Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gör strömkablar verkligen skillnad i en anläggning

199 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#101

Postad 09 mars 2021 - 21:33

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Nej det såg jag. Förtydligade bara för att undvika missförstånd (pga trådens topic).

 

Angående vinyl så är signalnivån mellan spelare och RIAA extremt låg, så signalen är mycket mer störningskänslig än line-level från t ex en CD/DVD/Bluray-spelare, dator eller DAC osv.

OK :) på 1

På 2 svarar vi: därav mitt exempel om nät- vinylkabel. Ska man höra nån störning så borde det vara störst chans där.



#102

Postad 09 mars 2021 - 21:39

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Finns ju redan en kabelstandard/apparat-konstruktion för "störiga" miljöer inom ljudteknik.

 

Balanserad XLR  :rolleyes: Kablarna brukar vara rätt billiga per meter dok  :D


Redigerat av TijY, 09 mars 2021 - 21:40.


#103

Postad 11 mars 2021 - 11:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag lägger ut detta review om Wire world elkablar förr det är helt nytt review.
Ja subjektivt så det håller.

Det som återkommer gång på gång om elkablar är romkänslan. Jag frågar om detta kan mätas? Altså romkänsla och ljudperspektiv dimension etc.


Bara en fråga.

https://youtu.be/_G4eDQ-kP3U

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 11:25.


#104

Postad 11 mars 2021 - 11:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Det som återkommer gång på gång om elkablar är romkänslan. Jag frågar om detta kan mätas? https://youtu.be/_G4eDQ-kP3U


Fråga Jack Sparrow.

Skämt och sido, är det något i Audioholics video som du har synpunkter på? Om inte så har trådskaparen fått svar på sin fråga, dvs det är ingen skillnad.

#105

Postad 11 mars 2021 - 12:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Fråga Jack Sparrow.
Skämt och sido, är det något i Audioholics video som du har synpunkter på? Om inte så har trådskaparen fått svar på sin fråga, dvs det är ingen skillnad.

5.11 kommer han Gene dragande med Kraftverket igen, och alla km elen har vandrat.

Til informasjon, vi har något som kallas VEKSELSTRØM. uppfunnit av Tesla.

Dermed rasar objetisternas hela vägen från sentralen i km.
(Den historien rasar också ihop när vi pratar om jitter bits datapaket och nätverk,men det är en annan historia.)

Han nämner inte skärmingen???


At elkablar inte vanligtvis har ferriter som han rekommenderar har också en förklaring.

Både Supra och Audioquest har CE godkända kablar. CE er europeiska godkända elkablar. Och det är bättre enn den godkänning Gene nämner, somm jag tror är amerikansk sertifisering.

Alla dom stora är godkända med CE.. Supra, Audioquest, ifI, wireworld, Chord, Isotek etc.

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 12:34.


#106

Postad 11 mars 2021 - 12:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

5.11 kommer han Gene dragande med Kraftverket igen, och alla km elen har vandrat.
Til informasjon, vi har något som kallas VEKSELSTRØM. uppfunnit av Tesla.
Dermed rasar objetisternas hela vägen från sentralen i km.
(Den historien rasar också ihop när vi pratar om jitter bits datapaket och nätverk,men det är en annan historia.)
Han nämner inte skärmingen???
At elkablar inte vanligtvis har ferriter som han rekommenderar har också en förklaring.
Både Supra och Audioquest har CE godkända kablar. CE er europeiska godkända elkablar.

Han är säljare (eller åtminstone varit) och får betalt för att lovorda produkter i sina ”reviews”. Vad i detta gör det han säger till sanning?

Och han lever på lättlurade personer som går på det han säger.

Samtliga Biltemas kablar är också CE-märkta ;)

#107

Postad 11 mars 2021 - 12:41

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Han är säljare (eller åtminstone varit) och får betalt för att lovorda produkter i sina ”reviews”. Vad i detta gör det han säger till sanning?
Och han lever på lättlurade personer som går på det han säger.
Samtliga Biltemas kablar är också CE-märkta ;)

Det är alltid en passande fråga i Subjektiva reviews.. Hur mycket får en person som betalning för att anmälda ett kabelserie???

Det är jag enig i. Samstundes värkar Steve mycket mer trovärdig änn Gene när han rapporterar något Classe, Denon produkt.

Det kan bero på att Steve är en mycket bättre anmäldare.. Audioholics har däremot många andra som är mycket goda til att anmälda...

Gene har ju så mycket kunskap, därför provocerar det når han kommer med usannheter.. vekselstrøm skulle jo göra att alla km från kraftverk-sentralen inte ble nämnd. Och at några inte är CE godkända är annorlunda än att alla dom kända Är EU godkända...

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 12:52.


#108

Postad 11 mars 2021 - 12:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 3
Förstår verkligen inte det du skriver om växelström. Använd engelska om det behövs. Nu är orden och sammanhangen lika flummiga som teorierna som kabeltillverkare använder.

Redigerat av Supernaut77, 11 mars 2021 - 12:59.


#109

Postad 11 mars 2021 - 13:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det vore ju bra att sluta gissa och tro en massa samt hänvisa till betalda reviews som fakta.

Men vi har inte växelström, vi har växelspänning.
Växelström flyter när du ansluter en elektriskt ledande krets.

Och vad har växelspänningen i ledningsnätet med ljudet att göra?
Framför allt, hur skulle en dyrare kabel kunna påverka ljudet till skillnad mot en billigare? Förutsatt att kabeln inte är skadad.

#110

Postad 11 mars 2021 - 14:21

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 4

Kan inte någon kabelivrare, en enda gång verifiera sina slutsatser med en blindprovning i stället för en massa prat om stramare bas och svärta? verkar inte så, har bara sett motsatsen. Samma "gurus" hör inte skillnad mellan två CD-spelare blint.

 

Minns en diskussion om korrekt fas på nätkablar (vända kontakten rätt). De som hävdade stört skillnad var tvungna att köpa ett dyrt instrument för att göra "rätt". Sen var det natt-och-dag skillnader när man visste....


Redigerat av Brinke, 11 mars 2021 - 14:35.


#111

Postad 11 mars 2021 - 14:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Förstår verkligen inte det du skriver om växelström. Använd engelska om det behövs. Nu är orden och sammanhangen lika flummiga som teorierna som kabeltillverkare använder.

Flummig ja, jag är norsk. Och ja det är mycket svårt att skriva korrekt svenska. Jag googlar rätt ofta ord med ä etc. Och på norsk kallar vi det vekselstrøm.

Omm ni tycker kan jag skriva på norsk. Jag provar skriva svenska förr att folk här inne har krävt det.

-Hur svårt kan det vara att skriva svenska? Typ

Och när jag lånar ett norsk ord. Vekselstrøm.. så arresteras jag, förr det var förr flummigt att fatta.

Jag googlade faktiskt engelska och svenska. Men Google translation är inte alltid perfekt.

vekselstrøm-växelström-
alternating current

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 14:37.


#112

Postad 11 mars 2021 - 14:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Flummig ja, jag är norsk. Och ja det är mycket svårt att skriva korrekt svenska. Jag googlar rätt ofta ord med ä etc. Och på norsk kallar vi det vekselstrøm.
Omm ni tycker kan jag skriva på norsk. Jag provar skriva svenska förr att folk här inne har krävt det.
-Hur svårt kan det vara att skriva svenska? Typ
Och när jag lånar ett norsk ord. Vekselstrøm.. så arresteras jag, förr det var förr flummigt att fatta.
Jag googlade faktiskt engelska och svenska. Men Google translation är inte alltid perfekt.

Från norska Wikipedia
Vekselspenning vert ofte feilaktig blanda saman med vekselstraum.

#113

Postad 11 mars 2021 - 14:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Från norska Wikipedia
Vekselspenning vert ofte feilaktig blanda saman med vekselstraum.

Det der er nynorsk, eller gammalnorsk om du vil.

Vi bruker ordet strøm om spenning både skriftlig og i dagligtale.
Står også på Wikipedia.

Nå er vi offtopic så det holder på firkantet ordhuggeri.

https://no.m.wikiped...iki/Vekselstrøm

Jag är klar över att båda Wikipedia och Google kan ha fel. Och jag antar att vekselspenning er det korrekte fagspråket.

Kan vi skippa detta nu??

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 14:47.


#114

Postad 11 mars 2021 - 14:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

vekselstrøm-växelström-
alternating current

Ja?

#115

Postad 11 mars 2021 - 14:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Flummig ja, jag är norsk. Och ja det är mycket svårt att skriva korrekt svenska. Jag googlar rätt ofta ord med ä etc. Och på norsk kallar vi det vekselstrøm.

Omm ni tycker kan jag skriva på norsk. Jag provar skriva svenska förr att folk här inne har krävt det.

-Hur svårt kan det vara att skriva svenska? Typ

Och när jag lånar ett norsk ord. Vekselstrøm.. så arresteras jag, förr det var förr flummigt att fatta.

Jag googlade faktiskt engelska och svenska. Men Google translation är inte alltid perfekt.

vekselstrøm-växelström-
alternating current

Ofta så sägs det växelspänning eller växelström om man pratar om vad som finns i vägguttaget. Alla fattar vad som menas (nästan). Sen när man kommer in på detaljer så låter det språkligt bättre när man skiljer på ström och spänning. 



#116

Postad 11 mars 2021 - 14:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Poenget mitt med Veksel-Spenning er at argumentet til Gene om kablar på Kraftverket gjennom X antall km..
som ständigt repeteras av objektiva... Inte har någon betydelse i växelspänning...

Då kann like gärna den sista meteren eller kursen? HA betydning.https://no.m.wikiped.../Kurs_(elektro)

Nu la jag inn definition på kurs, då detta är omöjligt att översätta korrekt via Google.

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 14:59.


#117

Postad 11 mars 2021 - 15:23

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Flummig ja, jag är norsk. Och ja det är mycket svårt att skriva korrekt svenska. Jag googlar rätt ofta ord med ä etc. Och på norsk kallar vi det vekselstrøm.

Omm ni tycker kan jag skriva på norsk. Jag provar skriva svenska förr att folk här inne har krävt det.

-Hur svårt kan det vara att skriva svenska? Typ

Och när jag lånar ett norsk ord. Vekselstrøm.. så arresteras jag, förr det var förr flummigt att fatta.

 

Det var inte flummigt att det var norska. men detta förstår jag inte alls:

 

 

5.11 kommer han Gene dragande med Kraftverket igen, och alla km elen har vandrat.

Til informasjon, vi har något som kallas VEKSELSTRØM. uppfunnit av Tesla.

Dermed rasar objetisternas hela vägen från sentralen i km.
(Den historien rasar också ihop när vi pratar om jitter bits datapaket och nätverk,men det är en annan historia.)

 

Ett argument mot att strömkablar spelar roll är att växelströmmen färdas flera km innan vägguttaget. Låter vettigt. Men du skriver något om motsatsen? Verifiera ditt påstående i så fall med en vedertagen fysisk teori tack.

 

En fullgod kabel borde överföra den spänning man har i vägguttaget till sin stereokomponent utan att ändra frekvens från 50Hz och behålla spänningen. Varför ska inte en vanlig kabel kunna göra det? 


Redigerat av Supernaut77, 11 mars 2021 - 15:26.


#118

Postad 11 mars 2021 - 16:21

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det var inte flummigt att det var norska. men detta förstår jag inte alls:

 

Ett argument mot att strömkablar spelar roll är att växelströmmen färdas flera km innan vägguttaget. Låter vettigt. Men du skriver något om motsatsen? Verifiera ditt påstående i så fall med en vedertagen fysisk teori tack.

 

En fullgod kabel borde överföra den spänning man har i vägguttaget till sin stereokomponent utan att ändra frekvens från 50Hz och behålla spänningen. Varför ska inte en vanlig kabel kunna göra det? 

 

Argumentet hade stämd om det var Edisons Likström.. Men Vi använder Växelström på det mesta, och då har avstånd inte mycket att seja... Det är enklare att jobba med Växelström.

 

I änkla ord så är situationen i DITT säkringskåp och Kurs (och även tex 1 meter hifi elkabel) lika viktigt.

Växelström – Wikipedia

Likströmsegenskaperna (låga förluster) utnyttjas sedan under själva överföringen och energin omvandlas på mottagarsidan tillbaka till växelströmsenergi. Ytterligare exempel där likström är en attraktiv strömart är vid motordrift med högt ställda krav på möjligheterna att exempelvis styra och kontrollera startförlopp och varvtal. I vissa fall är likström den enda möjliga strömarten, till exempel för elektrokemiska processer.

 

Men knappast annars viktig dvs 1000km, därför är argumentet--- Hur tror ni att siste metern har något att seja, efter 1000km i kraftledning---- Fel.

Gene vet nog detta, men är frästande i både netvärk och El och tala om 1000km med ström och signal...

Men detta är fel, och fördummande prat...


Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 16:31.


#119

Postad 11 mars 2021 - 16:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Argumentet hade stämd om det var Edisons Likström.. Men Vi använder Växelström på det mesta, och då har avstånd inte mycket att seja... Det är enklare att jobba med Växelström.

 

I änkla ord så är situationen i DITT säkringskåp och Kurs (och även tex 1 meter hifi elkabel) lika viktigt.

Växelström – Wikipedia

Likströmsegenskaperna (låga förluster) utnyttjas sedan under själva överföringen och energin omvandlas på mottagarsidan tillbaka till växelströmsenergi. Ytterligare exempel där likström är en attraktiv strömart är vid motordrift med högt ställda krav på möjligheterna att exempelvis styra och kontrollera startförlopp och varvtal. I vissa fall är likström den enda möjliga strömarten, till exempel för elektrokemiska processer.

 

Men knappast annars viktig dvs 1000km, därför är argumentet--- Hur tror ni att siste metern har något att seja, efter 1000km i kraftledning---- Fel.

Gene vet nog detta, men är frästande i både netvärk och El och tala om 1000km med ström och signal...

Men detta är fel, och fördummande prat...

Kan du sluta länka till Wikipedia? Och varför klipper du bara ut de delar som du TROR har betydelse för din övertygelse?

 

Varför blandar du in högspänningsteknik som inte har det minsta med våra kraftledningar att göra? Det är totalt ointressant i denna fråga.

 

Så vad har en 1,5m Wireworld, Audioquest etc dyrkabel för någon som helst egenskap som gör att strömmen skulle flöda bättre eller mindre påverkad än genom en "enkel" standardkabel?

Detta då förutsatt att standardkabeln (kan även den vara skärmad) är hel.



#120

Postad 11 mars 2021 - 16:52

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

 

 

En fullgod kabel borde överföra den spänning man har i vägguttaget till sin stereokomponent utan att ändra frekvens från 50Hz och behålla spänningen. Varför ska inte en vanlig kabel kunna göra det? 

Fortfarande inget svar. 

 

Resonemang med koppling till fysik tack.



#121

Postad 11 mars 2021 - 17:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Kan du sluta länka till Wikipedia? Och varför klipper du bara ut de delar som du TROR har betydelse för din övertygelse?

 

Varför blandar du in högspänningsteknik som inte har det minsta med våra kraftledningar att göra? Det är totalt ointressant i denna fråga.

 

Så vad har en 1,5m Wireworld, Audioquest etc dyrkabel för någon som helst egenskap som gör att strömmen skulle flöda bättre eller mindre påverkad än genom en "enkel" standardkabel?

Detta då förutsatt att standardkabeln (kan även den vara skärmad) är hel.

 

Omm du retas av att jag länkar til wikipedia så forstår jag inte varför. Jag skall nämna att jag dog inte själv har funnit ut detta. Det är elektroingeniörer på hifisentralen och annat som har nämd detta och förklarat.. Det är lika stor oenighet där inne om såkallade hifi elkablar skall nämnas och folk med kunnskap i båda lägrar.

 

Och jag vet inte allt hvad en dyrare elkabel har att seja.. Metallerna som används etc vet jag inte hvarför skulle ha någon effekt. Men jag bemärker mej att många jag respekterar... hör skillnad.. Zero fidelty, Next best thing, Steve, Paul Mcgowan etc hör skillnad..

 

Mätergänget som Audioholics, Amir, Zrewievs menar att det inte är skillnad.... Hur mycket dom har lyssnat kann man fråga sej. Det är också värd att fråga sej, om mätningar fångar upp rumkanslan som så många hevdar att gynnast av Elförbettringar med kablar etc.. 

 

Skärming av elkablar tror jag deremot är änkelt att seja har en effekt. Men om det är hörbart varierar och beror på massa omständigheter i hemmet och hifi utrustning...

 

Jag tror även racks, stabilisärning etc kan ha en effekt, men inte mätbart hvad jag vet... Men igen det är något helt annat..

Racks som är horisontala vs vertikala till eksempel, detta har med akustik att göra... Det sista dvs horisontalt är nog mätbart.....


Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 17:22.


#122

Postad 11 mars 2021 - 17:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Själv omm jag och även andra inte vet allt om hvarför det funkar bättre, så är det vell bevis nog om det hörs Skillnad.. Dom flesta butiker har retur-rätt.. Dom som inte tror på käisarens nya kläder får väl pängarna tilbaka?

Paul Mcgowan, och även Emotiva, slänger stora toraidor transformatorer i Dacs, Preamps, CD spellare..
Detta är vel heller inte bevisat gynnast i teknikens värld.

Men dom hör vinsten av det, så då slänger dom tung strömförsyning inn i själv dom enkla produkterna...

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 19:03.


#123

Postad 11 mars 2021 - 18:02

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Mina elkablar är frälsta av Påven. j*vlar va bra ljudet det har blivit. Aldrig att ni som inte lyssnat kan ens förstå vilken skillnad det är. Helt fantastisk omätbar skillnad i 5D separation från högtalarna. Inga onda stömandar som kommer in i min förstärkare här inte. Bor väldigt nära en kyrkogård. Kanske ingen skillnad om man bor långt bort ifrån kyrkogården. 



#124

Postad 11 mars 2021 - 18:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

folk med kunnskap i båda lägrar.


Näe.

Det är också värd att fråga sej, om mätningar fångar upp rumkanslan som så många hevdar att gynnast av Elförbettringar med kablar etc..


Det är högtalarna som återskapar rumskänslan, såklart inte... elsladden.

#125

Postad 11 mars 2021 - 18:15

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ännu bättre det är hjärnan som skapar rumskänslan. Högtalarna återger bara signalen från sin position i rummet 



#126

Postad 11 mars 2021 - 18:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Mina elkablar är frälsta av Påven. j*vlar va bra ljudet det har blivit.

 

Hur låter Hardrock Hallelujah med de?

 

Ännu bättre det är hjärnan som skapar rumskänslan. Högtalarna återger bara signalen från sin position i rummet

 

Ja jo, menade komponenter i hifi-anläggningen iofs. Fast ljudbild är en bättre beskrivning än rumskänsla kanske.



#127

Postad 11 mars 2021 - 18:34

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Hur låter Hardrock Hallelujah med de?

 

 

Saknar lite rymdkänsla bara. Tror ni man kan köpa Elon Musk's tårar och skvätta på diskanten? 


Redigerat av TijY, 11 mars 2021 - 18:37.


#128

Postad 11 mars 2021 - 19:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Saknar lite rymdkänsla bara. Tror ni man kan köpa Elon Musk's tårar och skvätta på diskanten? 

 

 

Koppla upp via Starlink, så kommer all rymdkänsla tillbaks.



#129

Postad 11 mars 2021 - 19:26

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

För tredje gången så vill jag att ni håller er till trådens ämne.

Detta utan en massa raljerande inlägg oavsett åt vilket "håll" de är riktade.

Det är sista gången som jag säger till  nu, nästa gång låses tråden.

 

Tack för visad hänsyn.



#130

Postad 11 mars 2021 - 19:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0


För tredje gången så vill jag att ni håller er till trådens ämne.

Detta utan en massa raljerande inlägg oavsett åt vilket "håll" de är riktade.

Det är sista gången som jag säger till  nu, nästa gång låses tråden.

 

Tack för visad hänsyn.

Vi kanske kan döpa om tråden att generellt diskutera ljudpåverkan och inte bara kablage?

För jag blev högst nyfiken på hur en horisontellt placerad utrustning mätbart skulle kunna påverka signalen.

 



Omm du retas av att jag länkar til wikipedia så forstår jag inte varför. Jag skall nämna att jag dog inte själv har funnit ut detta. Det är elektroingeniörer på hifisentralen och annat som har nämd detta och förklarat.. Det är lika stor oenighet där inne om såkallade hifi elkablar skall nämnas och folk med kunnskap i båda lägrar.

 

Och jag vet inte allt hvad en dyrare elkabel har att seja.. Metallerna som används etc vet jag inte hvarför skulle ha någon effekt. Men jag bemärker mej att många jag respekterar... hör skillnad.. Zero fidelty, Next best thing, Steve, Paul Mcgowan etc hör skillnad..

 

Mätergänget som Audioholics, Amir, Zrewievs menar att det inte är skillnad.... Hur mycket dom har lyssnat kann man fråga sej. Det är också värd att fråga sej, om mätningar fångar upp rumkanslan som så många hevdar att gynnast av Elförbettringar med kablar etc.. 

 

Skärming av elkablar tror jag deremot är änkelt att seja har en effekt. Men om det är hörbart varierar och beror på massa omständigheter i hemmet och hifi utrustning...

 

Jag tror även racks, stabilisärning etc kan ha en effekt, men inte mätbart hvad jag vet... Men igen det är något helt annat..

 

Racks som är horisontala vs vertikala till eksempel, detta har med akustik att göra... Det sista dvs horisontalt är nog mätbart.....

Nu är vi åter inne på tro och hänvisning till betalda subjektiva åsikter på Youtube.

 

En sak som jag blev väldigt nyfiken på som sagt är hur utrustningens placering horisontalt/vertikalt skulle kunna påverka akustiken och mätresultat, det var något helt nytt för mig.



#131

Postad 11 mars 2021 - 21:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vi kanske kan döpa om tråden att generellt diskutera ljudpåverkan och inte bara kablage?
För jag blev högst nyfiken på hur en horisontellt placerad utrustning mätbart skulle kunna påverka signalen.


Nu är vi åter inne på tro och hänvisning till betalda subjektiva åsikter på Youtube.

En sak som jag blev väldigt nyfiken på som sagt är hur utrustningens placering horisontalt/vertikalt skulle kunna påverka akustiken och mätresultat, det var något helt nytt för mig.

Jag hoppas det är ok förr moderator att jag svarar.

Horisontal rack har allt med Akustik att göra, og kan säkert mätas i et rum.
(Jag har tv imellan själv, då det är hembio/stereo kombination men det är bäst att inte ha det,eller ha lågt rack och tv på väggfäste tex.)

Detta är jag helt säker på altså akustik, elkablar bara ställer jag frågan omm, då jag inte har provat själv. Men jag är nyfiken.

Därför har många Ampar och anläggning på gulvet eller horisontalt rack...

Helt i början talas det om akustiska fördelar med hifi på gulv eller horisontalt, eller också på sidan.

Det är första ämnet efter hälsningar, -1 01:55
Dom pratar också om elkablar, dom har båda hört skillnad. Men bara en av dom på strömrensare, och ingen på Kabel holdare....

https://youtu.be/4d-VZSaVbAc

Redigerat av Danke, 11 mars 2021 - 21:52.


#132

Postad 11 mars 2021 - 21:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Skulle uppskatta några egna åsikter kring strömkablar, inte bara länkar till prat på YouTube. Har själv kortat av strömkablarna för att slippa härvor, ser bättre ut men hör ingen skillnad. (hyllor i annan tråd please...)


Redigerat av Brinke, 11 mars 2021 - 21:50.


#133

Postad 12 mars 2021 - 10:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Fast är sådana åsikter eller ”intryck” verkligen intressanta, dvs ger det dig någon värdefull information?

Om någon skriver ”elkabel X ger bergfast bas och öppet ljud”, utgår du ifrån att det stämmer?

Dyra elkablar tillverkas för att det finns en marknad, dvs folk som köper det. Precis som med andra kablar drivs det av marknadsföring och väldigt höga marginaler, dvs det är väldigt ”intressant” att sälja.

Svaret ovan än inte off topic, utan handlar om trådskaparens frågeställning.

#134

Postad 12 mars 2021 - 10:40

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Fast är sådana åsikter eller ”intryck” verkligen intressanta, dvs ger det dig någon värdefull information?

Om någon skriver ”elkabel X ger bergfast bas och öppet ljud”, utgår du ifrån att det stämmer?

Dyra elkablar tillverkas för att det finns en marknad, dvs folk som köper det. Precis som med andra kablar drivs det av marknadsföring och väldigt höga marginaler, dvs det är väldigt ”intressant” att sälja.

Svaret ovan än inte off topic, utan handlar om trådskaparens frågeställning.

Om det var mitt inlägg du hänvisar till. Som jag skrev senast igår, kan någon kabelivrare verifiera det de kommer fram till i en blindtest, eller måste man veta vad för kabel man lyssnar på. Tror själv inte på några skillnader och hör dem inte. Så trådens fråga = nej för min del. Andra säger ja men länkar till YouTube....



#135

Postad 12 mars 2021 - 11:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Nu är det ju i och för sig tunt med kabelivrare i den här tråden.....man kanske skulle låna hem nått dyrt och köra en blindprovning...bara för skoj.



#136

Postad 12 mars 2021 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ett korrekt konstruerat blindtest är förstås enda sättet att bevisa att särskilda strömkablar gör hörbar skillnad. Här ligger bevisbördan givetvis på de som påstår att det finns hörbar skillnad. Allt annat saknar trovärdighet. 



#137

Postad 12 mars 2021 - 11:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 695 inlägg
  • 0

Jag brukar lägga pengar där jag får mest tillbaka för det. Ibland kan dock andra saker än ren ljudkvalitet spela in, som hur en sak ser ut eller vilken storlek den har fysiskt, men dom flesta har ju strömkablar bakom apparaterna. Flertalet här inne har ju inte endgame högtalare/förstärkare/dämpning/kalibrering så varför man ska lägga en enda krona på en sladd bakom apparaten om man inte hör skillnad, är för mig en gåta. Det finns garanterat andra saker som ger mer skillnad än att byta en strömsladd....t.ex att flytta en blomma 20cm.

 

En av mina första subbkablar var en billig skitkabel, och med den så brummade min subb. Jag bytte till en supra och subben slutade brumma. Det var troligtvis undermåligt konstruerad kabel och i sådana tillfäller gör det skillnad, och det hade man lätt kunnat ta i en blindtest.



#138

Postad 12 mars 2021 - 12:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hur är det med kablarna bakom 230-vägguttaget som går till elcentralen, finns det dom som byter ut dom mot finkablar?



#139

Postad 12 mars 2021 - 12:23

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Ett korrekt konstruerat blindtest är förstås enda sättet att bevisa att särskilda strömkablar gör hörbar skillnad. Här ligger bevisbördan givetvis på de som påstår att det finns hörbar skillnad. Allt annat saknar trovärdighet.


👍

#140

Postad 12 mars 2021 - 12:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Om det var mitt inlägg du hänvisar till. Som jag skrev senast igår, kan någon kabelivrare verifiera det de kommer fram till i en blindtest, eller måste man veta vad för kabel man lyssnar på. Tror själv inte på några skillnader och hör dem inte. Så trådens fråga = nej för min del.


Jaså, ok. Trodde du menade min länk till Audioholics, men ja annars hålller jag med.

#141

Postad 12 mars 2021 - 13:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Bland det mest absurda jag sett

 

image.png.c9ea6488f9fd032b3431ecdde9ddb53b.png



#142

Postad 12 mars 2021 - 14:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ett korrekt konstruerat blindtest är förstås enda sättet att bevisa att särskilda strömkablar gör hörbar skillnad. Här ligger bevisbördan givetvis på de som påstår att det finns hörbar skillnad. Allt annat saknar trovärdighet. 

 

Det behöver inte bevisa någon ting.. Det kan till exempel vara din förstärkare som har bra innbygd strömforsyning och filtrerare... Mens andra kan ha problem båda hemma och med försterkare..

 

Rätt många Förstärkare har mycket lätt för att ha störningar, iså tillfället hjälper nog skärming av alla kablar..

 

Min Supra Sublink tok bort alla störningar på XTZ sub, Argons billigaste subkabel hadde störningar..

Detta är ju lätt hörbart i en blindtest... Men en annan Sub kanske derimot inte...

 

Kom inte med "Behöver bara att bygga hifi ordentligt!" Alla hifi producenter gör sitt bästa, men beroende på funktioner som skall in i en låda, och elförsyning och Watt så är det inte alltid lika enkelt..

 

Enklare med en liten Dac till exempel enn en svär amplifier som är lite Sweitzerkniv.... 


Redigerat av Danke, 12 mars 2021 - 14:28.


#143

Postad 12 mars 2021 - 15:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det behöver inte bevisa någon ting.. Det kan till exempel vara din förstärkare som har bra innbygd strömforsyning och filtrerare... Mens andra kan ha problem båda hemma och med försterkare..

 

Rätt många Förstärkare har mycket lätt för att ha störningar, iså tillfället hjälper nog skärming av alla kablar..

 

Min Supra Sublink tok bort alla störningar på XTZ sub, Argons billigaste subkabel hadde störningar..

Detta är ju lätt hörbart i en blindtest... Men en annan Sub kanske derimot inte...

 

Kom inte med "Behöver bara att bygga hifi ordentligt!" Alla hifi producenter gör sitt bästa, men beroende på funktioner som skall in i en låda, och elförsyning och Watt så är det inte alltid lika enkelt..

 

Enklare med en liten Dac till exempel enn en svär amplifier som är lite Sweitzerkniv.... 

 

 

Vad är det för skitförstärkare?

 

t.o.m en billig Amazon Basics har filtrering.

 

se gärna denna video

https://www.youtube....Q22BxjA-T4&t=2s

 

Men OM man nu skulle ha en dålig förstärkare eller annan elektronik som behöver strömkablar som står emot störning dvs skärmade kablar så kostar det inte mycket pengar att köpa skärmad kabel... man behöver inte köpa dyra Supra eller ännu dyrare för att få skärmade kablar...



#144

Postad 12 mars 2021 - 16:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vad är det för skitförstärkare?

t.o.m en billig Amazon Basics har filtrering.

se gärna denna video
https://www.youtube....Q22BxjA-T4&t=2s

Men OM man nu skulle ha en dålig förstärkare eller annan elektronik som behöver strömkablar som står emot störning dvs skärmade kablar så kostar det inte mycket pengar att köpa skärmad kabel... man behöver inte köpa dyra Supra eller ännu dyrare för att få skärmade kablar...

Supra är vel inte dyrt? Kostar samma som en skaplig signalkabel. Ca 500+- men jag förstår att det är dyrt for somliga. Alt är relativt.

Jag skal ha Supra kabel och grendosa. Och Audioquest Nrg Y till amparna, och Supra till sub.

Men först skall jag ha Dac och hörlursförstärkare...

Om tråden lever ännu kan jag försöka att meddela min uppfattning utan placebo spöken....

Jag känner denna killen, och han har många fina reviews, rekommenderas..
Här testar han med Mic och opptak av fabriksladden och Audioquest Nrg Y som är rimligaste Audioquest.

https://youtu.be/Q6P4_Ofouuw

Redigerat av Danke, 12 mars 2021 - 16:43.


#145

Postad 12 mars 2021 - 17:12

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Det behöver inte bevisa någon ting.. Det kan till exempel vara din förstärkare som har bra innbygd strömforsyning och filtrerare... Mens andra kan ha problem båda hemma och med försterkare..

 

Rätt många Förstärkare har mycket lätt för att ha störningar, iså tillfället hjälper nog skärming av alla kablar..

 

Min Supra Sublink tok bort alla störningar på XTZ sub, Argons billigaste subkabel hadde störningar..

Detta är ju lätt hörbart i en blindtest... Men en annan Sub kanske derimot inte...

 

Kom inte med "Behöver bara att bygga hifi ordentligt!" Alla hifi producenter gör sitt bästa, men beroende på funktioner som skall in i en låda, och elförsyning och Watt så är det inte alltid lika enkelt..

 

Enklare med en liten Dac till exempel enn en svär amplifier som är lite Sweitzerkniv.... 

Håller med att en blindtest inte behöver säga något generellt, men om kabel X gör skillnad i en given anläggning, ja, upp till bevis. Inte bara brum utan "luft i ljudbilden, tightare bas". Skärmning kan minska problem med inducerat brum överfört till signalkablar, men det behövs inte en massa konstigheter för att överföra 50 hz AC.

 

Supra Sublink är ju en signalkabel och inte en strömkabel...



#146

Postad 12 mars 2021 - 17:25

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Håller med att en blindtest inte behöver säga något generellt, men om kabel X gör skillnad i en given anläggning, ja, upp till bevis. Inte bara brum utan "luft i ljudbilden, tightare bas". Skärmning kan minska problem med inducerat brum överfört till signalkablar, men det behövs inte en massa konstigheter för att överföra 50 hz AC.
 
Supra Sublink är ju en signalkabel och inte en strömkabel...


Ja men eksemplet är ju om det samma gäller för elkablar som är skärmade...

Subwoofer som är lågfrekvent och massa Watt har lätt för att plukka opp störningar. Jag vet inte hur bra Ampar är på att rydda undan Störningar.

Det är delta meningar om detta, men noe som är rätt säkert är att det varierar mellan produkter.

#147

Postad 12 mars 2021 - 18:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hur är det med kablarna bakom 230-vägguttaget som går till elcentralen, finns det dom som byter ut dom mot finkablar?

Jag skulle inte säga att ingen gör det. Men det är nog inte många i så fall :) . Jag har sett kablarna från Ringhals, med det är ju inte 230 V i dom  :) .

 

Bland det mest absurda jag sett

 

image.png.c9ea6488f9fd032b3431ecdde9ddb53b.png

Jag undrar hur fötterna under kablarna påverkar ljudet ?

 

Man har säkert en stark tro på att den fungerar om man har en så gräslig pryl på golvet  :) .

 

Jag undrar om TS fått svar på sin fråga ännu?


Redigerat av Mr_Tom, 12 mars 2021 - 18:54.


#148

Postad 12 mars 2021 - 18:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 2

Ja men eksemplet är ju om det samma gäller för elkablar som är skärmade...

Subwoofer som är lågfrekvent och massa Watt har lätt för att plukka opp störningar. Jag vet inte hur bra Ampar är på att rydda undan Störningar.

Det är delta meningar om detta, men noe som är rätt säkert är att det varierar mellan produkter.

Det är en stor skillnad

 

Signalkablar: störningar (i alla fall inom det hörbara området) förstärks och spelas upp i högtalarna. Förstärkaren vet inte vad som är störningar och musik. Bra skärmning hjälper mot brum. Balanserat ännu mer immunt mot störningar.

 

Strömkablar: kraftaggregatet vill ha nätspänning 50Hz bara. Allt annat kan filtreras bort. AC konverteras sen till DC med lägre spänning som sen används av utgångsstegen. Kan filtreras i flera steg.

 

Det är därför det är så svårt att förstå hur strömkablar kan låta olika. Rymd, timing, svärta....



#149

Postad 12 mars 2021 - 19:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Bland det mest absurda jag sett

 

image.png.c9ea6488f9fd032b3431ecdde9ddb53b.png

Lät för tjockt för min smak :D



#150

Postad 12 mars 2021 - 19:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Är det en säl eller en boaorm som ätit?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.