Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVD till slutsteg?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 september 2006 - 20:56

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Går det att koppla dvd:n direkt till slutsteget? Marantz dv7600 till Xtz class A 100D som jag ska testa med...
Har en Yamaha 1400 och skulle vilja koppla "förbi" recievern när jag kör 2-kanal

#2

Postad 24 september 2006 - 21:18

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har du ingångsgain på slutsteget alternativt utnivåkontroll på DVD:n så går det.

Har du inte det blir det full patte, och det blir nog varken ni därhemma eller dina högtalare särskilt glada av..

#3

Postad 24 september 2006 - 21:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Ja men XTZ:an är ju en integrerad förstärkare så de e väl inga problem om du kör den när du spelar musik.
Men att koppla en dvd direkt till ett slutsteg är inte att rekommendera eftersom att då har du inget att justera volymen med och då lär slutsteget gå på max och de lär ju inte vara bra för dina högtalare :P

#4

Postad 24 september 2006 - 22:19

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Alltså så funkar det?? Isf vad behöver jag för kabel, koaxial eller analog?

Vet att jag kan koppla den genom reciever, och sen vidare genom pre-outen till xtz, men vad jag har fått för mej ska det bli bättre att "hoppa" över den och köra dvd:n direkt till förstärkaren.
Dvs om förstärkare är bättre på 2-kanaligt ljud än recievern (Vilket jag tror/hoppas den är)

Jag är inte så haj på det här med koppla kablar, vill ju bara att det ska låta bra :P

#5

Postad 24 september 2006 - 22:39

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Koppla INTE en DVD till en ren slutstegsingång. Risken är att du och ditt rum går samma öde till mötes som Dödsstjärnan i StarWars... :P

Enda gången man kan koppla CD/DVD direkt till slutsteget är om den har inbyggd volymkontroll (mao förförstärkare light). Annars får du nöja dig med att använda vanliga ingångar (CD, Tape DVD) där du kan använda volymkontrollen.

#6

Postad 24 september 2006 - 22:52

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Är det en integrerad förstärkare du har och inget slutsteg så är det ju inga problem...

Då förslår jag att du från DVD:n kör parallellt analogt ut till CD-ingången på den integrerade förstärkaren och fortsatt digitalt till AV-receivern.

Enkelt!

Redigerat av Lust, 25 september 2006 - 00:59.


#7

Postad 24 september 2006 - 23:08

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
bluepirre: Du vet när du ändrar volym på din Yamaha? Då står det t.ex. -50 dB, skruvar du upp mer står det -49,5 dB, -49 dB, -48,5 dB, osv. Detta är dämpningsfaktorn, alltså hur många decibel signalen dämpas innan den kommer till högtalarna. Kopplar du direkt till ett slutsteg finns det inget som dämpar, alltså blir ljudet lika högt som när det står 0 dB på din Yamaha. Har du någon gång skruvat upp till 0 dB på din Yamaha vet du hur högt det är. Då är alltså signalen helt odämpad och väldigt hög.

Som redan tagits upp har din XTZ-förstärkare också möjlighet att dämpa. Det du INTE vill göra då är att koppla din DVD i main-in, eftersom om du kopplar din DVD i main-in blir XTZ-förstärkaren ett slutsteg och har inte möjlighet att dämpa signalen.

Kolla i manualen exakt hur du ska koppla för att använda XTZ som en intergrerad förstärkare (en intergrerad förstärkare har möjlighet att dämpa, och dämpa signalen vill du göra). Antagligen finns det en "main-in" och några stycken vanliga RCA-ingångar (oftast märkta; CD, DVD osv.).

Anledningen att det blev ett så långt inlägg är för att du måste göra rätt, om du kopplar FEL (t.ex. kopplar din DVD-spelare i main-in) kommer musiken spelas på högsta volym utan någon möjlighet att sänka volymen.

Är du osäker är det bättre att fråga en gång till innan du sätter igång anläggningen.

#8

Postad 25 september 2006 - 07:52

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Tackar för svaren, och visst XTZ:n är ju inte ett rent slutsteg utan en integrerad förstärkare som sagts, sorry :D

Få väl ta och invänta grejorna och ta en bättre koll när dom anländer, vill ju bara ha fixat me kablar o dylikt så de bara e och koppla in å köra då :P

#9

Postad 25 september 2006 - 15:29

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Hmm, kollade upp lite mer ang. förstärkaren. Det visade sej att denna nya variant av XTZ "bara" har digitala ingångar.
Alltså blir det isf koaxial ifrån dvd till förstärkaren också, precis som mellan recievern och förstärkaren, eller? :P

Men var sker omvandlingen till analogt då om jag kör 2-kanaligt såhär? Alltså mellan dvd och förstärkaren...

#10

Postad 25 september 2006 - 17:40

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Har du fått hem XTZ-förstärkaren än? Att den endast skulle ha digitala ingångar låter väldigt konstigt. Den nya versionen har ju delbart för- och slutsteg (pre-out och main-in) så att den inte skulle ha vanliga RCA-in och utgångar låter lite märkligt.

#11

Postad 25 september 2006 - 19:15

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
:) Du har så rätt så, vet i faijn va jag fick d ifrån...

Då ska d väl inte vara så krånglig...

Analogt från dvd:n till förstärkaren ( På detta vis använder jag väl dvdn:s DAC??)

Sen koaxialt mellan stärkaren och recievern.

Borde bli rätt va?

#12

Postad 25 september 2006 - 20:39

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Analogt från dvd:n till förstärkaren ( På detta vis använder jag väl dvdn:s DAC??)

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det stämmer.

Sen koaxialt mellan stärkaren och recievern.

Borde bli rätt va?

<{POST_SNAPBACK}>


Rätt som en plätt!

#13

Postad 26 september 2006 - 17:42

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Hehe, kommer lite fler funderingar :blink:

När jag sen ska köra dvd:n till filmtittandet , alltså 5.1, behöver jag koppla nån kabel mellan dvd/reciever? Eller kan jag "styra" det genom förstärkaren? ( hmm, troligtvis inte! )

#14

Postad 26 september 2006 - 22:39

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Oj... Ser att jag svarade dig fel förut.

Koaxial mellan DVD och receiver ska det vara

INTE mellan förstärkare och receiver.

Med andra ord har du både en digital koppling från DVD:n till AV-receivern och en analog koppling från DVD:n och 2-kanalsförstärkaren.

#15

Postad 27 september 2006 - 16:59

bluepirre
  • bluepirre
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Öhh, men jag måste väl ändå koppla nån kabel mellan reciever och förstärkare?

Typ Pre-out från recievern till main-in på förstärkaren, eller? (Tror XTZ har main-in)
Då kan jag väl använda förstärkare som slutsteg till frontarna vid filmtittande...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.