Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mesh wifi nät.

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Strong Range Extender (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 8,5 (9) Inga priser
Ubiquiti Networks AmpliFi HD (3-pack) (Routrar) 9 8,07 (13) 4 190:-
Netgear Orbi RBK50 Kit (2-pack) (Routrar) 7 6,6 (24) 6 995:-
Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router (Routrar) 9 8,33 (17) 1 778:-
Linksys Velop WHW0301 (1-pack) (Routrar) 9 5,67 (2) 2 073:-
TP-Link Deco M5 Whole-Home WiFi System (3-pack) (Routrar) 2 7,52 (49) 2 070:-
Netgear Orbi RBK30 Kit (2-pack) (Routrar) 5 (0) Inga priser
TP-Link Deco M5 Whole-Home WiFi Router (1-pack) (Routrar) 9 7,5 (1) 999:-
Asus Lyra (3-pack) (Routrar) 6 4,59 (45) Inga priser
Google Wifi (3-pack) (Routrar) 7 7,94 (62) 3 455:-
Asus Lyra Mini (3-pack) (Routrar) 7 5,8 (9) Inga priser
3 relaterade trådar

#101

Postad 21 november 2017 - 21:53

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Enkelhet i google wifi beror nog mycket på just enkelheten. Den har ju få funktioner och det är ju på gott och ont. Tror inte google wifi är bättre sämre än annat mesh. Som vanligt beror på vad man är ute efter.
Orka se genom youtube klippet, tyckte det gav en del. Bäst: Alla är bättre än en vanlig dyr router.

Så är det nog.

Ska kolla igenom klippet sedan, tack för tipset!



#102

Postad 21 november 2017 - 23:07

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

PC för alla tror annorlunda än du om Googe Wifi...

Citat "Google Wifi är ett mesh-system i samma stil som Linksys Velop, Netgear Orbi, Asus Lyra och TP-link Deco. Faktum är att det egentligen är föregångaren till dessa, och var en av de allra tidigaste mesh-systemen för konsumenter i bland annat USA, innan de traditionella routertillverkarna släppte sina"

Ok!
Efter lite googlande:
Google wifi Wikepedia skriver "was announced on October 4, 2016, and released in the United States on December 5, 2016."
https://en.m.wikiped...le_WiFi_(router)

Innan detta fanns strong 1600, eero och netgear orbi.

Hittade inte exakt datum då de släppts men detta skrivs innan 4okt 2016

Netgear orbi 22aug 2016
https://www.cnet.com...system/preview/

Här näms fler mesh system tex Eero som är med i youtube klippet jag länka tidigare. Konsument omdömen börjar i mars 2016.
https://www.amazon.c...k/dp/B00XEW3YD6

yJBHorneron March 1, 2016

I had high hopes for this solution, as it is brining a mesh network to a home/small office audience. In a business environment, mesh networks are not new. There are several access points located throughout a building, and a controller to make them all work together. eero follows that same concept, with one notable exception. For the most part, the "office solutions" are connected using a wired network back to the main controller. eero's approach is to use a hidden wireless network to connect the access points together, and then re-transmit the data on another network to which the computers/devices connect. This is an important distinction--wired versus wireless. It means that the same limitations affecting signal strength from a non-eero implementation will carry over to an eero implementation between the eeros themselves.

Sedan har vi strong även här tidigt 2016:

Svensk artikel från maj 2016.
https://pcforalla.id...strong-extender

Frågan är har "pc för alla fel eller wikepedia?
Jag kan bara tro!

Redigerat av Ochåäö, 21 november 2017 - 23:17.


#103

Postad 21 november 2017 - 23:21

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Ok!
Efter lite googlande:
Google wifi Wikepedia skriver "was announced on October 4, 2016, and released in the United States on December 5, 2016."
https://en.m.wikiped...le_WiFi_(router)

Innan detta fanns strong 1600, eero och netgear orbi.

Hittade inte exakt datum då de släppts men detta skrivs innan 4okt 2016

Netgear orbi 22aug 2016
https://www.cnet.com...system/preview/

Här näms fler mesh system tex Eero som är med i youtube klippet jag länka tidigare. Konsument omdömen börjar i mars 2016.
https://www.amazon.c...k/dp/B00XEW3YD6

yJBHorneron March 1, 2016

I had high hopes for this solution, as it is brining a mesh network to a home/small office audience. In a business environment, mesh networks are not new. There are several access points located throughout a building, and a controller to make them all work together. eero follows that same concept, with one notable exception. For the most part, the "office solutions" are connected using a wired network back to the main controller. eero's approach is to use a hidden wireless network to connect the access points together, and then re-transmit the data on another network to which the computers/devices connect. This is an important distinction--wired versus wireless. It means that the same limitations affecting signal strength from a non-eero implementation will carry over to an eero implementation between the eeros themselves.

Sedan har vi strong även här tidigt 2016:

Svensk artikel från maj 2016.
https://pcforalla.id...strong-extender

Frågan är har "pc för alla fel eller wikepedia?

Pc för alla eller Wikipedia frågar du?

 

Du hänvisar till det för EN produkt och igen annan men menar att det förklarar ditt påstående att Google Wifi kom senare än dom andra?

Just den liknelsen är ju underbar!

Den andra produkten du nämner Netgear Orbi är inte ens ett Meshsystem, som dom även säger i ditt Youtubeklipp...

 

Varför nämner du inte när Asus och Linksys varianter kom, dom som omnämns både i testet och i det andra. Jo för att dom kom efter Google Wifi!

Ditt Deco M5 som du nämnde just i det sammanhang i början på trådet om du minns, det kom ett havår efter Google Wifi typ!

 

Snacka om att du i varenda inlägg TROR på saker och skapar egna sanningar!

 

Hur orkar du traggla på när allt jag ville var att ha svar på om någon har erfarenheter av Google Wifi?

Och upprepade gånger bad det vara så.

Har man inget matnyttigt än att man TROR en massa om en massa annat kan man ju låta bli att skriva?

Släpp det och låt andra skriva relevanta inlägg.

Kommer inte att svara dig mer oavsett vilken smörja och vinklade sanningar du kommer med, kommer inte låta mig triggas med längre, framförallt för att tråden inte ska spammas mer än du från start i ditt svar till mig gjorde, jag borde förstått redan då... Sedan är det som Stenmark sa... "Det löns int förklara för nån som int begrip..."

Tack för mig.


Redigerat av Göken99, 21 november 2017 - 23:34.


#104

Postad 22 november 2017 - 07:28

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag kan tillägga att jag skaffade mina Strong 1600 hösten 2015 typ i September eller så.

#105

Postad 22 november 2017 - 12:53

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Pc för alla eller Wikipedia frågar du?

Du hänvisar till det för EN produkt och igen annan men menar att det förklarar ditt påstående att Google Wifi kom senare än dom andra?
Just den liknelsen är ju underbar!
Den andra produkten du nämner Netgear Orbi är inte ens ett Meshsystem, som dom även säger i ditt Youtubeklipp...

Varför nämner du inte när Asus och Linksys varianter kom, dom som omnämns både i testet och i det andra. Jo för att dom kom efter Google Wifi!
Ditt Deco M5 som du nämnde just i det sammanhang i början på trådet om du minns, det kom ett havår efter Google Wifi typ!

Snacka om att du i varenda inlägg TROR på saker och skapar egna sanningar!

Hur orkar du traggla på när allt jag ville var att ha svar på om någon har erfarenheter av Google Wifi?
Och upprepade gånger bad det vara så.
Har man inget matnyttigt än att man TROR en massa om en massa annat kan man ju låta bli att skriva?
Släpp det och låt andra skriva relevanta inlägg.
Kommer inte att svara dig mer oavsett vilken smörja och vinklade sanningar du kommer med, kommer inte låta mig triggas med längre, framförallt för att tråden inte ska spammas mer än du från start i ditt svar till mig gjorde, jag borde förstått redan då... Sedan är det som Stenmark sa... "Det löns int förklara för nån som int begrip..."
Tack för mig.

Angående om tillverkare tittat på google wifi när det gjort sina produkter. Jag har fått fram att de flesta system fanns i europa och usa innan google wifi fanns att köpa på där. Deco m5 och asus lyra kom efter. Hur det är i japan, kina m.m veta jag inte. Svårt att få fram uppgifter då jag inte kan språket. Men ute ifrån detta så har jag svårt att tro att google wifi är någon typ av trend sättare. Och ja jag säger tror då jag är villig att ändra mig men då får den som säger "vet" komma med någon fakta som styrker det.

Redigerat av Ochåäö, 22 november 2017 - 13:21.


#106

Postad 22 november 2017 - 14:23

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Kan idag hämta ut mina strong 1600.

#107

Postad 22 november 2017 - 14:57

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Spännande!

Instämmer med Google där de gärna vill veta så mycket som möjligt om alla..

Jag hoppas på bra priser på fredag, tipsa gärna här om ni hittar något erbjudande.

Har alla tillverkare liknande appar för att installera samt optimera nätverket?



#108

Postad 22 november 2017 - 16:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Bifogad fil  hus.png   2,63K   0 Antal nerladdningar

 

Så här är det idag.

Mörk grön prick där är router idag. Är här fiber kommer in.

Röda pricka är wifi döda punkter där jag vill ha wifi.

Gula prickar där har jag wifi men mycket dåligt.

 

Den röda pricken i hus 1(ladugård) är bakom en tjock betong vägg. Den gula är bakom en garage port.

2 är en liten lägenhet och här måste wifi också gå genom tjock vägg. röd prick ligger i skugga av en stor murad skorsten med murad bakugn.

På husdel 3 har jag god täckning överallt. Ljus grön prick är där jag funderar på att placera strong nr.2 hit skulle jag även kunna få fram en nätverkskabel.

Mellan boningshus och ladugård är det ca 12m. 


Redigerat av Ochåäö, 22 november 2017 - 16:36.


#109

Postad 22 november 2017 - 18:01

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Har du hunnit testa?

Det jag skrev om ett dedikerat backhaul-band, vet ni något om hur de olika märkena fungerar där? jag har bara tänkt att köra trådlöst.



#110

Postad 22 november 2017 - 18:31

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Hur backhaul fungerar mellan de olika fabrikaten vet jag inte. Men ska du köra trådlöst så kanske amplifi hd är något.

Tyvärr kommer jag hem sent ikväll men ska försöka prova lite ändå.

Redigerat av Ochåäö, 22 november 2017 - 18:32.


#111

Postad 22 november 2017 - 18:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Asus Lyra verkar vara en flopp att döma av användarnas omdömen på Amazon. Kanske kan lösas med fw-uppdate men märkligt att ett bolag som Asus släpper en så instabil produkt.

#112

Postad 22 november 2017 - 18:38

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Hur backhaul fungerar mellan de olika fabrikaten vet jag inte. Men ska du köra trådlöst så kanske amplifi hd är något.

Tyvärr kommer jag hem sent ikväll men ska försöka prova lite ändå.

Vad gör amplifi till det bättre valet för mig?



#113

Postad 22 november 2017 - 21:09

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Vad gör amplifi till det bättre valet för mig?


Amplifis extenders har ingen kabel anslutning överhuvudtaget, här är allt trådlöst. Kommunikation mellan wifi enheterna och även de du kopplar upp till nätet(tex mobil) ansluts bara trådlöst. Undantag huvudenheten.Jag tänker som så en sådan produkt borde ju var opptimerad för ändamålet dvs trådlöst.

#114

Postad 22 november 2017 - 21:17

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Så nu har jag provat mina två strong. Täckningen ja den blev bättre. Har wifi i hela laudgården. Den döda zonen i lägenhet 2 är också borta. Har läst att strong är lite sen med att byta enhet man är uppkopplad till. Detta märkte även jag. Ibland när jag gick runt så hade jag nästan igen täckning men så "plopp" så hade jag bra täckning igen. Körde lite breddbandskoll. På de gula punkterna sjunk det 10-20% på de röd punkterna 20-30%.

Redigerat av Ochåäö, 22 november 2017 - 21:28.


#115

Postad 22 november 2017 - 21:27

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Så nu har jag provat mina två strong lite. Täckningen ja den blev bättre. Har wifi i hela laudgården. Den döda zonen i lägenhet 2 är också borta. Har läst att strong är lite sen med att byta enhet man är uppkopplad till. Detta märkte även jag. Ibland när jag gick runt så hade jag nästan igen täckning men så "plopp" så hade jag bra täckning igen.


Jag har aldrig upplevt övergång mellan enheter som ett problem, testa ex att streama en film och gå runt så märker du om det funkar hela tiden.

#116

Postad 22 november 2017 - 21:30

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag har aldrig upplevt övergång mellan enheter som ett problem, testa ex att streama en film och gå runt så märker du om det funkar hela tiden.


Ska prova detta. Var nu när jag körde breddbandkollen det märktes en gång var det typ 60% nästa 20%.

#117

Postad 22 november 2017 - 21:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
På den röda punkten i hus 1(ladugård) har jag ett lite rum där jag har en motions cykel imorgon blir det till att testa att se på netflix i surfplattan samtidigt som jag cyklar. Har inte gått tidigare men verkar lovande nu.

#118

Postad 24 november 2017 - 07:18

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Har nu provat lite filmklipp och annan surfande. Två gånger har det droppat wifi. Men om det är strong eller något i min anläggning vet jag inte. Min ASUS router hade också dessa tendenser att helt plötsligt lägga ner för efter några sekunder hoppa igång igen. Speciellt på 5ghz nätet. Trodde det var min asus som var på vägg att ge upp. men händer nu då också med strong. Strong är inte kopplad till asus utan bahnhof routern.

Andra gången när jag tittade på film stannade det så länge så jag gick och tittade. Såg då på mina strong att då lös 5ghz lampan röd.

 

Tips! idag rea på netgear orbi hembiobutiken och webhallen(rbk30) och Inet (rbk50).



#119

Postad 24 november 2017 - 07:32

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Har nu provat lite filmklipp och annan surfande. Två gånger har det droppat wifi. Men om det är strong eller något i min anläggning vet jag inte. Min ASUS router hade också dessa tendenser att helt plötsligt lägga ner för efter några sekunder hoppa igång igen. Speciellt på 5ghz nätet. Trodde det var min asus som var på vägg att ge upp. men händer nu då också med strong. Strong är inte kopplad till asus utan bahnhof routern.
Andra gången när jag tittade på film stannade det så länge så jag gick och tittade. Såg då på mina strong att då lös 5ghz lampan röd.
 
Tips! idag rea på netgear orbi hembiobutiken och webhallen(rbk30) och Inet (rbk50).


Har du den första Strong ansluten med kabel till din router?
Är wifi avstängt på din router?
Är det okay signal från första Strong där den andra står placerad?

#120

Postad 24 november 2017 - 08:33

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Har du den första Strong ansluten med kabel till din router?
Är wifi avstängt på din router?
Är det okay signal från första Strong där den andra står placerad?

Ja på alla frågor.
även på den strong som är ansluten till router lyser 5ghz lampan röd. ska fel söka ikväll. Hände så sent igår att jag inte han titta. Var även röd i morse.

Uppdaterar enheterna var förlångt ifrån varandra.

Redigerat av Ochåäö, 29 november 2017 - 16:02.


#121

Postad 24 november 2017 - 08:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

2190kr för deco m5 på kjell.



#122

Postad 24 november 2017 - 09:17

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

2190kr för deco m5 på kjell.

Beställde ett sådant kit inatt, hoppas att det fungerar.😊 såpass billigt att man skulle kunna köpa två paket egentligen..

#123

Postad 24 november 2017 - 10:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Beställde ett sådant kit inatt, hoppas att det fungerar.😊 såpass billigt att man skulle kunna köpa två paket egentligen..


Skriv gärna vad du tycker när du fått dem.
Var det systemet jag titta mest på. Ska var lättanvänt och bra.
Strong var också mycket enkelt att få igång tog ca 10min var mest väntan på enheterna att komma igång och hitta varandra. Var skönt slippa både dator och telefon för att få igång det.

#124

Postad 27 november 2017 - 09:45

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Synd att de (och Webhallen) inte behöll priset över CyberMonday också, jag tog en kalkylerad risk igår kväll att beställa nu på morgonen, shame on me...

 

EK

 

EDIT: Webhallen sänkte vi d 17:30 tiden idag till 2 1990 kr, DECO M5 beställda!


Redigerat av Unregisteredcec18524, 27 november 2017 - 17:57.


#125

Postad 29 november 2017 - 15:11

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Skriv gärna vad du tycker när du fått dem.
Var det systemet jag titta mest på. Ska var lättanvänt och bra.
Strong var också mycket enkelt att få igång tog ca 10min var mest väntan på enheterna att komma igång och hitta varandra. Var skönt slippa både dator och telefon för att få igång det.

 

Fick grejerna igår och det var busenkelt att installera via appen.

Jag är väldigt imponerad av täckningen som systemet gav, klart över förväntan och en milsvidd  bättre än Asus RT-AC68U som jag kört via tidigare. full täckning inomhus och fullt tillräcklig täckning utomhus! har en sluttande tomt på 2500m2 och huset står mitt i sluttningen på totalt ca 20 meter. tomten slutar vid vattenlinjen och där har jag en 17m lång brygga och även längst ut på den hade jag två "pluppar" på Iphone SE och bra hastighet när jag testade.

Äntligen har jag det WIFI`t som jag alltid velat ha. :)



#126

Postad 29 november 2017 - 15:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Fick grejerna igår och det var busenkelt att installera via appen.
Jag är väldigt imponerad av täckningen som systemet gav, klart över förväntan och en milsvidd bättre än Asus RT-AC68U som jag kört via tidigare. full täckning inomhus och fullt tillräcklig täckning utomhus! har en sluttande tomt på 2500m2 och huset står mitt i sluttningen på totalt ca 20 meter. tomten slutar vid vattenlinjen och där har jag en 17m lång brygga och även längst ut på den hade jag två "pluppar" på Iphone SE och bra hastighet när jag testade.
Äntligen har jag det WIFI`t som jag alltid velat ha. :)


Dom är helt suveräna 😎

#127

Postad 29 november 2017 - 16:01

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Hmm. Nu när jag provat några dagar är jag inte lika övertygad av strong extender. Hur långt isär kan deco vara mellan enheterna. Hur många väggar klarar signalen att gå igenom.

#128

Postad 29 november 2017 - 18:04

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Som längst har jag dryt 10 meter med hysat fri sikt, den tredje är kanske 5 meter från den trådanslutna men det är en tjock innervägg mellan som som är en gammal yttervägg. vet inte hur långt isär de kan stå men jag fick inga klagomål från appen under installationen.



#129

Postad 29 november 2017 - 18:44

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hmm. Nu när jag provat några dagar är jag inte lika övertygad av strong extender. Hur långt isär kan deco vara mellan enheterna. Hur många väggar klarar signalen att gå igenom.


Vad är det som du inte är nöjd med?

#130

Postad 29 november 2017 - 21:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Vad är det som du inte är nöjd med?


Jag kopplar upp och allt lyser grön(dvs ok) kan gå runt och mäta upp hastighet med bredbandkollen. Allt verkar fint. Sedan om jag börjar belasta wifi:t då kollapas det och 5ghz lampan blinkar rött: avbruten kontakt. För att de ska koppla ihop igen måste jag starta om allt igen. Har flyttat runt på många olika ställen och är bara när jag har enheterna mycket nära varandra det fungerat, avstånd 3m från varandra och en vägg.

Redigerat av Ochåäö, 29 november 2017 - 21:41.


#131

Postad 29 november 2017 - 23:11

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag kopplar upp och allt lyser grön(dvs ok) kan gå runt och mäta upp hastighet med bredbandkollen. Allt verkar fint. Sedan om jag börjar belasta wifi:t då kollapas det och 5ghz lampan blinkar rött: avbruten kontakt. För att de ska koppla ihop igen måste jag starta om allt igen. Har flyttat runt på många olika ställen och är bara när jag har enheterna mycket nära varandra det fungerat, avstånd 3m från varandra och en vägg.


Hade själv problem med strong. Bytte till Deco enheter istället och nu har det tuffat på utan minsta bekymmer 😎

#132

Postad 29 november 2017 - 23:18

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Bytte till Ubiquiti prylar och är det bästa jag gjort när det kommer till uppgradering av Wi-fi:t här hemma, körde tidigare ett antal olika modeller från Asus och TP-Link (senast en C3200).

#133

Postad 30 november 2017 - 07:14

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag kopplar upp och allt lyser grön(dvs ok) kan gå runt och mäta upp hastighet med bredbandkollen. Allt verkar fint. Sedan om jag börjar belasta wifi:t då kollapas det och 5ghz lampan blinkar rött: avbruten kontakt. För att de ska koppla ihop igen måste jag starta om allt igen. Har flyttat runt på många olika ställen och är bara när jag har enheterna mycket nära varandra det fungerat, avstånd 3m från varandra och en vägg.

När du ska logga på dem ser det då ut så här? Så de inte blivit felkonfigurerade som extenders istället för AP.

Bifogad fil(er)



#134

Postad 30 november 2017 - 09:25

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Svar till omd28. Har förmig att det ser ut så ja. Hur långt isär kan du ha dina och är det något hinder ivägen tex vägg?

#135

Postad 30 november 2017 - 09:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Svar till omd28. Har förmig att det ser ut så ja. Hur långt isär kan du ha dina och är det något hinder ivägen tex vägg?


Jag har kanske 4-5 meter mellan dem och det är 2 väggar i armerad betong mellan, huset är inte så stort 118kvm i 2 plan så det kan inte bli så långa avstånd du skriver 10 meter till den längst bort har du typ 300kvm eller mer?

#136

Postad 30 november 2017 - 10:08

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag har kanske 4-5 meter mellan dem och det är 2 väggar i armerad betong mellan, huset är inte så stort 118kvm i 2 plan så det kan inte bli så långa avstånd du skriver 10 meter till den längst bort har du typ 300kvm eller mer?

Var inte jag som hade 10m.
Dröm placeringen där jag skulle vilja ha mina strong är 6-7m med en vägg i mellan plus att den enna står en meter in i ett hörn.

Provade en placering igår som skulle fungera. Såg ett avsnitt av en serie på netflix utan problem. Är nu något kortare avstånd och en vägg i mellan.

Redigerat av Ochåäö, 30 november 2017 - 10:11.


#137

Postad 30 november 2017 - 10:22

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Var inte jag som hade 10m.
Dröm placeringen där jag skulle vilja ha mina strong är 6-7m med en vägg i mellan plus att den enna står en meter in i ett hörn.
Provade en placering igår som skulle fungera. Såg ett avsnitt av en serie på netflix utan problem. Är nu något kortare avstånd och en vägg i mellan.


Sorry jag läste fel, det var intedu som hade 10 m.
6-7 meter borde funka utan problem.

#138

Postad 30 november 2017 - 10:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Sorry jag läste fel, det var intedu som hade 10 m.
6-7 meter borde funka utan problem.


Ska hem och gör reset på båda, för nu när jag tänker på det så byte jag nog enhet som var kopplad med kabel till routern.

#139

Postad 30 november 2017 - 13:14

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Jag har kanske 4-5 meter mellan dem och det är 2 väggar i armerad betong mellan, huset är inte så stort 118kvm i 2 plan så det kan inte bli så långa avstånd du skriver 10 meter till den längst bort har du typ 300kvm eller mer?

 

Det var jag som skrev 10 meter. huset är utbyggt i omgångar så det är långsmalt. CA:18x10 meter som mest. Till bryggspetsen från köksfönstret där den närmsta pucken ligger är det ca:35 meter och där har jag som sagt 2 pluppar på äppleskrutten, tror att 4 pluppar är max men hastigheten var helt ok. 



#140

Postad 03 december 2017 - 13:08

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har kört mina två strong 1600 sedan i torsdags kväll utan problem. Det jag gjorde
1 byte vilken strong som var ansluten till routern
2 flyttade strong som var ansluten till routern ca 1 meter bort från alla elektronik där jag har all bredbandsutrustning som fiberswitch, router, hue bridge, 220v grenutag, alla transformatorer m.m.

#141

Postad 18 december 2017 - 12:36

Archibaldthegreat
  • Archibaldthegreat
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Har haft Orbi pro i några dagar nu, visst ett dyrt system men vill ha ett bra wifi i huset på 230m2 fördelat på 2 vån.

Hade en Netgear R6220 från Telia innan, och fick bara wifi i bodegan på 1:a vån och i vardagsrummet på 2:a våning.

Många betongväggar i huset och tjock betong mellan våningarna.

 

Med Orbi pro får jag med wifi 245-267 Mbit på hela 2:a våning förutom i rummet längst bort, där ligger det på 130-140 Mbit.

I tre av fem rum på ovanvåningen hade jag ingen täckning alls innan.

Vi har vardagsrum, kök, matplats + 2 sovrum på ovanvåningen, så det är där man är mest.

1:a våning är knepigare då storleken på Orbi gör att man inte kan placera den hur som helst tyvärr.

I dom rummen på 1:a vån jag inte hade nån täckning i innan, har jag idag 50-60 Mbit.

Bättre centralt placerad Orbi på 1:a vån så hade jag nog haft 130 Mbit iaf av min 250/100 lina.

 

Har wifi på hela min tomt + 30 Mbit i garaget som ligger 20 m bort.

 

Ganska så nöjd ändå, men har beställt hem Linksys Velop för att prova.

Lite lättare i jämfört med Orbi att placera Velop där man vill ha dom.


Redigerat av Archibaldthegreat, 18 december 2017 - 13:06.


#142

Postad 18 december 2017 - 14:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Annars har Eero släppt version 2 av sitt Meshpaket. Folket over there verkar för en gångs skull riktigt nöjda överlag. Synd att produkten inte säljs här. Orbi och Velop fick fina betyg när de var nya men anses ha förstörts i samband med efterföljande mjukvaruuppdateringar.

#143

Postad 19 december 2017 - 17:46

Archibaldthegreat
  • Archibaldthegreat
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hämtade ut mitt Linksys Velop 3-pack idag, och installerade.
Väldigt lätt och smidigt att installera, finns ingen som kan göra nåt galet då appen säger precis vad du ska göra.

Har inte hunnit prova jättemkt än, men wifi med Velop är snabbare än med Orbi i mitt hus iaf.
Rummet längst bort på 2:a vån som jag hade 123-130 Mbit med Orbi, har jag nu 200 Mbit med Velop.
Stor del i detta är ju att Velop är lite mer lättplacerade.

Använder inte nätet speciellt mkt i garderober, men testade wifi i garderoben längst bort i källaren.
Döm av min förvåning så fick jag 227 Mbit genom 3 tjocka betongväggar i garderoben.

Annars är det fullt flås än så länge, har dock inte provat på tomten och i garaget.

#144

Postad 04 januari 2018 - 22:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Har ungefär 300 m2 att täcka och varit jättenöjd med Strong 1600. Har haft 3 ST men ena grabbens rum är skumt då all täckning försvinner. Köpte då två till på rea. Den sista skulle vara ute i garaget. Nu ser jag att den bara klarar 4 ST varför?

Edit: Fick svar från supporten att det kommer en uppdatering inom kort som gör att man kan koppla upp sammanlagt 6 noder. :)

Beräknad release i slutet av denna månaden.


Redigerat av Hinken74, 05 januari 2018 - 11:39.


#145

Postad 07 januari 2018 - 16:55

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Har ungefär 300 m2 att täcka och varit jättenöjd med Strong 1600. Har haft 3 ST men ena grabbens rum är skumt då all täckning försvinner. Köpte då två till på rea. Den sista skulle vara ute i garaget. Nu ser jag att den bara klarar 4 ST varför?

Edit: Fick svar från supporten att det kommer en uppdatering inom kort som gör att man kan koppla upp sammanlagt 6 noder. :)
Beräknad release i slutet av denna månaden.


Det får att köra 6 st redan nu, jag har testat utan problem, har även testat med 8 st och det gick också

#146

Postad 10 januari 2018 - 09:37

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Jag kör med TP-link Deco M5 och appen där jag ser och konfigurerar mitt nätverk kommer jag åt överallt.

Hur fungerar det? har den en inbyggd VPN-tunnel eller ligger det offentligt bakom ett lösenord bara? känns lite risky om det är så..

 

Någon som vet?



#147

Postad 10 januari 2018 - 09:52

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0

Jag kör med TP-link Deco M5 och appen där jag ser och konfigurerar mitt nätverk kommer jag åt överallt.

Hur fungerar det? har den en inbyggd VPN-tunnel eller ligger det offentligt bakom ett lösenord bara? känns lite risky om det är så..

 

Någon som vet?

Gissningsvis via det TP-link -konto som du registrerade när du konfigurerade ditt system. 

Telefon <-> TP-link (moln) <-> Deco



#148

Postad 12 januari 2018 - 21:21

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Bra av Asus att erbjuda mesh till en massa nya och gamla routers. Får se om övriga hoppar på tåget också. Hela listan här.
https://www.asus.com/AiMesh

#149

Postad 24 januari 2018 - 11:32

PerJohan80
  • PerJohan80
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa mesh hemma då vi har lite dålig täckning i ena änden av huset och ute på tomten. Jag är just nu inne på att välja mellan Google Wifi 3-pack eller  Ubiquiti Networks AmpliFi HD (3-pack). Båda ligger ju på samma pris. Ska tilläggas att jag är inte särskilt duktig på nätverk så det ska gärna vara rätt användarvänligt och enkelt att installera. Det ska heller inte krävas kabel till mer än den enhet som agerar router, vilket jag förstått att båda mina alternativ ovan uppfyller, eller? Jag har läst genom tråden här men många svar gräver ner sig för mycket i detaljer för att jag ska hänga med. Nätet hemma används mest till streamande av film (Netflix) och musik (Spotify).

 

Vilken av dessa båda är bästa alternativet? Jag vill installera grejerna och sen helt glömma att de finns där, det ska bara funka. Gillar att Google har en port på varje puck, så jag kan koppla till en trådad enhet på varje puck om jag vill (centralenheten till larmet hemma är en sån som jag skulle behöva kunna koppla via tråd på en av puckarna). Finns det närverksutgång på antennerna på AmpliFi med?



#150

Postad 24 januari 2018 - 12:41

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

jag valde bort google wifi pga att google har en tendens att samla in uppgifter om användaren. Så gör de även med google wifi. vilket resulterar i att de nu då får uppgifter hur hela familjen använder nätet. Varför? Borde räcka med felrapporter.

 

Amplifi har bara anslutnings möjligheter i huvudenheten.

 

Mitt tips blir tp-link deco m5. Ska också var mycket lätt att sätta upp. Då man i telefon appen kan se om enheterna har bra koppling mellan sig.

https://www.prisjakt...t.php?p=4295713

 

Själv har jag 2st strong extender 1600. köpes st viss. Var mycket lätt att sätta upp. Men finns igen möjlighet att se om det har bra kontakt med varandra. Vilket för mig ställde till problem med bruten kontakt. till slut hjälpte det att flytta EN av  enheterna en meter så fungerade det.

https://www.prisjakt...t.php?p=3733682

 

både strong och deco m5 har har kabelanslutning till tex dator.


Redigerat av Ochåäö, 24 januari 2018 - 12:43.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.