Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 06 mars 2007 - 13:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Jag skulle säga:

På tok för mycket i 4000Hz.
INGET i 5000Hz.
För lite upp till 7500-8000Hz.

Redigerat av GrodanB, 06 mars 2007 - 16:15.


#102

Postad 06 mars 2007 - 14:30

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Har nu byggt ett par sq-50L. Måste säga att jag hittils är positiv, har dock inte hunnit lyssna så mycket än. Men lite mer bastryck, men mest mer "liv" i dom. När jag hade en av dom nya L lådorna färdig så jämförde jag lite mellan dom, med samma kanal och ögonblicksskifte mellan högtalarna, ljudet från den gamla mdf högtalaren var runtomkring där själva högtalarlådan stod.
Den nya spån lådan däremot var mer rakt på mig så att säga, vilket jag upplevde som positivt. Men jag ska väl lyssna mer framöver så får vi se. Det där med vass diskant, alltså det är något jag inte kan förstå helt enkelt, var inne på ett studioforum där några byggt dessa lådor, men där var man övervägande positiva över exaktheten i ljudet. Jag har en bekant som byggt sq-50 oxå, han är lika frågande som jag, det är helt enkelt inte vass diskant enligt vår mening. Kan ni förklara lite vad ni lyssnar på när ni hör detta? Skulle vara intressant att höra. Jag kommer oxå ihåg i början när sq-50 kom, att jag läste att en del tyckte diskanten var lite skymd istället men att det gav sig med tiden. Som sagt, jag är förvånad.... :(

#103

Postad 06 mars 2007 - 16:14

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Tja... Vi spelade det mesta... Dire straits, Sophie Zelmani, Yello, Rammstein, Mike Oldfield mm mm...

Jag personligen tror att vass kanske är fel ord att använda nu efter att tråden har snurrat på lite och man har bollat med fler användare... Men det är det ordet som används och jag kan inte komma på ett bättre heller... Sen är nått annan skumt inblandat, i alla fall de MB-50 som jag jobbat på. (jag skulle säga att det lät som att det distade... Dvs. att något eller båda elementen spelade där de inte hörde hemma).

Jag tycker att jag har skrivit en hel del vad jag tyckte om ljudet i de första inläggen så ni andra får fylla på...

Även försökt förklara (lite "teoretiskt") varför jag anser att det inte kan vara helt korrekt filter i från början...

Redigerat av GrodanB, 06 mars 2007 - 16:15.


#104

Postad 06 mars 2007 - 16:27

Unregisteredeaf8cbce
  • Unregisteredeaf8cbce
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Materialval:Jag har lyssnat på sq-50 byggda både i spånskiva och mdf och föredrar spånskiva. (Med det gamla filtret)

Filterkonstruktion: Högtalaren har bra bas men saknar enligt mig något. Grodan B säger att det är området 5000-8000 Hz (Lägre diskant) som saknar information. Samtidigt som det är för mycket vid 4000Hz (Övre mellanregister).

Den vassa diskanten förstår jag inte riktigt. Däremot har jag länge saknat information i musiken, en närvarokänsla. Detta har jag trott berodde på dåliga inpelningar. Men hoppas nu att detta kan lösas med Grodans nya filter.

#105

Postad 07 mars 2007 - 11:59

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Materialval:Jag har lyssnat på sq-50 byggda både i spånskiva och mdf och föredrar spånskiva. (Med det gamla filtret)

Filterkonstruktion: Högtalaren har bra bas men saknar enligt mig något. Grodan B säger att det är området 5000-8000 Hz (Lägre diskant) som saknar information. Samtidigt som det är för mycket vid 4000Hz (Övre mellanregister).

Den vassa diskanten förstår jag inte riktigt. Däremot har jag länge saknat information i musiken, en närvarokänsla. Detta har jag trott berodde på dåliga inpelningar. Men hoppas nu att detta kan lösas med Grodans nya filter.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det där med närvarokänsla!!! Jag måste säga att det är just precis vad jag har saknat lite i mina gamla MDF lådor. Jag hade ett par voigthorn förut och dom gav mig det. Jag har tyckt att det låtit bra, men har inte fått den där känslan som med hornen, förens nu..... nu fick jag den där speciella känslan tillbaka när jag bytte till spån lådor. En kompis till mig har byggt nya lådor i spån med. Han hade tidigare MDF, han ringde mig igår och jag trodde han drev med mig, han var så uppspelt över förändringen i ljudet. Hehe, detl låter nästan lite överdrivet nu när jag läser vad jag skrivit.....men det är så det känns nu. Jag kan inte säga att jag saknar något i ljudet nu.

Har du testat med olika förstärkare föresten???

#106

Postad 07 mars 2007 - 12:06

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tja... Vi spelade det mesta... Dire straits, Sophie Zelmani, Yello, Rammstein, Mike Oldfield mm mm...

Jag personligen tror att vass kanske är fel ord att använda nu efter att tråden har snurrat på lite och man har bollat med fler användare... Men det är det ordet som används och jag kan inte komma på ett bättre heller... Sen är nått annan skumt inblandat, i alla fall de MB-50 som jag jobbat på. (jag skulle säga att det lät som att det distade... Dvs. att något eller båda elementen spelade där de inte hörde hemma).

Jag tycker att jag har skrivit en hel del vad jag tyckte om ljudet i de första inläggen så ni andra får fylla på...

Även försökt förklara (lite "teoretiskt") varför jag anser att det inte kan vara helt korrekt filter i från början...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte uttala mig om MB-50 alls eftersom jag inte hört dom. Är det samma filter i dom?
Hur som helst, jag har en jobbarkompis (MattiazK, här i forumet) som byggt det nya filtret som du tagit fram. Jag ska nog försöka att få lyssna på hans ljud framöver här, det ska bli spännande. Men som det är nu har jag svårt att förstå hur det kan bli bättre, det låter perfekt känns det som.

Redigerat av Unregistered1bfc3216, 07 mars 2007 - 12:09.


#107

Postad 07 mars 2007 - 12:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
MB-50 är samma elementsats som SQ-50 men mindre lådor...

MattiazK har inte nämt något vad han tycker heller om ljudet. Om han märkte nått...

#108

Postad 07 mars 2007 - 18:17

Unregisteredeaf8cbce
  • Unregisteredeaf8cbce
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har ej testat olika förstärkare. Däremot ger mig mina gamla luxorhögtalare mer av vad jag söker i diskantområdet.

#109

Postad 07 mars 2007 - 19:21

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

MB-50 är samma elementsats som SQ-50 men mindre lådor...

MattiazK har inte nämt något vad han tycker heller om ljudet. Om han märkte nått...

<{POST_SNAPBACK}>





Jag körde med Grodans filter direkt så jag vet inte hur originalfiltret låter.

#110

Postad 08 september 2007 - 23:17

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jeg har bygget sq50 med original filtret og har inte Vass diskant.

Kan du visa berekningar på det filter du har visat her på forum?
Jeg kan inte få det til at passe med de værdier der er vist og 1700hz delefrekvens i 8 ohm

mvh.
Eddie

#111

Postad 09 september 2007 - 20:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Alla verkar inte tycka att diskanten är vass... Jag personligen tycker att de lådor jag har lyssnat på ordentligt har haft denna karaktären... I tråden har jag funderat lite och kanske vass inte var ett bra ord... men det var det jag började med så jag lät det stå kvar i titeln...

Tja... är du nöjd finns det ju ingen anledning för att joxa med detta filter i alla fall...

Men beräkningar, du menar teoretiska beräkningar på papper? Som bara gäller ideala element med konstant impedans?

Jag har simulerat och optimerat fram detta filter efter mätningar på riktiga element. Så mer "beräkningar" (snarare redovisningar) än de som redan finns i tråden har jag inte.

Jag kan tro att om man räknar ut ett filter efter 8 Ohms impedans kommer man att få annorlunda resultat. Jag har ju använt uppmätt impedans.

Redigerat av GrodanB, 09 september 2007 - 20:33.


#112

Postad 09 september 2007 - 20:26

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har läst inläggen i denna tråd och det verkar inte som om så många är 100% nöjda med sina byggen och att högtalaren inte når upp till det som lovas på hemsidan.

Har ni jämfört ljudet med något annat bygge i ungefär samma prisklass? Tänkte närmast på Ini piP och HFLS-1.

#113

Postad 09 september 2007 - 20:36

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Skulle inte kalla piP och HFLS-1 i samma prisklass...

Kostar inte de mer än dubbelt att bygga?

Redigerat av GrodanB, 09 september 2007 - 20:36.


#114

Postad 09 september 2007 - 21:34

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Nja, beror väl lite på hur man ser på saken. SQ-satsen kostar ca 1600:-. HFLS ca 3000 dvs 1500 kr mer eller som sagt det dubbla.
Jag ser det som 1500 kr mer :D. Vad som utlovas av SQ är väl ljud i prisklassen minst det 10 dubbla så högtalare för 1500 kr mer bör den väl spöa?

Egentligen orelevant. Som jag skrev så verkar nästan alla utom en inte helt nöjda. Den som är nöjd jämför med högtalarna som tillhör hans kompaktstereo.

Presterar SQ ljud i toppklass eller är de bara prisvärda?

Nästan vilken högtalare som helst som kostar runt 1500 bör väl vara prisvärd....det kommer väl ljud ur alla och det är väl en prestation i sig för det priset.

#115

Postad 09 september 2007 - 21:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Precis... jag ville bara notera att om du bygger Valutronic så betalar du 1600:- och bygger du det andra betalar du mer...

Och som du säger för 1600:- är de kanske helt enligt spec...

Och sen har de andra INTE gjort några uttalanden om "hur mycket de spelar för" heller så vi kan nog skippa Valutronics "igentliga värde" när man jämnför... (hemmabyggen i ~15000:- klassen finns ju på forumet... och jag har hört ett av dem ofta och jag är HELT säker på att SQ-50 har en bit kvar... :D )

1600:- inklusive filter (tja :D ) är ett helt ok pris... inte helt lätt att få till ett hemmabygge under det...

#116

Postad 13 september 2007 - 08:56

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Söker ersättare till mina Audio pro focus SA-5 så om SQ spelar i 1500:- klassen så kan jag lika gärna behålla mina focusar.

#117

Postad 13 september 2007 - 10:07

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Söker ersättare till mina Audio pro focus SA-5 så om SQ spelar i 1500:- klassen så kan jag lika gärna behålla mina focusar.

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkt även på att något snubbe ska ha betalt för att: bl.a. konstruera, bygga, utveckla dina Focus

Litet exempel på det jag menar OBS! Jag kan vara ute och cykla:
Gaincard ca. 26000:- i handeln med den större strömförsörjningen
Gainclone ca. 1500:- om du bygger själv hemma
Gainclone är baserade på Gaincard

Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 september 2007 - 10:13.


#118

Postad 13 september 2007 - 11:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Igentligen är det bara korkat att försöka jämnföra i pengaklasser...

Priset sätts efter vad folk är beredda att betala och hur skicklig säljaren är på att övertyga folk att det är bra saker...

SQ-50 kan spela skiten ur dina Audio pro eller tvärt om... eller så är de jämnbördiga... eller så är skillanden liten... ÄVEN om den ene är billig och den andre dyr...

Jag har lyssnat på högtalare i de flesta "klasser" (pris alltså) och jag hör hört skit för miljoner och fantasiskt för 10kkr... Vilken av dessa spelar i miljonklassen och i 10kkr klassen???? Helt omöjligt att svara på...

Försök komma till någon med SQ-50 och lyssna istället för att stirra dig blind på pengarna. SEN kan du fundera på om du är redo att lägga 1500:- på dem eller inte.

Jag anser att man kan få mer och bättre högtalare för 10kkr... Men har inte hört så mycket bättre för 1500:-... Fast jag har inte heller letat efter det <_<

#119

Postad 13 september 2007 - 18:55

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Fast det intressanta är att han/hon/de som både konstruerat och utvecklat (bygga får man göra själv) SQ säger att de låter bättre än de flesta högtalare oavsett prisklass.

Hade jag känt någon med sq hade jag gladeligen lyssnat på dem. är ju nyfiken men är rätt övertygad om att om det låter för bra för att vara sant så är det säker så också.

sen kan man ju lätt kolla vad elementen till focus kostar på hifikit och vad jag kan se så blir det svårt att bygga ett par så det blir billigare än vad det var och köpa dem.

Man kan ju skippa snacket om pengar och fråga "låter de lika bra som det påstås av de dom säljer dem" eller inte (vet att man har olika uppfattning av vad som är bra och dåligt). de som byggt dem verkar inte tycka det i alla fall. kanske jag gör det ändå

Redigerat av bo_man, 13 september 2007 - 21:30.


#120

Postad 13 september 2007 - 23:02

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Man kan ju skippa snacket om pengar och fråga "låter de lika bra som det påstås av de dom säljer dem" eller inte (vet att man har olika uppfattning av vad som är bra och dåligt). de som byggt dem verkar inte tycka det i alla fall. kanske jag gör det ändå

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är grymt nöjd med mina SQ-50 vare sig de spelar som 1 000:- eller 100 000:- högtalare. Denna tråd är nog inte representativ för ALLA som byggt dessa högtalare, utan snarare de som inte varit helt nöjda med diskanten. Om de sen är i majoritet eller inte vet inte jag.

#121

Postad 14 september 2007 - 06:27

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
kul att höra att någon är nöjd med sina sq. kan du utveckla det lite? vad är det som är bra? vad är det som är mindre bra? kör du med sq-50L? har du några bilder?

#122

Postad 14 september 2007 - 07:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
För att hårdra det lite och kortfattat försöka visa problemet jag har med "spelar i den eller den prisklassen"

Vad jag menar är alltså att om jag tycker att allt jag hört (dvs. missat alla bra) som kostar 10kkr låter skit.... Och jag tycker att SQ-50 låter skit spelar den inte då i 10kkr klassen?

Eller tvärt om... spelar inte alla 10kkr i 1500kr klassen?

Mycket överdrivet...

Däri ligger faran att göra så här... I slutänden vet vi inte ändå...

Har hör en av Hellguns SQ-50 byggen och jag minns inte att diskanten var så aggressiv (men det var inte igår vi gjorde denna lyssning) som de andra... Sen har jag hört andras och där var den det...

Redigerat av GrodanB, 14 september 2007 - 07:47.


#123

Postad 14 september 2007 - 07:59

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Men skall inte sq enl. uppgift spela bättre än allt oavsett prisklass?

sen är det i alla fall för mig en självklarhet att om jag jämför högtalare så jämför jag med en som jag tycker låter bra. alltså så skulle scenariot vara:

låter sq bättre än högtalare X som jag tycker låter bra (eller kanske den bästa jag hört) för t ex 10´ kr?
om svaret är ja så tycker i alla fall jag sq spelar i 10´ kr klassen eller bättre.

en högtalare som jag tycker låter illa låter illa vare sig den kostar 10 eller 100´ kr

Redigerat av bo_man, 14 september 2007 - 08:08.


#124

Postad 14 september 2007 - 09:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Men skall inte sq enl. uppgift spela bättre än allt oavsett prisklass?

<{POST_SNAPBACK}>

Öh va? vem har sagt det?

Det gör den inte i alla fall...

Ditt problem är att du kan inte hitta någon som kan lova att de spelar bättre än dina du har nu. Tyvärr... Det ÄR en chansning att köpa dem. Av flera anledningar...

Först måste de du frågar ha eller hör ett par SQ-50.
Sen måste de ha eller ha hört ett par Audio Pro XXX (minns inte exakt modell).
De bör ha liknande kvalitet anläggning, val av musik, krav på ljud etc. etc.

Dvs. de BÖR vara du :).

Men ingen jag har hört har varit direkt missnöjd. Inte så tydligt att det dykt upp så många trådar om det i alla fall... den första som inte jublade över dem var väl in kompis (och då var det MB-50). Han bad mig titta på dem och resultatet finner du i denna tråd. Det är HAN exemplar som jag har testat och mätt och räknat på. Det är MB-50 inte SQ-50 jag har jobbat på. NU är han nöjd.

Att han väljer dessa framför hans audio pro grejor hänger ihop med att de inte fungerar :P men som jag förstått det är han inte missnöjd och längtar inte tillbaka till dem... Fast det är gamla Audio pro högtalare han hade.

Har du 1600:- spänn över och är villig att bygga lite så varför inte testa...
Hellgun är ju lika trovärdig som alla andra...
Se det som en tjänst för alla andra. (du kan svara på din egen fråga)
Se det som nått kul att fila på.
Se det som en test om du gillar DIY. ( om det är ditt första försök till hemmabygge )

#125

Postad 14 september 2007 - 09:27

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Att sq ska spela bättre än allt annat är kanske bara något jag fått för mig efter att ha läst deras hemsida? kanske har fått fel uppfattning.

att någon säger att de låter bra säger mig ingenting. säger någon att de låter bättre än XXXX eller likt XXXX då kanske man får en viss uppfattning.
enda referens hittills är att sq låter bättre än en kompaktstereo.

och visst har du rätt. för att få en exakt jämförelse så kanske man måste ha samma elektronik och högtalarna uppställda i samma rum.

problemet är..vad ska man chansa på. ino, hfls eller sq? heller lägger jag någon tusenlapp till på något som ev. låter bra.

du har kanske själv sett frekvenskurvan på diskanten som används. ser inte så rolig ut över 10000Hz, men en frekvensmätning säger i och för sig inte allt om hur en högtalare låter

#126

Postad 14 september 2007 - 09:32

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

kul att höra att någon är nöjd med sina sq. kan du utveckla det lite? vad är det som är bra? vad är det som är mindre bra? kör du med sq-50L? har du några bilder?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är definitivt ingen audiofil som kan säga saker som att mellanregistret låter som en nyklippt gräsmatta en försommarmorgon och liknande. Jag lägger heller inte tiotusentals kronor på högtalare, varför jag har svårt att jämföra med sådana. Innan jag byggde mina SQ-50 hade jag tänkt köpa högtalare och var på Hi-Fi klubben och lyssnade på deras billigare sortiment, vilka jag tror ändå är snäppet bättre än Siba & co:s dito. Jag tyckte inget jag hörde där var värt pengarna de kostade så därför kollade jag på DIY-alternativet. Efter att ha lyssnat hos Valutronic var jag övertygad om att kunna bygga bättre än det jag hört på Hi-Fi klubben (det billigare sortimentet, alltså). Och så blev det nog också, vill jag tro.

Jag är framför allt nöjd med basen, som går riktigt lågt och trycker på rätt bra. Diskanten upplever jag inte som skrikig men väl ganska framträdande, vilket JAG gillar. Tycker ljudet överhuvudtaget är ganska luftigt, och inte så burkigt och instängt som billiga köpehögtalare kan låta. Mellanregistret kan i viss musik (distade gitarrmattor) vara lite grötigt och platt. Till film tycker jag att de passar utmärkt.

Men nu är min uppfattning att ljud är en mycket subjektiv upplevelse som dessutom påverkas av så mycket annat. Inte minst rummet de spelar i. Jag har en liten hörselnedsättning på båda öronen och som gäller vissa frekvenser. Detta påverkar givetvis min upplevelse av ljudet. Kanske därför jag inte upplever diskanten som skrikig eller kan det vara så att mellanregistret blir grötigt i mina öron? Ja, säg det. Sen får man inte glömma bort att tycke och smak också gäller ljud.

Summasumarum så tycker jag SQ-50 är väl värda sitt pris. Att sen ha byggt sina egna högtalare gör ju att de låter ytterligare lite bättre. Eller hur?

Men skall inte sq enl. uppgift spela bättre än allt oavsett prisklass?


Tror du också på att YES diskmedel tar bort allt i världen existerande smuts eller att du blir lycklig och får vänner av att dricka Coca Cola?

Redigerat av Hellgun, 14 september 2007 - 09:36.


#127

Postad 14 september 2007 - 11:30

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hellgun:
Tack för beskrivningen av dina sq. Det gjorde du riktigt bra tycker jag. Nu fick jag en mycket bättre uppfattning av vad man kan vänta sig.
Minns du vilka högtalare/högtalarmärken du lyssnade på på Hfif-klubben?

Och JA, Yes är det absolut bästa diskmedel jag provat även om jag inte tror att det tar bort all smuts så är det det bästa som finns på marknaden.

#128

Postad 14 september 2007 - 11:42

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Och JA, Yes är det absolut bästa diskmedel jag provat även om jag inte tror att det tar bort all smuts så är det det bästa som finns på marknaden.

<{POST_SNAPBACK}>


Ähhh Würths Aktivavindruterengöring är effektivare :)

#129

Postad 14 september 2007 - 13:23

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Eller kanske en vinkelslip?

#130

Postad 17 september 2007 - 00:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag var tvungen att kika lite på Valutronics hemsida igen, blev lite lätt chokad när jag kollade priset på HSQ-50 (högtalarsatsen), de har höjt dem med 15:-.

OMFG tänkte jag, har det börjar gå dåligt för gubbarna?

Nej, så var inte fallet. De har lagt till en konjungatlänk! =D

Sen såg även jag att de hade andra-ordningens lågpassfilter och första-ordningens högpassfilter. (Har det varit så allt jämt? Jag hade för mig att det var första-ordningen rakt igenom :S)

#131

Postad 17 september 2007 - 07:28

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Orginal filtrets utformning finns i mitt första inlägg. Dock med andra komponentvärden.

Så andra ordning i basen och första i diskanten har de.

Förklarningen till varför konjugatlänken var intressant... skulle vilja se hur de kopplat in den... För skall den synas för förstärkaren bör den sitta mellan förstärkaren och filtret och inte som normala filter, mellan filtret och elementet. En normal konjugatlänk är ju till för att FILTRET skall fungera. Förstärkaren ser ju en kraftig impedansökning pga. av filtret efter brytfrekvensen oavsett konjugatlänk eller inte...

Utan länk kommer ju filtret inte att bryta som det är tänkt vilket leder till att elementet inte spelar inom det område som är lämpligt. Vilket leder till oljud...

Sen verkar det som de påstår att det är VISSA förstärkare (väldigt få otroligt osannorlikt etc...) som har dessa problem... Jag måste poängetera att det finns förstäkare som mår dåligt av kraftig kapasitiv last... (de börjar självsvänga) men det har jag inte hört tala som på många år och inte heller att det bara skulle ske med trumpetstötar...

MEN de kunde återskapa problemet med DERAS... Jag personligen är ganska säker att detta går att återkskapa på de FLESTA förstärkare då jag är helt övertygad att det är ett filterproblem och inte ett förstärkarproblem... Men det är ju jag :)

Ja, ja... de har i alla fall erkänt att det KAN finnas nått i detta i alla fall. <_< och jag skall erkänna att jag inte har hört deras orginalfilter med konjugatlänk.

Redigerat av GrodanB, 17 september 2007 - 07:38.


#132

Postad 08 oktober 2007 - 00:24

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Eddies SQ50 Filter
Se attcahed image
Bifogad fil  eddie_sq50_filter.gif   3,45K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1a5f2744, 13 september 2008 - 23:42.


#133

Postad 08 oktober 2007 - 12:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Då har jag simulerat detta första ordningens filter som eddiesaudio har räknat fram.

Använt samma mätdata som jag använt.
Bifogad fil  MB50F_ilter.jpg   61,49K   0 Antal nerladdningar
Som referens lägger jag med min simuleringbild från inlägg 9. Så en jämnförelse kan göras.
Postad bild

Redigerat av GrodanB, 08 oktober 2007 - 12:58.


#134

Postad 08 oktober 2007 - 23:18

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hi.
I discarded the filter i made and am now using a slightly modified original valutronic filter as seen here:
Bifogad fil  valutronic_modified_sq50_filter.gif   3,5K   0 Antal nerladdningar

This gives me the best sound for the SQ50.

Redigerat av Unregistered1a5f2744, 08 oktober 2007 - 23:19.


#135

Postad 09 oktober 2007 - 12:25

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Simulering av detta filter:
Bifogad fil  MB50F_ilter_2.jpg   61,45K   0 Antal nerladdningar

#136

Postad 09 oktober 2007 - 21:40

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
A filter for the Monacor units I found in a German Magazine Klang+Ton
Bifogad fil  K_T_sq50_filter.gif   3,81K   0 Antal nerladdningar

#137

Postad 10 oktober 2007 - 19:58

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Hmm har de försök skapa en BBC dipp men gått lite för kraftigt till väga...
Bifogad fil  KanOton.jpg   59,12K   0 Antal nerladdningar
Fast dippar är man ju mycket okänsligare för än toppar...

#138

Postad 12 oktober 2007 - 20:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ett annat förlag jag fått till är att ta ett "generellt" seriefilter...

Det blev som det första föreslagan alternativet... fast mindre dämpad diskant.
Bifogad fil  seriefilter.jpg   58,89K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av GrodanB, 12 oktober 2007 - 20:22.


#139

Postad 21 oktober 2007 - 21:12

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Fint jobbat GrodanB!

Jag har också ett par SQ50 och är sugen på att löda nya filter till dessa.
Ganska lagom eftersom de börjat glappa lite smått. Kanske skakat sönder, har trots allt haft högtalarna i ett par år nu.


Dock är det ju ganska dyrt från både Elfa och Hifikit.
Det är inte så att man kan köpa motsvarande komponenter på Kjell & Company eller Conrad?

Ska kika på detta när jag får tid, kan skriva i tråden om jag tror jag får ihop något från dessa ställen.

#140

Postad 21 oktober 2007 - 21:30

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Självklart är du välkommen att köpa från billigaste leverantören... Jag använder ELFA eftersom de är lätt tillgängliga i sverige...

www.bejoken.se finns också... Finns fler... (tex. farnell.se)

Redigerat av GrodanB, 21 oktober 2007 - 21:33.


#141

Postad 21 oktober 2007 - 21:36

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

#142

Postad 23 oktober 2007 - 19:34

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Frekvenskurvan med GrodanB:s filter är verkligen snygg. Har tittat lite på Monacors hemsida och sett att de har andra diskanter som har fin frekvenskurva även över 10kHz.

Ni som kan det där med kurvor och filterkomponenter...finns det någon av de andra diskanterna som kanske skulle snygga till det hela frekvensförloppet?

Kan man säga något en ett elements distorsion genon att titta på siffrorna som redovisas av tillverkaren eller på dess frekvenskurva?

#143

Postad 23 oktober 2007 - 20:19

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Självklart skulle en bättre diskant ge en bättre kurva... men inte utan nytt filter.

Jag skulle säga att man inte kan det bara genom att titta på frekvenskurvan... Eller snarare kan man med erfarenhet och kunskap få en känsla för det men jag skulle säga att en distortionsmätning är det säkra för att man skall veta...

Redigerat av GrodanB, 23 oktober 2007 - 20:19.


#144

Postad 23 oktober 2007 - 20:46

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hur skulle du säga att du uppfattar distorsionen i sq-elementen (du som verkar gilla seas excel :). hög, låg medel? mycket, lite?

#145

Postad 23 oktober 2007 - 21:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Hopplöst att svara på...

Dels så har jag inga själv...

Dels så spelar ju filtret roll...

Vad jag tycker är att diskanten lämnar mycket att önska... men att ge ett dist betyg på den eller basen vill jag inte göra... är man intresserad få man fixa element och få dem uppmätta...

Jag har MYCKET dåliga erfarenheter kring att utala sig om kvaliteter hit eller dit... så jag väljer att inte ge ett svar på denna fråga... (mer än detta...)

#146

Postad 24 oktober 2007 - 08:29

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Vad sakar du hos diskanten? renhet, upplösning, för vass, för mjuk?

Har läst någonstans om ang. frekvenskurvan, att en rak frekvenskurva oftas kan uppfattas som att högtalaren är för ljus/vass. Att det mänskliga örat är mer känslig för högfrekventa ljud och att frekvenskurvan hos en högtalare skall vara "fallande" hos en högtalare för att man skall uppfatta
den som "behaglig"/korrekt.

något sånt var det. någon som läst något liknande?

#147

Postad 24 oktober 2007 - 13:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Nej, det var första gången jag har hört detta... men å andra sidan har jag hört motsatsen... dvs. att kurvan skall vara svagt stigande för att den skall var trevlig ;)

Det mänskliga örat är (passande nog) känslig för talområdet... dvs. mellanregistret och låga diskant registret.

En plan kruva verkar upplevas som trist och tråkig. Medans en med svagt lutande (diskanten 0.5-1 dB högre) som att man har "närvaro"... Men vad menar jag med "trist och tråkig" och "närvaro"?

Yttligare ett exempel på varför det är svårt att uttala sig med ord som du föreslår... Säger jag renhet ( dvs. ett annat ord för dist som jag tidigare inte ville uttala mig om ;) ) så tolkar du det genast och "tror" eller "vet" saker... sen skall du fundera på om jag har rätt eller fel...

Vad betyder upplösning? I ett analogt sammanhang...

Vass, mjuk... tja... hela denna tråden var ju att jag upplevde högtalaren ha vass diskant... Men det visade ju sig vara ett dåligt sätt att beskriva det hela... Återigen blev det fel när jag försökte beskriva ljuset och mitt problem med det.

Men det har jag ju åtgärdat... så en annan fråga blir då: Var det diskanten som var "vass"? Jag kunde ju fixa det i filtret... det borde jag väl inte kunna om det var diskanten karaktär jag hade problem med?

Jag tycker att vi kan komma överens om att frekvenskurvan inte är bra. Det finns andra som är mycket bättre... Sen tycker jag att den inte leverar som jag tycker att en diskant skall... så min upplevelse av den stämmer med mina mätningar... Men det ända vi kan komma överens om igentligen är frekvenskurvan... (notera ordningen! upplevelse sen mätning)

Jag har personligen en annan diskant som du kan kolla mätningarna på i min byggtråd eller hos tillverkaren... Även den spelar som jag förväntar mig utifrån de mätningarna...

Nästa problem är att det är mycket svårt att uttala sig om diskanten utan bas... bara en diskant låter svagt och skrikigt... men samma diskant med en passande bas kan låta mycket bra.

Sen kvantificerar du inte lutningen... så jag vet inte om du menar 0.5dB eller 5 dB...

Jag personligen har inte tyckt att någon högtalare med luting på det sättet varit bra. Utan plan eller svagt uppåt har varit mycket trevligare.

Oj, vad långt det blev... Hoppas jag har förklarat lite tydligare mina problem med att låssas komma med objektiva beskrivningar som både är subjektiva och sen tolkas subjektiv av en läsare... Sitter man i samma rum och delar upplevelsen kan jag tänka mig att diskutera med sådan uttryck... Men inte i text...

#148

Postad 24 oktober 2007 - 17:51

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det är möjligt att det var så det var med frekvenskurvan ;)

#149

Postad 31 oktober 2007 - 18:32

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har ni sett valutronics nya sq-c1?

#150

Postad 31 oktober 2007 - 19:22

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Nepp, hittar inte det på deras hemsida heller... Kan du fixa en länk?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.