Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sockerbitsskarv på telekabeln

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2019 - 15:21

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej igen!

Har nu varit upp på vinden och dragit om och kortat av min telekabel till jacket nere i huset. Sitter sedan förut (typ -63) en sockerbit som skarv där på vinden innan kabeln löper ut genom nock.Använder ju nu denna telekabel till mitt bredband för dator och tvn via router.

En liten fundering....

Märker man om man skulle ha kopplat fel efter förkortning av kabel? Alltså typ om man råkat vända ledarna 180 gr. Vice versa

Eller hur märker man en ev. Dålig koppling? Störningar/brus på tvn?

Resp. Att det blir bild eller inte alls..

Tror jag fick dit ledarna ordentligt i "sockerbiten" i a f. Men skruvade nog åt dom ganska hårt...detta bra eller ej?

Som sagt, totalt okunnig över detta. Anledningen att jag också passade på att korta av kabeln på vinden var att jag först o främst tänkt skala till nya toppar på ledarna, hade ju suttit där i denna sockerbit ex antal årtionden, oxidering😉

#2

Postad 18 januari 2019 - 16:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Får du samma hastighet på bredbandet som tidigare, är ju allt frid och fröjd ? 

 

tråd flyttad.



#3

Postad 18 januari 2019 - 16:11

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Då själva tvn är på får jag ut ca 12-13 mbit/s. Ungefär som innan...

Är detta tillräckligt i h t?

Tycker att de enda kanalerna som har godkänd kvalite på bild ( Då jämfört med alla betalkanalers olika HD kanaler också) är svt och möjligtvis Discoveri...

Men eligt bredbandskollens mätare så så definieras hastigheten som acceptabelt...

Tycker ju att HD upplösningen borde vara lika bra oavsett kanal (de som har sänder i HD då)🤔

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 18 januari 2019 - 16:12.


#4

Postad 18 januari 2019 - 18:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Om du har samma hastighet som tidigare, så är det ju inget problem med bredbandet iaf. Att bilden sen är sk-t kan ju bero på en massa faktorer, varav bredbandets hastighet endast är en.

HD-upplösning har iofs inget med bildkvalitetén att göra. Du kan skicka ut en HD-ström, med dålig kodning och det är fortfarande, per definition, HD.

Redigerat av frollic, 18 januari 2019 - 18:20.


#5

Postad 18 januari 2019 - 19:37

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tack för svaret frollic👍


Detta med HD upplösningen. Antar att det då är kanalerna själva som s a s kodar då🤔

Har nu fått upp min tvhastighet till ca 21-22 mbit/s. Borde inte det räcka för grunden till en dräglig bild?

Men kanske egentligen inte det ultimata i h t att köra tvn via telekabeln?

Har för mig att telia sa nånting om att den totala maxhastigheten var 30 mbit/s när man hade sitt bredband via telejacket...

Sen har vi ju då också larmet ikopplat i routern. Tror mottagande telestation ligger ca 2 km från huset, om nu det bör tas in som en aspekt. Visst, telekabeln är ju gammal. När jag skalade den såg det inte ut att vara koppar, mera lite blank s a s...kanske draperad?

Trisst när man bara är nöjd över vissa utsändningar/kanalers bildkvalite, under rådande omständigheter...

#6

Postad 19 januari 2019 - 17:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ja, hastigheten borde iaf räcka till SD-sändningarna.

Har du valet att skippa telefonkabeln, så ska du inte göra det. Den tekniken är en återvändsgränd, alla satsar på kabel, mobilt bredband, eller fiber.

Larmet drar knappast någon bandbredd.

Kolla vad din operatör rekommenderar för hastighet för tv via bredbandet.

Redigerat av frollic, 19 januari 2019 - 17:45.


#7

Postad 19 januari 2019 - 20:02

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Frollic! Jag var in på telias hemsida och kollade ang. hastigheten. Dom påstod att man kunde ta emot HD sändningar om man tog emot 20-30 mbit/s, vilket jag då gör (ca 20-22 mbit/s) för tvn,trots larmet kopplat till router, och och telefon. Som sagt väldigt bra bild på SVT och 4an, samt ett par andra betalkanaler. Men resten av de HD kanaler som ingår i mitt paket känns som hur dålig upplösning som helst...
Har ju i o f en 55 tummare men då HD tycks funka på vissa kanaler och inte andra, mäkta besviken. Anledningen till att jag kör mitt bredband via telejacket ( tv därifrån också då) är ju att det är väl enda möjligheten för mej idag, bor i hus.

Har väl kanske möjlighet att koppla upp oss på fiber, men då blir det ca 20 tusen kr i omkostnad, tänkte jag skulle slippa det i nuläget i a f. Vet inte men, ska man behöva byta telekabeln från första jacket i sovrummet som då löper upp till kopplingen på taket (som sen går till stolpe...
Tror telekabeln innifrån ligger på ca 15 m...😐

Fasta telefon? Hur mycket kam den dra i bandbredd? Kanske värt att plugga ur dem permanent då vi inte använder den i princip🤔

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 19 januari 2019 - 21:27.


#8

Postad 20 januari 2019 - 09:41

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Frollic! Jag var in på telias hemsida och kollade ang. hastigheten. Dom påstod att man kunde ta emot HD sändningar om man tog emot 20-30 mbit/s, vilket jag då gör (ca 20-22 mbit/s) för tvn,trots larmet kopplat till router, och och telefon. Som sagt väldigt bra bild på SVT och 4an, samt ett par andra betalkanaler. Men resten av de HD kanaler som ingår i mitt paket känns som hur dålig upplösning som helst...
Har ju i o f en 55 tummare men då HD tycks funka på vissa kanaler och inte andra, mäkta besviken. Anledningen till att jag kör mitt bredband via telejacket ( tv därifrån också då) är ju att det är väl enda möjligheten för mej idag, bor i hus.

Har väl kanske möjlighet att koppla upp oss på fiber, men då blir det ca 20 tusen kr i omkostnad, tänkte jag skulle slippa det i nuläget i a f. Vet inte men, ska man behöva byta telekabeln från första jacket i sovrummet som då löper upp till kopplingen på taket (som sen går till stolpe...
Tror telekabeln innifrån ligger på ca 15 m...

Fasta telefon? Hur mycket kam den dra i bandbredd? Kanske värt att plugga ur dem permanent då vi inte använder den i princip

 

Att det variera mellan olika HD kanaler beror nog mest på hur Telia får in kanalerna 

De "stor" kanalerna får Telia in som SDI och koda om själva och andra plockar de ner färdiga från satellit eller fiber

 

T.ex kanal 5 om du inte bor i Stockolms området så står det Kanal 5 HD på kanalplast 5 men HD kanalen finns endast på kanalplats 405  

 

Det brukar aldrig bli billigare att ansluta sig i efterhand till ett fibernät, så tänk på det

Men det är ju inte säkert att Telia finns i det Fibernät du nu ev har möjlighet att ansluta till



#9

Postad 20 januari 2019 - 11:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Annars finns ju Boxer och FTA-kanalerna, de kommer ge dig bättre bild än IPTV.

#10

Postad 20 januari 2019 - 12:24

Unregisteredc820cdaf
  • Unregisteredc820cdaf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Har nu provat att köra på 720p istället för 1080p50. Tycker att jag slipper det allra grynigaste i bilden nu men med bibehållen gällande upplösning😉

Alltså överkurs med sistnämnda formatvärde?

Där hade du du rätt! Kanal 5 på 405 an gav ju HD, gentemot kanalplatsen den också ligger på när autosöker....😉

FTA kanaler? Inget som telia kör med?


Sen en annan liten detalj...när man skarvar, vilket är egentligen bäst? Sockerbit eller kabelklämma?
Typ wago 221. Nån skillnad? (Gällande att tappa bit/s)

Så jag kan anta då att det i a f inte är min befintliga skarv som gör att HD upplösningen på vissa givna kanaler inte då beror på att jag skarvat telekabeln...

Som sagt, får ju i nuläget ut 20-22 mbit/s för tvn.borde ju räcka för åtminstone HD enligt telias tariff...🤔

Redigerat av Unregisteredc820cdaf, 20 januari 2019 - 12:34.


#11

Postad 20 januari 2019 - 13:12

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 1
En skarv på telekabeln i ditt hus gör ingen skillnad.
Det är de två kilometrarna från telestationen, där du mycket väl kan ha allt från 2-100 skarvar av varierande kvalitet.

#12

Postad 20 januari 2019 - 14:44

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Annars finns ju Boxer och FTA-kanalerna, de kommer ge dig bättre bild än IPTV.

Boxer slår inte Telia Digital-TV 

Det är ingen streaming TV vi talar om



#13

Postad 20 januari 2019 - 14:51

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

Har nu provat att köra på 720p istället för 1080p50. Tycker att jag slipper det allra grynigaste i bilden nu men med bibehållen gällande upplösning

Alltså överkurs med sistnämnda formatvärde?

Där hade du du rätt! Kanal 5 på 405 an gav ju HD, gentemot kanalplatsen den också ligger på när autosöker....

 

De flesta kanaler kör 1080i förutom SVT och någon HD kanal till i 720p

Jag har 1080p50 som inställning i min box VIP 1003

 

Har bara kanalpaket Start just nu 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.