Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 27 augusti 2011 - 11:40

alexbackstrom
  • alexbackstrom
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har planer på att köpa ny förstärkare och tänkte att jag skulle gå upp lite i prisklassen. Vad tror ni om Naim XS-2 till 99.26, eller NAD M3 som jag iofs ska låna hem och prova snart men som sagt är intresserad av en XS-2 också.



Jag har spelat 99.26 mkII tillsammans med Hegel H100 och det låter suveränt! Passa på att låna hem den om du har möjlighet.

Mvh Alexander

#102

Postad 27 augusti 2011 - 11:46

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0

Det här att det är tyda om det är mkII modellen. Enligt kartongen och streckkodnr på den jag har fått hem är det vanliga modellen. Men om man kollar på sidan av lådan har de klistrat på en liten vit etikett som det står 99. 23 mkII.
Snacka om att man blir misstäktsam.

Några andra som kan dela med sig av erfarenheter av detta?




alexbackstrom hur var dina du fick hem?

#103

Postad 27 augusti 2011 - 18:04

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Jag har planer på att köpa ny förstärkare och tänkte att jag skulle gå upp lite i prisklassen. Vad tror ni om Naim XS-2 till 99.26, eller NAD M3 som jag iofs ska låna hem och prova snart men som sagt är intresserad av en XS-2 också.



NAIM skulle jag köra på!

#104

Postad 30 augusti 2011 - 11:17

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Men så där mailade XTZ och frågade och de hade inte märkt upp att det var MKII modellen, men enligt dem var det det nya filtret och ja så rätt de hade, öppnade och kollade :) Märkte också upp högtalarn med min egna brady etikett :)

Bifogad fil  2011_08_29_18.14.37.jpg   986,42K   18 Antal nerladdningar

#105

Postad 05 september 2011 - 17:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Jag håller på att bli helt knäpp och min kära fru kommer snart att ta ut skilsmässa :P Har svårt för ett beslut men nu har jag troligtvis landat på det slutgiltiga valet.
99.26MKII + 99 W10.17P + Sub Amp 1 DSP.
Va på G å köpa 95 Serien men kunde inte lava med tanken att inte äga 99:orna som är mycket snyggare ;) och bättre så klart.
Nu kommer min fråga:
Vilken Reciver bör man ha???
Är förtjust i Onkyo men vilken ska man välja och varför? Blir det bra med en i ca. 10K klassen?
Kommer troligen koppla in en XTZ Class-AP100 i framtiden så det känns att det borde räcka eller???

#106

Postad 05 september 2011 - 20:17

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Ska själv köra med det paketet med en 808 har dock inte provat än!

#107

Postad 06 september 2011 - 14:23

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Jag håller på att bli helt knäpp och min kära fru kommer snart att ta ut skilsmässa :D Har svårt för ett beslut men nu har jag troligtvis landat på det slutgiltiga valet.
99.26MKII + 99 W10.17P + Sub Amp 1 DSP.
Va på G å köpa 95 Serien men kunde inte lava med tanken att inte äga 99:orna som är mycket snyggare B) och bättre så klart.
Nu kommer min fråga:
Vilken Reciver bör man ha???
Är förtjust i Onkyo men vilken ska man välja och varför? Blir det bra med en i ca. 10K klassen?
Kommer troligen koppla in en XTZ Class-AP100 i framtiden så det känns att det borde räcka eller???



Det är en smart väg att använda ett externt slutsteg till en hembioreceiver. Det sparar massor av effekt som annars skulle tas från hembioreceiverns nätdel, men om man istället driver fronthögtalarna från tex ett AP100 blir det mesta av effektkapaciteten hos receivern kvar och kan användas till center och bakkanaler. Så i princip kan man säga att ett externt stereosteg indirekt även kan förbättra surroundupplevelsen.

;)

/Rikard

#108

Postad 06 september 2011 - 21:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har nu köpt och spelat in 99.25 mkII (centern) och jösses vilket ljud den har!
Har även lyssnat på mk I men den var inte lika detaljerad och luftig.
Ljudbilden är sömlös tillsammans med 99.36 mkII.
Nu ska Canton Ergo-centern säljas. B)

Jag håller på att bli helt knäpp och min kära fru kommer snart att ta ut skilsmässa :D Har svårt för ett beslut men nu har jag troligtvis landat på det slutgiltiga valet.
99.26MKII + 99 W10.17P + Sub Amp 1 DSP.
Va på G å köpa 95 Serien men kunde inte lava med tanken att inte äga 99:orna som är mycket snyggare ;) och bättre så klart.
Nu kommer min fråga:
Vilken Reciver bör man ha???
Är förtjust i Onkyo men vilken ska man välja och varför? Blir det bra med en i ca. 10K klassen?
Kommer troligen koppla in en XTZ Class-AP100 i framtiden så det känns att det borde räcka eller???


Högtalarna är helt klart värda en reciever i 20K-klassen. De drar en hel del ström.

#109

Postad 07 september 2011 - 04:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Nu ska Canton Ergo-centern säljas. B)

Trots att du gett den 10/10 i betyg och kallar den "Superprodukt"? Hur länge kommer Xtz att duga tro... ;)

#110

Postad 07 september 2011 - 05:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Trots att du gett den 10/10 i betyg och kallar den "Superprodukt"? Hur länge kommer Xtz att duga tro... B)


Canton-centern ÄR fantastiskt trevlig men den matchar ju inte XTZ-frontarna. ;)

#111

Postad 07 september 2011 - 12:35

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Ett tips är verkligen att fimpa metallbläcken. Jag kör med supra ply 3.4 och böt ut metallbläcken mot en snutt ply och ljudet blev ytterligare lite luftigare och mer detaljer.

#112

Postad 07 september 2011 - 12:42

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Ett tips är verkligen att fimpa metallbläcken. Jag kör med supra ply 3.4 och böt ut metallbläcken mot en snutt ply och ljudet blev ytterligare lite luftigare och mer detaljer.

XTZ säger att det inte gör någon skillnad. Att det finns inga mätbara skillnader mellan metallbläcken och korta längder av högtalarkabel??

Redigerat av rickardl, 07 september 2011 - 12:42.


#113

Postad 07 september 2011 - 12:47

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

XTZ säger att det inte gör någon skillnad. Att det finns inga mätbara skillnader mellan metallbläcken och korta längder av högtalarkabel??



Jag hör helt klart skillnad. T.o.m om jag lägger örat direkt mot högtalaren hör jag att det är mindre distortion.

Jag kör med kabeln i diskantterminalen, och när jag jumpra med kabeln istället så hör jag helt klart att mellanregistret har blivit ett snäpp bättre.


Detta får mig även att bli mer övertygad om att biwire faktiskt ger fördelar mot singlewire. Har man en högtalare som kan göra biwire så ska man göra det. Jag funderar på att köpa ett par Nordost biwire, tror att det skulle lyfta ljudet ordentligt, för det är en väldigt kompetent högtalare. Men huvudsaken, bort med bläcken.

Redigerat av Lovsta, 07 september 2011 - 13:03.


#114

Postad 07 september 2011 - 13:34

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Jag hör helt klart skillnad. T.o.m om jag lägger örat direkt mot högtalaren hör jag att det är mindre distortion.

Jag kör med kabeln i diskantterminalen, och när jag jumpra med kabeln istället så hör jag helt klart att mellanregistret har blivit ett snäpp bättre.


Detta får mig även att bli mer övertygad om att biwire faktiskt ger fördelar mot singlewire. Har man en högtalare som kan göra biwire så ska man göra det. Jag funderar på att köpa ett par Nordost biwire, tror att det skulle lyfta ljudet ordentligt, för det är en väldigt kompetent högtalare. Men huvudsaken, bort med bläcken.

Jag uppgraderade ganska nyligen mina MKI mot MKII och funderade då på att koppla
ihop diskanterminalkontakten och basterminalkontakten på baksidan, se bilden.
Postad bild
Postad bild
Borde inte det vara ännu bättre än att använda dina högtalarkablar som brygga?

#115

Postad 07 september 2011 - 13:47

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Det är väl vilket som. Allt handlar om att få bort svaga länkar. Jag skulle gärna se att det är Nordost Valhalla som internkablage i mina högtalare. ;)

Lite överdrivet kanske.. Men metallbläcket var för mig en hörbart svag länk eftersom supra ply jumpern gav ett bättre ljud.

Redigerat av Lovsta, 07 september 2011 - 13:56.


#116

Postad 07 september 2011 - 14:52

kozakko
  • kozakko
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har nu spelat högtalarna ett par timmar till, och har nu vågat slänga på sophie igen och måste säga att högtalarna gjort ett enormt lyft, det skrika jobbiga ljudet är borta. Trodde faktiskt inte att det skulle bli en sån enorm skillnad som det blev, som någon sa innan MKII har bredare ljudbild och spelar klart luftigare än MKI men det enda jag tycker var bättre på MKI var att man kom "närmare" sångaren. Tror inte man får mer för pengarna än xtz någon annanstans, förstår inte varför man ska använda någon annan stärkare än xtz A-100D3 om man nu köper deras högtalare klarar av att driva mina 99.36or på hög volym kontrollerat och väldigt länge, finns alltid bättre grejor men vill man ha något som är mer musikaliskt än A-100D3 så får man nog punga ut minst det dubbla.

#117

Postad 07 september 2011 - 19:13

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Har nu spelat högtalarna ett par timmar till, och har nu vågat slänga på sophie igen och måste säga att högtalarna gjort ett enormt lyft, det skrika jobbiga ljudet är borta. Trodde faktiskt inte att det skulle bli en sån enorm skillnad som det blev, som någon sa innan MKII har bredare ljudbild och spelar klart luftigare än MKI men det enda jag tycker var bättre på MKI var att man kom "närmare" sångaren. Tror inte man får mer för pengarna än xtz någon annanstans, förstår inte varför man ska använda någon annan stärkare än xtz A-100D3 om man nu köper deras högtalare klarar av att driva mina 99.36or på hög volym kontrollerat och väldigt länge, finns alltid bättre grejor men vill man ha något som är mer musikaliskt än A-100D3 så får man nog punga ut minst det dubbla.



Ja jag tror faktiskt jag ska satsa på en A-100 D3, sen lägger jag lite extra på signal och högtalarkabel, så har man ett fint system rätt igenom.

#118

Postad 08 september 2011 - 07:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Ja jag tror faktiskt jag ska satsa på en A-100 D3, sen lägger jag lite extra på signal och högtalarkabel, så har man ett fint system rätt igenom.

Många lägger en del pengar på grova å dyra kablar som JAG tror är helt rätt men... Hur bra e kablarna, kopplingarna osv i själva höhtalaren? Nån som vet.

#119

Postad 08 september 2011 - 08:00

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Många lägger en del pengar på grova å dyra kablar som JAG tror är helt rätt men... Hur bra e kablarna, kopplingarna osv i själva höhtalaren? Nån som vet.

I MKII är de bättre än i MKI enligt XTZ då det är en av förbättringspunkterna.
Kablarna sitter på det nya filtret så om man uppgraderar sina MKI så får man därmed
bättre kablage inuti.

#120

Postad 08 september 2011 - 08:31

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Stämmer bra i MKII modellen sitter det riktiga 2x2,5 mm3 kablar känns väldigt gediget tycker jag om man jämför med andra billigare märken. Swan högtalare som kostar det dubbla som XTZ kör också med dessa kablar i deras högtalare ;)

#121

Postad 08 september 2011 - 08:31

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

I MKII är de bättre än i MKI enligt XTZ då det är en av förbättringspunkterna.
Kablarna sitter på det nya filtret så om man uppgraderar sina MKI så får man därmed
bättre kablage inuti.

Det låter ju bra ;) vill ej vara jobbig men hur grova e dom?
Bara nyfiken,

#122

Postad 08 september 2011 - 08:40

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Några nyheter om de vita pianolackade ännu? Ser att hifikit har fått in vad jag tror är matta, betydligt mycket billigare.

#123

Postad 08 september 2011 - 09:34

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Kablarna är 2x2,5 mm3 till varje element inklusive till byglingarna man kan göra

#124

Postad 08 september 2011 - 10:15

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Kablarna är 2x2,5 mm3 till varje element inklusive till byglingarna man kan göra

De känns bra. Kan man hänga på grov kablage med Gött samvete ;)

#125

Postad 08 september 2011 - 10:55

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Ingen som kan beskriva hur man gör bytet av filter?

#126

Postad 08 september 2011 - 11:12

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Ingen som kan beskriva hur man gör bytet av filter?

Hör av dig till " mongo " han har utfört ett byte på Sina.

#127

Postad 08 september 2011 - 11:18

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Ingen som kan beskriva hur man gör bytet av filter?

99.26 Matt Black:
Skruva bort elementen och bakplattan med en 3mm insex nyckel (allen key).
Koppla bort kablarna från elementen och bakplattan, till diskanten behöver du typ en liten skiftnyckel.
Ta bort dämpmaterialet, kom ihåg hur det var placerat.
Skruva loss det gamla filtret från botten av högtalaren med en 4mm insex nyckel.
Skruva dit det nya filtret; för mig passade inte hålen i bottenplatten i högtalaren utan jag fick
trycka hårt för att göra nya "hål" så det satt fast.
Lägg dit dämpmaterialet.
Koppla ihop kablarna mellan filtret och elementen och terminalplattan enligt skissen.
Skruva fast elementen och terminalplattan bak.

Bifogad fil(er)


Redigerat av rickardl, 08 september 2011 - 11:23.


#128

Postad 08 september 2011 - 11:53

Smen
  • Smen
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej
Har nu haft mk-II filtren i min 99.36 i någon vecka och hunnit med att lyssna en del.
Vilken suverän uppdatering! De få anmärkningar som jag tidigare haft på återgivningen är nu helt borta!
Med gamla filtret körde jag alltid med 2 dB dämpning på diskanten eftersom den i mitt tycke blev lite för påstridig och markerad annars.
Nu använder jag inte några justeringar och heller inte några dämpningar av basreflexen.
I vissa lägen kunde jag också uppfatta en lite nasal återgivning av röster med gamla filtret.
Inget av detta finns kvar nu! Samtidigt har basen blivit fastare och allting blivit så mycket bättre!
Nu är det en helt annan helhet. Hela konstruktionen hänger ihop på ett annat sätt.
Förut var det ju faktiskt en 99.26 (exakt samma filter) med ett påhängt filter för nedre basen.

Mina 99.36 driver jag med XTZ Class A-100DII och en Marantz DV9500 (SACD) som signalkälla.

#129

Postad 08 september 2011 - 16:18

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej

Fick precis mina nya filter till 99.36 och ska bli riktigt kul att testa efter Smens beskrivning.

Då jag har gamla modellen med möjlighet för bi ampning undrar jag om IN1 och IN2 ska sättas ihop då dessa är diskant och mellanregister och IN3 går till basen??

Sen funderar jag även på till vilka byglar SA, SB, SC och SD ska till på 99.36. Om man kollar på bilden ovan och gissar lite så borde väl SC vara till den nedre på basen samt SD den övre på basen??

Lite dåligt att det inte kom ens ett papper till men men om det låter bra efter så är det värt lite krånglande :)

Ingen som har en liknande beskrivning som ovan fast för 99.36orna.



MVH Micke

Redigerat av byterider, 08 september 2011 - 18:47.


#130

Postad 08 september 2011 - 18:57

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Hej

Fick precis mina nya filter till 99.36 och ska bli riktigt kul att testa efter Smens beskrivning.

Då jag har gamla modellen med möjlighet för bi ampning undrar jag om IN1 och IN2 ska sättas ihop då dessa är diskant och mellanregister och IN3 går till basen??

Sen funderar jag även på till vilka byglar SA, SB, SC och SD ska till på 99.36. Om man kollar på bilden ovan och gissar lite så borde väl SC vara till den nedre på basen samt SD den övre på basen??

Lite dåligt att det inte kom ens ett papper till men men om det låter bra efter så är det värt lite krånglande :rolleyes:

Ingen som har en liknande beskrivning som ovan fast för 99.36orna.



MVH Micke



När du knåpat ihop det sen, så vill jag ha lyssningsintryck. :)

#131

Postad 08 september 2011 - 20:06

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Hej

Fick precis mina nya filter till 99.36 och ska bli riktigt kul att testa efter Smens beskrivning.

Då jag har gamla modellen med möjlighet för bi ampning undrar jag om IN1 och IN2 ska sättas ihop då dessa är diskant och mellanregister och IN3 går till basen??

Sen funderar jag även på till vilka byglar SA, SB, SC och SD ska till på 99.36. Om man kollar på bilden ovan och gissar lite så borde väl SC vara till den nedre på basen samt SD den övre på basen??

Lite dåligt att det inte kom ens ett papper till men men om det låter bra efter så är det värt lite krånglande :)

Ingen som har en liknande beskrivning som ovan fast för 99.36orna.

Jag fick inte heller någon skiss eller instruktion eller information om vilka verktyg som behövdes.
Efter lite "klagande" så fick jag skissen ovan som pdf via mail från XTZ.
XTZ gör bra grejjor men IKEA ligger ljusår före när det gäller att skicka med instruktion OCH den lilla nyckeln för att skruva ihop prylarna! :rolleyes:

#132

Postad 08 september 2011 - 21:01

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Jag fick inte heller någon skiss eller instruktion eller information om vilka verktyg som behövdes.
Efter lite "klagande" så fick jag skissen ovan som pdf via mail från XTZ.
XTZ gör bra grejjor men IKEA ligger ljusår före när det gäller att skicka med instruktion OCH den lilla nyckeln för att skruva ihop prylarna! :)


Hihi. Du har helt klart rätt där ... Lite lustigt att dom hade en skiss men valde att inte skicka den... Det blir ju inte mer logiskt av att dom inte kallar ingångarna på filtret samma heller mellan v1 och v2 .. :rolleyes:

#133

Postad 08 september 2011 - 21:36

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Hihi. Du har helt klart rätt där ... Lite lustigt att dom hade en skiss men valde att inte skicka den... Det blir ju inte mer logiskt av att dom inte kallar ingångarna på filtret samma heller mellan v1 och v2 .. :rolleyes:

Meningen var att skissen skulle varit med i kartongen men missades/glömdes bort vid packningen, XTZ bad om ursäkt för det.
Men maila/ring så kommer det nog en skiss. Eller om Rikard hinner läsa det här och kanske kan posta skissen i tråden! :)

#134

Postad 08 september 2011 - 21:43

Smen
  • Smen
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag fick med en beskrivning motsvarande den som visas här i tråden för 99.26, men då naturligtvis för 99.36.
Jag lägger ut den så fort jag scannat den.
Filtret är gjort för triamping om man vill det. In1 till polskruvarna för Tweeter. In2 till polskruvarna för Midrange. In3 till polskruvarna för Woofer.
SB till det översta paret av kontakter till justerbygel eller "jumper" för att nivåjustera diskanten.
SA till det nedre paret för justeringen av diskanten.

Till nivåjusteringen av nedre basen kopplas SD+ till ena kontakten och SD- till den andra.

Högtalarelementen kopplas naturligtvis in på de tre paren som är kvar på kretskortet.
TW = Diskant
MF = Bas /mellanregister
WF = Nedre bas

Bifogad fil  99.36_mkII_filter.jpg   355,51K   30 Antal nerladdningar

Redigerat av Smen, 09 september 2011 - 12:31.


#135

Postad 09 september 2011 - 13:54

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej.

Jättesnällt att du fixa inkopplings bilden..

Dock så stämde inte den överens med min filter då jag har dubbla byglar till bas justering med... Jag ringde sen till fyndbörsen och frågade och om man har dubbla så ska det vara SB, SA, SC och sen SD uppifrån och ner.. Detta innbär att det ska sitta bygel på SC om man vill ha 0dB. Så nu ska det kopplas :)

Lite konstigt dock då 0dB paneler med dubbla justeringar för bas skulle innebära -3dB på panelen i Smens bild..

MVH Micke

Redigerat av byterider, 09 september 2011 - 14:01.


#136

Postad 09 september 2011 - 21:03

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Någon som vet om 99.26 mkII är svårdrivna förstärkaren blir jäkligt mycket varmare än när jag hade dynavoice f-6??

#137

Postad 10 september 2011 - 00:07

kozakko
  • kozakko
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ja jag tror faktiskt jag ska satsa på en A-100 D3, sen lägger jag lite extra på signal och högtalarkabel, så har man ett fint system rätt igenom.



Låter riktigt vettigt, jag kör med typ billigaste kablar rätt igenom just nu :( tanken är att jag ska bygga egna kablar. Det enda jag testat son förbättring var att köra genomen devils dac från datorn in på stärkar delen. Men tyckte inte det blev ngt bättre ljud av den, ljudet ändrade karaktär men var svårt att säga om det blev till det bättre eller inte. Så min slutsats var att dacen som sitter i A100D3 var bättre än en lös dac för 3000:- visar ganska bra påhur mycket man får för pengarna. Men det känns skönt att veta attt det finns mer att plocka ut.

#138

Postad 10 september 2011 - 09:57

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Någon som vet om 99.26 mkII är svårdrivna förstärkaren blir jäkligt mycket varmare än när jag hade dynavoice f-6??

MKII är lite mer "svårdrivna" än MKI.
The MKII crossover filters indeed present a slightly lower nominal impedance, but stays close to 4 ohms at all times
which any decent amp can handle, even tube amps. They are closer to a nominal 4 ohm load than the
previous filter which was more or less specified as a nominal 6 ohm construction


#139

Postad 14 september 2011 - 16:29

Unregisteredc46f63d6
  • Unregisteredc46f63d6
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan !

Undrar hur jag ska koppla SD och SC på filtret om jag vill ha 0 dB respektive +3 dB. Har uppgraderat mina 99.36 MK1 med detta filter, har ju bara en bygel på baksidan att koppla in mig på där.

#140

Postad 15 september 2011 - 14:56

Smen
  • Smen
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
Kolla på schemat ovan. Den ena anslutningen på bygeln kopplas SC+ och den andra till SD-. Gul och svart kabel från filtret kopplas till bygeln.

#141

Postad 15 september 2011 - 16:40

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Hm! Vad tror ni om denna kombo xtz 99.26 mkII + 99.25 MK II Center som frontsysten i min hemmabio anl? Dessa kommer att drivas av en Yamaha rx-v 3067 reciver. Tror ni högtalarna skulle funka bra ihop med den recivern? Har tyvärr inte möjlighet att åka och provlyssna bor lite långt ifrån, har lyssnat på föregångarna och blev impad av det fina ljudet och de nya lär ju vara ännu bättre.

#142

Postad 15 september 2011 - 20:43

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Är det en ny "hype" som är på G. eller är MkII så mkt bättre?
Som fd. ägare av 99.36 (visserligen dom välvda, dvs annan kabinett) så fanns det mkt kvar att önska. Bla ansåg jag dem vara allt annat än "spelglada". De var analytiska, platta och väldigt smal sweetspot. Basen var sjukt krånglig och faktiskt inte särskilt bra. Gick extremt lågt men var bumlig och utan precision och saknade den viktiga mellanbasen.
Jag försökte verkligen tycka om dem och hitta så mycket bra som möjligt. Men när jag plockade hem andra högtalare och jämförde med blev det alltför klart om deras fördelar och framförallt brister.

#143

Postad 15 september 2011 - 20:46

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Är det en ny "hype" som är på G. eller är MkII så mkt bättre?
Som fd. ägare av 99.36 (visserligen dom välvda, dvs annan kabinett) så fanns det mkt kvar att önska. Bla ansåg jag dem vara allt annat än "spelglada". De var analytiska, platta och väldigt smal sweetspot. Basen var sjukt krånglig och faktiskt inte särskilt bra. Gick extremt lågt men var bumlig och utan precision och saknade den viktiga mellanbasen.
Jag försökte verkligen tycka om dem och hitta så mycket bra som möjligt. Men när jag plockade hem andra högtalare och jämförde med blev det alltför klart om deras fördelar och framförallt brister.



Vad drev du dom med. Jag tycker mina 99.26 låter riktigt bra, speciellt med tanke på vad man betalade. Vad menar du med spelgladhet? I mitt system spelar dom väldigt rent och rappt! Och bättre kan det bli med annan förstärkare och andra kablar.

#144

Postad 16 september 2011 - 08:52

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
På den tiden var det HK970 och cd´n HD970. Vill minnas att när det var aktuellt med tester osv, att jag då skrev något om att jag trodde att 99.26 var ett mkt bättre val, för att slippa problemen med den bökiga basen.
Håller med om att de spelade väldigt rent och fint. Men själva spelglädjen saknade de rejält. Minns t.o.m hur min hustru som inte alls är intresserad, rent lyfte på ögonbrynen och sa spontant, de där låter ju inget bra.
Visst de hade sina kvalitéer absolut, om man lyssnar på sing/songwriter-stuket. Men som sagt, det fanns mkt att önska när man a/b/c-jämförde dom mot B&W och MA.
Men jag undrar faktiskt om inte 99.36 med den "gamla" kabinetten var en mkt bättre högtalare, tror det var just när den välvda formen kom som folk började klaga överallt ang den knepiga basen, kan inte minnas att folk hade det problemet innan? Sen om det dessutom kommit en uppgradering på filtret så bli man ju nyfiken, om det liksom blev så mkt bättre än innan. Det är inte att jag säger att det INTE är så, bara tyckte jag behövde lägga in ett nyktert inlägg i den allmänna lovsången. Man måste våga kritisera.

Kanske skall tillägga att de blev inspelade. De lät verkligen superdåligt innan de var inspelade, sen hände otroligt mkt, och man försökte inbilla sig att det var tillräckligt bra. Och även när jag köpte hem B&W så försökte jag verkligen att locka fram det bästa ur 99.36, men insåg att de inte var något för mig.

#145

Postad 20 september 2011 - 13:25

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Notera även att filterna har justerats till det bättre i 99.36 i ett antal steg. Dvs, ljudet har förändrats markant. jag har provat lite olika varianter av 99.36-filtret och märkte stor skillnad. Däremot fungerade inte 99.36 tillräckligt bra i mitt rum vad det gäller basen så jag bytte till 99.26+10.17P. Detta blev en markant skillnad. )9.36 är en bra högtalare men den extra basen har en tendens att bli lite för mycket. jag skulle nog välja att köra en 99.36a aktivt och dela bort de lägsta frekvenserna från mellanregistret.

#146

Postad 23 september 2011 - 12:48

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Ett tips är verkligen att fimpa metallbläcken. Jag kör med supra ply 3.4 och böt ut metallbläcken mot en snutt ply och ljudet blev ytterligare lite luftigare och mer detaljer.

XTZ säger att det inte gör någon skillnad. Att det finns inga mätbara skillnader mellan metallbläcken och korta längder av högtalarkabel??

Jag hör helt klart skillnad. T.o.m om jag lägger örat direkt mot högtalaren hör jag att det är mindre distortion.

Jag kör med kabeln i diskantterminalen, och när jag jumpra med kabeln istället så hör jag helt klart att mellanregistret har blivit ett snäpp bättre.


Detta får mig även att bli mer övertygad om att biwire faktiskt ger fördelar mot singlewire. Har man en högtalare som kan göra biwire så ska man göra det. Jag funderar på att köpa ett par Nordost biwire, tror att det skulle lyfta ljudet ordentligt, för det är en väldigt kompetent högtalare. Men huvudsaken, bort med bläcken.



Det som sannolikt händer är att du påför extra induktans pga kopplingsbläcken. Sedan så har banddiskanter en förmåga att avslöja minsta lilla extra induktivitet. Det är riktigt riktigt känsligt. Induktansen agerar LP filter och det påverkar de högsta frekvenserna.

Så man kan nog med fördel byta ut dem.

#147

Postad 23 september 2011 - 13:32

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0



Det som sannolikt händer är att du påför extra induktans pga kopplingsbläcken. Sedan så har banddiskanter en förmåga att avslöja minsta lilla extra induktivitet. Det är riktigt riktigt känsligt. Induktansen agerar LP filter och det påverkar de högsta frekvenserna.

Så man kan nog med fördel byta ut dem.

Men då borde det ändå vara bättre att koppla ihop dem direkt på insidan av terminalplattan än att joxa med en liten snutt högtalarkabel mellan terminalerna?

#148

Postad 26 september 2011 - 11:35

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Men då borde det ändå vara bättre att koppla ihop dem direkt på insidan av terminalplattan än att joxa med en liten snutt högtalarkabel mellan terminalerna?


Visst skulle man kunna göra det, men då vill du inte koppla på två slutsteg, utan att veta att det är kopplat så. Risken är stor att det blir dyrt ;) Särkilt om du saknar skyddskretsar.

Bättre då att skippa en uppsättning terminaler.

mvh

#149

Postad 26 september 2011 - 13:01

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Bättre då att skippa en uppsättning terminaler.

Javisst, det är ju det jag föreslår genom koppla ihop dem på baksidan...

#150

Postad 26 september 2011 - 13:32

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Javisst, det är ju det jag föreslår genom koppla ihop dem på baksidan...


Jag är med dig =)

En ev följddebatt av detta är om man isf förespråkar Biwire/Biamp osv..
Men det gräver jag inte vidare i...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.