Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMP-UB700 Ultra HD bluray spelare!

246 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 augusti 2016 - 16:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Undre oktober månad kommer Panasonic ännu en gång släppa en ny Ultra HD spelare här i Europa först! Den kommer att ha ett rek pris på 5990kr och vara en nedbantad UB900 med följande ändringar

 
Den saknar analoga ljudutgångar och THX -certifiering! Den har en mindre premie konstruktion, en annan fjärrkontroll och en något mindre kraftfull chroma processor .
 
 
Bildkonstruktion med 4K-kvalitet Bluray-uppspelning i Ultra HD (4K/HDR) 4K-nätverksfunktioner 4K NETFLIX, 4K YouTube Uppspelning av högupplöst ljud Uppspelning av högupplöst ljud

Redigerat av mcmike, 31 augusti 2016 - 17:32.


#2

Postad 31 augusti 2016 - 20:24

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Europa först? Den finns väl i Japan fast där heter den UB90...



#3

Postad 31 augusti 2016 - 20:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

UB900 säljs ju redan men detta är som mcmike säger en nerbantad version, såg att UB900 kommer att få en fw uppdatering som möjliggör HDR streaming från Netflix appen, trevligt  :) Så man kan väl nästan anta att även UB700 kommer få samma fw.



#4

Postad 31 augusti 2016 - 21:08

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 1

Fast UB700 heter UB90 i japan  ;)



#5

Postad 31 augusti 2016 - 21:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 som möjliggör HDR streaming från Netflix appen, trevligt  :) Så man kan väl nästan anta att även UB700 kommer få samma fw.

 

 

Ja jag tror till och med att jag läste att den var planerad till okt om jag inte minns fel? Denna kommer säkerligen få den uppdateringen och förhoppningsvis följer Netflix 24/50HZ uppspelning med i samma FW  :)


Redigerat av mcmike, 31 augusti 2016 - 21:16.


#6

Postad 08 september 2016 - 15:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

https://www.avforums...ay-player.12903



#7

Postad 10 september 2016 - 11:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Verkar som den kommer lanseras i slutet av september, förmodligen vanligt glädjekalkyl av datum!? Går att beställa nu i alla fall och säkerligen hos fler butiker snart :)

 

https://www.hembiobu...onic-dmp-ub700/


Redigerat av mcmike, 10 september 2016 - 16:19.


#8

Postad 10 september 2016 - 13:00

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Har den samma förmåga som storebror när det gäller att nerskala uhd material till fullhd? Har för mig att jag har läst att den dyrarer spelaren kan ställa in hdr i full hd läget?

#9

Postad 10 september 2016 - 14:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
UB900 kan inte visa full hd och HDR😊Gällande nedskalningen, skulle bli förvånad om denna inte gör det lika galant!

Redigerat av mcmike, 10 september 2016 - 14:10.


#10

Postad 10 september 2016 - 15:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det var det här jag tänkte på:

More importantly, and unusually, when converting HDR sources to SDR (standard dynamic range) ones, the UB900 goes to the trouble of converting the HDR tone curve and colour primaries in linear RGB, so that they can be remapped to SDR’s lower dynamics more effectively.

Om jag har förstått det rätt så fixar Panasonicen det här väldigt bra. Bättre än Samsung?
Det var det här jag tänkte på:

More importantly, and unusually, when converting HDR sources to SDR (standard dynamic range) ones, the UB900 goes to the trouble of converting the HDR tone curve and colour primaries in linear RGB, so that they can be remapped to SDR’s lower dynamics more effectively.

Om jag har förstått det rätt så fixar Panasonicen det här väldigt bra. Bättre än Samsung?

#11

Postad 17 oktober 2016 - 15:09

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 1

Så om det stämmer verkar det vara en 900 med färre kontakter på baksidan. I så fall "Me like" :)

Nån som har annan info?



#12

Postad 17 oktober 2016 - 21:31

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Så om det stämmer verkar det vara en 900 med färre kontakter på baksidan. I så fall "Me like" :)
Nån som har annan info?

Färre kontakter och sämre dac men om man bara kör hdmi ska den vara lika bra . Men mycket sämre till cd skivor.

Redigerat av Audiostar, 18 oktober 2016 - 06:32.


#13

Postad 24 oktober 2016 - 23:11

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Färre kontakter och sämre dac men om man bara kör hdmi ska den vara lika bra . Men mycket sämre till cd skivor.

 

Förutom att den rimligen inte har någon DAC (digital-to-analog converter) alls, då den inte har några analoga utgångar? CD är digitalt, så hur kan det på något vis bli sämre?

 

Har hittills inte lyckats hitta vad den egentliga nackdelen med UB700 kontra UB900 är, förutom "inte lika biffig bildprocessor" som ju inte säger ett skvatt om vad det faktiskt är som är "sämre". Det luktar möglig marknadsföring om detta.

 

Fortsatt irrirterande hög prisnivå dock, 5990:- är åt skogen för högt för en glorifierad skivspinnare, men det är ju förstås bara rek-priset och förr eller senare kommer ju någon butik att göra något åt det...



#14

Postad 27 oktober 2016 - 15:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=vn2FBa6_q1s



#15

Postad 27 oktober 2016 - 15:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

avforums best buy award :)

 

https://www.avforums...er-review.13071



#16

Postad 28 oktober 2016 - 07:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Förutom att den rimligen inte har någon DAC (digital-to-analog converter) alls, då den inte har några analoga utgångar? CD är digitalt, så hur kan det på något vis bli sämre?

Har hittills inte lyckats hitta vad den egentliga nackdelen med UB700 kontra UB900 är, förutom "inte lika biffig bildprocessor" som ju inte säger ett skvatt om vad det faktiskt är som är "sämre". Det luktar möglig marknadsföring om detta.

Fortsatt irrirterande hög prisnivå dock, 5990:- är åt skogen för högt för en glorifierad skivspinnare, men det är ju förstås bara rek-priset och förr eller senare kommer ju någon butik att göra något åt det...



Det är klart den har en dac i sig.....och den är sämre på cd för dac är sämre sen ingen analog utgång....

What hifi skriver. While Panasonic says the video performance of the two machines should be nigh-on identical, Panasonic did tell What Hi-Fi? that there's a different DAC inside the cheaper model.

The DMP-UB700 does still support hi-res audio and formats including ALAC and DSD.


Read more at http://www.whathifi....ufMT6Vr9qe1m.99

#17

Postad 30 oktober 2016 - 00:40

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Ok, trevligt att AVForums gillar den. När priset går ner så är det det perfekta valet för min del (bortsett från fjärren, men det är ju bara en detalj).

 

Det är klart den har en dac i sig.....och den är sämre på cd för dac är sämre sen ingen analog utgång....

What hifi skriver. While Panasonic says the video performance of the two machines should be nigh-on identical, Panasonic did tell What Hi-Fi? that there's a different DAC inside the cheaper model.

The DMP-UB700 does still support hi-res audio and formats including ALAC and DSD.


Read more at http://www.whathifi....ufMT6Vr9qe1m.99

 

Jepp, jag har läst What Hi-Fi-artikeln tidigare och skrattat för mig själv eftersom de inte verkar ha någon aning vad de pratar om (när det gäller just DAC i just det här specifika fallet). AVForums har betydligt bättre koll, och kollar du deras recension så ser du att det inte nämns ett ord om någon DAC. UB700 har ingen DAC. DAC är en konverterare från digital till analog signal. UB700 har inga analoga utgångar, och därav följer att den inte har någon DAC (eftersom det vore en totalt onödig komponent som inte skulle uppfylla någon funktion alls).

 

CD-skivor lagrar digital signal. För att spela upp den signalen via HDMI eller den optiska S/PDIF-utgången på UB700 så behövs ingen konvertering till analog signal; signalen är digital hela vägen. Det är enbart och endast om en CD-spelare har analoga utgångar som en DAC behövs.

 

Här finns förklaring för vad en DAC är:

https://en.wikipedia...nalog_converter


Redigerat av backfeed, 30 oktober 2016 - 00:43.


#18

Postad 30 oktober 2016 - 08:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1

Senaste FW inkluderade även denna maskin :)

 

http://av.jpn.suppor...ndex2_euro.html



#19

Postad 30 oktober 2016 - 18:30

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Grävde runt efter lägre pris och i Tyskland verkar motsvarande modell vara UB704 - någon som vet om det är någon skillnad förutom sista siffran?

 

Ganska mycket billigare: http://www.idealo.de...-panasonic.html



#20

Postad 31 oktober 2016 - 10:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Verkar bara vara siffran ja :)



#21

Postad 31 oktober 2016 - 13:29

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Färre kontakter och sämre dac men om man bara kör hdmi ska den vara lika bra . Men mycket sämre till cd skivor.

Vänta nu... hoppas jag inte missat något. CD och HDMI från 900 jämfört med CD och HDMI från 700. Menar du att det skulle bli skillnad där tack vara "sämre" DAC?

(Ok lite senare läste även jag de båda rescensionerna och jag kan bara instämma med Backfeed)


Redigerat av Ödlan, 31 oktober 2016 - 14:12.


#22

Postad 31 oktober 2016 - 22:26

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Verkar bara vara siffran ja :)

 

Hmmz. Kanske får bli att köpa en 704 från Tyskland då, för prisläget i Sverige är som sagt fortsatt helt åt helsike för högt.



#23

Postad 31 oktober 2016 - 22:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hmmz. Kanske får bli att köpa en 704 från Tyskland då, för prisläget i Sverige är som sagt fortsatt helt åt helsike för högt.

 

Tänk bara på att garantin gäller inte här, utan ska skickas tillbaka om man skulle ha otur :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 31 oktober 2016 - 22:42.


#24

Postad 01 november 2016 - 00:25

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Det beror på om Panasonic har "världsgaranti" eller liknande, men även om de inte har det så är det ju ingen egentlig skillnad på att skicka till en butik i Sverige eller Tyskland, förutom att returfrakten till Tyskland troligen inte blir gratis, så jag borde väl kolla vad frakten skulle kunna kosta förstås...



#25

Postad 01 november 2016 - 18:20

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Ok, trevligt att AVForums gillar den. När priset går ner så är det det perfekta valet för min del (bortsett från fjärren, men det är ju bara en detalj).


Jepp, jag har läst What Hi-Fi-artikeln tidigare och skrattat för mig själv eftersom de inte verkar ha någon aning vad de pratar om (när det gäller just DAC i just det här specifika fallet). AVForums har betydligt bättre koll, och kollar du deras recension så ser du att det inte nämns ett ord om någon DAC. UB700 har ingen DAC. DAC är en konverterare från digital till analog signal. UB700 har inga analoga utgångar, och därav följer att den inte har någon DAC (eftersom det vore en totalt onödig komponent som inte skulle uppfylla någon funktion alls).

CD-skivor lagrar digital signal. För att spela upp den signalen via HDMI eller den optiska S/PDIF-utgången på UB700 så behövs ingen konvertering till analog signal; signalen är digital hela vägen. Det är enbart och endast om en CD-spelare har analoga utgångar som en DAC behövs.

Här finns förklaring för vad en DAC är:
https://en.wikipedia...nalog_converter

Jag vet vad en dac är...

Och ja det verkar enligt bruksanvisning att den är helt borttagen ...vilket bara forsätter syfta på att den är sämre till cd skivor då du inte har lika bra ljud via en hdmi kabel .

Redigerat av Audiostar, 01 november 2016 - 18:28.


#26

Postad 02 november 2016 - 00:02

backfeed
  • backfeed
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Jag vet vad en dac är...

Och ja det verkar enligt bruksanvisning att den är helt borttagen ...vilket bara forsätter syfta på att den är sämre till cd skivor då du inte har lika bra ljud via en hdmi kabel .

 

Hdmi-kabel ska inte påverka den digitala signalen (så länge som kabeln inte är skadad förstås), så det borde inte göra någon skillnad på ljudet. Den enda egentliga skillnaden bör ligga i vilken dac som i slutändan gör konverteringen, så om jag t.ex. skulle använda en bättre dac än den inbygga i UB900 så borde jag ju få bättre ljud.



#27

Postad 11 december 2016 - 20:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

HDTV test..

 

http://www.hdtvtest....01612114390.htm



#28

Postad 12 december 2016 - 08:43

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

HDTV test..

http://www.hdtvtest....01612114390.htm


Riktigt bra test inte många som pratar om Chrome sampling .

#29

Postad 15 december 2016 - 15:25

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Jag köpte Panasonic DMP-UB700 för några veckor sedan. Kollade först så att tv:n kom överens med spelaren och det var inga problem. TV.n klarar dock inte HDR, men för övrigt fungerade det klockrent. Kopplade sedan in spelaren via Pioneer VSX-930 och vidare ut till TV:n........ingen bild, inget ljud. 

Har testat med blu-ray videoutgång kopplad direkt till TV:n och blu-ray ljud direkt till BD ingången på receivern. Kanonbild och ljudet fungerade. Fick bland annat i gång Dolby Atmos på detta vis. Trycker jag TV på receivern går ljudet via ARC och då max 5.1. Dessa två sätt fungerade parallellt med varandra.
Helt plötsligt fungerar inte ljudet via spelarens ljudutgång, utan endast via TV och ARC och då bara 5.1. Hur jag än gör så får jag endast ut HD ljuden nedsamplade till DTS resp Dolby Digital. Har fabriksåterställt och åter ställt in både tv, blu-ray spelare och receiver ett stort antal gånger.

Detta tjafs har jag hållt på med till och från i ett par veckor. Jag har ändrat, återställt, skrivit ner vilka inställningar, ingångar och fan vet vad jag inte har gjort, utan att få rätt på eländet. Ska tilläggas att jag använder labtestade HDMI kablar med stöd för allt, bl a upp till 21Gb/s i upp till tre meters längd.
Alla maskinerna är uppdaterade med senaste mjukvara. 

 

Eftersom det funkar mellan bd och tv, misstänker jag att det är receivern som inte klarar av att släppa igenom 4k signal trots att den enligt specifikationerna ska stödja allt som har med 4k att göra. 

Blir väl till att köpa en ny receiver.
 

 

#30

Postad 15 december 2016 - 17:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Blir väl till att köpa en ny receiver.

 

 

Ljudet till receivern och bilden direkt till tv:n duger inte det? :)



#31

Postad 15 december 2016 - 17:35

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Ljudet till receivern och bilden direkt till tv:n duger inte det? :)

 

Just därför man köper en med dubbla hdmi och är min plan också om denna kommer på Mellandags rean.

 

Hur är Ljud och bild på denna maskin ??



#32

Postad 15 december 2016 - 17:46

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Just därför man köper en med dubbla hdmi och är min plan också om denna kommer på Mellandags rean.

 

Hur är Ljud och bild på denna maskin ??

 

Just därför man köper en med dubbla hdmi och är min plan också om denna kommer på Mellandags rean.

 

Hur är Ljud och bild på denna maskin ??

 

Ljudet till receivern och bilden direkt till tv:n duger inte det? :)

Fungerar inte längre. Jag har lagt ner många timmar utan att få det att fungera. Bilden är kanon. Spelaren skalar upp vanliga bd på ett suveränt sätt. Ljudet kan jag inte säga så mycket om än så länge.


Redigerat av Unregistered891a0113, 15 december 2016 - 17:47.


#33

Postad 15 december 2016 - 18:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Fungerar inte längre. Jag har lagt ner många timmar utan att få det att fungera. Bilden är kanon. Spelaren skalar upp vanliga bd på ett suveränt sätt. Ljudet kan jag inte säga så mycket om än så länge.

 

Vad är det som inte fungerar, kopplar du rätt? HDMI 1 direkt till tv och ljudet ut via hdmi 2 till förstärkaren :) Kör själv så...


Redigerat av mcmike, 15 december 2016 - 18:31.


#34

Postad 15 december 2016 - 18:51

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Vad är det som inte fungerar, kopplar du rätt? HDMI 1 direkt till tv och ljudet ut via hdmi 2 till förstärkaren :) Kör själv så...

Just precis så. Jag har sett att 7.1 ljud har glimtat igenom under några sekunder för att försvinna, glimta tillbaka och försvinna för gott när jag kommer till själva filmens menyer. Det är något skumt med receivern. 



#35

Postad 16 december 2016 - 17:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Just precis så. Jag har sett att 7.1 ljud har glimtat igenom under några sekunder för att försvinna, glimta tillbaka och försvinna för gott när jag kommer till själva filmens menyer. Det är något skumt med receivern. 

 

Ok! Men om du tar bort hdmi mellan Tv/receiver, då fungerar det som det ska?



#36

Postad 18 december 2016 - 15:16

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Ok! Men om du tar bort hdmi mellan Tv/receiver, då fungerar det som det ska?

Nä, då får jag i bästa fall ut nedmixade HD-ljud till max 5.1 i vanlig Dolby Digital resp DTS.......tro mig, jag har gjort allt möjligt vad gäller inställningar. Har håll på till och från i 3 veckor nu......i vissa fall hela dagar i sträck.

När jag kom hem sent i går kväll började jag trixa med de förbannade maskinerna igen. Tog bort HDMI audio ut på BD:n för att enbart använda utgång 1 för både bild och ljud. Kopplade denna HDMI till receivern och HDMI från receivern till TV:n.

Till min förvåning så fungerade det. Bild och 7.1 ljud. Kollade en stund på Star Wars filmen innan jag stängde ner maskinerna. När jag så startar upp grejorna i dag så fungerar inte skitet. Jag blir tokig på det. Ger mig fan på att 930:an är boven i dramat.


Redigerat av Unregistered891a0113, 18 december 2016 - 15:51.


#37

Postad 19 december 2016 - 20:10

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hej,
Är på gång att köpa en likadan uhd bluray, har själv en Pioneer lx58, men frågan är nu om man vågar köpa en, orkar inte med en massa hdmi strul,
Hoppas det ordnat sig för dig

#38

Postad 19 december 2016 - 20:23

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Nä, då får jag i bästa fall ut nedmixade HD-ljud till max 5.1 i vanlig Dolby Digital resp DTS.......tro mig, jag har gjort allt möjligt vad gäller inställningar. Har håll på till och från i 3 veckor nu......i vissa fall hela dagar i sträck.

När jag kom hem sent i går kväll började jag trixa med de förbannade maskinerna igen. Tog bort HDMI audio ut på BD:n för att enbart använda utgång 1 för både bild och ljud. Kopplade denna HDMI till receivern och HDMI från receivern till TV:n.

Till min förvåning så fungerade det. Bild och 7.1 ljud. Kollade en stund på Star Wars filmen innan jag stängde ner maskinerna. När jag så startar upp grejorna i dag så fungerar inte skitet. Jag blir tokig på det. Ger mig fan på att 930:an är boven i dramat.

 

Kör du med ARC? Skulle kunna va boven i första kopplingen?

Fast inte så troligt i andra kanske?

Testat olika HDMI-kablar?



#39

Postad 19 december 2016 - 20:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Ger mig fan på att 930:an är boven i dramat.

 

 

Var lite problem med den maskinen om jag inte missminner mig, så det är väl inte omöjligt i alla fall :mellow:

 

 

Är på gång att köpa en likadan uhd bluray, har själv en Pioneer lx58, men frågan är nu om man vågar köpa en, orkar inte med en massa hdmi strul,

 

 

Använder mig själv av Pioneer/UB900 (ingen skillnad) och kör ljudet separat in i stärkaren utan några problem :)


Redigerat av mcmike, 19 december 2016 - 20:45.


#40

Postad 19 december 2016 - 20:48

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag har en ett år gammal bluray , en panasonic bd 570,
Jag testade med att koppla en hdmi till tv från bd och en hdmi till recievern, på hdmi 1 utgång ,
Resten till hdmi 4 (arc) , när jag kopplar så får jag bara dolby digital,
När jag kopplar bd till recievern utan att använda tv:n får jag dolby atmos direkt,
Nu använder jag ju bara en kabel, men ville bara testa som kopplar när man har en uhd spelare,
Funderar på att köpa en på elgiganten där har dom bytesrätt på öppet köp,
Prova med att inte koppla med arc, ta bort alla kopplaingar med arc, den kan störa

#41

Postad 20 december 2016 - 08:46

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Någon som testat att göra den regionsfri?
http://www.regionfre...els-eb-eg-gn-pc



#42

Postad 26 december 2016 - 15:34

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Var brukar texten ligga på UHD-filmer i 2,35:1 eller 2,40:1-format - är det i eller under bild? Och går den att förflytta med Panasonic-spelaren?



#43

Postad 26 december 2016 - 15:44

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
900an går det att flytta. Ganska säker på att det går med 700an också

#44

Postad 28 december 2016 - 11:37

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
En fråga,
Jag har köpt en Panasonic ub 700 och har en Pioneer LX 58,
Och behöver dra en separat hdmi till Audio för att få Dolby Atmos,
Behöver man göra någon speciell inställning på bluray spelaren för att få Dolby Atmos ?

#45

Postad 28 december 2016 - 23:06

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Löste det själv,
Undrar vad det är för skillnad på 4k (50/60p) 4::4:0 och 4k (60/60p) 4:4:4 , ?

#46

Postad 01 januari 2017 - 12:08

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

@Rosalina:

Siffrorna i parentesen är förstås bildfrekvensen men det viktiga är "fyrorna".

Så här säger Wiki:

4:4:4
Each of the three Y'CbCr components have the same sample rate, thus there is no chroma subsampling. This scheme is sometimes used in high-end film scanners and cinematic post production.
Note that "4:4:4" may instead be referring to R'G'B' color space, which implicitly does also not have any chroma subsampling. Formats such as HDCAM SR can record 4:4:4 R'G'B' over dual-link HD-SDI.

 

Kort sagt full R'G'B'.

Så 4k ger inte bara rejäl upplösning. Du får möjlighet till rejält mycket bättre färger också, utan kompromisser.

 

Här är länken:

https://en.wikipedia...oma_subsampling



#47

Postad 02 januari 2017 - 15:19

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Kör du med ARC? Skulle kunna va boven i första kopplingen?

Fast inte så troligt i andra kanske?

Testat olika HDMI-kablar?

Kör labtestade 21Gb/s kablar. TV:ns HDMI 1 och 2 (ARC) stödjer 4k inkl Deep Colour. Pioneer VSX-930 stödjer 4k via 3 ingångar och två utgångar. Med andra ord så är bordet dukat och det är "bara" att tuta och köra. Eller inte........

Kopplingsvarianter:

1: 4k spelaren via HDMI till Pioneerstärkaren och ut till TV:ns HDMI 1 eller 2.......ingen bild. (HDMI 1 och 2 har stöd för 4k inkl Deep Colour)

 

2: 4k spelaren via HDMI till Pioneerstärkaren och ut till TV:ns HDMI 3.......bild 3840 x 2160 (HDMI 3 har inget stöd för 4 k) samt originalljud, dvs Dolby Atmos eller 7.1 om något av dessa ljusspår ligger på bd:n. Det konstiga är att denna ingång inte ska ha stöd för 4k. Blir bild även via HDMI 4, men endast 1080p.

 

3: HDMI direkt från spelaren till TV:ns HDMI 1 eller 2 och HDMI (endast audio) från spelaren till stärkaren. Resultat: Bild 3840 x 2160 inkl Deep Colour, men i stället för originalljud är ex Dolby Atmos nedsamplat till DD 5.1 och DTS HD Master Audio 7.1 är nedsamplat till DTS 5.1

Oavsett inställningar så får jag endast ut nedsamplat originalljud. 

 

Ska tillägga att jag har ställt in allt mellan himmel och jord på resp maskin och verkligen testat alla möjliga varianter. Kanske blir en uppgradering till hösten i form av en 65 tums OLED och en ny stärkare och verkligen få grejor som garanterat fungerar tillsammans. Kan man bli annat än luttrad?


Redigerat av Unregistered891a0113, 03 januari 2017 - 11:56.


#48

Postad 03 januari 2017 - 18:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Litet test och jämförelse mellan storebror genom Ljud och bild :)

 

http://www.ljudochbi...sonic-dmp-ub700



#49

Postad 04 januari 2017 - 09:24

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Kör labtestade 21Gb/s kablar. TV:ns HDMI 1 och 2 (ARC) stödjer 4k inkl Deep Colour. Pioneer VSX-930 stödjer 4k via 3 ingångar och två utgångar. Med andra ord så är bordet dukat och det är "bara" att tuta och köra. Eller inte........

Kopplingsvarianter:

1: 4k spelaren via HDMI till Pioneerstärkaren och ut till TV:ns HDMI 1 eller 2.......ingen bild. (HDMI 1 och 2 har stöd för 4k inkl Deep Colour)

 

2: 4k spelaren via HDMI till Pioneerstärkaren och ut till TV:ns HDMI 3.......bild 3840 x 2160 (HDMI 3 har inget stöd för 4 k) samt originalljud, dvs Dolby Atmos eller 7.1 om något av dessa ljusspår ligger på bd:n. Det konstiga är att denna ingång inte ska ha stöd för 4k. Blir bild även via HDMI 4, men endast 1080p.

 

3: HDMI direkt från spelaren till TV:ns HDMI 1 eller 2 och HDMI (endast audio) från spelaren till stärkaren. Resultat: Bild 3840 x 2160 inkl Deep Colour, men i stället för originalljud är ex Dolby Atmos nedsamplat till DD 5.1 och DTS HD Master Audio 7.1 är nedsamplat till DTS 5.1

Oavsett inställningar så får jag endast ut nedsamplat originalljud. 

 

Ska tillägga att jag har ställt in allt mellan himmel och jord på resp maskin och verkligen testat alla möjliga varianter. Kanske blir en uppgradering till hösten i form av en 65 tums OLED och en ny stärkare och verkligen få grejor som garanterat fungerar tillsammans. Kan man bli annat än luttrad?

 

Låter hopplöst. Min fråga om ARC var för att när jag körde med det så valde förstärkaren ibland ARC ljudet fast jag hade valt nåt annat innan.

Jag tröttnade på den funktionen. Men du verkar ha testat allt. Är det handskakningsfel på hdmi kanske det kommer en uppgradering av firmware till nån av apparaterna som löser det om du har tur.



#50

Postad 18 januari 2017 - 12:39

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Problemet är löst. Det var tv:n som spökade. Köpte en ny tv i stället och ger bort den 1,5 år gamle 65:an till min son.
Nu kör jag en HDMI vardera från Blu-ray respektive kabeltv mottagare in i receivern och en HDMI ut till tv:ns ARC ingång. Klockrent  :)

 

Detta löste även ljudproblemet där jag inte kunde ha atmoshögtalarna aktiva i recievern när jag ville kolla film med 7.1 ljud. Jag var tvungen att avaktivera just de två högtalarna för att få ut ljud i de bakre surrondkanalerna. Nu är atmoshögtalarna endast aktiva per automatik när pannan spelar upp ljud kodat i Dolby Atmos. Övriga ljudformat spelas automatiskt upp även i de bakre högtalarna.

Den nya tv:n, LG OLED 65E6V......ja, vad säger man? Wow, dubbelwow och trippelwow. Vilken bild den presterar. Fotot ger så klart ingen rättvis illustrering till tv:ns grymma bildkvalitet. Jag tog bilden enbart för att visa vilken tv jag köpte i söndags. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered891a0113, 18 januari 2017 - 13:17.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.