Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultimates "överpriser" på hemsidan *långt*

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 november 2002 - 15:11

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Det är ju det jag sagt hela tiden. Varför kan inte tillverkarna ha en EUROPEISK distributör istället för en småpåve i varje land. Skaffa istället ett centrallager som skickar bulk till ÅF så har vi kommit runt hela agenturidiotin.

/Marcus

#102

Postad 20 november 2002 - 15:53

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
WOW! Hur har jag kunnat missa den här intressanta tråden? 4 sidor av mitt favoritämne!

Som de flesta vet representerar jag en av de omtalade "nätbutikerna" som inte har några kostnader och som säljer alla sina produkter med 5:- i vinst [:)]

Sanningen är en helt annan och jag börjar tröttna på att de "vanliga" butikerna hävdar att nätbutikerna inte har några kostnader. Jag har i en tidigare tråd beskrivit att skillnaderna mellan de olika typerna av butiker är små när det kommer till de administrativa kostnaderna så vi skippar det här.

Att priserna som finns i Sverige ofta är styrd av generalagenter och distributörer är ingen hemlighet och de borde betänka att det är olagligt att lägga sig i vad butiken tar för pris. Att tex Apparat importerar från ett annat EU-land är inte heller någon hemlighet och jag har fullförståelse för detta. Hur ska de annars kunna konkurrera på nätet? Folk måste inse att lilla Sverige är en del av världen och att vem som helst kan surfa till en japansk sajt och köpa sig en bok eller en skiva.

Om inte de företag som sköter försäljningen av ett märke i Sverige sänker sina priser kommer fler och fler att börja handla från andra EU-länder och då menar jag inte slutkonsumenterna utan butikerna. Var tex inne på www.cyberphoto.se häromdagen och de erbjuder kameror från de svenska representanterna och direktimporterade. Gissa vilka som är billigast...

Att som Ultimate ha en egen lokal med en anläggning i miljonklassen kanske är kul för vissa men för Kalle i Norrland som vill köpa en Yamaha RX-V430RDS för drygt 3.000:- är det inte så intressant. Att som nin försöka övertala folk om att man måste lyssna på sakerna innan man köper har inte heller någon effekt på Kalle. Närmaste butik där han kan lyssna på just Yamaha ligger 37.2 mil bort och Kalle har ingen bil för han är bara 17 år.

Jag köpte själv min första nya bil för ett par år sedan utan att ha provkört den. Min fru och jag kom på det efter att vi skrivit på alla papper. Bilen kostade 200.000:- vilket är 5-6 gånger mer än en normal hembio kostar. Hur kunde jag nu vara så dum att jag inte testade den först? Anledningnarna var flera:
- Jag har kört Volkswagen sen jag tog körtkort (2 bubblor och 2 golfar) och gillar deras bilar.
- Jag hade läst i princip alla tester där bilen fanns med och den fick mycket bra betyg.
- Eftersom jag inte ägt någon ny bil tidigare hade antagligen alla provturer, oavsett modell, slutat med ett stort leende på läpparna.

För 1½ år sedan bytte jag bil igen till en nyare modell som jag inte heller provkörde...

#103

Postad 20 november 2002 - 17:02

Unregistereda0b696e6
  • Unregistereda0b696e6
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Som svar på Spooky inlägg om hög fraktkostnad.
"shipping costs for all 150 EUR"

Vad gäller moms så gäller det att ha tungan rätt i mun.
Den tyska momsen är 17% och om man skall räkna ut vad priset är exlusive moms så får man ta tyska priset * 1/1.17 och svenska * 1/1.25. Då blir det tyska priset ex moms 52082kr och det svenska priset 66160. Skillnaden är då 14077 kr. Det Svenska priset är alltså 27% högre än det tyska och det tyska priset är 21% lägre än det svenska, ex moms [:)]


Jag måste säga att jag kan betala för bra prylar. Men om jag skall betala mycket pengar så vill jag att pengarna skall gå till tillverkaren så att de kan utveckla ny bra produkter och att man får "dyra" bra komponenter innanför skalet. Jag tycker också att butikerna ska tjäna pengar så att de kan presentera produkterna i lämpliga miljöer. Jag vill inte att pengarna skall hamna i fickan på mellanhänder som tycker att man skall prisa in deras produkter i segment där dom inte hör hemma.
Volvo provade detta med C70 modellen. Man satte ett pris på den på 450000kr när det sedan visade sig att ingen ville betala det priset då sänkte dom priset med 90000kr. Bilen var ju inte bättre när den kostade 90000 kr för mycket bara för att en marknadsförings kille trodde det.

Om jag skulle gå in på en resturang och beställa en öl och den kostade 80kr och resturang ägaren försvarade det höga priset med att ryss maffian vill ha 30kr per öl så skulle inte jag handla där. Jag skulle vänta tills resurang ägaren hade löst sina interna problem.

I och med att vi har en högre moms i sverige så blir ju allt så mycket dyrare. För varje krona extra som butiken vill ha så måste jag betala 1.25 kronor.

/Jocke

#104

Postad 20 november 2002 - 18:59

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
sandstream71, Ja, det är sant! Vid billigare saker så behöver man kanske lyssna på dom innan hemma eftersom kraven inte är så höga. Men har man höga krav och ska köpa något dyrt så bör man försöka på alla sätt att lyssna på grejerna innan, FRAMFÖRALLT högtalare som ska passa till själva rummet. En högtalare som låter kanon i ett rum kan låta piss i ett annat (har egna erfarenheter av det) och då är det inte kul att chansa och köpa något för kanske 10-15 000 eller ännu mer och det funkar dåligt, eller hur?
Jag ser inga problem att folk köper på nät butiker, det är upp till dom. Men det jag mår illa av är folk som utnyttjar lokala handlare att testa grejer som man tänker köpa över nätet billigare. Det är ruttet tycker jag och det står jag för till graven.

#105

Postad 20 november 2002 - 19:25

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Tyska momsen är 16%

#106

Postad 20 november 2002 - 20:42

Unregistereda0b696e6
  • Unregistereda0b696e6
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Korrigerade siffror till 16% moms.

Då blir det tyska priset ex moms 52530kr och det svenska priset 66160. Skillnaden är då 13629 kr. Det Svenska priset är alltså 25.9% högre än det tyska och det tyska priset är 20.6% lägre än det svenska, ex moms

Rätt ska va rätt.

/Jocke

#107

Postad 20 november 2002 - 22:10

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
quote:När kommer EU att ta upp den bristande konkurrensen mellan distributörer inom hemelektronik?
Förhoppningsvis snart... Jag har själv anmält både tillverkare och distributörer till Konkurrensverket och EU-kommisionen för några fall där jag har drabbats negativt av otillåten konkurrensbegränsning. Jag har också fått svar om att dom ska utreda dessa fall vidare. Vissa företags agerande är ju så uppenbart fel så jag tror att EU-kommisionen kommer att agera förr eller senare...

Som privatperson kan man vända sig till Konsument Europa om man vill rapportera om liknande fall av otillåten konkurrensbegränsning.

http://www.konsumenteuropa.se/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.