Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 januari 2005 - 18:22

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Så här ser det ut hemma hos mig.

Mitt välljudsintresse började i späda år, jag var nog inte mer än 12 när jag köpte min första anläggning; en Dual 505-3 skivspelare, Dual integrerad förstärkare och ett par Goodmans 3-vägs stativhögtalare. Killen på Ljudbutiken (numera Pause) kunde kränga grejer redan då!

Dessa saker byttes ut några år senare, då jag tjänat mina första pengar på McDonald´s. In kom en Denon CDP 1460 CD-spelare, en integrerad Denonförstärkare PMA 1060 och ett kassettdäck med dolby b och c. CD-spelaren kompletterades senare med en Cambridge Audios DA-omvandlare DAC-3, som tjänstgör hos mig, 14 år senare. Numera används den sällan, då jag låter min Denon 3805:a stå för digitalomvandlingen.

Högtalare har varierat genom åren, från Goodmans till Acoustic Pro-Monitor, ett par enorma as som hette Sonab XL-410 som jag tok-modifierade. De lät inte bättre för det, men pojkrummet gungade rätt rejält med 4 st 10" i varje låda. Efter det köpte jag ett par Acoustic Research 10HO (läs: High Output) från Sontec. Kort efter inköpet gick det upp för mig att de inte heller höll måttet; en polare tog med sig en inspelning av rinnande vatten, vilket åtgergavs mycket bra av de små Acoustic Pro-Monitor, men lät distorderat och onaturligt på de stora Acoustic Researchhögtalarna. Inte ens efter att jag skaffat mig ett rejält slutsteg, Sunfiren, lät de nämnvärt bättre. AR byttes ut mot ett par begagnade Monitor Audio Reference 15, stativvarianten av What HIFI:s referenshögtalare vid denna tid. De spelade enormt bra jämfört med vad jag haft tidigare.

Ungefär här någonstans fick jag höra ett par högtalare konstruerade av Ingvar Öhman. Systemet bestod av ett par Ino Audio r56, tillsammans med två subbasar, drivna av ganska anspråkslös elektronik, bl a NAD 208 slutsteg. Systemet presterade den mest lättflytande, distorsionsfria och impulssnabba återgivning jag dittills upplevt. Efter ett besök i upphovsmannens demorum beställdes ett par pi60 i signaturutförande, som levererades tre månader senare (numera är väntetiden betydligt längre). Av bara farten köptes en LC Audio Sidewinder förförstärkare. Äntligen behövde jag inte leta längre! Vid besök på mässor som Arken så fanns det inget som presterade bättre än mina högtalare hemma, vilket förstås var ganska skönt att konstatera, men gjorde det samtidigt lite tråkigt att knata runt på såna tillställningar...

Istället fick jag upp ögonen för hembio. Jag har alltid tyckt att film är skoj, och parat med bra ljud ännu bättre. Efter att ha läst en test i Hemmabiotidningen köptes en Yamaha DSP AX-620 och en Sony DVP NS-305 (eller nåt sånt). Ett par bakhögtalare snordes också ihop, liksom en centerkanal köptes begagnat. Dvd-spelare kunde inte mycket vid denna tid, 2002, varken NTSC-konvertering eller andra roliga format. 2004 köptes därför en Samsung integrerad, regionsfri DVD-VHS-kombination, SV DVD-40. Den får duga tills nästa format har etablerat sig.

För några månader sedan (januari 2005) byttes Sidewindern, Yamahan och min gamla tuner ut mot en Denon 3805:a, och vips blev det mycket plats kvar i det gamla racket. Därför satte jag den under lång tid uttänkta planen i verket: en ny lite mer stabil bänk med mycket lägre höjd har svetsats ihop. Topp och botten består av 19 mm MDF med ekparkett. Hyllorna är gjorda av samma ekparkett förstärkt med masonit, samt en ram av stål. Varje hylla är individuellt justerbar +/- 20 cm för att säkra att framtida uppgraderingar får plats.

Nästa uppgradering/nyinköp kommer bli en platt TV och en projektor. Just nu verkar Sony HS-50 ligga bra till, men vem vet vad som presenteras under hösten? Längre fram kommer jag säkerligen köpa en HD-DVD/Blu-ray-spelare om de inte kostar skjortan förstås...

Skriv gärna en kommentar!

Mvh

Mathias

060406: En Pioneer 668 dvd-spelare köptes begagnad för musikåtergivningens skull. Och som den levererar! Utklassar min Denon-receiver för att inte tala om Marantzen. Gediget byggd också.

060426: Imorgon åker bänken in i lackboxen. Darkgrey metallic, en Toyotakulör. Kan bli riktigt bra, bilder kommer garanterat.

060509: Bänken är klar! Blev trots en del småmissar över förväntan. Bänken kräver en del finjustering, minst sagt, innan grejerna kan flytta in. Nu måste jag snart ta fram kameran igen för att dokumentera alla nyheter.

060515: Nya TV:n är hämtad! Grymt nöjd! Allt utom svärtan är över förväntan. Text-TV:n går som ett skållat troll. Allt utöver att den är platt, och därmed ryms bakom filmduken, är bara bonus. Heja Tyskland!

060518: En Logitech Harmony 885 köptes begagnad. Ersätter fem gamla fjärrkontroller, är programmerbar på alla möjliga sätt. Som bonus ligger min avatar i displayen...Till och med frugan kan sköta allt med bara en fjärr.

060528: Köpte en no-name mp3-spelare. Bättre sent än aldrig liksom. Ska testa och lära mig för att se vilka funktioner nästa, riktiga, mp3-spelare ska ha. Hittade en mycket användbar sida: mp3-search.

060628: 8 000 besökare till galleriet! 0,73 % har lämnat omdömen. 060905: 9 000 besökare! 061104: 10 000 besökare, 061218: 11 000 besökare

060731: En Pinnacle Soundbridge beställd från Dustin. Har fått tips om hifi-mässiga program att rippa cd-samlingen med också; EAC och Lame. De funkar kanonbra och det blir hörbar skillnad i kvalitet mellan en låt rippad med EAC och Lame jämfört med t ex Windows Media Player eller MusicMatch Jukebox.

061216: Bättre sent än aldrig! Hittade programmet VisualMR, se bild i galleriet, som används för att kontrollera Soundbridgen via pc:n. Fungerar fantastiskt bra och är intuitivt. Hämtas enkelt hem på detta ställe

Redigerat av Unregistered1ca7c3a4, 20 december 2006 - 22:44.


#2

Postad 23 april 2005 - 10:33

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Lite bilder på audio/videobänken, mina relativt nya Ino Audio bs-60 (passiva basstöd, inte subwoofers) har lagts upp.

Dessutom kunde jag inte låta bli att lägga upp ett par riktigt amatörmässiga, ljudlösa videosnuttar, som visar dels en pi60s och en överblick av vardagsrummet.
Nördigt? Javisst! Som frugan uttryckte det häromdagen: "det är bättre att du håller på med sånt där än tex leksakståg och sånt!" Vi hembiogeeks kan inte annat än hålla med, eller hur ;)

Kom gärna med förslag på alternativa ytbehandlingar av nedanstående bänk, vars stålram just nu bara är klarlackad.
Postad bild

Redigerat av Unregistered1ca7c3a4, 07 augusti 2006 - 17:07.


#3

Postad 13 augusti 2005 - 18:57

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Shysst hemmabio du får en 5:a av mig. Får väl höjja lite när du fått ordning på bilden (Plasma/Proj).

#4

Postad 13 augusti 2005 - 22:37

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Tackarr, det är verkligen en "vardagsrumsanläggning". Proj och Lcd kommer till hösten, frågan är bara vilka, det börjar finnas en hel del intressanta alternativ numera!

#5

Postad 23 oktober 2005 - 17:05

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Nu håller det på att hända saker!

En Epson TW 600 är beställd, leverans i slutet av oktober eller början av november. Duk (snik-KingPin ES 180), takstativ (SMS Aero Light 250), kabel (Supra HDMI och komponent) och ny dvd (Philips DVP9000S) är också beställd.

Funderade länge på en Z4, men efter att ha jämfört den och 600:an är det svårt att motivera prisskillnaden. Dessutom passar Epsons design bättre in i mitt vardagsrum med sitt rundade beige hölje. Bilder kommer när grejerna hänger uppe.

#6

Postad 30 oktober 2005 - 10:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Epson har ju dessutom bättre bild :P (Säger vi iaf så mår vi bättre:)).

Klickade in på ditt galleri och såg att du sitter och trycker på ett par pi60s så då var jag ju bara tvungen att skriva något. När köpte du dem? Hur länge fick du vänta? Är de lika grymma efter att ha haft dem ett tag som vid första lyssningen? :P

/Mattias, svårt avundsjuk :lol:

#7

Postad 30 oktober 2005 - 11:00

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Förresten lyckas jag itne få videon att funka :P

#8

Postad 30 oktober 2005 - 11:30

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Epson har ju dessutom bättre bild :P (Säger vi iaf så mår vi bättre:)).

Klickade in på ditt galleri och såg att du sitter och trycker på ett par pi60s så då var jag ju bara tvungen att skriva något. När köpte du dem? Hur länge fick du vänta? Är de lika grymma efter att ha haft dem ett tag som vid första lyssningen? :P

/Mattias, svårt avundsjuk :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Mina ögonstenar! Mina pi60s köpte jag för fyra år sedan, och det finns en uppgradering att göra (nya basar med längre slaglängd). Än så länge har jag inte lyckats få dem att bottna, och det känns inte heller särskilt troligt med ett par bs60 också. Jag har hört att väntetiden är jättlång nuförtiden, jag behövde inte vänta mer än drygt två månader. Det beror lite på fanérvalet också, jag fick t ex mina före IÖ själv, trots att han gjort sin "beställning" hos snickaren före mig.

Grymma är bara förnamnet! Jag får gåshud bara jag tänker på dem. Allvarligt talat, jag har inte hört någon högtalare prestera bättre oavsett prisklass. IÖ:s egna modeller i de dyrare prisklasserna är säkert bättre på papperet med lägre toleranser etc, men då blir det ren esoterika. Det finns många andra högtalare som också låter mycket bra om inte lika bra, t ex B&W:s större modeller, men bättre? Mina pi60s har tagit udden av mitt hifi-intresse lite grann, det är liksom ingen vits att leta bättre grejer när det gäller högtalare. Koncentrationen ligger på film och musik istället, och det känns helt ok. Nästa område för förbättringar är rumsakustiken, men den biten är svårare att få frugan att godkänna.

Förresten lyckas jag itne få videon att funka sad.gif


Ja, nåt skumt har hänt sedan de flyttade forumet från Prisjakt. Jag såg att du bor i Bromma, så hör av dig vid tillfälle så är det bara att komma över. Ta med favvoskivan!

#9

Postad 30 oktober 2005 - 11:41

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Den inbjudan kan det mycket väl tänkas att jag nappar på. :P Var bor du?

Var och lyssnade på pi60 hos Öhman strax innan sommaren. En kompis skulle köpa nytt. Efter att ha hört pi60 så var jag såååååå nära att gå hem och sälja flickvännen för att få råd med ett par. Var nog tur att det var så lång kötid annars hade jag kanske gjort något dumt :lol:

Kompisen ville definitivt ha ett par, men ca 2 års väntetid avskräckte, så han nöjde sig med att köpa ett par piP på plats istället. Inte dumma de heller. Det absolut bästa jag hört näst efter pi60 om man bortser från att de inte har fullt basregister alltid.

Förstår dig mycket väl att hifiintresset ahr svalnat efter du skaffat dina pi60. Måste vara en grym känsla att sitta med en pryl som man vet att det inte är någon idé att jaga ersättning till :P

#10

Postad 30 oktober 2005 - 15:49

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Var bor du?


I Sveriges hifi-mekka (not) Sundbyberg. Håller med om att två års väntetid är helt sjukt lång tid. Samtidigt erinrar man sig det gamla ordspråket; den som väntar på något gott... Fast pi60 finns väl i rå mdf för i princip omedelbar leverans? Sedan är det "bara" att lacka dem snyggt.

#11

Postad 30 oktober 2005 - 18:39

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Isåfall undanhöll han den infon för oss för då hade garanterat kompisen köpt pi60 istället för piP, som han för övrigt köpte i rå mdf och lackade själv med lysande reslutat :P

Har du hört något annat som vi missat? Nej så fort studierna är avklarade och man har en inkomst så ställer jag mig nog på den där 2-årslistan. Däremot är det lite trist att skapelserna inte faller mig i smaken rent estetiskt, men det får man väl ta när man har hittat det mest prisvärda ljudet genom tiderna :P

#12

Postad 31 oktober 2005 - 19:02

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Har du hört något annat som vi missat?  Däremot är det lite trist att skapelserna inte faller mig i smaken rent estetiskt, men det får man väl ta när man har hittat det mest prisvärda ljudet genom tiderna :D

<{POST_SNAPBACK}>


IÖ har ju finfina surroundhögtalare också, a1, a2 och a3. Inte så väldans snygga förstås, men helt övergrymma när du spelar med 2-3 stycken per bakkanal. Surroundkänslan med dessa små högtalare går inte av för hackor. Dessvärre fungerar inte mitt rum för denna lösning.

Apropå det estetiska, man vänjer sig väldigt fort. Så himla fula är de inte heller. Som en Skoda Octavia relativt, fast med Ferrari-prestanda. Den fula ankungen förlåter man rätt snabbt.

#13

Postad 13 januari 2006 - 09:40

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Det slutade med ett par HFLS 1 ala Golvmodell. Dessa är dock utbytta till ett par Swans m1or nu :rolleyes:

#14

Postad 16 januari 2006 - 19:36

Tindras pappa
  • Tindras pappa
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tack för besöket o omdömet.. men blomman är faktiskt en helt vanlig blomma o inte en porslinsblomma...

#15

Postad 20 januari 2006 - 23:17

Jennys Canton Biograf
  • Jennys Canton Biograf
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Kul att du frågade. På toaletten sitter en 15" LCD-skärm inbyggd i väggen. Ganska fint att glo på TV medans man duschar.

Tummen Upp!
Jenny

#16

Postad 20 januari 2006 - 23:24

Jennys Canton Biograf
  • Jennys Canton Biograf
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tjenare!
Tack för betyget! Det värmde... :angry:
Jag ska ordna bilder... Har bara inte tid, men det kommer!
Lovar!

Ha en skön helg...
Jenny! :)

#17

Postad 21 januari 2006 - 14:29

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Vaa?? Haha... ;)
Tatuering utanpå klänningen? :)

Mvh

#18

Postad 25 januari 2006 - 22:02

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Jag tror att det kommer bli hur grymt som helst i sammetssvart. Vad ska du ersätta DVDn med då? Är det Cambridge:en som får ersätta DVD eller?


Matt sammetssvart måste vara den ultimata hembiokulören! Svart för ljusets skull och matt för att det inte ska blänka och störa. Dessutom känns det ganska safe, men lite tråkigt, att köra med svart färg. Jag fick förslaget att lacka i British Racing Green, men det är kanske inte lika skoj om ett halvår.

Cambridgen är en ren cd-transport som blivit överflödig. Fantastiskt fin transport, men ser ganska alldaglig ut. Inuti hittar man bl a dubbla trafos, guldplätterade signalbanor, kopparskärmar överallt och en avancerad klockoscillator. Men den fungerar tyvärr inte som dvdspelare. Jag vet ännu inte om jag får tillbaka en lagad (uppdaterade drivrutiner) Philips eller pengarna tillbaka. Om jag får pengar tillbaka lutar det åt en Denon 1920 eller möjligtvis en Marantz 6600. Jag ska låna hem båda och testa dem utförligt, i vart fall när det gäller bildkvaliteten via hdmi. Det lär dyka upp bilder här om det kommer en ny spelare, och säkert ett litet längre inlägg i Denon 1920 och Marantz 6600-trådarna.

#19

Postad 02 februari 2006 - 18:16

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Prydligt och finfina prylar! Har du duken i taket och kör ner den framför fönstret eller? Och var köper man högtalarna?


Tack för omdömet!

Precis, duken hänger i sin kassett i taket ovanför bänken, och i utrullat skick hänger den framför fönstret mellan högtalarna. Undrar varför jag inte har nån bild på det? Det kommer!

Ino Audios försäljning och distribution är lite speciell, minst sagt. De går bara att köpa direkt hos tillverkaren, och först efter att man har lyssnat till både produkten och konstruktören Ingvar Öhman. Ino Audio skickar inte sina högtalare, utan hämtas hos Ino Audio i Täby. Det finns mig veterligen inte några återförsäljare. Ino Audio kontaktar man enklast genom att maila till [email protected], sen brukar det mesta lösa sig självt. Be honom skicka över produktkatalog och prislista.

Jag vill dock varna för ett besök hos Ino Audio; deras produkter skapar ett ha-begär som inte släpper förrän högtalaren står på vardagsrumsgolvet! De större modellerna har en mycket lång leveranstid eftersom de tillverkas efter beställning och önskemål beträffande fanér och lack.

#20

Postad 02 februari 2006 - 19:05

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Tycker inte den bilden gör katten rätt. Alla katter ser feta ut bär de sitter sådär :blink:

Min katt heter förövrigt Molle! :(

#21

Postad 02 februari 2006 - 19:32

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Tycker inte den bilden gör katten rätt. Alla katter ser feta ut bär de sitter sådär :blink:

Min katt heter förövrigt Molle! :(

<{POST_SNAPBACK}>


Inga insmickrande vinklar här! Katten ÄR fet och han ÄR ivägen. Coolt namn på katten förresten, vårt kreatur heter Båtsman!

Bra ordning! Dock lite trisst plaserning när man måste sitta med huvet åt sidan för att se på tvn.

Schysst, men blir det inte svårt att få till ljudet med den placeringen på bakhögtalarna?

Fin anläggning, men synd att du inte har en bättre sweet spot.


Det kanske ser lite muppigt ut på planskissen, men faktum är att jag har en grym enmans-sweetspot! Vi är bara två pers och har varsin soffa att ligga och drälla i, inga problem med benutrymmet. Jag har fyra bakhögtalare, två på sidoväggarna och två i bokhyllan längst bak i rummet. De bakre bakhögtalarna är något assymetriskt placerade sett från sweetspot, men det är inget som märks eftersom det mest är ambiensljud och mono där bak. Täckningen bakåt blev inte så konstigt mycket bättre sedan kanal 6 och 7 kom upp. För att vara en kompromiss - rummet är i första hand ett vardagsrum - är jag riktigt nöjd.

Redigerat av Unregistered1ca7c3a4, 02 februari 2006 - 21:13.


#22

Postad 07 februari 2006 - 21:19

avensis
  • avensis
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ser att många ställer sina högtalare på betongplattor som du är det här bara för att det ska vara snyggt eller påverkar det ljudet något???

#23

Postad 07 februari 2006 - 22:09

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Ser att många ställer sina högtalare på betongplattor som du är det här bara för att det ska vara snyggt eller påverkar det ljudet något???

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har mina högtalare på gjutna betongplattor - notera gärna passformen! - bara för att få upp högtalarna ett snäpp. När jag slölyssnar/tittar i soffan skymmer armstöden en smula annars.

Att det skulle medföra någon ljudmässig förbättring tror jag inte. Mina högtalare är ju redan avkopplade från golvet med hjälp av sorbothanefötter. Många tycker nog att det blir lite mer estetiskt tilltalande att ha sina högtalare på något fundament eller så.

#24

Postad 08 februari 2006 - 15:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Fantastikt fina högtalare du har. Det blir nog nästa steg för mig men inte "s" modellen :) Får nog vänta några år så att frugan kan acceptera en uppgradering :D . Jag får poppa vidare med mina piP & Pp2 ;) Får även hålla med om att nu letar man mycket mer efter musik och film när man gick över till InoAudio´s alster :lol:

MVH Kribban

P.s Katter ska vara feta :P jag har 2 som jag försöker göda upp :huh:

#25

Postad 08 februari 2006 - 19:44

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Fantastikt fina högtalare du har.  Får även hålla med om att nu letar man mycket mer efter musik och film när man gick över till InoAudio´s alster :)

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>


Vad roligt att du tycker det! Många klagar på pi60s yttre, men form som är betingad av funktionen är alltid vackert tycker jag! piP presterar överjävligt bra bara de får hyfsade förutsättningar, och tillsammans med ett par pP2:or räcker det väldigt långt.

Visst blir det pengar över till det som det handlar om egentligen; film och musik!

#26

Postad 17 februari 2006 - 08:08

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Kul att se ett "Sunfire", jag satt och läste en massa tidningar om det ochden lilla baslådan som var så omtalad när mitt intresse för välljud börjar sätta igång på allvar. Jag blir nostalgisk, även om det inte var sååå många år sedan. Mvh Kim


Ja, gammal är äldst. Slutsteget är från -97 och levererar lika bra nu som då. Jag har övervägt andra konstruktioner, t ex NAD 208, men den eventuella lilla förbättring det skulle ge motiverar inte ett byte. Sunfiren är grymt driftsäker också, den har i princip stått på sedan den köptes.

Bob Carvers Sunfire True Subbar var tydligen så kraftiga att de som lyssnade på dem kunde bli illamående, och efter en tids användande kunde subben gå sönder pga sin egen konstruktion. Jag tror att materialet blev uttröttat, men det kanske inte är så konstigt med ett 2,7 kW slutsteg på ett 9"-element i en slavbaslåda på 20 liter eller nåt sånt.

#27

Postad 24 mars 2006 - 00:46

Tindras pappa
  • Tindras pappa
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jo tack!

Det blir en spännande tid framöver!
Ska ladda kameran med nya batterier på en gång.
Ska dock skynda långsamt o försöka tänka igenom hur det ska vara... försöka iaf...

#28

Postad 27 mars 2006 - 20:16

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Ännu ett fan av klarlack ser jag :P Gillar hur du gömt bakhögtalarna i bokhyllan.


Jomenvisst, fast inte länge till. I helgen ska videobänken in för lackning hos en billackerare. Med över 100 000 kulörer och nyanser kan man bli sittande en stund och fundera. Kolla in sortimentet hos Standox billacker

Kul att du gillar min lösning med kamouflerade bakre bakkanaler! Nöden är uppfinningsrikedomens moder eller vad det heter. Hade jag varit singel skulle det sett annorlunda ut, den saken är klar.

#29

Postad 20 april 2006 - 19:01

Unregistered4e92096f
  • Unregistered4e92096f
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Skulle vilja lyssna på ett par pi60, dom verkar väldigt bra enligt vad "alla" skriver... Någon som har ett par för provlyssning Borlänge området med omnejd? Skicka ett PM till mig isf.

Edit: läste inte hela tråden innan jag postade...

Redigerat av Unregistered4e92096f, 20 april 2006 - 19:02.


#30

Postad 11 maj 2006 - 08:26

magnus4u
  • magnus4u
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Var har du köpt bokhyllorna? :-)

#31

Postad 11 maj 2006 - 16:24

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0

Var har du köpt bokhyllorna? :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Bokhyllorna är svensk standard 1 A. IKEA:s Billy alltså, björkimitation. Två stycken 80 cm och en 60 cm fyllde ut mellan dörrarna nästan perfekt.

Det ser riktigt fint ut, extrem fin elektronik, fin projektor och högtalarna är helt okej, men hur gör du när du kollar på tv och inte på film?


Tack för omdömet! En ny TV är på ingång. Jag har beställt en LG RZ-32LB1:a från Tyskland. Min gamla tjock-TV är förpassad till golvet bredvid ena soffan, men jag ser sällan på TV så det har inte varit något problem. Det har enbart varit en tillfällig lösning givetvis. Nya tv:n borde komma imorgon eller på måndag.

#32

Postad 06 juni 2006 - 10:16

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Postad bild

Tack för uppskattningen och betygen! Jag håller med dig, patrik 71, att det är trist med folk som sätter låga betyg utan att motivera varför. Folk får sätta vilka poäng de vill, bara de kan stå för sin åsikt och motivera varför. Får man ett lågt betyg vill man ju veta varför, är det något jag kan förbättra? Är soffan ful? Låga betyg utan motivering blir bara oförskämda och meningslösa...

#33

Postad 13 augusti 2006 - 16:52

Raz0r-X
  • Raz0r-X
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Vad betalar man för ino högtalarna du har?

#34

Postad 13 augusti 2006 - 17:01

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Ärligt talat vet jag inte hur mycket de kostar idag. Jag köpte mina som byggsats, dvs monteringen av element och delningsfilter fick jag sköta själv, medan lådorna levererades färdigfanérade. Detta var 2001, och då gick kalaset på drygt 30 000 kr med mitt fanér- och lackval. Färdigbyggda skulle samma högtalare kostat nästan 40 000 kr. Ino Audio har justerat sina priser uppåt, och bytt snickerileverantör. En inte orimlig gissning är att du får slanta upp med drygt 40 000 kr för ett par Ino Audio pi60 signatur i monteringssats, och drygt 50 000 kr för ett par färdigbyggda. Maila Ingvar Öhman för en aktuell prislista: [email protected].

Ett rimligare alternativ är vanliga pi60, som ger över 90 procent av signaturmodellens prestanda för drygt halva priset.

#35

Postad 06 september 2006 - 16:29

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Postad bild

Det finns en hel drös med folk som spelar på Ino nere i Skåne, tyvärr vet jag inte någon på rak arm. Släng ut en fråga i den officiella Ino Audio-tråden eller surfa in på faktiskt.se och ställ frågan i deras Ino Audio avdelning i forumet

Redigerat av Unregistered1ca7c3a4, 17 december 2006 - 12:10.


#36

Postad 25 december 2006 - 12:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Hej på dig igen Molle.

Nu är man på jakt efter en TV och jag undrar bara hur nöjd du är med din? Kan inte bestämma mig om jag ska ha en platt-LCD eller en stor bakprojektion :)

MVH Kribban

#37

Postad 25 december 2006 - 15:40

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Hej Kribban!

Jag är kalasnöjd med min TV, den presterar precis det jag önskar. På minussidan hittar man förstås lcd-teknikens akilleshäl, den lite blaskiga svärtan, men det finns andra modeller som är bra mycket sämre på den punkten än min. Ljudet är inte mycket att ha heller, men jag har permanentmutat min TV och spelar via stereon jämt.

För pengarna är jag nöjd, men jag köpte min TV för 9 månader sedan tror jag, och det har säkert kommit vassare saker nu. Jag har inte TV:n kopplad till dator eller spelkonsol, så hur den presterar där kan jag inte uttala mig om. För vanligt tv-tittande tycker jag den räcker till mycket väl. Snygg är den också!

En sak som jag lagt märke till är att min TV är grym i dagsljus, tack vare Eye-Q tekniken (automatisk ambientljusavkänning). En kompis reagerade på det när vi såg Ice Age en septembereftermiddag med hans ungar; klara rena färger utan några störande reflektioner från fönstrena. Där tror jag att bakproj har svårt att konkurrera. I en ljusskyddad miljö tror jag att en dlp-baserad bakprojektor-TV vinner över lcd:n på de flesta parametrar.

Lycka till med dina angenäma problem!

#38

Postad 16 november 2007 - 00:16

thrawn
  • thrawn
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Tjena. Måste bara höra vad som fick dig att välja pi60s istället för pi60. Tyckte du att priskskillnaden motsvarade ljudskillnaden? Har bara lyssnat på pi60, men enligt ino själv så är det ju ytterst små skillnader mellan vanliga och s modellen.

#39

Postad 17 november 2007 - 00:33

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Bra fråga, faktiskt. Jag köpte min pi60s 2002 för drygt 30 000 kr färdigfanerade, men skruvade ihop dem själv. Pi60 kostade någonstans runt 20 000 kr i samma utförande. Vis av erfarenheten valde jag en fetare modell, bara för att jag inte ville riskera att ångra mig efteråt för att jag inte köpte den bättre modellen. År 2002 var skillnaderna dessutom större mellan standardvarianten och signaturmodellen eftersom den numera har en ännu bättre diskant. Prestandamässigt var skillnaden kanske 10 procent, dvs pi60 levererade 90 procent av pi60s prestanda. Idag är skillnaderna mindre och signaturmodellen är bara marginellt bättre. Fortfarande är det helt andra element i signatur-modellen än i standardutförandet, och lådan är annorlunda också.

Ett kort svar: det känns bättre med en signaturmodell i vardagsrummet!

#40

Postad 19 november 2007 - 23:27

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Hej Molle

Är lite nyfiken på dina absorbenter, dvs vad har du använt för material, tjocklek etc?

Har själv Pi60 och är grymt nöjd. Det bästa jag gjort vad gäller hifi var när jag bytte relationerna mellan dyr elektronik (Primare) och mellanpris högtalare (swans M1) mot billig elekronik (denon 2106, dv 668) och Ino Audio.

Om du har lust får du gärna dela med dig av bygget av absorbenter då detta är mitt nästa steg, tyvärr dock med utan kunskap i ämnet.

#41

Postad 08 januari 2008 - 22:30

Berneke
  • Berneke
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Tjena ! Jag har samma tv som du och köpte ett väggfäste men jag fattade nada hur det skulle passa :S Vad har du förnågot och hur mkt gick det på ? ;) MVH Fredrik

#42

Postad 17 januari 2008 - 21:06

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Jag har ett väggstativ som jag köpte på webhallen. Kommer inte ihåg vad det heter, men kostade nånstans 300 spänn. Det bygger minimalt på djupet och består i princip bara av en U-formad skena som man skruvar fast på väggen. I själva TV:n fäster man två hjul upptill och rullar in i skenan. Klart!

#43

Postad 05 oktober 2008 - 17:42

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Hej,

bättre sent än aldrig!

Till absorbenterna har jag använt Inos Aco-skivor, 1*1,2 meter, 4/6 cm djupa (dal/topp). Själva bygget är mycket enkelt, och jag skulle inte göra likadant igen. Akustikskivorna har jag tryckt ner i en enkel ram av läkt 1*7 cm, spänt en enkel lakansväv runt och slutligen häftat fast något tjusigt tyg.

Ramen är inte helt formstabil, och om jag skulle göra nya absorbenter skulle jag använda planhyvlat virke av något grövre tjocklek. Dessutom skulle jag göra dem djupare, för att få plats med 45 mm mineralull också.

Nästa akustikprojekt blir en hel dämpvägg uppbyggd på det viset, cirka 14 kvm vägg ska täckas in med mineralull och inos acoskivor, samt täckas med tyg. Allt enligt Inos recept...

Hej Molle

Är lite nyfiken på dina absorbenter, dvs vad har du använt för material, tjocklek etc?

Har själv Pi60 och är grymt nöjd. Det bästa jag gjort vad gäller hifi var när jag bytte relationerna mellan dyr elektronik (Primare) och mellanpris högtalare (swans M1) mot billig elekronik (denon 2106, dv 668) och Ino Audio.

Om du har lust får du gärna dela med dig av bygget av absorbenter då detta är mitt nästa steg, tyvärr dock med utan kunskap i ämnet.



#44

Postad 09 oktober 2008 - 22:08

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Ikväll blev basfällan till biorummet klar! Effekten märks på en gång genom minskad bumlighet och "lock-för-öronen"-känsla. Då är ändå inget gjort åt väggarna, som består av naken betong. Verkar lovande.

Nästa delprojekt blir att bygga bokhyllan, och det kommer ta lite längre tid. Sidoväggarna tänkte jag bygga i 18 mm björkplywood och själva hyllplanen i 12 mm. Det borde bli tillräckligt stabilt.

Bokhyllorna kommer göras i en lite mindre krävande variant än de jag byggde i gamla lägenheten. En botten, en mitt och en topphylla kommer jag att fräsa ur spår för i sidoväggen, limma och montera mot väggen. För övriga hyllor kommer jag borra hål för hyllbärare som resten av hyllorna ska vila på. Alla hyllor och sidor ska sedan listas in. Hela klabbet ska betsas någon mörkbrunröd färg och lackas.

Min tanke är att rummet ska upplevas som ett engelskt bibliotek komplett med (väldigt diskret) knarrande golv. En uppsättning chesterfieldfåtöljer skulle inte sitta fel, men de är så ruskigt obekväma..

#45

Postad 18 december 2009 - 19:03

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Nu är snart allt gips skarvat och spacklat. Det som återstår är hörnkanterna, som ska förstärkas. Efter julhelgen räknar jag med att kunna installera det nya innertaket och måla.

Sen återstår "bara" en ny fönsterbänk, mineralull och skumplastabsorbenter med tyg framför, mattor, gardiner och lister på bokhyllorna. En försiktigt optimistisk uppskattning är att det blir klart till påsk kanske. Nästa gång anlitar jag någon istället..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.