Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alternativ till att måla taket?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2017 - 11:19

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Har projektor i vardagsrummet och att måla taket svar är inget alternativ.

Vad tror ni om att sätta upp en rullgardin i taket som man sedan spänner ut och fäster i en krok när man vill glo på film? Då blir det en yta på 2x2 meter närmst duken som blir svart. Har en 86" duk.

#2

Postad 28 oktober 2017 - 11:47

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Personligen hade jag nog inte tyckt att det varit särskilt snyggt med en 2m lång rulle i taket. :) Kan ju hjälpa att minska ner på en kritvit yta och är ett konkret avgränsat projekt. Men kanske ger mer att jobba vidare med rummet i sin helhet, beroende på hur det ser ut? Tapeter åt det mörkare hållet, fullständig mörkläggning osv.


Redigerat av Frux, 28 oktober 2017 - 11:51.


#3

Postad 28 oktober 2017 - 15:13

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Har redan mellangrå väggar och vill inte måla dem mörkare. Jag tror inte rullen i taket/väggen kommer tänkas på sådär jättemycket. Har ju redan en stor euroscreenklump där, vilken inte är direkt skitsnygg.

 

Om jag omformulerar mig. Tror ni mitt förslag skulle ha en positiv inverkan på bilden?



#4

Postad 28 oktober 2017 - 17:07

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Aha, ja har du en rullduk och monterar rullgardinen längs med fästet så blir det ju ingen större skillnad estetiskt. Låter som du redan har jobbat med rummet och har taket kvar, ja det kommer ha en positiv inverkan på bilden. Om inte annat så borde det bli vilsammare för ögonen med mindre ströljus från taket.



#5

Postad 28 oktober 2017 - 18:05

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0

Spände själv upp tyg i taket på samma sätt, fick tag på 3 m bred rullgardin, det funkade bra dom 2 åren jag hade det, så bara prova, du har inget att förlora.



#6

Postad 28 oktober 2017 - 21:21

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1
Precis som du redan fått höra så gör det mycket med mörkt och ljusabsorberande färg/material närmast duken. Mest kritiskt är helt klart den första 2m närmast duken. Kan man göra en mörk ”box” den närmaste biten från duken vinner man väldigt mycket.

Ett exempel på en sådan setup som fungerar ruskigt bra är biogrottan på nedre våningen på Tele-Hå i Göteborg.
De kör ca 3m svart tak/golv/väggar i ett gatt i rummet med duken längst in. Då kan man få väldigt trevlig bild även om resten av rummet är vitt och ganska upptänt. Det kräver såklart att man har kolll på sina produkter och vilka vinklar som funkar men det går att kombinera mysigt upptänt rum och riktigt bra bild på det sättet.
Fortfarande en kompromiss såklart men det är ju det vi pratar om här.
Bäst blir naturligtvis att ha allt mörkt och 100% ljuskontrollerat både externt OCH internt.
Men få har den möjligheten...

Med vänlig hälsning, Jacob

#7

Postad 06 november 2018 - 17:40

Unregisteredb822350c
  • Unregisteredb822350c
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Precis som du redan fått höra så gör det mycket med mörkt och ljusabsorberande färg/material närmast duken. Mest kritiskt är helt klart den första 2m närmast duken. Kan man göra en mörk ”box” den närmaste biten från duken vinner man väldigt mycket.

Ett exempel på en sådan setup som fungerar ruskigt bra är biogrottan på nedre våningen på Tele-Hå i Göteborg.
De kör ca 3m svart tak/golv/väggar i ett gatt i rummet med duken längst in. Då kan man få väldigt trevlig bild även om resten av rummet är vitt och ganska upptänt. Det kräver såklart att man har kolll på sina produkter och vilka vinklar som funkar men det går att kombinera mysigt upptänt rum och riktigt bra bild på det sättet.
Fortfarande en kompromiss såklart men det är ju det vi pratar om här.
Bäst blir naturligtvis att ha allt mörkt och 100% ljuskontrollerat både externt OCH internt.
Men få har den möjligheten...

Med vänlig hälsning, Jacob

 

 

Intressant inlägg och jag undrar lite över effekten på mörka väggar vs. mörkt tak. Vilken är viktigast och vilken har mest betydelse för kontrast i bilden? Bör man i första hand måla taket i svart eller annan mörk nyans eller är väggarna vid sidan om duken viktigare?

 

Jag planerar lite för mitt kommande biorum och vill helst inte ha svarta väggar runt om i rummet men däremot i en box som du beskriver närmast duken och kanske nån eller några meter bakåt. Taket skulle jag iofs kunna tänka mig att måla hela i svart men hur mycket påverkar det om man endast målar en bit i taket precis som med väggarna?

 

Sen en annan fråga gällande färgval, hur mycket "ljusare" kan man gå på en gråskala innan det tar skada på kontrasten i bilden? Tänkte som sagt ha lite ljusare väggar och funderade på en grå nyans men hur mörk bör man ha för att det inte skall tappa sin effekt så att säga?



#8

Postad 06 november 2018 - 20:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Det beror helt på rummets utformning men i ett helt fyrkantigt vitt rum skulle jag säga:

1. Väggen bakom där man sitter (mitt emot duken).

2. Det som är närmast, om väggarna är närmare än taket så - vägg.

3. Näst längst från duken, dvs tak om det blir vägg på nr.2.

 

Bubblare - golv! En mörk matta framför duken kan hjälpa om man har parkett eller annat blankt golv. Denna kommer som bubblare då den är lätt att fixa.

 

Om du kunde ha tyg bara 1,5m i tak och väggar som du drar ut så blir det sjukt stor skillnad i bilden. Jag har svart matta på golvet, målat matt svart 1m framför duken i taket och hade svarta gardiner på varje sida som jag kunde dra ut. Blev mycket bra! Det finns fina tunna skenor som man kan montera högt så att tyget glider lätt fram och tillbaka.

 

Du undrar hur mycket yta man måste täcka. Se på en ljus film och kolla i taket och på väggarna så ser du ganska snabbt var det är mest ljus, oftast räcker 1m men det beror som sagt på storlek på duk, hur ljusstark projektorn är osv.

 

Tyg är mycket bättre än färg imho, men just i taket tycker jag det blir lite för krångligt med tyg.


Redigerat av Demon Slayer, 06 november 2018 - 20:27.


#9

Postad 06 november 2018 - 21:22

Unregisteredb822350c
  • Unregisteredb822350c
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

@GRiFFiN

 

Bra tips där :)

 

Golvet hade jag glömt men det lär nog spela roll också som du säger och lätt att fixa. Ska ha med detta i mina beräkningar (budget).

 

Ja, tyg låter som en bra ide och jag har faktiskt redan planer på att klä framsidan med nåt ljusabsorberande tyg. Tänker bygga en baffelvägg och sen klä gipsskivorna med detta tyg. Men kanske borde överväga att också klä nån meter på sidoväggarna. Tål att funderas på.

 

Ja, tyg i taket blir nog lite krångligt, tror jag nöjer mig med färg där.



#10

Postad 07 november 2018 - 00:30

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Min Biotunnel kanske kan ge lite inspiration?

Kolla mitt galleri på https://www.minhembio.com/RoMe

Mvh/rome

#11

Postad 07 november 2018 - 07:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har man någon som kan sy så kan man spänna upp vajrar hur långt ut I rummet man nu vill ha tyget.

Så kan man göra någon liknande som det här, med svart tyg så klart.

 

tag-af-sejldug_1.jpg?

 

Var en gammal hifibutik I stan som hade gjort så I sitt biorum o det fungerade riktigt bra.



#12

Postad 07 november 2018 - 09:29

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag ska precis till att bygga något liknande som du.

Har köpt lite fusksammet, vajer och aluminiumrör, för att bygga en lösning som jag snabbt kan sätta upp när jag vill kolla på film. 

 

Kommer att fästa tyget mellan de två aluminiumrören, som jag sedan fäster i vardera vägg med en vajer. Kommer även att ha tygstycken hängandes från aluminiumrören för att släcka ut ljus på sidorna. 

 

Sedan har jag vanliga mörkläggningsgardiner som släcker ut ljuset utifrån, så min lösning ovan är enbart för att dämpa ljuset från projektorn. 

Återstår att se om det blir så bra som jag tänkt det borde bli. 



#13

Postad 07 november 2018 - 09:36

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Om det är taknära placerad projektor med mycket offset som slår ströljus i taket går det ju minimera detta med en pappskiva en bit framför projektorn, märker upp projicerad bild på pappen klipper ut justerar till så genom släppt bild exakt stämmer med duken och övrigt ljus ej passerar pappen. 



#14

Postad 07 november 2018 - 14:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om det är taknära placerad projektor med mycket offset som slår ströljus i taket går det ju minimera detta med en pappskiva en bit framför projektorn, märker upp projicerad bild på pappen klipper ut justerar till så genom släppt bild exakt stämmer med duken och övrigt ljus ej passerar pappen. 

 

 

Det som är problemet här är ljus som slår från duk mot vägg och tak och sedan tillbaka på duk vilket minskar kontrastförhållandet. Det man då ska prioritera att mörka ned är Inverse-square law eller "lagen om omvänd proportionalitet mot avståndet i kvadrat" det som gäller för ljus. Det vill säga det som är närmast duken, väggen eller taket – kanske både och – är det som påverkar bilden mest.

 

Ströljus direkt från själv projektorn är väldigt sällan ett problem. Detta går heller inte att minska problemet med en pappskiva framför projektorn. Försöker man maska av ljus vid projektorn får man istället en skugga i kanten på den projicerade bilden.


Redigerat av Ringblixt, 07 november 2018 - 14:15.


#15

Postad 07 november 2018 - 14:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Men väggen bakom där man sitter kan faktiskt reflektera duktigt den också även om den inte är nära. Om den är vit och flat f.eks. Jag ska fråga damen om fondvägg fortfarande är "på" i 2018. Ska hinta til att nyansen "scenmolton" är inne på instagram.


Redigerat av Demon Slayer, 07 november 2018 - 14:42.


#16

Postad 07 november 2018 - 18:58

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

x

 


Redigerat av Unregistered03bafabb, 07 november 2018 - 19:09.


#17

Postad 07 november 2018 - 19:00

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 1
Jag byggde en enkel ram som jag spände tyg över. Blev hur bra som helst och denna hjälper mycket. Bilder finns i galleriet.

/r

#18

Postad 07 november 2018 - 22:35

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

I min gamla bio satt jag upp en 1,5 meter bred remsa på väggarna och taket med detta tyg i svart velour https://jysk.se/gard...n&query=krossad.

Tyget är nästan gratis och väger inte så mycket. Så jag tror att du kan bygga två ramar av 2 x 2 cm.s lister och spänna upp tyget längst väggen och skruva upp tvärstag mellan dessa uppe i taket som du spänner upp tyget i.

Bredden är 140 cm och längden är 3 meter till priset 75:-. Vikten är 110 gram kvadratmetern, vilket blir 4,6 kilo för ett paket.

Numera kör jag med heltäckande matta på golv och väggar. Taket är mörkbrunt. Bytte till heltäckande matta på golv och väggar, samt 6 stora speglar med 10 cm breda röda sammetsramar. Eftersom jag brukar ha pubkvälla med mina vänner som inte gillade det helsvarta var jag tvungen att bygga om. När vi kollar på film drar jag för ett sammets draperi som döljer speglarna.



#19

Postad 15 november 2018 - 00:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det som är problemet här är ljus som slår från duk mot vägg och tak och sedan tillbaka på duk vilket minskar kontrastförhållandet. Det man då ska prioritera att mörka ned är Inverse-square law eller "lagen om omvänd proportionalitet mot avståndet i kvadrat" det som gäller för ljus. Det vill säga det som är närmast duken, väggen eller taket – kanske både och – är det som påverkar bilden mest.

 

Ströljus direkt från själv projektorn är väldigt sällan ett problem. Detta går heller inte att minska problemet med en pappskiva framför projektorn. Försöker man maska av ljus vid projektorn får man istället en skugga i kanten på den projicerade bilden.

Finns det någon beräkning, bilder, trådar eller dyl, som visat hur mycket det påverkar? Såg Colamannen föreslog att iaf mörklägga de första 2 meter runt duken. Vore intressant och kunna avgöra hur mycket man behöver mörklägga för schysst svärta/kontrast. Ska bygga ett nytt hifi-rum som ska funka riktigt bra för hemmabio men jag vill inte ha en helt kolsvart grotta. Om jag kan ha svart 2 meter från duken och resterande ca 5 meter lite ljusare (typ rött) så vore det kanon. 



#20

Postad 15 november 2018 - 08:21

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Nu har jag målat mitt tak mattsvart med Jotun Lady med glans 0 men om man inte vill eller "får" måla svart så tror jag att tex en grå eller brun kulör hade fungerat mycket bättre än vitt. Och sikta på glans 0, gör mycket för reflexerna. Dessutom blir rummet helt annorlunda och mysigare med en lite mörkare färg än vitt...



#21

Postad 20 november 2018 - 10:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Finns det någon beräkning, bilder, trådar eller dyl, som visat hur mycket det påverkar? 

 

 

Enklast är att räkna på nits, för det är hyfsat lätt att mäta och tänka. Annars blir matematiken minst sagt komplex med hur ljus breder ut sig. Reflektionen från vänstra väggen kommer förstås påverka vänstra kortsidan mer än högra kortsidan etc.

 

Ifall du har en projektor som lyser med 50 nits (ca 14 fL) och du har 1% av ljuset (0,5 nits) som reflekteras tillbaka på duken kommer du som högst få ett kontrastförhållande av (50+0,5)/0,5 = 101:1 vilket är ganska bra för ett rum som inte är optimerat. Kan du minska reflektionen ytterligare ökar du kontrastförhållandet.

 

Detta har då stor inverkan på projektorer som är riktigt bra, JVC, Sony etc. och levererar kontrastförhållanden på 5000:1 eller mer. Får du tillbaka 1% av ljuset där kommer alltså kontrastförhållandet på duken vid 50 nits att bli (50+0,5)/0,5 nits = 101:1.

 

Därför kommer reflektioner att i grunden likställa en enkel projektor med en dyr i fråga om kontrastförhållande. Nu är verkligen så mycket mer komplex än så. En JVC eller Sony kommer fortfarande ha en bättre bild jämfört med en budgetprojektor. Men i grunden är detta problematiken man kämpar med att det kontrastförhållande och den dynamik du betalar för äts up av reflektionerna.



#22

Postad 26 november 2018 - 09:10

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Hur lång bit man skall ”dämpa” ljuset från duk är beroende av hur duken är monterad, storleken på bilden och inte minst dukens reflektiva egenskaper, t ex om den är angular eller retroreflektive, och vilken gain duken har.

En hyfsat enkel tumregel vid ”normal” vit 1.0 gain duk i normalt rum kan vara 45graders vinkel från mitten bild, upp mot taket. Ytan från duk till 45graders ”punkten” mår bra av att dämpas :) det finns mer exakta, och grymt mycket mer komplicerade sätt, och naturligtvis massa specialfall - men där är ett straight forward förslag att börja fundera utifrån :)

/Pär

#23

Postad 26 november 2018 - 22:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur lång bit man skall ”dämpa” ljuset från duk är beroende av hur duken är monterad, storleken på bilden och inte minst dukens reflektiva egenskaper, t ex om den är angular eller retroreflektive, och vilken gain duken har.

En hyfsat enkel tumregel vid ”normal” vit 1.0 gain duk i normalt rum kan vara 45graders vinkel från mitten bild, upp mot taket. Ytan från duk till 45graders ”punkten” mår bra av att dämpas :) det finns mer exakta, och grymt mycket mer komplicerade sätt, och naturligtvis massa specialfall - men där är ett straight forward förslag att börja fundera utifrån :)

/Pär

Tackar, nu börjar vi närma oss. Det är inte helt klart än vad det blir med gissningsvis så blir det:
-Ca 4 meter bred duk. 1:85.1 eller 2.10:1 (ser mkt 1.66:1 filmer).
-Ljudtransparent duk, typ seymour.
-Sitter ca 4.25-4,50 från duken. 
-Rummet ska byggas som ett trevlig "allrum" där prio ett är hifiljudet och kunna sitta och dricka ett par glas med vänner, läsa en bok/tidningar, etc. Men där biobilden ska bli så bra det kan bli utan att fylla 38 kvm med tripelsvart sammet.  



#24

Postad 15 december 2018 - 09:29

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

För ungefär ett år sedan började min resa med att uppgradera hemmabion.

Jag hade tidigare en Epsonprojektor och en Kingpin-duk i ett vitt vardagsrum.

Jag började märka att jag och sambon tittade mindre och mindre på film i vardagsrummet då vi upplevde bilden som svår att se detaljer i mörka scener och allmänt lite småtråkig att se på.

 

Det var då jag bestämde mig för att uppgradera systemet till 4K. Det blev en lång och dyr resa då det ena ledde till det andra men det har nu resulterat i ett för mig mycket bra resultat med bra balans mellan vardagsrum och biotunnel.

 

Utan att förminska min hårdvara så är mörkläggningen med scenmolton den största upplevda förbättring vid filmtittandet. Det var tankar som föddes under resans gång och jag är glad att jag gjorde mig besväret och skapade en biotunnnel i vardagsrummet.

 

Jag använder följande för att mörklägga taket 1,35 meter ut från duken:

 

 

Ni kan kolla in bilder här, då jag har gjort det vi pratar om i denna tråd:

https://www.minhembio.com/arcspin

 

 

 

//Peter


Redigerat av arcspin, 15 december 2018 - 10:30.


#25

Postad 16 december 2018 - 12:51

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Limmar du vinlylplast i taket? Hur blir framtida möjligheter att lossa detta, sitter kletigt lim kvar vilket gör det omöjligt att måla till taket eller lossar en del av takets ytskikt?



#26

Postad 16 december 2018 - 13:53

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hehe, den som lever får se men dekorplasten kommer som dubbelhäftande och jag fick instruktioner att värma vinylen med en hårtork när den ska ner.
Den är inte ämnad för att vara permanent så det borde gå bra att ta ner om man är försiktig.

Jag räknar dock med att få måla om taket då det åtminstone kommer bli färgskiftningar oavsett vad det är som täcker taket då sol och annan påverkan kommer att påverka kulören på den vita takfärgen.

Redigerat av arcspin, 16 december 2018 - 13:54.


#27

Postad 16 december 2018 - 14:18

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Att värma loss kontaktplast tar tid och fungerar bra på fordon mm , demaskerat av familjebilen som tidigare var brandbefälsbil, tog sin lilla tid.  Att stå med värmepistoler och värma upp betongtak tror jag inte på, har du tur följer bara färgen med och inte putsen.



#28

Postad 16 december 2018 - 14:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det är möjligt men dekorplast för hemmapyssel är inte samma sak som kontaktplast för fordon. Jag tror vidhäftningsförmågan för kontaktplast på fordon måste vara mycket högre än för dekorplast.

Nåväl, tråden handlar om alternativ till att måla tak och dekorplast med sammet är ett sådant alternativ.



#29

Postad 17 december 2018 - 01:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

För ungefär ett år sedan började min resa med att uppgradera hemmabion.

Jag hade tidigare en Epsonprojektor och en Kingpin-duk i ett vitt vardagsrum.

Jag började märka att jag och sambon tittade mindre och mindre på film i vardagsrummet då vi upplevde bilden som svår att se detaljer i mörka scener och allmänt lite småtråkig att se på.

 

Det var då jag bestämde mig för att uppgradera systemet till 4K. Det blev en lång och dyr resa då det ena ledde till det andra men det har nu resulterat i ett för mig mycket bra resultat med bra balans mellan vardagsrum och biotunnel.

 

Utan att förminska min hårdvara så är mörkläggningen med scenmolton den största upplevda förbättring vid filmtittandet. Det var tankar som föddes under resans gång och jag är glad att jag gjorde mig besväret och skapade en biotunnnel i vardagsrummet.

 

Jag använder följande för att mörklägga taket 1,35 meter ut från duken:

 

 

Ni kan kolla in bilder här, då jag har gjort det vi pratar om i denna tråd:

https://www.minhembio.com/arcspin

 

 

 

//Peter

Intressant. Hur upplever du resten av det vita taket påverkar duken? Marginellt? 



#30

Postad 17 december 2018 - 06:17

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det resterande vita taken påverkar väldigt lite bilden på duken.

 

Allt behövs dock tas med i beräkningen, svart scenmolton på bägge sidorna och på främre såväl som bakre väggen. Det tillsammans med svart sammet i taket gör att bilden blir mycket bra. Inte att förglömma en DNP 08-85 Supernova duk som inte sprider ljuset så väldans mycket och neutraliserar eventuellt ströljus främst från taket.

https://www.youtube....h?v=Da1MD-ync2U

 

 

Jag har haft en professionell kalibrerare hemma hos mig och han sa att de mätvärden han såg motsvarar mycket väl de mätvärden han ser när han mäter bilden i svarta biogrottor.


Redigerat av arcspin, 17 december 2018 - 06:19.


#31

Postad 17 december 2018 - 06:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1
En bild taget från ett forum som väldigt bra illustrerar hur viktigt det är med att behandla tak och väggar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av arcspin, 17 december 2018 - 06:39.


#32

Postad 17 december 2018 - 09:55

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

En fundering när man ser hur mycket ljus som återkastas i taket på andras bilder:  En projektor med mycket offset dvs som sitter högt monterat och kastar ljuset vinklat ner mot skärmen borde få mindre ljusåterkast i taket än den som saknar offset,  eller tänker jag helt fel?



#33

Postad 17 december 2018 - 15:42

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Klipper in en text som jag läste på ett forum.

"My screen is very close to the ceiling and at first I only had the ceiling painted black but would still get a serious reflection. I then went ahead and put velvet panels on the ceiling around 4 feet out from the screen. Putting velvet panels on the ceiling was the single biggest improvement I have made to my room. It is now like a black pit on the ceiling and it eats up all the reflections!

The only problem you will have after that is that you will then want to cover everything in velvet "

Osäker på om länken till forumet fungerar men jag gör ett försök.

https://r.tapatalk.c...13&share_type=t

The Blacker the Theater, The Better the Image

#34

Postad 18 december 2018 - 10:54

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En fundering när man ser hur mycket ljus som återkastas i taket på andras bilder:  En projektor med mycket offset dvs som sitter högt monterat och kastar ljuset vinklat ner mot skärmen borde få mindre ljusåterkast i taket än den som saknar offset,  eller tänker jag helt fel?

 

 

Beror på duken och hur den reflekterar ljuset. Men annars är det avståndet till väggen/taket som avgör: https://en.wikipedia...erse-square_law



#35

Postad 18 december 2018 - 15:06

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Beror på duken och hur den reflekterar ljuset. Men annars är det avståndet till väggen/taket som avgör: https://en.wikipedia...erse-square_law

Tänkte mig annars att projektorn slår ljuset in från taket exempelvis 15 grader så borde ljuset reflekteras 15 grader ut mot golvet. På samma sätt som när man fotar och upplättar med hjälp av skärm. 

 

Pappskiva: 

Ang tidigare svar gällande pappskiva och skuggkant så justerades detta på den dåvarnde projektorn en gammal hd70 exakt så att "skuggkanten" var den extra ljuskanten dlp chipset ger och justeringen var sån att den hamnade i svarta ramlisten vid duken dvs blev osynlig.   Trots alla samlad kunskap syntes skillnad på ströljuset.  



#36

Postad 18 december 2018 - 15:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tänkte mig annars att projektorn slår ljuset in från taket exempelvis 15 grader så borde ljuset reflekteras 15 grader ut mot golvet. På samma sätt som när man fotar och upplättar med hjälp av skärm. 

 

Pappskiva: 

Ang tidigare svar gällande pappskiva och skuggkant så justerades detta på den dåvarnde projektorn en gammal hd70 exakt så att "skuggkanten" var den extra ljuskanten dlp chipset ger och justeringen var sån att den hamnade i svarta ramlisten vid duken dvs blev osynlig.   Trots alla samlad kunskap syntes skillnad på ströljuset.  

 

 

Ifall duken är angular reflective får du det grundläggande beteendet och det hänger på materialet man reflekterar mot. Vissa tillverkare, likt Stewart har ganska detaljerade beskrivningar hur dukmaterialet svarar i fråga om gain i vinkel. Men det blir snabbt ganska komplexa situationer för vad som är ganska små skillnader i effekt. Mätbart men sällan synbart. Öga/hjärna har en tendens att reagera logaritmisk på skillnader. Dubbelt så mycket och tio ggr så mycket märker de flesta. Men mindre skillnader som 0,10 eller 0,15 nits i svart pga av reflektioner kräver vanligtvis direkta före/efter-jämförelser.

 

Ifall ni lyckades maska av kanten på DLP-chipet exakt med pappskiva så att den blev osynlig tappade ni också en del ljus i kanten av bilden. Men märkte förmodligen inte av den förändringen. :)



#37

Postad 18 december 2018 - 16:05

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Om man nu inte har någon duk som klarar av att ändra ljuset reflektionsvinklar utan kör på vanlig slät vägg då borde logiskt ljuset bete sig som om det slog i en spegel? eller?

 

Nuvarande projektor körs utan pappskiva då den hänger längre ned( 30 cm) , och på en 90 tums skärm då ger dlp kanten ca 1 cm ljus kant denna justerar jag ut i svartramen.  Förstår inte varför jag skulle ha tappat ljus i bilden med att plocka bort ljus utan information?  

 

Ang pappskiva så gjordes det på detta sätt med dåvarande projektor den var monterad bara någon cm från taket och slog mycket ljus i taket.    En stadig pappskiva satt ca 20 cm framför lins, stor nog så att även ta div ströljus från fläktgaller mm, justering av exakt hål för ljusgenomsläpp är enkelt bara märka upp efter hur bilden projicerar sig på pappskivan eller klipp upp för stort hål och ta sen en lös enklare hanterbart svart papper och märk exakt upp hålet och justera in det. 


Redigerat av Unregistered03bafabb, 18 december 2018 - 16:19.


#38

Postad 19 december 2018 - 03:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det resterande vita taken påverkar väldigt lite bilden på duken.

 

Allt behövs dock tas med i beräkningen, svart scenmolton på bägge sidorna och på främre såväl som bakre väggen. Det tillsammans med svart sammet i taket gör att bilden blir mycket bra. Inte att förglömma en DNP 08-85 Supernova duk som inte sprider ljuset så väldans mycket och neutraliserar eventuellt ströljus främst från taket.

https://www.youtube....h?v=Da1MD-ync2U

 

 

Jag har haft en professionell kalibrerare hemma hos mig och han sa att de mätvärden han såg motsvarar mycket väl de mätvärden han ser när han mäter bilden i svarta biogrottor.


Intressant. Jag funderar om man kanske skulle ha svart målat, alt svart sammet, första 2 meter och sen någon ljusare men inte så reflekterande färg. Kanske sandfärgat. Sen så ska det också se bra ut...



#39

Postad 19 december 2018 - 06:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Länk till intressant artikel om rummets inverkan på kontrasten.

https://projectiondr...or-environment/

#40

Postad 19 december 2018 - 10:01

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nuvarande projektor körs utan pappskiva då den hänger längre ned( 30 cm) , och på en 90 tums skärm då ger dlp kanten ca 1 cm ljus kant denna justerar jag ut i svartramen.  Förstår inte varför jag skulle ha tappat ljus i bilden med att plocka bort ljus utan information?  

 

 

Använder du den svarta ramen på duken för att dölja DLP-chipet:s ljusa kantram gör du precis som det är tänkt. Det är när du försöker maska av detta vid projektorn det blir skuggor i bilden pga av diffraktion.

 

Hur en duk kan tänkas reflektera ljus varierar. Typiskt för en matt duk är att det sprider i alla riktningar med viss fokusering/riktningsverkan. Här är ett exempel från Stewart: http://www.stewartfi.../ultramatte-130


Redigerat av Ringblixt, 19 december 2018 - 10:25.


#41

Postad 19 december 2018 - 15:09

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Tråden heter ju alternativ till att måla taket. Så ett alternativ som inte nämnts i tråden för de som inte vill ha hängande tygstycken eller kontaktplast limmat i taket .  Helt vanlig gipsplatta svartmålad betydligt enklare att åtgärda några små hål har man svårt att hålla och skruva upp själv så låt framkant mot väggen istället ha en listkant som skivan skjuts in i och sen beroende på storlek 3-4st  plåtbläck som bara vrids om och låser skivan. 

 

Tips på svart tyg så brukar jysk kampanja ut svart satin billigt. 

https://jysk.se/sovr...ASABEgIy1PD_BwE


Redigerat av Unregistered03bafabb, 19 december 2018 - 16:49.


#42

Postad 21 december 2018 - 04:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Har någon testat att köra svart sammet i taket? Tänkte främst hur det blir med damm och dyl? Rent bildmässigt så borde det vara perfekt. Har trippel svart sammet hemma nu och s*tan va det "äter" ljus.



#43

Postad 22 december 2018 - 11:45

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Har någon testat att köra svart sammet i taket? Tänkte främst hur det blir med damm och dyl? Rent bildmässigt så borde det vara perfekt. Har trippel svart sammet hemma nu och s*tan va det "äter" ljus.


Vart köpte du det ? Funderar på att sätta på väggar samt tak runt duken.

#44

Postad 22 december 2018 - 14:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Vart köpte du det ? Funderar på att sätta på väggar samt tak runt duken.

Engelska ebay, men vet inte om denna är flamskyddad. Det är bara en testbit så får kolla upp en som är flamskyddad. Tror det finns länk i tråden.



#45

Postad 22 december 2018 - 15:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Köpte svart lakan som jag satte öljetter i och fäste i taket framför duken, blev sjukt bra.

Men att demontera fram och tillbaka blev tröttsamt och vardagsrummet blev för mörkt med den uppe, så har inte haft något monterat i taket senaste två åren :(

#46

Postad 22 december 2018 - 15:44

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Engelska ebay, men vet inte om denna är flamskyddad. Det är bara en testbit så får kolla upp en som är flamskyddad. Tror det finns länk i tråden.


Aha, ja där var länk.

#47

Postad 24 december 2018 - 03:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Någon som har sett eller vet om ett rum där man valt att köra ca 1/3 av rummet vid duken svart, och resten av rummet mer vanliga (men mörka) färger? Om det går att få till snygg? 



#48

Postad 24 december 2018 - 11:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Någon som har sett eller vet om ett rum där man valt att köra ca 1/3 av rummet vid duken svart, och resten av rummet mer vanliga (men mörka) färger? Om det går att få till snygg?


Japp - mitt nuvarande rum är lite uttänkt åt det hållet... kan försöka ta en bild om jag kommer ihåg mellan skinka och sill...

#49

Postad 25 december 2018 - 01:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Japp - mitt nuvarande rum är lite uttänkt åt det hållet... kan försöka ta en bild om jag kommer ihåg mellan skinka och sill...

Vore kanon! Vill få till rummet till ett trevligt rum att umgås i och samtidigt kunna ha så bra bild det går inom dessa begränsningar.



#50

Postad 07 januari 2019 - 16:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur är det om man väljer att ha ljusare (mörkrött, blått, etc alltså inte vitt) färg + fönster bakom duken om man har en ljudtransparent duk?
Vad jag förstår så har flera (även seymour?) möjlighet för ett svart sammetstyg på baksidan som förhindrar reflektioner tillbaka?
 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.