Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KODI hänger dig på Nvidia Shield

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2022 - 13:12

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag har fått ett störande problem med min Nvidia Shield Pro.

När jag precis köpt den så fungerade allt som det skulle. Inga problem.

Sen en dag utan att jag själv gjort något vad jag kommer på i var fall så började KODI bli långsam och tänka väldigt länge när man klingade runt i mapparna. Startar men sedan en film och skall spola så hänger sig KODI. Allt blir efter det extremt segt när det väl kommer igång igen efter två minuter.

Jag har testat att återställa Shielden och installera andra versioner av KODI. Inget hjälper. Det är exakt samma problem. Har även testat att uppdatera till Android 11. Efter det så blev det snarare fler problem än färre. Nu vibrerar även bilden i tid och otid. Som att den brusar eller flyttar sig snabbt några pixlar i sidled och sedan tillbaka. Ändrar man upplösningen så fungerar det igen tills dess att något program eller film får för sig att ändra upplösning eller uppdaterings frekvens. Då blir det samma fel igen.

 

Filmerna ligger på en Synology NAS och fungerar precis som det skall på alla andra datorer i hushållet.

 

Några förslag på lösning?



#2

Postad 23 januari 2022 - 15:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att efter 19.0 blev det lite problem för mig. Oregelbundet microstudder vid filmuppsoelning. Version 18.9 fungerar perfekt. Verkar som du redan provat det och problemen du beskriver känner jag inte igen alls. Rensa Kodi cachminne brukar också rekommenderas vid problem på Shield. Provat det? Annars kommer jag inte på nåt som kan hjälpa tyvärr.

#3

Postad 23 januari 2022 - 17:21

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ok. Cacheminne vet jag inte hur man tömmer. Jag får läsa på om hur man gör det och testa om det hjälper.
Känns ju dock som att det borde blivit rensat när jag installerat om appen eller hela shielden.

#4

Postad 23 januari 2022 - 17:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur mycket ledigt minne har du på maskinen?

Kör du med default skin i Kodi eller nåt add-on?

 

Här finns några saker som kanske kan testas:

https://www.comparit...g-fix-problems/


Redigerat av masse70, 23 januari 2022 - 17:49.


#5

Postad 23 januari 2022 - 18:22

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Kolla Kodis forum , många problem efter nvidias senaste uppdatering

#6

Postad 23 januari 2022 - 20:45

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Jag har bara laddat hem typ 5 appar så mycket ledigt utrymme. När jag startar kodi så används 2 av 3 gb ram.
Jag har inga add ons alls förutom rar support.
Jag har med hört att det är många som har problem med nyaste mjukvaran. Problemet med den darrande bilden kan vara det med Kodi problemet började innan.

#7

Postad 24 januari 2022 - 08:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
https://www.androidc...droid-11-update

Som nämnts innan, verkar vara en del problem.

#8

Postad 24 januari 2022 - 11:05

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Jag kör den här på min och har inte uppdaterat till android 11, funkar klockrent.

https://forum.kodi.t....php?tid=365127


Redigerat av Unregistered17177ab2, 24 januari 2022 - 11:06.


#9

Postad 24 januari 2022 - 19:06

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ok jag skall testa den versionen. Återkommer med resultat.
Som sagt så fick jag problem innan jag uppdaterade så det borde ju inte ha med det att göra. Jag har testat 17,6, 18,9 och 19,3 versionerna av Kodi och alla hade samma olika problem men ingen av dem fungerade uppspelningen på.

#10

Postad 24 januari 2022 - 20:53

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
testa Kodinerds med stöd för Dolby Vision MKV.

https://www.dropbox....64-v8a.apk?dl=0

#11

Postad 24 januari 2022 - 22:20

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Va? Jag vet inte vad det är för Dropbox du länkat till eller vad du pratar om.

#12

Postad 25 januari 2022 - 13:41

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Va? Jag vet inte vad det är för Dropbox du länkat till eller vad du pratar om.

Dropbox har spärrat alla Kodinerds länkar pga hög trafik.

arm64-v8
Matrix (Kodi 19):
 
Master (Kodi 20):


#13

Postad 25 januari 2022 - 19:50

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Aha ok. Jag skall testa dessa och se om det fungerar. Jag återkommer med resultat.



#14

Postad 25 januari 2022 - 20:55

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
https://repo.kodiner...ary (arm64-v8a)

#15

Postad 25 januari 2022 - 23:48

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag har nu testat båda versionerna av Kodi som Nypan skrev. Ingen skillnad utan samma problem som innan.

Jag har dock gjort en mycket spännande upptäckt. När jag sätter på en 4k film på Shielden via Kodi så tar Shielden mellan 500-1000mbit från mig NAS. Snacka om att bandbredden maxas. Spelar jag upp exakt samma film från min dator och kodi så tar den bara ca 50mbit av NASen.

Spelar jag upp en 4K film via Netflixappen på Shielden så tar den ca 50mbit.

 

Någon som har en idé om varför min Shield får för sig att suga åt sig all bandbredd i nätverket som den kan få tag på?

Det har gissningsvis vart detta som har vart felet hela tiden. Tänk då på att felet uppkom innan jag uppgraderade till Android 11 på Shielden.



#16

Postad 29 januari 2022 - 12:05

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Third HotFix (33.1.0.274) deployed on 1/28/2022:

  • Resolves Wifi disconnects on a subset mesh/band steering network setups
  • Resolves Plex file access issues which requires users to set up Plex server again after OTA upgrade
  • Resolves issue while using Bluetooth headphones, audio is routed to HDMI instead of headphones only when audio formats is set to Manual
  • Resolves issue when switching the input away from SHIELD via CEC, SHIELD does not sleep
  • Resolves issue copying files over SMB to SHIELD while an app is running on SHIELD can lock the SMB transfers out
  • Resolves long press menu button and menu button push to Kodi not working
  • Resolves SHIELD screen gets rotated 90 degrees
  • Resolves mouse click not working
  • Restores ability for SMB server to navigate Kodi media files


#17

Postad 29 januari 2022 - 12:48

tobasama
  • tobasama
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Kör också Kodi på Nvidia shield pro, men mot SMB-shares på Unraid. Funkat utan problem i många år tills nyligen. Bytte till NFS-shares och nu funkar det kalas igen.



#18

Postad 30 januari 2022 - 09:30

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Ok då skall jag testa den senaste Hotfixen. Jag har skickat serienumret till Nvidia så hoppas att jag kan göra uppdateringen snart. Är det enda sättet att uppdatera?

Jag slog även igång NFS på min Synology NAS. Jag hittar en NFS enhet på min Shield i KODI men klickat jag på den så ser jag IP-adressen till min Synology men trycker jag sedan på det så kommer jag ingen stans. Hur skall jag göra för att hitta filerna?



#19

Postad 06 februari 2022 - 11:01

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Nu så har jag testat Hotfix 3. Tyckte först att det kanske blev lite bättre men sedan så hänger sig filmerna/kodi igen. Börjar bli lite lätt tröttsamt.

Varje gång jag startar en film så stället även projektorn om sig då den tror att det är en annan upplösning som skickas ut. Det är dock samma som innan. Men min dator som jag också har uppkopplad så händer inte detta.

Sedan jag uppdaterade shielden så har jag även fått ett spännande bildproblem. Det ser ut som att varannan pixelrad är förskjuten en centimeter och "darrar" ibland. Ändrar man upplösningen så försvinner det. Om upplösningen ändras igen av någon anledning (som den ovan) så börjar det darra igen. Har ingen aning om vad det är som gör detta. Jag har en bild på detta som jag bifogat.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.