Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få informativ hjälp med parabolfrågor här?

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 23 mars 2003 - 18:40

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Hakon: Du ska inte lyssna på allt du hör! [:)] Finns det en vilja finns det en väg... 4lnb´n går på triaxen (78cm), men du bör ha presision och starka lnb´n.

Mvh Jen
Hoppsan jag tror du missförstod mig lite.Parabolen jag använder är en Triax Unique 1m X1,1m och den är idag försedd med fyra Lnb(0,5 dB),vet inte om du känner till den Triaxen.Tallriken är lite unik i konstruktionen,därav namnet!Jag har varit i kontakt med Triax om dom sa NEJ det går inte,men jag har sett dom som lyckats med fler Lnb.Jag hade tänkt att "stacka"Lnb eftersom det e tajt med plats,jag har gett mig fasen på att det ska gå.Tallriken skall klara 29 gr öst till 1gr väst . Så jag vill försöka att få in28gr öst ,16gr öst och dom jag har idag 19gr öst 13gr öst 5gr öst 1gr väst eventuellt en extra 1m tallrik med7gr väst, de sista en svag stackare[V](bör gå här i Skåne).så jag har lite pyssel i vår.Detta e mest för skoj skull ingen större nytta,det e kul med många kanaler fastän man inte fattar ett barr av vad dom säger.Det roligaste jag sett e nog filmen Matrix på en rysk kanal,orginalspråket var kvar men en mansröst läste alla repliker på ryska ,jag säger bara wow vilken upplevelse.Och så har vi ju alla arabiska "poppvideor",det brukar va en höjdare att dricka pilsner till innan man ska ut och röja på stan[;)]

#102

Postad 24 mars 2003 - 01:51

Unregistered71c7af79
  • Unregistered71c7af79
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hejsan,
Är ute efter en ny mottagare och har kollat lite på samsung som verkar helt ok, men även på en SonySat DSR 7000+ M agic modul rev 1.3 den sistnämnda undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av?

#103

Postad 24 mars 2003 - 08:54

Unregistered4ca3a532
  • Unregistered4ca3a532
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Jen

"Man skal dog være opmærksom på opsigelsesfrister - Viasat abonnement kan kun opsiges 1 gang om året - med varsel på ?? måneder! (I Danmark har Forbrugerrådet startet retsag mod Viasat fordi de ikke mener at dette er lovligt!)" [V][?][V]

Ehmmmm.... Inte helt korrekt. Viasat kan man visst säga upp så länge den 12 alt 24 mån bindningstiden gått ut. Däremot måste man meddela dem en månad innan det ska sägas upp.




Nej - desværre (ihvertfald ikke i Danmark). Har man ikke opsagt sit abonnement 1 måned før udløb, er man bundet 1 år igen!!![V] Derfor er "Forbrugerrådet" gået ind i sagen.

Læs mere her: http://search.fs.dk/...VIASAT VIASATS

Viasat har iøvrigt nægtet at rette sig efter afgørelsen!

#104

Postad 24 mars 2003 - 09:45

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Jag kan lugnt säga att jag missförstod dig Hakon...

[^]

#105

Postad 24 mars 2003 - 09:47

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Hejsan, Är ute efter en ny mottagare och har kollat lite på samsung som verkar helt ok, men även på en SonySat DSR 7000+ M agic modul rev 1.3 den sistnämnda undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av"

Yaouche: Inte just av den modellen men kan lite om dekodrar med inbygd magic. Vad är det du undrar?

Mvh Jen

#106

Postad 24 mars 2003 - 09:48

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Nej - desværre (ihvertfald ikke i Danmark). Har man ikke opsagt sit abonnement 1 måned før udløb, er man bundet 1 år igen!!! Derfor er "Forbrugerrådet" gået ind i sagen."

Ja det var ju en helt annan femma!!!

Mvh Jen

#107

Postad 24 mars 2003 - 15:43

hembiohasse
  • hembiohasse
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Mattiask: Kan man ta in viasat-ticket på Samsung DSR-9500. Det är nämligen ett krav från min sida, eftersom jag vill kunna beställa hem fotbolls-allsvenskan.

Jen: När man drar kabel mellan parabolen och mottagaren, finns det någon maxlängd.
Jag har hört någonstans att det får vara max 30-40 meter. Frågan är om det även gäller Canal Digital. Där är väl signalen digital.

#108

Postad 24 mars 2003 - 19:33

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Ang Magic module,tänk på att 1.03 e samma som 1.02.1.03 produceras i Taiwan för Europa,så betala inte mer för 1.03.Det finns även 1.04 för ****X.Finns även ett alternativ som heter Joker men funkar inte fullt ut på Samsung.

#109

Postad 25 mars 2003 - 01:12

Unregistered71c7af79
  • Unregistered71c7af79
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Angående sony så är det väl kanske inte så mycket jag undrar direkt, bara rent allmänt om hur den uppför sig (hänger sig , menyhantering m.m)
prismässigt så är den ju billigare än en samsung med magic till , och magic är ju en underbar sak att ha i mottagaren:-)

#110

Postad 26 mars 2003 - 20:12

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Har nu testat RGB också. Force ger stabilare bild än Grundigboxen, men den är suddigare. Sitter man på normalt TV-tittaravstånd så är det OK, faktiskt mycket bra, men skillnaden syns om man granskar nära.

Synd att ingenting är kompromisslöst! Force har bra ljud och suverän EPG men bildkvaliteten är tveksam. Samsung är bra på allt, förutom ljudbuggen mina exemplar haft och Canal Digital-boxen är så långsam att man blir vansinnig men har annars bra bild och ljud.

#111

Postad 27 mars 2003 - 09:42

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Jen: När man drar kabel mellan parabolen och mottagaren, finns det någon maxlängd.
Jag har hört någonstans att det får vara max 30-40 meter. Frågan är om det även gäller Canal Digital. Där är väl signalen digital."

Det spelar ingen roll att canal digitals sändningar är digitala eftersom allt du tar in med en digital satelit mottagare är ju självklart digitalt. Däremot minskas signalen om du har en dålig kabel eller jättelång. Om du har över 30m och vanlig koaxialkabel kan man alltid köra med en signalförstärkare eller om du ska köra ännu längre tar du en starkare kabel.

Mvh Jen

#112

Postad 28 mars 2003 - 17:29

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag följt den här tråden och funderar på att skaffa parabol i stället för ComHem eller Boxer.

Samsung 9500 verkar vara något av en favorit men vilken modell skall jag ha (det verkar finnas ett antal olika varienater, med och utan Conax, VIAccess och lediga CI-platser). Dessutom slutar de på lite olika bokstäver (Z, CI, EM VIA, VIA CI etc.). Kan någon reda ut vad jag skall ha. Önskemålet är Conax och möjligen VIAccess (om det fungerar efter deras planerade uppgradering av kryptosystem, annars är det väl bättre med ett ledig CI eller?). När ni rett ut vilken mottagare jag skall ha så vore jag glad om någon kan tala om var jag köper den billigast.

Sedan skall man väl ha en parabol också. Jag bor i Stockholmsområdet och planerar i första hand att ta in Canal Digital. Är det en standard 72 cm som gäller då eller finns det anledning att köpa någonting större, mindre eller mer speciellt? Kan jag få ett förslag på en prisvärd "skål" och information om var jag köper den billigast.

Vad behöver jag mer förutom coax och fästen? LBN (en eller två?), DISEqC-switch? Är det overkill med motor eller finns det någon anledning att jag skulle vilja ha en? Även här skulle jag uppskatta förslag på prisvärda komponenter (bra pris/prestanda) och information var de kan handlas billigast.

Tack på förhand. [:X]

#113

Postad 28 mars 2003 - 23:50

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Jen: Du har PM på Bigscreen. (tror jag?)

Mvh

/Per

#114

Postad 28 mars 2003 - 23:58

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
EmuMannen:

I ditt ställe skulle jag nog ha kostat på mej en något större parabol, så det blir plats för 4 LNB.

Det finns mängder med fria kanaler på Astra & Hotbird (19 & 13 grader öst), och en del av dessa kanske kan vara intressanta ibland. Det fördyrar ju inte anläggningen speciellt mycket heller, jag tycker det är värt pengarna med detta tillägg.

//Maths

#115

Postad 29 mars 2003 - 00:32

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Storleken har inte alltid betydelse[:)].Det finns en ny tallrik som heter Raven Gemini är endast 70 cm och är avsedd för fyra st Lnb,alltså en europaparabol.

#116

Postad 30 mars 2003 - 00:59

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Hakon:

Var kan man få fatt på denna parabol ?
Vad kostar den ?

//Maths

#117

Postad 30 mars 2003 - 14:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Är det ingen som har bra svar på mina frågor?

Jag bor i stockholmsområdet, prioriterar Canal Digital, skall kanske ha VIA SAT och andra Europeiska kanaler kan vara kul men har ingen prioritet...

1. Vilken Samsung 9500 skall jag köpa och var?
2. Vilken storlek på parabol skall jag ha och var köpa?
3. Skall jag välja flera LBN eller motorstyrning, vilka komponenter och var köpa?

Kom igen nu Jen och ni andra... [:)]

#118

Postad 30 mars 2003 - 17:10

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Är det ingen som har bra svar på mina frågor?

Jag bor i stockholmsområdet, prioriterar Canal Digital, skall kanske ha VIA SAT och andra Europeiska kanaler kan vara kul men har ingen prioritet...

1. Vilken Samsung 9500 skall jag köpa och var?
2. Vilken storlek på parabol skall jag ha och var köpa?
3. Skall jag välja flera LBN eller motorstyrning, vilka komponenter och var köpa?

Kom igen nu Jen och ni andra... "

1. Samsung dsr9500 Viaci.... Den har två inbyggda kortläsare med viaccess.( även conax, seca och nagravision om den är patchad) Och även två modulplatser om viasat eller canal digital utför sina legendariska systembytes hot.

2. Det räcker med en 78cm, och ehmmm butiker.... finns inte så mycket billiga direkt inne i sthlm. Jag vet en kunnig och trevlig butik lite i utkanten av sthlm. TechniStore i brandbergenC. Det skulle kunna va ett alternativ.

3. Lnb kan du väl köra en 0,3 el 0,4db om du hittar billigt. finns fr 250:-... sen då du ska köra multisatelit så skulle jag satsa på en motor.

Hoppas jag varit till hjälp...

Mvh Jen[:)]

#119

Postad 30 mars 2003 - 17:14

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Jen: Du har PM på Bigscreen. (tror jag?)"


[?][?]Getskägg[?][?]

Mvh Jen

#120

Postad 31 mars 2003 - 21:36

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Jen
"Är det ingen som har bra svar på mina frågor?

Jag bor i stockholmsområdet, prioriterar Canal Digital, skall kanske ha VIA SAT och andra Europeiska kanaler kan vara kul men har ingen prioritet...

1. Vilken Samsung 9500 skall jag köpa och var?
2. Vilken storlek på parabol skall jag ha och var köpa?
3. Skall jag välja flera LBN eller motorstyrning, vilka komponenter och var köpa?


1. Jag skulle hellre satsa på 9510. Den har inbyggt modem vilket gör att du kan beställa hem PPV. Dessutom kan du, om du tecknar Canal Digital abonnemang få den för i princip samma pris som 9500.
I 08-området kan du vända dig till ex. Electro-Ton i Årsta, ACS i Täby, Spånga RTV, Sat-System i Solna, Sim-Tel i Jakobsberg, Hages i Enskede, Markör RTV i Gustavsberg, SATAB i Bromma mfl mfl....

2. Vill du ta in flera satellitpositioner än Thor/Sirius (norden) så skulle jag nog rekommendera att du kikar på nya Cybertenna. En jäkligt smidig antenn som tydligen ska vara i en klass för sig. Vet inte vilka som säljer den men kolla på www.barcom.se

3. Flera LNB:n, helt klart!! Med tanke på de prioriteringar du beskriver skulle jag inte rekommendera motor. Du kan få in ett bra gäng satelliter med flera LNB:n.

#121

Postad 31 mars 2003 - 21:47

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Parabolen Raven Gemeni har nog inte dykt upp i Sverige än men finns att köpa i Danmark. Info kan fås på ex. www.web-shoppen.dk
Söker ni på sattelit på danska så uptäcker ni att det är stort i Danmark,e sällan billigare men större sortiment tycker jag.Ang dB talet på lnb, jag tar det angivna dB värdet på lnb med en nypa salt.Vid tidigare tester/mätningar så stämmer sällan angivet dB värde.Jag vet inte hur det är idag men jag e som sagt lite skeptisk till dessa värde .Dom enda som har kunnat uppge ett korekt värde var svenska SMW dom mätte alla Lnb. Vid leverans följde det med ett datablad som visa vilket dBvärde det Lnb du köpte hade .Men det är möjligt att det stämmer med vad som uppges idag ,men med tanke på var nästan alla tillverkas idag (Taiwan)så.....nja!
Men att köpa Lnb med ett lågt brusvärde är ändå självklart.
Har hittat Spaun DiSEqc i Danmark 520 skr mot 800:- i Sverige!!!!
Ang dom Spaun switchar som var köldkänsliga så har Spaun löst detta. Det sitter i en modell(SUR 420) mekaniska reläer som inte tålde kyla.Spaun bytade ut dessa reläer mot en bättre variant,även om garantin gått ut,detta är även gjort i produktion.Nåt får man begära av DiSEqc:arnas Rolls Royce

#122

Postad 31 mars 2003 - 21:57

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Angående Cyberantenna,denna antenn e inte billig ,säljs bla på www.netto.nu .Sen tillkommer lite DiSEqC.

Denna text är hämtad på Nettos hemsida


Cybertenna S64 med 8st Digistar LNB

Nyutvecklad svensk satellitantenn av lins-typ. Klarar att sidmata upp till 8 satellitpositioner med god signalstyrka. Säljes endast i paket med 8 specialanpassade LNB av typ Digistar 0.5dB Universal. Levereras med mastfäste. Färg: vit.
Frakt ingår i priset.






Art. Nr: CYBER64. Vårt specialpris: 5.995:00/st

#123

Postad 31 mars 2003 - 23:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jen, Sjodin, Hakon, tack för hjälpen! Nu har jag lite info att gå på och några företag att vända mig till... [:)]

#124

Postad 01 april 2003 - 13:48

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"1. Jag skulle hellre satsa på 9510. Den har inbyggt modem vilket gör att du kan beställa hem PPV. Dessutom kan du, om du tecknar Canal Digital abonnemang få den för i princip samma pris som 9500. "

Man behöver faktiskt inte modem för att beställa hem pay per view. Det öppnas ändå. Däremot stödjer en dekoder utan modem inte interaktiva tjänster vilket innebär att du får ringa in och beställa matcher osv om du kör lagligt och missar att kunna se dagens metro.... [^]

#125

Postad 04 april 2003 - 11:15

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nån som hört nåt om tidsbuggen på conaxsystemet under magicreceivers???

#126

Postad 04 april 2003 - 12:03

Unregistered63f2c388
  • Unregistered63f2c388
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Någon som har några erfarenheter kring "Dreambox"
http://www.dm7000.nu" target="_blank">
]http://www.dm7000.nu
Säljs av netto.nu

#127

Postad 04 april 2003 - 12:24

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Dreambox med Pvr(hård disk) är värt en extra titt. Det ska vara den med orange display tavla. Inte blå. Klarar nästan allt. Mycket bra. Däremot har jag för mig att det är mycket tekniskt med kopplingar till data och uppgraderingar av magic modul osv. [^]

Så om du har tummen mitt i handen så är det inte bara att beställa, du ska va säker på att du kan ladda om den eller har nån som kan innan...

Mvh Jen [:o]

#128

Postad 04 april 2003 - 12:53

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nån som kan fabriksomställning på sagem??? Måste radera minnet på en polsat dekoder...

#129

Postad 04 april 2003 - 20:48

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Jen
"1. Jag skulle hellre satsa på 9510. Den har inbyggt modem vilket gör att du kan beställa hem PPV. Dessutom kan du, om du tecknar Canal Digital abonnemang få den för i princip samma pris som 9500. "

Man behöver faktiskt inte modem för att beställa hem pay per view. Det öppnas ändå. Däremot stödjer en dekoder utan modem inte interaktiva tjänster vilket innebär att du får ringa in och beställa matcher osv om du kör lagligt och missar att kunna se dagens metro.... [^]


Så länge man kan beställa PPV via telefon, visst då klarar man sig med 9500. Men om de slutar med den tjänsten då, och det bara går att modembeställa. Då sitter man ju säkrare med 9510:an..

#130

Postad 05 april 2003 - 12:29

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Kan man ta emot nån av de svenska sateliterna från spanien? (syd-östra delen)

Isf, behöver man en 5meters parabol då [:D] ?

#131

Postad 05 april 2003 - 15:36

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Så länge man kan beställa PPV via telefon, visst då klarar man sig med 9500. Men om de slutar med den tjänsten då, och det bara går att modembeställa. Då sitter man ju säkrare med 9510:an.."

Då Viasat släppt deras tjänster fria, dvs att man inte längre behöver en godkänd box med modem för att teckna avtal så är det ungefär lika troligt att de slutar med kundservice (att man kan ringa in o beställa) som om himlen skulle ramla ner på jorden... [:D]hi hi hi

#132

Postad 05 april 2003 - 15:43

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Kan man ta emot nån av de svenska sateliterna från spanien? (syd-östra delen)

Isf, behöver man en 5meters parabol då ?"

I vissa delar av spanien vet jag att sirius funkar men osäker på vilken size cu bör köra...

#133

Postad 05 april 2003 - 15:45

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
cu= du

lite för flinka fingrar... skrev fel!

#134

Postad 06 april 2003 - 21:27

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Jen, jag vill bara informera om att Viasat faktiskt släppte på mottagarkravet en period. Det gick att skaffa ett abbonemang utan mottagare till och med.Tror det var i höstas eller tidigt i vintras.jag tipsade om det här på forumet.Sen blir det tufft för Viasat i framtiden då dom skall byta till Videoguard.Det finns inga mottagare som kan klara detta system i Sverige,inte ens med mjukvaru uppdatering.Det behövs nya boxar till alla kunder igen!!!! Systemet bygger på att Videoguards "hårdvara" byggs in i mottagaren och detta kommer skapa problem,eftersom inte alla tillverkare blir licenserade för att bygga in hårdvaran i boxarna.Det finns uppgifter att det blir hyrboxar.Det finns även rykten att det ska bara bytas mjukvara och kort.Vad som e sant kan vi bara avakta och se .[:D].Om det blir boxbyte undrar hur Viasat skall lösa det ,jag menar dom som har mottagare idag kommer nog inte att skaffa en ny mottagare igen,inte jag i alla fall då säger jag upp Viasat.Fast det e ju klart jag har kvar min mottagare som Viasat en gång "godkänt",Nokia 9780 den måste dom ju hålla vid liv[:D]

#135

Postad 06 april 2003 - 22:03

Unregistered2494d215
  • Unregistered2494d215
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hej vet du hur en högtalare funkar

#136

Postad 07 april 2003 - 10:48

Unregistered4ca3a532
  • Unregistered4ca3a532
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Dazzin
Kan man ta emot nån av de svenska sateliterna från spanien? (syd-östra delen)

Isf, behöver man en 5meters parabol då [:D] ?




Jeg ved, at man kan se Viasat på Malta - jeg har brugt det på et feriecenter - de havde en parabol på ca. 2 meter stående, men jeg kender ikke detaljer. Det burde derfor også være muligt i Spanien.

#137

Postad 07 april 2003 - 11:10

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
allawi, menar du allvar eller!?! [:D]

Här är en fråga till Jen med flera... Jag läste just att Conax är knäckt: http://www.netto.nu/...php3?=&id=22099

Vågar man köpa en mottagare för tillfället? Med Conax knäckt och VIASAT hotandes om att ersätta sitt krypteringssystem! Om jag i dagsläget betalar en massa pengar för en mottagare med inbyggd Conax och VIAcess så kan ju de krypteringsystemen snart vara värdelösa om CD och VIASAT byter ut dem mot någonting som inte ens går att köra via CI+CA-modul... Vad tror ni andra, vågar man köpa en ny mottagare för tillfället eller skall man avvakta (ytterligare några år [xx(]).

Det är inte konstigt att digitaltv aldrig tar fart. Leverantörerna försöker skydda sina intressen och försöker styra konsumenten med speciallösningar för mottagare, interface och programkort. Sedan delar de upp kanalerna så att medelsvensson måste köpa "alla" paket för att få de vanligaste svenska kanalerna. Det blir för dyrt och oflexibelt för medelsvensson som därför skaffar sig piratkort (kan man smita från skatten så är det väl ok att smita från tv-avgift, eller?).

Dessutom har leverantörerna ganska lite av värde att erbjuda. Programpaket med några "fria" public service kanaler samt en eller ett par attraktiva kanaler. I övrigt är det mest skit. Dessutom sänder de i samma gamla upplösning (PAL) och endast stereo-ljud. Använd tillgänglig bandbredd till färre kanaler, bättre program, öppnare tekniska lösningar, större kontinuitet, enkla tydliga tjänster, HDTV-upplösning i 16:9 och flerkanalsljud. Då skulle jag känna att jag fick mer för pengarna och då skulle i alla fall jag vara beredd att betala vad det kostar. [:X]

#138

Postad 07 april 2003 - 12:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
movieman, jag frågade inte om eller hur Conax kan knäckas! Problemet är om det nu finns en billig lösning som snabbt kan bli vanlig. I så fal måste CD göra något och då undrar jag vad det får för konsekvenser för oss konsumenter!?! [xx(]

#139

Postad 07 april 2003 - 12:40

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Viasat får inte låsa sina abonenter till att använda en viss typ av utrustning, tror tom att det finns lagar som reglerar det här. Lösningen är CA-moduler som innehåller olika krypteringssysten, tex Viaccess eller Conax. Operativsystemet i boxen är inte så viktigt, det innehåller bara EPG, spel och olika tjänster tex Aftonbladet hos Canal Digital, men det skiter man ju inte så lite i.

#140

Postad 07 april 2003 - 13:52

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by allawi
hej vet du hur en högtalare funkar
Ja det vet han faktiskt[:D]

#141

Postad 07 april 2003 - 18:06

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
www.mtg.se

Där kan ni läsa om viasats planer. Här följer referat om deras planerade byte.

"NDS krypteringsteknologi kommer att användas i de paket med set-top boxar och SMS-kort som säljs till nya abonnenter. Samtidigt kommer Viasat att ersätta de kort som redan finns hos abonnenterna med nya kort som använder NDS VideoGuard teknologi och ny mjukvara kommer att laddas ner till abonnnenternas set-top boxar för att möjliggöra avkodning med den nya tekniken. Viasat har redan inlett implementeringen av NDS systemet. "

Detta innebär att alla dekodrar med viaccess går att uppdatera till nya kodnings systemet. Men jag skulle gissa på att det tar minst ett halvår innan dem full följer planerna på bytet.

Mvh Jen[:(]

#142

Postad 07 april 2003 - 19:18

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Finns det efterfrågan så kommer det finnas lösningar....

#143

Postad 07 april 2003 - 22:41

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Här har ni lite mer att läsa detta e info som fins på "nätet"
Viasat tecknar avtal med NDS avseende ny kryptering.
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat har tecknat ett avtal med NDS Group plc avseende ny krypteringsteknik för Viasats digitala plattform. Viasat sänder tio egenproducerade och 20 tredjepartskanaler via satellit till hushåll i Norden. Viasat hade vid årsskiftet 617.000 digitala abonnenter och MTG:s betal TV verksamhet gjorde under 2002 en rörelsevinst på SEK 352 miljoner. NDS krypteringsteknologi kommer att användas i de paket med set-top boxar och SMS-kort som säljs till nya abonnenter. Samtidigt kommer Viasat att ersätta de kort som redan finns hos abonnenterna med nya kort som använder NDS VideoGuard teknologi och ny mjukvara kommer att laddas ner till abonnnenternas set-top boxar för att möjliggöra avkodning med den nya tekniken. Viasat har redan inlett implementeringen av NDS systemet.

“MTG och NDS delar samma övergripande mål - att eliminera piratverksamheten. NDS kommer att leverera det säkraste systemet som finns tillgängligt på marknaden till Viasat och vi förväntar oss att implementeringen kommer att ha en betydande effekt i kampen att minska churnen bland de digitala abonnenterna och öka försäljningen av nya abonnemang. Viasat kommer att lansera flera nya attraktiva kampanjer i år baserat på vårt unika innehåll, med en bra mix av populära lokala och internationella kanaler, liksom möjligheterna till interaktiva tjänster. Satellit TV fortsätter att vara den främsta drivkraften för att öka antalet digitala flerkanalhushåll i Skandinavien”, säger MTG:s VD och koncernchef Hans-Holger Albrecht. NDS är ett bolag i News Corporation koncernen och är den ledande leverantören av teknologilösningar för digitala betal-TV operatörer. NDS är en ledande leverantör av öppna helhetslösningar för säker överföring av underhållning och information till både set-top boxar för TV och produkter baserade på IP standarden. För ytterligare information, e-post [email protected], eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010

SLUT

Kommer Din mottagare att fungera med nya NDS-systemet? De svar Antenn & Satellit fått från flera av de ledande tillverkarna varierar.

*Från Kjaerulff1 (Digiality, Humax) meddelas det att en NDS mjukvara är under utveckling, men inga närmre uppgifter kan lämnas.

*Från Servicekompaniet(Samsung) meddelas att det "troligtvis" kommer att finnas en mjukvara tillgänglig för NDS när sändningarna i ViAccess upphör.

*Från Nokias distributörer meddelas att 9902, och eventuellt 9802, kommer att fungera med NDS, men troligtivs inga andra befintliga Nokia maskiner.


*Force meddelar:
Viasat varslede skifte til NDS kodesystem for å få bukt med piratkort problemene har skapt usikkerhet hos Force kunder mht til fremtidig tilgang til Viasats kanaler. Det er liten grunn til uro hos kunder som i dag har Force mottakere av mange årsaker. Noen av disse er forsøkt belyst nedenfor:

NDS skiller seg fra øvrige kodesystem på to punkter:

1. Hver operatør får tildelt sin unike softwarekode som medfører at også satellittmottakerne som Viasat i fremtiden ønsker å benytte vil måtte utvikles med en unik NDS software. Det finnes mao ikke ”hyllevareprodukter” som på kort varsel vil kunne kjøpes og benyttes til mottak av Viasats NDS kodede sendinger.

2. NDS har som eneste kodesystem leverandør også spesifikke hardware komponenter som må bygges inn i mottakerene for å kunne fungere med NDS kort. Derfor vil ingen mottaker, uansett merke utplassert i Norden i dag, kunne fungere via en softwareoppdatering. Dette er en viktig del av sikkerhetskonseptet til NDS.

Viasat har i dag godt over 1 mill. satellittkunder i Norden. Disse er en meget viktig del av inntektsgrunnlaget til Viasat og MTG gruppen. TV3 kanalene er avhengig av seere for å få betalt for sine reklamespots. Hver seer har en estimert årlig verdi bare for TV3 på kr. 500 / år eller mer. Å stenge Viaccess kodede sendinger vil være totalt uaktuelt for Viasat /TV3 fordi bortfallet av over 1 mill. seere vil koste langt mer enn pirattittere klarer å ”stjele” hvert år. Derfor vil det være helt meningsløst for Viasat å kollektivt stenge tilgangen til lovlige Viasat abonnenter ved å slutte å sende i dagens Viaccess koding. Derfor kan Force- og Viasats kunder være helt rolige; reklamefinansierte kanaler vil neppe bli rammet av Viasats skifte av kodesystem på flere år – det forutsetter i så fall at Viasat massivt subsidierer nye mottakere til alle sine seere. Det er det neppe økonomisk grunnlag for å gjøre.

Hva med betal kanalene; filmkanalene? Her kan det skje endringer raskere; fordi disse gir større inntekter og fordi disse utgjør kun ca. 350.000 abonnenter. Igjen, Viasat vil neppe gå for noen radikale løsninger – det blir for kostbart. Det er naturlig å se for seg at for eksempel at kunder lokkes med subsidier av for eksempel fremtidens MHP mottakere, PVR mottakere, og lignende for å få lokket eksisterende kunder til å selv ta en del av kostnaden ved å oppgradere sin hardware. Dette blir akkurat som da Viasat gikk fra analogt til digitalt; ingen forbrukere ble latt i stikken. Man fant løsninger som enten kunden selv valgte av egen fri vilje ifm oppgradering til nyere utstyr med en gradvis overgang – eller ved at Viasat subsidierte utstyr eller ga bort gratis utstyr til sine kunder med gullabonnement.

Viasat har overfor Force tilkjennegitt at man ønsker å samarbeide med de viktigste hardware leverandørene i det skandinaviske marked rundt å implementere NDS i deres produkter. En utvikling av NDS vil ta minimum 12 mnd. og ca. 6 mnd. om man allerede har en NDS løsning for annen operatør fra før. Dette gir en pekepinn på hvor raskt man kan forvente en lansering av NDS i Norden. Mao, det hele vil nødvendigvis ta tid – og pga at Viasat må gjøre dette på en lønnsom måte, vil man nødvendigvis også måtte kjøre parallelt i Viaccess og NDS i en lengre periode – spesielt hva angår reklamefinansierte kanaler.
SLUT

*Strong/Thomson meddelar att Strong 8700 samt de nyare Thomson-mottagarna alla kommer att fungera med NDS efter mjukvaruuppgradering.

#144

Postad 07 april 2003 - 23:02

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Detta med piratkort är ett stort ekonomiskt problem för TV-kanalsleverantörerna. Fortsätter det så här kommer många att sitta där med sina piratkort utan kanaler att titta på, pga att TV-kanaler läggs ner eller går i konkurs.

Hur ska man då komma till rätta med problemet? Bättre och svårare kryptering håller piraterna borta en stund, men tillslut är även nya system knäckta. Det kanske ska bytas system en gång i halvåret? Ett utbytessystem på CA moduler som kan programmeras om. Eller ett säkerhetssystem som på banken, abonnenten får en pinkod hemskickad tillsammans med ett nytt programkort. Men allt detta får inte bort all piratverksamhet. Det enda rätta är att det måste ske en attitydförändring hos folk. Det ska kännas fult och oärligt att smita, samtidigt som det ska kännas bra och riktigt att betala. Som det är nu så blir vissa trakasserade för att dom betalar, -va betalar du för TV kanaler, när det finns piratkort, ha ha ha vilken dum j*vel!

Har ni några bra förlag hur problemet med tjuvtittande ska lösas?

#145

Postad 08 april 2003 - 01:44

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
AC3:

Ett förslag för att minska "pirattittandet", är ju att programleverantörerna sätter mer humana priser på sina tjänster.

Om både "Viafnatt" & "Anal digital" hade nöjt sej med att tjäna lagom med pengar på folk, så tror jag säkert att fler hade velat vara med och betala för sej.

Om de hade levererat sina kompletta kanalpaket för t.ex.
99:- / månad i stället, så är jag ganska övertygad om att de hade haft 3 - 4 gånger så många betalande tittare.

Det kostar helt enkelt för mycket idag, om man ska ha alla de kanalerna. Själv har jag helt enkelt inte råd med dem.
Nä, jag är inte en sån som använder piratkort.
Jag nöjer mej i stället med programutbudet på Astra och Hotbird, där finns hur många gratiskanaler som helst att titta på.
Men om det gick att köpa våra filmkanaler för en rimlig peng varje månad, så skulle jag nog göra det.

[:(] //Maths [:(]

#146

Postad 08 april 2003 - 10:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Personligen tror jag på en kombination av rätt produkter, humana priser OCH en attytydförändring. Det är som med skatten, om den är för hög och du inte anser att du får någonting för den så är det lätt att attityden ändras från att "den bör betalas" till "det är ok att jobba svart".

Jag hör ofta folk säga att "de inte har råd med att betala skatt"! Ofta är det samma människor som röstar FÖR ett högskattesystem! Snacka om egoistiskt, låt andra betala för sin sjukskrivning, skolgång, sjukvård, biblioteksbesök osv. Inte sällan snackar samma människor om solidaritet! Jag trodde det handlade om att dela bördan inte att sko sig själv på andras bekostnad!

Samma förskjutning av attityder ser vi bland programvara och annan digital media. Varför betala 250 kr för en ny CD när jag dra ned en kopia över nätet? Vaför betala för digitaltv när jag kan köpa ett piratkort? Varför betala för mjukvarulicenser när jag kan hämta en crack på internet?

Vad är det som håller på att hända i vårt samhälle? Vems är felet? Giriga myndigheter och företag eller privatpersoner och konsumenter? Det ena lägret hävdar att de måste ta ut ett högt pris eftersom inte alla betalar, det andra lägret hävdar att priserna är för höga och att de därför anser att det är rätt att inte betala!

Personligen anser jag att om man tycker att priserna är för höga så får man väl klara sig utan just den produkten. Om du tycker att oxfilen på ICA är för dyr så innebär väl inte det att det är ok att ta den under jackan och gå ut ur butiken utan att betala? Med andra ord så borde det innebära ingen sjukvård, barnomsorg, skolgång, CD-skivor, programvaror etc! Det finns ju gratisalternativ som Linux, alternativ musik och läkande örter i skogen för de som inte anser sig ha råd att betala!

Man kan inte både ha kakan och äta upp den! [:(!]

#147

Postad 08 april 2003 - 19:40

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
TILT: Jag håller helt och hållet med om skyhöga priser på cd och viasat. Men i och för sig så e det dyrare med normala marksända abbonemang hos ex upc... så dem kunde säkert sänka till runt 199:- i mån och klara sig utan piratkorten då folk inte tycker de är värt att krångla över längre.

Pirat är ju en genväg som många anser värda då det sparar tid och pengar, tar man bort den uppfattningen så minskar piratkorten.

#148

Postad 09 april 2003 - 00:41

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
När vi nu ändå har halkat över på ett resonemang där det på sätt och vis diskuteras p****kort, så kom jag att tänka på ett gammalt skämt:


"Vad får man fram, om man klonar en sjörövare ?"


"En pirat-kopia ! ! ! "


[:(] //Maths [:(]

(Jag vet, off-topic och sånt, kunde bara int låta bli.....)

#149

Postad 09 april 2003 - 13:06

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Har just fått ett mail från Force, angående testen jag gjort:

http://www.geocities...forcevssamsung/

Både Force och chiptillverkaren har lagt ner massor av timmar på detta, och har senarelagt nästa mjukvarurelease för att få med en rättning av felet. Återkommer med mer testresultat efter att jag laddat hem deras beta! [8D]

#150

Postad 09 april 2003 - 13:29

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Trevligt Tobbe med en jämförelse.[:)]
Jag blir dock en aning chockad. [:0]
Är det verkligen så dålig bild på Force.[?]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.