Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gammal är äldst

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 april 2019 - 18:40

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Precis gjort alla justeringar på nytillskottet. Får inse att tyskarna visste vad de sysslade med när de byggde de här pjäserna. Tvååringen får kliva ner från förstaplatsen till förmån för en pigg 27åring i min grotta😊 Fånigt nöjd.

Bifogad fil(er)



#2

Postad 10 april 2019 - 20:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Precis gjort alla justeringar på nytillskottet. Får inse att tyskarna visste vad de sysslade med när de byggde de här pjäserna. Tvååringen får kliva ner från förstaplatsen till förmån för en pigg 27åring i min grotta Fånigt nöjd.


Ser fint ut. Vad har du för pickup på din The Classic?

#3

Postad 10 april 2019 - 20:30

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tack!

 Audio Technica 440 MLB. Köpte två stycken på en gång innan de blev löjligt dyra.Verkar ha utgått numera dock, ska visst vara AT:s variant på shibataslipning om jag fattat rätt. Hade den monterad på en TD145 jag hade innan jag gjorde misstaget att köpa Pro-jecten. Tycker den gör sig bättre på den än den Quintet red som föjde med på the Classic ursprungligen.



#4

Postad 11 april 2019 - 13:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tack!
 Audio Technica 440 MLB. Köpte två stycken på en gång innan de blev löjligt dyra.Verkar ha utgått numera dock, ska visst vara AT:s variant på shibataslipning om jag fattat rätt. Hade den monterad på en TD145 jag hade innan jag gjorde misstaget att köpa Pro-jecten. Tycker den gör sig bättre på den än den Quintet red som föjde med på the Classic ursprungligen.


Var det ett misstag att köpa The Classic? Så dålig är den väl ändå inte...

#5

Postad 11 april 2019 - 15:35

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Troligen inte,Tonarmen känns stabil, men jag fick ett riktigt måndagsexemplar.Motorn vibrerar såpass mycket att pickupen fångar upp den och vidare ut i högtalarna. Motorn hade vibrerat upp skruvarna efter ca ett år.
Blev betydligt bättre efter åtdragning,men inte tillräckligt att jag är nöjd. Motorn hörs från några decimeters håll. Sätter jag en skruvmejsel mot gångjärnet till locket närmast motorn och mot örat är det rent pinsamt hur oljudet hörs gå ut plint m.m. Sålde av mina gamla spelare för att jag ville spela skivor istället för att tweaka och skruva. Men där bedrog jag mig 320:n jag köpte nu är helt ljudlös och vibrationsfri. Om det beror på att man gjorde bättre sinusgenerator på Thorens än Pro Ject, eller om det är dålig spec på min motor vet jag ej. Pro jecten duger att spela loppisfynden på iaf. Lite synd, gillar retrostilen utseendemässigt.

#6

Postad 11 april 2019 - 18:03

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Du måste fått ett måndagsexemplar, min motor vibrerar inte och har absolut inga oljud, den är tvärtyst

#7

Postad 11 april 2019 - 18:49

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Japp.. Tyvärr inom vad generalagenten anser vara acceptabelt. Dyrköpt erfarenhet. Men nu har jag en spelare som är knäpptyst mellan spåren igen, sen slipper jag mecka med remmen när jag spelar 45:or

#8

Postad 11 april 2019 - 21:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Troligen inte,Tonarmen känns stabil, men jag fick ett riktigt måndagsexemplar.Motorn vibrerar såpass mycket att pickupen fångar upp den och vidare ut i högtalarna. Motorn hade vibrerat upp skruvarna efter ca ett år.
Blev betydligt bättre efter åtdragning,men inte tillräckligt att jag är nöjd. Motorn hörs från några decimeters håll. Sätter jag en skruvmejsel mot gångjärnet till locket närmast motorn och mot örat är det rent pinsamt hur oljudet hörs gå ut plint m.m. Sålde av mina gamla spelare för att jag ville spela skivor istället för att tweaka och skruva. Men där bedrog jag mig 320:n jag köpte nu är helt ljudlös och vibrationsfri. Om det beror på att man gjorde bättre sinusgenerator på Thorens än Pro Ject, eller om det är dålig spec på min motor vet jag ej. Pro jecten duger att spela loppisfynden på iaf. Lite synd, gillar retrostilen utseendemässigt.


Reklamation???

#9

Postad 12 april 2019 - 18:03

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Den vägen har jag redan provat. Den lämnades in på generalagentens serviceverkstad, i en västsvensk storkommun. Var borta lääänge, Två och en halv månad senare fick jag tillbaka den med besked  om att man inte hittade något avvikande med motorn.

Beslöt då att skruva isär den eftersom jag kände att garantin inte var så mycket värd längre, det var då jag kunde med handen känna och även se hur motorn formligen skakade i sina fästen. Då visste jag inte än om den skulle sitta lite halvlöst avsiktligt, så jag prövade med två tunna sorbotangummin som dämpning i skruvförbandet. Men då blev det ännu värre. Minst vibrerar den då den är skruvad stumt i plinten.

Problemet är att det är två små ynkliga träskruvar draget i mdf som håller motorn, och mdf:en  har luckrat upp sig så skruvarnas fäste släpper lite i taget med ökande vibrationer som följd. Umgicks med planer om att montera islagsmuttrar i M3 för att på så sätt få högre åtdragningsmoment, men det krävs att man fräser bort material för den lösningen. 

Att köpa ersättningsmotor från Origin live har  jag också funderat på, men det känns som jag skjuter långt över målet då. Lite som att sminka en gris. När man lyfter på locket på spelaren inser man att den är jäkligt simpel invändigt. MDF klätt med snyggt trä, topplattan är mdf klätt med tunn plåt som vilar på sex bollar av " TPE polymer" enligt marknadsföringen- gummibollar enligt mina ögon, inte ens ordentligt rensade från gjutskägget.

Skickade ett grinigt mail till generalagenten där jag tackade för att det tog 70 dagars "service"att komma fram till ingenting, och att man hade en tekniker med selektiv hörsel.

Efter ett par dagar fick jag faktiskt svar från nån marknadskille där man beklagade att ärendet dragit ut så på tiden, och att deras servicetekniker var långtidssjukskriven..

 

Där nånstans gav jag upp hoppet helt för spelaren, om han/hon var sjukskriven: - Vem hade "felsökt"då? Städerskan?

Hade jag vetat att det finns typ tretton på dussinet trådar på till exempel Vinylengine om " motor noise", "motor vibrations" etc i Pro-Ject forumet innan jag köpt, hade jag nog satsat lite mer pengar på annat fabrikat.

 

Så då återstod bara att börja läsa på om vilken Thorensspelare som ansågs bra, Har gillat de spelare av det fabrikatet tidigare, men det krävs lite pyssel med fjädring för att få till det.  TD124 var inte att tänka på, kunde inte motivera de priserna för prylar som närmar sig 70 års ålder. 3 serien ansågs vara förfinad i fjädring, och TP90 armen sas vara i par med Rega RB300 armen på den tiden. Jag hittade en 320 Mk3, den hade visst samma tallrikslagring som deras 2001 och 3001 som var dåtida high-end, dessutom med 24 polig motor på mk3:an. 

Hittade en sån på ebay för en tredjedel mot vad Pro-Jecten kostade :-) Efter lite pyssel med byte av olja i lagret och allmän översyn spelar den som en dröm! 

Nån som vet om AT33 PTG/ii kan funka på min arm? Effektiva vikten på armen är lite i högsta laget enligt tabell, men jag är svag för MC pickuper. Dessutom har jag en SUT som ska vara bra matchad mot Audio Technicas pickuper.

Långt svar på kort och koncis fråga..



#10

Postad 12 april 2019 - 21:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Flera av Pro-Jects spelare är enkelt uppbyggda men de låter ändå bra. Situationen är liknande när det gäller Regas skivspelare. Motorproblemen du skriver om rör sig mest runt motorn i Pro-Ject Debut Carbon och Debut Carbon Esprit. Har det varit liknande problem med The Classic?

Vad fick dig att satsa på vintage spelare och inte en annan ny skivspelare?

#11

Postad 13 april 2019 - 06:21

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det är nog en kombination av lika delar lathet och ekonomi . Var inne på en Rega, men läste att man inte kan justera VTA utan köpa tillbehör. Hann sen läsa att de också har problem i sina process steg i tillverkningen, vill minnas att folk har upptäckt att plinten på P6 ofta är svagt krökta bland annat. Så du har helt rätt i att det inte bara är Pro- ject som har ojämn kvalitet. Kände att jag inte orkade med den resan igen med besvikelse och tjafs med garanti om jag lagt en för mig större summa pengar och sen fått problem.
Sen är jag rätt vintage själv numera, åldersmässigt.
Thorens och Garrard hette oftast skivspelarna när jag växte upp, ofta med Shure pickup monterad.
Så valet var ganska enkelt, man hade nog inte sålt dem i så stora serier om de varit rena skräpet. Självklart skulle jag gärna äga exotiska hifi prylar, men lever inte i den ekonomiska verkligheten. Ska närmast byta värmesystem i huset, finns ju drivverk utan arm som kostar mer än min luft-vattenvärmepump kommer kosta :-)
Är rätt trevligt om man kan spela skivor utan dunjackan monterad på kroppen.

#12

Postad 13 april 2019 - 11:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0
Tyvärr är jag inte helt förvånad över dina problem. Har varit runt och tittat på spelare och kommit fram till att många är rätt simpelt/billigt byggda, om man jämför med äldre spelare.

T ex. har de ofta trafo som påminner om den till en router för 500kr, och RCA-kontakterna sitter i en liten plastlåda osv. Chassi i MDF är också tveksamt. Bra mot resonanser, men inte till att skruva motorn i...

Det gäller ju tyvärr elektronik överlag nuförtiden. Ska man ha bra grejer kostar det mycket pengar.

Resultatet har blivit att jag fortfarande sitter och lyssnar med en ca 40 år gammal Thorens-spelare, inte ens en dyr modell på den tiden (TD115 MK2). Den har stroboskop, knapp för snabb växling mellan 33,3/45rpm, automatisk läge osv. Funktioner som nästan alltid saknas på "billiga" spelare för 15000kr nu.

Nackdelar finns såklart också, t ex är justeringsprocessen lite invecklad eftersom varken skalan för antiskating eller nåltryck stämmer. VTA kan också vara problematiskt, och kräver justering med bricka till Ortofon 2m. En annan, och den största nackdelen är motorljud. Hörs såklart bara i tysta partier men ändå. Där har utvecklingen gått framåt, men inte i byggkvalitet tyvärr.

Redigerat av Ageve, 13 april 2019 - 12:08.


#13

Postad 13 april 2019 - 12:15

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Nä, jag tror inte heller att mycket av dagens hifi kommer anses som kult, eller ens hålla om fyrtio år. Saker byggs inte för att hålla länge numera lite generaliserat. Blir troligen alldeles för dyrt då. Såg nya Thorensspelares priser, den som nog får anses påminna mest om min 320, TD350 kostar ganska exakt tio gånger så mycket som min, den har lite mer avancerad mekanik i än random planka med motor. Frågan är om man upplever ljudet som tio gånger bättre? Tveksamt, det är ju ändå friktionsgenererat ljud det handlar om.

#14

Postad 13 april 2019 - 17:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
@stompe
Min uppfattning är att från Rega P6 och uppåt så håller man på Rega en mycket hög nivå kvalitetsmässigt. Har hört RP6, P6, RP8 och P8 under de senaste åren och de är alla av fin kvalitet. Att P6 har skev plint är helt nya nyheter för mig- var har du hört/läst det?

Om jag var i dina kläder så skulle jag inte nöja mig med det där halvtarvliga svaret från generalagenten. The Classic är en i mitt tycke kanonspelare där man får mycket skivspelare för pengarna. Vänd dig till Pro-Ject direkt och berätta för dem att kontakten med generalagenten inte har varit till belåtenhet- det kommer säkerligen ta skruv efter det.

Nätdelen är oerhört viktig och ska vi vara ärliga så var inte de inbyggda nätdelarna på ”vintage- tiden” heller alltid av toppkvalitet. På en modern spelare behöver man ha en extern motorstyrning av god kvalitet för att säkra att spelaren verkligen får en jämn gång.

I mitt tycke anser jag att instegsspelarna av idag ger en trevligare musikupplevelse än de instegsspelare som regerade under det glada 80- talet. Plastigt skit i mångt och mycket. Man får backa till början/mitten på 70- talet för att hitta instegsspelare som höll bra klass som t.ex. Pioneer PL-12D. Tillverkarna av idag väljer nästan uteslutande att bygga lätta spelare i instegsklassen som t.ex. redan nämnda Rega och Pro-Ject för att nämna några. Det är självklart att man kompromissar en hel del när det gäller konstruktionen men så var det även under vinylens guldålder. Det är lätt att glömma bort att om man skulle ha en riktigt bra spelare när det begav sig så kostade en sådan också en rejäl slant. En Thorens t.ex. var inte så där jättebillig, kvalitet kostade även på den tiden.

Automatik i skivspelare finns sällan om man inte går upp i de riktigt höga prisklasserna om det ens existerar där. VTA nämndes ovan- det var inget man höll på och skruvade/mekade med nämnvärt ute i stugorna när vinylen regerade. Det var och är fortfarande en entusiastgrej där vi som är lite mer intresserade av hobbyn fixar och donar lite extra för att få till det där sista.

Själv anser jag att vinylens guldålder på hårdvarufronten är nu då man använder andra och bättre material än när det begav sig. Ta pickuperna t.ex. som idag håller hög klass och har ett mycket brett utbud med olika modeller och olika varianter på nålslipningar o.s.v.. Tonarmarna är ett annat område som med spännande tekniska lösningar borgar för fint ljud.

Redigerat av GyroSE, 13 april 2019 - 18:05.


#15

Postad 13 april 2019 - 18:24

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Får man länka till andra sidor? Märks väl om man blir bannad.

 

Här är några länkar om skeva plintar på Rega,

https://www.vinyleng...ic.php?t=103437

https://forum.audiog...-sagging-issues

 

Har några om problem på the Classic också. I de trådarna är det nån kille som verkar vara   representant för Pro-Jects engelska agentur som svarar en del i trådarna. Har på  den hemsidan (henley audio) sett att en ersättningsmotor till min inte kostar mer än 50 pund, skulle jag lätt kunna offra och köpa på chans för att se om mina problem försvinner. Tyvärr säljer de inte till Sverige.

Den svenska representanten har inte ens svarat när jag skrev och frågade om att få köpa ny motor..

https://forums.steve...r-noise.767537/

https://www.vinyleng...hp?f=42&t=96761



#16

Postad 13 april 2019 - 19:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Tack för länkarna. Intressant läsning- hade inte koll på detta faktiskt men det var som någon skrev i en av trådarna, Rega är måna om att vårda kunden så en kontakt med dem kan vara på sin plats.

Likadant med din The Classic- skulle inte acceptera som läget är nu. Skriv direkt till Pro-Ject och undersök vad som kan göras därifrån.

#17

Postad 14 april 2019 - 05:39

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag kan ju alltid försöka, även om jag är skeptisk till att det hjälper. Deras svenska officiella representant har ju redan gjort bedömningen att den är inom tolerans. Varför skulle de tro mer på en för dem okänd Nisse som kommer med ett påstående om motsatsen? Men om inte annat kanske de kan peka i rätt riktning så jag kan köpa en ersättningsmotor?
Har verkligen letat på nätet var man kan hitta en sån, verkar bara vara henleyaudio som säljer rätt typ, med rätt artikelnummer. Men de sålde som sagt inte utanför Storbritannien.

#18

Postad 14 april 2019 - 06:57

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag kan ju alltid försöka, även om jag är skeptisk till att det hjälper. Deras svenska officiella representant har ju redan gjort bedömningen att den är inom tolerans. Varför skulle de tro mer på en för dem okänd Nisse som kommer med ett påstående om motsatsen? Men om inte annat kanske de kan peka i rätt riktning så jag kan köpa en ersättningsmotor?
Har verkligen letat på nätet var man kan hitta en sån, verkar bara vara henleyaudio som säljer rätt typ, med rätt artikelnummer. Men de sålde som sagt inte utanför Storbritannien.


Tror du att det är motorn i sig som är problemet? Efter vad du beskrev om infästningen så verkar det vara problemet som får stomljudet att framkomma.

Det är absolut värt att ta kontakt med Pro-Ject där du beskriver vad som hänt och att du känner dig illa behandlad som kund. Berätta också vad distributörens kontaktperson medgav ang att jobbet är dåligt utfört.

#19

Postad 14 april 2019 - 08:06

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag vet ju egentligen inte om motorn är problemet eller symptomet. Det finns ju bara två källor,motorn eller AC generatorn på kretskortet. Men ca 500 kr kan det vara värt att pröva. Den sitter bara med två skruv och 5 eller 6 trådar inlödda på kortet. Ska banne mig skriva till dem :-)

#20

Postad 14 april 2019 - 11:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

I mitt tycke anser jag att instegsspelarna av idag ger en trevligare musikupplevelse än de instegsspelare som regerade under det glada 80- talet. Plastigt skit i mångt och mycket.


Ja, du har helt klart en poäng här. Det gjordes mycket plastgrejer på 80- och 90-talet med, t ex allt-i-ett anläggningar där t om tonarmen var i plast. Mekaniken (och ljudet) i dessa var riktigt dålig, i klass med Crosley och liknande nu.

Fast 15000kr för en skivspelare är ju ändå en slant.

#21

Postad 14 april 2019 - 12:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag vet ju egentligen inte om motorn är problemet eller symptomet. Det finns ju bara två källor,motorn eller AC generatorn på kretskortet. Men ca 500 kr kan det vara värt att pröva. Den sitter bara med två skruv och 5 eller 6 trådar inlödda på kortet. Ska banne mig skriva till dem :-)


Ja skriv till dem- hoppas att du får bra respons därifrån. 
 

Ja, du har helt klart en poäng här. Det gjordes mycket plastgrejer på 80- och 90-talet med, t ex allt-i-ett anläggningar där t om tonarmen var i plast. Mekaniken (och ljudet) i dessa var riktigt dålig, i klass med Crosley och liknande nu.

Fast 15000kr för en skivspelare är ju ändå en slant.


Jo det är klart men The Classic är ingen instegsspelare- fel av slaget som är beskrivet skall absolut åtgärdas av återförsäljaren eller distributören utan omsvep. Har själv lyssnat på flera olika The Classic och dessa har spelat felfritt, gillar hur den återger musik och möjligheterna att göra riktigt fina pickuper rättvisa finns helt klart om man satsar på denna spelare. Därför är det så trist att läsa att trådskaparen har drabbats så negativt. För det är en riktigt bra spelare i mitt tycke.

Redigerat av GyroSE, 14 april 2019 - 12:31.


#22

Postad 14 april 2019 - 21:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
The classic används även som plattform för deras Anniversary Products som kostar från 30000 till 60000kr så helt klart ska din reklamemras. Tråkigt att en dyr produkt lever upp till förväntningarna pga dålig kvalitetskontroll

#23

Postad 15 april 2019 - 20:30

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
På tal om att gammalt e äldst så köpte jag just en Thorens TD-160 Super för 2000kr 😂😂

Redigerat av fristil, 15 april 2019 - 20:31.


#24

Postad 03 maj 2019 - 18:30

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Det var inte så lätt att få tag i Pro-Jects huvudkontor, deras hemsida använder webbformulär där man anger sitt land. Blir då länkad till svenska generalagenten,  samma som verkar ha utbildning på kundvård enligt sovjetisk förebild.

Skrev då till den brittiska generalagenten, de som för övrigt sålde ersättningsmotorer till the Classic.

Förklarade anledningen till att jag kontaktade dem istället för den svenska, var om att få köpa ny rova till spelaren, då den svenska agenturen helt enkelt inte svarade på mina förfrågningar på mail.

Fick genast svar från en mycket hjälpsam kvinna som skrev att hon skulle göra sitt bästa för att hjälpa mig.

Hon har också kontaktat  folket i Alingsås ett flertal gånger nu under ett par veckor. Helt fruktlöst hittills.

Nu verkar det som hon ger upp med, fick mail från henne idag senast, där hon hänvisade hon till ett engelskbaserat företag som också säljer motorer till Pro-Ject, så nu står hoppet till dem. Annars får jag ge upp. Alternativet är att på vinst och förlust slakta en gammal 318 som jag har, på motor och styrkort och chansa på att jag får till det i Pro Jecten. Den motorn är också vibrationsfri och ljudlös, men den det kan ju lika gärna sluta med att jag kvaddar en fullt fungerande Thorens, som jag tänkt sälja.Så det alternativet känns sådär. Pro-Jecten är osäljbar, så elak skulle jag aldrig bli så jag skulle kunna lura på nån den..

Bifogad fil(er)



#25

Postad 03 maj 2019 - 20:30

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Vad tråkigt, hoppas det löser sig. Tror det blir krångligt att få in en thorens motor, sattsa hellre på att köpa en ny

Bifogad fil(er)



#26

Postad 04 maj 2019 - 13:10

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag fick svar idag från analogue seduction. De hade rätt typ av motor, och kunde skicka den. Så nu väntar jag på att få hem en förhoppningsvis mindre vibrerande ersättare. Dessutom slipper jag bidra med mer av mina surt förvärvade pengar till de svenska clownerna. Win-win😊

#27

Postad 04 maj 2019 - 15:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Toppen

#28

Postad 04 maj 2019 - 16:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Det var inte så lätt att få tag i Pro-Jects huvudkontor, deras hemsida använder webbformulär där man anger sitt land. Blir då länkad till svenska generalagenten,  samma som verkar ha utbildning på kundvård enligt sovjetisk förebild.
Skrev då till den brittiska generalagenten, de som för övrigt sålde ersättningsmotorer till the Classic.
Förklarade anledningen till att jag kontaktade dem istället för den svenska, var om att få köpa ny rova till spelaren, då den svenska agenturen helt enkelt inte svarade på mina förfrågningar på mail.
Fick genast svar från en mycket hjälpsam kvinna som skrev att hon skulle göra sitt bästa för att hjälpa mig.
Hon har också kontaktat  folket i Alingsås ett flertal gånger nu under ett par veckor. Helt fruktlöst hittills.
Nu verkar det som hon ger upp med, fick mail från henne idag senast, där hon hänvisade hon till ett engelskbaserat företag som också säljer motorer till Pro-Ject, så nu står hoppet till dem. Annars får jag ge upp. Alternativet är att på vinst och förlust slakta en gammal 318 som jag har, på motor och styrkort och chansa på att jag får till det i Pro Jecten. Den motorn är också vibrationsfri och ljudlös, men den det kan ju lika gärna sluta med att jag kvaddar en fullt fungerande Thorens, som jag tänkt sälja.Så det alternativet känns sådär. Pro-Jecten är osäljbar, så elak skulle jag aldrig bli så jag skulle kunna lura på nån den..


Katastrof- den svenska generalagenten borde skämmas över detta då det osar badwill om hela grejen. Skillnaden mot Pro-Ject UK verkar vara milsvid då kvinnan du fick tag på verkar ha gjort allt för att lösa problemet åt dig. Den här händelsen borde rapporteras direkt till Pro-Jects huvudkontor så att 'di svenske' får sig en uppsträckning.
 
 

Jag fick svar idag från analogue seduction. De hade rätt typ av motor, och kunde skicka den. Så nu väntar jag på att få hem en förhoppningsvis mindre vibrerande ersättare. Dessutom slipper jag bidra med mer av mina surt förvärvade pengar till de svenska clownerna. Win-win


Härligt att det löser sig med hjälp från UK. Analogue Seduction har jag själv haft mycket med att göra- otroligt serviceinriktade och hjälpsamma. Du får rapportera dina intryck när du har fått hem motorn och fått den på plats.

Redigerat av GyroSE, 04 maj 2019 - 16:43.


#29

Postad 05 maj 2019 - 07:25

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Håller med till fullo, den här soppan hade kunnat lösts betydligt smidigare. Det bör inte bli ett svårt jobb att byta motorn, stjärnmejsel och lödkolv. Underlättar att jag har lödlicens skulle jag tro. Återkommer med rapport, förhoppningsvis nöjdare.😊

#30

Postad 05 maj 2019 - 12:10

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Håller med till fullo, den här soppan hade kunnat lösts betydligt smidigare. Det bör inte bli ett svårt jobb att byta motorn, stjärnmejsel och lödkolv. Underlättar att jag har lödlicens skulle jag tro. Återkommer med rapport, förhoppningsvis nöjdare.

 

Vad sa butiken? Om du köpte den ny...att peka på generalagenten duger inte. Helt meningslöst att löpa från svensk butik om man behandlas så här.



#31

Postad 05 maj 2019 - 14:36

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Det var faktiskt butiken som påtalade att jag hade två års garanti på spelaren. Spelaren var över året gammal när missljuden började. Jag trodde att den var utanför garantin då. Upprinnelsen var att jag besökte dem i syfte att få hjälp med att beställa en ny motor eftersom man inte svarade på mina mail där jag skrivit om att få köpa ny motor. På butiken sa de att den självklart skulle skickas till agenturens verkstad för felsökning. När den väl kom tillbaka efter två månader så sas det att man inte hittade några fel. Vad skulle butiken göra då? Förstår dem fullt ut att de inte vill ta nån kostnad själva när auktoriserad verksad ansåg den felfri. De kunde bara beklaga att jag inte var nöjd.



#32

Postad 05 maj 2019 - 16:53

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Det var faktiskt butiken som påtalade att jag hade två års garanti på spelaren. Spelaren var över året gammal när missljuden började. Jag trodde att den var utanför garantin då. Upprinnelsen var att jag besökte dem i syfte att få hjälp med att beställa en ny motor eftersom man inte svarade på mina mail där jag skrivit om att få köpa ny motor. På butiken sa de att den självklart skulle skickas till agenturens verkstad för felsökning. När den väl kom tillbaka efter två månader så sas det att man inte hittade några fel. Vad skulle butiken göra då? Förstår dem fullt ut att de inte vill ta nån kostnad själva när auktoriserad verksad ansåg den felfri. De kunde bara beklaga att jag inte var nöjd.

 

Hade jag varit butiken så hade jag gått direkt på tillverkaren. Kostnaden för tillverkaren att skicka en ny motor är någon hudralapp mot den bad-will som en sån här tråd ger. Garanterat några som kommer att undvika Pro-Ject till nackdel för både butik och tillverkare, även om generalagenten inte bryr sig. Lägger men så här pass mycket pengar på en produkt ska kunden vara nöjd. Alternativt köper man från kontinenten och slipper en oseriös generalagent.



#33

Postad 06 maj 2019 - 07:51

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Så är det. Jag kommer inte köpa produkter från svenska butiker där de ligger under denna generalagentens paraply mer. Det får bli via utländska siter. Sen är det nog väldigt olika vilka riktlinjer de olika agenturerna har att följa från tillverkaren. Jag köpte ny bil förra året,tyckte att det var lite väl högt kupeljud i bilen. Det slutade med att svenska Mercedes tog hela kostnaden för att montera ljudisolerade rutor i bilen.Det fanns en service bulletin om att det var ordinerad åtgärd vid de problemen. Förmodligen inte helt gratis att utföra,men inget tjafs.Jag är rätt övertygad om att detta med oljud från motorn på en del spelare är ett känt fel hos Pro-Ject också, med tanke på hur många trådar jag läst i efterhand.Men om de har åtgärdsprogram för det är en annan femma.

#34

Postad 06 maj 2019 - 10:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Så är det. Jag kommer inte köpa produkter från svenska butiker där de ligger under denna generalagentens paraply mer. Det får bli via utländska siter. Sen är det nog väldigt olika vilka riktlinjer de olika agenturerna har att följa från tillverkaren. Jag köpte ny bil förra året,tyckte att det var lite väl högt kupeljud i bilen. Det slutade med att svenska Mercedes tog hela kostnaden för att montera ljudisolerade rutor i bilen.Det fanns en service bulletin om att det var ordinerad åtgärd vid de problemen. Förmodligen inte helt gratis att utföra,men inget tjafs.Jag är rätt övertygad om att detta med oljud från motorn på en del spelare är ett känt fel hos Pro-Ject också, med tanke på hur många trådar jag läst i efterhand.Men om de har åtgärdsprogram för det är en annan femma.


Det är främst Pro-Ject Debut Carbon och Carbon Esprit som tidigare har dragits med de "brummande" motorerna men vad jag vet har man åtgärdat detta i produktionen. Däremot har jag vare sig hört eller läst om problem med The Classic förrän du flikade in detta här på forumet. Har själv lyssnat flera gånger på olika The Classic- spelare och dessa har låtit fint helt utan brum eller vibrationer från resp motor. I mina ögon/öron är detta en bra skivspelare med lite högre ambitioner då den tillsammans med den fina tonarmen som sitter på kan göra riktigt fina pickuper rättvisa. Men det som har hänt dig låter inte alls kul och är inget man förväntade sig av en generalagent av den kalibern...låter inte helt bra att de inte ens har svarat på de meddelanden som kvinnan hos Pro-Ject UK skickade till dem.

Redigerat av GyroSE, 06 maj 2019 - 10:11.


#35

Postad 06 maj 2019 - 10:38

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Har ingen aning om hur vanligt det är på the Classic, men finns trådar om det på audio karma,vinylengine mfl. Bifogade några länkar i ämnet tidigare i tråden. En del har dessutom haft problem med att tonarmen inte sänker ner sig, det har jag sluppit tack och lov. Som jag förstått så här väl the Classic varit en stor försäljningsframgång,
det torde den inte varit om problem varit vanliga. Men det är en klen tröst för de som är drabbade att de flesta inte har strul med sina spelare. Såg att Pro-Ject presenterade fyra nya spelare häromveckan i USA. Bland annat mk2 varianten av the Classic. Den ska visst ha en helt ny typ av motor, med bättre prestanda. Man kan undra varför?

#36

Postad 06 maj 2019 - 11:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Har ingen aning om hur vanligt det är på the Classic, men finns trådar om det på audio karma,vinylengine mfl. Bifogade några länkar i ämnet tidigare i tråden. En del har dessutom haft problem med att tonarmen inte sänker ner sig, det har jag sluppit tack och lov. Som jag förstått så här väl the Classic varit en stor försäljningsframgång,
det torde den inte varit om problem varit vanliga. Men det är en klen tröst för de som är drabbade att de flesta inte har strul med sina spelare. Såg att Pro-Ject presenterade fyra nya spelare häromveckan i USA. Bland annat mk2 varianten av the Classic. Den ska visst ha en helt ny typ av motor, med bättre prestanda. Man kan undra varför?

Kollade lite på the classic evo, verkar vara en the classic superpack, men läste också att subplattan har fått något nytt. annars verkar den ha samma motor och pickup som superpack



#37

Postad 06 maj 2019 - 14:30

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
https://parttimeaudi...es-axpona-2019/
Ja det var väl inte helt klart än. Klart är att subplattern är en vinkning till Thorens "bättre" De hade ju också den gjord i metall. Sen rådde det ju delade meningar kring det om det var bättre eller sämre.

#38

Postad 06 maj 2019 - 15:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

https://parttimeaudi...es-axpona-2019/
Ja det var väl inte helt klart än. Klart är att subplattern är en vinkning till Thorens "bättre" De hade ju också den gjord i metall. Sen rådde det ju delade meningar kring det om det var bättre eller sämre.


Metall är att föredra framför plast i alla fall- kolla bara på alla Rega P3/Planar 3/P3-24 osv- fans som uppgraderar med en subplatter av metall. De verkar alla rörande eniga om att det funkar bättre med en av metall.

#39

Postad 06 maj 2019 - 17:34

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ja, jag min 320 har av metall, liksom min gamla TD145. Vissa hävdar att den skapar ringningar och väljer att dämpa med allsköns material. Jag har aldrig märkt något i alla fall. Däremot blir det mer massa. Ska väl vara en fördel för att hålla jämn hastighet?

#40

Postad 06 maj 2019 - 17:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Såg att Thorens släppt en nya TD 160 som heter TD 1600 för 22tkr och 1601 med elektronisk tonarms lyft

Redigerat av fristil, 06 maj 2019 - 17:38.


#41

Postad 06 maj 2019 - 17:50

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Den var snygg! Verkar som de vänt på steken med fjädringen. De verkade vara fästa i toppen istället för botten? Troligen betydligt enklare justering då. Höll på att grina när jag skulle justera in det önskade 15 sekunders gunget på min 145:a. Var ett rent elände, fick ha den vilande på två stolsryggstöd, sittandes under och skruva. 320:n är ren fröjd, klart på nån minut. 22000 är förvisso oerhört mycket pengar att motivera för tanten i inköp, men kostade inte deras tidigare fjädrade spelare bortåt 100 tusen?

#42

Postad 06 maj 2019 - 19:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Den verkar riktigt nice, måste nog köpa en. Kul att de verkar ha så man kan göra eget armstöd så man kan använda andra tonarmar

#43

Postad 07 maj 2019 - 08:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Den var snygg! Verkar som de vänt på steken med fjädringen. De verkade vara fästa i toppen istället för botten? Troligen betydligt enklare justering då. Höll på att grina när jag skulle justera in det önskade 15 sekunders gunget på min 145:a. Var ett rent elände, fick ha den vilande på två stolsryggstöd, sittandes under och skruva. 320:n är ren fröjd, klart på nån minut. 22000 är förvisso oerhört mycket pengar att motivera för tanten i inköp, men kostade inte deras tidigare fjädrade spelare bortåt 100 tusen?

 
 

Den verkar riktigt nice, måste nog köpa en. Kul att de verkar ha så man kan göra eget armstöd så man kan använda andra tonarmar


Prisklassen runt 20.000-30.000 kr är brännhet- finns många välljudande skivspelare i det häradet. Om jag letade skivspelare i den prisklassen skulle jag kika runt vad som finns innan beslutet tas. Förvisso kanske designen lockar men det är ändå det ljudmässiga som skulle styra var beslutet landade i till slut. Om designen är viktig finns t.ex. Michell Gyro SE som är en vacker skapelse designmässigt och samtidigt otroligt välljudande.

#44

Postad 07 maj 2019 - 17:25

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Stompe,
Du som har öppnat din classic skulle inte du kunna ta lite bilder hur den ser ut på i sidan? Ser du några förbättrings möjligheter som tex dämpa subchassit?

#45

Postad 07 maj 2019 - 17:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
GyroSE visst är det så, just nu känner jag mig nöjd med Thorens, känns som en bättre puppa skulle göra än mer, men annars kan jag nog ställa upp denna mot vilken svarv som helst för max 25000

#46

Postad 07 maj 2019 - 18:26

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det kommer jag göra så fort jag fått nya motorn. Jag har klistrat bitumenmatta på det i samband med att jag drog fast motorn sist. Kan väl inte påstå att jag hörde nån skillnad, men det blev inte sämre iaf.

#47

Postad 08 maj 2019 - 10:46

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Nu är den på gång 😁

Bifogad fil(er)



#48

Postad 14 maj 2019 - 17:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har motorn dykt upp?

#49

Postad 14 maj 2019 - 18:30

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Näpp! Kom till Sverige den tionde enligt spårning, dem bör vara på gång.

#50

Postad 14 maj 2019 - 18:41

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Passade på att köpa något nytt när jag ändå hade spenderbyxorna på. Har inte fått den heller än. Ska bestämma mig beroende på utfallet av motorbytet vilken spelare den hamnar på. Gränsfall att TP90 armen är för tung,men har läst att många är mycket nöjda med den kombon. Sen har jag en SUT som är som hand i handsken med den pickupen 🙂Bifogad fil  Screenshot_20190514-193258.png   759,03K   0 Antal nerladdningar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.