Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny sub från BK Electronics - P12-300-SB

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 augusti 2015 - 01:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Var in på BK Electronics hemsida och såg att dom släppt en ny sub, kanske inte är så nyligt då det var ett tag sen jag var in på sidan.

http://www.bkelec.co...P12300SB-DF.htm

Vore intressant och höra om någon har lite erfarenhet av BK subbarna. Känns som att dom prioriterat bort design för att hålla nere priserna, frågan är hur dom presterar?

#2

Postad 13 augusti 2015 - 23:53

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Jo, denna modell är så pass ny att det är ytterst få som hört den prestera IRL. De verkar lite hemlighetsfulla om vilken högtalare som sitter i dem och hur i övrigt den skiljer sig från XXLS 400-modellen förutom en lite svagare förstärkare.



#3

Postad 14 augusti 2015 - 01:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag mailade dom och fick svaret att det är samma element som i Monolith och XXLS400, dock som du säger med lite svagare förstärkare. Den har dessutom autopåslag, som dom gör en rätt stor sak av på hemsidan, vilket ju känns lite lustigt! :D

Förstår egentligen inte varför denna modell släpps när den är så lik XXLS400.

#4

Postad 14 augusti 2015 - 06:37

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Var in på BK Electronics hemsida och såg att dom släppt en ny sub, kanske inte är så nyligt då det var ett tag sen jag var in på sidan.

http://www.bkelec.co...P12300SB-DF.htm

Vore intressant och höra om någon har lite erfarenhet av BK subbarna. Känns som att dom prioriterat bort design för att hålla nere priserna, frågan är hur dom presterar?

 

Har inte ägt en själv har lyssnat på en och sätt finishen i real life mycket hög kvalitet på finnishen måste upp i pris avsevärt för att  hitta likartat sedan har du ju en stor möjlighet till att välja faner eller lack efter vad du är intreserad av.

 

Jo, denna modell är så pass ny att det är ytterst få som hört den prestera IRL. De verkar lite hemlighetsfulla om vilken högtalare som sitter i dem och hur i övrigt den skiljer sig från XXLS 400-modellen förutom en lite svagare förstärkare.

 

inte särskilt hemlighets fulla  elementet finns med på deras hemsida

 

http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/Audio_Drive/AD12-300.html

Jag mailade dom och fick svaret att det är samma element som i Monolith och XXLS400, dock som du säger med lite svagare förstärkare. Den har dessutom autopåslag, som dom gör en rätt stor sak av på hemsidan, vilket ju känns lite lustigt! :D

Förstår egentligen inte varför denna modell släpps när den är så lik XXLS400.

ja monolith använder sig av perless xxls12  presis som xxls4000 bara det att monolithen är portad.

Det som skiljer sig mellan den nya och den äldre är att den passar bättre i mindre lådor (Q-värde), 1 mm större xmax och sedan gör det väll större vinst med att använda sitt egna element.


Redigerat av hampes, 14 augusti 2015 - 06:38.


#5

Postad 14 augusti 2015 - 21:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Vilka menar du när du säger "den nya och den äldre", xxls400 och P12-300?

#6

Postad 15 augusti 2015 - 03:15

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Har inte ägt en själv har lyssnat på en och sätt finishen i real life mycket hög kvalitet på finnishen måste upp i pris avsevärt för att  hitta likartat sedan har du ju en stor möjlighet till att välja faner eller lack efter vad du är intreserad av.

 

 

inte särskilt hemlighets fulla  elementet finns med på deras hemsida

 

http://www.bkelec.co...e/AD12-300.html

ja monolith använder sig av perless xxls12  presis som xxls4000 bara det att monolithen är portad.

Det som skiljer sig mellan den nya och den äldre är att den passar bättre i mindre lådor (Q-värde), 1 mm större xmax och sedan gör det väll större vinst med att använda sitt egna element.

Jag är ledsen men dels så funkade inte länken du lade upp och dels verkar det som om de enligt dig då bytt element i Monolith eftersom det i Standardmodellen var ett med hamrad yta på konen och i +-modellen ett Eminence. Tyckte mig kunna se någonstans att det var elementet med hamrad kon, men har inte lyckats hitta den igen. 

 

De beskriver den som att ha 8 ekrar, och mig veteligt har inget av dessa 8 ekrar... Märkligt att de inte kunde vara tydligare med elementet under spec'sen till att börja med.

 

 

För övrigt hörde jag att P12:an skulle klocka in mellan XLS200:an och XXLS400:an, så den verkar ta XLS300:ans plats som ett diffust mellanalternativ. Kanske man bör se P12:an jämfört med XXLS400:an som Geminin jämfört med XLS200:an.



#7

Postad 18 augusti 2015 - 02:42

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

ok, jag ursäktar mig verkar inte ha varit vid mina sinnens fulla bruk när jag skrev detta.

+ modellen är helt klart eminence lab12. Vanliga monoliths element finns på deras hemsida.

 

tycker också dock att den inte riktigt erbjuder något de inte redan hade i deras sortiment så förstår inte den hära lanseringen riktigt.


Redigerat av hampes, 18 augusti 2015 - 02:43.


#8

Postad 18 augusti 2015 - 18:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Men den har ju autopåslag!! :D

#9

Postad 21 augusti 2015 - 21:50

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Skulle gärna sett att bk släppte en bättre/dyrare sluten sub istället!

Något med ett element som är ännu bättre än LAB12 från monolith+ och anpassat för sluten, lagom liten låda (inte för liten för att behöva kompromissa för mycket dock). Till det ett lagom kraftigt steg så bör den gå att släppa till ett pris strax över monolith+ (typ £600-700 i basfinish).

Denna vore en utmärkt konkurrent till många SVS-subbar!

 

inte särskilt hemlighets fulla  elementet finns med på deras hemsida

 

http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/Audio_Drive/AD12-300.html

ja monolith använder sig av perless xxls12  presis som xxls4000 bara det att monolithen är portad.

Det som skiljer sig mellan den nya och den äldre är att den passar bättre i mindre lådor (Q-värde), 1 mm större xmax och sedan gör det väll större vinst med att använda sitt egna element.

 

Ett tecken för mycket i din länk.  Ska vara:

http://www.bkelec.co...ve/AD12-300.htm

 

Undra hur detta element står sig mot Peerless XXLS 12"?



#10

Postad 01 oktober 2015 - 07:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har snubblat in på detta märke. Finns det någon svensk butik som säljer BK subbar.?

#11

Postad 01 oktober 2015 - 10:14

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Har snubblat in på detta märke. Finns det någon svensk butik som säljer BK subbar.?

 

Nej.  Beställningar görs direkt från deras sida: http://www.bkelec.com/

 

De hade en återförsäljare för några år sen som tog hand om Sverige och Finland, men det innebar att subbarna var ca 30% dyrare här än i grannländerna då vi inte fick köpa direkt från hemsidan då.



#12

Postad 01 oktober 2015 - 13:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det var trist, såg ganska intressanta ut annars..

#13

Postad 04 januari 2016 - 23:22

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tror ni 2st XXLS400 skulle bli bra ihop med ett par revel F206?

 

//Micke



#14

Postad 27 januari 2018 - 09:53

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Någon som har P12-300SB och kan skriva någon rad om den?

Åker man på några extra avgifter om man beställer från deras hemsida?



#15

Postad 03 februari 2018 - 00:05

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Någon som har P12-300SB och kan skriva någon rad om den?

Åker man på några extra avgifter om man beställer från deras hemsida?

 

Kan inte svara på subben.  Har själv ett par XLS200 DF och de är välbyggda och låter fantastiskt bra så BK som subwoofertillverkare har jag stort förtroende för. Inte hittat mätningar från den nya sy det är svårt att säga mycket om den.

 

Den enda extra avgiften du åker på är fraktkostnaden.  Britterna han ännu inte lämnat EU. Maila dom och fråga å att den inte är för stor för vanlig leverans eller så.



#16

Postad 03 februari 2018 - 11:03

Anders186
  • Anders186
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Någon som har P12-300SB och kan skriva någon rad om den?

Åker man på några extra avgifter om man beställer från deras hemsida?

Jag beställde en P12-300SB-FF idag. En "B-grade" för £330 plus £40 frakt från ebay (colosussxb, UK). Ska vara en bra säljare enligt nätet...

Blir spännande att se hur de spelar tillsammans med mina Guru QM10 om ett par veckor. Kör kanske 70% musik resten film.



#17

Postad 03 februari 2018 - 16:56

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

-


Redigerat av code, 31 augusti 2018 - 13:18.


#18

Postad 03 februari 2018 - 18:47

Anders186
  • Anders186
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

 

De står på inspelning sen igår via högnivå och skall göra så ett tag innan jag kalibrerar dom.

Hur lång tid tror du att de kan behöva för inspelning innan kalibrering? Jag kommer att hamna i samma läge om ca 2v...



#19

Postad 04 februari 2018 - 00:07

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

-


Redigerat av code, 31 augusti 2018 - 13:19.


#20

Postad 04 februari 2018 - 00:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Ställ dom mot varandra med den ena ur fas och lägg ett täcke eller madrass över.

Sätt sedan på svep mellan 20-100hz som går på repeat och skruva upp.

Gör det tex innan du drar på jobb på måndag.

Efter 2-3 dagar med 8h pass så är dom redo :)



#21

Postad 04 februari 2018 - 12:25

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Hej

 

Har precis fått hem mina 2st p12-300SB-FF :)

Jag gjorde en direkt betalning på deras sida och de kostade 9352:- med leverans till dörren efter 3 veckors väntan..

De står på inspelning sen igår via högnivå och skall göra så ett tag innan jag kalibrerar dom.

 

Första intryck är dock över förväntan, är otroligt nöjd över mitt köp!!

Då jag har 2 förstärkare i mitt rum en bioreceiver och en 2-kanals så är det grymt att ha möjlighet att ha 2 inställningar och kunna optimera ljudet med separata volymer och delningsfrekvenser.

 

Jag var helt inställd på att köpa REL då det var de ända som kunde optimera med både LFE och högnivå men hittade detta märke av en slump.

 

Jag har haft REL S5:a på lån och måste säga att jag inte hör någon skillnad ännu... Man kan ju ta i beaktning att BK kostar ungefär en 1/6 del av priset ​för samma prestanda  :blink:  :o

 

De spelar otroligt tight och med en J..... punsch redan till musiken  :wub:

 

Snyggt! Nu blev jag allt sugen på handla också. Det är riktigt bra att man kan välja flera färger. Många vita är i högblank och jag är intresserad av satin white, så det är helt klart ett plus också :-)



#22

Postad 22 februari 2018 - 22:27

Anders186
  • Anders186
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Efter lite mätningar med REW så har jag insett ett problem med min anläggning. Jag har en Naim Nait 5i som inte hat lågnivåutgång vilket inte i sig är ett problem med min sub eftersom det rekommenderas att använda dess högnivåingång. Problemet är att mina huvudhögtalare går ner till 30Hz enligt mina mätningar medan filtret på subwoofern har justerbar frekvens 40-120Hz. Jag har provat med en parametrisk EQ innan förstärkaren men det blir förstås inte riktigt bra. Hur borde man göra?

#23

Postad 24 februari 2018 - 12:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Finns säkert många alternativ men jag skulle först sätta delningen på lägsta gränsfrekvens på subben och laborerat med placering av subben.

Inga angivelser varken på delning på sub eller frekvensomfång på dina stativare är oberoende av placeringen. Det borde gå att få till med ganska små förflyttningar. Du har ju mätutrustning så tror det löser sig.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.