Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mörk fläck/skugga på i övrigt trogen LG LX1

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 december 2010 - 12:56

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
I samband med releasen av Xbox 360 köpte jag en 32" LG LX1 som under alla år tjänat mig väl, I alla fall strax efter att jag slutade beklaga mig över den blygsamma svärtan.

Nu har det dykt upp en mörk fläck längst upp, ca 10cm bred och 2½cm hög på högsta stället. Den är ojämnt formad och ser ut som att man lagt ett papper i en blöt pöl. Jag har inte slagit i teven, flyttat den eller dylikt. Den har stått på ett och samma ställe i ett år, och har alldeles nyligt börjat med det här påhittet.

Fläcken framträder olika tydligt, oftast mycket märkbart, men ibland ser jag knappt till den alls. Jag kan ta bilder när min kamera är laddad om det underlättar eventuell utredning.

Låter detta som något man kan fixa? Det är såklart dags för ny TV snart, men jag är precis i färd med att köpa ny dator och hade hoppats kunna undvika andra större utgifter.

EDIT: Det rör sig, som Trebban gissade, om en LCD-TV.

Redigerat av SimonM7, 15 december 2010 - 00:06.


#2

Postad 14 december 2010 - 19:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om det är en LCD är det nog bakbelysningen som börjar trassla. Att reparera sånt kostar nog mer än det smakar.

#3

Postad 14 december 2010 - 20:09

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ja det stämmer att det är en LCD, jag petar in det i huvudinlägget...


Jag läste någonstans att man eventuellt kan få damm i teven och att problem då kan uppstå som man löser genom att blåsa tryckluft i ventilationshålen.

Det märkliga är i synnerhet hur problemet sviktar, och det enda jag kan tänka mig skiljer från ett tillfälle till ett annat är temperaturen.

#4

Postad 15 december 2010 - 10:31

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0
Det skulle kunna vara det som kallas för "mura" som innebär någon form av mekaniskt slitage i själva LCD-skiktet och är även det inget som går att laga för rimliga summor. Bifogar en bild på en TV med fenomenet mura.
Bifogad fil  PICT1265.JPG   86,52K   9 Antal nerladdningar
Inte världens bästa bild då den är rätt sned och inte har med hela skärmen men man förstår nog ändå.

Redigerat av SwiftingSpeed, 15 december 2010 - 10:32.


#5

Postad 15 december 2010 - 12:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Fläcken framträder olika tydligt, oftast mycket märkbart, men ibland ser jag knappt till den alls.

Jag läste någonstans att man eventuellt kan få damm i teven och att problem då kan uppstå som man löser genom att blåsa tryckluft i ventilationshålen.

Blåsa tryckluft i hålen verkar väldigt riskabelt. Skulle nog hellre förorda dammsugning.

Har du provat något lämpligt program för att "motionera" displayen?
Står burken vid ett element, fönster eller nån ventil? Kan det vara fukt?
Även LCD kan ibland påverkas av magnetfält osv. Prova gärna annan position/vinkel.

Redigerat av Unregistered277056c3, 15 december 2010 - 12:27.


#6

Postad 15 december 2010 - 22:26

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Tack för svaren hörni!

Det är helt klart snarlikt "mura"-problemet på bilden, men brukar inte detta förklaras med ett tryck på skärmen som orsakar ojämnheter i LCD-materialet? I så fall vet jag inte varför det skulle uppstå så här långt senare.

Men folk ute på nätet verkar få begrepp i kors hela tiden, och den förklaringen kanske parats med fel benämning.

Angående fuktskador så finns det ingen direkt anledning till att det skulle vara fallet. Den enda källan till störningar av något slag som har introducerats hyfsat nyligt skulle väl vara att jag har haft transformatorn till min 360 uppe på TV-bänken på sistone.

Jag försökte ta en bild men det är inte lätt att få med ordentligt.

Postad bild

Det syns mycket tydligare ibland, i synnerhet på vissa färger, och en av de störigaste tillfällena för stunden är när man knatar omkring i Assassin's Creed Brotherhood och den blåa tjusiga himlen besudlas av en mörk fläck. :I

#7

Postad 15 december 2010 - 23:00

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Nya rön! Jag kopplade datorn till teven (mest för att få ljud till den och in i min ljudanläggning tillfälligt) och hade windows klonat på tv-skärmen.

Listen längst upp på Firefox är djupblå, och den låg halvvägs inne i min japanska förbannelsefläck, och när jag nu scrollade ner på teven så ser jag tydligt att det blåa sitter kvar i fläcken.

Jag har ju hört talas om image persistence, men ingen där det är en fläck med valfritt tema för det som sitter kvar. ;)

#8

Postad 17 december 2010 - 03:52

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
http://www.lcdtvrepa...-your-tv-screen


One of the features of the color formations on the LCD TV screen is that an individual can actually see through such color blotches, the color blotches are also displayed within their radius and instead of the plain white color, a purple or blue discoloration effect is produced and outside of these color blotches are the normal and crisp pictures on the screen. Once the blotches have been fixed through an ideal TV repair, the screen becomes normal, otherwise if the screen pans, any object that passes through the blotches will undergo some sort of discoloration, but when it is outside of the affected area, the picture becomes normal again.



Även om min teve är en LG så låter detta på pricken. Kostar väl bergis en förmögenhet att reparera, men jag har iaf flyttat på allt som närmelsevis kan tänkas påverka skärmen, och kommer ha den av i ett dygn eller så nu för att se om biffen är fixad sedan.

Det som ger mig hopp är att fläcken ibland är *helt borta*. Man tycker inte det ska behöva vara permanent om det.. inte är permanent.

Redigerat av SimonM7, 17 december 2010 - 04:04.


#9

Postad 18 december 2010 - 19:44

SimonM7
  • SimonM7
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Happ.

Hade den avstängd i nästan två dagar, satte igång den och hade felfri bild i nästan 20 minuter, sedan letade sig fläcken in i bilden igen.

Jag kan icke för mitt liv begripa vad det kan vara. Det måste ha med att skärmen blir varm att göra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.