Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1

Postad 14 oktober 2015 - 07:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
Info:

AVR-390: http://www.arcam.co....iver,avr390.htm

AVR-550 : http://www.arcam.co....iers,avr550.htm

AVR-850 : http://www.arcam.co....iers,avr850.htm

AV-860: http://www.arcam.co....essor,av860.htm

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   25,72K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av MikeVKR, 09 januari 2017 - 19:09.


#2

Postad 14 oktober 2015 - 13:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Verkar intressanta. Låter som 550 kan bli en hit. I princip samma funktioner men lite mindre effekt för ungefär halva priset av storebror. 

 

http://www.hifiwigwa...eceivers-range/ 



#3

Postad 14 oktober 2015 - 17:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

1: Hur köper man Arcam om man inte har möjlighet att handla i Sverige

2: Vad i helsike är klass G

3: Varför är Arcam så dyra, Jämför mot till exempel Yamaha så är det bara 1 punkt Arcam är bättre på och det är ju sina siffror på pappret över effekten.

4: Letar efter lite bättre kvalitet inför framtida köp fast med samma goa sound som Marantz till ett par KEF, då är frågan är det bättre att gå på sorrundsteg än storebror i nya serien.  Har läst att Arcam skall vara en bra kombo.



#4

Postad 14 oktober 2015 - 18:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

1. Arcam är inget svenskt fabrikat och de finns att köpa i hela europa förmodligen hela världen.

 

2. För en ingående beskrivning av klass G maila Arcam. Står inte så mycket annat på deras hemsida än att man får ner distorsionen extremt lågt med denna teknik. Samt att den har hög verkningsgrad "lite som klass D i det avseendet".

Arcam har alltid gjort välljudande enheter och till skillnad från många andra receivers så låter de bra även i stereo, men det är mina ytterst personliga åsikt. Det är synd om du inte har möjlighet att lyssna innan köp men det är helt klart bra grejer som spelar med det typiskt brittiska drivet i ljudet.

Det svänger helt enkelt om musiken. Stirra dig inte blind på specen, snackar vi musikaliskt driv så spöar de det mesta av konkurrerande receivers och de är stabila i låga laster.

 

3. Man är helt enkelt inte lika stor som de asiatiska masstillverkarna. Sedan lider man säkert som alla andra brittiska tillverkare av att pundet står högt i kurs.

 

4. Skulle mycket väl kunna tänka mig att Arcam och KEF fungerar fint ihop, även om jag inte hört kombinationen så har jag hört dem var för sig. 


Redigerat av Blåtand, 14 oktober 2015 - 18:24.


#5

Postad 14 oktober 2015 - 18:36

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

1: Hur köper man Arcam om man inte har möjlighet att handla i Sverige

2: Vad i helsike är klass G

3: Varför är Arcam så dyra, Jämför mot till exempel Yamaha så är det bara 1 punkt Arcam är bättre på och det är ju sina siffror på pappret över effekten.

4: Letar efter lite bättre kvalitet inför framtida köp fast med samma goa sound som Marantz till ett par KEF, då är frågan är det bättre att gå på sorrundsteg än storebror i nya serien.  Har läst att Arcam skall vara en bra kombo.

 

1. Man söker reda på en butik som säljer Arcam i det land man bor i. ;)
2. Första resultat på en googlesökning

3. [Kopiera Blåtands svar]

4. Här förstår jag inte vad du frågar efter. Vad är ett "surroundsteg"?



#6

Postad 14 oktober 2015 - 18:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

1. Arcam är inget svenskt fabrikat och de finns att köpa i hela europa förmodligen hela världen.

 

2. För en ingående beskrivning av klass G maila Arcam. Står inte så mycket annat på deras hemsida än att man får ner distorsionen extremt lågt med denna teknik. Samt att den har hög verkningsgrad "lite som klass D i det avseendet".

Arcam har alltid gjort välljudande enheter och till skillnad från många andra receivers så låter de bra även i stereo, men det är mina ytterst personliga åsikt. Det är synd om du inte har möjlighet att lyssna innan köp men det är helt klart bra grejer som spelar med det typiskt brittiska drivet i ljudet.

Det svänger helt enkelt om musiken. Stirra dig inte blind på specen, snackar vi musikaliskt driv så spöar de det mesta av konkurrerande receivers och de är stabila i låga laster.

 

3. Man är helt enkelt inte lika stor som de asiatiska masstillverkarna. Sedan lider man säkert som alla andra brittiska tillverkare av att pundet står högt i kurs.

 

4. Skulle mycket väl kunna tänka mig att Arcam och KEF fungerar fint ihop, även om jag inte hört kombinationen så har jag hört dem var för sig. 

Var lite för snabb i tankarna. Kollade på distributörer och den som fanns i mitt land håller på att göra om sin hemsida och det andra negativa är att ligger inte direkt i närheten där jag bor.

 

Har spanat lite på hemsidan för Arcam och det första negativa jag såg är att manualen för dess reciver är riktigt dåligt utformad. Arcam har tydligen lagt ner sin P7 serie, den hade varit häftig att få tag i fast hade säkert kostat skjortan. Intressanta är annars dirac som tydligen verkar vara utvecklat i Sverige.

 

Annars det största negativa som jag ser det är priset. Bara ta AVR850 som landar på över 40k och för det är jag hellre intresserad av Yamaha AX5100 + Marantz MM8077 eller liknande kombo. Då kan man ju nästan istället köpa en Primare SPA och gynna Sverige.

 

Recivern jag har nu gör inget dåligt jobb utan är ute efter lite mer finlir. (lyssnar på Patti Smith live in montreux samtidigt som jag är på forumet), gillar soundet fast Marantz blir lite för tillbakadragen när man drar upp lite i volym, känns som det saknas lite power fast allt låter ändå rent och njutbart när man hittar något lyssningsbart. Bara sett lite bildier och läst på andra sidor att Arcam skall tydligen vara bra, fast som du säger aldrig hört båda ihop.


1. Man söker reda på en butik som säljer Arcam i det land man bor i. ;)
2. Första resultat på en googlesökning

3. [Kopiera Blåtands svar]

4. Här förstår jag inte vad du frågar efter. Vad är ett "surroundsteg"?

Menar så klart slutsteg för flera kanaler, finns så många olika namn på kärt barn.



#7

Postad 14 oktober 2015 - 18:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Buddaz12:

I vanlig ordning så tänker jag lyfta fram möjligheten att kombinera en receiver för hemmabio med en BRA tvåkanalsförstärkare men HT-bypass då har du ditt driv i stereo och tillräckligt bra för hemmabio med din nuvarande receiver och det blir billigare än en anläggning som skall hålla denna klass i många kanaler. Du får dessutom inte bara mer effekt utan ett mer raffinerat försteg för musik det gör minst lika stor skillnad som just effektsteget och du behöver inte betala mer för en bra tvåkanalare än för ett bra slutsteg. Det är mao inget att fundera över bara att göra :)

 

Har inte kollat men Arcam har säkert HT-bypass på sina tvåkanalare och det kunde säkert vara en höjdare.

Bra mycket billigare än deras dyraste receiver dessutom.


Redigerat av Blåtand, 14 oktober 2015 - 18:59.


#8

Postad 14 oktober 2015 - 19:18

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag kan bara säga att jag är helnöjd med mina Arcamprylar och en 850 väcker uppgraderingsjävulen i mig även om jag egentligen inte har något behov av den ännu :)



#9

Postad 14 oktober 2015 - 19:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

@Buddaz12:

I vanlig ordning så tänker jag lyfta fram möjligheten att kombinera en receiver för hemmabio med en BRA tvåkanalsförstärkare men HT-bypass då har du ditt driv i stereo och tillräckligt bra för hemmabio med din nuvarande receiver och det blir billigare än en anläggning som skall hålla denna klass i många kanaler. Du får dessutom inte bara mer effekt utan ett mer raffinerat försteg för musik det gör minst lika stor skillnad som just effektsteget och du behöver inte betala mer för en bra tvåkanalare än för ett bra slutsteg. Det är mao inget att fundera över bara att göra :)

 

Har inte kollat men Arcam har säkert HT-bypass på sina tvåkanalare och det kunde säkert vara en höjdare.

Bra mycket billigare än deras dyraste receiver dessutom.

Min nuvarande tanke är Recivern som jag har och häkta på ett renodlat mångkanalsslutsteg. Atmos kommer inte på tal förrän det finns behov för det hela. Har spanat på Primare 30.7/Marantz MM8077/Rotel RMB serie, fast vill gärna hitta det hela för bra pris. Däremot säger jag inte nej till Arcam reciver om det går att få tag i till ett väldigt fördelaktigt pris. Mina KEF är inte direkt tröga att driva däremot kräver de rätt förstärkare för att blomma ut, så länge det bara är rätt match så blossar kef på med ren njutning.  


Redigerat av Buddaz12, 14 oktober 2015 - 19:24.


#10

Postad 15 oktober 2015 - 03:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Min nuvarande tanke är Recivern som jag har och häkta på ett renodlat mångkanalsslutsteg. Atmos kommer inte på tal förrän det finns behov för det hela. Har spanat på Primare 30.7/Marantz MM8077/Rotel RMB serie, fast vill gärna hitta det hela för bra pris. Däremot säger jag inte nej till Arcam reciver om det går att få tag i till ett väldigt fördelaktigt pris. Mina KEF är inte direkt tröga att driva däremot kräver de rätt förstärkare för att blomma ut, så länge det bara är rätt match så blossar kef på med ren njutning.  

 

Fram till för en vecka sedan låg en Arcam AVR600 för 19.000 på blocket. Nypris 42.000kr...  ^_^



#11

Postad 15 oktober 2015 - 11:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Fram till för en vecka sedan låg en Arcam AVR600 för 19.000 på blocket. Nypris 42.000kr... ^_^

Ot
Hade jag haft tid nu i helgen hade jag åkt och lyssnat på T+A med blade2 eller något annat spännande. Har 2 butiker som har demo dagar på allt möjligt inom High end. Sist lät det äckligt bra med T+A till Kef reference.

Ot
Nja lite svårt att handla på svenska sidor när man inte bor i Sverige. Funderar vidare.

#12

Postad 15 oktober 2015 - 18:42

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Trevligt. Hade jag haft ett dedikerat biorum så hade Arcam varit välkomna här hemma igen vilken dag i veckan som helst. Fast jag tycker nog att deras receivers var snyggare för några år sedan.



#13

Postad 15 oktober 2015 - 20:26

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Trevligt. Hade jag haft ett dedikerat biorum så hade Arcam varit välkomna här hemma igen vilken dag i veckan som helst. Fast jag tycker nog att deras receivers var snyggare för några år sedan.

 

Jag saknar silvervarianterna :)



#14

Postad 05 december 2015 - 10:32

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hej alla glada, har precis köpt en Arcam förstärkare, men har ett problem, när jag kör hdmi från datan till förstärkaren, så kan jag inte komma in i Set  up menyn, men när jag ändrar ingång till Apple Tv, så kommer jag in i menyn där, ngn som har liknande prob? kanske för tidigt o fråga, då den inte varit ute å länge



#15

Postad 05 december 2015 - 14:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Spontant låter det som en fråga för Ljudtema



#16

Postad 05 december 2015 - 15:12

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

ja, ska ringa dom på måndag, spontant så blev jag inte så imponerd, inte värt 20 mer än 450/550



#17

Postad 05 december 2015 - 17:12

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Känns ju väldigt lik 550.

#18

Postad 05 december 2015 - 21:57

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Är väldigt intresserad av 550, men det är just såna här problem som man är rädd man köper på sig när man väljer Arcam.

Återkom gärna om du löser det med hjälp ifrån Ljudtema.

Redigerat av Crille99, 06 december 2015 - 11:53.


#19

Postad 05 december 2015 - 22:05

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

ett savr, arcam levererar tryck o välljud, men massa buggar, e det värt 53 lapp, nä, ska sälja det o köpa yamaha försteg o slutsteg för 50, man får helt enkelt mer för pengarna, fast , koppla in min apple tv i förstärkaren o körde musik därifrån, låter so det ska, men orka pendla, för . för 53, ska det bara funka



#20

Postad 06 december 2015 - 09:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker kanske du skall ge det en chans, och det säger jag trotts att jag själv kör Yamaha försteg för hemmabio.
Arcams maskiner ser riktigt fina ut och kommer ju med en hel del nyheter, däribland Dirac. Sedan har de ett erkänt bra ljud även för stereo vilket långt i från alla alternativ har.

 

Om det är apparaten och inte något annat som felar så borde det vara något man kan få fixat med en uppdatering av mjukvaran eller så är det ett garanti ärende. Har du testat att byta HDMI sladd, den här typen av fel kan säkert ha med sladdar att göra.

Det är ju enkelt så om du inte redan gjort det så byt sladd med den enhet som du idag får det att fungera ihop med.

 

Sedan det där om 850 är värd 20ksek mer än 550? Har du inte behov av den extra effekten och har lågohmiga högtalare så vet till tusan. Då får man nästan läsa in sig på djupet så man vet vad det är man får extra i den dyrare varianten. 


Redigerat av Blåtand, 06 december 2015 - 11:59.


#21

Postad 06 december 2015 - 11:37

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

tar tillbaka det jag sa igår, testade o byta sladd som du sa, bytte med Super hdmi kabel, för 600, mot apples, orginal, värde kanske 100? och nu funka det,  plus jag kunde gå in o ändra i ljudet som jag hade på 450n, nu låter det snor bra,vilket tryck, i grejerna, vid låg volym, så känner man att den levererar. behåller denna, men vill byta ut högtalarna, känner att dom inte är så högupplösta, och att dom inte hänger med förstärkaren, kör nu monitor audio silver serien, ngn som har ngt bra förslag? funderar på audio Vectra, eller system audio mantra 90, lyssnade på den sistnämnda, och den spela med snärtig bas o lät väldigt bra,


j*vla dyrt intresse man har, kunde man inte varit fågelskådare eller ngt annat



#22

Postad 06 december 2015 - 11:52

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 1
Kul att det löste sig! Inte första gången jag hört att saker o ting har börjat fungera när man byter till supra hdmi. Galet att det kan bli så!

Jaja, inväntar spänt själv på att någon återförsäljare i Skåne ska få in 550. Verkar ha blivit kraftiga förseningar...

Förresten Gallo73, vad har du fått för intryck av Diracs påverkan på ljudet? Hur är det före/efter?

#23

Postad 06 december 2015 - 12:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

tar tillbaka det jag sa igår, testade o byta sladd som du sa, bytte med Super hdmi kabel, för 600, mot apples, orginal, värde kanske 100? och nu funka det,  plus jag kunde gå in o ändra i ljudet som jag hade på 450n, nu låter det snor bra,vilket tryck, i grejerna, vid låg volym, så känner man att den levererar. behåller denna, men vill byta ut högtalarna, känner att dom inte är så högupplösta, och att dom inte hänger med förstärkaren, kör nu monitor audio silver serien, ngn som har ngt bra förslag? funderar på audio Vectra, eller system audio mantra 90, lyssnade på den sistnämnda, och den spela med snärtig bas o lät väldigt bra,


j*vla dyrt intresse man har, kunde man inte varit fågelskådare eller ngt annat

Vet inte vad du har för budget men jag kan rekommendera dig att prova Scansonic MB-serie. Har vissa egenskaper som man får leta bland betydlig dyrare högtalare för att återfinna i den utsträckningen, finns nu också en center i denna serie. 

Audiovectors dyrare modeller med AMT-diskant är bra ihop med Arcam men lite dyra. Deras modeller med softdome är enlig mitt tycke lite ettriga och hårda. Eftersom du kört Monitor Audio tidigare så bör du absolut lyssna på deras nya Gold serie. Personligen tycker jag att deras större stativare spelar väl så bra som deras lilla golvare. Dynaudio kan man inte heller förbise och där finns väldigt trevliga högtalare i alla prislägen. 


Redigerat av Blåtand, 04 augusti 2016 - 17:46.


#24

Postad 06 december 2015 - 12:34

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

tack för tipset, ska definitivt provlyssna på dom ngnstans,  spelar mycket musik, därav jag valde arcam,vill kunna spela högt, och ha ett närvarande, högupplöst ,varmt, fylligt ljud, bugeten ligger på max 100, sen får man ha grejjerna hela livet,tackar ödmjukast för tipsen, är du nöjd med din Yamaha? nad har också släppt ngt med försteg, för samma pris lapp, 50 ngt

till ckrile 99, ang dirac, så är det ngt jag inte fått rätt på,kommer till measurement, därefter står det tryck start för att fortsätta, men hittar fan inte den, har letat som kronofogden, där står proceed, men där kan jag inte trycka, ska ringa ljudtema imorgon, o kolla vad dom har att säga,säkert handhavande, men tro mig, har letat


Redigerat av Unregistered58c34765, 06 december 2015 - 12:43.


#25

Postad 06 december 2015 - 12:51

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Du är inte ensam med att ha problem med att få igång Dirac. Pratade med en säljare som demade 550 kvickt och han hade också haft problem att få rätt på det. Han löste det tillslut men jag kan tyvärr inte minnas vad han sa var fel! Så som du säger handhavande fel alla gånger!

Återkom gärna med intryck när det löst sig!

#26

Postad 06 december 2015 - 12:57

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

jepp, will do



#27

Postad 06 december 2015 - 16:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

tackar ödmjukast för tipsen, är du nöjd med din Yamaha? nad har också släppt ngt med försteg, för samma pris lapp, 50 ngt

 

Ja den fungerar bra och den var verkligen prisvärd. Då jag inte känner behov av Dolby Atmos så slog ja till på den utgående CX-A5000 och fick den till ett bra pris. Så för pengarna riktigt bra.

 

Men så funktions stinna maskiner blir man lätt lite trött på, man orkar bara lära sig det man absolut behöver och lite till.

Inbillar mig att maskiner som Nad, Arcam och en del andra fokuserar lite mer på det som verkligen efterfrågas och skippar en hel del av annat lull lull.

Hade en Receiver innan som pajade. Men då jag länge kört med externa slutsteg så kändes det rätt att köpa processor istället. Kraften får jag från en Bladelius Thor3 och ett Sunfire steg. Kör således endast processorn i stereo vid undantagsfall. Men för att vara en hemmabio processor så låter den ändå helt okej även i stereo, dock får den se sig slagen av mina stereodelar. Om du inte redan hade bestämt dig och handlat så skulle jag förmodligen rekommenderat en lite billigare receiver och en bra tvåkanalare med HT-bypass för musik. Men om bara 850 är tillräckligt bra så har det ju helt klart sina fördelar att ha en maskin med allt i ett. Jag får ju 3 delar istället blir en hel del plats som går åt, många sladdar blir det.

 

Med tanke på vad du sa om mjukt och högupplöstljud så får du nog addera Sonus Faber till din att lyssna på lista, möjligen också Vienna Acoustics. 


Redigerat av Blåtand, 06 december 2015 - 21:45.


#28

Postad 07 december 2015 - 08:35

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Slagit ihop två befintliga Arcamtrådar till en.



#29

Postad 11 januari 2016 - 11:35

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

tack för tipset, ska definitivt provlyssna på dom ngnstans,  spelar mycket musik, därav jag valde arcam,vill kunna spela högt, och ha ett närvarande, högupplöst ,varmt, fylligt ljud, bugeten ligger på max 100, sen får man ha grejjerna hela livet,tackar ödmjukast för tipsen, är du nöjd med din Yamaha? nad har också släppt ngt med försteg, för samma pris lapp, 50 ngt

till ckrile 99, ang dirac, så är det ngt jag inte fått rätt på,kommer till measurement, därefter står det tryck start för att fortsätta, men hittar fan inte den, har letat som kronofogden, där står proceed, men där kan jag inte trycka, ska ringa ljudtema imorgon, o kolla vad dom har att säga,säkert handhavande, men tro mig, har letat

Hej Gallo

 

Har då fått till Dirac ännu?

Funderar själv på denna pjäs men många verkar ha problem med Dirac men det är nog för det mesta handhavandefel.

Hur är intrycken annars?



#30

Postad 12 januari 2016 - 17:54

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Har inte fått dirac att funka än, har försökt ngra gånger men inte lyckats, ska ringa ljudtema o kolla, säkert jag som gör fel, men det verkar va en del som inte lyckats, så  användar snittet, kunde kanske varit gjort på ett bättre sätt, för övrigt är jag väldigt nöjd, det låter väldigt bra, både till film  o musik, och där är  kraftresurser, så det räcker, men jag undra om det inte räcker med lillbrorsan 550, jag hade 450 innan, och den är också kraftfull, fast, denna har det lilla extra, när du brassar på, och det låter bättre till lägre volym, sen om det är värt 20 extra, ja du, bra fråga



#31

Postad 12 januari 2016 - 18:39

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Har inte fått dirac att funka än, har försökt ngra gånger men inte lyckats, ska ringa ljudtema o kolla, säkert jag som gör fel, men det verkar va en del som inte lyckats, så  användar snittet, kunde kanske varit gjort på ett bättre sätt, för övrigt är jag väldigt nöjd, det låter väldigt bra, både till film  o musik, och där är  kraftresurser, så det räcker, men jag undra om det inte räcker med lillbrorsan 550, jag hade 450 innan, och den är också kraftfull, fast, denna har det lilla extra, när du brassar på, och det låter bättre till lägre volym, sen om det är värt 20 extra, ja du, bra fråga


Ja det räcker nog med 550 för mig med jag har separat slutsteg till frontar men läste någonstans att det är en enklare version av dirac i 550 men nu när jag läser på Arcams sida verkar det vara samma.
Jag uppgraderar mest för att komma åt dirac då man har lite större möjlighet att påverka inställningar där och även så småningom utöka till atmos.

#32

Postad 12 januari 2016 - 18:57

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

hojta till när du köprt en, kan va intressant o höra hur det går för dig med diracen



#33

Postad 12 januari 2016 - 20:34

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Skulle vara kul och se en jmf med Anthem som ju verkar soppa fullt i varenda test och dessutom verkar vara avsevärt billigare..



#34

Postad 13 januari 2016 - 12:37

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag håller inte riktigt med i Anthem uttalandet där. Jag hade en MRX710, och den var behäftad med ett par konstruktionsfel.... Alltså sådant som inte går att ändra på med programvara eller reparation. Ett exempel var att det small till i högtalarna när man böt ingång, dvs av något skäl verkar man inte ansluta icke använda ingångar till jord eller maximal mute (eller liknande), så det lät kan jag säga. Så illa så min fru tappade sin platta en dag - och då fick vi nog. Det finns ingen mjukvara som kan fixa konstruktionsfelet fick vi veta då.



#35

Postad 13 januari 2016 - 19:46

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jag håller inte riktigt med i Anthem uttalandet där. Jag hade en MRX710, och den var behäftad med ett par konstruktionsfel.... Alltså sådant som inte går att ändra på med programvara eller reparation. Ett exempel var att det small till i högtalarna när man böt ingång, dvs av något skäl verkar man inte ansluta icke använda ingångar till jord eller maximal mute (eller liknande), så det lät kan jag säga. Så illa så min fru tappade sin platta en dag - och då fick vi nog. Det finns ingen mjukvara som kan fixa konstruktionsfelet fick vi veta då.

 

Intressant annars verkar ju Anthem prisas i varenda artikel man läser på nätet..



#36

Postad 15 januari 2016 - 08:00

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

hojta till när du köprt en, kan va intressant o höra hur det går för dig med diracen

Kopplade in min nya AVR550 i går inga konstigheter, in med nätverkskabel till trådade nätet. Installerade dirac på min bärbara dator och körde igång efter en stund hittar den Arcamen och sedan är där en del inställningar innan kalirering av ljudet kan starta men allt flöt på nästan problemfritt, hade lite problem med att datorn tappade microfonkontakt men kan bero på att jag har en gamma dator.

För tidigt ännu att säga något om dirac men helt klart så tar den tag i mina baspucklar däremot tycker jag ljudbilden blir fel på frontarna vid musik men kanske en vanesak ännu, helt klart är att det är ett stort steg fram i rumsakustik men dom som inte har vana vid dator och bör nog köpa dessa inkl installation.

Jag ska göra om kalibreringen en gång till och då göra den mycket nogrann vid placering av microfonen.



#37

Postad 15 januari 2016 - 08:18

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Anthem har några andra rätt kända problem: Den hissar vissa frekvenser på ett inte så lyckligt sätt, speciellt när man kör med ARC. Det gör att man får imponatorljud - bra tryck i basen - men det är inte korrekt om man så säger...



#38

Postad 15 januari 2016 - 17:04

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

säkert handhavande, men kommer bara till measure i diracen, sen står det tryck på start , Proceed, men hittar ingen start , och kan inte trycka på proceed knappen, Har du tips Peh61?



#39

Postad 19 januari 2016 - 18:39

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Såhär ser det ut under huven på avr-550 (lånade bilder).

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   146,1K   4 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   144,21K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   145,36K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   143,15K   2 Antal nerladdningar


#40

Postad 11 februari 2016 - 00:08

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Idag kom det ett tungt paket..närmare bestämt en AVR-550 :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   81,74K   2 Antal nerladdningar


#41

Postad 11 februari 2016 - 00:42

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Idag kom det ett tungt paket..närmare bestämt en AVR-550 :)

Grattis hörde den med ett par Dynaudio (tror jag det var) lite snabbt i 2kanals och lät riktigt bra. Hade högtalrna uppkoppla med Naim i högre prisklass först och ja hörde inte ingen väsentlig skillnad på dem.



#42

Postad 11 februari 2016 - 08:15

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det bådar gott :)

Det ska bli intressant att höra hur en avr presterar i den här prisklassen till mina Xtz cinema M6. Byggkvaliten är det iaf inget fel på, den är mer eller mindre byggd som en pansarvagn i tjock plåt/aluminium (vet inte vilket) med en fet trafo på insidan :)

Förhoppningsvis hinner jag pilla lite med den ikväll och även se några filmer ihelgen.

#43

Postad 11 februari 2016 - 11:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Sotis, sotis, sotis... Först om något år kan det bli aktuellt med stärkarbyte hos oss.  :(  Arcam ligger ruskigt löst till då.  :wub:



#44

Postad 11 februari 2016 - 22:23

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Har en Arcam FMJ 750 och den är sjukt kompetent. Har testat en massor med prylar och Arcam är sjukt bra. Dok sugen på nya modellen med Dirac.



#45

Postad 14 februari 2016 - 18:58

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Väntar spänt på ett utlåtande, MikeVKR! 👍

#46

Postad 19 februari 2016 - 21:02

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Home Cinema Choice har testat nya AVR 850 o gillar den skarpt!
Här kommer länken: http://hifilounge.co...R850 Review.pdf

#47

Postad 19 februari 2016 - 21:08

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Sorry!!! Här kommer rätt adress på länken
http://hifilounge.co...R850 Review.pdf

#48

Postad 19 februari 2016 - 22:46

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Det bådar gott :)

Det ska bli intressant att höra hur en avr presterar i den här prisklassen till mina Xtz cinema M6. Byggkvaliten är det iaf inget fel på, den är mer eller mindre byggd som en pansarvagn i tjock plåt/aluminium (vet inte vilket) med en fet trafo på insidan :)

Förhoppningsvis hinner jag pilla lite med den ikväll och även se några filmer ihelgen.


Nu måste du ju pluggat in den.. Hur låter det?? :)

#49

Postad 23 februari 2016 - 08:23

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Redan utan kalibrering så är det ganska stor skillnad jämfört mot min Yamaha receiver.

Arcam avr-550 har en mer transparent ljudbild och får fram detaljerna på ett klarare sätt. Dock är inte allt guld och gröna skogar. I mitt akustiskt obehandlade rum kan det låta lite för energirikt i toppen då mina högtalare redan är väldigt dynamiska i karaktären. Detta löste sig dock med Dirac kalibreringen som var väldigt smidigt att hantera men istället fick jag aldrig rätt på subwoofern med Dirac. En anledning kan vara att den medföljande micen är för dålig och därför skulle jag rekommendera att köpa en annan som är bättre.

Sammanfattning:

+ Gedigen byggkvalitet
+ Lättskött meny samt dsp.
+ Fjärren
+ Detaljerat Ljud

- Micen
- Ingen Wifi
- Priset

Redigerat av MikeVKR, 29 mars 2016 - 10:42.


#50

Postad 29 mars 2016 - 10:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Avforum testar:

SR250: https://www.avforums...er-review.12408

AVR850: https://www.avforums...er-review.12448




Även taggad med Dirac

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.