Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Q8DN / Q9FN

538 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung QLED QE55Q9FN (TV) 6 8,2 (4) Inga priser
Samsung QLED QE75Q9FN 75" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 8 8 (3) Inga priser
Samsung QLED QE65Q9FN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 6 8,61 (30) Inga priser
Samsung QLED QE65Q8DN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 7 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE55Q8DN (TV) 7 8 (2) Inga priser
21 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg) 3 år sedan
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg) 4 år sedan
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg) 4 år sedan
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg) 4 år sedan
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg) 4 år sedan
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg) 4 år sedan
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg) 4 år sedan
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg) 4 år sedan
Sony XF-9005 vs Samsung Q8DN (14 inlägg) 5 år sedan
Samsung 65" Q6FN eller Q8DN (10 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2 (646 inlägg) 5 år sedan
Sony eller Samsung, Budget runt 15k (16 inlägg) 5 år sedan
Samsung one remote problem (1 inlägg) 5 år sedan
Vilken Tv ska jag köpa? Budget 20k (6 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 5 år sedan
Bäst 65 tum TV Sport/Fotboll 10-15 000Kr (4 inlägg) 5 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 5 år sedan

#101

Postad 13 november 2018 - 18:59

Jonken90
  • Jonken90
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Nu blev jag också sugen på att köpa direkt så det inte tar slut sen åka in med kvittot vid en prissänkning på BF.. frågan är om man vågar, om inte det blir en prissänkning på BF så lär man ju gråta blod

Jag har funderat på precis samma sak kring Q8DN. Kul att läsa diskussionen kring Q9FN, men är det någon som tidigare nyttjat elgigantens prisgaranti under BF eller mellandags-rea när de köpt produkten tidigare?



#102

Postad 13 november 2018 - 19:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ser ju ut som ett L på 5% bilden vad är det för nåt?

Menar du till höger i bilden ?
Det är ett fönster.

Annars har jag helt vita väggar bakom soffan, utan tavlor osv, för vi har precis flyttat in och inte hunnit få upp något på väggarna, så inget kan egentligen reflekteras .

 

Det är fönster som reflekterar.

Men Mr.Stoltz: du är helt säker på att du inte har en ekstra skydsplast på? Det har rapporterats om några få tilfällen där det suttet en til skydsplast förutom den uppenbara med gult hörn. Inte för att få upp förhoppningarna men kan vara värt stt lysa med ficklampa på hörnen bara för att utesluta det.

Lyste med ficklampan på mobilen men hittade inget extra skyddsplast.

 

Jag skulla ändå råda dig att använda den 2 veckor om det går innanför byterätten, det låter konstigt men flera på AVSforum plus jag själv har sett en stor förbättring efter en tids användande.

 

Så om du har ett fönster på f.eks 10 dagar innan du måste bestämma dig, så bara använd den som vanligt varje dag.

 

Ja jag köpte den 11 / 11 ( på fars dag ), så den är ju rätt ny.
Jag har ju snart 3 veckor kvar av öppna köpet, så kommer låta tiden gå och se om det blir bättre.

Så ni tror att det kan bli lite bättre om man kör in den ordentligt så att säga..... hur många timmar pratar vi då om ca ?
Man kan ju alltid hoppas, för övrigt är ju tv grym !!



#103

Postad 13 november 2018 - 19:33

Unregistered798c919d
  • Unregistered798c919d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Kommer ju bli grymt svårt att komma till ett beslut inför BF! Velar nå så extremt mellan Q9FN, en LG oled och möjligtvis en 1080 projektor

#104

Postad 13 november 2018 - 19:45

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

mstoltz: Är den värd dubbla priset mot din Sony XE9305?



#105

Postad 13 november 2018 - 19:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Som sagt jag skulle aldrig tro på det själv om jag inte upplevt det och jag vet exakt vilka bilder jag sett fel i att jag blev förvånad när det en dag var borta (i reliteten är det nog inte borta, men har blitt såpass svagt att jag inte ser felen trots att jag letar) plus att flera på Avsforum sagt det samma så det kan verka som att nånting händer med lite tid. Väldigt osäker hur lång tid det tog för mig men uppskattningsvis 2 veckor.

Redigerat av Demon Slayer, 13 november 2018 - 19:58.


#106

Postad 13 november 2018 - 20:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

mstoltz: Är den värd dubbla priset mot din Sony XE9305?

 

Jag hoppas ju att dom sänker den lite på BF och då kommer det kännas att den är värd mer än XE9305 ;) 
Men nja, visst 29.000 kr är ju sjukt mycket pengar....men man får lite mer bang för dom pengarna måste jag säga.

Tex så blir du av med Blooming, Clouding, samt får en otrolig svärta som inte går av för hackor.
Dessutom får du ca 480 zoner vilket verkligen märks !!!

Tex så tittade jag på en film jag såg på XE9305 där det fanns en massa blooming och där det läckte ljus in i dom svarta bars.... och på Q9FN var bilden helt perfekt !!!
Inget ljus som läckte in på dom svarta barsen och zero blooming !

Satte på lite filmer med fyrverkerier och wow.... det var enbart ljus där det skulle finnas ljus och total mörker runt ljusa objekt.

Förutom att det är lite DSE och lite banding, så är den riktigt bra för övrigt.


 


Som sagt jag skulle aldrig tro på det själv om jag inte upplevt det och jag vet exakt vilka bilder jag sett fel i att jag blev förvånad när det en dag var borta (i reliteten är det nog inte borta, men har blitt såpass svagt att jag inte ser felen trots att jag letar) plus att flera på Avsforum sagt det samma så det kan verka som att nånting händer med lite tid. Väldigt osäker hur lång tid det tog för mig men uppskattningsvis 2 veckor.

Låter riktigt bra, hoppas det händer mig med ;) 
För övrigt är jag sjukt nöjd med den, även om jag nog behöver ställa in den lite mer, speciellt en bra inställning för vanligt tv tittande.


Redigerat av mstoltz, 13 november 2018 - 20:02.


#107

Postad 13 november 2018 - 20:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Testa köra moviemode kopi rakt av, det ska funka.
Du kan ju lägga på den som smoothar lite om det är mycket dåligt material för att se om det hjälper.

//edit/ digital clean view heter den.

Redigerat av Demon Slayer, 13 november 2018 - 20:11.


#108

Postad 13 november 2018 - 20:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Testa köra moviemode kopi rakt av, det ska funka.
Du kan ju lägga på den som smoothar lite om det är mycket dåligt material för att se om det hjälper.

//edit/ digital clean view heter den.

 

Jag tror jag fick till det rätt bra nu.....
Tror att ett misstag som kanske fler gör är att ha för högt bakgrundsljus...
Nu när jag sänkte det så blev det mer jämn bild och mer behagligt för ögonen.

Dom inställningar jag har nu är tex :

Bakgrundsljus: 18
Ljusstyrka: 0
Kontrast: 38
Skärpa: 3
Färg: 27

Ton: 0

Digital rensad vy : Auto
Motion Plus: Auto
Lokal nedtoning: Hög
Kontrastförbättring: Låg
Färgton: Warm2
Gamma: BT.1886 på 0
Färgområde: Auto



#109

Postad 13 november 2018 - 20:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Ok. Men ju mer backligt du har desto mer tror jag banding syns i mörkt. Jag har 11. Så har du lokal dimming på hög, kontrastförbättring på, annan gamma osv helt enkelt väldigt annorlunda innställningar mot mig. Inget fel med det, men ta en bild så du kommer ihåg dom och så testar du mina i material där du ser banding och ser om det blir bättre.
Sharpness försämrar bilden redan på 1 och det syns tydligt om du har en korrekt testbild.

#110

Postad 13 november 2018 - 20:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok. Men ju mer backligt du har desto mer tror jag banding syns i mörkt. Jag har 11. Så har du lokal dimming på hög, kontrastförbättring på, annan gamma osv helt enkelt väldigt annorlunda innställningar mot mig. Inget fel med det, men ta en bild så du kommer ihåg dom och så testar du mina i material där du ser banding och ser om det blir bättre.

 

Absolut , ska prova det du sa ;) 
Ja jag hade ju backigt runt 25 innan och nu har jag 18...
Nu vet jag inte om det kanske spelar roll, men tycker att DSE inte syns lika tydligt heller.... men ska testa mer i morgon.



#111

Postad 13 november 2018 - 20:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok, detta är rätt konstigt...
Men i mitt tidigare inlägg skrev jag att jag såg en tydlig bandning på vänster sida när jag tittade på History Channel.
Denna ser jag fortfarande MEN...jag ser den inte på andra kanaler och inte heller vid bandningtest

Kan det vara så att det är något med sändningen av History channel ???
Verkar långsökt men ser inte det på andra kanaler förutom just History channel.



#112

Postad 13 november 2018 - 22:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
History HD? Är det CanalDigital du har

#113

Postad 13 november 2018 - 23:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Nej Boxer, via bredband...
Jätteskumt....

#114

Postad 14 november 2018 - 04:58

busjen
  • busjen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag har köpt Q8DN i 65 tum, jag tycker det blir bra bild, men när man kollar Netflix och en serie i HDR, och det är mörka scener, då blir det strul med för få zoner, på min tv blir zonerna runt textningen att lysa upp, så bilden blir "hoppig" mellan mörkt och ljust varje gång textremsan dyker upp i mörka scener. Upplever det inte i vanligt HD material på samma sätt.



#115

Postad 14 november 2018 - 06:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Men den stora svarta grejjen är inte där irl, den flyttar sig efter var du står och är nån slags effekt.

japp samma här 

ser helt sjukt ut.

nästan som att man kan tro att blaffan förföljer vart man går.

måste vara nåt med AG filtret och nån optiskt effekt som gör det då den inte finns där med vanligt material


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 06:27.


#116

Postad 14 november 2018 - 07:28

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

japp samma här 

ser helt sjukt ut.

nästan som att man kan tro att blaffan förföljer vart man går.

måste vara nåt med AG filtret och nån optiskt effekt som gör det då den inte finns där med vanligt material

 

Förlåt, kanske för tidigt på morgonen, men jag förstår inte riktigt vilket ni menar ? ;) 
 



#117

Postad 14 november 2018 - 08:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Bara att på 5% så representerar inte bilden man får från kameran - verkligheten av hur tvn ser ut. Spesifikt den stora svarta klumpen som hamnar på höger sidan om man står til höger när man tar bilden, den hamnar til vänster om man står til vänster när man tar bilden.

#118

Postad 14 november 2018 - 08:54

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Jag vill inte skapa diskussion om vad som är bäst, man väljer TV efter sina egna preferenser och användningsområden.

 

Men av ren nyfikenhet, ni som valt Q8DN eller Q9FN - Hade ni valt OLED istället om risken för inbränning saknades?

 

Jag är själv intresserad då jag primärt ser serier och film, aldrig vanlig TV eller spelande för den delen och överväger OLED (LG eller Panasonic) eller Samsung (Q8DN / Q9FN) alternativt Sony som ersättare till min projektor.


Redigerat av Kniff, 14 november 2018 - 08:54.


#119

Postad 14 november 2018 - 09:26

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Fars Dag Present  :D 

attachicon.giffdp.jpg

 

Grattis! Ska bli kul att höra om du behåller den :)



#120

Postad 14 november 2018 - 09:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Från min sida så är det flera saker i turordning:

 

1. Inbränningsrisken (som inte är överdriven, vi har nog bevis nu, men beror på hur man använder tvn såklart)
2. Dom otroligt ojämna tvna som verkar komma ut nu, 5% ser ibland katastrofal ut, och i tilägg har vi tint.

3. Storleken. Det finns inte 75" för normala pengar idag.

 

Så för mig: Nej.

 

Men om jag hade använt 65" då hade jag övervägt en Oled men då ville jag ha en för 19k och så vara beredd på att byta den om 1 år. Skulle också köpt så att jag kunde byta flera gånger om jag fick ett dåligt exemplar, jag kan inte leva med banding i mörka scener.

 

Jag satt ett par veckor och vurderade 65" Oled mot 75" Fald.



#121

Postad 14 november 2018 - 10:02

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Från min sida så är det flera saker i turordning:

 

1. Inbränningsrisken (som inte är överdriven, vi har nog bevis nu, men beror på hur man använder tvn såklart)
2. Dom otroligt ojämna tvna som verkar komma ut nu, 5% ser ibland katastrofal ut, och i tilägg har vi tint.

3. Storleken. Det finns inte 75" för normala pengar idag.

 

Så för mig: Nej.

 

Men om jag hade använt 65" då hade jag övervägt en Oled men då ville jag ha en för 19k och så vara beredd på att byta den om 1 år. Skulle också köpt så att jag kunde byta flera gånger om jag fick ett dåligt exemplar, jag kan inte leva med banding i mörka scener.

 

Jag satt ett par veckor och vurderade 65" Oled mot 75" Fald.

 

Tack för din input. Är i precis samma sits och det är storleken som lockar med FALD och 75" då jag går från 100"-duk och Epson 9300W. För min del kommer mest troligt alla TV-apparater vara bättre rent bildmässigt så jag kanske inte stör mig på de tillkortakommanden LED har kontra OLED. Alternativet är att skjuta fram soffan ordentligt om det blir OLED :)


Redigerat av Kniff, 14 november 2018 - 10:03.


#122

Postad 14 november 2018 - 10:04

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Från min sida så är det flera saker i turordning:

 

1. Inbränningsrisken (som inte är överdriven, vi har nog bevis nu, men beror på hur man använder tvn såklart)
2. Dom otroligt ojämna tvna som verkar komma ut nu, 5% ser ibland katastrofal ut, och i tilägg har vi tint.

3. Storleken. Det finns inte 75" för normala pengar idag.

 

Så för mig: Nej.

 

Men om jag hade använt 65" då hade jag övervägt en Oled men då ville jag ha en för 19k och så vara beredd på att byta den om 1 år. Skulle också köpt så att jag kunde byta flera gånger om jag fick ett dåligt exemplar, jag kan inte leva med banding i mörka scener.

 

Jag satt ett par veckor och vurderade 65" Oled mot 75" Fald.

 

Superbra sammanfattat. Jag har återigen beställt en Oled då jag verkligen föredrar den generella bilden oled ger framför LED. Men jag tycker verkligen inte att det är ett så självklart val som många tycker att det är. Oled har minst lika mycket problem som LED så det hela mynnar ut i vilka fel man stör sig minst på och kan acceptera.



#123

Postad 14 november 2018 - 10:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det enda minuset mot projektorn er da att dimmingen kan dumme seg ibland. Det är inte ofta, men i få scener kan man se den krypa lite in och ut vartefter bilden ändrar sig. Jag sväljer detta då lcd ser ut "som skit" utan fald och man får så mycket bra bilder av funktionen, men projektorn är som den är men stabilare hela tiden om du fattar.



#124

Postad 14 november 2018 - 10:44

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

En sak som också väger tyngre för LED är ju NITS....
Vad jag har hört så kan en Oled aldrig komma upp i dom NITS som en lcd/led gör...

För mig finns ingen orsak att skaffa Oled med mina behov och familjesituation med barn som gärna lämnar tv på längre stunder.
Samt OM den skulle få inbränningar finns det ju inget som täcker detta och då har man betalat sura pengar för det.

Q9FN som jag har nu är en GRYM tv, med OTROLIG svärta och bra dimming.
Visst , även den lider av lite DSE och lite banding ibland.

 


Redigerat av mstoltz, 14 november 2018 - 10:46.


#125

Postad 14 november 2018 - 10:58

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

En sak som också väger tyngre för LED är ju NITS....
Vad jag har hört så kan en Oled aldrig komma upp i dom NITS som en lcd/led gör...

För mig finns ingen orsak att skaffa Oled med mina behov och familjesituation med barn som gärna lämnar tv på längre stunder.
Samt OM den skulle få inbränningar finns det ju inget som täcker detta och då har man betalat sura pengar för det.

Q9FN som jag har nu är en GRYM tv, med OTROLIG svärta och bra dimming.
Visst , även den lider av lite DSE och lite banding ibland.

 

 

Merparten av de Oleds jag testat har också haft tendenser till banding i ljusa scener trots att alla säger att bandingen bara syns i mörka. Så man kommer inte ifrån den helt på Oled heller.

 

De största anledningarna att jag försöker få tag i en Oled jag är nöjd med istället för led är:

 

1. Mindre dirty screen och banding i ljusa scener.

 

2. Att ljusstyrkan inte går upp och ner i bilden så fort det visas undertexter. (Kanske är annorlunda med Q9FN men alla LED tv apparater jag testat har haft detta)



#126

Postad 14 november 2018 - 11:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag tänkte inte på det på SDR men det syns väldigt tydligt på HDR. Det jag gjorde var:

1. Ändra kontrast til 45 i HDR (detta gjorde jag igentligen baserat på att vincent sa att EOTF blir mer korrekt då, men det gav positiv effekt på all typ av HUD).

2. Göra texten mindre

3. Göra texten grå

 

Med dessa tiltagen så ser jag inte alls denna blooming fram och tilbaka i filmer. I Netflix kan man ändra texten från en pc, det kräver lite testing fram och tillbaka då dom inte har grå, man måste välja svart på text och vit på skugga och testa olika typsnitt osv men gjort riktig så blir den grå. När jag ser filmer så är dom rippade til hårdisk och spelas upp via Kodi och då har man också kontroll på subtitles.

 

Men denna typen haloing kan noteras av andra ljus objekt också, men som sagt man kan tuna inställningarna til att det blir riktigt bra.

 

Jag fattar absolut grunden til att man vil ha en OLED och säger inte att ovanstående tar bort problemen, så to each his own men som redan nämnts i tråden - det är ett svårare val idag och en positiv sak är ju att det ofta är ganska bra kvalitet på bilden oavsett vad man väljer, och att det finns så många bra inställningsmöjligheter är också ett stort steg framåt tycker jag. Idag ka njag justera min tv mera avancerat än min projektor på vissa parametrar, det är ganska coolt.



#127

Postad 14 november 2018 - 11:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Bandning = olika saker i olika sammanhang. "Bandningen" i mörka scener handlar om brister i panelens uniformitet och det är en OLED-problem och närmast beskrivas som ett fysiskt problem med panelen, likt clouding på LCD och DSE-effekter överlag.

 

Bandning i ljusa nyanser är vanligtvis posterisering och har ett problem som är mer på ett logiskt plan. Det kan vara att källmaterialet inte har tillräckligt med information för att återge jämna toningar som en följd av hård komprimering, men också brister i mastringen och materialet som sådant.

 

Det kan också bero på hur TV:n hanterar nyanserna nära vitt vilket är elektroniskt/logiskt men också möjligt att påverka via inställningarna, till exempel att man får posterisering som en följd av att kontrast-reglaget står för högt. Med HDR blir detta ännu viktigare då vi täcker så många fler nyansnivåer och det finns fler situationer för fel.

 

Men detta är inte en OLED vs. LCD-situation utan en kombination av andra faktorer.



#128

Postad 14 november 2018 - 12:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Bra inlägg, det kan absolut vara så att man letar efter vertikala band i en testvideo som skal detektera posterisering då man ser att begreppena används lite omvartannat.

 

Posterisering (som många i usa kallar banding):

 

Bifogad fil  S0455_Posterize.png   419,26K   5 Antal nerladdningar

 

 

Vertical banding (som en del kallar jailbars):

 

Bifogad fil  oledbanding.jpg   702,3K   0 Antal nerladdningar



#129

Postad 14 november 2018 - 16:04

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 1

100 kr på att mstoltz lämnar tillbaka q9fn, någon som vågar sätta emot?:)



#130

Postad 14 november 2018 - 18:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

 

Men av ren nyfikenhet, ni som valt Q8DN eller Q9FN - Hade ni valt OLED istället om risken för inbränning saknades?

 

Kuggfråga ;)

För SDR och 120 nits och vanliga filmer (inte OLED Demos nu med svarta bakgrunder) och rakt framifrån så föredrar jag Q9FN.

Q9an har bättre färger och en mer neutral ton i bilden.

OLEDens bild är mer åt det kalla hållet.

Bilden har även högre koncentration i sig (högre fillrate på pixlarna) och ser mer högupplöst ut på Q9an jämfört med OLED.

Kontrast för SDR på Q9an är otroligt nära OLED och jag tror knappt att jag skulle se skillnad mellan dom om.

För HDR tappar man lite djupsvärta så där behöver du har lite ljus i rummet men eftersom AG filtret är så effektivt så får du ungefär samma bild med ljus i rummet som du får helt nersläckt.

Helt utan reflektioner och det lilla glödet i svärtan som kan visa sig i HDR försvinner.

 

Som jag ser det så dom enda gångerna en OLED är en fördel är om du alltid kollar på filmer i ett helt mörkt rum eller om du är i behov av bättre betraktningsvinklar.

En OLED ser bättre ut i rummet när du går omkring än vad Q9an gör.

Q9an ser enbart bra ut rakt framifrån.

Sen för extrema kontrastrika demos så vinner alltid en OLED men frågan är hur mycket av tiden spenderar man på sånt material?

 

OLEDs tappar i bildkvalitet om du vill ha en extremt ljus bild dagtid(för SDR) med sin ABL

Q9an är heller inte perfekt till att dra på max ljusstyrka trots att det finns massor att ta av.

Ju högre ljusstyrka på Q9an ju sämre svärta får man så själva kontrasten ökar inte.

OLEDs tappar inte i kontrast om man ökar ljustyrkan.

 

välj nån av dom som passar dina behov

Du kommer ändå att byta ut OLEDen eller Q9an när väl MicoLED kommer så planera inte att behålla nån av dom i mer än max 5 år till

MicroLED kommer nog att plocka ut det bästa från båda teknikerna

0 svärta från en OLED med bra betraktningsvinklar men med bättre färger och högre ljustyrka som en LCD ger.

 

 

Edit: skulle Q9an ha lika bra betraktningsvinklar som en OLED så tippar jag på att majoriteten inte skulle se nån skillnad mellan dom.

Dom sämre betraktningsvinklarna där man ser det vanliga LCD glödet och den dassiga bilden från sidan på Q9an sätter käppar i hjulen och drar ner helthetsintrycket.

 

 

 

 

 

 

 

.


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 18:28.


#131

Postad 14 november 2018 - 18:20

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

100 kr på att mstoltz lämnar tillbaka q9fn, någon som vågar sätta emot? :)

sätter emot .

låter som han har hittat hem nu

Inga blooming trådar längre ;)



#132

Postad 14 november 2018 - 18:38

psygnoziz
  • psygnoziz
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Edit: skulle Q9an ha lika bra betraktningsvinklar som en OLED så tippar jag på att majoriteten inte skulle se nån skillnad mellan dom.

Dom sämre betraktningsvinklarna där man ser det vanliga LCD glödet och den dassiga bilden från sidan på Q9an sätter käppar i hjulen och drar ner helthetsintrycket.

 

 

 

 

 

 

I vilken vinkel börjar q9f avta i kvalite ? jag har en soffa där ett av hörnen är 10grader off centrum kommer det att påverka mycket?

.



#133

Postad 14 november 2018 - 18:39

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

En sak som också väger tyngre för LED är ju NITS....
Vad jag har hört så kan en Oled aldrig komma upp i dom NITS som en lcd/led gör...
 

Stämmer men här ser du på ett ungefär hur mycket av bildinformationen från en hel HDR film som utnytjar riktigt höga ljusnivåer

Det är inte mycket.

Merparten av all bildinformation med HDR sker innom 100 nits sen blir det mindre och mindre man ser av riktigt höga ljusnivåer.

Där det skiljer mer är med färgvolymen

 

Lånad bild där historgrammet är sparat från en UHD HDR film.

hdr_range.jpg


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 18:41.


#134

Postad 14 november 2018 - 18:44

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1

 

I vilken vinkel börjar q9f avta i kvalite ? jag har en soffa där ett av hörnen är 10grader off centrum kommer det att påverka mycket?

.

 

nästan direkt från sidan.

Även i höjdled tappar den i kontrast

men det beror på 

Har du hög ljusstyrka så ser bilden fortfarande ok ut från sidan på Q9an.

 

Ett exempel här

500M och Q9an

Q9FN_4.jpg

 

känns lite onödigt att posta den typen av bilder då bilden rakt framifrån är så pass bra

några ex här

 

Q9FN_8.jpg

 

Bladerunner 2049 Blu Ray i ett mörkt rum

500M vänster Q9FN höger

(vitballansen ändrar sig på Q9an när man tar kort)

båda har samma vitballans när man kollar på dom 

OLEDs har samma problem

Q9FN_500M_1.jpg


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 18:53.


#135

Postad 14 november 2018 - 19:04

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Posterisering (som många i usa kallar banding):

 

attachicon.gifS0455_Posterize.png

 

 

Bilden till höger är hur en Kuro ser ut om man stänger av dithering ;)

Bits utan dithering är nere på ca 6 bit ( lite högre för 500M)

Resten upp till 12bit kommer enbart från dithering brus


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 19:05.


#136

Postad 14 november 2018 - 19:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

100 kr på att mstoltz lämnar tillbaka q9fn, någon som vågar sätta emot? :)

Ha ha ha ha......satt precis och berättade för frugan att jag tyckte tv presterar otroligt bra och att jag idag inte hade sett så mycket av banding eller des som jag brukar.... visst kan ju vara önsketänkande, men som det ser ut nu är det en keeper ;) 

FAST..... Man vet ju aldrig ;) 

 

sätter emot .

låter som han har hittat hem nu

Inga blooming trådar längre ;)

 

Jag tror du har rätt ;) 
Tycker jag börjar få in rätt bra bild nu...

Spelade RDD 2 och JÄKLAR vilken bild, även i HDR......inget att klaga på här, även om jag kunde se liiite DSE , men som sagt detta förekommer ju på alla lcd/led osv....

Svärtan är otrolig..... har inte sett några tendenser till varken blooming eller clouding, inte heller några problem med filmer som har black bars .
Tv presterar väldigt bra !! :) 



#137

Postad 14 november 2018 - 19:45

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0
Vad ligger svärtan på Q9?
Har Samsung åtgärdat fusket med gamman som Vincent på hdtvtest pratade om?

#138

Postad 14 november 2018 - 20:01

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Vad ligger svärtan på Q9?
Har Samsung åtgärdat fusket med gamman som Vincent på hdtvtest pratade om?

mätte upp letterbox området med jämna mellanrum med SDR och 120nits och svärtan är oftast nära 0 men varierar lite.

dock går den aldrig över säg 9G Kuro nivå 0.003cd/m2

Ytterst sällan man ser nåt glöd alls i ett mörkt rum..och igen bara rakt framifrån...från sidan så ser den ut som vilken dass LCD som helst.

skillnadenrna mellan att kolla rakt framifrån och från sidan på Q9an  är större än vad dom är på andra LCDer. 

 

Med HDR däremot så blir svärtan lite högre men inga problem att kolla helt nersläckt där heller.

Det är bara riktiga lågljusscener som den tappar jämfört med en OLED.

 

PQ tracking i HDR är inte fixat

Men går att få ordning på ändå med olika kombinationer av att sänka backlight eller kontrast

Eller att Minska ST2084 gamman till -3

Inget rätt eller fel vilket av dom man ändrar.

Personligen tycker jag HDR bilden blir bättre om man bara sänker backlight till runt 35 av 50

Du har fortfarande över 1000 nits att ta av plus att bilden passar bättre för ett mörkt rum.

OLED som Q9 spelar ingen roll om man vill ha en behaglig HDR bild helt nersläckt.

Även på OLEDs så måste man sänka OLED light.

 

Foto från Passengers UHD Blu ray

Har för mig att jag bara sänkte backlight till 35 här

Svärtan fortfarande riktigt djup

Q9FN_Passengers%20UHD.jpg


Redigerat av sune bejas, 14 november 2018 - 20:23.


#139

Postad 14 november 2018 - 21:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag tycker att Q9FN har bättre betrakningsvinkel än dom andra jag tittat och jämfört med.
Visst...går man överdrivet åt sidan så...😉

#140

Postad 14 november 2018 - 22:28

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Nej Boxer, via bredband...
 

Hur ser bilden ut med boxer på en Q9 eller din förra Sony XE9305? Går det ens att kolla på? 



#141

Postad 14 november 2018 - 22:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hur ser bilden ut med boxer på en Q9 eller din förra Sony XE9305? Går det ens att kolla på? 

 

Absolut går det....
Dock hade vi Boxer via antenn när jag hade XE9305.....
Nu har vi Boxer via bredband vilket ger en bättre bild än antenn tycker jag.

Naturligtvis är det ju bättre på HD kanalerna, men även vanliga kanaler så funkar det bra att se på..... tv skalar upp dom riktigt bra faktiskt.
Men visst.... bilden blir ju inte bättre än vilken signal man matar den med ;) 



#142

Postad 14 november 2018 - 22:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Testa med led clear motion  digital clean view på tv-signal.

 

Med bra material tycker jag det förstör, men til tv-signal kan det funka. Den kan också användas i serier med överdrivet korn som f.eks Jessica Jones för att smootha ut det lite.


Redigerat av Demon Slayer, 14 november 2018 - 23:27.


#143

Postad 14 november 2018 - 23:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Testa med led clear motion på tv-signal.

 

Med bra material tycker jag det förstör, men til tv-signal kan det funka. Den kan också användas i serier med överdrivet korn som f.eks Jessica Jones för att smootha ut det lite.

 

Vart hittar jag det ?
Alla mina menyer är på svenska, så det kan ju kanske heta något annat ;) 

Men hade varit intressant att testa så...

EDIT: Hittade det och provade men flimrade alldeles för mycket, gjorde nästan ont i ögonen ;) 
 


Redigerat av mstoltz, 14 november 2018 - 23:23.


#144

Postad 14 november 2018 - 23:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det ger inte så stor skillnad, men jag hade min på av misstag och slog av den under en 4k film och ser mycket mer detaljer nu. Digital rensad vy heter den, du har den visst på auto så då har du haft den på til tv-tittande. Men testa slå den av på 4k och se om du upplever mera detaljer som jag gjorde.



#145

Postad 14 november 2018 - 23:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det ger inte så stor skillnad, men jag hade min på av misstag och slog av den under en 4k film och ser mycket mer detaljer nu. Digital rensad vy heter den, du har den visst på auto så då har du haft den på til tv-tittande. Men testa slå den av på 4k och se om du upplever mera detaljer som jag gjorde.

Ah, ja det ska jag testa i morgon 👍

Rn sak som jag inte blir riktigt klok på är att ibland tex om jag spelar gta5 så kan man se .... hur ska jag förklara det....som ränder horisontela linjer när man tittar mot himlen och vid sol nedgångar osv.

Det är inte banding det vet jag utan mer att det liksom inte blir en mjuk övergång mellan färgerna så att säga...
Tror det heter något i stil med gradient eller nått på engelska.

Hur blir jag av med det ?
Vet att på sony jag hade innan fanns någon inställning man slog av eller på för att det skulle försvinna.

Borde finnas något liknande på samsung ?

Redigerat av mstoltz, 14 november 2018 - 23:53.


#146

Postad 15 november 2018 - 11:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Har du på UHD color på den Hdmi inngången?

Testa pausa och skru av sharpness och se om det er det som gjör det.

Til sist om det inte funkar, följ mina inställningar for spel til punkt och pricka och se om det går bort för att utesluta att det inte är en eller annan funsjon eller för mycket av nått som gör det.

Redigerat av Demon Slayer, 15 november 2018 - 11:21.


#147

Postad 15 november 2018 - 12:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har du på UHD color på den Hdmi inngången?

Testa pausa och skru av sharpness och se om det er det som gjör det.

Til sist om det inte funkar, följ mina inställningar for spel til punkt och pricka och se om det går bort för att utesluta att det inte är en eller annan funsjon eller för mycket av nått som gör det.

 

Hej

Jag är nästan 100% säker på att UHD color är satt på alla HDMI ingångarna, men ska dubbelkolla senare ;) 
Ska även testa med sharpness som du säger, annars är det egentligen bara på GTA5 som jag mest märker av det.

Men en sak till som jag inte fattar riktigt.
Varje gång jag sätter på xbox one s och ska spela, så behöver jag gå in i settings på xboxes och kryssa ur rutan "tillåt HDR" och sedan kryssa i den igen för att spelet ska starta upp med HDR.

Vet inte om det är själva tv som inte kommer ihåg att spelet ska spelas med HDR eller om det är själva spelet eller xbox ?

Alla inställningar ser ut att vara rätt.

Sen en sak till, wow vilken grafik RDD 2 har, och att spela det i HDR på Q9FN är ju magisk !!!!!
Q9FN levererar verkligen här.... en fröjd att spela :) 



#148

Postad 15 november 2018 - 13:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det låter som en X-box spesifik grej. Jag har inte xbox så kan inte hjälpa med det tyvärr. Har också en hake i PS4 och den stannar ikryssad.

 

Kopplar du rätt in i oneconnect-box? Isåfall är det igentligen bara att testa med annan kabel och så googla problemet om det inte hjälper.



#149

Postad 15 november 2018 - 13:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det låter som en X-box spesifik grej. Jag har inte xbox så kan inte hjälpa med det tyvärr. Har också en hake i PS4 och den stannar ikryssad.

Kopplar du rätt in i oneconnect-box? Isåfall är det igentligen bara att testa med annan kabel och så googla problemet om det inte hjälper.


Ja min stannar också ikryssad, men jag är tvungen att kryssa ur och sedan i hdr rutan igen, inne på inställningarna i xbox för att hdr ska aktiveras .

Jag kör direkt in i one connect från xbox one s.

Får goggla och se om jag hittar nån lösning

#150

Postad 15 november 2018 - 21:58

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej

Jag är nästan 100% säker på att UHD color är satt på alla HDMI ingångarna, men ska dubbelkolla senare ;)
Ska även testa med sharpness som du säger, annars är det egentligen bara på GTA5 som jag mest märker av det.

Men en sak till som jag inte fattar riktigt.
Varje gång jag sätter på xbox one s och ska spela, så behöver jag gå in i settings på xboxes och kryssa ur rutan "tillåt HDR" och sedan kryssa i den igen för att spelet ska starta upp med HDR.

Vet inte om det är själva tv som inte kommer ihåg att spelet ska spelas med HDR eller om det är själva spelet eller xbox ?

Alla inställningar ser ut att vara rätt.

Sen en sak till, wow vilken grafik RDD 2 har, och att spela det i HDR på Q9FN är ju magisk !!!!!
Q9FN levererar verkligen här.... en fröjd att spela :)

Just RDR2 ska se riktigt dåligt ut i HDR på XBOX One. För mig och många andra så blir bilden urvattnad med HDR aktiverat. Ska vara ett problem med själva spelet och som förhoppningsvis går att patcha bort. Men kul om det ser bra ut med Q9FN i alla fall.

Redigerat av Samplehead, 15 november 2018 - 21:59.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.