Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Buchardt Audio-klubben

160 svar till detta ämne buchardt s400 s300 s200 buchardtaudio buchardt audio buchardt denmark
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Buchardt S300 MKII (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Buchardt S400 (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser

#51

Postad 08 september 2019 - 07:15

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Jag tror också din NAD räcker till s400. Vill du absolut prova Hegel har jag en h80 till salu :). Den är uppmätt till drygt 160w i 4ohm av hifi&musik. Den går att köra som slutsteg om du gillar ingångarna på NAD:en.

#52

Postad 09 september 2019 - 17:23

biljud
  • biljud
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Förr sa man att Nad är underspecade när det kommer till watt. De har mer effekt än angivet. Man pratade om "Nadwatt". Jag vet inte om det påståendet gäller dagens Nad-förstärkare.

100W borde räcka för S400. Ge högtalarna minst 50 timmar innan du byter förstärkare. Dels hinner de bli inspelade (om det fenomenet finns) och dels hinner du lyssna in dig på kombinationen Nad + S400.

Själv har jag en Lyngdorf med rumskorrigering. Lyngdorf kostar egentligen orimligt mycket, men efter att ha haft denna förstärkare ett tag kan jag inte tänka mig att vara utan rumskorrigering.

 

 

 

 

Tack för ditt svar (och tack också till dig, dirtpop). 

 

Jag har som sagt övervägt bl a Hegel som ett av förstahandsalternativen, om det efter provlyssning beslutas om förstärkarbyte. Detta delvis för att flertal Hegel har (i tillägg till andra - för mig viktiga - kriterier uppfyllda) inbyggd Airplay och Spotify Connect. Båda dessa funktioner är måsten för mig, och avsevärt bekvämare om inbakat i förstärkare för att slippa köpa en till box med en till fjärr som kräver en till knapptryckning vid användande. Likväl några optisk in samt helst åtminstone en hdmi-ARC. Nad M10 har på pappret nästan allt jag önskar, i väldigt tilltalande formfaktor och en helt okej designestetik...men än så länge upplever jag brist på kraft (för tillfället kopplad till Dynaudio excite 18 i ett c:a 20 kvm vardagsrum med högt i tak).

 

Kul att du (Mange36) råkar ha Lyngdorf, vilket är en av de andra tillverkare jag tittat på. Vilken har du? Kör du med slutsteg också eller "bara en" förstärkare? Jag har konstaterat att, precis som du säger, det kostar rejält. Begagnad 2170 ligger vid "bra" pris på 20 tkr eller strax under, och den har då flertal år på nacken samt saknar airplay och spotify connect. Lyngdorfs nyare 3400 verkar väldigt fulländad utifrån mina önskemål, mer effekt samt fullutrustad med streamingfunktioner och room correction, men ligger på 55 000 i grundutförande (59 tkr med hdmi-modul!). Jag såg en beg-annons på en knappt använd 3400, säljaren vill ha 45 000 (!!), kan tänka mig det inte är den typiska förstärkaren man ser på blocket/hifitorget.

 

Room correction är en faktor som spelar in, men betydligt mindre än övriga. Har faktiskt inte upplevt så stor skillnad vid det begränsade testande jag gjort med Dirac Live på Nad M10 och nuvarande högtalare...men konceptet tilltalar och jag tror/intalar mig att funktionen har värde när jag kopplar upp mer kraftfullare ljud i mitt svårmöblerade rum, och därmed viss betydelse vid vägande av olika förstärkare mot varandra. 

 

Läste nån recension häromdagen på Primare i35, deras uppdaterade i32 med streamingtjänster. Tycker deras förstärkare är mycket fint designade (precis som Hegel och Lyngdorf, och för mig en viktig faktor om än inte viktigaste), även dessa kostar en slant mer än Hegel. 

 

Svårt med val, men kul. Nu undrar man bara var högtalaren är, beställde i mitten på förra veckan. 



#53

Postad 09 september 2019 - 21:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag har en 3400. Den kostar, som sagt, galet mycket pengar, som en hyggligt bra begagnad bil eller en rejäl charterresa med hela familjen. Å andra sidan, sedan jag köpte Lyngdorfen är det första gången under alla år jag ägnat mig åt "hifi-hobbyn" som jag inte sneglar på andra förstärkare med en undran om de kanske skulle kunna ge lite bättre ljud.

Begagnatpriserna på 2700 och 3400 är i mitt tycke orimliga. Annonserna brukar ju också ligga ute rätt länge. Det kan ju vara så att de i slutänden inte alls får vad de begär.

Om rumskorrigeringsfunktionen inte är avgörande för dig kan du ju, som du är inne på, titta på något annat som har den kraft och de funktioner du vill ha. Primare dyker väl upp begagnade då och då. En annan variant är Atoll. Jag har förstått att en del tycker om att kombinera S400 med just Atoll. Fast då måste du ha en extralåda för att få streamingmöjlighet. Atoll har vad jag vet inget sånt inbyggt.

Hoppas att du snart får dina S400 och kan testköra dem med din Nad.

#54

Postad 11 september 2019 - 14:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ännu en recension av S400:
http://hifiknights.c...rdt-audio-s400/

#55

Postad 12 september 2019 - 17:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Sitter alla nöja med sina nya S400?

#56

Postad 12 september 2019 - 22:17

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Jag har testat många olika högtalare genom åren och upptäckt att mina lyssningsintryck alltid följer samma faser.

Först tycker jag att det låter fantastiskt eller i alla fall som att högtalarna har stor potential. Därefter följer en period då jag blir mer kritisk och börjar hitta brister.

Efter det kommer en fas då jag återigen tycker att de nya högtalarna ger ett underbart ljud. Den fasen följs alltid av en ny kritisk period. Det är den jag är inne i nu.

Just nu tycker jag att S400 har en fantastisk bas, bättre än många golvare jag haft. Ljudet är stort och brett. Men jag upplever att det saknas lite i toppen, i diskanten, och ibland kan jag tycka att detaljerna i musiken inte riktigt finns på plats. Röster är inte lika framträdande och levande som de kan vara med t.ex. de Elac-högtalare jag haft. Och som så många skrivit i andra forum, S400 gör sig bäst på lite högre volymer.

Ibland kommer en femte fas då jag börjar förlika mig med upplevda brister alternativt hör högtalarna annorlunda. Då blir de fantastiska igen. Än har den fasen inte kommit med mina S400, fast jag är ganska säker på att den kommer.

Givet pris och storlek är S400 riktigt bra högtalare i mina öron. För min egen del handlar det nog om att jag måste sluta lyssna efter brister och lära mig bli nöjd. 😊 Om jag kan. Dagen då Buchardt kommer med ett par golvare kommer jag att få svårt att avstå ett köp.


Intressant läsning om dina faser, som jag känner igen mig! Nyligen var jag inne i fasen där jag fick den där Wow-känslan av hur otroligt bra det lät. Förhoppningsvis blir det samma känsla igen nu när jag kommer hem efter en utlandssemester med bara en budget-mobilhögtalare som musikkälla.

#57

Postad 13 september 2019 - 05:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Det är alltid intressant att komma hem efter att ha varit ifrån anläggningen ett tag. Min erfarenhet är att jag aldrig lyckas lyssna med ett neutralt förhållningssätt. Jag har alltid förväntningar på hur det ska låta. Ibland blir jag besviken, ibland positivt överraskad.

Redigerat av Mange36, 13 september 2019 - 05:51.


#58

Postad 13 september 2019 - 15:30

biljud
  • biljud
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

I en mejlväxling med Mads på Buchardt, egentligen rörande leveranstid av mina (nyss anlända) s400, nämnde jag mitt förväntade behov av förstärkarbyte för att kunna "driva s400 till fullt vansinne". Mads passade då på att göra lite reklam för deras kommande förstärkare som görs skräddarsydd till s400. Intressant koncept med en förstärkare särskilt utvecklad att matcha högtalare från samma tillverkare. Jag är inte alls inläst eller införstådd i det tech-snack med alla grafer och datasimuleringsinfo etc som finns (som ju finns på Buchardts hemsida såväl som i flertalet av recensioner).

 

Kortfattat från Mads beskrivning av förstärkaren:

 

Inbyggd rumskorrigering. 250 W Ncore Hypex klass D. DAC. Bluetooth aptX 5,0. Kompakt design i aluminium, fjärr i aluminium. Cirkapris 20 000 kr, men som återkommande kund får man 25% rabatt.

 

För den som är intresserad av detaljer:

 

"...directly made to match our speakers with some fantastic features to bring full dynamic back to the mix when you listen at low volumes, it's a game changer if you often listen at low volumes, It's basically an compensation for how the human ear sense sound at lower dBs (check Fletcher munson). We can do this because we now know exactly what the speakers and amp does, so it's a very accurate correction that sounds very neutral. 

...room correction to help with all the issues caused by the room sub 300hz. It also allows you to place the speakers much closer to any wall without the usual drawbacks. We will give full control to an good equalizer if you want to fiddle around with the sound.

...build up is a bit different from many others. It's a pretty compact design in a solid aluminum construction with a nice aluminum remote as well with led indications to how loud you play and what channel you are on. 

The amp section with 2 x 250 w Ncore hypex amps has its own power supply. To the Dac (ES9028PRO), preamp section and DSP we have a separated high quality linear power supply. It will come with 5.0 APTX HD Bluetooth, but no streaming build in as people has so many preferences here so we rather skip it completely. The preamp section has a very warm character that pairs fantastically with the Ncore amp, so we are far away from what people hate about the Class D sound here. To further tune the sound to our likeling, we have a quality warm sounding analog volume control in the amp.  

We will have it priced just around 2000 euro. If you are a owner of our speakers, we would give an 25% discount on the amp as we really want them paired together to ensure the full potential from our speakers.

Timeline for release is not sure yet. But most likely around 6-8 month depending on production time."



#59

Postad 13 september 2019 - 17:57

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Intressant förstärkare. Lite synd om enda inbyggda streamingmöjligheten är via bluetooth. Ett stort plus att den ska ge högtalarna full dynamik även vid låga volymer. Ljudkvaliteten vid låg volym är i mina öron S400:s största brist. (Bra säljargument också. Hoppas att det stämmer och inte bara är säljsnack.)

#60

Postad 13 september 2019 - 18:09

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Vilket lyssningsavstånd har ni med s400?

#61

Postad 13 september 2019 - 22:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag tycker de låter bäst 3-5 meter ifrån, en bit utanför den klassiska triangeln.

#62

Postad 14 september 2019 - 06:58

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Mitt rum mäter 3,5m från vägg till vägg. Är rädd att det blir lite knappt.
Blir svårt nog att övertala frugan med stärkare och högtalare så byta lägenhet är inte aktuellt.

#63

Postad 14 september 2019 - 10:48

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Mitt rum mäter 3,5m från vägg till vägg. Är rädd att det blir lite knappt.
Blir svårt nog att övertala frugan med stärkare och högtalare så byta lägenhet är inte aktuellt.


Jag tror inte det är något problem. Mads har sagt att de behöver minst 1 meter till lyssningspositionen för att låta bra. Är avståndet mellan högtalarna flexibelt?

#64

Postad 14 september 2019 - 11:42

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Låter bra, avståndet mellan är flexibelt.

#65

Postad 14 september 2019 - 12:00

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tror också att de fungerar i ditt rum. De låter ju ändå bra ett par meter ifrån.

#66

Postad 14 september 2019 - 12:07

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Låter bra, avståndet mellan är flexibelt.


Då har du ju möjlighet att styra triangeln. Jag har drygt 5 meter till högtalarna och har ställt dem så brett det går. Jag är rejält mycket utanför triangeln men det låter ändå riktigt bra.

#67

Postad 14 september 2019 - 12:07

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Nu vill jag ju även ha Buchardts nya förstärkare men 6 månader eller mer är lång tid.

#68

Postad 14 september 2019 - 12:21

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Nu vill jag ju även ha Buchardts nya förstärkare men 6 månader eller mer är lång tid.


Köp en begagnad Hegel Röst istället :)

#69

Postad 14 september 2019 - 15:52

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 1

Köp en begagnad Hegel Röst istället :)

 

Är just nu inne på yamaha a-s1100 eller 2100.



#70

Postad 14 september 2019 - 17:10

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Är just nu inne på yamaha a-s1100 eller 2100.

 

Kör själv en 2100 till mina Buchardt =) Mycket nöjd!



#71

Postad 14 september 2019 - 19:54

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Är just nu inne på yamaha a-s1100 eller 2100.


Dessa har jag missat. Ser väldigt lovande ut!

#72

Postad 16 september 2019 - 15:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Sitter alla nöja med sina nya S400?

 

Förlåt om jag är tjatig.  :) Gissar att flera fått sina S400 nu i augusti/september. Vore kul att höra vad ni tycker.

 

Mina S400 har gått över 100 timmar och borde vara "inspelade". Som jag skrev tidigare är jag rätt nöjd.

 

Till det negativa hör att jag saknar lite i toppen och gärna skulle vilja ha lite mer detaljer överlag, höra enskilda instrument lite bättre. S400 låter ganska bra på låga volymer, men blommar ut om jag vrider upp volymratten lite, vilket kanske gäller de flesta högtalare.

 

Till det positiva hör den härligt stora ljudbilden och en tillräckligt djupgående och fast bas. Jag tycker alltid att det är svårt att bedöma mellanregistret, tycker alltid att det skulle kunna vara mer framträdande. Tror att det är rätt bra på dessa högtalare.



#73

Postad 18 september 2019 - 22:04

biljud
  • biljud
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Har knappt lyssnat 40+ timmar så kan inte säga särskilt mycket, utöver att jag gillar det jag än så länge hör. Lågfrekventa toner är fastare och hårdare-kraftigare än någon stativare i storleken jag nånsin hört. Högfrekvent kan det ibland upplevas lite skrikigt vid högre vol, påminner om när jag en gång hade ett par för övrigt fina högtalare från monitor audio men vilkas banddiskant orsakat lyssningströtthet. Detta hoppas jag ska avta åtminstone något, i takt med längre inspelningstid. Tror som sagt jag ska få ut mer efter byte av förstärkare. Står just nu och stampar mellan alternativen Hegel, troligast H190 (alternativt men mindre troligt, Röst) och Lyngdorf 2170 (mindre sannolikt 3400 som är för dyr för min smak). Min instinkt säger mig att köpa Hegel, så slipper jag köpa ytterligare box (streamer) jämfört om jag köper Lyngdorf 2170. Provlyssning av båda är inplanerad. 



#74

Postad 19 september 2019 - 06:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
När jag lyssnade på S400 vid en mässa var diskanten lite jobbig. Då tänkte jag att det berodde på att rummet hade betongväggar och ett golv i ett hårt material. I mitt vardagsrum upplever jag inte de högre frekvenserna som jobbiga för öronen.

Förhoppningsvis kommer det du upplever som skrikigt att försvinna efter att dina högtalare spelat i ytterligare 40 timmar.

Jag har haft Hegel H160 och har, som sagt, nu Lyngdorf. I mina öron är det två helt olika "maskiner". Spännande att se vad du tycker.

Tror att du kan låna hem en 2170 från Hifi-klubben. I alla fall är min lokala butik generösa med hemlån eller öppet köp där man tillåts testa produkten (en del hifibutiker ger endast öppet köp på obruten förpackning).

Redigerat av Mange36, 19 september 2019 - 06:41.


#75

Postad 23 september 2019 - 20:27

biljud
  • biljud
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag har haft Hegel H160 och har, som sagt, nu Lyngdorf. I mina öron är det två helt olika "maskiner". Spännande att se vad du tycker.

 

Jag kan se vad du menar med att Hegel och Lyngdorf är två helt olika maskiner, inte bara vad gäller hur dom spelar och faktiska ljudupplevelsen men även funktionalitet och annat. Blev jämförelse mellan 2170 och en Hegel 190, vet inte hur lik den är 160 (men har ordentligt med kraft, en av senast uppdaterade modeller). Övertaget gällande effekt/kraft är tydligt hos Hegel jämfört Ldorf, spelar på knappt 50% från maxvol på Hegel för ljudnivå motsv -6 dB på Ldorf (där skalan planar ut vid +10 dB). Lyckas nästan toppa ut volymskalan på Ldorf, långt ifrån nära det på Hegel. Däremot upplever jag den Ldorf spela mer elegant. Fick aldrig möjlighet att prova Ldorfs RoomPerfect, hur mycket "bättre" skulle du säga den gör det? (jag vet det är svår och kanske korkad sak be någon annan kvantifiera)



#76

Postad 23 september 2019 - 22:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Håller med. Bra beskrivning av skillnaden. 2170 är ingen kraftmaskin, i alla fall inte jämfört med Hegel. (3400 har mycket mer kraft än 2170, men troligen vinner Hegel den kampen även mot 3400. 3400 är "lenare" eller "spelar med mer elegans", som du uttrycker det. )

Jag tycker jag att Room Perfect gör hela skillnaden Utan RP hade jag troligen aldrig valt Lyngdorf. Synd att de inte demade ordentligt. Får du låna hem 2170 kan du testa med RP hemma.

#77

Postad 30 september 2019 - 12:42

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Mer info om aktiva modellerna samt nya P-serien:

 

S400A : Its close to the design of the S400 and then no really. It looks like it with the waveguide on top now (we can do time alignment in the DSP here). The cabinet is a bit deeper (4 centimeters). The big change is that we here use closed cabinets. We have one woofer on the front, and one on the back over the active system. Each woofer in its own cabinet inside so we can time aligned the back woofer. They dont have much space to work with so we need a ton of power for them. Here we have 3 x 150 w of some brand new class d chips from Texas Instruments and a powerfull power supply. And high quality DSP and the CS4398 DAC in each speaker as well. They can be connected via WISA to our hub and remote. Or any WISA receiver for that matter. Or you can simply connect them via XLR to your own pre amp and run them. But using our hub, you will also have the ability to use our Room correction, witch is a topic by it self. But in short, its made directly to handle the issues in the bass coursed by the room (sub 250hz) and it touches nothing else! I really cant emphasize enough how mind great this actually works, and its very easy to setup as well and measure your room.


S700A floorstander : All the same jazz, just with 4 x 150 w amps and a 3.5 way design instead of an 2.5 way. This will have waveguide, 6" midrange 4 x 2 x 6" woofers (17-200hz) and on the back 2 x 6" woofers (17-100hz). Still pretty elegant and compact design, but with a ton of power! I will attach some measurements from our 3. prototype (wasting now for the final prototype to get finished). These has been under development for almost 3 years now. We have spend so much time on them! We are sharing this active platform with other companies, but we have specified the amps and dacs in them. You can see the platform also used by System Audio in there new Silverback lineup. We have just upgraded the amps and dacs compared to these. But the Hub and features are basically the same. To carry development cost for something like this is alone is completely out the picture.

We are also working on two new passive in a new Performance series scheduled for 2020 :

P400 : basically an cheaper version of S400. Here we will be using the PFC series of SB 6" woofers, AMAZING drivers at an low cost! We will do some changes to them, one of them is an aluminium chassis. Otherwise a cheaper cabinet and much cheaper crossover compared to the S400. But it will be our best value for money product!


P700 Floorstander : 3 way with 6" midrange and 2 x 6" woofer supported by 4 x 6" passive radiators.

 

Lastly we are also developing an amplifier! This might be a surprise It started because i wanted to bring this fantastic new room correction to our passives as well. So we started the project as an room correction box alone. But getting more in to it, we actually ended up with an integrated design with the room correction in it instead. Tooling cost and approvals to be able to sell them worldwide and all that follows to start the production of this was estimated to cost $86.000!! This was the same cost for an room correction box on its own, so we decided to go with an all in one box (excepts streaming).

Hej. Vart fick du den här infon ifrån?

Betyder detta att S300 MKII kommer utgå? Eller kommer de vara bättre än P400?



#78

Postad 30 september 2019 - 15:41

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Då har jag lagt beställning på ett par svarta s400 + stativ. Fick även tag på en begagnad Yamaha A-S1100 igår. 

Bara en Bluesound node 2i kvar på inköpslistan och lite kablar.

Är så peppad inför det här.

Var köper man Hifi sand till stativen?



#79

Postad 01 oktober 2019 - 08:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Blir spännande att få höra vad du tycker om högtalarna.

Tidigare har jag sett att folk rekommenderar vanlig sand från Biltema till stativ.

Jag har ingen sand i mina, går bra utan. Mellan högtalare och stativ har jag lagt tillklippta vibrationsdämpare från Clas Ohlson.
https://m.clasohlson...are/Pr309687000

Redigerat av Mange36, 01 oktober 2019 - 08:48.


#80

Postad 01 oktober 2019 - 10:07

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Blir det ingen skillnad från gamla 5.1 Harman Kardon samt Onkyo receiver blir jag lite besviken. Men inget som jag tror kommer hända. Sanden köper jag nog vilken som , mest rädd för frugans dammsugning ( ja jag dammsuger också men säkert försiktigare vid stativen)

#81

Postad 01 oktober 2019 - 11:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Då kan det vara bra att göra stativen stadigare med hjälp av sand. 😊

#82

Postad 01 oktober 2019 - 13:11

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Då kan det vara bra att göra stativen stadigare med hjälp av sand.

Om nu detta kan stämma.. 

https://www.youtube....v=Rl_DB4vVAx8



#83

Postad 01 oktober 2019 - 15:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag har svårt att tro att lite sand i stativen skulle göra en så enorm skillnad som han påstår i videon. Enligt honom gick högtalarna från att vara direkt usla till att bli helt fantastiska. Känns orimligt.

Fast det skadar ju inte att testa. Han köpte vanlig sand på Home Depot och handlar du på Biltema är det ju ingen större kostnad.

#84

Postad 02 oktober 2019 - 07:57

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Jag har svårt att tro att lite sand i stativen skulle göra en så enorm skillnad som han påstår i videon. Enligt honom gick högtalarna från att vara direkt usla till att bli helt fantastiska. Känns orimligt.

Fast det skadar ju inte att testa. Han köpte vanlig sand på Home Depot och handlar du på Biltema är det ju ingen större kostnad.

Inte för att jag alls har koll på de stativen.. men som du säger så låter spannet mellan dåligt och bra lite för långt. Gissar nästan att han gjort bort sig på annat vis men tyckte det var för pinsamt att erkänna. Hoppas verkligen inte det är något skumt med att han blev "köpt" av Buchardt. Det kan vara så enkelt att det är bra business för en mindre youtubekanal att hylla Buchardt för att det genererar många klick=pengar och därav vändningen. 


Redigerat av jocke__r, 02 oktober 2019 - 07:58.


#85

Postad 03 oktober 2019 - 11:29

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Kan vara som du skriver, att pengar eller prestige spelar in.

Om någon orkar testa vore det kul att höra om upplevelsen av ljudet från S400 före och efter sand i stativen. Personligen har jag svårt att tro att sand gör någon större ljudmässig skillnad om högtalarna är "isolerade" från stativen med t.ex. dämpkuddar eller liknande. Fast vad vet jag. 😊 Har aldrig testat själv.

#86

Postad 03 oktober 2019 - 13:12

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Har ett par S300 mkII själv. Sandfyllde mina stativ för 3-4 månader sedan nu.

Jag tycker mig uppleva basen aningen mer fast och mer kontrollerad nu men det kan också vara placebo.

Oavsett vad är jag glad att jag gjorde det. Köpte vanlig blästersand från Jysk tror jag det var.

Läste att just blästersand inte dammar något.



#87

Postad 03 oktober 2019 - 14:02

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Alltså ingen enorm skillnad i ljudkvalitet. Tajtare bas låter rimligt, tycker jag (mindre resonans från ihåliga trästativ). Jag upplevde basen som tajtare när jag lade vibrationsdämpare mellan högtalare och stativ. Kan förstås också ha varit något slags placebo. 😊

#88

Postad 03 oktober 2019 - 16:47

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Har ett par S300 mkII själv. Sandfyllde mina stativ för 3-4 månader sedan nu.
Jag tycker mig uppleva basen aningen mer fast och mer kontrollerad nu men det kan också vara placebo.
Oavsett vad är jag glad att jag gjorde det. Köpte vanlig blästersand från Jysk tror jag det var.
Läste att just blästersand inte dammar något.

Bra tips med blästersand.

#89

Postad 12 oktober 2019 - 06:46

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Då har jag haft mina s400 igång sedan i Lördags. Beställde på måndag kväll och kunde hämta dom på torsdag (postnord kunde som vanligt inte genomföra hemleverans). Dom spelar helt fantastiskt , har lyssnat på allt möjligt som jag inte brukar lyssna på bara för att det låter så bra.

Setup: Yamaha A-S1100, bluesounde node 2i, Marantz cd 6006, Buchardt s400.

Min vinylspelare (Audio Technica AT-LP5) står än så länge kvar i lilla rummet och jag funderar på en ny.

Redigerat av pigge680, 12 oktober 2019 - 08:48.


#90

Postad 12 oktober 2019 - 14:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd. 😊

#91

Postad 13 oktober 2019 - 07:32

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Har inte så mycket att jämföra med än billigare grejer. Det som slog mig först är hur bra det låter utan att spela på hög volym. Jag hör alla detaljer ändå.

#92

Postad 13 oktober 2019 - 07:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Spännande att vi har olika upplevelser av hur S400 presterar på låg volym. Jag tycker att detaljer och dynamik försvinner. Våra skilda uppfattningar kanske beror på olikheter i rumsakustik eller helt enkelt på tycke och smak.

#93

Postad 13 oktober 2019 - 07:53

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Rummet har nog rätt stor betydelse, lyssnade på ett par B&W 804 först i ett radhus sedan samma setup i en liten lägenhet. (Han flyttade) och tyckte det lät bättre innan han flyttade.

Eller så skiljer sig förstärkaren.

Eller så är det helt enkelt att jag inte har så mycket att jämföra med.

#94

Postad 13 oktober 2019 - 09:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Huvudsaken är ju att du är nöjd. 😊

#95

Postad 13 oktober 2019 - 17:11

pigge680
  • pigge680
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 1
Så är det 😀

#96

Postad 13 oktober 2019 - 17:50

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Förstärkaren kan ju förbättra/ändra en del. iaf i de högre frekvenserna och definitivt hjälpa till att kontrollera basen. Men är rummet/akustik och placering inte bra spelar det inte roll hur mycket man lägger på en förstärkare. 

 

Någon som skaffat s400 i Småland/Kalmar som vill testa s300 MKII? Fortfarande sjukt nyfiken på hur de låter. 


Redigerat av TijY, 13 oktober 2019 - 18:01.


#97

Postad 14 oktober 2019 - 20:28

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Hej. Vart fick du den här infon ifrån?

Betyder detta att S300 MKII kommer utgå? Eller kommer de vara bättre än P400?

 

Jag hittade det på ett forum där en person pratat med Mads.



#98

Postad 19 oktober 2019 - 06:07

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Buchardt S400 signature edition till salu: https://www.blocket.se/vi/87842467.htm

 

Edit: Såld. Någon här som slog till? :)


Redigerat av dirtpop, 22 oktober 2019 - 10:20.


#99

Postad 19 november 2019 - 22:51

Unregistered2e9ce5bf
  • Unregistered2e9ce5bf
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

När jag lyssnade på S400 vid en mässa var diskanten lite jobbig. Då tänkte jag att det berodde på att rummet hade betongväggar och ett golv i ett hårt material. I mitt vardagsrum upplever jag inte de högre frekvenserna som jobbiga för öronen.

Förhoppningsvis kommer det du upplever som skrikigt att försvinna efter att dina högtalare spelat i ytterligare 40 timmar.

Jag har haft Hegel H160 och har, som sagt, nu Lyngdorf. I mina öron är det två helt olika "maskiner". Spännande att se vad du tycker.

Tror att du kan låna hem en 2170 från Hifi-klubben. I alla fall är min lokala butik generösa med hemlån eller öppet köp där man tillåts testa produkten (en del hifibutiker ger endast öppet köp på obruten förpackning).

Har du inte landat i någon förstärkare än har jag en Hegel H360 med 13 månaders garanti till salu. Den orkar garanterat driva S400.



#100

Postad 20 november 2019 - 06:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Det var @billjud som funderade på förstärkare. Jag sitter nöjd med min Lyngdorf TDAI-3400, skulle inte byta ut den för allt smör i Småland.




Även taggad med buchardt, s400, s300, s200, buchardtaudio, buchardt audio, buchardt denmark

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.