Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CANTON RC-L

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 16 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 19 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#101

Postad 11 september 2008 - 09:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ja, Focus 220 har ju en softdome medan RC-L har alumangan så det blir ju skillnad i diskanten. Skillnaden utfaller, för min del, till Focus 220s fördel på grund av att ljudet är större, luftigare och mer detaljerat samt naturligtvis mjukare. Hos RC-L kan man höra en viss ringning i diskanten jämfört med Focus 220.

Vi är helt överens här. Faktum är att det är huvudanledningen till att jag bytte min aförsta RC-L mot Dynaudio (fast då var det 1.3SE) ...

Jag har inte hört v-modellen av 716, men väl en av föregångarna. Av det jag hörde då hade jag inte tvekat att ta RC-L.

#102

Postad 11 september 2008 - 15:40

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej.

Har lite frågor ang. Boxen till Canton RC-L.
Det är så att jag kan komma över ett par Canton RC-L till ett bra pris.
Men har följande problem.
Min förstärkare är en Onkyo 805 och vad jag har förstått går det inte att koppla in boxen på den på ett bra sätt. Då jag bytar ingångar beroende på vad jag ska se eller lyssna.
Och om jag har förstått det rätt så är min Onkyo ett försteg. Och då behöver jag komplettera med ett slutsteg som jag kan koppla in boxen till.
Rätta mig om jag har fel.
Så mina frågor är följande kan man köpa ett slutsteg och koppla boxen till den och ändra ingångar på Onkyon och fortfarande använda boxen på alla ingångarna?
Vad för slutsteg rekomenderas (pris, watt osv), då jag har en ok förstärkare?
Vill kunna Bi-ampa högtalarna.
Tacksam för svar

#103

Postad 11 september 2008 - 16:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kopplar du in slutsteget så funkar boxen till alla ingångar.

Slutsteg beror lite på vad du har för budget. För 1500-2000.- så får du ett slutsteg som funkar tillfredsställande. (Tex NAD 216 ellrer Rotel 870, 970, 980 ed eller kanske Dcom 535 ed?)

#104

Postad 11 september 2008 - 16:38

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Funderar på att Skaffa RC-A istället då jag har samma problem med min onkyo 805 och den där boxen som följer med RC-L modellen.

Kommer jag ha några problem med att koppla in RC-A modellen till min förstärkare? Vad är det för kablar man kopplar till varje högtalare?

#105

Postad 11 september 2008 - 16:40

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Själv skulle jag rekomendera ett så strömstark transistorsteg som du har råd och möjlighet att njuta av. Min ringa erfarenhet är att det låter bäst då.

#106

Postad 11 september 2008 - 17:43

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Packetloss: Det är bra att du vill hålla andrahandsvärdet uppe. Men man ser sällan RC-L till försäljning begagnade. Eftersom det väl var en tre år sedan någon i Sverige upptävkte att man kunde handla denna klassiker för 7 kkr i Tyskland, borde blocket vara fullt av RC-L. Men icke.

Alla är nöjda? Eller vet att man inte kan få tag i en bättre högtalare utan att lägga ned rejält mer med stålar?


Jaaaaa.....alla är nöjda förutom någon enstaka. :)

Om man då som jag funderar på ett par nya frontare, har focal 716v i tankarna bland annat. Kanske man ska tänka om och beställa ett par av dessa canton istället? Har svårt att fara och lyssna hos någon då man bor där man bor...


Bastrycket är kanon, RC-L har bastryck som Cerwin men låter tusen ggr bättre. :)

#107

Postad 11 september 2008 - 18:49

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Vart hamnar man om man skulle byta högtalare och får samma eller bättre bas än rc-l samt bättre diskant/mellanregister?

Några förslag ?

#108

Postad 11 september 2008 - 19:30

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
ok funderar nu på och beställa rc-l från tyskland.
Kommer säkert en dum fråga men om man har ett slutsteg som man kopplar in till högtalarna till den klarar det då de nya ljudformaten som jag har på min Onkyo 805.
Och ska man ha 4 kanals eller 2 kanals om man ska bi-ampa högtalarna senare?
Och vilket slutsteg rekommenderas till RC-L högtalare, Onkyo 805 reciever får kosta max 6000 kr.

#109

Postad 12 september 2008 - 07:59

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

ok funderar nu på och beställa rc-l från tyskland.
Kommer säkert en dum fråga men om man har ett slutsteg som man kopplar in till högtalarna till den klarar det då de nya ljudformaten som jag har på min Onkyo 805.
Och ska man ha 4 kanals eller 2 kanals om man ska bi-ampa högtalarna senare?
Och vilket slutsteg rekommenderas till RC-L högtalare, Onkyo 805 reciever får kosta max 6000 kr.

1) Ja, för slutstegen har ingenting med hanteringen av olika ljudformat att göra.
2) Om man tycker det är nödvändigt att biampa så behövs ett 4-kanals eller 2 st 2-kanals slutsteg.
3) Läs hifisnubbens inlägg #103.

/Heron

Redigerat av Heron, 12 september 2008 - 08:01.


#110

Postad 12 september 2008 - 08:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Funderar på att Skaffa RC-A istället då jag har samma problem med min onkyo 805 och den där boxen som följer med RC-L modellen.

Kommer jag ha några problem med att koppla in RC-A modellen till min förstärkare? Vad är det för kablar man kopplar till varje högtalare?

Inga problem. Du kan välja mellan att bara köra med högtalarkablar (och sätta sub på "no" på stärken) eller att köra högtalarkabel + RCA-linjer till subbarna. Då ställer du högtalarna på "small" (eller vad det nu är för begrepp på din meny).


Vart hamnar man om man skulle byta högtalare och får samma eller bättre bas än rc-l samt bättre diskant/mellanregister?

Några förslag ?

Beror helt på vad man menar med "bättre". Med samma ljudfilosofi så gissar jag att man åtminstone får gå mot 15-20', kanske mer. Är det en annan typ av ljud man söker så kan det säkert vara mindre. För att svara måste man precisera mer vad man är ute efter.

Och ska man ha 4 kanals eller 2 kanals om man ska bi-ampa högtalarna senare?

Spelar ingen toll. Kör du 4-kanals så kan du ju göra det direkt. Kör du 2-kanals så kan du köpa ett till senare. Ser dock ingen anledning till att biampa om du köper ett bra steg direkt.

Och vilket slutsteg rekommenderas till RC-L högtalare, Onkyo 805 reciever får kosta max 6000 kr.

Måste det vara nytt eller är det ok med beg?

#111

Postad 12 september 2008 - 08:33

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig en något luftigare diskant och ett mer precist mellanregister, kanske lite dynaudio-stuk.

#112

Postad 12 september 2008 - 08:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Beror på "mer detaljerad diskant". Dynaudios tycker jag är mycket mer "avrullad". Dessutom är Dynaudios bas lite mindre djup och blir int elika fysisk. Om det är ok så är väl Chris bedömning bra?

#113

Postad 12 september 2008 - 09:40

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Måste det vara nytt eller är det ok med beg?


Det spelar ingen roll. Kan jag få ett beg. som är bättre till ett bra pris så går det lika bra.
Det viktigaste är att det passar till högtalarna rent ljudmässigt. vill ha ett som ger bra tryck men inte för vasst ljud om ni förstår vad jag menar. :)

#114

Postad 12 september 2008 - 10:08

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Basen får absolut inte bli sämre eller mindre djup, har man en gång lyssnat in sig på den i rc-l så är det nog mycket svårt att vänja sig av med den. Fick ett tillfälle att som allra hastigast lyssna på ett par repsons grand artist D. Kostade i norge (där jag lyssnade på dom) cirka 60-65k Nok. Av det lilla jag hörde (cirka 30 min) med DP steg så lät det sannslöst bra. Dock kommer jag inte ihåg vad det var för signalkälla, jo cd-spelare men inte vilket märke eller modell. Men det är ju en bra bit dit rent prismässigt.

#115

Postad 12 september 2008 - 17:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Hur länge har du haft dina RC-L och vad använder du för elektronik?

RC-L har nämligen stor kapacitet att växa med bättre förstärkeri och även bättre signalkälla. Det kan ofta bli billigare eller mer givande än att byta högtalare. Du måste som sagt ganska långt upp i pris för att få något som är bättre.

Det är ju också svårt att jämföra högtalare som man har lyssnat på i en helt annan miljö och med annan elektronik. Vem vet hur dina Canton hade låtit i samma läge?

#116

Postad 12 september 2008 - 17:31

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0

Bastrycket är kanon, RC-L har bastryck som Cerwin men låter tusen ggr bättre

. Inge ont om rcl , men i fråga om bastryck så beror det på vilken cerwin modell vi pratar om , cerwin har gjort många modeller precis som canton ock att dra alla över en kam går icke .Mvh...

Redigerat av sollerön, 12 september 2008 - 17:32.


#117

Postad 12 september 2008 - 17:44

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Någon som kan ge förslag på vad ett skäligt pris för ett par beg RC-l bör gå på?


5-6k, MAX.

#118

Postad 12 september 2008 - 20:13

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
kvistarn,

är inte 6 k lite dyrt om man med lämpor och prut kan få ett par splirrans från bayern för strax över 7 K (förlåt packetloss), med rätt färg och untouched by human hands?

#119

Postad 12 september 2008 - 20:22

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Det är ju så, tycker jag, att man kan ju inte gå efter hur mycket man själv har gett. Man måste ju gå efter vad sakerna kostar i dagsläget. Att jag har gett tex 15000 och begär 8000 är inte alls intressant, när prylarna kanske går att få tag i för 9000 i affären. Då tar man nog i 99% av fallen den nya saken i shopen.

#120

Postad 12 september 2008 - 21:56

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Hur länge har du haft dina RC-L och vad använder du för elektronik?

RC-L har nämligen stor kapacitet att växa med bättre förstärkeri och även bättre signalkälla. Det kan ofta bli billigare eller mer givande än att byta högtalare. Du måste som sagt ganska långt upp i pris för att få något som är bättre.

Det är ju också svårt att jämföra högtalare som man har lyssnat på i en helt annan miljö och med annan elektronik. Vem vet hur dina Canton hade låtit i samma läge?


Electrocompaniet AW-250 slutsteg, spark/cain rör försteg, ny nätdel till rc-boxen. Furutech kontakter i högtalarna. SB3 som musikförmedlare. Loonworks kabel rakt igenom men med extra skärm och furutech kontakter. Slutsteget ska in på service snart. Ekk högtalarkabel.

#121

Postad 12 september 2008 - 23:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Har du provat med någon bra CD-spelare som ljudkälla?

Testa EKK utan kontakter så får du nog ett lite direktare ljud.

Definiera extra skärm på LonWorks?

#122

Postad 13 september 2008 - 09:05

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Har du provat med någon bra CD-spelare som ljudkälla?

Japp det har jag gjort. Jag har provat Cambridge 840C, Copland (kommer inte ihåg modell), Lyngdorf CD-1. Men som det ser ut nu kommer det snart hem en DAC från Harmony Design som jag ska prova med SB3'an.

Testa EKK utan kontakter så får du nog ett lite direktare ljud.

Japp det har jag gjort, Jag har provat EKK-terminering i flera olika varianter. Problemet för mig var att jag inte fick råkabel att sitta som jag ville. Finns bilder på det här på forumet om du vill titta på det. Som det ser ut idag så sitter det lödda kabelskor, jag har ju labbat ganska mycket med terminering och för mig fungerar kabelskor bra. Kör ju bi-wire 4x2,5mm2, alltså 2 sånna till varje högtalare(finns bilder på det med).

Definiera extra skärm på LonWorks?

Eftersom luft fungerar som ett medel för att hindra uppbyggnad av kapacitans i kabel så gjorde jag följande. Så korta lonworks kablar som möjligt, utanpå kabeln drog jag en bomullsstrumpa, på den en förtennad kopparstrumpa och utanpå det en bomullsstrumpa till. Skärmarna bara sammankoplade i ena ändan (signaländan). Hoppas du förstår hur jag menar, liknande det du har visat men med lite andra kontakter som tar grov kabel och med en skruvbar chuck. Med lite perspektiv på det hela kan jag väl säga att den största förbättringen blir kanske av att man håller kabellängden nere så mycket som möjligt.



#123

Postad 13 september 2008 - 09:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
kapitancen är per kilometer kabel

#124

Postad 13 september 2008 - 10:32

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

kapitancen är per kilometer kabel


Och jorden är hyffsat rund.

#125

Postad 13 september 2008 - 10:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Och jorden är hyffsat rund.

snakeoil

#126

Postad 13 september 2008 - 11:29

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

snakeoil


Håller med dig där lite i alla fall. Dock är det såpass billigt att labba med dessa grejor och man kan "hands-on" Skapa sig en uppfattning av vad som är snakeoil eller inte.

#127

Postad 13 september 2008 - 11:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Wader, ärligt talat skulle jag inte ha moddat kabeln så som du gjorde eftersom LonWorks i naturligt utförande ger 100% skärmning. Dessutom introducerar du nya material och nya ledare som inte ingick i konstruktionen av kabeln så vem vet hur du förändrar dess egenskaper?

Har du alltså plockat ut ledarna och satt ett nytt ytterhölje eller har du satt ett nytt ytterhölje på en orörd kabel och hur har du i så fall kopplat skärmledaren?

Hursomhelst känner jag att jag inte ska lägga mig i dina moddar eftersom du har ditt sätt och jag har mitt. Men om jag hade varit missnöjd med ljudet efter allt konstigt kabelmoddande så skulle jag ha rensat bort moddarna.

Skillnaden mellan dig och mig är ju att jag otroligt nöjd med mitt ljud och har svårt att hitta något som låter bättre medan du inte verkar vara nöjd. Det kan ju visserligen bero på vad som helst.

Jag skulle dock aldrig få för mig att mata mina anläggningar analogt från Squeezebox, till att börja med.

#128

Postad 13 september 2008 - 13:59

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Wader, ärligt talat skulle jag inte ha moddat kabeln så som du gjorde eftersom LonWorks i naturligt utförande ger 100% skärmning. Dessutom introducerar du nya material och nya ledare som inte ingick i konstruktionen av kabeln så vem vet hur du förändrar dess egenskaper?

Har du alltså plockat ut ledarna och satt ett nytt ytterhölje eller har du satt ett nytt ytterhölje på en orörd kabel och hur har du i så fall kopplat skärmledaren?

Hursomhelst känner jag att jag inte ska lägga mig i dina moddar eftersom du har ditt sätt och jag har mitt. Men om jag hade varit missnöjd med ljudet efter allt konstigt kabelmoddande så skulle jag ha rensat bort moddarna.

Skillnaden mellan dig och mig är ju att jag otroligt nöjd med mitt ljud och har svårt att hitta något som låter bättre medan du inte verkar vara nöjd. Det kan ju visserligen bero på vad som helst.

Jag skulle dock aldrig få för mig att mata mina anläggningar analogt från Squeezebox, till att börja med.


Nej jag har inte plockat bort höljet på kabeln. SB3 fungerar utmärkt för att lyssna på lite bakgrundsmusik via webradio och musik som jag rippat ner i flac-format låter väldigt bra, enligt mig. Det ska väl bli en analog spelare vad det lider. Själv tycker jag sb3'an fungerar ganska bra, när dac'en kommer får vi se hur det låter via den med koax-kabel. Det ska bli spännande det.

Och chris, lonworks kabeln är såpass billig så det gör inget om man skulle misslyckas med en moddning, kontakterna går ju att återanvända så det enda är ett par meter kabel och en liten stund vid lödkolven. Ingen big deal så.

Redigerat av wader, 13 september 2008 - 16:00.


#129

Postad 13 september 2008 - 18:37

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Klart man kan bräcka RC-L ljudmässigt men i klassen hifi-per-krona vinner RC-L överlägset. För ett halvår sedan gjorde jag en noggrann lyssningsrunda och den billigaste högtalaren som var märkbart bättre än RC-L var Dynaudio Focus 220, alltså 3 ggr dyrare.

Minns du vilken elektronik det användes till Dynaudio Focus 220 när du var ute på din lyssningsrunda?
Jag är mycket tacksam för tips då jag eventuellt ska köpa ett par sådana men ej vet t ex vilken stärkare som kan passa bäst.

#130

Postad 13 september 2008 - 21:33

Jojko
  • Jojko
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ingen från Umeå som har dessa hemma, så man kan få sig ett smakprov?

#131

Postad 14 september 2008 - 11:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Minns du vilken elektronik det användes till Dynaudio Focus 220 när du var ute på din lyssningsrunda?
Jag är mycket tacksam för tips då jag eventuellt ska köpa ett par sådana men ej vet t ex vilken stärkare som kan passa bäst.


Lite olika saker men jag tyckte att Marantz passade väldigt bra eftersom de har mycket innehållsrikt ljud.

#132

Postad 15 september 2008 - 15:06

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
ingen här som är sugen på att sälja sina högtalare? :)
Vill gärna ha svarta.

#133

Postad 15 september 2008 - 18:35

nottis
  • nottis
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Du får ju nya för typ 7500 kronor, bara att slå till ju!

#134

Postad 16 september 2008 - 13:44

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

ingen här som är sugen på att sälja sina högtalare? :)
Vill gärna ha svarta.


Usch jag har lagt ut så mycket på mina rc-l så man får ju aldrig tillbaka det så om jag skulle köpa nya så åker rc-l högtalarna in i ett annat rum. Att sälja dom kommer inte på frågan.

#135

Postad 16 september 2008 - 16:14

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
De är ju tveklöst en trevlig start på en klockradio eller ett TV-ljud. :)

#136

Postad 16 september 2008 - 18:47

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

De är ju tveklöst en trevlig start på en klockradio eller ett TV-ljud. ;)


Undrar vad vackra sambon tycker om man baxar upp högtalarna i sovrummer och vaknar på morgon till jihad med D.A.D. Nåja det finns ju annan musik oxo. Men tanken är god.

#137

Postad 17 september 2008 - 07:45

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
ja la en beställning igår på ett par svarta högtalare.
Så nu e det bara och vänta ett tag. men lätt och smidig beställning var det och betalningen gick hur lätt som helst den med..
så e jätte nöjd med hifi-fabrik.de än så länge. ;)

#138

Postad 22 september 2008 - 19:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

ja la en beställning igår på ett par svarta högtalare.
Så nu e det bara och vänta ett tag. men lätt och smidig beställning var det och betalningen gick hur lätt som helst den med..
så e jätte nöjd med hifi-fabrik.de än så länge. ;)


Lycka till och glöm samboliv ett tag åtminståne... ;-]

#139

Postad 22 september 2008 - 20:55

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Lycka till och glöm samboliv ett tag åtminståne... ;-]


Ja fördelen är att min sambo tyckte att mina andra högtalare inte var så bra, så det är ju skönt och så gillar hon och spela musik och se på film högt.. :)
längtar efter dom nu.. men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge..

#140

Postad 22 september 2008 - 22:11

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej,

Vilka här har moddat boxen/nätagget? Hur? Vad kostade det? Är det värt det? Var ärliga!

Vet att Wader har moddat nätdelen.

#141

Postad 23 september 2008 - 17:44

Unregistered2e9e0aa5
  • Unregistered2e9e0aa5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Håller med ang lovorden!

Köpte mina för 8000:- inkl frakt från hifi-fabrik för 2 år sedan, kanonnöjd!

De ersatte mina NHT 2.5i, bra högtalare men väl trögdrivna... har dessutom 2 småttingar hemma så det är skönt att inte ha pianolacksfinish längre...

RC-L:s öppenhet samt rapphet o djup i basen är dock klart överlägset imo, en riktigt bra allroundhögtalare helt enkelt, dessutom grymma i hemmabion.

Varning för ljus/vass elektronik dock...

Lyssnade på RC-L första gången för 9 år sedan i Göteborg o då kostade de 18000:- klart över min budget då....
gjorde istället ett begagnatklipp o köpte mina halvår gamla NHT för 6000:- som jag sålde 7 år senare för 4800:- !

Hade jag haft rummet till det hade jag lätt köpt ett beg. par billigt o haft till bakkanalerna, hade ju varit sjukt bra...

#142

Postad 23 september 2008 - 20:39

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

ja la en beställning igår på ett par svarta högtalare.
Så nu e det bara och vänta ett tag. men lätt och smidig beställning var det och betalningen gick hur lätt som helst den med..
så e jätte nöjd med hifi-fabrik.de än så länge. :)

Coolt.. berätta hur det gick till "affären" med hifi-fabrik?
Funderar starkt att beställa hem 1 par jag oxå därifrån;)

#143

Postad 24 september 2008 - 08:09

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Coolt.. berätta hur det gick till "affären" med hifi-fabrik?
Funderar starkt att beställa hem 1 par jag oxå därifrån;)


Det jag gjorde var att jag mailade dom om dom hade ett par svarta canton ergo rc-l hemma i svart.
Och om man kunde beställa via mail istället för hemsidan då tyska inte är mitt starka språk.. :)
Det gick bra så jag fick ett meddelande från dom var pengarna skulle in.
nu har jag handelsbanken så det var lätt och betala det på handelsbanken på nätet.
Det tog ungefär 3 dagar sen fick jag mail att de hade fått pengarna och skulle skicka de och att ups skulle höra av sig så man fick ett nummer så man kunde följa högtalarnas resa till mig.. :D
De svarar snabbt på mail när man skickar till dom, och verkar ha bra service.. Nu har jag itne fått mina högtalare än men än så länge verkar allt flyta på bra..

#144

Postad 24 september 2008 - 08:18

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Hej,

Vilka här har moddat boxen/nätagget? Hur? Vad kostade det? Är det värt det? Var ärliga!

Vet att Wader har moddat nätdelen.


3500 kostade min nya nätdel. Då finns möjligheten att pilla i kortet i den också för den som vill det och det vill man ju :)

För mig var det värt var enda krona. visst är det en del pengar.

#145

Postad 24 september 2008 - 08:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

visst är det en del pengar.

nästan 50% av högtlarköpet. :)

#146

Postad 24 september 2008 - 17:48

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Det jag gjorde var att jag mailade dom om dom hade ett par svarta canton ergo rc-l hemma i svart.
Och om man kunde beställa via mail istället för hemsidan då tyska inte är mitt starka språk.. :D
Det gick bra så jag fick ett meddelande från dom var pengarna skulle in.
nu har jag handelsbanken så det var lätt och betala det på handelsbanken på nätet.
Det tog ungefär 3 dagar sen fick jag mail att de hade fått pengarna och skulle skicka de och att ups skulle höra av sig så man fick ett nummer så man kunde följa högtalarnas resa till mig.. :P
De svarar snabbt på mail när man skickar till dom, och verkar ha bra service.. Nu har jag itne fått mina högtalare än men än så länge verkar allt flyta på bra..

Thanks :)
Det lutar att jag beställer 1 par i körsbär.. om det finns i början på nästa månad.
Det har gått 6 dagar nu sen du beställde.. var befinner sig nu härligheterna? :)

#147

Postad 25 september 2008 - 13:15

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Läst lite om rcl-boxen för nyfikenhetens skull ,det är alltså samma funktion på den som en equalizer? Såna brukar folk fnysa åt .Hur låter dom utan boxen då? Denna box måste gå att använda på vilken högtalare som helst för jag har skruvat isär ett par rcl ock det finns inga konstigheter innuti dom .

#148

Postad 25 september 2008 - 13:35

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Enligt mig så låter dom inget vidare utan box. Det vore ju konstigt om de gjorde det, då hade ju inte boxen behövts.
De är helt baslösa och jätteskarpa i diskanten utan box. Enligt mig så är boxen ett måste, och då är de ett par riktigt bra högtalare.

Jag provade boxen med ett par CV AT-100 och ljudsensationen uteblev.

#149

Postad 25 september 2008 - 15:55

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Yep, högtalarna är ingenting utan boxen.

#150

Postad 25 september 2008 - 16:00

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Hej ,men kör man dom utan box i lag med en equalizer i stället måste det ju bli samma sak?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.