Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisjakt har fått ny design

446 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#351

Postad 28 september 2012 - 08:05

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Det jag menade är att jag (med flera) jobbat undan de buggar som rör bevakningarna som rapporterats in (förutom att spara sorteringen av bevakningarna.


Kategoriordningen sparas inte.
Visningsval sparas inte.
Egen ordning sparas inte.
Visningsval ska inte påverka vald ordning.

Jag önskar fortfarande klickbara rubriker för sortering istället för den omständliga (avskyvärda) dropdown-menyn. Gärna också repeterande rubriker i intervaller motsvarande viewport-höjd, om man får önska, gärna enhetligt i samtliga listor på sajten.

#352

Postad 28 september 2012 - 21:30

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 2
Har nu raderat 31st omdömen jag tidigare lagt ner tid på att skriva, hoppas era butiker och användare gillar detta.
Hoppas ni som inte är nöjda med nya skitdesignen kan göra det samma eftersom Prisjakt inte bryr sig om stamkunderna.

Edit: Fortfarande en del kvar för sådana som förtjänar det.

Redigerat av Auxvoice, 30 september 2012 - 12:58.


#353

Postad 28 september 2012 - 21:41

damst
  • damst
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Har nu raderat 31st omdömen jag tidigare lagt ner tid på att skriva, hoppas era butiker och användare gillar detta.
Hoppas ni som inte är nöjda med nya skitdesignen kan göra det samma eftersom Prisjakt inte bryr sig om stamkunderna.


Ja det kanske man skulle göra. Jag har 330 omdömen.

#354

Postad 29 september 2012 - 15:15

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 2

Har nu raderat 31st omdömen jag tidigare lagt ner tid på att skriva, hoppas era butiker och användare gillar detta.
Hoppas ni som inte är nöjda med nya skitdesignen kan göra det samma eftersom Prisjakt inte bryr sig om stamkunderna.

Löjligt. Vad blir bättre av ditt beteende?

Om nu sajten är oanvändbar för dig är det väl bara att ta en paus från den och återkomma efter en månad i förhoppning om att det lirar bättre då.

Fattar inte vad det är med folk på nätet ibland. Måste man bete sig som en sur och trotsig treåring så fort man inte får sin vilja igenom..? :wacko:

#355

Postad 29 september 2012 - 16:34

yann
  • yann
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1
Visst är det barnsligt att lägga tid på destruktivt arbete. Den andra sidan av det är dock att övergången från "beta" på preview till live helt enkelt ryckt undan den fungerande site vi hade. Det är tydligt att ändringarna är mer än kosmetiska, och jag undrar lite varför man i detta läge inte lämnar den tidigare under en underdomän likt betan, så vi kan göra mer objektiva jämförelser och fortfarande göra vad vi kunde här om dan?

... man behöver inte gå långt för att hitta något att undra över. Gick in i en lista med produkter jag hade och tryckte spontant - på en rad (produkten fanns inte längre att köpa); vips dyker ett helt nytt fält upp med markeringen "0x". Tydligen är det antal, och påverkar en prissummering som bara syns om man har med artiklar för vilka priser finns med andra antal än 0; dessa tre saker ligger långt ifrån varann. Smärre förvirring. Dolt och animerat är visst temat. Är inte antal för resten ett nummer som man kan tänkas vilja skriva in?

#356

Postad 29 september 2012 - 23:06

damst
  • damst
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 2

Löjligt. Vad blir bättre av ditt beteende?

Om nu sajten är oanvändbar för dig är det väl bara att ta en paus från den och återkomma efter en månad i förhoppning om att det lirar bättre då.

Fattar inte vad det är med folk på nätet ibland. Måste man bete sig som en sur och trotsig treåring så fort man inte får sin vilja igenom..? :wacko:


Du missar ett par väldigt väsentliga delar här. Prisjakt hade inte varit ett dugg värt om det inte till stor del vore för användarna och deras deltagande. Prisjakt är kommersiellt, man kan inte begära att användarna ska vara de stora beta-testarna (speciellt inte mer det rätt dåliga gensvaret man får som användare på prisjakt). Med den plånbok som finns hos Prisjakt så måste man kunna förvänta sig bra mycket mer än en lansering där flera väsentliga funktioner inte fungerar alls och där man tar användarna förgivet (och uttryckligen säger att sidan är för nya användare).

Precis som att kunder kan tala med plånboken när det kommer till andra produkter/tjänster så kan användarna på Prisjakt tala med att dra tillbaka sitt deltagande.

#357

Postad 30 september 2012 - 12:50

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 3

Löjligt. Vad blir bättre av ditt beteende?

Om nu sajten är oanvändbar för dig är det väl bara att ta en paus från den och återkomma efter en månad i förhoppning om att det lirar bättre då.

Fattar inte vad det är med folk på nätet ibland. Måste man bete sig som en sur och trotsig treåring så fort man inte får sin vilja igenom..? :wacko:


Om jag använder Prisjakt 300 dagar om året så känns det meningslöst för mig att ge tillbaka något till Prisjakt när dem fördärvar sidan genom att göra det "modernt" med många fler knapptryckningar och mindre användarvänligt än innan. Det är inte bara jag som tycker och därför helt meningslöst för mig att lägga ner tid på att hjälpa till.
Det är fritt fram att gå tillbaka till den gamla sidan som fungerade helt perfekt och fråga användarna hur man kan göra det ännu enklare och användarvänligt.
Nu skiter man i allt som har med "enkel prisjämförelsesajt" som det var tänk från början och går istället efter trenden. Man försöker härma kjell.com, biltema.se och facebook bla och glömmer av att detta är ingen hemsida det är en prisjärmförelsesajt där man hanterar tusentals produkter som ska synas och vara så lättåtkomliga för användarna som möjligt.
Nu blir prisjakt en i mängden snart om dem ska fortsätta.

Redigerat av Auxvoice, 30 september 2012 - 12:56.


#358

Postad 30 september 2012 - 15:19

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Om jag använder Prisjakt 300 dagar om året så känns det meningslöst för mig att ge tillbaka något till Prisjakt när dem fördärvar sidan genom att göra det "modernt" med många fler knapptryckningar och mindre användarvänligt än innan.


Och jag använder säkerligen prisjakt 330 dagar om året... Tror faktiskt att den nya designen kan bli helt ok när de slipat färdigt på den.

#359

Postad 30 september 2012 - 16:18

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 2
Jag har hittills undvikit att kommentera nya Prisjakt för allt har med önskvärd tydlighet redan sagts ;) men nu måste jag säga några saker.

Enligt mig består Prisjakt i princip av två huvuddelar:
  • Prisjämförelselsetjänsten. Till stora delar automatiserad skulle jag tro.
  • Användarnas egna omdömen, recensioner och bilder kopplade till produkterna i prisjämförelsetjänsten. Helt och hållet skapad av Prisjakts användare.

För mig har prisjämförelsetjänsten alltid varit sekundär. Den är bra för att snabbt få en ungefärlig uppfattning om vad något kostar men det som gör att jag som prylintresserad går in på Prisjakt i stort sett varje dag är ”communityn”, dvs användarnas bidrag i form av egna bilder och omdömen. Utan communityn skulle Prisjakt inte ha samma existensberättigande (eller värde för annonsörer).

Därför är jag tämligen förvånad över det slappa bemötandet från Prisjakts ansvariga. Redan efter första dagens massiva kritikstorm i forumet borde Prisjakt offentligt bett om ursäkt till sina befintliga ”kunder” och tillkännagivit en åtgärdsplan. Efter en vecka publicerades några tafatta kommentarer som ”vi har fått både ris och ros” och att några knappt märkbara justeringar av designen har gjorts.

Man kan diskutera huruvida vissa kommenterar och reaktioner är löjliga och barnsliga men det är irrelevant, för bara det faktum att användare, dvs de som adderar värde till Prisjakt, väljer att radera samtliga sina omdömen borde få Prisjakt att dra i nödbromsen.

Till slut en fråga till Prisjakt: Ett av argumenten bakom den nya designen är en anpassning till läsplattor vilket jag tycker är ett dåligt argument om det går ut över användarupplevelsen från en ”vanlig” dator men det hoppas jag att ni jobbar på (krymp alla designelement med åtminstone 50%). Men hur kan läsplattor vara fokus när ni redan har appar för såväl iOS som Android och nu till och med Windows 8?

#360

Postad 01 oktober 2012 - 06:18

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 1
Vi har arbetat aktivt med att fixa de buggar som rapporterats. Fortfarande återstår en del att fixa. Mina bevakningar fixades så sent som i fredags. Under veckan kommer vi att släppa en mer innehållsrik expanderad lista. Självklart är det inte roligt att höra att några av våra trogna kunder väljer att radera omdömen. Jag uppmuntrar Auxvoice att höra av sig till mig direkt via PM för att diskutera i mer detalj vad Auxvoice anser behöver göras.

#361

Postad 01 oktober 2012 - 06:21

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 1

Visst är det barnsligt att lägga tid på destruktivt arbete. Den andra sidan av det är dock att övergången från "beta" på preview till live helt enkelt ryckt undan den fungerande site vi hade. Det är tydligt att ändringarna är mer än kosmetiska, och jag undrar lite varför man i detta läge inte lämnar den tidigare under en underdomän likt betan, så vi kan göra mer objektiva jämförelser och fortfarande göra vad vi kunde här om dan?

... man behöver inte gå långt för att hitta något att undra över. Gick in i en lista med produkter jag hade och tryckte spontant - på en rad (produkten fanns inte längre att köpa); vips dyker ett helt nytt fält upp med markeringen "0x". Tydligen är det antal, och påverkar en prissummering som bara syns om man har med artiklar för vilka priser finns med andra antal än 0; dessa tre saker ligger långt ifrån varann. Smärre förvirring. Dolt och animerat är visst temat. Är inte antal för resten ett nummer som man kan tänkas vilja skriva in?


Vore tacksam för en felrapport på det här så vi kan titta vidare på det (om den inte redan är skickad, har inte hunnit titta nu på morgonen). Bra om du även nämner vilken webbläsare du använder.

#362

Postad 01 oktober 2012 - 07:19

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
"Dela-knappen" har berörts tidigare, finns det några planer på att förändra den. Dels tycker inte jag att det är helt logiskt att gilla/ogilla ligger därunder och dels är den seg att "öppna". Sitter på en snabb dator och testar med både Chrome och Opera men det är alltid en irriterande fördröjning som jag tror är när information hämtas om hur många delningar/gilla/ogilla det finns av varje variant.

När jag vill ogilla eller gilla exempelvis en butik för att jag lättare ska kunna få ett urval som passar mig när jag prisoptimerar en produktlista bryr jag mig inte ett dugg om hur många delningar butiken har på FB eller hur många tweets det finns. Bryr mig inte ens om procenten mellan gilla/ogilla. Jag vill bara snabbt markera att jag gillar en butik. Eller en produktkategori...

Tillbaka till den logiska sidan av knappen. Att klumpa ihop alla sociala medier i en knapp för att dela är logiskt och något som är tämligen vanligt på nätet, helt ok alltså. Att lägga in en sajtspecifik funktion som gilla/ogilla under samma knapp känns inte logiskt alls...

#363

Postad 02 oktober 2012 - 20:50

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Och snälla, lägg även in den gamla expanderade vyn igen. Spalterna gjorde att man kunde jämföra speccar snabbt och enkelt, sortera samt se vilka som saknades.
Den nya är helt oanvändbar och fyller ingen funktion enligt mig.

Ni kan ju ha 5 vyer om nu någon tycker den nya är så bra.

Postad bild


Upptäcker med glädje att ni gjort en ny version av expanderad vy.
https://www.prisjakt...&m=40#prodlista

#364

Postad 03 oktober 2012 - 09:11

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Upptäcker med glädje att ni gjort en ny version av expanderad vy.
https://www.prisjakt...&m=40#prodlista


Du är snabb :)
Det tog lite tid eftersom vi ville fixa till mixed läget på alla ställen på Prisjakt.

#365

Postad 03 oktober 2012 - 09:30

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 1
Det stämmer att vi släppte en ny version av den expanderade vyn igår. Vi fixade även en hel del problem med sorteringen. Många felrapporter ska därför ha lösts nu. Hör av er ifall ni upplever några bekymmer!

#366

Postad 04 oktober 2012 - 11:34

RickysHand
  • RickysHand
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Lade märke till ytterligare en sak i de omotiverade fördröjningarna i nya "förbättrade" prisjakt..

När man gör en "snabbsökning" (i den där lilla saken som snor markörfokus när sidan laddat klart och helt trasar sönder tangentbordsstyrning) så finns inte v7's extrema nedslöande med (är lika snabbt där som man är van vid från v6), dock så, v7-nedslöandet finns på sidan när man ska ändra sina konto-inställningar (verkar vara när ni ska ersätta fullt funktionella radio-boxes med "knappar för en homogen upplevelse").
Så, verkar som att det största nedslöandet ligger i denna detalj.

Och i övrigt, tack för att ni gjorde att man kunde slippa hovrandet vid huvudsidan, vore nu trevligt om man även kunde slippa det vid "visa kolumn", samt iofs även om man kunde välja att produktlistan inte uppdateras förrens efter man klickar på "visa" (är som sagt sällan man bara väljer ett filter och det är bara onödig belastning med alla omladdningar då).

Som sagt, jag är på prisjakt för att insamla information, inte för att "få en upplevelse" - och jag tror de flesta är sådana.

(Maskin är: Opera 12.02, Atom D525, 4gig ram, ca 120tabs uppe (fortf inom normal anvädning för mig) (varav 2 (inkl prisjakt) har javascript påslaget), Debian/AMD64)

#367

Postad 04 oktober 2012 - 14:19

designern
  • designern
  • Medarbetare

  • 300 inlägg
  • 2

Något jag verkligen har gillat med prisjakt är hur lättnavigerad sidan har varit, jag har alltid kunnat relatera till vart på sidan jag är, vilka överkategorier som finns.
Om jag har haft svårt att hitta rätt kategori så har jag ofta sökt på en produkt jag vet ingår i den kategorin och sedan backat till ovanstående kategori.

Det här är mer eller mindre slaktat i nya versionen av prisjakt.
Visar exempel nedan:

Postad bild

Postad bild


I tidigare design så hade man en tydlig överblick på vart i trädet man var, medan i nya designen så har man inte en aning och får börja hovra med musen för att visa en halvtaskig trädvy.
Visst, det gamla utseendet var kanske inte jättesnyggt. men det var oerhört PRAKTISKT och ANVÄNDBART, två ord som helt verkar vara förbisedda med den nya designen.

Mitt förslag är att använda den gamla visningen men att ni designar om den för ett modernare utseende. Det är mycket användbart att hela tiden ha en indikation på vart man befinner sig på en sida.

Jag hoppas och tror inte att jag är ensam på att tycka detta. Om fler håller med så vore det bra om ni också uppmärksammade problemet.

Jag förstår inte heller hur ni kan designa en sida att passa bättre i tablets och sen göra menyer som är beroende av att hovra... hur hovrar man på en tablet undrar ju jag?





Anledningarna till att vi valt att inte visa hela sökvägen är:

* Vi tror att det sällan är viktigt att veta exakt var i kategoristrukturen man är. När man t ex tittar på en telefon ( https://www.prisjakt...t.php?p=1172708 ), tror vi det räcker att veta att det är en telefon. Att se att den kategorin i sin tur ligger under "Telefoni & GPS" tror vi det är sällsynt att man är intresserad av.

* Dock kan det ibland vara smidigt kunna navigera till en kategoriersom ligger flera nivåer upp, och det är just därför vi har lagt in en dropdown-meny.

* Det sparar plats och minskar plottrigheten.

Detta ställer dock högre krav på att kategoribenämningarna är självförklarande. Om ni tycker att vi är dåliga på det någonstans, berätta eller felrapportera.

Har vi missat något i resonemanget, berätta vad ni tycker, så ska vi titta på förbättringar.

Hover funkar förresten på de flesta tablets, men det krävs ett klick istället. Det är ju Inte lika smidigt, så därför är vår ambtion att inte använda hover för viktiga funktioner som ska gå att använda på tablets

#368

Postad 04 oktober 2012 - 14:59

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 5

* Dock kan det ibland vara smidigt kunna navigera till en kategoriersom ligger flera nivåer upp, och det är just därför vi har lagt in en dropdown-meny.

[snip]minskar plottrigheten.[/snip]


Jag skulle (måhända med en dåres envishet) hävda å det bestämdaste att det blir mer plottrigt med drop downs istället för att tydligt visa trädet.
Och behovet att "spara plats" tycker jag är irrelevant då det finns enormt mycket döyta som inte används i nuläget.

#369

Postad 04 oktober 2012 - 15:20

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 7
Avskaffandet av ”breadcrumb trails” är en stor brist med den nya designen och det är tråkigt att ni i argumentationen ständigt återkommer till ”renare design” och ”mindre plottrigt” eftersom det går ut över användbarheten. Prisjakt är inte ett livsstilsmagasin på webben utan en prisinformationstjänst.

Prisjakts design har aldrig varit något ögongodis men rent funktionellt har allt varit på topp.
Nu är Prisjakt varken snygg eller användbar.

#370

Postad 04 oktober 2012 - 17:31

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 6

Anledningarna till att vi valt att inte visa hela sökvägen är:

* Vi tror att det sällan är viktigt att veta exakt var i kategoristrukturen man är. När man t ex tittar på en telefon ( https://www.prisjakt...t.php?p=1172708 ), tror vi det räcker att veta att det är en telefon. Att se att den kategorin i sin tur ligger under "Telefoni & GPS" tror vi det är sällsynt att man är intresserad av.

* Dock kan det ibland vara smidigt kunna navigera till en kategoriersom ligger flera nivåer upp, och det är just därför vi har lagt in en dropdown-meny.

* Det sparar plats och minskar plottrigheten.

Detta ställer dock högre krav på att kategoribenämningarna är självförklarande. Om ni tycker att vi är dåliga på det någonstans, berätta eller felrapportera.

Har vi missat något i resonemanget, berätta vad ni tycker, så ska vi titta på förbättringar.

Hover funkar förresten på de flesta tablets, men det krävs ett klick istället. Det är ju Inte lika smidigt, så därför är vår ambtion att inte använda hover för viktiga funktioner som ska gå att använda på tablets


Det ni missar är att det är som du skriver ni TROR, jag själv använde det vertikala trädet VARJE gång jag var inne på prisjakt för att snabbt och väldigt smidigt komma upp en eller två nivåer. Det är en av sakerna jag saknar mest med den nya designen. Som det är nu tar det längre tid (vilket är ett återkommande tema med den nya designen) än innan och det är frustrerande.

#371

Postad 04 oktober 2012 - 21:30

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 6
Instämmer bland dem som saknar det gamla sättet att navigera i kategoristrukturen - i det fallet var det faktiskt bättre förr.

#372

Postad 07 oktober 2012 - 16:32

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Mina bevakningar glömmer åter visningsval.

#373

Postad 08 oktober 2012 - 06:59

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Mina bevakningar glömmer åter visningsval.

Jag testade precis och det funkade som det skulle. Upplever du fortfarande problem? Vilken browser använder du?

#374

Postad 08 oktober 2012 - 10:35

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag använder bl.a. Opera 12.02 i OS X. Det verkar fungerar nu, även efter omstart av webbläsaren.

#375

Postad 09 oktober 2012 - 16:59

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 1

Vi har arbetat aktivt med att fixa de buggar som rapporterats. Fortfarande återstår en del att fixa. Mina bevakningar fixades så sent som i fredags. Under veckan kommer vi att släppa en mer innehållsrik expanderad lista. Självklart är det inte roligt att höra att några av våra trogna kunder väljer att radera omdömen. Jag uppmuntrar Auxvoice att höra av sig till mig direkt via PM för att diskutera i mer detalj vad Auxvoice anser behöver göras.


Ni lyssnar ändå inte på användarna, jag lägge rinte ner min tid på att skriva något ni inte bryr er om.
Vill kräkas på skärmen varje gång jag ser Prisjakt.

Redigerat av Auxvoice, 09 oktober 2012 - 17:00.


#376

Postad 11 oktober 2012 - 10:52

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Och i övrigt, tack för att ni gjorde att man kunde slippa hovrandet vid huvudsidan, vore nu trevligt om man även kunde slippa det vid "visa kolumn", samt iofs även om man kunde välja att produktlistan inte uppdateras förrens efter man klickar på "visa" (är som sagt sällan man bara väljer ett filter och det är bara onödig belastning med alla omladdningar då).

Som sagt, jag är på prisjakt för att insamla information, inte för att "få en upplevelse" - och jag tror de flesta är sådana.


Det finns nu möjlighet att välja så att produktlistan inte uppdateras förrän man klickar på "Visa". Knappen för att ändra detta heter "Sökresultat i realtid". Den ligger på samma yta som "Fler sökkriterier".

#377

Postad 11 oktober 2012 - 17:37

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 3
Den nya designen på Prisjakt är tyvärr inte speciellt effektiv. De två främsta problemen är följande:
Den har sämre kontrast och det är mycket mer död yta mellan alla objekt.
Varför måste alla nya hemsidor med "modern" design ha dessa två problem?
Den dåliga kontrasten gör det svårt att fästa blicken på det man vill läsa.
De stora döda ytorna runt alla objekt gör att man får sämre överblick och måste scrolla runt mer.

Jag hade MYCKET gärna fortsatt använda den gamla designen. Jag har följt den här debatten ett tag och jag måste nog tyvärr hålla med om en del av kritiken; ni som jobbar här avfärdar kritiken av layouten med att det skall vara mindre plottrigt, renare och vara till för läsplattor... eller bara totalt ignorerar den.

Jag undrar lite stillsamt är det så att läsplatteanvändarna är den största gruppen användare här på Prisjakt?
Är det så, så kan jag kanske förstå att man gör så här, men annars är det faktiskt helt ofattbart.

Det hade varit trevligt att kunna välja den gamla designen när man använder dator. Punkt.

MVH _green_

#378

Postad 11 oktober 2012 - 18:06

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Det är ändå något skumt med visningsvalet i Mina bevakningar. Den ändrar ibland själv till expanderat läge. Jag brukar ha inställningen i listläge.

#379

Postad 11 oktober 2012 - 18:16

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Det finns nu möjlighet att välja så att produktlistan inte uppdateras förrän man klickar på "Visa". Knappen för att ändra detta heter "Sökresultat i realtid". Den ligger på samma yta som "Fler sökkriterier".


Varför gör ni så? Hur fördelaktigt är det egentligen att uppdatera i realtid när listan i de flesta fall hamnar helt utanför bild? Är det verkligen något folk eftersträvar jämfört med icke-realtid? Inställningen borde vara opt-in och inte opt-out om det alls finns något existensberättigande, tycker jag. Som RickysHand skriver, det bara slöar ner upplevelsen till föga nytta, eller har jag missat något fördelaktigt sätt att använda detta på?

Kan det vara så att ni försöker hålla handen åt dem som inte har en susning om hur man använder en site som er? Jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

#380

Postad 11 oktober 2012 - 23:12

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 2
Orkar inte med eländet längre, har nästan helt slutat använda prisjakt. Fältet är vidöppet för en ny spelare...

Redigerat av dunde, 11 oktober 2012 - 23:12.


#381

Postad 12 oktober 2012 - 06:26

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Det är ändå något skumt med visningsvalet i Mina bevakningar. Den ändrar ibland själv till expanderat läge. Jag brukar ha inställningen i listläge.

Vi ska titta på det här snarast möjligt.

#382

Postad 12 oktober 2012 - 06:36

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Varför gör ni så? Hur fördelaktigt är det egentligen att uppdatera i realtid när listan i de flesta fall hamnar helt utanför bild? Är det verkligen något folk eftersträvar jämfört med icke-realtid? Inställningen borde vara opt-in och inte opt-out om det alls finns något existensberättigande, tycker jag. Som RickysHand skriver, det bara slöar ner upplevelsen till föga nytta, eller har jag missat något fördelaktigt sätt att använda detta på?

Kan det vara så att ni försöker hålla handen åt dem som inte har en susning om hur man använder en site som er? Jag tvivlar på att det skulle hjälpa.


Åter igen vill jag poängtera att det finns två stora grupper som använder Prisjakt. Den första gruppen är de som är använder siten väldigt ofta. För dem passar det oftast bättre att själv välja när sökresultatet ska visas eftersom den här gruppen många gånger väljer flera filter.

Den andra stora gruppen väljer sällan mer än ett filter och rent intuitivt funkar det då bättre att visa upp resultatet direkt. Även här har vi gjort tester för att verifiera att så är fallet. Vi försöker se till att tillfredsställa behoven i båda de här grupperna därav möjligheten att välja om man vill se uppdateringen i realtid eller ej. Så lite "hålla handen" är något vi tänker på vid design :).

#383

Postad 12 oktober 2012 - 06:58

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Den nya designen på Prisjakt är tyvärr inte speciellt effektiv. De två främsta problemen är följande:
Den har sämre kontrast och det är mycket mer död yta mellan alla objekt.
Varför måste alla nya hemsidor med "modern" design ha dessa två problem?
Den dåliga kontrasten gör det svårt att fästa blicken på det man vill läsa.
De stora döda ytorna runt alla objekt gör att man får sämre överblick och måste scrolla runt mer.

Jag hade MYCKET gärna fortsatt använda den gamla designen. Jag har följt den här debatten ett tag och jag måste nog tyvärr hålla med om en del av kritiken; ni som jobbar här avfärdar kritiken av layouten med att det skall vara mindre plottrigt, renare och vara till för läsplattor... eller bara totalt ignorerar den.

Jag undrar lite stillsamt är det så att läsplatteanvändarna är den största gruppen användare här på Prisjakt?
Är det så, så kan jag kanske förstå att man gör så här, men annars är det faktiskt helt ofattbart.

Det hade varit trevligt att kunna välja den gamla designen när man använder dator. Punkt.

MVH _green_

Tack för dina kommentarer. När det gäller kontrasten så har vi arbetat mycket med den för att den ska vara så tydlig som möjligt och gjort flertalet ändringar sedan den här versionen släpptes. Du får gärna PM:a mig med ställen där du upplever att kontrasten är dålig eller behöver ses över så tittar vi på det snarast möjligt. När det gäller "luftigheten" så har vi genom att skapat möjlighet att använda expanderade listor (på startsidan och kategorisidorna) minskat luftigheten. Generellt så kan man säga att majoriteten användare upplever det lättare att navigera en site som inte är alltför komprimerad därav trenden med "modern" design. Man får inte glömma bort att en site ska kunna användas av många olika typer av människor allt från ovana äldre användare till djupt tekniska programmerare. De tester vi gjort indikerar starkt att majoriteten användare hittar lättare nu än tidigare.

#384

Postad 12 oktober 2012 - 11:12

Seron
  • Seron
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Förut kunde man klicka på rader i listläge för att expandera en rad, t.ex. i Mina bevakningar. Kan ni återinföra detta?

#385

Postad 13 oktober 2012 - 22:44

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 2

Tack för dina kommentarer. När det gäller kontrasten så har vi arbetat mycket med den för att den ska vara så tydlig som möjligt och gjort flertalet ändringar sedan den här versionen släpptes. Du får gärna PM:a mig med ställen där du upplever att kontrasten är dålig eller behöver ses över så tittar vi på det snarast möjligt. När det gäller "luftigheten" så har vi genom att skapat möjlighet att använda expanderade listor (på startsidan och kategorisidorna) minskat luftigheten. Generellt så kan man säga att majoriteten användare upplever det lättare att navigera en site som inte är alltför komprimerad därav trenden med "modern" design. Man får inte glömma bort att en site ska kunna användas av många olika typer av människor allt från ovana äldre användare till djupt tekniska programmerare. De tester vi gjort indikerar starkt att majoriteten användare hittar lättare nu än tidigare.

Det är ju helt tydligt att ni numera "pissar på" om ni ursäktar uttrycket, de som till stor del lyft prisjakt till vad det är idag. Alltså en massa trogna användare vars åsikter ni nu bara slätar över hela tiden. Jag tycker det är rätt svagt minst sagt.

#386

Postad 14 oktober 2012 - 12:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3

De tester vi gjort indikerar starkt att majoriteten användare hittar lättare nu än tidigare.

Var finns resultatet av dessa tester presenterat? Du har vid flera tillfällen hänvisat till dem och det vore intressant att se resultatet.

Hur har ni genomfört testerna?

#387

Postad 17 oktober 2012 - 06:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Var finns resultatet av dessa tester presenterat? Du har vid flera tillfällen hänvisat till dem och det vore intressant att se resultatet.

Hur har ni genomfört testerna?

Inte det?

#388

Postad 17 oktober 2012 - 06:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Var finns resultatet av dessa tester presenterat? Du har vid flera tillfällen hänvisat till dem och det vore intressant att se resultatet.

Hur har ni genomfört testerna?

Dom hade väl ett kaffemöte på jobbet och lät frågan gå runt bordet vad dom tyckte, och alla hyllade den nya designen?

För som det ser ut är det ju mest bara dom själva som gillar den medans alla andra som faktiskt använder den inte gör det.

Mig inkluderat.

Redigerat av masse70, 17 oktober 2012 - 06:23.


#389

Postad 17 oktober 2012 - 06:55

damst
  • damst
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Dom hade väl ett kaffemöte på jobbet och lät frågan gå runt bordet vad dom tyckte, och alla hyllade den nya designen?


Haha :lol: Garanterat så det gick till.

#390

Postad 17 oktober 2012 - 10:24

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hej!

Inför v7 gjorde vi ovanligt gedigna användartester. Vi delade in testpersoner i två olika grupper, vana användare och nya användare. Uppgifterna personerna fick utföra var bland annat:
  • Hitta bästa priset på en produktkategori som uppfyller ett visst egenskapskriterium och gå till en butik du skulle kunna tänka dig att beställa produkten hos.
  • Hitta kategorin
  • Filtrera fram produkter
  • Jämför produkterna vid behov
  • Välj butik
  • Skapa en användare och logga in
  • Skapa en lista med produkter
  • Skapa en prisbevakning
Vi utvärderade därefter resultatet hos de olika användargrupperna och då det entydigt pekade på att man orienterade sig lättare med nya designen valde vi det alternativet.

Jag vill även passa på att uppmuntra er att felrapportera de saker ni vill påverka genom att klicka på det orangea utropstecknet på Prisjakt. På det sättet ser ni till att önskemålen hamnar i rätt kö. Det är lätt hänt att vi missar något som nämns på forumet.

#391

Postad 17 oktober 2012 - 12:21

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
http://validator.w3....=Inline&group=0

87 error, 8 varningar... hum.... ;)

#392

Postad 18 oktober 2012 - 14:31

RickysHand
  • RickysHand
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Till MariaHall:

Måste fråga, skulle dom bara hitta en produkt per kategori, eller hade dom en lista över flera produkt"klasser" att hitta inom och att vissa klasser återkom flera gånger med visst mellanrum (orsakat av andra "klasser")?

Jag kan lätt se hur V7 är bättre om man använder sidan _en_ gång (om man inte är van vid att möta en vägg av information - om man är van vid det känns V7 nödtorftig), men efter det är den mest bara bestraffandes.

Till hela teamet:
Nåja, tack vare de trimningar ni gjort är sidan nu nästan användbar igen, är mest bara den långsamma renderingen av filter (Opera), att ni flyttat "visa kolumn" till höger (okej, varför gjorde ni detta - jag vill veta, eller är det enbart för högerhänta pekplatteanvändare som inte zoomar in?), och att man måste hoovra ett tag innan man kan klicka på visa kolumn som är de saker kvar som behöver fixas imo.

I synnerhet tack för att ni gjorde det möjligt att slippa den påtvingade uppdateringen varje gång man valde filter (det beteende var extremt hemskt (och förstärkte problemet med renderingen)).

Redigerat av RickysHand, 18 oktober 2012 - 16:24.


#393

Postad 18 oktober 2012 - 19:47

driver x
  • driver x
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 2

Orkar inte med eländet längre, har nästan helt slutat använda prisjakt. Fältet är vidöppet för en ny spelare...


Håller med till 100%, innan v7 var jag inne på prisjakt ca 3 gånger om dagen, nu? ptja en gång i veckan kanske.

Men jag blir lätt illamående varje gång jag ser v7 :(

#394

Postad 24 oktober 2012 - 16:31

karl_robin
  • karl_robin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ni måste även fixa så att när man klickar på sin sidopanel på väg till sin önskelista så skall inte hela webbläsaren köra ihop sig över 3-4 sekunder..
Ursäkta språket, men som alla andra känner så undrar vi hur mycke ni fick betalt av Pricerunner egentligen för att sabba den underbara Prisjakt som var innan??


Postad bild

#395

Postad 25 oktober 2012 - 08:48

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 2

Postad bild

Postad bild


Snälla jag ber er ta tillbaka det gamla horisontella trädet, det är grymt underskattat. Ni verkar tro att det aldrig används har jag förståt?
Tro mig det gör det!

Det kan omöjligt vara en big deal för er att införa det igen?

Redigerat av stabbe, 25 oktober 2012 - 08:49.


#396

Postad 25 oktober 2012 - 10:13

fehrlund
  • fehrlund
  • Developer

  • 348 inlägg
  • 0

*stor bild*

Du har filtret till höger, jag hoppas att det varit tydligt att detta är en beta-feature. Det kommer vara buggar här.
För att lösa problemet, gå till dina inställningar och ändra "Placering av kategorifilter" till "klassiskt".
Jag tror jag vet vad buggen är dock, och jag har kod på gång som jag tror även skulle kunna lösa detta felet men det finns risk att det dröjer ett tag innan det är igång.

När det kommer till "Det finns ingen pil till vis alla valen" så tror jag du missminner dig. I filtret visas alla alternativ som finns på någon produkt. Att du bara ser 2 alternativ där beror på att den egenskapen är dåligt ifylld idag. Visa den som kolumn så ser du detta. I annat fall är det produkter som utgått som gjort att det är färre alternativ i filtret. Hur som så är det ingen bug här.

Ni måste även fixa så att när man klickar på sin sidopanel på väg till sin önskelista så skall inte hela webbläsaren köra ihop sig över 3-4 sekunder..

Kan framföra detta till de utvecklarna som jobbar med panelen

#397

Postad 25 oktober 2012 - 21:13

Grief
  • Grief
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hur kan "Gilla" och "Ogilla" butik ha hamnat under "Dela"?

Satt fasiken i 2 timmar och letade och googlade och till slut var jag så förbannad att jag funderade på att ta ett rejält bett av bordet.

Sekunder innan mina tänder mötte oeftergivlig ek hittade jag denna tråden och besparade mig och tandläkaren olustiga och kostsamma möten.

#398

Postad 26 oktober 2012 - 15:21

fehrlund
  • fehrlund
  • Developer

  • 348 inlägg
  • 0
Ett tips till alla som kör Opera är att stänga av "Smooth scrollning" (Mjuk rullning på svenska).

Inställningen hittas under
Settings > Preferences > Advanced > Browsing (Inställningar > Inställningar > Avancerat > Läsning)

Den verkar inte fungera bra alls med fast positionerade element (som vår sidebar).
Jag märkte i varje fall en tydlig skillnad när jag testade detta.

#399

Postad 29 oktober 2012 - 02:42

karl_robin
  • karl_robin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ett tips till alla som kör Opera är att stänga av "Smooth scrollning" (Mjuk rullning på svenska).

Inställningen hittas under
Settings > Preferences > Advanced > Browsing (Inställningar > Inställningar > Avancerat > Läsning)

Den verkar inte fungera bra alls med fast positionerade element (som vår sidebar).
Jag märkte i varje fall en tydlig skillnad när jag testade detta.


Yes box :) de bli mer tydligt nu o de kanske är bättre o ha "Blurrig rullning" av :P . Opera är ju #1 för de mesta, annars är de ju Palemoon som gäller :)!

#400

Postad 29 oktober 2012 - 19:23

karl_robin
  • karl_robin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Idag har jag upptäckt att ingen filterpanel överhuvudtaget finns med på sidan.. vi kan inte göra nånting då ju, nada. Varför är den borta?

Edit: Jo nu funkade de, jag ändrade till Klassiskt inne på mina inställningar för "Placering av kategorifilter" :).

Redigerat av karl_robin, 29 oktober 2012 - 19:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.