Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemma cloud - nybörjare

14 svar till detta ämne NAS
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 maj 2015 - 19:06

carax
  • carax
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har en fundering om att bygga eget cloud..

 

Familjen består av 2 vuxna och 3 barn (2 snart tonåringar). Alla har fastnat i Apple-träsket :-).

 

5 iPhones

3 iPads

2 MacMini

1 PC (byts snart)

2 Apple Tv

 

Idag tas det kort och filmas konstant.. (förutom när det tittas på film). 

Har 15 års kort tagna på PC (gör backuper ibland till USB-minne).

 

Vilken lösning rekommenderas så att vi kan ha alla bilder, filmer mm på ett och samma ställe ? Och att man kommer åt dem "over the internet" när vi inte är hemma ?

 

Tar man nya kort med telefonen så skall man enkelt kunna lägga en kopia av kortet på servern hemma (skall funka för en 11-åring). 

 

Vill undvika att köra dropbox, icloud mm men om jag fattar rätt så kan man använda dessa som "brygga" för att ladda ner kort mm från telefonen till sin server ?

 



#2

Postad 19 maj 2015 - 10:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Du har ju programvaror som https://owncloud.org/ , men naturligtvis är ju något klart som

tex Apples lösning betyligt enklare att sätta sig in i, och komma igång med, även om man

troligen får hosa upp en del $$$ pga datamängden.

 

Notera att all synkning och visning över internet, när du inte har access till WiFi kommer att

käka trafik på mobil-abbet.



#3

Postad 19 maj 2015 - 14:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Det här funderar jag själv på att testa hemma http://www.tonido.com/



#4

Postad 19 maj 2015 - 14:48

carax
  • carax
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Detta verkar ju vara en molnlagring eller har jag förstått fel..

 

Hade kanske tänkt mig en NAS-server av något slag som är ansluten till mitt nätverk hemma. Har en ASUS RT-AC68U.

 

http://www.asus.com/...orking/RTAC68U/

 

Vet att det finns lite finesser i denna men tänkte att om man jackar upp en NAS mot den så kanske man närmar sig en bra lösning ?

 

Typ en WD My Cloud Mirror eller Synology Diskstation DS214play.

 

https://www.synology...ducts/DS214play



#5

Postad 19 maj 2015 - 18:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har en fundering om att bygga eget cloud..

.... skrev du.
Sist jag kollade, var cloud = moln ;)

Lagring på NAS uppfyller inte av de krav du har, men visst, NAS funkar också.

Redigerat av frollic, 19 maj 2015 - 18:15.


#6

Postad 20 maj 2015 - 07:17

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

.... skrev du.
Sist jag kollade, var cloud = moln ;)

Lagring på NAS uppfyller inte av de krav du har, men visst, NAS funkar också.

Fast det heter forfarande moln även om det är på plats.



#7

Postad 20 maj 2015 - 07:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fast det heter forfarande moln även om det är på plats.

Moln körs fortfarande på hårdvara, så naturligtvis finns det en "plats" ;)

Poängen med moln, i min värld, är bla att kunna komma åt sina grejjer vad och hur du
än är, vilket också var TS önskemål ....
Naturligtvis kan man uppnå detta även med en NAS, dock inte lika enkelt.

#8

Postad 20 maj 2015 - 08:29

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Moln körs fortfarande på hårdvara, så naturligtvis finns det en "plats" ;)

Poängen med moln, i min värld, är bla att kunna komma åt sina grejjer vad och hur du
än är, vilket också var TS önskemål ....
Naturligtvis kan man uppnå detta även med en NAS, dock inte lika enkelt.

Jag kan hålla med dig, men nog fasen kan man ha ett NAS som dessutom synkar upp valfritt material till ett externt moln. Jag har bara tragglat mig igenom massor av VMware och Microsoft-kurser där man pratar om on-premise, hybrid och externa moln.



#9

Postad 20 maj 2015 - 09:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med dig, men nog fasen kan man ha ett NAS som dessutom synkar upp valfritt material till ett externt moln.

Naturligtvis, men då kan ju lika gärna ha "ett eget moln", antingen på NASen, eller någon annan form av lagring.
Anledningen till att jag är emot en köp-NAS, i detta fall, är att du får problem om leverantörens lösningar är
otillräckliga. Kör du "eget" från scratch, har du bra mycket mer lösningar (och även problem ;) ) att titta/välja på.

Problemet i TS frågeställning är ju inte lagringen, utan extern åtkomst och automatisering.
Utan den hade han kunnat stoppa in en USB-disk i routern, och det hela hade varit löst.

Men som jag skrivit till dig på andra ställen - allt går ju att lösa, med tid och pengar :D

Vill man ha en någorlunda enkel lösning, som troligen funkar hjälpligt, kan man tex investera
i en Pogoplug eller Seagate Dockstar med påhängd disk. Sedan kan man komma åt sitt innehåll via
nätet eller app, och även ta backup via dessa av nya foton, mm.
Pogoplugen och Dockstaren är i princip samma hårdvara, bara olika tillverkare, och båda använder
också sig av Pogoplug.com som webbgränssnitt till ens disk.

De kostar runt 130 kr på amerikanska Amazon, exkl frakt. Inte precis en dyrköpt erfarenhet, om
man skulle vara missnöjd.
Jag har testat båda, även om jag faktiskt snabbt installerade Debian på dem, inte för att jag
var missnöjd, utan för att det var ursprungsplanen med köpen. Den ena streamar numera webbradio
och musik över blåtand där hemma, den andra står som mini-NAS hos en kompis.

Redigerat av frollic, 20 maj 2015 - 10:10.


#10

Postad 20 maj 2015 - 11:13

carax
  • carax
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det är ju lite detta som många leverantörer av "hemmalagring" marknadsför just nu.

 

Om man exempelvis kör sync av sin rådata i mobilen (kort filmer mm) med dropbox, onedrive mm så kan NAS som står hemma synka mot dessa konton.. 

 

Men då åker jag så klart på eventuella kostnader för dessa molntjänster (även om de bara skall användas som brygga). och det är detta jag vill undvika...

 

Om vi begränsar scoopet lite till att jag "bara" kan synka med min NAS när enheterna är hemma och anslutna på nätverket. Funkar detta hyffsat bra utan att behöva jacka in telefoner mm i en dator först.  

Bifogad fil(er)



#11

Postad 20 maj 2015 - 11:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är ju lite detta som många leverantörer av "hemmalagring" marknadsför just nu.

Ja, på nåt måste sätt måste man ju försöka kränga nya enheter ;)
 

Om man exempelvis kör sync av sin rådata i mobilen (kort filmer mm) med dropbox, onedrive mm så kan
NAS som står hemma synka mot dessa konton..  Men då åker jag så klart på eventuella kostnader för dessa
molntjänster (även om de bara skall användas som brygga). och det är detta jag vill undvika...

... och trafikavgifter om du gör det ute på stan.
 

Om vi begränsar scoopet lite till att jag "bara" kan synka med min NAS när enheterna är hemma
och anslutna på nätverket. Funkar detta hyffsat bra utan att behöva jacka in telefoner mm i en dator först.

Ska det ske per automatik, eller ska det vara användar-initierat ?

#12

Postad 20 maj 2015 - 12:07

carax
  • carax
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Kan det ske per automatik så vore det ju kanon.. 

 

Men om inte detta fungerar så får man ju försöka lära familjen hur de gör... Idag lämnar de sin telefon till mig .. jag ansluter till en dator (deras egna) och man synkar bilder hit.. och så får man radera i telefonen.. men då kan de idag bara titta på bilderna de tagit när de sitter vid sin dator.

 

Bättre om varje familjemedlem hade haft en egen MAPP under NASEN där deras bilder hamnar. Eller så får det bli en gemensam men nackdelen är då att man får jobba igenom ganska mycket material om vill titta på "sina egna" bilder.. Går säkert att "tagga" upp bilderna på något sätt också.. Där är jag inte riktigt ännu.

 

Och att man komma åt dessa bilder från valfri enhet... Ex Apple TV framför tv-skärmen... 



#13

Postad 20 maj 2015 - 12:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Men om inte detta fungerar så får man ju försöka lära familjen hur de gör...
Idag lämnar de sin telefon till mig .. jag ansluter till en dator (deras egna)
och man synkar bilder hit.. och så får man radera i telefonen..
men då kan de idag bara titta på bilderna de tagit när de sitter vid sin dator.

För mig är sync att man tar en kopia, utan att radera från källan ... i princip backup,
förutom att sync generellt funkar/går åt båda hållen.
Bara så vi är överens om vad vi pratar om här .... ;)
 

Bättre om varje familjemedlem hade haft en egen MAPP under NASEN där deras bilder hamnar.
Eller så får det bli en gemensam men nackdelen är då att man får jobba igenom ganska mycket
material om vill titta på "sina egna" bilder.. Går säkert att "tagga" upp bilderna på något
sätt också.. Där är jag inte riktigt ännu.

Du kan säkert skapa och dela ut en personlig mapp till alla och en var.
 

Och att man komma åt dessa bilder från valfri enhet... Ex Apple TV framför tv-skärmen...

De ligger ju egentligen på samma ställe, så det är en fråga om rättigheter.

kika på http://www.photosync...n/features.html

#14

Postad 20 maj 2015 - 12:43

carax
  • carax
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ja, sync var kanske fel ordval nu när du säger det..

 

Vill ju egentligen inte behålla en kopia på handenheten utan flytta det till NAS-server. Vill man sedan kolla på sina kort så får man använda någon typ av APP eller liknande..

 

Photosync såg ju intressant ut..



#15

Postad 20 maj 2015 - 13:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Har du en sk smart TV kan du (som oftast) se dina foton direkt i TVn från NASen.

Redigerat av frollic, 20 maj 2015 - 13:21.





Även taggad med NAS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.