Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 16 990:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#351

Postad 16 augusti 2021 - 08:31

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Något var väldigt knasigt med min receiver.

Jag gjorde den strömlös och utförde ytterligare en fabriksåterställning och efter en 8-punkters Audyssey (igen) så verkar allting fungera som det ska.

Däremot så sätter receivern subwoofer-kanalen till -12dB trots att GAIN är ställd till 50%.

 

Ska försöka jobba lite mer med kalibreringen till helgen för att se om det finns några skumma beteénden kvar



#352

Postad 16 augusti 2021 - 08:54

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

50% Gain är ändå ganska mycket. Får du inte möjligheten att ställa in subwoofern till 75db via en testsignal innan själva Audysseymätningen startar? Detta är ju för att undvika just för hög/låg output från subwoofern vid mätningen.

Sen kan det vara så att du har så pass stort rumsstöd vid vissa frekvenser att Audyssey inte ser någon annan utväg än att kraftigt reducera signalen till subben.

Har du ett stativ till mikrofonen? Står det emot något som kan skapa vibrationer i stativet som fortplantar sig till mikrofonen? 

Men skönt att det går åt rätt håll!
 



#353

Postad 16 augusti 2021 - 09:21

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Audyssey ber mig bara ställa volymen till 50% - men enligt XTZ så är 25% rekommenderat (den inställning jag hade från början när allt verkligen blev kattskit) och det är en av testerna jag ska göra om till helgen.

 

Stativet som använts för mikrofonen är det halvkassa papptornet som följde med receivern och det kan mycket väl ha snappat upp vibrationer. Har dessvärre inget annat stativ än. Har lite planer på att bygga något med roterbar arm så jag slipper flytta stativet....



#354

Postad 16 augusti 2021 - 10:55

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Jag köpt ett billigt kamerastativ det var samma gängor i fästet i micken
för mig i allafall.

#355

Postad 16 augusti 2021 - 13:50

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Något var väldigt knasigt med min receiver.
Jag gjorde den strömlös och utförde ytterligare en fabriksåterställning och efter en 8-punkters Audyssey (igen) så verkar allting fungera som det ska.
Däremot så sätter receivern subwoofer-kanalen till -12dB trots att GAIN är ställd till 50%.

Ska försöka jobba lite mer med kalibreringen till helgen för att se om det finns några skumma beteénden kvar

Jag har gjort tre mätningar med olika antal punkter och det har gett mig runt -10db varje gång. Har ca 1/3 del volym på subben.
Som nån så måste det ju ha med rummet att göra.

Mvh

#356

Postad 16 augusti 2021 - 17:01

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Audyssey ber mig bara ställa volymen till 50% - men enligt XTZ så är 25% rekommenderat (den inställning jag hade från början när allt verkligen blev kattskit) och det är en av testerna jag ska göra om till helgen.

Stativet som använts för mikrofonen är det halvkassa papptornet som följde med receivern och det kan mycket väl ha snappat upp vibrationer. Har dessvärre inget annat stativ än. Har lite planer på att bygga något med roterbar arm så jag slipper flytta stativet....


Nått som slog mig nu. I min förra lägenhet så stod min soffa med en vägg bakom ryggstödet och dessutom var det betong väggar i hela lägenheten. Det tipset jag fick då från Johnny på hbb var att göra mätningarna framför lyssningspositionen så man får lite distans från väggen då reflektionerna kan fucka up kalibreringen. Detta var förvisso med en Onkyo som inte har lika bra kalibreringsprogram i sig. Men om du bor i en betong bunker och har soffan mot en vägg så kan det vara värt att testa. 🙂

#357

Postad 16 augusti 2021 - 18:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Audyssey ber mig bara ställa volymen till 50% - men enligt XTZ så är 25% rekommenderat (den inställning jag hade från början när allt verkligen blev kattskit) och det är en av testerna jag ska göra om till helgen.

 

Stativet som använts för mikrofonen är det halvkassa papptornet som följde med receivern och det kan mycket väl ha snappat upp vibrationer. Har dessvärre inget annat stativ än. Har lite planer på att bygga något med roterbar arm så jag slipper flytta stativet....

Okey jag förstår. För att spara tid så kan du enbart göra det antal mätningar som behövs för att avsluta (brukar vara 3) så ser du vilka nivåer högtalarna hamnar på. Om inte Audyssey har ändrat något på senare tid så är det vid den första mätningen som alla avstånd och nivåer tas in och det ändras inte av fler mätningar.

Men när du är nöjd sen så är det max antal mätningar såklart.

Jag rekommenderar starkt att du köper ett mikrofonstativ med svängbar arm, underlättar något enormt. 

https://www.gear4mus...XhoCz4cQAvD_BwE

Sen en mikrofonhållare: https://www.kjell.co...niversal-p24515

Den på Kjell passar utmärkt till att klämma fast basen på Audyssey mikrofonen.



#358

Postad 16 augusti 2021 - 18:18

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Nått som slog mig nu. I min förra lägenhet så stod min soffa med en vägg bakom ryggstödet och dessutom var det betong väggar i hela lägenheten. Det tipset jag fick då från Johnny på hbb var att göra mätningarna framför lyssningspositionen så man får lite distans från väggen då reflektionerna kan fucka up kalibreringen. Detta var förvisso med en Onkyo som inte har lika bra kalibreringsprogram i sig. Men om du bor i en betong bunker och har soffan mot en vägg så kan det vara värt att testa. 🙂

Tackar för det tipset! 👍
Nu sitter jag iofs kanske 30-40cm från bakvägg redan men jag kan höra en skillnad om jag lutar mig lite framåt. Då låter basen tunnare men samtidigt kanske den är mer korrekt där om man mäter. Måste testa detta när jag har tid. Tack igen.🙂

En fråga, nån som vet om man kan mäta bara basen eller måste man gå igenom alla högtalare som vanligt?
Lite segt att höra alla tester när det bara är basmätningen man vill åt.

Mvh

Redigerat av sebulba, 16 augusti 2021 - 18:20.


#359

Postad 16 augusti 2021 - 18:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Om du sätter alla högtalare utom L/R och sub till NONE i receivern så borde den inte mäta C & Surr.



#360

Postad 19 augusti 2021 - 05:15

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Om du sätter alla högtalare utom L/R och sub till NONE i receivern så borde den inte mäta C & Surr.

Ah just det så borde man kunna göra skall testas, tack! 👍🙂

Mvh

#361

Postad 19 augusti 2021 - 22:18

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Visst detta handlar om recievers vad säger folket om av 7706 försteg?

#362

Postad 21 augusti 2021 - 17:07

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Såg nu att dom uppdaterat sidan man beställer adaptern på.

Update: August 2021

Quick check — Does your product benefit from the HDMI adapter?

Only Marantz models listed below with serial numbers below xxxxxxx70000 are impacted by the HDMI incompatibility issue and require the HDMI adapter to output 4K/120Hz and 8K/60Hz video signals. The below listed models with serial numbers xxxxxxx70000 and greater do not need or benefit from the adapter. If you have one of the affected models and serial numbers, please complete the form below to order the HDMI adapter at no cost.

List of affected products
AV7706
SR8015
SR7015
SR6015
SR5015
NR1711

#363

Postad 29 augusti 2021 - 08:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tror jag var väl ivrig när jag köpte min LG såväl som min Marantz 8012. 

 

Trodde 60hz i bild hörde till det förgångna. Oftast när jag spelar märker jag det inte. Men i episoder med långa kamerapanoreringar över landskap så märker jag att bilden laggar. Borde inte 60hz vara tillräckligt ändå när man kollar på film?



#364

Postad 29 augusti 2021 - 09:18

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tror jag var väl ivrig när jag köpte min LG såväl som min Marantz 8012.

Trodde 60hz i bild hörde till det förgångna. Oftast när jag spelar märker jag det inte. Men i episoder med långa kamerapanoreringar över landskap så märker jag att bilden laggar. Borde inte 60hz vara tillräckligt ändå när man kollar på film?


60hz räcker gott och väl. Det finns inte mycket material ute nu som är filmat i det utan snarare ca. 24hz det som kan hända om man har TVn inställd på 60hz till 24hz material är att TVn försöker att räkna ut hur nästa bild kommer att bli och då lägga till bilder för att täcka gapet. Det du kan göra är att testa stänga av alla så kallade förhöjande inställningar i TVn för att motverka detta. Om jag mins rätt så gör TVn det i bildinställningen spel.

#365

Postad 29 augusti 2021 - 11:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag undviker alla effekter där de lägger ut extra bildrutor. LG har sitt "True Motion". Med en för kraftigt effekt ser skådespelarna ut som de flyter runt på tvål i perfekt skärpa. Men jag lägger till effekten, fast gör det med en individuell inställning där man kan välja effektens styra, där jag tonar ned den. 



#366

Postad 29 augusti 2021 - 11:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

På min Marantz SR8012 har jag häkat på ett Hegel H2A mk2 (2x350watt i 4ohm) 

 

Jag driver Dynaudios Excite-serie med X18 som frontar. Har stora ELAC WS som bakhögtalare och en SVS 3000. Älskar min anläggning och tror den nästan spelar bättre än min gamla integrerade Hegel H160. Marantzen har en lite rundare klang, mer lyssnarvänlig. 

 

Ljudet har mkt tyngd, men är rappt - samtidigt som det är öppet och nyanserat. Man sitter på bomull i ett ljudlandskap :)



#367

Postad 29 augusti 2021 - 18:07

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Såg nu att dom uppdaterat sidan man beställer adaptern på.

Update: August 2021

Quick check — Does your product benefit from the HDMI adapter?

Only Marantz models listed below with serial numbers below xxxxxxx70000 are impacted by the HDMI incompatibility issue and require the HDMI adapter to output 4K/120Hz and 8K/60Hz video signals. The below listed models with serial numbers xxxxxxx70000 and greater do not need or benefit from the adapter. If you have one of the affected models and serial numbers, please complete the form below to order the HDMI adapter at no cost.

List of affected products
AV7706
SR8015
SR7015
SR6015
SR5015
NR1711

Skumt, jag har serienummer 72000xxx, men har fått adaptern.

Har i och för sig inte testat innan. Har en 7015.


Redigerat av Duddits1, 29 augusti 2021 - 18:08.


#368

Postad 29 augusti 2021 - 18:15

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag undviker alla effekter där de lägger ut extra bildrutor. LG har sitt "True Motion". Med en för kraftigt effekt ser skådespelarna ut som de flyter runt på tvål i perfekt skärpa. Men jag lägger till effekten, fast gör det med en individuell inställning där man kan välja effektens styra, där jag tonar ned den.


Ja den där "true motion" inställningen är banne mig nått av det sämsta jag vart med om när det kommer till en "förbättring" 😛. Upplever du lagget med grejer som är kopplade till förstärkaren? Om så är fallet så kan du testa att koppla direkt till TVn och se om det försvinner för i såna fall så är det inställningarna i förstärkaren du borde kolla över 🙂.

#369

Postad 29 augusti 2021 - 18:19

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

På min Marantz SR8012 har jag häkat på ett Hegel H2A mk2 (2x350watt i 4ohm)

Jag driver Dynaudios Excite-serie med X18 som frontar. Har stora ELAC WS som bakhögtalare och en SVS 3000. Älskar min anläggning och tror den nästan spelar bättre än min gamla integrerade Hegel H160. Marantzen har en lite rundare klang, mer lyssnarvänlig.

Ljudet har mkt tyngd, men är rappt - samtidigt som det är öppet och nyanserat. Man sitter på bomull i ett ljudlandskap :)


Nice 😊 funderar på att häkta på ett slutsteg på förstärkaren. Men går i tankarna på hur många kanaler, om det räcker med en 2ch eller 3ch 😊

#370

Postad 29 augusti 2021 - 18:25

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Skumt, jag har serienummer 72000xxx, men har fått adaptern.
Har i och för sig inte testat innan. Har en 7015.

Ditt serienummer ska innehålla 13 bokstäver och siffror och det är dom sista fem texten menar. Jag har 00xxx i slutet så min kommer att behöva adaptern och eftersom att du skrev att du har 72000xxx så behöver även din det.

Redigerat av Timmy86, 29 augusti 2021 - 18:27.


#371

Postad 29 augusti 2021 - 19:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nice funderar på att häkta på ett slutsteg på förstärkaren. Men går i tankarna på hur många kanaler, om det räcker med en 2ch eller 3ch

 

Tänk på att du även avlastar interna receiverns slutsteg, så får receivern lättare att driva övriga kanaler. Ett Hegel-steg av denna kaliber kostar nytt säkert runt 40 000:- köptet det beg. vet inte vart det varit tidigare?  :D



#372

Postad 29 augusti 2021 - 20:09

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tänk på att du även avlastar interna receiverns slutsteg, så får receivern lättare att driva övriga kanaler. Ett Hegel-steg av denna kaliber kostar nytt säkert runt 40 000:- köptet det beg. vet inte vart det varit tidigare? :D


Så är det ju absolut 😊. Men det jag klämmer lite på är eftersom att alla förstärkare/slutsteg har sin egna karaktär så borde det ju vara bäst i surround sammanhang att ha i alla fall samma steg till LCR. Men om man lyssnar till stor del på musik så borde det ju räcka med ett 2ch. Säg som exempel att man har 30k att lägga på ett slutsteg så borde man ju få bättre ljudande 2ch steg för samma peng som man får ett 3ch steg för eftersom att tillverkaren har en mindre kanal att lägga resurser på 😊. I mitt fall så är det ungefär 50/50 när det kommer till film tittande och musik lyssnade. Den korta tid jag väl kommer åt grejerna. Har en grabb på 2år som honkar TVn hela tiden. Han har åtminstone bra ljud när han kollar på Greta gris 😂

#373

Postad 29 augusti 2021 - 20:56

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
En grej som jag kom på nu som jag glömt nämna. Heos appen suger ju som vi pratat om tidigare. Men jag testade Tidal för ett tag sen med appen Mconnect och med den appen så verkar det som om man kan gå förbi heos och kan styra den interna Tidal funktionen i förstärkaren. När man kollar i heos appen under tiden som man lyssnar på musik från Tidal via Mconnect så står det att man lyssnar på Tidal, och det slukar då inte lika mycket batteri på luren som när man använder säg bubbleUnpn och via Mconnect så har man tillgång till mixlistorna m.m.

#374

Postad 30 augusti 2021 - 08:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

En grej som jag kom på nu som jag glömt nämna. Heos appen suger ju som vi pratat om tidigare. Men jag testade Tidal för ett tag sen med appen Mconnect och med den appen så verkar det som om man kan gå förbi heos och kan styra den interna Tidal funktionen i förstärkaren. När man kollar i heos appen under tiden som man lyssnar på musik från Tidal via Mconnect så står det att man lyssnar på Tidal, och det slukar då inte lika mycket batteri på luren som när man använder säg bubbleUnpn och via Mconnect så har man tillgång till mixlistorna m.m.

 

Så det går att slippa Heos nu för de som kör Tidal. Jag vet att Tidal Connect finns, men ingen uppdatering till Marantz. 



#375

Postad 30 augusti 2021 - 08:36

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Så det går att slippa Heos nu för de som kör Tidal. Jag vet att Tidal Connect finns, men ingen uppdatering till Marantz.


Det stämmer. Heos har inte Tidal connect än så man är fortfarande beroende av en tredjeplats app och av dom jag testat än så länge så verkar Mconnect var den som funkar bäst för mig.

#376

Postad 01 september 2021 - 18:29

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det stämmer. Heos har inte Tidal connect än så man är fortfarande beroende av en tredjeplats app och av dom jag testat än så länge så verkar Mconnect var den som funkar bäst för mig.

Finns det något man kan använda för HEOS är skräp. Tyvärr måste jag ha möget för att kunna styra NA6006. Ibland bara kastar den ut mig. Tvungen att hela tiden tvinga stop och gå igenom är det verkligen NA6006 du vill använda.

#377

Postad 01 september 2021 - 18:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tänk på att du även avlastar interna receiverns slutsteg, så får receivern lättare att driva övriga kanaler. Ett Hegel-steg av denna kaliber kostar nytt säkert runt 40 000:- köptet det beg. vet inte vart det varit tidigare? :D

Du har en 8xx, så du är lite top of the line. Såg nyligen på Youtube där de använder en PM10 till nyaste B&W stativare. Kör mest 2.0 och använder Primare steg.

#378

Postad 01 september 2021 - 18:43

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Nice funderar på att häkta på ett slutsteg på förstärkaren. Men går i tankarna på hur många kanaler, om det räcker med en 2ch eller 3ch

 

- jag kan varmt rekommendera Quad Artera Stereo 250w 4ohm. ca 13 000skr så nu kan jag köra 11.2 typ 7.4.2 



#379

Postad 01 september 2021 - 21:25

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Finns det något man kan använda för HEOS är skräp. Tyvärr måste jag ha möget för att kunna styra NA6006. Ibland bara kastar den ut mig. Tvungen att hela tiden tvinga stop och gå igenom är det verkligen NA6006 du vill använda.

 

Kan inget annat än att hålla med dig. Lite skvaller som jag fick höra när jag skulle plocka ut en Bluesound för test var att Soundunited håller på att göra om appen typ från grunden men att den uppdateringen har blivit försenad en massa gånger så det är fortfarande osäkert när den är klar.

 

Vad streamar du via? Tidal?  

Om du har en android lur så kan du använda antingen BubbleUnpn eller Mconnect som jag skrivit tidigare. Har du en Iphone så finns bara Mconnect av dom två, båda går det att ladda ner en gratis light varianter för att testa sen kan man köpa den man gillar av dom. Med dom två apparna så får du dessutom tillgång till att kunna streama Qobuz till förstärkaren, och eftersom att din NA6006 har en D/A i sig som klarar FLAC i 192/24 så får du högre upplösning på musiken via Qobuz (notera inte all musik) än vad du får på Tidals 44,1/16 våra förstärkare är ju inte MQA godkända.

 

- jag kan varmt rekommendera Quad Artera Stereo 250w 4ohm. ca 13 000skr så nu kan jag köra 11.2 typ 7.4.2 

 

Jag tackar för rekommendationen. satte mig och läste lite om den på nätet och det vart många som lovordade den =). Jag hade tänkt att jag ska ge mig upp till HBB inom en snar framtid och testa lite slutsteg så den kommer jag att lägga till på min lilla lista =)



#380

Postad 01 september 2021 - 22:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kan inget annat än att hålla med dig. Lite skvaller som jag fick höra när jag skulle plocka ut en Bluesound för test var att Soundunited håller på att göra om appen typ från grunden men att den uppdateringen har blivit försenad en massa gånger så det är fortfarande osäkert när den är klar.

Vad streamar du via? Tidal?
Om du har en android lur så kan du använda antingen BubbleUnpn eller Mconnect som jag skrivit tidigare. Har du en Iphone så finns bara Mconnect av dom två, båda går det att ladda ner en gratis light varianter för att testa sen kan man köpa den man gillar av dom. Med dom två apparna så får du dessutom tillgång till att kunna streama Qobuz till förstärkaren, och eftersom att din NA6006 har en D/A i sig som klarar FLAC i 192/24 så får du högre upplösning på musiken via Qobuz (notera inte all musik) än vad du får på Tidals 44,1/16 våra förstärkare är ju inte MQA godkända.


Jag tackar för rekommendationen. satte mig och läste lite om den på nätet och det vart många som lovordade den =). Jag hade tänkt att jag ska ge mig upp till HBB inom en snar framtid och testa lite slutsteg så den kommer jag att lägga till på min lilla lista =)

Det de fristående apparna gör är egentligen att bara vad skall man kalla agera mellanhand. Har provat olika. Alla var tvungna att passera förbi HEOS. Ifall man inte har lust att knåpa eget nätverk eller kör enbart egen köpt musik.
Hör ingen skillnad på 24bit eller 16bit så för min del är jag kvar på Tidal och ändrat inställningarna till att den väljer bara HIFI. Kör även TV med optisk. Väldigt utmärkt maskin. Egentligen tänkt att paras med en Marantz, via variable out så blir maskinen även ett försteg.
Letade efter uppdateringen. Fanns ingen. Bara bra om de gör om appen. Den är inget bra. Lite synd med tanke på dess plattform och Denon/Marantz produkter som står sig väldigt.

Redigerat av Buddaz12, 01 september 2021 - 23:02.


#381

Postad 02 september 2021 - 06:11

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det de fristående apparna gör är egentligen att bara vad skall man kalla agera mellanhand. Har provat olika. Alla var tvungna att passera förbi HEOS. Ifall man inte har lust att knåpa eget nätverk eller kör enbart egen köpt musik.
Hör ingen skillnad på 24bit eller 16bit så för min del är jag kvar på Tidal och ändrat inställningarna till att den väljer bara HIFI. Kör även TV med optisk. Väldigt utmärkt maskin. Egentligen tänkt att paras med en Marantz, via variable out så blir maskinen även ett försteg.
Letade efter uppdateringen. Fanns ingen. Bara bra om de gör om appen. Den är inget bra. Lite synd med tanke på dess plattform och Denon/Marantz produkter som står sig väldigt.


Det stämmer att man fortfarande måste gå genom heos i förstärkaren, och det kommer man dessvärre inte undan om man inte byter mjukvara i själva förstärkaren. Men med tredjepart apparna så slipper du att använda heos appen i mobilen som bantar bort dom flesta funktionerna för Tidal. Plus att dom är inte lika benägna till att crasha/tappa kontakten.


Det jag helst hade velat ha från uppdateringen är tidal connect så man kan använda tidals app istället för heos appen(önsketänkande).
Jag håller med dig om att det är tråkigt det här med heos. Dom hade ju kunnat engagerat sig lite i appen eftersom att det ska vara kärnan för hela Heos.

Det kan vara så att den stora uppdateringen släpps efter att Spotify släpper sin Spotify hifi. Men vad vet jag, nu gissar jag bara 😁

#382

Postad 02 september 2021 - 07:03

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Skumt, jag har serienummer 72000xxx, men har fått adaptern.

Har i och för sig inte testat innan. Har en 7015.

Kan man se serienummret på kartongen? Vill verkligen inte ha en sr7015 där adaptern behövs om jag kan påverka det, det vill säga innan jag köpt den :)

Hembiobutiken ligger ganska nära mig så jag kan åka till butiken och kolla det innan jag köper den i så fall.

Någon som köpt från Hembiobutiken och fått en sr7015 med serienummer över xxx70000?



#383

Postad 02 september 2021 - 07:08

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kan man se serienummret på kartongen? Vill verkligen inte ha en sr7015 där adaptern behövs om jag kan påverka det, det vill säga innan jag köpt den :)
Hembiobutiken ligger ganska nära mig så jag kan åka till butiken och kolla det innan jag köper den i så fall.
Någon som köpt från Hembiobutiken och fått en sr7015 med serienummer över xxx70000?


Ja det ska gå att se serienumret på kartongen. 🙂

#384

Postad 02 september 2021 - 08:02

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Ja det ska gå att se serienumret på kartongen.

Vad bra!! :D



#385

Postad 04 september 2021 - 15:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för tipset på Mconnect. 

 

Strulet som finns med appen är att den inte alltid hittar min SR8012, så man får starta om appen. När det kommer till att starta playlists så verkar min app tugga samma spår om och om igen, även om jag trott att jag satt igång en hel spellista?

 

Mconnect är bättre än Heos eftersom man slipper alla onödiga knapptryckningar för att navigera sig fram till sina egna listor. 



#386

Postad 04 september 2021 - 15:42

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tack för tipset på Mconnect. 

 

Strulet som finns med appen är att den inte alltid hittar min SR8012, så man får starta om appen. När det kommer till att starta playlists så verkar min app tugga samma spår om och om igen, även om jag trott att jag satt igång en hel spellista?

 

Mconnect är bättre än Heos eftersom man slipper alla onödiga knapptryckningar för att navigera sig fram till sina egna listor. 

 

Varsågod och tack för återkoppling =)

 

Dom problemen har jag också.

Strul 1: jag använder Lite varianten just nu. Gör du det också? Det ska tydligen försvinna när man köper appen för 69kr då den betalda varianten kommer ihåg den sista använda spelaren.

 

Strul 2: Det jag märkt med strul 2 är att för att starta en playlist så måste man ju trycka på play knappen under bilden, mellan hjärtat och dom tre punkterna (det vet du förmodligen redan) och om det är en specifik låt i listan man vill höra först så får man gå till Queue och sen välja den låten. Annars så blir det som du säger att den startar en låt i listan, plockar bort dom låtarna du lagt i queue och om man då har repeat igång så kör den om den låten hela tiden. Man kan även trycka på dom tre prickarna till höger om låtnamnet och välja Queue - Play next. Lite omständligt kan jag tycka.

 

Åh ja! dels att man slipper alla knapptryck sen så har man tillgång till alla sina mixlistor vilket jag gillar att lyssna på för att hitta ny musik. Och allt känns mer överskådligt



#387

Postad 04 september 2021 - 16:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för tipset på Mconnect.

Strulet som finns med appen är att den inte alltid hittar min SR8012, så man får starta om appen. När det kommer till att starta playlists så verkar min app tugga samma spår om och om igen, även om jag trott att jag satt igång en hel spellista?

Mconnect är bättre än Heos eftersom man slipper alla onödiga knapptryckningar för att navigera sig fram till sina egna listor.

Kör du egen musik kan jag rekommendera Neutron.
Har lite samma problem att HEOS inte hittar min enhet utan måste tvinga den att stoppas och laddar och sedan frågar HEOS är det här din enhet och tuggar igen och då hittar HEOS. Det är något allvarligt fel på appen.

#388

Postad 30 september 2021 - 14:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Ny HEOS App ute. Hoppas den fungerar bättre

#389

Postad 30 september 2021 - 19:32

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ny HEOS App ute. Hoppas den fungerar bättre

Tack för infon! 👍

Var det denna uppdateringen man väntat på... Hade väl hoppats på lite mer än vi fick.Bifogad fil  Screenshot_2021-09-30-17-38-42-824_com.android.chrome.jpg   104,5K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Timmy86, 30 september 2021 - 19:33.


#390

Postad 01 oktober 2021 - 06:15

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Tack för infon! 👍

Var det denna uppdateringen man väntat på... Hade väl hoppats på lite mer än vi fick. Screenshot_2021-09-30-17-38-42-824_com.android.chrome.jpg

Rent spontant så ser det inte ut att varit så mycket användbart för oss med receiver. Mesta ser ut att vara bättre funktionalitet med soundbars.
Hade gärna sett mer funktioner att integrera med smart home och Alexa. Men det kansle kommer senare vem vet...

Mvh

#391

Postad 03 oktober 2021 - 10:17

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Måste höra med er andra vad ni tycker om menyerna och navigering. Jag kommer från en onkyo 818 från 2012 och hanteringsmässigt är den ljusår före.

Egentligen av en enda anledningen. Hur fan tänkte dem att man MÅSTE ha en kopplad aktiv källa för att få upp menyerna på TVn? Detta borde de fasiken fixa med en uppdatering för det är under all kritik

Redigerat av Fellow88, 03 oktober 2021 - 10:18.


#392

Postad 03 oktober 2021 - 16:03

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Måste höra med er andra vad ni tycker om menyerna och navigering. Jag kommer från en onkyo 818 från 2012 och hanteringsmässigt är den ljusår före.

Egentligen av en enda anledningen. Hur fan tänkte dem att man MÅSTE ha en kopplad aktiv källa för att få upp menyerna på TVn? Detta borde de fasiken fixa med en uppdatering för det är under all kritik

Har inte Onkyo varit lite kända för lätthanterliga menyer i ganska många år eller missminner jag mig?

Hur menar du med aktiv källa kopplad för att få upp menyer?
Alltså att man inte kan få upp menyerna på tvn om inget är kopplat till AVRen. Sorry om jag är trög.😉

Mvh

Måste höra med er andra vad ni tycker om menyerna och navigering. Jag kommer från en onkyo 818 från 2012 och hanteringsmässigt är den ljusår före.

Egentligen av en enda anledningen. Hur fan tänkte dem att man MÅSTE ha en kopplad aktiv källa för att få upp menyerna på TVn? Detta borde de fasiken fixa med en uppdatering för det är under all kritik

Har inte Onkyo varit lite kända för lätthanterliga menyer i ganska många år eller missminner jag mig?

Hur menar du med aktiv källa kopplad för att få upp menyer?
Alltså att man inte kan få upp menyerna på tvn om inget är kopplat till AVRen. Sorry om jag är trög.😉

Mvh

#393

Postad 03 oktober 2021 - 19:13

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Ja precis. Att jag måste ha en apple tv, ps4 eller något kopplat och påslaget för at kunna få upp OSD. Helt befängt när TVn ändå går via förstärkaren.

Redigerat av Fellow88, 03 oktober 2021 - 19:59.


#394

Postad 04 oktober 2021 - 05:56

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Ja precis. Att jag måste ha en apple tv, ps4 eller något kopplat och påslaget för at kunna få upp OSD. Helt befängt när TVn ändå går via förstärkaren.

Ah ok då är jag med. 👍😄
Stötte dock aldrig på det problemet iom jag kopplade in allt innan start men håller med att det är ganska märkligt att man måste ha en aktiv källa igång. Men hade jag gjort det hade jag nog trott att det var nåt fel för varför skall det inte funka utan liksom...

Mvh

#395

Postad 04 oktober 2021 - 06:02

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ja precis. Att jag måste ha en apple tv, ps4 eller något kopplat och påslaget för at kunna få upp OSD. Helt befängt när TVn ändå går via förstärkaren.


Det ska du förvisso inte behöva. Har man ingen källa inkopplad så ska det istället dyka upp en bild där det står Marantz.

#396

Postad 18 oktober 2021 - 22:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej 

 

Har nyligen lämnat Android för Iphone; insåg hur då Heos kanske blir överflödigt? Frågan är om jag strömmar från mobilen eller om mobilen blir som en fjärrkontroll, och receivern spelar Tidal? Hör man någon skillnad på Tidal via Airplay eller Heos?



#397

Postad 19 oktober 2021 - 17:10

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej

Har nyligen lämnat Android för Iphone; insåg hur då Heos kanske blir överflödigt? Frågan är om jag strömmar från mobilen eller om mobilen blir som en fjärrkontroll, och receivern spelar Tidal? Hör man någon skillnad på Tidal via Airplay eller Heos?


Med AirPlay strömmar man från telefonen. Jag har testat att strömma från en Iphone till förstärkaren och jag vill få det till att det är skillnad på ljudet men att det fortfarande låter bra.
Det som jag fann störande med AirPlay det var att ibland hackade musiken till. Detta kan ju bero på mitt nätverk, men då jag kör android i vanliga fall så la jag ingen tid på felsökning utan gick tillbaka till Mconnect istället.

#398

Postad 19 oktober 2021 - 20:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag kör antingen via Mconnect via IPhone eller direkt från TIDAL, men det är väl ingen skillnad eftersom det inte går att koppla förbi AirPlay.

#399

Postad 21 oktober 2021 - 21:03

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag kör antingen via Mconnect via IPhone eller direkt från TIDAL, men det är väl ingen skillnad eftersom det inte går att koppla förbi AirPlay.

 

Jo det är skillnad

Vad jag har kommit fram till är att om man använder Heos eller Mconnect så går man via Tidal programmet i förstärkaren. Men Mconnect verkar inte skicka en hel spellista så om man tappar wifit så spelar förstärkaren klart den låten man lyssnar på och sen slutar. Med Heos så kan man starta en spellista och sen koppla bort telefonen så spelar förstärkaren hela spelistan man valt.

 

Med Airplay så strömmas låtarna hela tiden typ som blåtand vilket betyder att om du får dålig anslutning till nätverket så kommer låtarna att börja hacka och sluta spela mitt i låten. 

 

Med Mconnect kan du koppla upp dig mot förstärkaren med Airplay men då kan du lika gärna köra direkt från Tidal appen istället. Koppla istället upp dig till din marantz via upnp devices i Mconnect

 

Bifogad fil  IMG_20211021_215012.jpg   43,88K   0 Antal nerladdningar



#400

Postad 21 oktober 2021 - 21:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

Har nyligen lämnat Android för Iphone; insåg hur då Heos kanske blir överflödigt? Frågan är om jag strömmar från mobilen eller om mobilen blir som en fjärrkontroll, och receivern spelar Tidal? Hör man någon skillnad på Tidal via Airplay eller Heos?

HEOS kan du inte komma undan. Signalen transporteras med Airplay 2 och om jag mins rätt och om Apple fått tummen ur så är det 24/48 som max som gäller medan en Android har jag för mig kan ge 24/192 över wifi och även 32bit. S21u har 32bit chip i sig. Om du kan hämta hem neutron så kan du casta med alla möjliga sorters filer. En utav bästa apparna för Android om man använder egen musik.
Som sagt allt går via HEOS, utan det kommer du ej kunna spela något alls.

Redigerat av Buddaz12, 21 oktober 2021 - 21:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.