Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Marantz DV6600 *

422 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 21 december 2005 - 10:12

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Det är helt korrekt som du säger videofilur, DV6600 och DV7600 ger väldigt snarlik bild. Man ser att det är Marantz, ren klar bild med en hög tre dimensionel känsla. Som sagt, ingen MB i 7600 och ytterst lite på 6600. 7600 är en riktigt bra maskin men 6600 kan kanske vara lite vassare på deinterlacing, däremot är 7600 extremt kompetent på ljudsidan. Det är den stora skillnaden på dom.

Dock låter DV6600 väldigt bra också för sin prisklass, det är ju ändå en marantz och deras slogan är "Because music matters"...

#102

Postad 21 december 2005 - 10:24

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
En nybörjarfråga , hur kör man progressiv scan på denna spelare?

Väntar på min Lcd skall komma så jag kan testa via HDMI anars e jag väldigt nöjd med denna spelare.

//Tobbe

#103

Postad 21 december 2005 - 10:42

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

En nybörjarfråga , hur kör man progressiv scan på denna spelare?


Antingen med komponent eller HDMI. Du går in i menyn under bildinställningar. Kör du med komponent ut så går du in under undermenyn för bildsignal ut (kommer inte exakt ihåg vad den heter) och där kan du väja mellan scart, komponent interlaced och komponent progressiv. Välja komponent progressiv. Om du har HDMI inkopplad är det nog bara att ställa in om du skall köra med YCbCr eller RGB under bildmenyn och sedan bara tuta och köra.

#104

Postad 21 december 2005 - 10:46

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Kanon man tackar , vilket är att föredra YcbCr eller RGB? Är det nån skillnad?

Skall testa lite så fort tv kommer hem.

//Tobbe

#105

Postad 21 december 2005 - 11:12

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Jag har fått det förklarat för mig att YCbCr är att föredra (förutsatt att du kör HDMI hela vägen) eftersom det är så bilden är lagrad på DVD-skivan. Själv kan jag endast köra RGB då min projektor endast har en DVI-ingång. På bra spelare skall det dock inte göra någon större skillnad.

#106

Postad 21 december 2005 - 11:34

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Kanon tackar återigen , har igår inhandlat 3 m HDMI-HDMI kabel Eagle från hemmabiobutiken så hoppas det blir bra bild .

Bra spelare och bra kabel har även beställt sagan om ringentrilogin extended version och The Gladiator extended så nu blir det film över julhelgen.

:wacko: //Tobbe

#107

Postad 21 december 2005 - 11:49

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Har bara hunnit testa spelaren lite snabbt men jag tror att vi kommer bli mycket goda vänner.

Men som tidigare testare konstaterat är det problem med undertexter på avi-filmer.
Någon som fått detta att fungera?

Enligt manualen ska det gå fint.

//Jensa

#108

Postad 21 december 2005 - 14:31

Unregistered57a3c2a6
  • Unregistered57a3c2a6
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hur står sig denna mot Denon 2910?

#109

Postad 22 december 2005 - 19:19

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Jag fick min 6600 igår. Den ersätter precis som för Videofilur en trasig Philips 9000S. Här kommer lite kortfattade första intryck från mig. Det är bara att instämma i mycket av det Videofilur skrivit i sin utmärkta recension. Jag har dock några avvikande erfarenhet så här långt.

Det positiva är bilden. Jag har bara testat prog. komponent och scart. Bilden är bra. Den är lite annorlunda "out of the box" än Philipsen. Jag fick bl a sänka kontrast och brightness något i projen jämfört med 9000S. Jag upplever annars bilden hittills som i paritet med 9000S, vilket är ett bra betyg då Philipsen gav en mycket bra bild. Jag håller hittills inte med om att bilden är bättre på denna. Måhända blir det annorlunda med en mer avancerad bildvisare än min Panna 500 proj. Jag vet inte hur HDMI är då jag ej testat detta varken på Marantzen eller på Philipsen.

Det negativa är ljudet. Tyvärr tycker jag att ljudet (som är viktigt för mig) är klart sämre på denna än på 9000S. Mellanregistret känns "platt" och lite "hårt". Basen är tunnare men ändå mer konturlös och diskanten lite vass. Jag hade inte trott att 6600 skulle kunna mäta sig med 9000S på ljudsidan men jag är tyvärr ändå besviken då jag tycker att försämringen tyvärr är markant. Det är nästan så jag undrar om jag kan leva med denna svaga ljudkvalitet. Tyvärr är ljudet lika mycket sämre i SACD. Även i DTS och DD är försämringen klart hörbar. Detta är kanske det allra värsta eftersom det ju drabbar alla filmer och musikdvder man ser på. Sedan tycker jag även att handhavandet är sämre på denna. Det är dock möjligt att detta förbättras när jag blir lite mera "hemtam" med kontrollen. Kvalitetskänslan är som filuren redan påpekat LÅÅÅNGT från Philipsen. Iofs visade det ju sig att kvaliteten i realiteten var dålig på den så...

#110

Postad 23 december 2005 - 00:51

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Det negativa är ljudet. Tyvärr tycker jag att ljudet (som är viktigt för mig) är klart sämre på denna än på 9000S. Mellanregistret känns "platt" och lite "hårt". Basen är tunnare men ändå mer konturlös och diskanten lite vass.


Det är första chocken du upplever. Jag kände det samma. Blev inledningsvis ganska besviken på Marantzen efter det förföriska ljudet som kom från Philips. Fast jag har med tiden och lite mer noggrann lyssning börjat få respekt även för DV6600 avseende CD-ljud. Jag har lärt mig tycka om ljudet och kan konstatera att det låter bra för denna prisklass. Den låter bättre än både min Onkyo-förstärkare (som har i princip samma D/A-omvandlare) och min gamla Pioneer DV-737. Hade jag aldrig hört Philipsen innan, skulle jag aldrig ha klagat i första rummet på Marantzens ljud.

Även i DTS och DD är försämringen klart hörbar. Detta är kanske det allra värsta eftersom det ju drabbar alla filmer och musikdvder man ser på.


Detta har jag inte själv erfarit. Det är svårt för mig att säkert uttala mig då en direkt jämförelsetest sida vid sida är omöjlig då det var drygt en vecka sedan jag tittade på film med Philipsen, men min uppfattning är ändå att spelarna är likbördiga med DD och DTS. Jag har då inget att klaga över när det gäller Marantzens förmåga att leverera bra filmljud.

#111

Postad 23 december 2005 - 19:39

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Jag hoppas att du har rätt Videofilur och att jag ändrar uppfattning till det positiva. Tyvärr är jag dock inte optimistisk. Det kan inte istället vara så att du vant dig vid den sämre ljudkvaliteten och "glömt" hur Philipsen lät? Tyvärr har i alla fall inte mina första intryck ändrats efter dagens lyssning. Jag håller dock med om att ljudet iofs inte är sämre än de flesta konkurrenter i prisklassen. Det är bara mycket sämre än vad det var i Philpsen och det är den jag jämför med. Jag tror ändå att jag kan leva med denna (bara den nu inte pajar som mina tidigare Philipsar) tills det blir dags för Blueray eller vad det nu blir.

#112

Postad 25 december 2005 - 00:59

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Exilgöteborgaren!

Jag tycker fortfarande att Philips DVP9000S är klart överlägsen Marantz DV6600 som musikmaskin. Jag har aldrig hört musik låta så bra från CD någonsin under den tid jag hade DVP9000S hemma. Jag har svårt att tro att något kan låta så bra i mina öron i prisklasser under 15.000 kr. Här har jag inga illusioner. Vad jag vill ha sagt är att jag trots detta inte tycker att Marantzen låter illa med musik. Tvärtom tycker jag att det låter ganska bra först när jag har slutat att jämföra den mot Philipsen och lyssnat förutsättningslöst; det finns väl inget tyvärr som låter bra om man jämför den mot Philips. Jag vågar tro att Marantz DV6600 låter bättre med CD än någon annan i prisklassen (3-4000 kr), om man bortser från Philips.

Jag har under dagen slagit ihop min rescension under första inlägget och redigerat alltihopa för att texten skall funka. Har även lagt in en senaste reflektion kring lagerbyte. Fortsättning följer ett tag efter julhelgen (en sista rond som avhandlar Dolby Digital, DTS och läppsynk).

#113

Postad 25 december 2005 - 22:27

nephin
  • nephin
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ruggigt irriterad på att den inte läser in subtitles till divx. En sån liten billig detalj som gör så mycket borde dom absolut ha tänkt på, helt värdelöst. Vad gäller ljud och bild är det inget att gnälla över men som sagt..besviken. Borde gå att fixa med firmware. Kommer försöka byta till en annan dvd som tar subs första jag gör denna veckan..

#114

Postad 26 december 2005 - 01:09

Unregisteredb1800611
  • Unregisteredb1800611
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon har haft problem med sin marantz ? Jag har nämligen lite problem med min, satt å kollade på Star Wars 3 och helt plötsligt så hackar bilden nåt grymt, bilden stannar ibland 5-10 sek för att fortsätta nån sekund. Först tänkte jag att det var fel på skivan så jag tog ut den å gjorde försiktigt rent den men det hjälpte inget, nähe provar att se en annan film som jag inte sett på länge å stoppar i Matrix 2, den börjar hacka redan i menyerna, får inte ens igång filmen jaha provar att sätta i Irobot och den funkar klockrent hela filmen..

Jag har märkt att när man startar en film och vill flytta ett par kapitel framåt så kommer hacken igen och då går det inte att se nåt av filmen, te x star wars kunde jag se första 20 min utan problem men startar jag om filmen och hoppar in i den ca 10 min (dvs nåt kapitel) så hackar allt bara, skumt måste jag säga ... får nog gå tillbaks till affären å snacka lite

Redigerat av Unregisteredb1800611, 26 december 2005 - 04:15.


#115

Postad 26 december 2005 - 09:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska prata med butiken, för det där låter inte inte bra. Vi har flera uppsatta hos oss och har sålt mängder av dom men ingen har uppvisat det där besväret, låter helt klart som det är nått fel.

Jag undrar om någon har haft problem med sin marantz ? Jag har nämligen lite problem med min, satt å kollade på Star Wars 3 och helt plötsligt så hackar bilden nåt grymt, bilden stannar ibland 5-10 sek för att fortsätta nån sekund. Först tänkte jag att det var fel på skivan så jag tog ut den å gjorde försiktigt rent den men det hjälpte inget, nähe provar att se en annan film som jag inte sett på länge å stoppar i Matrix 2, den börjar hacka redan i menyerna, får inte ens igång filmen jaha provar att sätta i Irobot och den funkar klockrent hela filmen..

Jag har märkt att när man startar en film och vill flytta ett par kapitel framåt så kommer hacken igen och då går det inte att se nåt av filmen, te x star wars kunde jag se första 20 min utan problem men startar jag om filmen och hoppar in i den ca 10 min (dvs nåt kapitel) så hackar allt bara, skumt måste jag säga ... får nog gå tillbaks till affären å snacka lite

<{POST_SNAPBACK}>



#116

Postad 26 december 2005 - 16:38

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Ruggigt irriterad på att den inte läser in subtitles till divx. En sån liten billig detalj som gör så mycket borde dom absolut ha tänkt på, helt värdelöst. Vad gäller ljud och bild är det inget att gnälla över men som sagt..besviken. Borde gå att fixa med firmware. Kommer försöka byta till en annan dvd som tar subs första jag gör denna veckan..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är bra skumt minsann.
Och när jag läser manualen får jag intrycket av att det SKA gå.

Men som sagt, en firmwareuppdatering borde rimligtvis kunna råda bot på detta.

Nu är det ju en ny spelare men har någon en uppfattning om hur lång tid det brukar ta innan man släpper en sådan?
I detta fallet har vi inte hittat fler buggar än detta så frågan är om Marantz kommer lägga något krut på det.

@havocsi
Du har väl förmodligen kontakt med Marantz, vad säger de om att subs inte funkar till DivX?

//Jensa

#117

Postad 28 december 2005 - 00:47

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Nu har jag skrivit färdigt min rescension och kompletterat det tidigare materialet med ett omdöme om DD, DTS och läppsynk, samt skrivit en slutsats om vilken maskin som jag rekommenderar.

Den fullständiga rescensionen kan läsas här: https://www.minhembi...=90#entry905698

#118

Postad 28 december 2005 - 03:03

Unregisteredb1800611
  • Unregisteredb1800611
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag fick min krånglande dvd utbytt, nu kan jag kolla på alla filmer och byta kapitel hur som helst, tackar för god service på lefflers som bytte utan att blinka :D

det roliga var ju förstås när man kom in i affären så funka en av dom filmer som krångla hemma för mig (tog bara med mig 1 film), märkligt när man provat den minst 6-7 ggr hemma...

Redigerat av Unregisteredb1800611, 28 december 2005 - 03:13.


#119

Postad 28 december 2005 - 09:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Så där är det alltid för mig... Undrar vad det beror på?

#120

Postad 28 december 2005 - 22:01

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

Nu har jag skrivit färdigt min rescension och kompletterat det tidigare materialet med ett omdöme om DD, DTS och läppsynk, samt skrivit en slutsats om vilken maskin som jag rekommenderar.

Den fullständiga rescensionen kan läsas här: https://www.minhembi...=90#entry905698

<{POST_SNAPBACK}>

Det är naturligtvis bara att gatulera om du inte märker någon skillnad i ljudkvalitet på DD och DTS. En fråga bara, testade du någon/några musik dvd? Det är då skillnaden är allra tydligast tycker jag.

#121

Postad 29 december 2005 - 00:20

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

En fråga bara, testade du någon/några musik dvd? Det är då skillnaden är allra tydligast tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej. Jag har förvisso en musik dvd men jag hann aldrig testa denna med DVP9000S.

#122

Postad 29 december 2005 - 12:39

Unregistered1096
  • Unregistered1096
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Två frågor. Köpte en BBK DV971H igår och störs enormt av underscan-problem. Undrar om denna lider av liknande problem. Är rätt så pedant och vill kunna passa projektorbilden perfekt inom en ram, vilket är omöjligt med BBK:n. Undrar dessutom hur i hela världen ni kan höra skillnad på Philipsen och denna om ni kör ut cd-ljudet digitalt till receivern. Det är väl receivern som avkodar och jag kan inte tänka mig att NÅGON spelare över Clas Ohlsson-kvalité levererar annat än den dataström som finns på skivan. Visst, felkorrifering görs ju för cd, men det lär väl vara standardkretsar? Å andra sidan så finns här ju rätt många som tror sig höra skillnad på en digitalkabel för 300 spänn och en för 10.000, så jag ska kanske inte lyssna för mkt på de diskussionerna? :angry:

#123

Postad 29 december 2005 - 12:54

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Självklart kommer den stora skillnaden kvalitetsnivåmässigt ligga på den analoga utgången dessa maskiner emellan (Philips DVP9000s / Marantz DV6600). I de digitala domänerna är det troligen subtila skilnader.

/K

#124

Postad 29 december 2005 - 19:18

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Detta stämmer ju inte alls. Framför allt med cd är skillnaden STOR även om man kör ljudet digitalt och avkodar i receivern. Jag kan som sagt höra en klar skillnad även på DD och DTS. Denna eviga diskussion om "endast ettor och nollor vilket väl inte kan ge någon hörbar skillnad". De som inte tror mig är välkomna hem till mig för ett blindtest. Jag vågar garantera att ni kommer att höra skillnaden. Däremot kan jag hålla med om att skillnaden oftast blir än större via de analoga utgångarna.

#125

Postad 29 december 2005 - 23:30

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Jag kan som sagt höra en klar skillnad även på DD och DTS. Denna eviga diskussion om "endast ettor och nollor vilket väl inte kan ge någon hörbar skillnad". De som inte tror mig är välkomna hem till mig för ett blindtest. Jag vågar garantera att ni kommer att höra skillnaden.


Har du fortfarande kvar din gamla DVP9000S? Trodde att du (som jag) var tvungen att skicka tillbaka den för att få en ny. Så du har alltså (tolkar jag det som) haft möjlighet att jämföra DV6600 och DVP9000S sida vid sida, vid ett och samma tillfälle?

#126

Postad 30 december 2005 - 09:10

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Svar ja.

#127

Postad 30 december 2005 - 20:33

Unregistered28629
  • Unregistered28629
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av vad jag tycker om min nyinköpta Marantz VD6600 som är kopplad mot en projje via HDMI. Egentligen hade jag beställt en Philips DVP9000s över nätet hos Technistore. Efter fyra långa veckors väntande på min beställda Philips DVP9000s hos Technistore fick jag besked av att de inte kunde leverera varan. ;) I vredesmod över att ha väntat på ingenting i fyra veckor tog jag min plånbok och åkte på en gång och köpte en Marantz för 4000kr i stan där jag bor som var dyrare än Philips.
Är dock mycket nöjd över mitt köp av Marantz även om Technistore ska ha en eller fler skopor skit för att låta sina kunder bli utan varor. Min Marantz har jag kopplat ihop med en Sanyo Z3 och givetvis med HDMI-kabel ”Supra” 2m som kostade mig 500kr. Vet att det var ett dyrt köp av en 2m kabel men det skulle tydligen vara det absolut senaste och bästa HDMI-kabel man kunde köpa just nu.
Bilden som blir på min projje av Marant 6600 via HDMI är knivskarp och perfekt, ska även tillägga att min bildyta är 130”. Har inte märkt några fel bildmässigt eller lässvårigheter av brända skivor som jag använder än så länge. Min förra dvd-spelare ”Dantax” hade stora problem med eld i filmen, blev små konstiga prickar och kantiga konturer på sånt som rörde sig. Finns en sak som är dåligt eller i alla fall jobbigt för mig när man ska använda fjärrkontrollen, man måste rikta den rakt mot dvd-spelaren. Står spelaren fel måste man luta sig och trixa för att få en direktkontakt med mottagaren. Tycker även att spelaren känns billig och plastig utseendemässigt när den egentligen är en mycket bra spelare på insidan men det får man stå ut med. Som slutord om VD6600 kan jag rekommendera den utan tvekan, tror just nu att den är en av de bästa dvd-spelarna i den prisklassen. Återkommer om jag upptäcker fel…..

/Daniel

#128

Postad 31 december 2005 - 00:25

Unregistered1096
  • Unregistered1096
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Men tillbaka till min fråga, hur var det med overscan/underscan på Marantzen? Du hade provat med projektor Danne, så har du sett nåt sånt? Ska dra till TheRock och testa själv nästa vecka, men det kunde ändå vara kul att veta. Antar att det beror lite på vad man visar bilden med också? Vissa bildvisare klipper väl bort de svarta kanterna på sidorna? Själv har jag inga inställningar för sånt, så det är ett ganska störigt problem för min del.

#129

Postad 31 december 2005 - 00:50

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Men tillbaka till min fråga, hur var det med overscan/underscan på Marantzen? Du hade provat med projektor Danne, så har du sett nåt sånt? Ska dra till TheRock och testa själv nästa vecka, men det kunde ändå vara kul att veta. Antar att det beror lite på vad man visar bilden med också? Vissa bildvisare klipper väl bort de svarta kanterna på sidorna? Själv har jag inga inställningar för sånt, så det är ett ganska störigt problem för min del.



Jag har kört min marantz 6600 med DVE på min proj Sanyo Z4. Inget over eller underscan, nästan exakt på nollan faktiskt. Kan ta en bild på denna del så du får se. :)

#130

Postad 31 december 2005 - 11:50

Saimond
  • Saimond
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nu är 6600:an beställd och min philips 9000 tillbaka skickad. Får hoppas att man blir nöjd.

#131

Postad 02 januari 2006 - 15:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som tycker att det tar väldigt lång tid för dvd:n (dv6600) när skivan "byter lager".
Alla tidigare dvd spelar som jag haft har det aldrig stört mig, men med DV6600 så tar det ca 1 sekund med fryst bild innan det drar igång igen.

#132

Postad 02 januari 2006 - 18:20

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Jo, det märks. Det tar väl som du säger någon sekund eller strax under en sekund (varierar lite med källmaterialet verkar det som). Men det var ännu värre men min gamla Pioneer DV-737 ;)

#133

Postad 03 januari 2006 - 16:07

danbys
  • danbys
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Tänkte dela med mig av vad jag tycker om min nyinköpta Marantz VD6600 som är kopplad mot en projje via HDMI. Egentligen hade jag beställt en Philips DVP9000s över nätet hos Technistore. Efter fyra långa veckors väntande på min beställda Philips DVP9000s hos Technistore fick jag besked av att de inte kunde leverera varan.  :P  I vredesmod över att ha väntat på ingenting i fyra veckor tog jag min plånbok och åkte på en gång och köpte en Marantz för 4000kr i stan där jag bor som var dyrare än Philips.
Är dock mycket nöjd över mitt köp av Marantz även om Technistore ska ha en eller fler skopor skit för att låta sina kunder bli utan varor. Min Marantz har jag kopplat ihop med en Sanyo Z3 och givetvis med HDMI-kabel ”Supra” 2m som kostade mig 500kr. Vet att det var ett dyrt köp av en 2m kabel men det skulle tydligen vara det absolut senaste och bästa HDMI-kabel man kunde köpa just nu.
Bilden som blir på min projje av Marant 6600 via HDMI är knivskarp och perfekt, ska även tillägga att min bildyta är 130”. Har inte märkt några fel bildmässigt eller lässvårigheter av brända skivor som jag använder än så länge. Min förra dvd-spelare ”Dantax” hade stora problem med eld i filmen, blev små konstiga prickar och kantiga konturer på sånt som rörde sig. Finns en sak som är dåligt eller i alla fall jobbigt för mig när man ska använda fjärrkontrollen, man måste rikta den rakt mot dvd-spelaren. Står spelaren fel måste man luta sig och trixa för att få en direktkontakt med mottagaren. Tycker även att spelaren känns billig och plastig utseendemässigt när den egentligen är en mycket bra spelare på insidan men det får man stå ut med. Som slutord om VD6600 kan jag rekommendera den utan tvekan, tror just nu att den är en av de bästa dvd-spelarna i den prisklassen. Återkommer om jag upptäcker fel…..

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Att Technistore inte kunde leverera Philips-spelaren berodde nog snarare på Philips än affären. Den har nämligen utgått från deras sortiment pga kvalitetsproblem. Antagligen så hade Techistore inne beställningar som aldrig kom för att sedan få reda på att de inte kunde levereras. Tråkigt bara att man som kund får en sk "short end of the stick". :P

#134

Postad 03 januari 2006 - 16:28

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

Finns en sak som är dåligt eller i alla fall jobbigt för mig när man ska använda fjärrkontrollen, man måste rikta den rakt mot dvd-spelaren. Står spelaren fel måste man luta sig och trixa för att få en direktkontakt med mottagaren.

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Det irriterar mig med. Alla andra enheter kan man rikta fjärren lite hursom och ljuset studsar men 6600 är väldigt kinkig. Kräver fri sikt.

En annan liten irriterande sak är att när man snabbt skall hoppa några kapitel fram eller tillbaka så måste man "vänta på spelaren" mellan hoppen.

#135

Postad 07 januari 2006 - 13:58

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Någon som vet hur DV6600 hanterar colorspace vid uppskalning till 720p och 1080i? Bildvisaren förväntar sig colorspace rec 701 när den får HD-signaler men vanlig DVD-film har rec 601. De flesta DVD-spelare skickar rec 601 när den skalar upp till HD-upplösning, vilket resulterar i fel färger i bildvisaren. Hur är det med DV6600 i detta fall?

#136

Postad 07 januari 2006 - 15:58

Pmc
  • Pmc
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Arrrrgggg.... inte igen :rolleyes:
Jag har hängt här på forumet ganska länge och och lärt mig massor med saker. Olika kontaker och chip, BTB, WTW, lipsynk, macroblocking, över/underscan, blankning och alla andra roliga termer men nu kom det ännu ett. Men det är väl atagligen därför jag är här :)

Videofilur, vad tusan är colorspace rec 601 och rec 701. Är det ännu en parameter som man måste ta hänsyn till nu när man går i tankarna på att byta dvd?

Finns det länkar att rekomendera om ämnet?

#137

Postad 07 januari 2006 - 16:04

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Jag fick själv reda på detta senast idag, så jag är absolut ingen auktoritet i ämnet :)

Jag kan rekommendera följande trådar på component:

http://www.component...t=0

http://www.component...t=250&p=43036

#138

Postad 08 januari 2006 - 13:08

Pmc
  • Pmc
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Vi hamnar nog lite OT här men men... :)

Detta med colorspace verkar ju vara ett generellt problem som beror på källmaterial kontra hur bildvidsaren hanterar högupplösta format som du precis nämner. Det blir nog pajkastning i båda lägren då dvd-tillverkaren säger att jag levererar det som finns på skivan, även vid uppskalad bild, medas den som tillverkar proj eller plasma säger att de bara följer stadard (om det nu är en stadard) för hur högupplöst material skall hanteras.

DVD film är i CS (colorspace) rec 601 om du skalar upp en bild till 720/1080 d.v.s HD och skickar den till skärmen så tror skärmen att det är en äkta HD signal som kommer och applicerar HD CS rec 709 då får vi altså 601->709 = fel och färgerna blir fel, märks tydligt på grönt och gult.

Vissa skärmar har funktionen forcera rec 601 d.v.s. även om skärmen får in en HD signal så kör den rec 601 t.ex. TX200 har denna funktion.



Min uppfattnig är om detta vore ett jätteproblem så kulle det nog varit löst tidigare eftersom det antagligen sålts miljoner HDMI spelare som har möjligheten att skala om bilden. Och hur ser det ut bland plasmor och projjar? Om det bara orsakar färgfel så kanske det räcker med att ändra inställningarna i bildvisaren. Jag förtränger problemet tillsvidare :) (men följer det noga)

Hanteringen av colorspace löses väl så småning om med HDTV och spelare för HD-material när det blir mer vanligt får man hoppas. Risken finns då förstås att folk sitter med gammal utrustning som är gjorda för colorspace rec 601 och det omvända problemet uppstår.

Det jag letar efter är en HDMI-spelare i rimlig prisklass som inte ger en så orolig bild samt macroblocking över HDMI. Det är detta som jag retat mig mest på när jag har lånat hem olika spelare och även därför jag sitter kvar med komponent. Denna spelare verkar dock vara en kandidat värd att testa.

#139

Postad 09 januari 2006 - 00:42

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Har letat på nätet efter information om vilket Faroudja-chip som sitter i DV6600, men ej funnit något svar. Är det någon som vet om det är FLI2301 eller FLI2310? Kan någon länka till denna information?

#140

Postad 09 januari 2006 - 14:26

Henrik83
  • Henrik83
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Köpte en ny DV6600 för ett par dagar sen men den låter på tok för mycket. Det låter som något ligger emot/brummar med jämna mellanrum och ibland konstant. Detta problem hade jag med min 500:- Centrum men att det skulle finnas på en 4000:- spelare trodde jag inte. Någon mer som har samma problem eller detta är kanske helt normalt?

#141

Postad 09 januari 2006 - 14:58

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Köpte en ny DV6600 för ett par dagar sen men den låter på tok för mycket. Det låter som något ligger emot/brummar med jämna mellanrum och ibland konstant. Detta problem hade jag med min 500:- Centrum men att det skulle finnas på en 4000:- spelare trodde jag inte. Någon mer som har samma problem eller detta är kanske helt normalt?

<{POST_SNAPBACK}>


Inget brummande i min DV 6600 som jag fick i lördags.
Jag är mycket nöjd med både bild och ljud.
Hade en Samsung HD 935 tidigare som jag tyckte hade för mycket "brus" i bilden(DVI).
Lugnare bild,bra skärpa och djup.
/Player

#142

Postad 09 januari 2006 - 15:26

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Min är väldigt tyst. Tystare än vår gamla Pioneer. Det måste vara något fel!?

#143

Postad 09 januari 2006 - 16:06

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Jag har märkt att min DV6600 kan brumma ganska rejält till vissa menyer men när man väl spelar filmen låter det nästan ingenting.

#144

Postad 09 januari 2006 - 17:12

Henrik83
  • Henrik83
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag har märkt att min DV6600 kan brumma ganska rejält till vissa menyer men när man väl spelar filmen låter det nästan ingenting.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, ja nu efter lite mer lyssnade så är det väl ungefär samma här. Men den ger ifrån sig tysta klick när den spelar. Dock inget man hör om man inte är 20cm i från.

#145

Postad 19 januari 2006 - 09:01

Unregisteredfc559823
  • Unregisteredfc559823
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ingen som har ny info angåeende att spelaren inte stödjer subtitles när man spelar Divx.
Ingen fix / firmware på gång?

#146

Postad 19 januari 2006 - 09:57

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Jag kan ställa en fråga om det till Marantz, dom är ofta rätt duktiga på att lyssa på sina ÅF. De som gick ut i början av januari hade firmware 1.10 och de som kommer nu har 1.15.

Vi uppgraderade våra manuellt till 1.15 innan de gick iväg, skulle varit intressant och veta om problemet är på de med nya firmware också?

Redigerat av Unregistered47efd78c, 19 januari 2006 - 09:59.


#147

Postad 19 januari 2006 - 10:15

johanare
  • johanare
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Så ja, då har man beställt en DV6600 och en SR7500. Vi får hoppas denna kombon lever upp till mina förväntningar. Ska användas tillsammans med ett par "äldre" Dali Suite 3.5.

#148

Postad 19 januari 2006 - 12:55

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Hur kan man se vilken Firm Ware man har?

#149

Postad 19 januari 2006 - 13:39

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Jag kan ställa en fråga om det till Marantz, dom är ofta rätt duktiga på att lyssa på sina ÅF. De som gick ut i början av januari hade firmware 1.10 och de som kommer nu har 1.15.

Vi uppgraderade våra manuellt till 1.15 innan de gick iväg, skulle varit intressant och veta om problemet är på de med nya firmware också?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag fick min 6600 idag, vad skiljer 1.10 från 1.15?

case

#150

Postad 19 januari 2006 - 17:13

Unregisteredfc559823
  • Unregisteredfc559823
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fick svar från hemmabiobutiken att det förmodligen inte är någon fix på gång för divx subtitles :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.