt några gummi puckar mellan Rotel stärkaren och Atollen då det egentligen behövs minst 2-3cm luft mellan dessa, iom att Roteln kan duka under av överhettning annars om man täcker ventilationshålen. Vanligtvis suger förstärkaren in luften på ovansidan och spottar sen ut överbliven luft på sidorna. Huruvida Roteln gör detta vet jag inte men man bör inte täcka för lufthålen iaf. Om du tänker dig att en människa behöver luft för att kunna andas, ungefär så är det med förstärkare och slutsteg också och det är = längre livslängd kan man säga hos förstärkare. Endast ett litet tips från mig! :) Man kan ta vilka gummi puckar som helst! :)

Mvh

#29

Postad 17 januari 2015 - 21:06

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Ett tips från mig!

Sätt några gummi puckar mellan Rotel stärkaren och Atollen då det egentligen behövs minst 2-3cm luft mellan dessa, iom att Roteln kan duka under av överhettning annars om man täcker ventilationshålen. Vanligtvis suger förstärkaren in luften på ovansidan och spottar sen ut överbliven luft på sidorna. Huruvida Roteln gör detta vet jag inte men man bör inte täcka för lufthålen iaf. Om du tänker dig att en människa behöver luft för att kunna andas, ungefär så är det med förstärkare och slutsteg också och det är = längre livslängd kan man säga hos förstärkare. Endast ett litet tips från mig! :) Man kan ta vilka gummi puckar som helst! :)

Mvh


Väl tipsat! Många missar nog det. Jag har faktiskt lagt Novibra-bitar mellan Atollen och Roteln för att få lite mer cirkulation. Sen har Atollen små egna tassar som hjälper till lite mer. Men har beställt SD-fötter för att då upp den ännu mer :)

#30

Postad 21 januari 2015 - 09:27

bass45cm
  • bass45cm
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Very nice och snyggt dator bord...:)

#31

Postad 22 januari 2015 - 01:17

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Läckert! Tumme upp!

#32

Postad 22 januari 2015 - 04:55

MegaNiklas
  • MegaNiklas
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Clint och snyggt!

#33

Postad 25 januari 2015 - 16:23

Maxxxie
  • Maxxxie
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Kanon! 2 Basar ska det vara =) Hur delar du mellan bas och toppar, samt har du laborerat mycket med deras positionering ?

Redigerat av Maxxxie, 25 januari 2015 - 16:24.


#34

Postad 25 januari 2015 - 19:04

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Very nice och snyggt dator bord...:)

Tack :)

Läckert! Tumme upp!

Tackar! :)

Clint och snyggt!

Tack och bock!

#35

Postad 25 januari 2015 - 19:10

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Kanon! 2 Basar ska det vara =) Hur delar du mellan bas och toppar, samt har du laborerat mycket med deras positionering ?

Helt klart ;)
Jag kör crossovern på basarna i bott, sen delar jag i förstärkaren.. laborerar lite runt 120.
Men, jag har även testkört basarna på Atollens out och ändrat inställningarna i recievern till två stora frontar utan subwoofers.. Inbillar mig att de spelar mer synkat med stativarna då.. Oklart hur mycket skillnad det gjort. Rummet är inget akustiskt underverk när det kommer till basen, men har beställt SofSci's Super Chunk Corners vi jobbet och ska laborera mer med akustiken innan jag verkligen börjar testa med inställningarna igen. Det är bra jäkla tryck från de små rackarna, men det är klart att du skulle kunna vara bättre och mindre dån där det inte ska vara det egentligen.
Positioneringen har det varit väldigt lite test med, testat dem bakom soffan också, men det vart inte alls trevligt. De får stå där de står för tillfället och två till kanske hittar in framöver.. hehe.
Nackdelen är att den vänstra blir lite inklämd i ett hörn.. Men jag hittar nog på något med akustikbehandlingen där också. Work in progress som vanligt..

#36

Postad 26 januari 2015 - 11:23

Maxxxie
  • Maxxxie
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 1
Jag tror du gör bäst i att dela i förstärkaren och låta frontarna spela som small. Så dom inte behöver belastas med basregistret och förhoppningsvis kan leverera ett något renare mellanregister (eller testa minidsp!). Två till låter ruskigt roligt, och kommer ge ännu jämnare basåtergivning i rummet ! Lite mätningar och möjlighet till PEQ gjorde underverk hemma hos mig, men bäst blir det nog ändå om man bygger eller köper basfällor som du tänkt. Riktigt snygg taklampa btw !

#37

Postad 30 januari 2015 - 21:06

Unregistered5d343d4e
  • Unregistered5d343d4e
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Du ser ut att bo jätte fint! Allt stilrent och snyggt, fina absorbenter och de nya i hörnen ser riktigt bra ut, hoppas du upplever någpn förbättring på akustiken och ljudet?

#38

Postad 31 januari 2015 - 16:24

Unregistered0a7c95b6
  • Unregistered0a7c95b6
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1
Fantastiskt snyggt! Du har fått in absorbenter på ett schyst sätt. Kanske snor kopierar din idé med absorbenterna på på sidorna.

#39

Postad 11 februari 2015 - 21:02

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 1
Ser super ut, titta gärna in hos mig ;)


#40

Postad 26 februari 2015 - 20:40

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Vad är det för färg på dina sound of science?

#41

Postad 02 april 2015 - 19:24

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Vad är det för färg på dina sound of science?

här kommer ett sjukt sent svar.. Vita. :)

Du ser ut att bo jätte fint! Allt stilrent och snyggt, fina absorbenter och de nya i hörnen ser riktigt bra ut, hoppas du upplever någpn förbättring på akustiken och ljudet?

supersent svar.. Absolut märker man skillnad! Jobbar mycket med akustik i jobbet och det är värt varenda spenderad krona :) (i mitt fall inte så många kronor förvisso ;) )

#42

Postad 05 april 2015 - 00:34

Bleedingmanne
  • Bleedingmanne
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1
Najs med lite uppdatering, snygg matta oxå ;)

#43

Postad 05 april 2015 - 07:54

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Ser riktigt trevligt ut, rolig läsning också! Det är ett plus!

#44

Postad 05 april 2015 - 15:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vad blir det för talare nu då? :)

#45

Postad 05 april 2015 - 19:35

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Rent ut sagt skitsnyygt! Gillar verkligen utseendet på Atollen, måste lyssna på en sån. Topp!

#46

Postad 17 april 2015 - 08:53

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Trodde inte det fanns vita Sound of Science för på Hifi-punkten som är åf står inte vita med. Men det fanns det och nu har jag ett par =)

#47

Postad 19 april 2015 - 18:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Fräcka inredningsdetaljer i ett trevligt rum och en bra anläggning, det blir tummen upp!

#48

Postad 03 maj 2015 - 21:31

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Najs med lite uppdatering, snygg matta oxå ;)


Jag gillar mattan skarpt! Psykadelisk ;)

Ser riktigt trevligt ut, rolig läsning också! Det är ett plus!

tack å tack! :)

Vad blir det för talare nu då? :)


Albumet uppdaterat! :)

Rent ut sagt skitsnyygt! Gillar verkligen utseendet på Atollen, måste lyssna på en sån. Topp!

rekommenderas! Fantastiskt prisvärd liten kraftförmedlare! Bra kräm, blir inte varm, upplever inte att den färgar ljudet nämnvärt :)

Trodde inte det fanns vita Sound of Science för på Hifi-punkten som är åf står inte vita med. Men det fanns det och nu har jag ett par =)


Jodå! Köper dem direkt från SofSci. :)

Fräcka inredningsdetaljer i ett trevligt rum och en bra anläggning, det blir tummen upp!

stort tack! :)

#49

Postad 04 maj 2015 - 09:02

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Underbart med 3m+ i takhöjd... skulle jag behöva som är straxt över 2m lång
Men varför ha vita högtalare?

#50

Postad 04 maj 2015 - 18:20

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Underbart med 3m+ i takhöjd... skulle jag behöva som är straxt över 2m lång
Men varför ha vita högtalare?

haha oj j*vlar!
Ja, lägenheten mitt emot mig blir ledig 1/8 ;) 5 rum och kök. Det räcker väl till för hembio och allmänt bus.

Jag gillar vita högtalare mer estetiskt bara, det passar mig och min stil :)
Hade tänk 99.36 FLR i vitt först, men jag kom över de här till ett riktigt vettigt pris, i absolut nyskick med både mkI och mkII filtren, det blev ofantligt mkt billigare att få de här lackade :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.