Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det slut med Bly-ray på den svenska marknaden.

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 oktober 2017 - 00:35

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Var inne på Discshop och kollade på kommande filmer. Kunde konstatera att det var massor med filmer med noteringen import till priser som låg ca 100:- över normal priserna. Tycker distributörerna att den svenska marknaden är för liten för att det ska finnas något intresse att ge ut blu ray filmer på den svenska marknaden.

Även när jag gick in på DVD kunde jag konstatera att det fanns gott om importfilmer. Bly-ray filmer är ofta textade på massa olika språk funderar på om det blir billigare att importera filmerna själv från England.

Och varför håller man kvar DVD formatet nu när man kan köpa en Bly-ray spelare för ca 500:- Själv går jag numera aldrig in under DVD listorna eftersom jag vill ha alla filmer på Bly-ray. När jag kollar på kommande filmer på Bly-ray kan jag konstatera att det nästan bara finns skräck och scifi filmer. För oss som har lite udda smak finns det nästan inget att välja på. Känns som om distributörerna håller på och ta död på sig själva som cd branschen.



#2

Postad 08 oktober 2017 - 08:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Video killed the radiostar. Streaming killed the bluray.

#3

Postad 08 oktober 2017 - 08:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vad fan är Bly-ray?

#4

Postad 08 oktober 2017 - 09:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Man får köpa UHD Bluray, då ingår det ju en vanlig😉Dagens stream är ruggigt bra genom iTunes med låga priser som kommer påverka all fysik format som finns idag!

Redigerat av mcmike, 08 oktober 2017 - 09:08.


#5

Postad 08 oktober 2017 - 09:24

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0
En bra film (och det är inte så många) vill jag gärna ha på skiva. Då kan jag se filmerna mer en gång. På de olika streamingtjänsterna finns ju inte filmerna kvar hur länge som helst.

#6

Postad 08 oktober 2017 - 09:47

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Man får köpa UHD Bluray, då ingår det ju en vanligDagens stream är ruggigt bra genom iTunes med låga priser som kommer påverka all fysik format som finns idag!

Betala 300 kr för en film jag kan köpa för 99 kr i lite lägre upplösning? Nej tack. Om de fortsätter ta så bra betalt utan att ge något mervärde kommer filmbolagen nog ta död på 4k rätt snabbt också. 



#7

Postad 08 oktober 2017 - 10:24

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Betala 300 kr för en film jag kan köpa för 99 kr i lite lägre upplösning? Nej tack. Om de fortsätter ta så bra betalt utan att ge något mervärde kommer filmbolagen nog ta död på 4k rätt snabbt också. 

Sålänge vi köper till dom priserna så kommer dom oxå att ligga så högt...tyvärr. 

Finns ju ingen anledning för dom att sänka om dom nu kan ta så bra betalt



#8

Postad 08 oktober 2017 - 10:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Betala 300 kr för en film jag kan köpa för 99 kr i lite lägre upplösning? Nej tack.

Det var det jag menade med iTunes, vissa filmer kostar49-99kr! så nej tack till blurays för 99kr😉 Jag betarar gärna annars 300kr för en bra fysik UHD!

Redigerat av mcmike, 08 oktober 2017 - 10:34.


#9

Postad 08 oktober 2017 - 10:37

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Enligt killarna på filmbolagen är 4k ofta uppblåsta 2k filmer om man får tro amerikanska filmtidningar. Enligt de kontakter jag har går det lika bra att köpa Bluray och blåsa upp filmerna i en 4k projektor.
Problemet för min del är att jag bor i en villa och har inte tillgång till annan bredband än Telias trådlösa som inte klarar av att ladda ner filmer. Dessutom får man ofta förslag på filmer som kommit ut för flera år sedan och dessa filmer finns inte längre kvar på nätet.
Någon som vet om filmbolagen har några hemsidor där man kan läsa lite mer om filmerna att gå in på Diskshop och bara se framsidan på filmboxen säger inte så mycket om innehållet och att klicka på filmen och läsa texten tar bara så fb. mycket tid.
Någon som vet varför filmbolagen envisas med att ge ut DVD filmer. Tror att det är många med men som inte kolla vilka filmer som kommit ut på DVD eftersom vi vill ha filmerna på Bluray som har bättre bild och ljud. Dessutom kostar en Bluray spelare från 500:- så alla borde ha råd att uppdatera till en ny spelare.
Dessutom har jag ofta filmkvällar med mina vänner som vill kolla in gamla filmer så för min del blir det ofta att jag ser om filmerna flera gånger. Minna vänner tycker att det är trevligare att sitta i min biograf eftersom man slipper folk som surfar på mobilerna och smaskar poppcorn. Dessutom slipper man reklamfilmerna. Att se film på en 4 meter bred duk och med bra ljud gör sitt till för att mina vänner ska trivas. Har dessutom en 28 tums skärm på skrivbordet så när jag pysslar med något sätter jag ofta på mej hörlurarna och kollar in någon film.

Redigerat av samsara, 08 oktober 2017 - 10:44.


#10

Postad 08 oktober 2017 - 10:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Enligt de kontakter jag har går det lika bra att köpa Bluray och blåsa upp filmerna i en 4k projektor.
 

 

Det tycker jag personligen inte, då upplösningen är den minst viktiga parametern i en UHD bluray :rolleyes:



#11

Postad 08 oktober 2017 - 10:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Enligt killarna på filmbolagen är 4k ofta uppblåsta 2k filmer om man får tro amerikanska filmtidningar. Enligt de kontakter jag har går det lika bra att köpa Bluray och blåsa upp filmerna i en 4k projektor.

Och då är det lika bra att du slutar lyssna på dem i frågan eftersom de bevisligen inte har en aning om vad de pratar om.



#12

Postad 08 oktober 2017 - 10:58

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Enligt killarna på filmbolagen är 4k ofta uppblåsta 2k filmer om man får tro amerikanska filmtidningar.

Är det amerikanska filmtidningar som säger att killarna på filmbolagen säger så vill jag gärna ha en källa på det för den som har sagt det verkar inkompetent och även tidningen som skrivit det bör aldrig läsas av någon för det är så mycket annat än bara upplösning det handlar om.



#13

Postad 08 oktober 2017 - 11:45

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Det var det jag menade med iTunes, vissa filmer kostar49-99kr! så nej tack till blurays för 99kr Jag betarar gärna annars 300kr för en bra fysik UHD!

Du ja. Men tråden handlar om att det knappt släpps vanliga blu-rays längre. Om inte vanliga blu-rays går att sälja för 99 spänn, tror du då att vanliga människor köper dem i 4k för 300 kr?



#14

Postad 08 oktober 2017 - 11:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Du ja. Men tråden handlar om att det knappt släpps vanliga blu-rays längre. 

 

 

Och varför släpps det inga bluray´s då?

 

 


 



#15

Postad 08 oktober 2017 - 11:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Vad jag kan tänka mig är att det släpps lite mindre filmer som distribueras av någon annan än de riktigt stora bolagen, många mindre har väl konkat senaste åren? till exempel Nobel. 



#16

Postad 08 oktober 2017 - 11:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Men tråden handlar om att det knappt släpps vanliga blu-rays längre.

Mainstreamfilmerna släpps fortfarande i hög utsträckning i Sverige, det råder det ingen större tvekan om. Däremot finns det fler bolag på internationella marknader som släpper flertalet bra remasters och katalogtitlar, vilka vi sällan ser i Sverige. På det planet är också DVD ur frågan eftersom de släpps där heller. Idag är det i princip bara Njuta/StudioS och TriArt kvar här.

 

Själv är jag imponerad över att Galenskaparna har släppt alla sina filmer på Blu-Ray den senaste tiden. Med tanke på hur pass bra restaureringarna är vore det iofs bortkastat att inte göra det.



#17

Postad 09 oktober 2017 - 09:26

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Chocken är att DVD existerar, där är ju streaming ett 100 gånger bättre alternativ. 



#18

Postad 09 oktober 2017 - 15:02

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Det är väl bara att konstatera att fysisk media snart är ett minne blott. UHD på skiva är det bara vi nördar som är intresserade av. Kollar man runt i bekantskapskretsen har ju folk knappt koll på blu Ray utan kör oftast DVD.

#19

Postad 09 oktober 2017 - 15:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Även jag som har köpt massor av skivor inser att fysisk media håller på att dåö. Vi får hoppas på en fortsatt snabb utveckling mot streaming av allt bättre kvalitet. Snabbare internet och bättre kompressionsalgoritmer.

Redigerat av hassesolo, 09 oktober 2017 - 15:31.


#20

Postad 09 oktober 2017 - 18:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Även jag som har köpt massor av skivor inser att fysisk media håller på att dåö. Vi får hoppas på en fortsatt snabb utveckling mot streaming av allt bättre kvalitet. Snabbare internet och bättre kompressionsalgoritmer.

 

Håller med dig där, men digitalmedia lider än inte av det fantastiska för mellanregistret för öronen och begränsade toppen som rundar av jämfört med kassettband eller vinyl.



#21

Postad 10 oktober 2017 - 17:29

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Vem bryr sig om svenska marknaden när man enkelt kan köpa bättre utgåvor från England eller USA?

Jag köper fortfarande fysisk media då jag gillar samlandet och att bildkvaliteten och ljudet är bättre på en blu-ray än säg Netflix. UHD verkar gå bättre än väntat och jag kommer nog uppgradera såsmåningom.

#22

Postad 10 oktober 2017 - 19:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Vem bryr sig om svenska marknaden när man enkelt kan köpa bättre utgåvor från England eller USA?

Jag köper fortfarande fysisk media då jag gillar samlandet och att bildkvaliteten och ljudet är bättre på en blu-ray än säg Netflix. UHD verkar gå bättre än väntat och jag kommer nog uppgradera såsmåningom.

 

Sant där,

 

jag köper massor från CDON och liknande. Även svårfångade VHS från Ebay. En riktigt fin vinylhandlare är Gellborn Records på Sveavägen, massor på lager och mycket i fint skick. Fann mina Point Blank där och även Captain Beyond samt mycket mer godis såsom flera fina Donovan mm.



#23

Postad 29 oktober 2017 - 00:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Vad fan är Bly-ray?


LaserDisc? 🤔

Eller så betraktar handlarna Blu-ray mer och mer som om det vore giftigt.

#24

Postad 30 oktober 2017 - 12:06

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Tror att de flesta fortfarande inte bryr sig om det är dvd eller blu-ray. Skulle jag fråga på mitt jobb är det kanske 20% av dom som jobbar där som har koll på blu-ray. 

 

Däremot tror jag inte att det är slut med blu-ray på den svenska marknaden. För kostnaden är ganska liten för bolagen då det är samma master över hela världen. 

 

Vad jag kan tänka mig är att det släpps lite mindre filmer som distribueras av någon annan än de riktigt stora bolagen, många mindre har väl konkat senaste åren? till exempel Nobel. 

Jag har en kompis som jobbar på Noble och jag kan meddela att de inte har gått i konkurs. Om det typ inte skedde idag. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.