Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sågning av minhembio.com på MacWorlds forum.

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 mars 2003 - 12:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Läs mer på:

http://212.105.113.2.....6gtalare bra!
" target="_blank">http://212.105.113.2.....6gtalare bra!


Det är Ultimate som vill sälja men de verkar vara rädda för detta forum.

#2

Postad 13 mars 2003 - 12:37

Gäst_HiFiboy_*
  • Gäst_HiFiboy_*
  • 0
Vilka ###### lallare!

#3

Postad 13 mars 2003 - 12:40

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Självklart så finns Per även här på minhembio.com och även om han har rätt ibland så trampar han oftast väldigt fel och retar alltid några [^]

Håller med om att en hel del tips och råd på dess forum är från personer som gärna tycker till utan att ha verkligen testat och upplevt produkten. Utan istället baserar sina uppfattningar på andras recensioner och artiklar dom läst. Detta är nackdelen med en del på forum.

Sen får man väl ta allt som vanligt med en hink salt. [^]

Kanske kommer Per in här och skriver nåt fint också?

#4

Postad 13 mars 2003 - 12:42

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Det var väl ingen sågning direkt och olika fora på internet håller ofta inte så bra klass, väldigt mycket "noise" jämfört signal, tycker jag stämmer även här.

Finns ju en del modererade mailinglistor som kan vara rätt ok, men det blir ett jäkla jobb för moderatorerna (samt lite subjektivt om de inte själva är experter).

#5

Postad 13 mars 2003 - 12:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
AVR4000 tog mig friheten att citera hela inlägget direkt.

quote:Med risk för att denna tråd försvinner vill jag göra lite reklam. Du måste ju självklart ta och kika lite på vår nya hemsida http://www.ultimate.se. Eftersom den är sprillans ny saknas där just nu Audio Pro och en massa andra produkter. Men vi har sålt det märket i många år och mängder av kunder är väldigt nöjda med dessa.

Personligen vill jag höja ett varningens finger för just dessa modeller. De saknar i mitt tycke nästan helt djupbas. Det är ju en tvåvägare och den lilla 6.5 tummaren ger ingen imponerande bas. Nej jag tycker du ska kika lite närmare på något som heter Mordaunt-Short MS-914. Det är också en tvåvägare och den kostar 5995:- och den imponerar stort på mig. Dessa finns på vår hemsida.

MEN, vad du skaffar för högtalare måste din nuvarande eller din blivande förstärkare avgöra. Kopplar du in ett par högtalare på en för klen förstärkare kan du räkna med att talspolarna i högtalarna kommer brinna upp (ingen garanti på brända talspolar). Däremot kan du aldrig koppla på en för kraftfull förstärkare (inom rimliga gränser förstås) till ett par högtalare.

Jag pratar gärna mer om högtalare, stereo eller hemmabio. Men maila mig istället så slipper Nisse bli sne för att jag sitter här och gör gratisreklam.

Jag vill även varna för vissa råd och tips som vissa "hjälpsamma" personer lämnar på ovan nämnda forum. Okunskapen där ute är ibland skrämmande så det förslår.

Vänd dig istället till oss med dina frågor vi vet vad vi pratar om.

MVH
Per Östling
[email protected]
Webbmaster
Ultimate Sound & Music AB

Visst finns det en del folk som inte vet vad dom pratar om, men dom/jag [:)] brukar snabbt bli tillrättavisade

#6

Postad 13 mars 2003 - 12:48

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ändrar dock inte min åsikt om Ultimate det minsta. Har varit i affären sen Jörgen fortfarande jobbade på posten och sålde midisystem och cd skivor på halvtid tills för några år sen (bor nu i sthlm). Jörgen är ruskigt kompeten och engagerad i sitt intresse för hifi etc. Sen har dom (tror att han är kvar iaf) en skön lirare som heter Peder där också som man gärna kan snacka film etc med.

Trevlig och väldigt kompetent affär. (nej jag har inte provision [^])

#7

Postad 13 mars 2003 - 13:06

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Ja men det är ju inget fel med att ge tips utan att ha lyssnat! Man kan tipsa om pris, bra recensioner eller helt enkelt att en pryl ser jäkligt bra ut. En bedömning av två olika högtalare däremot kräver ju att personen har lyssnat på dom, men det tycker jag framgår ganska klart om så är fallet. Det absolut vanligaste rådet är dessutom...lyssna själv! Finns med i 99% av alla högtalar trådar.

Tycker det är mer suspekt när en handlare pushar ett annat märke på det viset som Per gör.

"Gå inte in på minhembio.com, jätte många gillar BD men tyvärr kan dom ingenting"

"Köp dom här högtalarna istället, vi har inte jätte mycket bättre marginaler på dessa ånej.."

#8

Postad 13 mars 2003 - 13:50

Unregistered30bcdfde
  • Unregistered30bcdfde
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Huga..Snacka om att se ner på folk, det är väl endå vi som använder produkterna som vet hur bra dom är.

#9

Postad 13 mars 2003 - 14:09

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Inga direkta höjdarpriser på Ultimate...[:)]

#10

Postad 13 mars 2003 - 14:25

Daniel25
  • Daniel25
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Jag anser inte det vara en sågning heller.
Det är enbart hans uppfattning.

#11

Postad 13 mars 2003 - 14:45

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
JB > om ultimates priser hittar du mer här om du vill läsa det:
https://www.minhembi...?TOPIC_ID=21267

#12

Postad 13 mars 2003 - 14:46

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Har jag misstolkat helt eller?

quote:Jag vill även varna för vissa råd och tips som vissa "hjälpsamma" personer lämnar på ovan nämnda forum. Okunskapen där ute är ibland skrämmande så det förslår.

Förvisso ingen direkt sågning av forumet, dock tolkar jag det som en sågning av forumets medlemmar.

#13

Postad 13 mars 2003 - 15:01

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
stan vad förbannad man blir när man upptäcker att folk inte kan respektera andra personers kunskapr bara för att man kanske inte har en Phd i audiophili som tydligen Ultimate har....

Och har de inte det ja då jäv-----

#14

Postad 13 mars 2003 - 15:09

Unregistered8a04d0ee
  • Unregistered8a04d0ee
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
det där e förtal som han gör...
han drar alla över samma kant vissa kan ju mer än andra på en del saker å tvärtom men alla vill ju vara å peta överallt...

#15

Postad 13 mars 2003 - 15:28

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Haha, vem orkar bry sig...

#16

Postad 13 mars 2003 - 15:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by tober

JB > om ultimates priser hittar du mer här om du vill läsa det:
https://www.minhembi...?TOPIC_ID=21267



Är det inte just detta resonemang (Ultimates) som är en orsak till att Sverige har de högsta priserna på elektronik i hela EU. Sälj till tillverkarnas (återförsäljarnas) rekommenderade priser och så ska vi konsumenter vara tysta, betala och vara glada. [xx(]
Visst kan jag betala några hundralappar (10%) extra för personlig service, men när det börjar handla om flera tusenlappar (25%) dyrare, då är i alla fall min gräns passerad.
Det viktigaste är ändå att denna valmöjlighet finns och det har handeln på internet sett till.[:)] Tack hembiobutiken, apparat, mfl.

Självklart är Pers (Ultimates) "kritik" mot minhembio en partsinlaga. Han menar att han, som är expert och har egen butik med högre priser, därmed kan ge bättre råd än råden här på minhembio.com.

Varför "kritiserar" har nu minhembio?
Jo, för att detta forum bland annat är en informationskanal för hembiobutiken, som är en tuff konkurrent med betydligt lägre priser på hembioprodukter tack vare mindre omkostnader.
Sedan kan jag ju hålla med om att det finns lite tveksamma råd här i forumet. Men även säljare i fysiska butiker ger minst sagt tveksamma råd eftersom de självklart puschar för sina egna produkter främst.

Det känns mkt olustigt att gå till en butik som tidigare spytt galla över tex Pioneer, men när man väl börjat sälja märket säger samma säljare helt plötsligt att Pioneer nu blivit riktigt bra.

Det viktiga är att ta alla köpråd med en stor näve salt - ett råd som inte bara gäller hembioprodukter utan egentligen allt som är till salu. [8D]

#17

Postad 13 mars 2003 - 16:58

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Har svarat i tråden och gett Per en vink om att man inte ska slänga sten i glashus...

Angående att fysiska butiker skulle ha kompetent personal så snubblade jag över följande text på www.nadelectronics.com:

SOME IMPORTANT REASONS TO BUY FROM AN NAD AUTHORIZED DEALER

We carefully select NAD Authorized Dealers to provide you with more than just a great product. When you shop at your local NAD Authorized Dealer, your requirements are taken seriously. Highly experienced and knowledgeable sales advisors are there to help you get the best equipment for your specific needs, avoiding costly mistakes and the inconvenience the "endless search" for satisfaction.


Undra om någon från NAD besökt Hi-Fi Klubben på länge [:)]

#18

Postad 13 mars 2003 - 17:17

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
sandstream71: Bra![}:)] *skrattar*

#19

Postad 13 mars 2003 - 17:27

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sandstream71Undra om någon från NAD besökt Hi-Fi Klubben på länge [:)]

*ASG* ja det kan man ju fråga sig [:)][8D]

#20

Postad 13 mars 2003 - 18:25

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

  • 405 inlägg
  • 0
[:)]

#21

Postad 13 mars 2003 - 19:02

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Slaggis! Slaggis! [:)]

#22

Postad 13 mars 2003 - 19:24

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sandstream71
Har svarat i tråden och gett Per en vink om att man inte ska slänga sten i glashus...

Angående att fysiska butiker skulle ha kompetent personal så snubblade jag över följande text på www.nadelectronics.com:

SOME IMPORTANT REASONS TO BUY FROM AN NAD AUTHORIZED DEALER

We carefully select NAD Authorized Dealers to provide you with more than just a great product. When you shop at your local NAD Authorized Dealer, your requirements are taken seriously. Highly experienced and knowledgeable sales advisors are there to help you get the best equipment for your specific needs, avoiding costly mistakes and the inconvenience the "endless search" for satisfaction.


Undra om någon från NAD besökt Hi-Fi Klubben på länge [:)]


Jag såg att du plockat in silverline serien. Bra!

Jag läste även på det andra forumet, och visst jag håller med dig. Han tänkte sig förmodligen inte för när han halvsågade forumet. Men det passade minsan att använda sig av betygen i en anons, reklam.

Nä... Jag tror jag ska MOTORSÅGA Per Östling för den krossade rutan. *MOTORSÅGA* [:D]

#23

Postad 14 mars 2003 - 15:55

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jahopp, det var ju klantigt formulerat av mig om nu alla tolkade min lilla mening....

"Jag vill även varna för vissa råd och tips som vissa "hjälpsamma" personer lämnar på ovan nämnda forum."

...som Sveriges hifi- och hemmabioforum är skit. Det var ju absolut inte min avsikt. Min avsikt var att varna en glad amatör för att 100% av det material som publiceras på forum inte är 100% rätt. Det kan hända att personer ibland själva tror att de är hjälpsamma men istället så ger de mycket dåliga råd. Detta är ju förstås inte specifikt för just dessa båda forum utan det gäller ju samtliga forum i hela världen.

Min korta mening här ovan kan man visst läsa in precis vad som helst i och det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt nu i efterhand. Jag vill bara poängtera att våra svenska forum håller en mycket hög kvalitet. Jag personligen har haft stor nytta av dessa och jag tycker det är väldigt intressant att läsa om användarnas erfarenheter samtidigt som man lider med många som blivit lurade eller felaktigt behandlade.

Ni gör ett jättebra jobb och jag själv ska gå en kurs i hur man formulerar sig på forum så att jag slipper bli missförstådd. Men samtidigt verkar det nästan lite tacksamt att hoppa på en officiell person bara för att han är just officiell. Jag hade ett val och jag valde att vara officiell, kanske ska sluta med det. Vad tycker ni?

MVH
Per Östling
[email protected]
Webbmaster

#24

Postad 14 mars 2003 - 16:03

Unregistered30bcdfde
  • Unregistered30bcdfde
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
"Jag vill även varna för vissa råd och tips som vissa "hjälpsamma" personer lämnar på ovan nämnda forum."

Tror inte någon går och köper saker bara för att någon med alias Kalle anka säger att en produkten är bra...

#25

Postad 14 mars 2003 - 16:31

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Nej, för tusan Per inget alias!!!...men som sagt den där forum kursen är ju en bra ide. Boka även in kursen "Dumförklara inte, samt trampa inte potentiella köpare på tårna kursen" [:)]

#26

Postad 14 mars 2003 - 16:52

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Gyosanim - om tillräckligt många "alias" säger samma sak blir en felaktighet tillslut en sanning och ett råd som en del (inte alla) följer.
Nu håller jag inte med Per Ö i sak, se mitt inlägg en bit ovan detta.

Tycker också att vissa personer här på forumet tar på sig ett oerhört stort ansvar när man ger "så stenklara positiva fakta" om vissa produkter".
Yamaha och NAD är nog särskilt lyckliga över all "gratis" reklam de får här på forumet.

#27

Postad 14 mars 2003 - 16:56

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
>>AntWar

Jag tar den också, verkar mycket intressant. Var anmäler man sig?

#28

Postad 14 mars 2003 - 18:02

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Det känns som om uttrycket "göra en höna av en fjäder" passar ganska bra i det här sammanhanget. [:)]

#29

Postad 14 mars 2003 - 18:41

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
För det första så tycker jag att "sågningen" inte var så farlig.

För det andra så får man skylla sig själv om man köper något utan att provlyssna det först, eller åtminstonde få svar från många olika personer och helst på olika forum.

För det tredje så tror jag att många skriver åsikter baserade på andrahandsinformation utan att de hört/sett produkten själva. Detta utan att förklara att de själva inte testat, utan "hört".

Tillsist så är det väldigt svårt att uttrycka sig korrekt på ett forum.

#30

Postad 14 mars 2003 - 19:37

Unregistered30bcdfde
  • Unregistered30bcdfde
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
JB, jo det är sant men dock inte troligt. Skulle jag rekommendera ett hembio paket av märket UNITED eller LG till någon som undrar vilket som är bra skulle någon med säkerhet anmärka, eller hur ?

#31

Postad 14 mars 2003 - 20:19

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Per Östling: Självklart finns här många amatörer. Den mest korkade är jag själv. Men jag blir lite arg på dig när snackar ner de som gillar Black diamond. Det kvittar väl hur mycket amatörer det är. Är det många som gillar den högtalaren, så är det nog stor chans att högtalaren är bra. Eftersom de har den där hemma.

#32

Postad 14 mars 2003 - 21:05

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
>>Matså

Var säger jag att Black Diamond är dålig? Den är inte dålig. Men jag tycker Mordaunt-Short MS-914 är bättre. Black Diamond har ju ett par år på nacken nu också. Mycket har hänt i högtalarvärlden sedan den släptes.

Menar du att jag, bara för att jag arbetar i en butik, inte får ha åsikter om högtalare?

Eller påstår du rent av att jag säger att alla som gillar Black Diamond är amatörer och kan ingenting? Var 17 har jag skrivit det i så fall? Vad är det frågan om, egentligen?

Det känns nästan som att bara för att jag väljer att vara officiell så ska man attackera och misstolka allt jag skriver. Lika bra att inte skriva något mer på något forum i fortsättningen.

Om en högtalare är bra eller dålig är ju för tusan helt och hållet upp till en själv att bestämma. Är man nöjd så är den bra. Är man inte nöjd är den inte bra. Skulle aldrig falla mig in att snacka skit om någon bara för att han gillar en viss högtalare eller förstärkre eller vad det nu månne vara. Det är ju för tusan subjektivt.

Jag gillar Von Schweikert du kanske ratar dem. Har jag fel som gilla Von Schweikert då? Eller har du fel som inte gillar dem? Nej, båda har rätt.

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig den här gången.

/ Per Östling

#33

Postad 14 mars 2003 - 22:36

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Gyosanim - Nu talar jag ej om märken som LG eller United.
Skillnaden mellan t ex Yamaha, Marantz, Denon, Onkyo och Nad är faktiskt inte så väldigt stor även om många vill göra detta gällande.
De gör alla rätt bra grejer i den stentuffa mellanklassen inom vår kära hobby. Samtliga har sina för- och nackdelar och ofta kan då en rejäl hausning eller en vinst med en hårsmån i en test vara skillnaden på vilket märke som väljs.
Skillnaden mellan Nad och United är däremot STOR och det tror jag de flesta också vet om.

Ofta spelar det större roll vilka högtalare man matchar med en viss reciver än skillnaden mellan recivrar sinsemellan. Därför är det enda ärliga rådet man kan ge att: lyssna och avgör själv, vilket i och för sig talar emot detta forum om Handla/Rekommendationer. Men här och var dyker det ändå upp några guldkorn, svårigheten är bara att sålla ut dem.

#34

Postad 17 mars 2003 - 15:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Jag håller med adf.
"Sågningen" var inte alls farlig. Vi är många som tycker och rekommenderar utan att ha koll.

#35

Postad 17 mars 2003 - 16:33

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Skulle aldrig ta råd av nån som jobbar på en affär som består av "3 stycken" medarbetare.. Är det betong-stycken eller trä-stycken? Eller var det 3 stycken och Jörgen Grundare? E ni bara en anställd då eller?

#36

Postad 17 mars 2003 - 17:19

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Lätta upp stämningen lite, låt dem tycka vad de vill tycka!

#37

Postad 17 mars 2003 - 20:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jag vil lägga ett inlägg utan att ha läst alla andras.Kul att folk vill guida och visa vägen,men för oss amatörer så är just t.ex Hemmabio tidningen ett kul redskap.Jag kan själv erkänna att jag ibland citerar just denna tidning vid råd,men! klargör alltid detta.Sen kan jag säga att jag vill inte ha en massa fackmänniskor som skall förklara rätt och fel.Jag värdesätter dom kunskaper man får av att prova,byta och leka vildt själv.Jag tycker att det är alldeles för mycket snack om andras kunskap.Jag antar att detta forum som alla andra!är skapade just för snacka om saker man hört,läst eller lyssnat/sett på själv.Lägg hellre up en fråga experten tråd så vi slipper ha honom i alla inlägg.För övrigt undrar jag om det är någon annan som har tagit sig en vårpilsner idag? i så fall,Hörde jag en skål?

#38

Postad 17 mars 2003 - 20:39

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Igenteligen, om man ska hårddra det, så ska man aldrig lita på en säljare eftersom han har just betalt för att just sälja.

Eller?

#39

Postad 17 mars 2003 - 20:51

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jag anser att man bedömmer högtalare efter plånbok,ljud och design.För oss som snöat in på hembio är lägsta Hz inte så noga.Vi har oftast en sub som tar hand om dessa.

#40

Postad 19 mars 2003 - 23:30

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
>>BengtO

Tack för att du uppmärksammade mig på ditt missnöje över min formulering på vår hemsida. Om än en smula hånfullt, kanske. Jag har rättat till detta nu och jag hoppas att min nuvarande formulering är bättre svenska. Jag måste sluta uppdatera hemsidan på nätterna. Det blir sällan lyckat när man är trött.

Å nu till alla er som tror att alla säljare bara säljer för säljandets skull.

Tror ni inte att vi bryr oss om att kunden ska bli nöjd och glad? Hur får man en nöjd kund? Genom att lura honom? Vad tjänar vi som butik på att få kunder som känner sig lurade och är missnöjda? Vi gör verkligen allt vi kan för att svara på alla frågor, samtidigt som vi självklart är lyhörda och tar till oss av kundernas kundskaper, då vi verkligen inte kan allt om allt. Vi anstränger oss även till det yttersta för att nå upp till kundens krav och förväntningar. Helst ska kunden bli mer än nöjd. Om vi kommer över kundens förväntningar, DÅ har vi gjort en BRA affär. Självklart finns det säljare som inte kan någonting och bara vill sälja och sälja. Vi har väll alla någongång råkat ut för dem. Går man dit igen? Knappast. Jag gör inte det i alla fall. Service och kunskap tror vi är två mycket starka konkurrensmedel. Därför lägger vi mycket möda och energi på att hålla oss uppdaterade på vad som händer i hifi och hemmabiovärlden.

Vi är tre anställda i butiken. Två som jobbar där på daglig basis och sedan jag själv som gör alla våra annonser, skyltar, trycksaker samt vår hemsida. Dessutom är jag uthyrd som konsult till en lokal reklambyrå så jag är inte alls mycket i själva butiken. Jag tycker precis som ni att hemmabio är en oerhört fräck (om än kostsam) hobby.

Jag kan verkligen inte allt om allt, det tror jag ingen gör, inte ens vår kära skinvästbeklädda Jörgen, men han kan mycket han *avundssjuk*. Jag måste säga att kunskapen när det gäller hifi och hemmabio är hög inte bara på dessa forum, utan över lag. En del av tjusningen med denna hobby innebär ju just att experimentera och testa själv. Så fortsätt för gudsskull med det.

Just nu kör vi t ex ett Rotel RMB-1095 slutsteg till ett par Wisdom högtalare. Som försteg och CD kör vi AudioNet MAP respektive VIP. Det är kul. Gissa om Rotelsteget får visa vad det verkligen går för nu. Det imponerar stort måste jag ändå säga.

Det mesta i den här branschen är ju rent subjektivt, även om det självklart finns klara rätt och fel också. Ja, det är inte lätt det här med ljud och bild, men kul är det, eller hur?

MVH
Per Östling
Absolut ingen säljare utan webbmaster mm.
Ultimate Sound & Music AB

#41

Postad 19 mars 2003 - 23:47

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Givet Per så menade jag inte vad jag sa. Klart att du som släjare vill att kunden ska vara nöjd och glad.

Men om vi vänder det lite.. Tar vi de mer oseriösa stormarknaderna (jag tror inte att jag behöver namnge någon kedja) så är verkligen säljarna just säljare. Jag är väldigt tacksam om att kunna gå till den lokale handlaren där dom dels har bra koll (oftast) och tycker att det är kul att fått en nöjd=trogen kund. I en stormarknad blir man en i mängden.

MVH Samuel Rönnqwist

#42

Postad 20 mars 2003 - 09:25

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
quote:>>BengtO

Tack för att du uppmärksammade mig på ditt missnöje över min formulering på vår hemsida. Om än en smula hånfullt, kanske. Jag har rättat till detta nu och jag hoppas att min nuvarande formulering är bättre svenska. Jag måste sluta uppdatera hemsidan på nätterna. Det blir sällan lyckat när man är trött.

Alltid roligt att kunna vara till hjälp!! :D

#43

Postad 22 mars 2003 - 05:45

Unregistered08b54abd
  • Unregistered08b54abd
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag ville igentligen skriva ett längre inlägg här men det passar sig kanske inte men något måste jag säga iaf..

SamuelRönnqwist:
"Igenteligen, om man ska hårddra det, så ska man aldrig lita på en säljare eftersom han har just betalt för att just sälja."

Du har helt klart för dig här..

En säljare e en säljare, de är av en viss typ av mäniska som har till yrket att sälja, personligheten e att alltid ha rätt i alla lägen försök att tillrättavisa en säljare och jag kan garantera att han kommer slingra sig ur det..

En annan sak för en säljare är "att alltid sälja" ett exempel på detta finns på 3dje inlägget uppåt:

"Just nu kör vi t ex ett Rotel RMB-1095 slutsteg till ett par Wisdom högtalare. Som försteg och CD kör vi AudioNet MAP respektive VIP. Det är kul. Gissa om Rotelsteget får visa vad det verkligen går för nu. Det imponerar stort måste jag ändå säga."

#44

Postad 22 mars 2003 - 10:02

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Jag förstår inte allt tjafs om säljare i tråden. En säljares uppgift är just att sälja. Det är ett jobb som alla andra och jag tycker det är självklart att en säljare har betalt för att sälja. Det går väl alltid att säga ifrån om man anser att en säljare försöker sälja på en saker man inte vill ha, eller?

Alla människor med en egen vilja och lite intresse blir garanterat inte "omkullpratade" av en säljare. Så varför alltid hålla på och fokusera på "dumma säljare" för?

När jag var yngre så sålde jag nya Mercedes under fem år, gissa om jag hela tiden fick höra på förutfattade meningar om säljare. Det var nog snarare bara tur att inte öronen inte trillade av pga allt skitsnack som jag tvingades lyssna på.

Det vanligaste att hänga upp sig på var gällande "säljares" attityd, som om en säljare av mercedes generellt skulle vara annorlunda än en som säljer Volvo? Att det sen alltid finns undantag som bekräftar regeln är en annan sak...

Snarare var det vissa besökare(jag kallar dem inte tänkbara kunder) som kom in i hallen med en redan från början fientlig attityd som var problemet. Det var som om de sökte efter bråk och bekräftelse på att det de trodde på var det som var sanningen. Och nu skulle de bara passera bilhallen för att få det bekräftat.(man kan ju undra om det inte fanns viktigare saker att göra än att ägna tid till att besöka handlare för att bråka)

En del människor behöver hjälp och vägledning för att hitta fram till någon produkt som kan passa och andra vet redan vad de är ute efter. Vägledning som hjälper kunden att hitta rätt borde vara varje säljares huvuduppgift. Om en kund får bra hjälp så är sannorlikheten mycket stor att han/hon kommer tillbaka en annan gång och gör ett köp till eller så kan säljaren få nya kunder för att köparen rekommenderar säljaren till sina vänner och bekanta.(känns det igen?)

Vet man vad man är ute efter så behöver man inte ens lyssna på någon säljare. Man vet ju redan vad man vill ha så då kan man sikta in sig på var man kan få tag på den till lägsta kostnaden eller var man kan få tag på den snabbast.(beroende på vad man anser är viktigast)

Man kan även vara lite mer "källkritisk" när man har lite mer kunskap om produkterna man är intresserad av. Bara för att det står på någon tråd på forumet om en viss produkt så innebär inte det att det är den absoluta sanningen. Detsamma gäller för vad som står i tidningar också.

Men samlar man in all info man kan få tag på och tänker till lite själv så är chansen stor att man kommer fram till något som motsvarar ens egna förväntningar. Konstigare än så är det inte.

#45

Postad 22 mars 2003 - 13:55

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Per Östling. Jag var inte ute efter att vara dum. Jag fick bara den uppfattningen att du tyckte att amatörer kan man tycka så och si med sina uppfattningar om kvalite. Då läste jag det snabbt. NÄr jag gick igenom det en gång, så såg jag att du inte menade så. Dessutom tror jag också att det är många som rekommenderar utan att ha koll. Men det gäller nog överallt och inte bara här. von Schweikert? Dom är nog jättebra, jag skulle gärna vilja lyssna på dom. Men det viktigaste är trots allt att man skall lyssna på dom själv, tyvärr går ju inte alltid det.

Julgran: Jag håller med dig

#46

Postad 24 mars 2003 - 12:13

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:
MEN, vad du skaffar för högtalare måste din nuvarande eller din blivande förstärkare avgöra. Kopplar du in ett par högtalare på en för klen förstärkare kan du räkna med att talspolarna i högtalarna kommer brinna upp (ingen garanti på brända talspolar). Däremot kan du aldrig koppla på en för kraftfull förstärkare (inom rimliga gränser förstås) till ett par högtalare.

Vänd dig istället till oss med dina frågor vi vet vad vi pratar om.

MVH
Per Östling
[email protected]
Webbmaster
Ultimate Sound & Music AB

Vilka sorts högtalare passar bättre för en klen förstärkare?
Och vilka nya förstärkare sätter gränser för vilka högtalare man kan använda. Ge gärna exempel på någon kombination som inte fungerar.

#47

Postad 25 mars 2003 - 12:59

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
--> Feindflug X

Till en klen förstärkare passar små och lättdrivna högtalare alldeles utmärkt. Alltså högtalare med en hög känslighet. Elementen får ju inte heller vara för stora om man vill nå ett lyckat resultat. En XL Fidelity 15" som har en känslighet på 100dB. Vill självklart ha mer effekt än en liten stativhögtalare med en 6.5" med en känslighet på 96dB.

Alla kombinationer fungerar. Du får ju ut ljud ur högtalarna hur du än bär dig åt. Men det är inte att rekommendera att köra en 20 wattsförstärkare på t ex en Dynaudio Audience 82. Risken att talspolarna i Dynaudion ska brinna upp vid lite högre ljudvolymer är överhängande i det fallet, ju "billigare" sämre kvalitet på förstärkaren ju större är risken. Eftersom Dynaudios känslighet ligger på 87dB så vill de gärna ha en förstärkare med lite mer effekt.

Därmot kan du utan problem koppla in ett AudioNet AMP II MAX G2 till samma högtalare. Detta monoblock lämnar en bit över 500 watt i 8 ohm. Risken för att du ska spela sönder högtalaren nu är betydligt mindre än i föregående exempel.

En anläggning är aldrig bättre än den svagaste länken. Därför är det ju vikitigt att man matchar samtliga komponenter mot varandra så att du får en helhet som både låter bra men som även inte kostar hur mycket som hellst.

#48

Postad 25 mars 2003 - 14:17

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Dyrare högtalare brukar å andra sidan vara bättre skyddade för ovannämnda problem som klena förstärkare än vad billigare högtalare är. Jag har aldrig lyckats paja nån högtalare pga för klen effekt, däremot hade vi jättekul en gång när vi poppade högtalare med ett ElektroCompaniet-slutsteg. Lite normalt vett är nog bästa skyddet, att inte ligga och maxa klena förstärkare eller att överhuvudtaget spela så att det låter illa.

#49

Postad 26 mars 2003 - 11:46

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
--> BengtO

Precis, jag håller med. Det absolut bästa skyddet är sunt förnuft. Jag måste passa på att påpeka att trasiga högtalare/sönderspelade är ett mycket litet problem. Vi får väldigt sällan in, för att inte säga aldrig, trasiga högtalare som har brända ellement.

Det kan bara betyda två saker. Antingen är våra kunder utrustade med en rejält stor portion sunt förnuft. Eller också är det riktigt svårt att spela sönder bra/dyra högtalare. Troligen är det en kombination av dessa.

#50

Postad 27 mars 2003 - 11:53

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by spooky
Till en klen förstärkare passar små och lättdrivna högtalare alldeles utmärkt.
Alltså högtalare med en hög känslighet. Elementen får ju inte heller vara för stora om man vill nå ett lyckat resultat. En XL Fidelity 15" som har en känslighet på 100dB. Vill självklart ha mer effekt än en liten stativhögtalare med en 6.5" med en känslighet på 96dB.

Hur menar du "vill ha"?
Varför behöver stora element mer effekt?
quote:
Alla kombinationer fungerar. Du får ju ut ljud ur högtalarna hur du än bär dig åt. Men det är inte att rekommendera att köra en 20 wattsförstärkare på t ex en Dynaudio Audience 82. Risken att talspolarna i Dynaudion ska brinna upp vid lite högre ljudvolymer är överhängande i det fallet, ju "billigare" sämre kvalitet på förstärkaren ju större är risken. Eftersom Dynaudios känslighet ligger på 87dB så vill de gärna ha en förstärkare med lite mer effekt.

ok, alltså om man har en förstärkare med låg effekt så får man alltså se till att högtalarna man köper inte har för låg verkningsgrad och omvänt.
Det håller jag med om :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.