Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1401

Postad 30 maj 2020 - 15:54

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Finns de mätningar på bioförsteg nånstans? Är bara nyfiken på vad dem presterar gentemot en bioförstärkare?

Enda tips jag kan tänka mig är att söka här. Har ju hemmabio sen flera år. Men riktiga mätningar tror jag de inte gör för varje modell.

Tror inte tanken kom fram vad jag menade. Ett rent försteg med externt steg kontra samma försteg med integrerat steg. Kör själv ett moddat Proton 1200 för biwiring. Och ja, Jag tycker det är mer punch och renare i det lägre registret. Har däremot inte provat att köra singel från det. Men ingen mätning gjord. 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 30 maj 2020 - 16:14.


#1402

Postad 30 maj 2020 - 22:14

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 2

Åter till tråden...

 

Oavsett alla diverse mätningar hit och dit...., samtliga förstärkare i världen tillför eller drar ifrån nånting till ljudbilden, den perfekta förmedlaren finns inte.

klassiskt uttryck: skönheten ligger i betraktarens öga...., samma gäller väl ljud?

Har genom åren haft otaliga konstellationer uppställda med blandade resultat...., men Arcam har levererat nåt som ingen annan klarat, spelglädje, stampa takten och att bara sitta och spisa låt efter låt och glömma tiden...., det är precis det det hela handlar om.

Ett praktexempel..., köpte ett par högtalare konstruerade av Ljudtekniska sällskapet i samarbete med Ingvar Öman (ino audio), skulle vara nåt av det bästa på marknaden med spikrak frekvensgång.

Nåt av det värsta jag upplevt. På plats i ett normalt bostadsrum lät det fantastiskt illa....

Alltså, en mätning med ett kvalificerat mätsystem i slutändan rättar förmodligen till dom flesta skavanker.

Det som rummet ställer till med ljudmässigt är ljusår värre än nån liten mätmässig ”felaktighet” i förstärkaren.

Och anser fortfarande att man ska våga lita på sina öron.



#1403

Postad 30 maj 2020 - 23:56

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
”. Det som rummet ställer till med ljudmässigt är ljusår värre än nån liten mätmässig ”felaktighet” i förstärkaren.
Och anser fortfarande att man ska våga lita på sina öron. ”

Absolut! MEN...rummet går att fixa till

#1404

Postad 31 maj 2020 - 13:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kan ju vara värt att nämna att amirm använder en dator via HDMI som källa när han gör mätningar med samt antar att han har allt kopplat till samma ström list .
Måste vara sämsta möjliga sätt att mätta med tanke på hur mycket shit en dator har i störningar samt nätdel.
Så innan han skaffar riktig utrustning så är det värt 5 öre vad han skriver samt tar bort alla störningar hans system orsaker på produkterna han testar .

#1405

Postad 31 maj 2020 - 15:18

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Åter till tråden...

Oavsett alla diverse mätningar hit och dit...., samtliga förstärkare i världen tillför eller drar ifrån nånting till ljudbilden, den perfekta förmedlaren finns inte.
klassiskt uttryck: skönheten ligger i betraktarens öga...., samma gäller väl ljud?
Har genom åren haft otaliga konstellationer uppställda med blandade resultat...., men Arcam har levererat nåt som ingen annan klarat, spelglädje, stampa takten och att bara sitta och spisa låt efter låt och glömma tiden...., det är precis det det hela handlar om.
Ett praktexempel..., köpte ett par högtalare konstruerade av Ljudtekniska sällskapet i samarbete med Ingvar Öman (ino audio), skulle vara nåt av det bästa på marknaden med spikrak frekvensgång.
Nåt av det värsta jag upplevt. På plats i ett normalt bostadsrum lät det fantastiskt illa....
Alltså, en mätning med ett kvalificerat mätsystem i slutändan rättar förmodligen till dom flesta skavanker.
Det som rummet ställer till med ljudmässigt är ljusår värre än nån liten mätmässig ”felaktighet” i förstärkaren.
Och anser fortfarande att man ska våga lita på sina öron.


Hej!

En del utav det du skriver är korrekt och en del är inte korrekt tyvärr:)

Det är ju sant att förstärkare,slutsteg,processorer inte är helt trensperenta till nivåer som är absurda.

Det räcker att allt ovan är trensperent till runt Sinad 100db och där täcker man av ungefär allt som är hörbart.

Allt det där med stampa takten,spelglädje existerar inte för 5 öre i elektronik utan det finns i materialet!

Elektronik ska bara omvandla,processera,förstärka en signal utan att degradera den så det blir hörbart och det är inte svårt alls och därför den kritik som Arcam fått nu med blottade mätningar.

Dom högtalarna du pratar om.....sett en spinorama mätning på dom? Eller litar du blint på att det SKA vara en fruktansvärt bra högtalare?

Det jag säger är utan att se en spinorama mätning så vet man inte hur bra högtalaren är.

//Micke

#1406

Postad 31 maj 2020 - 15:25

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

”. Det som rummet ställer till med ljudmässigt är ljusår värre än nån liten mätmässig ”felaktighet” i förstärkaren.
Och anser fortfarande att man ska våga lita på sina öron. ”

Absolut! MEN...rummet går att fixa till


Hej!

Stämmer faktiskt väldigt bra.

Så därför ska man viktigast utav allt köpa en högtalare som mäter väldigt bra i ett spinorama för den högtalaren kommer alltid låta bättre i ett rum än den som mäter dåligt.

Sen lite akustikfix och några subbar med lite PEQ eller Dirac upp till Schroederfrekvensen så har man kommit extremt långt.

//Micke

Kan ju vara värt att nämna att amirm använder en dator via HDMI som källa när han gör mätningar med samt antar att han har allt kopplat till samma ström list .
Måste vara sämsta möjliga sätt att mätta med tanke på hur mycket shit en dator har i störningar samt nätdel.
Så innan han skaffar riktig utrustning så är det värt 5 öre vad han skriver samt tar bort alla störningar hans system orsaker på produkterna han testar .


Tror du ska ställa dig frågan att tror du Amir som är extremt duktig på vetenskapen inom ljud och mätningar hade använt den utgången om han visste att den inte var bra nog?

#1407

Postad 01 juni 2020 - 08:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Han har beskrivit varför han gör det(använder "smutsig" HDMI), är man intresserad av varför kan man hitta det. Han gör ett bra jobb med mätningarna. 



#1408

Postad 01 juni 2020 - 11:37

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 2

Han har beskrivit varför han gör det(använder "smutsig" HDMI), är man intresserad av varför kan man hitta det. Han gör ett bra jobb med mätningarna.


Att använda sämsta möjliga källa för att se resultat är som att hälla fett och damm på en vinyl skiva och sen testa olika vinyl spelare hur bra dem presterar under dåliga förhållanden.

#1409

Postad 01 juni 2020 - 12:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Att använda sämsta möjliga källa för att se resultat är som att hälla fett och damm på en vinyl skiva och sen testa olika vinyl spelare hur bra dem presterar under dåliga förhållanden.

 

 

Brukar du skicka bild och ljud till din AVR via en HDMI signal-generator i labb-miljö med faraday cage eller brukar du skicka från din AppleTV4k, Nvidia Shield, UHD-BD-spelare eller TV box? Oavsett vad som kommer in som input utöver själva bild/ljud signalen skall filtreras bort(brus av olika slag), det är jobbet av AVR:en. Sådant här sker i DAC:ar för några hundralappar. Har man inte implementerat det korrekt kommer wifi och allt var det är vara där och störa. Det är en självklarhet att de skall ha riktiga filter. Det här är inte som en vinyl med fett på utan det är är en lossless digital signal men Arcamen tar med sig brus från miljön och kan inte filtrera ut detta. 

Några få citat

https://www.audiosci...ew.13242/page-9
 

 

 

Their testing involve using a portable class 2 HDMI signal generator. Since they don't see the noise issue there, they automatically jumped to the conclusion that there must be ground loops in my testing. I have explained to them that they need to use a standard consumer video source, not a an HDMI signal generator that is likely to produce much cleaner signal. And that there is no evidence of ground loops per above explanation. I have heard no answer from them.

This is on top of the fact that I am using balanced XLR for my testing. So there better not be ground loop anyway.

Communication with them on these issues is difficult because they are using an older Audio Precision analyzer so have no ability to replicate my tests directly. And I am going through an indirect channel to do that instead of speaking on the phone which I have offered to do multiple times.

I have re-tested the unit across the board in response to their feedback and found a couple of things that improves its measured performance. I will be posting those corrections. The overall picture doesn't change much though.

 

 

 

 

Not at all. I test USB DACs that produce unbelievably low distortion and noise levels with plain "dirty" USB output. Doing otherwise would be creating scenarios that don't match real customer environment.

A hallmark of a high-end audio product is insulation against what comes before it. What are we paying for if it is not superlative filtering and clean implementation?

Now, if the content is encoded poorly, yes, that is crap in and crap out. But the source signal here is digital in nature and hence as perfect as you can get. HDMI delivers that digital sample losslessly so that is accomplished as well. The job of the product then is to extract the digital data and leave behind the noise that is inherent in any external interface.


#1410

Postad 01 juni 2020 - 13:22

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Brukar du skicka bild och ljud till din AVR via en HDMI signal-generator i labb-miljö med faraday cage eller brukar du skicka från din AppleTV4k, Nvidia Shield, UHD-BD-spelare eller TV box? Oavsett vad som kommer in som input utöver själva bild/ljud signalen skall filtreras bort(brus av olika slag), det är jobbet av AVR:en. Sådant här sker i DAC:ar för några hundralappar. Har man inte implementerat det korrekt kommer wifi och allt var det är vara där och störa. Det är en självklarhet att de skall ha riktiga filter. Det här är inte som en vinyl med fett på utan det är är en lossless digital signal men Arcamen tar med sig brus från miljön och kan inte filtrera ut detta.

Några få citat
https://www.audiosci...ew.13242/page-9


Äntligen ett objektivt faktabaserat svar kunde inte sagt det bättre själv!:) tack!

@Audiostar

Du får komma in i matchen nu!

//Micke

#1411

Postad 01 juni 2020 - 15:24

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0


Du har ju en 390 anser du att den är det sämsta du har lyssnat på samt är full med störningar då han total sågade den.



#1412

Postad 01 juni 2020 - 16:34

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0


Du har ju en 390 anser du att den är det sämsta du har lyssnat på samt är full med störningar då han total sågade den.


Vem har en 390?

Och har du inte förstått hela poängen med objektiva mätningar?

//Micke

#1413

Postad 01 juni 2020 - 17:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 2

Du har ju en 390 anser du att den är det sämsta du har lyssnat på samt är full med störningar då han total sågade den.

 

Om du kollar tillbaka i tråden och läser mina inlägg så har jag beskrivit vad jag anser där. 

 

Jag njuter av min AVR390 men det kan alltid bli bättre :) Kort sagt är jag i tron om att Dirac gör mer än om man hade haft en maskin som mäter bättre men inte har Dirac. AVR390 har varit den billigaste lösningen för att få Dirac för 7.1.4 med Atmos och DTS:X som inte mäter totalt apa och jag tror fortfarande det inte finns något billigare så kan ju omöjligt vara sur för att det finns processorer som kostar mångdubbelt mer mäter bättre. AVR390 har funnits sedan 2016 och efter fixen som gjordes ett par år sedan har man kunnat njuta av bra ljud som man tidigare fick köpa en Datasat RS20i för $20 000 för att få. 

 

Folk njuter av vinyl som kan vara typ 30 SINAD eller vad det är men låter det skit för det? Alltså alla få bestämma själva. Jag siktar på ännu bättre grejer i framtiden, och vad som är bättre grejer kan man lätt se i mätningarna. 

 

Man får skilja på vad som är hörbart dåligt, tekniskt perfekt, tekniskt dåligt, vad man borde få för pengarna, osv.. För mig handlar detta främst om att man borde få mer för pengarna. Det handlar främst om att tillverkarna borde skärpa till sig. Betalar man för premium skall man få premium hur liten skillnad det än gör. Men eftersom den mäter som den mäter finns ju en risk att den kan färga. Så hade såklart känts bättre om det inte fanns något snack om saken att apparaten inte kan detekteras under några omständigheter. 


Redigerat av philipbtz, 01 juni 2020 - 18:01.


#1414

Postad 01 juni 2020 - 18:35

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Nån som sety mätningar på emotiva xmc-2 försteg? Mäter den oxå skit som många andra

#1415

Postad 01 juni 2020 - 22:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om du kollar tillbaka i tråden och läser mina inlägg så har jag beskrivit vad jag anser där.

Jag njuter av min AVR390 men det kan alltid bli bättre :) Kort sagt är jag i tron om att Dirac gör mer än om man hade haft en maskin som mäter bättre men inte har Dirac. AVR390 har varit den billigaste lösningen för att få Dirac för 7.1.4 med Atmos och DTS:X som inte mäter totalt apa och jag tror fortfarande det inte finns något billigare så kan ju omöjligt vara sur för att det finns processorer som kostar mångdubbelt mer mäter bättre. AVR390 har funnits sedan 2016 och efter fixen som gjordes ett par år sedan har man kunnat njuta av bra ljud som man tidigare fick köpa en Datasat RS20i för $20 000 för att få.

Folk njuter av vinyl som kan vara typ 30 SINAD eller vad det är men låter det skit för det? Alltså alla få bestämma själva. Jag siktar på ännu bättre grejer i framtiden, och vad som är bättre grejer kan man lätt se i mätningarna.

Man får skilja på vad som är hörbart dåligt, tekniskt perfekt, tekniskt dåligt, vad man borde få för pengarna, osv.. För mig handlar detta främst om att man borde få mer för pengarna. Det handlar främst om att tillverkarna borde skärpa till sig. Betalar man för premium skall man få premium hur liten skillnad det än gör. Men eftersom den mäter som den mäter finns ju en risk att den kan färga. Så hade såklart känts bättre om det inte fanns något snack om saken att apparaten inte kan detekteras under några omständigheter.

Tänker ej trampa på någon öm tå. Hela ditt inlägg låter lite oförstårligt. Du menar att folk må betala mycket pengar för en mjukvara för att den är bäst.
Problemet i diskussionen är att det Arcam har tagit fram är dåligt tillverkat och sedan höjt det till skyarna med hjälp utav en mjukvara. Inte nog med det. Att man har mage att ta hutlöst betalt. Har jag förstått fel

Redigerat av Buddaz12, 01 juni 2020 - 22:04.


#1416

Postad 02 juni 2020 - 19:05

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Beställer en SDP-55 kommer avgöra själv vad jag tycker.



#1417

Postad 02 juni 2020 - 20:13

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Nån som sety mätningar på emotiva xmc-2 försteg? Mäter den oxå skit som många andra

Tror inte det men på XMC-1 https://www.audiosci...2-pre-pro.9225/



#1418

Postad 02 juni 2020 - 20:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Beställer en SDP-55 kommer avgöra själv vad jag tycker.

 

Spännande, du kommer kunna göra massa coolt med den. 



#1419

Postad 03 juni 2020 - 10:05

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Tror inte det men på XMC-1 https://www.audiosci...2-pre-pro.9225/

RMC-1 fick mycket kritik först men han ändrade sig sen efter dem uppdaterade och mätte om den.
Då då var det mjukvara och inte byggkvalitet som han hade sagt först .
En j*vla skillnad att säga att den är dåligt byggd när det var mjukvara.

Redigerat av Audiostar, 03 juni 2020 - 18:08.


#1420

Postad 10 juni 2020 - 12:41

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Gick med här för diskutera som vuxna människor, tyvärr har det här spårat ut. Finns det ett annat forum för Arcam än detta? Och bli inbjuden till? Måste vara svårt att inte ha några egna åsikter utan istället lita på en gubbe med oscilloskop, varav en del inte vet skillnaden på kass hårdvara eller kass mjukvara. 



#1421

Postad 10 juni 2020 - 13:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Gick med här för diskutera som vuxna människor, tyvärr har det här spårat ut. Finns det ett annat forum för Arcam än detta? Och bli inbjuden till? Måste vara svårt att inte ha några egna åsikter utan istället lita på en gubbe med oscilloskop, varav en del inte vet skillnaden på kass hårdvara eller kass mjukvara.


Arcam kanske har ett eget forum för inbördes beundran.

PS: vad var det du ville diskutera om egentligen för du verkar inte vara öppen för fakta och andra åsikter än dom som överrensstämmer om dina egna

#1422

Postad 10 juni 2020 - 14:19

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det var absolut inte så. När jag blev medlem här var det trevligt ett bra tag. Men vuxna människor med egna öron istället för andras öron, åsikter och mätinstrument. Finns alldeles för mycket teoretiker som vet hur allting ska skötas men kan inte omvandla det. 
om det är så att någon tar det negativt så kanske man ska ta det som man ska vara lite mer vidsynt och inte bara se smalt och perfekt. Skulle gärna ha den perfekta stereon med alla tillbehör på alla sätt. Tyvärr har jag inte de ekonomiska förutsättningarna. Så jag gör det bästa av situationen. Och alla har olika förutsättningar, förväntningar, ekonomi, plats och intresse. De skall man respektera. Vet att det finns flera här som är nöjda med sin Arcam, Yamaha etc. Om man är vidsynt och öppen för andras åsikter, då kan man en vettig diskussion. Men stå o kasta skit omkring sig som rabiessmittad utan att respektera andras åsikter, kanske man ska överväga sitt beteende. 
slutcitat.



#1423

Postad 10 juni 2020 - 17:27

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det var absolut inte så. När jag blev medlem här var det trevligt ett bra tag. Men vuxna människor med egna öron istället för andras öron, åsikter och mätinstrument. Finns alldeles för mycket teoretiker som vet hur allting ska skötas men kan inte omvandla det.
om det är så att någon tar det negativt så kanske man ska ta det som man ska vara lite mer vidsynt och inte bara se smalt och perfekt. Skulle gärna ha den perfekta stereon med alla tillbehör på alla sätt. Tyvärr har jag inte de ekonomiska förutsättningarna. Så jag gör det bästa av situationen. Och alla har olika förutsättningar, förväntningar, ekonomi, plats och intresse. De skall man respektera. Vet att det finns flera här som är nöjda med sin Arcam, Yamaha etc. Om man är vidsynt och öppen för andras åsikter, då kan man en vettig diskussion. Men stå o kasta skit omkring sig som rabiessmittad utan att respektera andras åsikter, kanske man ska överväga sitt beteende.
slutcitat.


Hej!

Av någon anledning så skriver du dessa långa inlägg med lite ”hallå tyck lite synd om mig” känsla.

Du verkar fortfarande inte förstå att det kanske finns folk här som kan betydligt mer än vad du verkar förstå på ett objektivt sätt.

Ingenting handlar om att kasta skit på Arcam utan att helt enkelt disskutera Arcamen objektiva prestanda vilket inte är bra nånstans!

Med tanke på att du inte är påläst om vetenskapen inom ljud så är det väldigt svårt att ha en objektiv diskussion med nån/några som fortfarande tror att det kommer ut saker ur hifiprylar som inte går att mäta.......ALLT går att mäta!!! Sen hur hörbart vissa saker är det kan man ha en objektiv diskussion om.

Du måste helt enkelt släppa guarden och komma in i matchen det har du bara allt att vinna på!

Sen skriver du att du inte har dom ekonomiska föruttsättningarna för ett superljud.......vet du då om att högre pris bättre ljud inom hifi världen är typ lika med 0!!!

Enda gången det ja skrev ovan gäller åt andra hållet är när man köper produkter från företag som följer vetenskapen! Och hör och häpna....dom mäter också bäst och låter bäst i kontrollerade blindtest.

//Micke

#1424

Postad 10 juni 2020 - 17:32

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

RMC-1 fick mycket kritik först men han ändrade sig sen efter dem uppdaterade och mätte om den.
Då då var det mjukvara och inte byggkvalitet som han hade sagt först .
En j*vla skillnad att säga att den är dåligt byggd när det var mjukvara.


Hej!

Spelar det egentligen nån som helt j*vla roll vad det berodde på?

Det bästa är väl ändå att pga Amirs blottande prestandamätningar så kunde Emotiva fixa så deras produkt blev en bättre produkt! Det är detta det handlar om

Inte att nån brutalt inbillande Reviewer ljuger ihop nån story om hur sjukt j*vla bra den låter!

//Micke

#1425

Postad 13 juni 2020 - 09:34

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Kanske bättre än de senaste modellerna från Arcam, och en ok slutstegsdel men för 50 lax?

 

https://www.audiosci...r-review.14039/



#1426

Postad 13 juni 2020 - 10:09

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Det var absolut inte så. När jag blev medlem här var det trevligt ett bra tag. Men vuxna människor med egna öron istället för andras öron, åsikter och mätinstrument. Finns alldeles för mycket teoretiker som vet hur allting ska skötas men kan inte omvandla det. 
om det är så att någon tar det negativt så kanske man ska ta det som man ska vara lite mer vidsynt och inte bara se smalt och perfekt. Skulle gärna ha den perfekta stereon med alla tillbehör på alla sätt. Tyvärr har jag inte de ekonomiska förutsättningarna. Så jag gör det bästa av situationen. Och alla har olika förutsättningar, förväntningar, ekonomi, plats och intresse. De skall man respektera. Vet att det finns flera här som är nöjda med sin Arcam, Yamaha etc. Om man är vidsynt och öppen för andras åsikter, då kan man en vettig diskussion. Men stå o kasta skit omkring sig som rabiessmittad utan att respektera andras åsikter, kanske man ska överväga sitt beteende. 
slutcitat.

Håller med lite där.

Gick in här i hopp om att läsa om folks intryck/upplevelse om Arcam, iaf dom nyaste sidorna orkar inte gå igenom 30 sidor liksom, men ja....

Placebo och sånt finns ju i allt vin, bilar, allt möjligt. Men det betyder inte att personen har fel. Enligt mig.

Och mätningar och dylikt kan vara jätteintressant men jag ser det bara som ett komplement inte avgörande.

 

Tillförde inget till diskussionen (om mätningarna) och vill inte delta heller för jag kan inget om det ändå. Blir garanterat sågad om jag ens försökte.  ;)

Men iaf hade hoppats på lite mer input om grejerna. Får kika nån annanstans.

 

Mvh



#1427

Postad 13 juni 2020 - 11:09

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Nu har ASR snart testat hela arcams receiver-lineup sedan de senaste fem åren. Med olika resultat, trots att interna delen skall vara snarlik enligt Arcam.
Arcam har själva skrivit en egen slutsats om vad Amir gjort för misstag för att få fram dessa resultat. Skulle vara intressant att se Amir bemöta det på samma sätt som Arcam förklarar sin syn på hans mätningar. Här ett utdrag där Arcam ger sin syn på orsaken till den låga utgångsnivån:
Findings and Commentary
HDMI Audio DAC measurements
First graphic – the ASR results are broadly correct in terms of distortion at these settings. ASR set the audio output to be 4V rms for a full scale digital input (0dBFS), so requiring a volume setting of 78, whereas the design output is intended to be less - around 2V rms – to match Arcam power amplifiers (volume 72 or 73). The AV40 uses a number of analogue multiplexers to route its signals internally and their distortion increases with signal level. There is a multiplexer on the L/R channels after the volume control and while this does not overload at 4V rms it does exhibit more distortion including a trace of high order harmonics. This is what he saw and in normal usage at around 2V maximum output this does not occur.
However, the noise floor observed by ASR should have been substantially lower and unchanging. We believe ASR fell into a rather subtle trap when performing their measurements. In the AV40 the audio inputs and outputs are not connected directly to chassis ground (unlike the digital sockets, which are, for EMC reasons). You should not connect these 2 grounds together or you get a ground loop in which some of the current driving noisy modules like WAN, Bluetooth, Avatar etc finds its way back to the power supply through the audio ground return path. This adds a low level “chattering” noise which appears on the audio outputs, irrespective of volume control setting.
Unfortunately, when you simultaneously connect an HDMI or coaxial digital signal to the AV40, from the same box that is used to analyse the audio, the connected screens in the audio cables can create an unwanted ground loop that adds noise. This does not occur in an audio system with class 2 (non grounded) chassis – whether downstream power amplifiers or upstream digital sources – so is not a problem in the field, only on the test bench.
Because the HDMI generator that we used (the Quantum Data) is a separate class 2 device and not part of an AP system, we did not have this issue except with co-axial S/PDIF (and took corrective steps in this case).
Our repeat of this test is shown below:
The red data is the exact test ASR did – a full scale (0dBFS) 1kHz digital signal via HDMI, using the AV40’s balanced outputs at volume 78. Output signal level was 3.83V rms. Only the right channel is shown as it has the worst distortion. This is the red data.
Firstly - note the much lower noise floor across the whole audio band as this test avoids the ground loop mentioned above which we believe occurred during the ASR measurements.
Otherwise the distortion spikes are comparable with ASR’s results. THD+N (total harmonic distortion plus noise) in my unit at 10Hz-22kHz analyser bandwidth was 0.00200% on this ® channel, 0.00145% on the other (L) channel. These are materially lower than the ASR results and give an effective dynamic range of 94dB ® and 97dB (L).
The green data drops the digital input level by just 1dB, leaving the volume at 78, so the output falls to 3.42V rms. This drops the THD+N to 0.00148% ® and 0.00102% (L), increasing dynamic range to 97dB and 100dB respectively. Note also the disappearance of the high order harmonics on the right side of the graph.
The magenta data keeps the same -1dBFS digital input level and simply reduces the volume by 5dB from 78 to 73, so the output is 1.92V/channel. THD+N falls to 0.00099% ® and 0.00091% (L) putting the dynamic range at over 100dB. This is inside ASR’s green “good” range in their comparison chart.

With reference to 0dBFS in and volume 78, ASR in the third chart reports the residual noise as -94.7dB or just under 16 bits. We have to assume this is an unweighted measurement which is severely distorted by an unwanted ground loop. This measurement is normally taken as A-weighted, which takes account of the ear’s lack of sensitivity at low and high frequencies. It typically measures about 3dB better than white noise.
Using an A-weighted filter, with the digital signal generator muted, we measured 11.2uV rms at each balanced output, when full scale output was 3.83V rms. Unweighted in a 10Hz to 22kHz band the noise was 15.7uV rms
This equates to the noise floor being -110.6dB (A-weighted) or -107.7dB unweighted, referenced to full signal at 3.83V rms. This is 18.5 bits (A-weighted) or 18 bits unweighted, a decent result and a full 13 to 16dB better than reported by ASR.

Redigerat av Bubben141, 13 juni 2020 - 11:09.


#1428

Postad 13 juni 2020 - 12:03

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Nu har ASR snart testat hela arcams receiver-lineup sedan de senaste fem åren. Med olika resultat, trots att interna delen skall vara snarlik enligt Arcam.
Arcam har själva skrivit en egen slutsats om vad Amir gjort för misstag för att få fram dessa resultat. Skulle vara intressant att se Amir bemöta det på samma sätt som Arcam förklarar sin syn på hans mätningar. Här ett utdrag där Arcam ger sin syn på orsaken till den låga utgångsnivån:

Kan du inte länka till sidan också då texten refererar till bilder? :)



#1429

Postad 13 juni 2020 - 12:33

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
The reviewer made the same mistakes during the AVR390 and AV40 review, so the findings apply for the AVR550/850 as well.

Här finns rapporten i sin helhet:
http://user.faktiskt.io/paa/AV40.pdf

#1430

Postad 13 juni 2020 - 13:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Fint att ett sådant företag kan hitta på sådana dumheter. Varför inte bara göra något bra istället för att slingra sig med att nä vi orkade inte för vi visste att vi kunde lura våra kunder.

#1431

Postad 13 juni 2020 - 13:34

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

The reviewer made the same mistakes during the AVR390 and AV40 review, so the findings apply for the AVR550/850 as well.

Här finns rapporten i sin helhet:
http://user.faktiskt.io/paa/AV40.pdf

ASR har kommenterat kritik från Arcam (Harman) mot mätningen. Men ingen respons från Arcam kring kommentarerna. Ska bara hitta det. Inte lätt då denna rapport varken är daterad eller att det framgår vem som gjort den. Vart hittar man den? Vem är det som står för informationen?


Redigerat av Brinke, 13 juni 2020 - 14:12.


#1432

Postad 13 juni 2020 - 16:06

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Har följt flera av ASR tester på hemmabiorecivers mm. Och vill minnas att Amir kontaktade Arcam för deras syn på hans testresultat men utan något svar. Sen publicerades testerna en efter en av deras produktlinjen. Sen var det en Arcam konsument som beklagade sig till Arcam med hänvisning till Amir,s resultat. Och då kom det lite respons från Arcam att det hade begåtts en del ”nybörjare/amatörfel” av testaren. Och nu för några veckor sedan så har Arcam släppt en egen mätning för en av deras produkter.

För oss konsumenter så hade det varit klädsamt om Arcam deltog i forumdiskussionerna för att om möjligt reda ut vad som skiljer i mätförfarande. Och vi ska vara tacksamma att Amir har satt fokus på mätresultat oavsett prisklass på produkterna. Och många produkter får också rekommendationer som välkonstruerade.

#1433

Postad 13 juni 2020 - 17:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Har följt flera av ASR tester på hemmabiorecivers mm. Och vill minnas att Amir kontaktade Arcam för deras syn på hans testresultat men utan något svar. Sen publicerades testerna en efter en av deras produktlinjen. Sen var det en Arcam konsument som beklagade sig till Arcam med hänvisning till Amir,s resultat. Och då kom det lite respons från Arcam att det hade begåtts en del ”nybörjare/amatörfel” av testaren. Och nu för några veckor sedan så har Arcam släppt en egen mätning för en av deras produkter.

För oss konsumenter så hade det varit klädsamt om Arcam deltog i forumdiskussionerna för att om möjligt reda ut vad som skiljer i mätförfarande. Och vi ska vara tacksamma att Amir har satt fokus på mätresultat oavsett prisklass på produkterna. Och många produkter får också rekommendationer som välkonstruerade.


Hej LJN!

Du har verkligen fattat poängen!:)

Allt med ASR handlar ju precis om att blotta prestandan på produkter oavsett prisklass.....vad är det man betalar för....är det sagor och lögner eller är det objektiv prestanda?

Detta blottande sätter ju press på tillverkare att producera bättre produkter helt enkelt! ALLA som vill ha bätttre (det vill väl alla) produkter borde tacka Amir för den tiden han offrar för detta.

Om nu Arcam tycker stt Amir mätt fel.....vilket han inte gjort! Så borde dom ju som sagt medverka i trådarna och skicka in en ny enhet eller be Amir testa om den men det gör dom inte utan dom publicerar EGNA mätningar som jag ärligt talat tycker är värda 0 utan skicka till nån tredjepart.

//Micke

#1434

Postad 13 juni 2020 - 22:54

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Recension av AVR850

https://audioscience...r-review.14039/

Redigerat av beat_strandh, 13 juni 2020 - 22:55.


#1435

Postad 14 juni 2020 - 07:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

ASR har kommenterat kritik från Arcam (Harman) mot mätningen. Men ingen respons från Arcam kring kommentarerna. Ska bara hitta det. Inte lätt då denna rapport varken är daterad eller att det framgår vem som gjort den. Vart hittar man den? Vem är det som står för informationen?

Har du hittat något? Synd om inte Arcam kommenterat ASR’s respons på deras rapport. De verkar mena att deras receivrar mäter dåligt när man pressar dem i en mätning, men att i daglig användning håller sig mätvärdena inom specarna. Visst, ingen skruvar kanske upp volymkontrollen till max, men receivern borde ju inte tappa all kontroll om man vill göra det. Särskilt det där om ”ground-loop” vore intressant att höra ASR’s svar på. Hade han en sådan vid mätningarna?

#1436

Postad 14 juni 2020 - 09:29

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1

Hur kan det komma sig att flera hifimagasin utnämner AVR850 till en av ”världens bästa bioreceiver”?

Tex. Här:

http://www.ljudtema...._amp-AVR850.pdf

 

vad gäller mätningarna, vilken förstärkare flippar inte vid nästan full volym?

Dessutom har ju denne Amir kopplat lite galet vid sin mätning, man borde väl åtminstone efterlikna en konstellation som normalt används.

 

Min Merca är en riktig skitbil, håller jag 150 i rondellen kasar den av vägen.....



#1437

Postad 14 juni 2020 - 10:00

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

vad gäller mätningarna, vilken förstärkare flippar inte vid nästan full volym?
Dessutom har ju denne Amir kopplat lite galet vid sin mätning, man borde väl åtminstone efterlikna en konstellation som normalt används.

Min Merca är en riktig skitbil, håller jag 150 i rondellen kasar den av vägen.....

Amir har väl kopplat precis som du, jag och alla andra skulle koppla in sin receiver medans Arcam använder en testbänk vilket inte ger samma förutsättningar som vi får hemma.

Och flippar en receiver ur på max volym så är den felkonstruerad, vilket tyvärr dom flesta verkar vara

Redigerat av id_t83, 14 juni 2020 - 10:01.


#1438

Postad 14 juni 2020 - 10:46

Clayter
  • Clayter
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har du hittat något? Synd om inte Arcam kommenterat ASR’s respons på deras rapport. De verkar mena att deras receivrar mäter dåligt när man pressar dem i en mätning, men att i daglig användning håller sig mätvärdena inom specarna. Visst, ingen skruvar kanske upp volymkontrollen till max, men receivern borde ju inte tappa all kontroll om man vill göra det. Särskilt det där om ”ground-loop” vore intressant att höra ASR’s svar på. Hade han en sådan vid mätningarna?

Blev nyfiken att läsa om mätningarna efter det ni skrivit här i tråden.

En bit ner på denna sidan finns en del av hans svar. Vet inte om det finns ytterligare att finna på kommande sidor.

https://www.audiosci...ew.13242/page-9

#1439

Postad 14 juni 2020 - 14:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 1

Blev nyfiken att läsa om mätningarna efter det ni skrivit här i tråden.
En bit ner på denna sidan finns en del av hans svar. Vet inte om det finns ytterligare att finna på kommande sidor. https://www.audiosci...ew.13242/page-9

Tack. I inlägg #166 skriver ASR att någon ground-loop inte existerar och visar sedan hur en sådan ser ut. Skulle gissa att Arcam har lagt sina pannor i djupa veck och insett att ASR’s mätningar håller. För en genomsnittlig hembioentusiast som mig duger dock Arcams receivrar gott och väl även framöver. Kommer inte spela på maxvolym eller tvinga på dem 4V via XLR. Dirac verkar dessutom ge väldigt bra kurvor.

#1440

Postad 18 juni 2020 - 07:18

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1
Nästan allt låter shit om du maxar dem har du tex en 2ch förstärkare och behöver höja till 90-100% av volym då kommer den låta illa då det alltid blir distrution . Samma med aktiva högtalare varför dem kan låta bra på max volym är för att förstärkaren är strypt, så den inte ska kunna spela över en viss nivå av sin kraft för att det alltid ska låta bra, dem flesta som tex sonos vet att folk kommer spela vad som går max därav en spärr.

#1441

Postad 23 juni 2020 - 17:55

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Ny mjukvara släppt

#1442

Postad 23 juni 2020 - 18:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Till vilken?

#1443

Postad 23 juni 2020 - 20:39

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Till vilken?


Avr10 20 30 av40

#1444

Postad 23 juni 2020 - 22:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ah tack!

#1445

Postad 24 juni 2020 - 21:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hur kan det komma sig att flera hifimagasin utnämner AVR850 till en av ”världens bästa bioreceiver”?

Tex. Här:

http://www.ljudtema...._amp-AVR850.pdf

 

vad gäller mätningarna, vilken förstärkare flippar inte vid nästan full volym?

Dessutom har ju denne Amir kopplat lite galet vid sin mätning, man borde väl åtminstone efterlikna en konstellation som normalt används.

 

Min Merca är en riktig skitbil, håller jag 150 i rondellen kasar den av vägen.....

Bra skrivet. Oavsett om hur han kopplat. Inte upplevt nån pryl som gillar gå på max. 



#1446

Postad 24 juni 2020 - 21:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Bra skrivet. Oavsett om hur han kopplat. Inte upplevt nån pryl som gillar gå på max. 

Att begära att en dyr AVR eller processor ska klara att leverera 2 V via pre-out är inte mer orimligt än att begära att en Merca för 600.000 ska vara tyst. Man vill väl att den ska kunna driva alla slutsteg utan problem, enligt indstristandard. Eller för ynka 40.000 ska man tåla en massa kompromisser?


Redigerat av Brinke, 24 juni 2020 - 21:39.


#1447

Postad 25 juni 2020 - 12:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Problemet är att det inte finns någon standard egentligen..eller ja ingen följer den typ. Lite som HDMI, en enda som stor röra bara. 



#1448

Postad 25 juni 2020 - 20:41

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Att begära att en dyr AVR eller processor ska klara att leverera 2 V via pre-out är inte mer orimligt än att begära att en Merca för 600.000 ska vara tyst. Man vill väl att den ska kunna driva alla slutsteg utan problem, enligt indstristandard. Eller för ynka 40.000 ska man tåla en massa kompromisser?

Jodå..., alla som lyssnat hemma hos mig har anmärkt på att preouten inte kan leverera till mina aktiva MartinLogan....,  eller INTE. Samtliga besökare vill påstå att dom inte hört bättre ljud,  Denna tråden har spårat ur till bara trams.



#1449

Postad 25 juni 2020 - 20:50

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jodå..., alla som lyssnat hemma hos mig har anmärkt på att preouten inte kan leverera till mina aktiva MartinLogan...., eller INTE. Samtliga besökare vill påstå att dom inte hört bättre ljud, Denna tråden har spårat ur till bara trams.


Blir produktens objektiva prestanda bättre av att ni sitter och lyssnar på ett felaktigt sätt??

Är du ens liiiite påläst om psychoacoustics? Nej tror inte det då hade du inte skrivit ett sånt inlägg.

#1450

Postad 25 juni 2020 - 21:01

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Blir produktens objektiva prestanda bättre av att ni sitter och lyssnar på ett felaktigt sätt??

Är du ens liiiite påläst om psychoacoustics? Nej tror inte det då hade du inte skrivit ett sånt inlägg.

Och hur fan lyssnar man på ett felaktigt sätt?

Du har flera gånger om bevisat att du inte har alla paddlar i vattnet, så lägg ner.






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.