Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kommer efter Blu-ray?

440 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 december 2012 - 11:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Streaming känns helt naturligt, men samlaren i mig kommer gråta blod om det blir så.


Folk säger att Spotify har tagit över marknaden för musik, men skivor släpps fortfarande och är fortfarande lättåtkomliga. Jag hoppas på att det dröjer länge innan de fysiska formaten dör ut.

#52

Postad 24 december 2012 - 19:23

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Och vari ser du ekonomin i att använda flash/ssd?

Använde 2,5" SSD enbart som storleks jämförelse.

Överföringshastigheten för filmer i UltraHD och 3D, är inte så stor. Inte heller behövs det särskilt stora minnen för enstaka 1-2 timmars filmer = Minimalt antal komponenter, billiga komponenter och kort tillverkningstid = lämpligt för masstillverkning = lågt pris.
Flera filmer eller kompletta serier, behöver förstås större minnen.

Tror inte det kommer kosta mer att lägga filmer på ett minneskort än att pressa en Bluray-skiva idag eller en grammofonskiva på 80-talet.

#53

Postad 24 januari 2013 - 20:29

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Jag hoppas BD är det sista snurrande filmlagringen. Personligen hoppas jag på minneskonst, usbstickor eller något annat smidigt när man ska köpa en film. Tar liten plats och borde ge ännu bättre uppspelning.

Jag hörde från säljare på Sony samt JVC att en riktig ultra hd film kräver ca 1TB per timme film..
Stora usbn blir det.. Det största jag har är på 256GB, tyckte det var stor förut.


#54

Postad 24 januari 2013 - 20:37

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag hoppas BD är det sista snurrande filmlagringen. Personligen hoppas jag på minneskonst, usbstickor eller något annat smidigt när man ska köpa en film. Tar liten plats och borde ge ännu bättre uppspelning.

Jag hörde från säljare på Sony samt JVC att en riktig ultra hd film kräver ca 1TB per timme film..
Stora usbn blir det.. Det största jag har är på 256GB, tyckte det var stor förut.


Nä fy fasiken!! Det mest tragiska jag hört på länge!! Tänk alla fina utgåvor som vi får nu som vi då går miste om!! När det fysiska formatet försvinner så slutar jag köpa film!!;(

#55

Postad 25 januari 2013 - 06:06

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Nä fy fasiken!! Det mest tragiska jag hört på länge!! Tänk alla fina utgåvor som vi får nu som vi då går miste om!! När det fysiska formatet försvinner så slutar jag köpa film!!;(


Va vad är det som är tragiskt? Jag tror du får läsa hela inlägget... Vad skulle ändras ang utgåvorna.
Är det den runda formen på mediat du skulle sakna? Jag hoppas som sagt på att nästa media blir något som inte snurrar! Jag är den förste att sluta köpa film om det fysiska formatet försvinner!
Jag pratar endast om ett mediabyte inget annat.
Mvh biobygget


#56

Postad 25 januari 2013 - 07:51

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Japp..det är skivorna jag skulle sakna!! Köpa film på en usb sticka? Nä du tack! Då avstår jag hellre! "2-usb-stick edition" låter det bra tycker du? Ser tyvärr inte en minnes modul som ett fysiskt format gällande film! Fortsätt med skivor fast med mkt större kapacitet !!

Redigerat av vinncent, 25 januari 2013 - 08:33.


#57

Postad 25 januari 2013 - 08:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
NAND/flash är typ dollar, skivor typ cents(eller ja, mindre än flash iaf). Ja flash kapacitet går upp med åren men tillverkningskostnaden sjunker inte i alls samma grad. Glöm filmer på flash således.

Japp..det är skivorna jag skulle sakna!! Köpa film på en usb sticka? Nä du tack! Då avstår jag hellre!

Trots det, det där är på gränsen till tok-faktor. Skulle du sluta köpa film för att den fysiska formen på mediat ändras? Vad gör du med dina skivor egentligen, sitter och smeker dem? :D

Jag hörde från säljare på Sony samt JVC att en riktig ultra hd film kräver ca 1TB per timme film..

Fullständigt orelevant. En Jpeg2000-komprimerad film må ligga där nånstans men det kommer aldrig vara aktuellt för oss konsumenter. Det går att få in en 4K film på en 50GB skiva om det är så.

Redigerat av pacman, 25 januari 2013 - 09:04.


#58

Postad 25 januari 2013 - 08:50

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Trots det, det där är på gränsen till tok-faktor. Skulle du sluta köpa film för att den fysiska formen på mediat ändras? Vad gör du med dina skivor egentligen, sitter och smeker dem?


Om du bara visste!!;)

#59

Postad 25 januari 2013 - 09:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Haha, inser att jag inte vill veta... :D

#60

Postad 25 januari 2013 - 09:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 1
Haha :D Jag tror det är hålet i mitten han kommer sakna ;)

#61

Postad 25 januari 2013 - 12:21

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Haha :D Jag tror det är hålet i mitten han kommer sakna ;)


Kommer från en som heter mushunt på forumet!!;)

#62

Postad 25 januari 2013 - 22:20

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Så länge jag får filmen på ett fysiskt media är jag nöjd, helst på ett USB...
Finns ju redan nu en hel del läckra usbminnen av olika former, glassar, bilar mm..
Skulle nog kunna bli häftiga utgåvor.

Om man kan få in en en ultra hd film på en 50gig skiva är väl sådär, försvinner inte hela vitsen lite om du
komprimerar ned eller rippar ned den från typ 2TB.. Något måste ju gå förlorat ?
Men sak samma det är ju antagligen några år bort, då lär ju saken vara löst...annars får man nog vänta tills det är löst.

#63

Postad 29 januari 2013 - 13:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Ja filmen kommer nog möta samma öde som musiken har gjort. Dvs. att det blir bara allt sämre kvalitet på det. Streaming kommer antagligen ta över efter BD och då har jag inga stora förväntningar på kvalitet. Ljudet kommer vara mp3, bilden kommer vara sönderkomprimerad. Detta kommer leda till sämre produktioner eftersom det är mindre krav från konsumenten. Samma som musik idag. Mixningen är skit och Spotify är ju tyvärr sämre kvalitet än en CD från 30 år sedan. Det är tragiskt att vi får sämre kvalitet än 30 år sedan bara för att det skall vara smidigt.

Synd också att UltraHD inte kommer ta steget och göra bilden mer kompromisslös så som BD gjorde med ljudet. Vad jag har hört kommer de inte införa de mest optimala standarderna för färg och kontrast och det blir någon smart komprimering där också.

Verkar lite som världen går lite för snabbt framåt för att någon skall hinna med och införa något vettigt. Väldigt FÅ äger faktiskt en BD-spelare eller BD-filmer än eller bryr sig alls. Antagligen för de flesta sitter kvar med någon gammal 40" LCD. Enligt mig är UltraHD nästan lite väl tidigt alltså. Vad skall 99% av folket med detta till? Du måste ha en projektor för att ens se skillnad (vad jag hört är inte färger osv. dramatiskt mindre komprimerade) från BD. Hade hellre sett de försöka maximera BD-formatet och införa bättre TV-paneler och projektorer för att visa det hela. Jag vill se oändlig kontrast och färger som inte är komprimerade innan vi börjar öka upplösningen - som egentligen inte är i närheten lika viktig.

Med detta sagt hade jag gärna sett biografer ha IMAX-upplösning då de har så stora dukar. På tal om IMAX om man kollar på The Dark Knight Rises IMAX-scener inser man att BD-formatet har så mycket mer att ge än de flera gör idag med DNR och allt vad det är.

#64

Postad 30 januari 2013 - 13:04

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Jag hoppas på 4K, lossless (JPEG 2000), 48bitar, 48fps, utan gamma kompression, med 95% av CIE 1931 färgrymd.

Detta kan antingen laddas ned från nätet, eller köpas på lagringsmedier liknande InPhase Technologies, eller Holographic Versatile Disc.

#65

Postad 30 januari 2013 - 13:16

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ska bli väldigt intressant att se hur effektiv den nya komprimerings tekniken h.265 blir på 4K material, själv ställer jag mig tveksam till att vi kommer få se filmer i nya UltraHD lagrat på skiva.

http://techcrunch.co...65-is-approved/

#66

Postad 30 januari 2013 - 13:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det tror jag men jag tror det blir 100GB blurays istället för 50GB samt komprimerat med h.265.
Givetvis kommer det kräva nya spelare och tvapparater.

#67

Postad 30 januari 2013 - 13:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
För tillfället ser det inte ut som om nån aktivt jobbar på nån utveckling av BD-standarden. Kanske blev svårt att räkna hem pengarna...
Sonys 4K tjänst ska ju presenteras framåt sommaren och det verkar ju bli download.

#68

Postad 30 januari 2013 - 14:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Verkar knasigt. Marknaden kan inte vara stor för nerladdning av 100GB film. Iofs jag skulle inte ha några problem med det. Lär ju ta säkert 5-6 timmar att få hem till sin dator/spelare dock.

Iofs är det logiskt för Sonys del. Det är en väldigt liten investering som krävs för en nerladdningstjänst jämfört med ett nytt format. De har ju det redan med PSN så det är bara att koppla den här tjänsten dit också. Lär skeppas tillsammans med PS4.

Redigerat av Unregistereddc471864, 30 januari 2013 - 14:29.


#69

Postad 30 januari 2013 - 19:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Det kommer dröja LÄNGE tills filmer kommer finnas som download på runt 100GB eller även en bråkdel av detta. Bara härom dagen läste jag om en kille på AVSforum som fick vänta med att ladda ner någon kalibrerings BD för hans månads-"cap" var på 165GB. De flesta i USA verkar ha en cap även om den inte är så extrem. Och vi i Sverige som faktiskt har ganska grymt bredband har motsatta problemet. Det finns inte en chans i helv*te att någon kommer ha en sådan upplänkshastighet att låta tusentals personer sitta och ladda ner 100GB-filmer dygnet runt. Seriöst t.o.m youtube tycker jag brukar vara segt att buffra i komprimerat 720p eller 1080p om det inte är en film med 10 000 000 hits (dessa verkar få mer bandbredd tilldelade) och jag har 100Mbit fiber.

Kommer helt klart bli intressant och se vad de hittar på. Själv hade jag inte klagat om de uppdaterade BD-standarden lite och sen bara pushade ut en firmware update till min PS3. Man kan ju hoppas bara att nya högdensitetsskivor om 100GB eller mer kan läsas med nuvarande lasrar. Sen har vi ju frågan hur lång tid det tar att uppdatera HDMI-standarden.

#70

Postad 30 januari 2013 - 19:23

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ja men USA är ett jävla uland när det gäller bandbredd.

HDMI 2.0 kommer i sommar.

#71

Postad 31 januari 2013 - 00:05

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Verkar som BDA (Blu-ray Disc Association) överväger 4K blu-ray ändå..trodde faktiskt inte detta men lär ju dröja ett tag till.

http://www.bigpictur...dering-4K.shtml

#72

Postad 31 januari 2013 - 09:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Mentos>> Det var som fasen, I stand corrected then. Uttalanden från både Sony och Panasonic fick mig att tro annat. Iofs, så länge det bara är utredning så håller man nog en låg profil...

Vi får se, får känslan av att då skivor inte är så "hett" längre så vill ingen dra på sig några större kostnader runt skivor längre. Vem vill ha DVD-Audio/SACD på halsen lixom.

philipbtz>>

Själv hade jag inte klagat om de uppdaterade BD-standarden lite och sen bara pushade ut en firmware update till min PS3.

Teoretiskt hade det kanske gått att få PS3 att spela upp 4K-filmerna men du kommer inte att få ut dem från PS3 eftersom dess hdmi-transmitter inte har den bandbredd som krävs (annat än nedskalat då). Spelar iofs ingen roll, Sony vill garanterat hellre att man köper en PS4... :)

HDMI 1.4 specar 1080p120(tillkom i 4b) och 2160p30 så i sig klarar man sig med nuvarande standard (men det behövs som sagt en 340Mhz klockning, inte 165Mhz som är vanligast idag) men som sagt, en ny är ju ändå på G...

Stora filer har Sony viss vana vid tack vare PSN. Att tillhandahålla tillräcklig bandbredd är förstås ett problem men å andra sidan, att beställa en BD via nån sajt tar ju iaf 1-3 dagar att få hem, så om den tankar i ett dygn så har det inte gått långsammare iaf. :)

Redigerat av pacman, 31 januari 2013 - 09:11.


#73

Postad 31 januari 2013 - 09:58

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 1

Japp..det är skivorna jag skulle sakna!! Köpa film på en usb sticka? Nä du tack! Då avstår jag hellre! "2-usb-stick edition" låter det bra tycker du? Ser tyvärr inte en minnes modul som ett fysiskt format gällande film! Fortsätt med skivor fast med mkt större kapacitet !!


Tja dom kan ju leverera filmerna som idag dvs du får en skiva som du kan smeka eller whatever (som förvisso bara är en dummy) och sen ett usbminne där den faktiska filmen ligger :-)
Fodralen och utseende behöver ju inte ändras nämnvärt så förstår inte problemet.

#74

Postad 31 januari 2013 - 10:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1
Jag tycker det hade varit mycket sexigare med ett SD-kort.

#75

Postad 31 januari 2013 - 10:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Plastskivor är vansinnigt mycket billigare så det lär inte försvinna.

#76

Postad 31 januari 2013 - 10:49

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Bolagen har störst marginal på fysiska skivor som köps (alltså inte hyr) men den marknaden går stadigt nedåt. Fler vill streama filmer och det är inte så många som vill köpa utan man hyr hellre.

Jag själv tycker BD-skivan är bäst när det gäller kvalité eftersom streamingtjänsterna tyvärr inte har så hög kvalité.

#77

Postad 31 januari 2013 - 10:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Köper rätt lite BD, hyr mest, ytterst onödigt att betala mer för nått man som regel bara ser en gång.
Men nu bor jag inte länge granne med videobutiken, tvärtom så är det rätt omständigt trots 7 dagars hyrtid, så hyr-download av riktigt god kvalité (räknar inte t.ex. iTunes dit) hade varit perfekt. Do it! :) (ja streaming i sig funkar oxå men tror att download har bättre förutsättningar för hög kvalité)

#78

Postad 31 januari 2013 - 16:00

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Instämmer med att det högst troligen inte kommer satsas på utökad bild/ljud-kvalité, utan istället på lägre kvalité, med diverse streaming tjänster, alternativt nedladdning av filer på ett par GB.

Man kan ju bara hoppas att BD standarden åtminstone uppdateras. Även om det inte riktigt verkar troligt.

Ännumer kan man ju hoppas på HVD, även om det ligger ännu längre bort. :'(
Dom skulle säkert kunna sjunka till ett rimligt pris om dom masstillverkades.

Synd att de iom bluray, släppte skyddtanken, så dom såg ut från början, dvs med inbyggd skyddscasing, dessa borde ju inte varit märkbart dyrare?

Vad hände med alla magnetoptiska diskar, där kunderna hade separata driv-verk hemma, varför fortsatte inte det utvecklas / bara en undran?

Redigerat av Isaac, 31 januari 2013 - 16:15.


#79

Postad 31 januari 2013 - 16:26

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Köper rätt lite BD, hyr mest, ytterst onödigt att betala mer för nått man som regel bara ser en gång.
Men nu bor jag inte länge granne med videobutiken, tvärtom så är det rätt omständigt trots 7 dagars hyrtid, så hyr-download av riktigt god kvalité (räknar inte t.ex. iTunes dit) hade varit perfekt. Do it! :) (ja streaming i sig funkar oxå men tror att download har bättre förutsättningar för hög kvalité)


Hyrfilm är ju inte ens speciellt billigt om man ser till filmer som funnits ute ett tag, iallafall inte min lokala. Uselt blurayutbud har dom också.

Jag hyr gärna digitalt i vettig kvalité, vart hittar man sådant?

Redigerat av n_sandstrom, 31 januari 2013 - 16:26.


#80

Postad 31 januari 2013 - 17:34

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Streamingen kommer givetvis förbättras i snabbare takt än hitintills, nu när så många bolag kommit igång
Tror att vi snart kommer ha en ersättare till H265 som snart ersätter H264

Dock tror jag på en uppgradering av BD till 4K då det finns pengar att tjäna från alla "fodralkramare"
Tänk på att folk tom betalar flera 100 extra för att få plåtfodral och några leksaksgubbar.
FInns det dessutom en liten bilderbok med i lådan kan vissa betala mer än 3 gånger priset för en film

Även om denna boxen är överdriven, så finns det faktiskt de som köper "skiten"
https://www.minhembi...dpost&p=3734990

Redigerat av MalcomX, 31 januari 2013 - 17:37.


#81

Postad 31 januari 2013 - 17:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Bolagen har störst marginal på fysiska skivor som köps (alltså inte hyr) men den marknaden går stadigt nedåt. Fler vill streama filmer och det är inte så många som vill köpa utan man hyr hellre.

Jag själv tycker BD-skivan är bäst när det gäller kvalité eftersom streamingtjänsterna tyvärr inte har så hög kvalité.


Bluray ökade dock sin försäljning 2012.

Hyrfilm är ju inte ens speciellt billigt om man ser till filmer som funnits ute ett tag, iallafall inte min lokala. Uselt blurayutbud har dom också.

Jag hyr gärna digitalt i vettig kvalité, vart hittar man sådant?


Itunes ;)

#82

Postad 31 januari 2013 - 19:39

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Läste att Japan vill lansera 4k sändningar redan 2014 på 2st av sina kanaler.

#83

Postad 31 januari 2013 - 19:53

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 1
Vilka extrema bildförhållande sitter ni med egentligen, jag sitter mycket närmare en THX rekommendationer och då ser jag precis skillnad mellan HD och full HD.

4K, skulle bara ge mig hjärnskakning av att behöva kolla runt i bilden hela tiden. Att sitta 1,3 meter från en 100" :S

Lite ABX-test kanske inte skulle skada, för alla er som tror att ni har örnsyn?

Skulle aldrig i nuläget betala extra för 4K, finns andra saker som skulle kunna ge mycket mer förbättringar till bildkvalitén en att ytterligare lägga bandbredd på något så onödigt som ökad upplösning.

Redigerat av Isaac, 31 januari 2013 - 20:01.


#84

Postad 31 januari 2013 - 20:17

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Verkar som BDA (Blu-ray Disc Association) överväger 4K blu-ray ändå..trodde faktiskt inte detta men lär ju dröja ett tag till.

http://www.bigpictur...dering-4K.shtml

Framförallt så diskuterades även high frame rate, vilket var lite mer intressant, dock stod det inte mycket mer en så, vilket är något tillintetsägande tyvärr.

Men ändå mycket intressant.

Redigerat av Isaac, 31 januari 2013 - 20:26.


#85

Postad 01 februari 2013 - 00:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 2
Bara för att trotsa hela den här trenden med streaming så har jag gått och köpt över 10 BD-filmer senaste dagarna haha.

#86

Postad 01 februari 2013 - 00:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Läste att Japan vill lansera 4k sändningar redan 2014 på 2st av sina kanaler.


Ja, läste om det också. Grymt om de lyckas sända VM finalen i UltraHD som dom planerar, hade själv kunnat slanta upp en del för att se den matchen i 4K :)

"Japan's Ministry of Internal Affairs and Communications had aimed to kick-start the 4K TV service in 2016. That has been brought forward to July 2014, when the final match of the 2014 football World Cup is set to take place in Brazil"

http://www.reuters.c...n0aw08w20130127

#87

Postad 01 februari 2013 - 00:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Skulle aldrig i nuläget betala extra för 4K, finns andra saker som skulle kunna ge mycket mer förbättringar till bildkvalitén en att ytterligare lägga bandbredd på något så onödigt som ökad upplösning.


Hur kan ökad upplösning vara onödigt? Förstår inte ditt resonemang riktigt.

#88

Postad 01 februari 2013 - 00:46

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hur kan ökad upplösning vara onödigt? Förstår inte ditt resonemang riktigt.


Kontrast och färg är mycket viktigare än upplösning tycker jag. Speciellt om man redan har en upplösning om 1920x1080. Vid tre meters avstånd så ser du knappt skillnad vad jag förstår. Mycket ligger i produktionen av filmen med. Som du kanske märkt finns det SJUKT stor skillnad mellan olika BD releaser. Så som komprimering fungerar i dagsläget så drar man främst ner på färgkvalitén. Glöm inte att BD fortfarande är ett komprimerat format även om det är mycket mindre komprimerat än en BD-rip du drar från valfri torrent-sajt.

UltraHD känns också något onödigt då det fortfarande finns mycket att göra på bildfronten på nuvarande TV-apparater. Panasonics nya ZT60 kanske kommer vara bra eller om de får OLED att funka. Så det känns lite onödigt med 4k när du ändå kommer se det på en edge-lit LED TV med kromad spegelram. Sen tar den upplösningen JÄVLIGT mycket mer plats så då måste man dra ner ytterligare på annat..t.ex. färg.

Edit: Måste ändå inflika att de som har lyxen att ha en projektor över 100" säkert skulle kunna få bra nytta utav UltraHD men då skall man ha en ganska saftig proj och duk med. Och som sagt en 4k stream lär inte se svinbra ut när de inte ens kan få till vettiga 1080p streams än.

Redigerat av philipbtz, 01 februari 2013 - 01:07.


#89

Postad 01 februari 2013 - 06:30

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Hur kan ökad upplösning vara onödigt? Förstår inte ditt resonemang riktigt.


Det finns andra faktorer som spelar in på bildkvalién tex. högre frame rate, högre bitdjup, midre hård komprimering. Allt detta skulle kunna ge mer synbara fördelar, med samma bandbredd, som sagt skall man se skillnad mellan 2K och 4K, så blir det lite svårt att följa med allt som händer på skärmen.

#90

Postad 01 februari 2013 - 08:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nu blandar ni lite väl friskt vill jag påstå, man behöver separera, och förstå skillnaden, mellan displayupplösning och signalupplösning. Ofta de där två helt blandas ihop i diverse skumma resonemang (menar rent allmänt, inte nått specifikt i denna tråd).

Sen tar den upplösningen JÄVLIGT mycket mer plats så då måste man dra ner ytterligare på annat..t.ex. färg.

Hehe, njae, det är inte nödvändigtvis så att man har en burk av bestämd storlek där alla återgivningsegenskaper ska få plats. Dvs bara för att man stoppar i fler pixlar så måste inte färgerna trilla ut och kladda ner bordet burken står på... ;) Även om du har rätt i att det finns exempel där jakten på fler pixlar försämrat prestanda på övriga områden.

Men jag håller till 100% med dig om din huvudsakliga poäng när det gäller displayupplösning. Det är lixom inte i displayupplösning som är största problemet i återgivningen hos dagens displayer. Att öka displayupplösningen har således begränsad nytta för helheten. Och man tar alla dar i veckan en kick-ass FullHD display än en 4K display som har ungefär samma problem som random LCD från mellandags-rean...

Ökad signalupplösning är däremot alltid trevligt och även en FullHD display mår bra av ännu bättre kvalité på insignalen. Och som sagt, "Ultra HD" innebär potentiellt mer än "fler sampels i videosignalen"...

Redigerat av pacman, 01 februari 2013 - 08:13.


#91

Postad 01 februari 2013 - 11:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Vilka extrema bildförhållande sitter ni med egentligen, jag sitter mycket närmare en THX rekommendationer och då ser jag precis skillnad mellan HD och full HD.

4K, skulle bara ge mig hjärnskakning av att behöva kolla runt i bilden hela tiden. Att sitta 1,3 meter från en 100" :S

Lite ABX-test kanske inte skulle skada, för alla er som tror att ni har örnsyn?

Skulle aldrig i nuläget betala extra för 4K, finns andra saker som skulle kunna ge mycket mer förbättringar till bildkvalitén en att ytterligare lägga bandbredd på något så onödigt som ökad upplösning.


Håller med fullständigt. Hellre WOLED i 1080p än LCD i 4K.

#92

Postad 01 februari 2013 - 12:45

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Nu blandar ni lite väl friskt vill jag påstå, man behöver separera, och förstå skillnaden, mellan displayupplösning och signalupplösning. Ofta de där två helt blandas ihop i diverse skumma resonemang (menar rent allmänt, inte nått specifikt i denna tråd).


Hehe, njae, det är inte nödvändigtvis så att man har en burk av bestämd storlek där alla återgivningsegenskaper ska få plats. Dvs bara för att man stoppar i fler pixlar så måste inte färgerna trilla ut och kladda ner bordet burken står på... ;) Även om du har rätt i att det finns exempel där jakten på fler pixlar försämrat prestanda på övriga områden.

Men jag håller till 100% med dig om din huvudsakliga poäng när det gäller displayupplösning. Det är lixom inte i displayupplösning som är största problemet i återgivningen hos dagens displayer. Att öka displayupplösningen har således begränsad nytta för helheten. Och man tar alla dar i veckan en kick-ass FullHD display än en 4K display som har ungefär samma problem som random LCD från mellandags-rean...

Ökad signalupplösning är däremot alltid trevligt och även en FullHD display mår bra av ännu bättre kvalité på insignalen. Och som sagt, "Ultra HD" innebär potentiellt mer än "fler sampels i videosignalen"...

Skärmen mår väl bäst av att få en signal med dess nativa upplösning, sedan har jag förstått det som att man inte kan visa högre upplösning, en vad skärmen har pixlar.
Det jag menar är att man alltid har en viss bandbredd till godo, denna bandbredd kan användas till olika saker, klart att 4K inte blir sämre, men det blir knappt märkbart bättre heller, fast det beror ju som sagt vilket betraktningsförhållande man föredrar, man kan iaf summera det som, används samma faktorer i övrigt förutom att upplösningen är 4K, istället för 2K, kommer data ta mer plats, där jag inte ser någon skillnad och jag sitter verkligen nära, med en bildkvot ca 1:1 (har kikat på 4K och 50", med mitt vanliga avstånd ca 1,3 meter). Hemma sitter jag ca 2,5 meter från 100", där jag precis ser skillnad mellan HD och full HD.

Redigerat av Isaac, 01 februari 2013 - 13:38.


#93

Postad 01 februari 2013 - 12:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Håller med fullständigt. Hellre WOLED i 1080p än LCD i 4K.


Det kan nog stämma att OLED kommer ha mer potential att visa bristerna tydligare, bristerna i medians RGB-omfång, rörelseoskärpa och komprimeringsartifakter. Dock kommer väl även bildbehandlingen bli bättre i framtiden, vilket kanske kan åtgärda mycket, men långtifrån allt.

#94

Postad 05 februari 2013 - 13:42

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Red (REDRAY) släpper sin UHD spelare i mars som nu går att förboka för $1499, den kommer att streama 4K material från Odemax som står för filmutbudet. Finns dock ingen info ännu om vilka filmer som kommer att erbjudas.

http://www.bigpictur...usinesses.shtml

http://odemax.com/information.html

#95

Postad 06 februari 2013 - 11:35

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Red (REDRAY) släpper sin UHD spelare i mars som nu går att förboka för $1499, den kommer att streama 4K material från Odemax som står för filmutbudet. Finns dock ingen info ännu om vilka filmer som kommer att erbjudas.

http://www.bigpictur...usinesses.shtml

http://odemax.com/information.html

Vilken komprimering kommer användas? Bitdjup? Bildrutor/s?

20Mbit/s med 4K och har hört 10bitar, inte dåligt om de lyckas få det snyggt.

#96

Postad 06 februari 2013 - 11:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
12-bit 4:2:2 enl dem själva.

2D/3D upp till 60Hz så vitt jag förstår.

Rent tekniskt verkar inte Redray vara "UltraHD", materialet verkar vara Rec709, inte Rec2020. What a mess...

#97

Postad 06 februari 2013 - 11:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nja. Känns som det är bättre att vänta på spelare som stödjer h.265 istället. Iofs så kommer man väl inte skaffa ngn 4K apparat de närmaste 5 åren heller.

Redigerat av Unregistereddc471864, 06 februari 2013 - 11:58.


#98

Postad 06 februari 2013 - 12:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Spelar ju mindre roll vad displayen har för upplösning, de kommer nog må bra av extra god mat ändå. :) Undra om "Ultra Ready" kommer nästa år? :D

Redigerat av pacman, 06 februari 2013 - 12:04.


#99

Postad 06 februari 2013 - 12:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

12-bit 4:2:2 enl dem själva.

2D/3D upp till 60Hz så vitt jag förstår.

Rent tekniskt verkar inte Redray vara "UltraHD", materialet verkar vara Rec709, inte Rec2020. What a mess...

Ja, framförallt synd. :(

#100

Postad 06 februari 2013 - 12:23

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ja, när spelare börjar dyka upp som har stöd för h.265 kommer det nog börja klia i köp fingret, frågan är när detta kan bli verklighet..

Är också nyfiken på deras (Red) komprimering och hur effektiv den är..nån som vet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.