Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-A2080 eller Onkyo TX-RZ830

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 april 2019 - 19:24

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
11990 för Yamaha 2080 verkar vara rejält pressat pris! Om man skulle jämföra den med Onkyo TX-RZ830 som också har 9 inbyggda slutsteg men sen 11.2 pre-out för 9490 vilken skulle ni välja och varför?

Postad 14 april 2019 - 19:50

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Behöver du 11.2? Då är det 830:n eller gå upp ett snäpp till Yamaha 3080.

Har ingen erfarenhet av Onkyo, men är inne på min tredje Yamaha Aventage och har inte haft några som helst problem med dem vad gäller kvalitet och funktioner.

Yamahas "Scene-funktion" är nåt jag personligen gillar eftersom jag föredrar olika inställningar för film/musik/"late night"/med mera.

Kör med en 3070 nu, och 11.2 Atmos är dj... bra! :)

Även icke äkta 11.2 tycker jag blir bra på film/tv med "fusk"-dekodrarna.

Hur Onkyo är får nån annan svara på.

Postad 15 april 2019 - 15:29

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag tänkte deras respektive styrkor och svagheter. Ser att många skriver att Yamaha är svaga i många kanaler medans Onkyo har mer kraft då. Blir det problem om man kopplar på 9 högtalare?
Samt om Onkyos HDMI problem finns kvar som en del har drabbats av genom åren?

Jag tror jag i dagsläget skulle vara nöjd med 9 kanaler (7 i "bion") plus 2 i zone 2. Men kommer nog köra musik i alla 9 samtidigt.

Redigerat av ALE77, 15 april 2019 - 15:31.

Postad 15 april 2019 - 15:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

Nu tror jag inte att det är den större delen av allt lyssnande där alla kanaler går på 100% hela tiden, men jag förstår vad du menar, och jag har haft samma tänk också inför köp. Lyssnar man mest på musik i 5.1 där alla kanaler ändå nyttjas en hel del tycker jag, samt om man kollar på "moderna actionfilmer" så smäller de loss ganska mycket på alla kanaler samtidigt. Så kan de ha nån betydelse.

Kör man på alla 9 kanalerna samtidigt, speciellt om man använder sig av receiverns FuskDSP:er, så visst kan alla 9 kanalerna rocka på ganska jämt vid livlig musik. speciellt med inmatad 2 kanals källa.

Men även om Onkyos ger dubbla kraften vi 7-9 kanals, så är det bara 3db:s skillnad, och då måste du ändå maxa yamahan och vilja ha mer, kanske inte så troligt? beror på hur högt man spelar, och vilka krav man har.

Jag har ändrat lite mitt tänk kring Yamaha på senaste halvåret, skulle jag köpa nytt idag lutar det åt Yamaha, mest för stabilitet och de känns som de funkar lite bättre överlag vs Onkyo.

Svårt att säga hur stabila Onkyos Hdmi kort är, jag har en billig Onkyo som är 2 år gammal, aldrig nåt strul med den i alla fall hittills.

Alla receivers har för och nackdelar, ingen är bäst, men får nog fråga sig vad man vill ha, jag vill i första hand ha kvalitet/stabilitet/bra support, det tror jag yamaha står för före Onkyo.

Sen de där priset på 12K för en 2080, de dyker nog inte upp på länge nu känns de som de var billigt..

Postad 15 april 2019 - 15:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

Hittar inge siffror för Onkyos 8 serie vid 7-9 kanals drift kont.

men Yamahas 20XX serie ligger på ca 40watt per kanal vid 7 kanals, kanske 30watt vid 9 kanals, om de spelar nån större roll får vara o en fundera på..... Jag vet att Pioneers motsvarighet ligger på ca 90-100 watt vid 7 kanals kont. så visst är de skillnad på pappret.

Postad 15 april 2019 - 17:39

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Det är fusk DSP jag syftar lite på, typ 9-channel stereo eller vad det heter. Kroknar receivern då? Eller måste man köra max för att få lagom volym?

Ja Yamahas stabilitet och kvalitet hör man mycket gott om, vilket kan få en att titta på det märket.

Redigerat av ALE77, 15 april 2019 - 17:40.

Postad 15 april 2019 - 17:43

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

men Yamahas 20XX serie ligger på ca 40watt per kanal vid 7 kanals, kanske 30watt vid 9 kanals, om de spelar nån större roll får vara o en fundera på..... Jag vet att Pioneers motsvarighet ligger på ca 90-100 watt vid 7 kanals kont. så visst är de skillnad på pappret.

Hur långt kommer man med 30-40watt? Är det tillräckligt för musik i hela huset? Eller kommer det låta kattskit? Golvare vid tv:n plus center, stativare, takhögtalare samt on-wall högtalare i annat rum.

Postad 15 april 2019 - 17:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

jag är absolut ingen expert om watt och hur de låter med 30watt per kanal i just yamaha när alla kanaler spelar musik, 30 watt är nog ganska högt. De låter lite klent, men i verkligheten kanske det är tillräckligt?

Yamaha verkar stabila dock... Många är övertygade att flerkanalsdrift och hur de mäter vid dessa test ej berör verkligheten, jag är inte lika säker, det är nog en viss skillnad ändå tror jag.

Men du hittar väl inte yamahas 2080 för 11990:- nu?

Då kanske Onkyo är prisvärt om nu yamahan ska kosta 17 tusen igen

Postad 15 april 2019 - 18:26

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
30 w kanske är godkänt vid bakgrunds musiklyssnande. Tänkte bara att det kanske rentav låter illa i golvhögtalarna som kräver lite mer.
Vem vet, kanske 11990:- kommer igen😁

Postad 16 april 2019 - 09:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 4 526 inlägg
  • 0

Du och andra ska inte hänga upp er på kontinuerliga watt för de lyssnar vi aldrig på. Med den dynamik som finns i ljud som vi lyssnar till kroknar de flesta bättre förstärkare aldrig även om man spelar högt.

Som exempel så gav Yamaha MX-A5000 78 watt när 7-kanaler mättes med kontinuerlig signal men när de använde filmljud så klarade den referensnivån på 105 dB. Båda mätningarna är gjorda av Audioholics.

Postad 16 april 2019 - 11:11

ALE77
  • ALE77
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Du och andra ska inte hänga upp er på kontinuerliga watt för de lyssnar vi aldrig på. Med den dynamik som finns i ljud som vi lyssnar till kroknar de flesta bättre förstärkare aldrig även om man spelar högt.

Som exempel så gav Yamaha MX-A5000 78 watt när 7-kanaler mättes med kontinuerlig signal men när de använde filmljud så klarade den referensnivån på 105 dB. Båda mätningarna är gjorda av Audioholics.

Betyder det att respektive kanal kan matas med mer watt än de kontinuerligt uppmätta värdet beroende på hur ljudmixen fördelar ljudet? Jag menar att receivern inte är begränsad till att mata ut 78w hela tiden till respektive kanal(i ditt ex.)?

Redigerat av ALE77, 16 april 2019 - 11:12.

Postad 16 april 2019 - 11:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

när man lyssnar på film eller musik, så är den mixad, och sällan eller väldigt sällan får man väl säga så arbetar väl inte alla 7-9 kanalerna vid samma tidpunkt lika mycket , så därav räcker det att receivern kanske spottar ut 2-3 kanaler med fullkraft och de övriga kommer och går lite då och då, därav ger ju en Yamaha 2080 ut 100-140watt då...

Dock tror jag nog att fusk-dsp med 7-9 kanaler som spelar på friskt med inmatad 2 kanals musik, där blir nog kanalerna belastade mer lika, men visst, frågan är om du behöver mer än 30-40watt ?

Postad 16 april 2019 - 12:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 4 526 inlägg
  • 0

Betyder det att respektive kanal kan matas med mer watt än de kontinuerligt uppmätta värdet beroende på hur ljudmixen fördelar ljudet? Jag menar att receivern inte är begränsad till att mata ut 78w hela tiden till respektive kanal(i ditt ex.)?

Ja ljud man lyssnar klarar nätdelen av eftersom alla kanaler inte har fullt ljud i en timme eller vad man nu använder för tid för att de ska godkännas som en kontinuerligt mätning.

2008 hade jag Yamaha DPS-Z11 som klarade 5x200 watt kontinuerligt men då drog den 1500 watt vilket ingen nätdel klarar idag för det är onödigt så de är på ca 600 watt istället för att ha för stor nätdel i förhållande till vad man lyssnar på ger bara effektförluster.

Redigerat av hmarkstrom, 16 april 2019 - 12:53.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.