Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 07 december 2004 - 11:18

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
SPDIF. Det är det du är ute efter.

hur stor risk är det att man bränner nåt?

Senaste undersökningen från hifilaboratoriet i Schweiz säger 1,3457245%
(med andra ord: Hur fan ska nån kunna vet det :( )

#52

Postad 07 december 2004 - 15:13

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Kör digitalt från ljudkortet till din receiver så slipper ditt ljudkorts usla DAC:ar ta hand om signalen. Se bara till att köra optiskt och inte koax då det senare kan orsaka strömspikar om apparaterna är inkopplade på olika uttag i rummet.

Redigerat av nurfen, 07 december 2004 - 15:14.


#53

Postad 07 december 2004 - 15:18

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Vissa moderkort har extrakort som du kopplar in på moderkortet och sätts i en PCI-plats som gör att du får ut optisk-signal, de brukar inte vara dyra, till mitt moderkort kostade den 175:- på datorbutiken.com.

Redigerat av GaylordFokker, 07 december 2004 - 15:19.


#54

Postad 08 december 2004 - 17:16

Unregistered5f3da304
  • Unregistered5f3da304
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

jag hade det i strax över ett år och inget hände. Tror bara att det är risk om det av nån konstig anledning skulle ledas en strömspik från nättagget, genom moderkortet, genom ljudkortet och via kabeln till förstärkaren. Risken finns och många nämner det men jag har aldrig ens hört om nån som har råkat ut för det.

Jag råkade ut för det (så nu vet du nån som blivit drabbad)

kört 3år innan så riskerna är nog väldans små

#55

Postad 08 december 2004 - 17:49

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Jag råkade ut för det

Antecknat :)

Hur gick det med försäkring och liknanade? Gick det på hemförsäkringen?
Det borde ju inte vara ett problem då ljudkortet har koax....
Jag hade tur då min sk S-Bracket har både koac och optisk utgång så jag kan välja. Nu har de dock tagit bort koaxen, kanske för att undvika just skador.

Postad bild
S-bracket är förresten en samling digitala utgångar till MSI-moderkort med integrerat ljud. Man kan köpa en för ca 60:- och koppla till MSI-moderkort men det måste ju finnas liknande för allmänt bruk.

#56

Postad 08 december 2004 - 19:04

Unregistered5f3da304
  • Unregistered5f3da304
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det var bara den ingången som jag använde som pajja så jag brydde mig inte om att krångla med försäkringar då det var en redan rätt så gammal stärkare
Så den tuffade på och pansionerades för drygt ett år sen :)

#57

Postad 08 december 2004 - 22:13

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
nån som vet om det finns nån som grej till mitt moderkort moderkort?

SPDIF kabeln där från CO. den ska alltså bara kopplas in på coaxialplats i förstärkaren sen.?

Om man har förstärkaren på samma säkring (uttagen är seriekopplade) är det samma sak som samma uttag och därigenom försvinner risken för att man bränner nåt...?!

Redigerat av XTZ, 09 december 2004 - 07:23.


#58

Postad 09 december 2004 - 08:39

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Eller köp ett billigt ljudkort från Clas Ohlson Art. nr. 32-4018, just nu 249:- (399.- ordinarie)

Den har optisk ut och fungerar klockrent med 5.1-ljud från datorn till reciever.


Tänk på att den koaxiala digitala utgången på en del ljudkort INTE är till för recievrar utan för högtalarpaket som är speciellt anpassade för detta då de har en högre utnivå på spänningen. Kör optiskt så är du garanterat fri från ev. stekningsrisk.

/BB

Redigerat av boombaaz, 09 december 2004 - 08:51.


#59

Postad 09 december 2004 - 09:55

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Tänk på att den koaxiala digitala utgången på en del ljudkort INTE är till för recievrar utan för högtalarpaket

Ofan. det kan ju förklara en del.

#60

Postad 09 december 2004 - 10:05

Unregistered53be3c40
  • Unregistered53be3c40
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Eller köp ett billigt ljudkort från Clas Ohlson  Art. nr. 32-4018, just nu 249:- (399.- ordinarie)

Den har optisk ut och fungerar klockrent med 5.1-ljud från datorn till reciever.


Tänk på att den koaxiala digitala utgången på en del ljudkort INTE är till för recievrar utan för högtalarpaket som är speciellt anpassade för detta då de har en högre utnivå på spänningen. Kör optiskt så är du garanterat fri från ev. stekningsrisk.

/BB

Att Clas Ohlson ljudkortet fungerar klockrent med 5.1-ljud är kanske att ta i lite. Jag köpte kortet förra veckan och det krävdes massa meckande och byte av programvara för att få en 5.1 signal ut genom SPDIF.

Nu när jag fått igång det fungerar det iof klockrent. Förutom att jag inte vet hur jag ska få mina mediaspelare att mata ut en icke decodad AC3 ström från divx filmer genom SPDIF.

Det ganska krångligt heltenkelt. En kompis köpte likadant kort, exakt samma problem.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är ett bra kort när man får det att mata ut rena signaler. Men det kan krävas lite konfigurerande.

/F

#61

Postad 12 december 2004 - 23:12

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
ett ljudkort är inte intressant...

hur får man reda på om ens digitala utgång är till revcievers eller till högtalar paket...är det SPIF är det väl till recievers eller?

#62

Postad 12 december 2004 - 23:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har lyckats bränna en ingång TVÅ gånger när jag kopplade in datorn "elektriskt" till recievern...

Risken finns absolut även om den inte är hysteriskt stor. Fråga dej själv om du hellre pröjsar mellan 500:- och 1000:- för att reparera förstärkaren OM den går i sönder eller du hellre pröjsar 179:- för att garanterat inte sabba förstärkaren...

Om du är lite smart så lägger du dosan som länkades till bakom recievern och så köper någon billig elektrisk koaxial-kabel som du kopplar ifrån datorn till dosan för att till sist koppla in dosan med en vanlig toslink till din reciever!

Man behöver ju inte krångla till det med 10 meter optiskt kablage och eventuellt repeaters o.s.v. när det går utmärkt att använda vanligt elektriskt koaxialt kablage fram till dosan och sen därifrån bara plugga in en vanlig toslink (t.ex. den som följer med dvd-spelaren).

Vitsen med dosan är ju att se till så att inte datorn och förstärkaren har någon elektrisk kontakt...

#63

Postad 28 december 2004 - 00:40

pps
  • pps
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

Den här frågan har antagligen kommit upp några gånger förut, men jag hoppas någon kan svara på den igen och reda ut några saker för mig.

Mitt ljudkort, Soundblaster Audigy har dess värre ingen optisk utgång utan endast en digital utgång, så det enkla alternativet med optisk sladd funkar inte.

Problemet är att jag inte vet vilka sladdar jag behöver... Eftersom utgången är 3.5mm så kan jag inte köra med en vanlig RCA kabel( http://www.clasohlso...7-06_100708.jpg )
, utan jag måste först konvertera utaget.

Till det finns det två olika konverterare;
"Adapter 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo" och "Adapter 3,5 mm mono till 6,3 mm mono".

Vilken ska jag använda, vad blir skillnaden?
Om jag ska ha en mono adapter, kan jag använda RCA sladden ändå, eller behöver jag någon annan sladd?

Till sist, jag har hört att det finns en chans att bränna utagen på förstärkaren om man kopplar fel från datorn, stämmer det? Finns den chansen även med den här kopplingen, eller gäller det enbart om jag använder en "Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter" ?

Länkar till kablarna jag skrivit om;
Gå till http://www.clasohlson.com ,använd sök-fältet och ange respektive artikelnummer.

RCA kabel: 32-6697

Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter: 32-6482

Adapter 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo: 32-7089

Adapter 3,5 mm mono till 6,3 mm mono: 32-7090

Edit;
Jag vill koppla för 5.1 surround om det inte är underförstått...

Redigerat av pps, 28 december 2004 - 00:55.


#64

Postad 28 december 2004 - 00:50

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Ta en vanlig 3,5mm phonoplugg till stereo RCA kabel...finns på alla Siba, Elgiganten osv. Koppla sen enbart in den svarta eller vita RCA kontakten, lämna den röda kontakten.

Risken med att köra coaxial är att om spänningskillnad uppstår mellan receivern och datorn (tex sitter på olika faser eller nått) så kan man bränna ingången på receivern. Jag kör dock coaxial precis så som jag nämde mellan min dator (SoundBlaster Live! kort) och NAD surroundförsteget, funkar utmärkt. Men man får ju inte 5.1 i spel (kräver tre sådana kablar jag nämde och analog koppling), utan man får enbart digital överföring, så man kan köra på DAC:arna i receivern/försteget istället för ljudkortets, samt att man kan skicka ut hela DD eller DTS spår.

#65

Postad 28 december 2004 - 01:03

pps
  • pps
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar :D

Okej, tror du pratar om en Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter: 32-6482 ?
( http://www.clasohlso...6-30_111413.jpg )


Borde det inte gå att få 5.1 ljud i spel genom min reciever när jag har ljud i mitt 5.1ljudsystem som jag fick med datorn? iofs så använder det 2utag till utöver digital utaget...

Är det nån skillnad på din koppling mot den jag förklara nedanför i ljudkvalite, alltså;

först en 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo adapter och sen koppla i min RCA kabel i den och i min reciever.

#66

Postad 28 december 2004 - 02:35

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Japp, en sådan kabel jag menar.

Och anledningen att du får surround i spel nu är just pga att du även har de två andra sladdarna. Som sagt behöver du tre sådana som du länkade till ovan för att få surround även i spel.

Den kopplingen du nämner på slutet är inget jag testat, så jag vet inte hur det funkar...men jag tror det finns en risk att den inte funkar alls...vet inte det garanterat dock.

Edit: Hoppsan...jag som var lite trött tidigare. Tråden flyttas till kabelforumet då den berör just kablar. :D

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 28 december 2004 - 04:38.


#67

Postad 23 januari 2005 - 20:44

pps
  • pps
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej igen

Okej kopplat grejjerna nu.. men får inget ljud ur förstärkaren?

har kopplat så som beskrivninge:
Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA i den oranga digital out på mitt audigy ljudkort.

Sedan, en RCA sladd från vita utgången på Anslutningskabeln till Coaxial in på recievern

funkar inte, det som händer när ja väljer coaxial på recievern är att den går tillbaka till analogt läge, precis som att den inte får nån signal in därifrån.

Någon som har en idé? Kan man felsöka?

mvh Thomas

#68

Postad 23 januari 2005 - 21:19

pps
  • pps
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Skumt.. Låter nu, tröck i "digital out only" på inställningarna i audigy

problemet är nu att ja bara får 2kanalers ljud på stereon, låter skitkasst, rösterna försvinner.

Om jag prövat test tone I WinDVDs ljud inställningar när jag valt 6.1 ljud så hörs ljudet bara i 3högtalare.. Why?

Nån som har nå förslag? tnx.

Edit; ---------

Ignorera allt, fick det att funka.

Redigerat av pps, 24 januari 2005 - 11:04.


#69

Postad 12 juni 2005 - 09:22

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej,
Jag undrar bara vad man använder för kabel mellan dator och förstärkare? Måste man ha nåt speciellt ljudkort då? jag har et soundblaster live typ som följer med i dells machiner, och sen har jag hört att det inte är bra att köra coaxialt... men om jag nu kopplar datorn till förstärkaren kan jag köra mp3er genom datorn då ut i högtalarana?
Mvh Viktor

#70

Postad 12 juni 2005 - 10:07

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Ja det gå bra att spela mp3or genom förstärkaren.

Jag har kopplat som så att från datorn så sitter det en 3,5mm kontakt som splittar sig till en kabel med dubbla rca-kontakter, dessa sedan in i förstärkaren vid valfri ingång.

Hur enkelt som helst!?

#71

Postad 12 juni 2005 - 10:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
det bästa är väl att köra genom spdif om det finns på ljudkortet .

#72

Postad 13 juni 2005 - 00:18

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
ok satt óm man vill ha 5.1 genom datorn på det ljudkortet så kopplar man in 3 st 3.5 kontakter eller? jag hänger inte riktigt med...

#73

Postad 13 juni 2005 - 00:26

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0
Ja det går att koppla flera analoga kablar för att kunna lira i 5.1, dock är det enklare om datorn har en optisk utgång. Vad har du för utgångar?

#74

Postad 13 juni 2005 - 10:00

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
jag tror inte att jag har nån optisk utgång , bara 5 färgade utgångar och en står det digital på...

#75

Postad 01 juli 2005 - 21:53

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Jag vill ha en kabel som man kan Överföring av ljud och mellan ljudkort och förstärkare??



Finns det nån bra?

#76

Postad 01 juli 2005 - 22:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vad har du för ljudkort och vad har det för utgångar, vad har förstärkaren för ingångar?

#77

Postad 01 juli 2005 - 23:26

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Har en massa videoingångar och på modekortet vet jag inte?


Sån här e det jag ska ha :

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109360


men finns det nån billigare variant??

Redigerat av danne_linkinpark, 01 juli 2005 - 23:29.


#78

Postad 02 juli 2005 - 03:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kolla Clas ohlson, kjell o co, dom har sånt där.

#79

Postad 02 juli 2005 - 11:17

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Hittar inga men nån mer??

#80

Postad 02 juli 2005 - 14:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hittar inga men nån mer??

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell o co - > Audio/TV/Video - kablage - adapterkablage

#81

Postad 02 juli 2005 - 18:34

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Adress tack!!

#82

Postad 28 juli 2005 - 19:05

Falke415
  • Falke415
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Ta en vanlig 3,5mm phonoplugg till stereo RCA kabel...finns på alla Siba, Elgiganten osv. Koppla sen enbart in den svarta eller vita RCA kontakten, lämna den röda kontakten.

Risken med att köra coaxial är att om spänningskillnad uppstår mellan receivern och datorn (tex sitter på olika faser eller nått) så kan man bränna ingången på receivern. Jag kör dock coaxial precis så som jag nämde mellan min dator (SoundBlaster Live! kort) och NAD surroundförsteget, funkar utmärkt. Men man får ju inte 5.1 i spel (kräver tre sådana kablar jag nämde och analog koppling), utan man får enbart digital överföring, så man kan köra på DAC:arna i receivern/försteget istället för ljudkortets, samt att man kan skicka ut hela DD eller DTS spår.

<{POST_SNAPBACK}>



Nerevarine, varför ska man bara koppla in en av RCA kontakterna och inte den röda? Kabeln i fråga

Har kört båda från min dator till en cd-förstärkare. Står inte röd/vit för höger/vänster??? (finns risk att jag gör bort mig grymme mycket ;) ...)

#83

Postad 18 augusti 2005 - 21:14

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
ja förstår inte heller varför man bara ska koppla den ena ingången ??? hade datorn kopplat till förstärkare förut o kopplade då in bägge kablarna !


???

om man kopplar med optisk från ljudkort till receiver får man 5.1 ljud då i spel ?


om man bara kopplar en stereo propp från ljudkortet och 2 rca in i receivern kan man spela i 5.1 ljud då ? fast bara om man lägger på dolby prologic 2 eller



har själv en yamaha 1500 med aux ingång och kan där välja mellan 2 analoga ingångar ( röd o vit ) och dessutom en optisk ingång måste vara bättre med optisk koppling då om yamaha tänkt på de och inte satt en coaxial där som kanske bränner receivern ?

#84

Postad 26 augusti 2005 - 14:00

tennen
  • tennen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej. Jag har också samma fundering angående optisk och 5.1 ljud.

Får det nämligen bara att funka i stereo... Ska man kunna skicka 5.1 genom endast en optisk kabel?

Tack

#85

Postad 14 september 2005 - 21:17

Unregistered772f98cd
  • Unregistered772f98cd
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har kopplat in datorn i förstärkaren.
Men det är ganska långt emellan så jag har fått ta två olika kablar för att det ska räcka.

När jag ska lyssna så kommer ett burkljud, eller störljud.
Och sen sänks ljudet dessutom.
Jag tror det har med kabeln att göra men vet inte om den är trasig eller om det bara är en dålig kabel som bör bytas.

Det räcker att jag tar och lägger hanen mot honan - utan att trycka in den, så kommer ljudet.

hur kan jag komma runt detta?
byta till bättre kvalite på kabeln?
eller är det något annat som är fel?
var hittar jag bra kvalite på kablar isf?

Jag har provat att ta mp3-spelaren istället för datorkabeln och då låter inget störljud.

#86

Postad 19 september 2005 - 22:23

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hey jag undrar vad för kabel ska man ha och hur ska man koppla för att få ljud i sina högtalare via sin bärbara dator?

Har denna receiver: http://www.netonnet....SectionRow1Left

Obs har en bärbar comp:

http://h18000.www1.h...a/11786_na.HTML

:D


// Inlägget flyttades hit från en annan tråd // alpha

Redigerat av alpha, 21 september 2005 - 13:29.


#87

Postad 19 september 2005 - 22:29

Gargo
  • Gargo
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Du kan ju koppla via Punkt 9 på ritningen.

Utaget är nog av typen Hörlureutag(3,5mm stereo) och skall in i stereons Tex, AUX intag (RCA stereo).

Denna kabeln skall du ha http://www.kjell.com...1350000,1710000

Hoppas det hjälpte.

Mvh Gargo

Redigerat av Gargo, 19 september 2005 - 22:49.


#88

Postad 19 september 2005 - 22:39

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Cargo var snäll och korrigerade mig :D

#89

Postad 20 september 2005 - 07:16

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Om du vil ha riktigt bra ljudgenomföring så skall du allt satsa på en lite bättre kabel än den från Kjell&Co för 49:- :D


MVH

#90

Postad 20 september 2005 - 10:46

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tack Gargo! :D

Redigerat av Elakt, 20 september 2005 - 14:05.


#91

Postad 20 september 2005 - 18:41

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag sitter med ett SB Audigy 2 zs, som jag vill koppla ihop digitalt med surroundsystemet Z-5500 från Logitec. Jag behöver använda ljudkortets digitala minitele (3,5mm)-utgång för att sedan ha en koaxialkabel som ansluter till ljudsystemet med en mono RCA hane. Detta finns tex hos mycom:

http://www.mycom.se/...5ohm_25850.html

dock har jag aldrig sett en sådan kabel över 1 meter! Jag är i behov av cirka 3m. Så om någon har ett tips på inköpsställe för "S/PDIF(RCA) ha till minitele ha 75ohm coaxial 3-5m" är jag överlycklig.

Mitt alternativ 1 är att (enligt flera forum) använda en kort S/PDIF minitele till RCA-ho-adapter först, och sedan förlänga med en S/PDIF RCA-RCA ha-ha som tex 32-4014 hos classe ohlson. Då är mitt problem - VAR hittar man en sådan adapter?

Mitt alternativ 2 är väl att välja den korta första kabeln och förlänga den med en RCA-RCA ho-ha. Men VAR hittar man en sådan? =)

Mycket tacksam för hjälp med detta!

/Pasi

#92

Postad 27 september 2005 - 19:09

Unregisteredd4498683
  • Unregisteredd4498683
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
personligen tycker jag alla dessa begrepp ni nämner känns röriga då man är lite nybörjade på området. jag ställer min fråga och har den redan besvarats så kommer jag nog behöva lite mer info utöver det =)

Det är nämligen så att jag ska köpa ett nytt ljudkort :

http://www.komplett....=312207&cks=PRL
alternativt
http://www.komplett....=312204&cks=PRL

vilken kabel ska jag använda för att koppla ljudkortet till min receiver (Yamaha RDS1400) för att få 5.1? Jag börjar tröttna på att köra analogt från det inbyggda ljudkortet till mitt 25000kr system :)

Receivern:
http://www.yamaha.co...s/rxv1400_1.gif


Vore trevligt med URL till vilken kabel jag behöver :rolleyes: t.e.x från hemmabiobutiken ;)

Tackar

Redigerat av Unregisteredd4498683, 27 september 2005 - 19:10.


#93

Postad 02 oktober 2005 - 11:18

Marty23
  • Marty23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vore väldigt tacksam för hjälp i denna djungel av kabellösningar. Har en ganska gammal (snart 3 år) dator med följande ljudkort

http://www.digit-lif...traturtlebeach/

Hur kopplar jag bäst ljudet från detta in i min Denon förstärkare?

http://www.hifiklubb...SD.htm?id=5884#

Det vore ju ytterst trevligt att kunna få 5.1 ljud för film och spel :P Som ni nu förstår så har jag inte lyckats klura ut om mitt ljudkort tar coxial eller optisk eller ingetdera, har sökt överallt men informationen finns inte på den låga nivå som jag behöver! :D Ytterst tacksam för alla svar.

#94

Postad 02 oktober 2005 - 13:16

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Vore väldigt tacksam för hjälp i denna djungel av kabellösningar.  Har en ganska gammal (snart 3 år) dator med följande ljudkort

http://www.digit-lif...traturtlebeach/

Hur kopplar jag bäst ljudet från detta in i min Denon förstärkare? 

http://www.hifiklubb...SD.htm?id=5884#

Det vore ju ytterst trevligt att kunna få 5.1 ljud för film och spel  :P  Som ni nu förstår så har jag inte lyckats klura ut om mitt ljudkort tar coxial eller optisk eller ingetdera, har sökt överallt men informationen finns inte på den låga nivå som jag behöver!  :D  Ytterst tacksam för alla svar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag gjorde en liten sök på google av denna typ "santa cruz VersaJack digital" och fick upp bra tips via forum. VersaJack är den inkoppling du har.

#95

Postad 02 oktober 2005 - 14:30

Marty23
  • Marty23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar! Tror jag börjar greppa nu... Det är alltså så som sagts i början av denna tråd att man skall koppla in bara den ena av dom två RCA ingångarna... Jag kan bara inte fatta hur man kan få 5.1 ljud av att ta in bara den ena sidan av L/R :P Men så verkar det ju vara...

Har en till fråga. Får hem min LG 42PX5R i morgon (gissa om man kommer att gå på nålar hela dagen på jobbet!!) Eftersom den stöder HDMI, har jag förstått det rätt att jag kan koppla en DVI/HDMI kabel mellan dator-tv och därmed få överlägsen bild? DVI är väl det vanliga output för bild i en dator och vad jag nu använder till min monitor?

Tack på förhand för hjälpen!

#96

Postad 04 oktober 2005 - 16:07

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Slog ihop en äldre tråd som handlade om samma sak med den här tråden ;)

#97

Postad 16 oktober 2005 - 11:00

Falke415
  • Falke415
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kör för tillfället analogt mellan datorn och min förstärkaren, Denon 1705. Min fråga är om jag kan få ut 5.1 ljud på detta sättet? Äger idag bara två govare, men center och surround är på väg.

Så är det möjligt att sprida det analoga ljudet till alla högtalare, eller måste jag införskaffa ett externt ljudkort som är 5.1 kompatibelt? Tex:

Sound Blaster för 595:-

budget för 437:-

/Sara
Ps! Har för tillfället RealTek AC'97 Audio

#98

Postad 16 oktober 2005 - 21:35

Snouser
  • Snouser
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag tänkte jag skulle köpa ett mediacenter men den har en digital optiskutgång. FInns de nått sätt man kan konvertera från optisk sladd till den typ av sladd som går från förstärkaren, vilket i detta fall är 3 st 3.5mm pluggar grön, svart och orange är dom.

Jag vill altså kunna koppla mitt 5.1 ljud direkt till mediastationen som utan dator. Ljudet är nu kopplat till mitt ljudkort i datorn.

Någon som har nån aning om vad jag snackar om?
Det skulle vara nån atapter eller liknande som skulle sitta fin :)

#99

Postad 17 oktober 2005 - 16:59

Snouser
  • Snouser
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Ingen som vet vilken sladd jag menar?

#100

Postad 17 oktober 2005 - 21:39

MasterBlaster
  • MasterBlaster
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej Sara.
Mitt tips är att skaffa ett ljudkort som har en S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) utgång dvs digital-coaxial-utgång.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.