Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
Toshiba HD-A1 (DVD-spelare) 1 8,75 (11) Inga priser
Toshiba HD-E1 (DVD-spelare) 1 8,77 (80) Inga priser
Toshiba HD-XE1 (DVD-spelare) 5 8,92 (23) Inga priser
HP HD100e (Optiska enheter för datorer) 1 (0) Inga priser
Toshiba HD-XA1 (DVD-spelare) 1 8,83 (5) Inga priser
Microsoft Xbox 360 HD DVD Player (Optiska enheter för datorer) 1 8,57 (102) 685:-
Toshiba HD-A2 (DVD-spelare) 1 8,2 (4) Inga priser
Toshiba HD-XA2 (DVD-spelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Microsoft Xbox 360 med HDDVD (Spelkonsoler) 0 8,33 (5) Inga priser
Toshiba SD-H802A (Optiska enheter för datorer) 0 7,17 (5) 935:-
Toshiba HD-EP10 (DVD-spelare) 1 7,86 (6) Inga priser
Toshiba SD-L802B (Optiska enheter för datorer) 0 (0) Inga priser
Onkyo DV-HD805 (DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
Toshiba HD-A35 (DVD-spelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Toshiba HD-EP35 (DVD-spelare) 1 8,81 (25) Inga priser
Toshiba HD-EP30 (DVD-spelare) 1 8,64 (13) Inga priser
Toshiba HD-A30 (DVD-spelare) 2 7 (2) Inga priser
Toshiba SD-L912A (Optiska enheter för datorer) 1 (0) Inga priser
Asus HR-0205T (Optiska enheter för datorer) 0 (0) Inga priser
60 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 5 år sedan
Toshiba HD-EP30, HD-EP35 HD DVD (1570 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 10 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 * (1789 inlägg) 10 år sedan
Hur många HD DVD-spelare har vi tillsammans? (100 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Toshiba HD-A1 / HD-XA1 * (791 inlägg) 10 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 13 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 14 år sedan
Visa bilder på era HD DVD Media (7 inlägg) 14 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 15 år sedan
Extern HD DVD spelare till 360 (2052 inlägg) 15 år sedan
Toshiba HD-A2 / HD-A20 / HD-XA2 (102 inlägg) 15 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 15 år sedan
X-box HD-DVD 499 :- (66 inlägg) 15 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 15 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 15 år sedan
*Officiell Tråd - Toshiba HD-A2* (5 inlägg) 15 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 15 år sedan
Hd-dvd 1990:- (564 inlägg) 15 år sedan
Toshiba HD-A3 / HD-A30 / HD-A35 (78 inlägg) 15 år sedan
Regionskodning på HD-E1? (6 inlägg) 15 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 15 år sedan
Uppspelningsproblem EP30/35. (24 inlägg) 15 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 16 år sedan
Toshiba SD-H802A HD-DVD Läsare (48 inlägg) 16 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 16 år sedan
360 HD DVD Player + 5 filmer (147 inlägg) 16 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 16 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 16 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 16 år sedan
Fynd på mellandagsrean! (24 inlägg) 16 år sedan
Onkyo DV-HD805 (102 inlägg) 16 år sedan
Toshiba HD-E1 vs Xbox 360 HD-DVD (13 inlägg) 16 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 16 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 16 år sedan
Amerikanska Wal-Mart rear Toshiba HD-A2 DVD-spelare mm. (50 inlägg) 16 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 16 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 16 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 16 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 16 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 16 år sedan
Helgtips: Upplev en optimerad biovisning i hemmiljö! (26 inlägg) 16 år sedan
hddvd 990kr! (40 inlägg) 16 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 17 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 17 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 17 år sedan
Bästa kombinationen? (9 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 17 februari 2008 - 12:28

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 17 februari 2008 - 13:11

Breiz
  • Breiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag vet inte om man ska vara glad för att det KANSKE är över.
Var ju ganska säker på att det regions fria alt som skulle vinna!
Hade ju hjälp till att stävja pirat kopieringen.
Sen har man ju lagt ut pengar på HD-DVD så man e partisk.

#3

Postad 17 februari 2008 - 13:13

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?

#4

Postad 17 februari 2008 - 13:17

fatbruno
  • fatbruno
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?


Hörde något om att flera amerikanska affärskedjor valt att premiera Blueray, detta skulle varit en av annledningarna.

#5

Postad 17 februari 2008 - 13:26

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Hörde något om att flera amerikanska affärskedjor valt att premiera Blueray, detta skulle varit en av annledningarna.

Okej, ja det låter ju troligt. Det har ju varit lite så även här i Sverige har jag en känsla av.

Redigerat av Unregistered4469bfd5, 19 februari 2008 - 14:21.


#6

Postad 17 februari 2008 - 14:10

Unregistered69476454
  • Unregistered69476454
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Jag har verkligen världens största otur ^^ efter ett års väntan så köpte jag mig en hd-dvd igår+filmer

yaaay :)

#7

Postad 17 februari 2008 - 14:41

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?

- Större stöd bland filmbolagen
- Mycket större stöd bland tillverkarna
- Och sedan dec 2006, större stöd bland konsumenterna

Att Blu-ray dessutom har större lagringskapacitet, större bandbredd (klarar bra bild, bra ljud och PIP samtidigt) och är mer lämpad för PC-brännare gör inte saken sämre, även om det kanske inte har varit det viktigaste.

Hade det inte varit för Toshibas prisdumpning så hade HD DVD försvunnit redan för ett år sedan.

Redigerat av random111, 17 februari 2008 - 14:44.


#8

Postad 17 februari 2008 - 15:25

Unregistered8a76d1ea
  • Unregistered8a76d1ea
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tror även att PS3 har en stor förtjänst till att Bluray formatet tog fart. Alla PS3 ägre köper BD, spel och film. Och hur många har en PS3'a nu. Blir en massa skivor i slut ändan.

#9

Postad 17 februari 2008 - 15:56

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Får väl vänja mig med att inte köpa filmerna från USA när de kommer ut och återgå till att vänta på att någon får arslet ur vagnen och släpper dem här med vår regionskod precis som med SD DVD. Synd att det minst slutanvändarvänliga laget vann. Själv gav jag upp för en vecka sedan och köpte en SONY, så nu har jag både HD & BR.

#10

Postad 17 februari 2008 - 16:05

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jaha, trevligt Toshiba. :)
sitter själv med en Toshiba PC hddvd + 8 HDDVD filmer, tur man inte köpt på sig flera HDDVD filmer.
Ska nog skaffa mig en LG B-ray brännare med HD DVD läsare ( har bara 1 plats i HTPC'n)

#11

Postad 17 februari 2008 - 16:06

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Varför skulle man sluta köpa filmer från USA....? Jag har en reg B spelare och köper 80% av alla mina filmer därifrån... bara för att inte ALLA filmer är regionsfria betyder ju inte det att det inte finns många som är det...!! Ex. Axelmusic och HDMS har ju på sina sidor "BluRay that plays in Europe" eller "regionfree BluRays" så det är ju bara att köpa dom som finns att tillgå...!

#12

Postad 17 februari 2008 - 16:55

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Skönt att det äntligen tycks vara över detta meningslösa formatkrig, Fast hade nog hellre sett en annan utgång om sanningen ska fram. Hoppas bara nu att allt krut läggs på att få över alla "vanliga människor" till att börja köra HD(kommer nog bli en tuff nöt att knäcka).

Tror nog att den största utmaningen fortfarande är att vinna över allmänheten till att inse att HD är framtiden, Inte att som det var fram tills nu att försöka "värva" dom redan övertygade.


MVH.
Mats

#13

Postad 17 februari 2008 - 17:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Varför skulle man sluta köpa filmer från USA....? Jag har en reg B spelare och köper 80% av alla mina filmer därifrån... bara för att inte ALLA filmer är regionsfria betyder ju inte det att det inte finns många som är det...!! Ex. Axelmusic och HDMS har ju på sina sidor "BluRay that plays in Europe" eller "regionfree BluRays" så det är ju bara att köpa dom som finns att tillgå...!

Word.

Läst en del märkliga kommentarer på senare tid...verkar som om många VET att Warner, Paramount/Dreamworks och Universal (låt oss anta att "alla" går över) kommer regionskoda järnet så fort de blir Blu-ray exklusiva. Verkar som om folk sitter inne på info en annan inte har...eller nått. :) Med det inte sagt att det absolut inte kommer hända men exakt veta hur det kommer bli är det säkerligen ingen här som gör.

Ang oron ang priser och att de skulle gå upp så lär det knappast hända. Tror nog att BD-bolagen (dvs snart nog iprincip alla bolag inom konsumentelektronik och film branschen) vill fortsätta att sälja och öka BD-formatets spridning. BD är fjuttigt än så länge, givetvis är målet mer ambitiöst än att ta död på HDDVD. Nästa steg är förstås att vara ett gångbart alternativ till DVD och film via nätet (i dess lagliga eller dess olagliga form...). För att nå dit måste förstås prislappar och tillgänglighet gå åt RÄTT håll, inte FEL, och det förstår nog även ovanståendes bolags ekonomer/strateger med...ser ingen anledning att tro nått annat.

Sure, möjligt att "få med X antal filmer varav hälften är crap" deals blir ovanligare men det är ett förhållandevis fjuttigt när alla inblandade vet att det finns bara EN häst att satsa på.

Noobman>>

Tror nog att den största utmaningen fortfarande är att vinna över allmänheten till att inse att HD är framtiden

Precis! Och det första och mest nödvändiga steget för att klara den utmaningen har förhoppningsvis tagits denna helg.

(med det sagt så tror jag inte hela allmänheten behövs för att HD på skiva ska vara hållbart, däremot en större andel än idag)

#14

Postad 17 februari 2008 - 17:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Vi som har "större barn" dvs nästa generation .. kan redan nu utvisa framtiden, genom vad våra barn
vet och uppfattar av dagens/framtidens teknik.

De vet vad HD är och kommer i allt större form eftefråga det .. det kommer inte minst genom spelkonsolerna
som idag erbjuder HD utan också genom all reklam om HD som spottas ut via spel o hemsidor.

Dock har vi en fiende till HD i allt skit som går att ladda ner ilegalt eller ej. Många tonåringar nöjer sig
med att sitta o se en biofilm i Xvid på sin dator 19" och tycker det är det rätta. Men samtidigt vill de gärna
se samma film på en stor plasma eller bioduk. När de väl sett HD ( tro mig ) så är de fast ..
Men vi kommer aldrig ifrån att de kommer att konsumera en hel del komprimerad skit mellan varven.

Jag tror dock att de rippade bluray filmer som figurerar på nätet idag, ger mer draghjälp än de stjälper.
Det skapar ett sug och precis som med allt annat, vill man äga originalet av de bra filmerna. Dock tror
jag att de så kallade B-filmerna får nöja sig med att säljas i lägre upplaga om de inte kostar mycket
mindre än A-filmerna. För de kommer att laddas ner för att sedan slängas i "papperskorgen"
Det sätter kanske press på bolagen att producera bättre film än vad som gjorts sista 10 åren.
Massproduktion ger mindre klirr i kassan än färre men bättre filmer..

Det är vad jag tror ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 februari 2008 - 17:17.


#15

Postad 17 februari 2008 - 17:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Jag har verkligen världens största otur ^^ efter ett års väntan så köpte jag mig en hd-dvd igår+filmer

yaaay :)


Aj då ;)
Har du öppnat nån av filmerna än?
Annars så kan du ju lämna tillbaka spelaren iallafall.

#16

Postad 17 februari 2008 - 17:23

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Vi som har "större barn" dvs nästa generation .. kan redan nu utvisa framtiden, genom vad våra barn
vet och uppfattar av dagens/framtidens teknik.


Maveric


Detta stämmer men kapitalet för att driva utvecklingen framåt ligger i denna generation och i viss mån den förra, Så jag tror fortfarande att dom behöver "övertyga" tex. min far som köpte en DVD spelare förra året att han behöver uppgradera.


MVH.
Mats

#17

Postad 17 februari 2008 - 18:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Jag har verkligen världens största otur ^^ efter ett års väntan så köpte jag mig en hd-dvd igår+filmer

yaaay :)


Du kan ju returnera grejorna och köpa en BD spelare istället.

#18

Postad 17 februari 2008 - 20:01

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Äntligen! Jag köpte dock en HD-DVD när Elgiganten och PCCity sålde deras modeller så jäkla billigt. Men någon dag senare sa Warner hej då och jag lämnade in min på öppet köp, tråkigt nog.

Efter sommaren köper jag mig nog en spelare, antagligen en PS3, så jag får Bluray.

En nackdel som JAG TROR kommer efter uttalandet är att priserna står still. Men jag har även en annan filosofi om att , som någon sagt tidigare i denna tråd, att tillverkarna vill börja satsa hårdare nu när de vet vilket format som gäller och således kommer priserna sjunka....

#19

Postad 17 februari 2008 - 21:24

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Nu beror det väl lite på vad man spenderat på en HD-DVD, om jag tar mig själv som ett exempel så köpte jag i veckan Toshiba HD-EP10 på komplett.se för 1790:-, jag kan inte säga att jag grämer mig speciellt mycket över detta.

Jag hade helt enkelt endast dessa pengar att spendera och det i dags läget inte finns någon motsvarande BD-spelare så finns det ingen anledning till ånger, jag har ju fått en bra DVD med uppskalning att den sen spelar HD-DVD är ju inte något negativt, finns ju ganska mycket tiltlar ändå.

Tror ju inte formatet lägger sig ner och dör på stubben finns ju endel i omlopp, sen verkar det ju finnas folk som redan säljer iväg dessa filmer för spottstyvrar i ren iver och då kan man passa på att göra klipp.

Jag är själv helt neutral och har alltid varit, men det finns ju ingen anledning och ha ångest om man inte har lagt ner en förmögenhet på utrusningen eller hur?

#20

Postad 17 februari 2008 - 21:33

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?

- Större stöd bland filmbolagen
- Mycket större stöd bland tillverkarna
- Och sedan dec 2006, större stöd bland konsumenterna

Att Blu-ray dessutom har större lagringskapacitet, större bandbredd (klarar bra bild, bra ljud och PIP samtidigt) och är mer lämpad för PC-brännare gör inte saken sämre, även om det kanske inte har varit det viktigaste.

Hade det inte varit för Toshibas prisdumpning så hade HD DVD försvunnit redan för ett år sedan.



Du menar en sån här typ av film/utgåva eller??! ;)

http://hddvd.highdef.../matrix_ct.html :)

#21

Postad 17 februari 2008 - 22:11

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Sedan när blev regionskodade filmer ett problem? Det tog inte lång tid innan man kunde chippa sin dvd för att göra den regionsfri och i princip alla dvd-spelare som säljs idag är väl regionsfria. Samma väg lär Bluray-spelarna vandra skulle jag tro.Idag verkar det som att man måste switcha imellan fw för reg A när man skall kolla på det och byta till fw för reg B när man vill se en sådan film. Edit: Det är redan löst! se: http://www.stegen.com/index.php

#22

Postad 17 februari 2008 - 22:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Jepp, det har varit ett jäkla tjat och gnäll om regionsskyddet.

De få filmer som ÄR region låsta typ FOX släpps ju här inte så långt efteråt.
Flera av FOX katalog titlar har ju släppts här flera månader tidigare.

De nya filmerna tar kanske en månad eller två.
Den tiden kan jag vänta.

Det var annorlunda för 10 år sen när det VERKLIGEN tog sin tid innan filmerna släpptes i sverige.

Inget mer gnäll om Blu-Ray nu :)

#23

Postad 17 februari 2008 - 22:35

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0

Sedan när blev regionskodade filmer ett problem? Det tog inte lång tid innan man kunde chippa sin dvd för att göra den regionsfri och i princip alla dvd-spelare som säljs idag är väl regionsfria. Samma väg lär Bluray-spelarna vandra skulle jag tro.Idag verkar det som att man måste switcha imellan fw för reg A när man skall kolla på det och byta till fw för reg B när man vill se en sådan film. Edit: Det är redan löst! se: http://www.stegen.com/index.php


Gäller det DVD-filmer också? Många vill gärna ha sin BD-enhet även som deras DVD-enhet.

Jag sitter själv lite i klistret idag.. har en Amerikansk PS3. Måste nog köpa en europeisk BD som även är min DVD. Verkar ju inte bli någon regionsfrihet på PS3. Men som jag har stäjtat tidigare, man hade en Xbox och en DVD-spelare. Är väl inte hela världen att ha en till BD-spelare i hemmet tillsammans med en PS3. Man får väl tänka på slitfaktorn också, allt spelandet och PS3 som enda dvd/bd-källa gör nog sitt alltså, om man nu ska vara sådan.

Det är bara det att det kostar ju en del med en vettig BD-spelare idag (med det godis jag eftersöker i spelaren) men fördelen blir ju att man kan spela upp vad som helst i hemmet. Amerikanska och europeiska DVDn samt Blu-ray-skivor.

#24

Postad 17 februari 2008 - 22:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Jepp, de spelare som DVDIRECT.net säljer har även multiregion för DVD :)

#25

Postad 17 februari 2008 - 23:47

Fana
  • Fana
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Skönt att det äntligen tycks vara över detta meningslösa formatkrig, Fast hade nog hellre sett en annan utgång om sanningen ska fram. Hoppas bara nu att allt krut läggs på att få över alla "vanliga människor" till att börja köra HD(kommer nog bli en tuff nöt att knäcka).

Tror nog att den största utmaningen fortfarande är att vinna över allmänheten till att inse att HD är framtiden, Inte att som det var fram tills nu att försöka "värva" dom redan övertygade.

MVH.
Mats


Personligen kommer jag inte se BD som realistiskt innan filmernas pris är nere i vad DVD kostar nu. Tycker att redan nya DVD filmer är överprissatta (köper inte filmer föräns de faller under 100kr) och har inte för avsikt att betala dubbelt så mycket för HD filmer när DVD ändå ser helt ok ut uppskalat till 720/1080p etc :)

#26

Postad 18 februari 2008 - 00:11

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jepp, det har varit ett jäkla tjat och gnäll om regionsskyddet.

De få filmer som ÄR region låsta typ FOX släpps ju här inte så långt efteråt.
Flera av FOX katalog titlar har ju släppts här flera månader tidigare.

De nya filmerna tar kanske en månad eller två.
Den tiden kan jag vänta.

Det var annorlunda för 10 år sen när det VERKLIGEN tog sin tid innan filmerna släpptes i sverige.

Inget mer gnäll om Blu-Ray nu :)

Det enda man kan invända emot är väl att priserna på HD filmer i sverige förtillfället inte är direkt fördelaktiga
Förresten är det tabu att säga något dåligt om BLU-ray bara för att det är över?

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 18 februari 2008 - 00:25.


#27

Postad 18 februari 2008 - 06:09

redneck
  • redneck
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
På tal om regionsfritt; det är väl bara att köra med AnyDVD HD? Det verkar iaf vara många som gör det...

#28

Postad 18 februari 2008 - 09:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Säger bara: Äntligen! :blink:

#29

Postad 18 februari 2008 - 11:03

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Yes! Till slut lyckades konglomeratet av elva grannar döda (eller såra rejält) psykopatgrannen som fightades alldeles själv mot de övriga. När någon annan granne (Mr Onkyo) kände sympati för tokgrannen så insåg även han att han var vrickad och lämnade honom raskt.

Hemelektroniksbranschen har många verklighetsförankringar!

Redigerat av Unregistered76636631, 18 februari 2008 - 11:04.


#30

Postad 18 februari 2008 - 12:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Om ni har råd med dyr platt TV och Blu-Ray spelare så ska ni väl inte gnälla på priserna på filmerna sen :blink:

Har folk radan glömt bort hur dyra DVD filmerna var för några år sen? :)

Blu-Ray har bara funnits i ett och ett halvt år. Priserna kommer att gå ner.
Men då måste det ha vuxit så stort att det lönar sig för bolagen att sänka priserna.

När DVD tog fart för ca 6-7 år sen så gick priserna ner på både spelare oh filmerna.

Calm down people, detta är fortfarande bara början :)

Och visst får ni gnälla hur mycket ni vill på Blu-Ray oh hur evil Sony är och de hiskliga priserna.
Börjar bara bli LITE tjatigt. Fast till AVSforums nivå har vi inte kommit än ;)

#31

Postad 18 februari 2008 - 12:18

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som går och väntar på att de svenska butikerna skall börja rea ut sina HD-dvdspelare och filmer? en hd-dvd för 2000 och 30-40 filmer a 100 kr st skulle vara värt det även om formatet tynar ut.

#32

Postad 18 februari 2008 - 12:29

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?


Från E24:
"Men Sonys segerrecept heter framför allt PS3. Alla som köper spelkonsolen Playstation 3 får en inbyggd BD-spelare, vilket innebär att formatet nu enligt it-sajten Register Hardware finns i över tre miljoner hem i Europa. HD-DVD finns till Microsofts spelkonsol Xbox 360, men då som tillval, vilket har gjort att det totala antalet HD-DVD-spelare i Europa nu anges till futtiga 55 000."

#33

Postad 18 februari 2008 - 12:34

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
På kort sikt kanske det inte händer så mycket med priserna, men om det finns en efterfrågan på HD-hårdvara (och naturligtvis mjukvara) så bör det ju vara enklare för fler tillverkar att ge sig in i leken när det bara finns ETT format att satsa på. Det i sin tur borde på lite sikt göra så att priserna sjunker. Ett bekymmer är förståss att man får intrycket av att HD inte verkar vara så stort bland konsumenterna, men det kanske blir enklare att nå fram nu med ett enda format.

Nu kanske Blueray-folket får mer tid att satsa på att verkligen göra bra försäljningssiffror istället för att bara tala om hur mycket bättre dom säljer än HD-DVD. :blink: OK, allvarligt talat skall det bli skönt att slippa den delen av debatten.

Redigerat av gordon, 18 februari 2008 - 12:36.


#34

Postad 18 februari 2008 - 13:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Precis. nu blir det ju som på den gamla goda DVD tiden då tillverkarna skulle slåss om vem som hade bäst spelare till bäst pris osv :blink:

#35

Postad 18 februari 2008 - 13:17

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Att veta regionsfri känns bättre än; kanske inte så kodad att jag inte kan se den, iallafall när muspekaren hovrar över kassa ikonen, sen kan NI bluray fanatiker som inte upplevt global regionsfrihet säga vad ni vill om att med mjuk- eller hårdvaruförändringar åtgärda bluray spelaren till den situation som varit standard hos Toshiba HD DVD.

Redigerat av Jarl, 18 februari 2008 - 13:18.


#36

Postad 18 februari 2008 - 14:11

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
På ett sätt så är det bra att formatkriget är över, nu kan kanske hd filmer och spelare kan börja produceras av fler när man vet vilket format som "gäller". Å andra sidan tycker jag att det är synd att BlueRay gick som segrare. Främst för att priset på filmer och spelare är så pass dyrt idag att väldigt få kommer att vilja öppna plånboken. HD DVD hade nog kunnat slå igenom fortare på grund av sundare prissättning.

#37

Postad 18 februari 2008 - 14:28

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

Att veta regionsfri känns bättre än; kanske inte så kodad att jag inte kan se den, iallafall när muspekaren hovrar över kassa ikonen, sen kan NI bluray fanatiker som inte upplevt global regionsfrihet säga vad ni vill om att med mjuk- eller hårdvaruförändringar åtgärda bluray spelaren till den situation som varit standard hos Toshiba HD DVD.


Du låter aningen bitter....?? :blink: (sen att jag inte förstod de första 1 1/2 raderna där är ju en annan femma)

Finns gott om regionsfria BD filmer... om än inte alla men väldigt många iaf... jag köper minst 80% av alla mina BD filmer från USA och har inget att klaga på...!!! Klart att man vill att det ska bli regionsfrihet men man kan inte få allt... och visst kommer det förr eller senare komma FW som gör spelarna regionsfria det är jag tämligen säker på... Men visst HDDVD är ju det bättre formatet det är därför dom går segrande ur striden...!! :)

Redigerat av Unregistered36883, 18 februari 2008 - 14:29.


#38

Postad 18 februari 2008 - 15:07

Parasound
  • Parasound
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Men visst HDDVD är ju det bättre formatet det är därför dom går segrande ur striden...!! :blink:
[/quote]


Det var ju precis som med VHS, där gick ju också det bättre formatet vinnande ur striden :)
Eller???

#39

Postad 18 februari 2008 - 15:14

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?


Från E24:
"Men Sonys segerrecept heter framför allt PS3. Alla som köper spelkonsolen Playstation 3 får en inbyggd BD-spelare, vilket innebär att formatet nu enligt it-sajten Register Hardware finns i över tre miljoner hem i Europa. HD-DVD finns till Microsofts spelkonsol Xbox 360, men då som tillval, vilket har gjort att det totala antalet HD-DVD-spelare i Europa nu anges till futtiga 55 000."

Now, the HD DVD Promotional Group this week said its favoured format accounted for more than 60 per cent of standalone player sales up to the end of 2007. Doing a rough, back-of-an-envelope calculation, that means those 34,000 BD players are approximately 40 per cent of the total number of hi-def players sold in Europe, which we calculate therefore to be 85,000 units.
Bluray disc sales in europe

Ger en liten hint om hur stor marknaden för optiska HD media verkligen är

#40

Postad 18 februari 2008 - 15:18

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

  • 1 220 inlägg
  • 0

På ett sätt så är det bra att formatkriget är över, nu kan kanske hd filmer och spelare kan börja produceras av fler när man vet vilket format som "gäller". Å andra sidan tycker jag att det är synd att BlueRay gick som segrare. Främst för att priset på filmer och spelare är så pass dyrt idag att väldigt få kommer att vilja öppna plånboken. HD DVD hade nog kunnat slå igenom fortare på grund av sundare prissättning.


Prissättningen berodde ju på trycket från Blu ray, prissättningen var som jag ser det Toshibas starkaste vapen vilket dom tydligen misslyckades med...

#41

Postad 18 februari 2008 - 15:48

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Om Microsoft "slängt in" HD-DVD spelaren i 360 från dag 1 så hade nog kriget fortfarande rasat!!

#42

Postad 18 februari 2008 - 15:57

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Äntligen... *phew*!

Ni som sitter med HDDVD-spelare idag... vårda dem ömt och spara dem. De kommer troligtvis i framtiden att få samma "prylstatus" som en LaserDisc har idag. :blink:

/S

#43

Postad 18 februari 2008 - 15:57

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

Det var ju precis som med VHS, där gick ju också det bättre formatet vinnande ur striden :blink:
Eller???


Kan tyvärr inte uttala mig om striden mellan var det Betamax(?) och VHS....?

#44

Postad 18 februari 2008 - 18:02

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Det var ju precis som med VHS, där gick ju också det bättre formatet vinnande ur striden :blink:
Eller???


DIVX var bättre än DVD, därför vann DVD? :)

#45

Postad 18 februari 2008 - 18:06

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Det var ju precis som med VHS, där gick ju också det bättre formatet vinnande ur striden :blink:
Eller???


DIVX var bättre än DVD, därför vann DVD? :)


Va? det går väl ändå inte att jämföra DVD mot DivX?? Väldig skillnad på de ju!

#46

Postad 18 februari 2008 - 18:25

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
HD DVD är död, leve regionskodningen... :blink:

#47

Postad 18 februari 2008 - 18:32

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Vad göra med HD-DVD spelaren ...
Klippt från Prylportalen:
http://www.prylporta..._MKF438.dbp.asp

"Sedan följde snabbt motgång på motgång. Elektronikjätten Best Buy och filmuthyraren Netflix valde bort HD DVD och i fredags kom alltså Wal-Marts dråpslag. Från och med juni kommer jättekedjan bara sälja blu-ray och enligt Susan Chronister, talesman på Wal-Mart, rekommenderas alla innehavare av HD-DVD spelare att ”skuffa undan dem till sovrummet, barnens rum eller ge dem till den äldre generationen, som bara vill se John Wayne på DVD, för att därmed göra plats för en blu-ray spelare."

:blink:

#48

Postad 18 februari 2008 - 18:35

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Citera(Salakingen @ Feb 18 2008, 12:29 )
Citera
Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?


Från E24:
"Men Sonys segerrecept heter framför allt PS3. Alla som köper spelkonsolen Playstation 3 får en inbyggd BD-spelare, vilket innebär att formatet nu enligt it-sajten Register Hardware finns i över tre miljoner hem i Europa. HD-DVD finns till Microsofts spelkonsol Xbox 360, men då som tillval, vilket har gjort att det totala antalet HD-DVD-spelare i Europa nu anges till futtiga 55 000."


Now, the HD DVD Promotional Group this week said its favoured format accounted for more than 60 per cent of standalone player sales up to the end of 2007. Doing a rough, back-of-an-envelope calculation, that means those 34,000 BD players are approximately 40 per cent of the total number of hi-def players sold in Europe, which we calculate therefore to be 85,000 units.
Bluray disc sales in europe

Ger en liten hint om hur stor marknaden för optiska HD media verkligen är


Jo jo men glöm inte bort de ca 3 miljoner ps3:orna som är sålda i Europa..

#49

Postad 18 februari 2008 - 18:43

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Va? det går väl ändå inte att jämföra DVD mot DivX?? Väldig skillnad på de ju!

Så stor skillnad var det väl inte? DVD-filmerna gick utmärkt att köra i divx-maskinerna men så klart inte tvärtom.

#50

Postad 18 februari 2008 - 19:26

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0

Va? det går väl ändå inte att jämföra DVD mot DivX?? Väldig skillnad på de ju!

Så stor skillnad var det väl inte? DVD-filmerna gick utmärkt att köra i divx-maskinerna men så klart inte tvärtom.


Jag tror att han syftade på stora kvalitetsskillnader. En nedkomprimerad DivX/XviD ser aningen sämre ut än en original -DVD.

En original DVD med HDMI ut från en halvkompetent spelare till en halvkompetent TV = fan så mycket bättre än XviD =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.