Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DX900 58/65" 2016

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 17 juli 2017 - 22:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

- FALD  på just denna TV verkar inte hantera undertexter så bra. Det går fint när de visas "ovanpå" filmen t ex i ett 16:9 format. Men när de ligger i det svarta området blir det inte riktigt samma ljusstyrka på de olika bokstäverna. Ljusstyrkan på bokstäverna varierar också baserat på ljusstyrkan för det som sker i filmen. Detta problem hade jag inte med min förra Panasonic (edge belyst) men den hade å andra sidan andra problem som var värre.

- Betraktningsvinkeln är sådär. Mycket bättre än min förra Panasonic men inte lika bra som en OLED.

 

Är väldigt nöjd så här långt och för mina behov så är detta otroligt mycket "bang for the buck"...

 

Båda dessa  är välkända problem på FALD och LCD, finns på alla sådana vad jag känner till. Tror också denna TV erbjuder väldigt mkt för pengarna och överlag verkar det vara en riktigt bra TV.



#252

Postad 17 juli 2017 - 23:03

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Ja, Blade Runner kan nog bli riktigt bra i HDR. Har den redan på blu-ray men hoppas att UHD med HDR gör det värt att köpa igen. Den har förutsättningar att bli bra som du skriver med alla reklamskyltar i mörka scener och liknande.

 

För mig är textningen inte ett problem. Använder nästan aldrig textning utom på några få asiatiska och franska filmer. Så skrev det mest ifall någon använder textning hela tiden och kanske störs av detta. Men det är lite skumt med undertexterna... Måste testa lite mer innan jag drar en slutsats men det känns nästan som om det kan förbättras genom mjukvara eller genom att ändra hur man visar texterna. Vissa undertexter är helt OK medans andra är sämre. Testade just att spela upp Starship Troopers som jag har på en NTSC DVD. Denna har typiska DVD "inbrända" undertexter (ser helt kantiga ut i 4K upplösning - är väl bildbaserade har jag för mig) och i detta fallet är de även gula. Dessa är helt jämn ljusstyrka oavsett vad som visas på filmen. Men filmen är å andra sidan 16:9 så inga svarta band som texten kan ligga i... Men kan testa lte mer när jag hinner om någon är intresserad. För mig är det som sagt inte viktigt.



#253

Postad 17 juli 2017 - 23:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

För mig är textningen inte ett problem. Använder nästan aldrig textning utom på några få asiatiska och franska filmer. Så skrev det mest ifall någon använder textning hela tiden och kanske störs av detta. Men det är lite skumt med undertexterna... Måste testa lite mer innan jag drar en slutsats men det känns nästan som om det kan förbättras genom mjukvara eller genom att ändra hur man visar texterna. Vissa undertexter är helt OK medans andra är sämre. Testade just att spela upp Starship Troopers som jag har på en NTSC DVD. Denna har typiska DVD "inbrända" undertexter (ser helt kantiga ut i 4K upplösning - är väl bildbaserade har jag för mig) och i detta fallet är de även gula. Dessa är helt jämn ljusstyrka oavsett vad som visas på filmen. Men filmen är å andra sidan 16:9 så inga svarta band som texten kan ligga i... Men kan testa lte mer när jag hinner om någon är intresserad. För mig är det som sagt inte viktigt.

 

Det är eg rätt enkelt, för att kunna visa texten mot den svarta bakgrunden så måste den zonen tändas. Men eftersom zonen är större än texten så får det till föjd att hela den zonen lyses upp, även det svarta området. Det gör att dom framstår som mindre svarta än zonerna intill utan text. Ligger däremot texten i bilden så syns detta normalt inte alls lika mycket, så vida inte typ filmen är väldigt mörk just i det läget. Har med andra ord inget med texten att göra, kan lika väl vara en pingisboll som studsar mot ett helt mörkt bord, effekten blir den samma. Eller för den delen en stjärnhimmel då, där rymden runt stjärnorna kommer bli ljusare än den där det inte finns några.

 

Detta gäller alla FALD TVs, ja, eg gäller det nog alla __LD TVs, dvs TV som har local dimming. Sen finns det programvara som på olika sätt försöker göra detta problem mindre synligt men så länge det inte är en zon per pixel kommer det aldrig försvinna även om det kan gömmas t.ex. genom att dra ner på ljusstyrkan osv. Däremot syns det så klart mindre desto fler zoner som en TV har,  och där ligger DX900 bra till, bäst är förmodligen Sony  ZD9 om det inte kommit något ännu bättre efter den (men då till en ett pris som inte direkt är att leka med).  Men att påstå att problemen inte  skulle finnas alls på DX900 (eller någon annan TV med local dimming), är nog att betrakta  som  "alternativa fakta".

 

Poängen med OLED är att där är varje pixel sin egen zon så det är fullt möjligt att ha en svart pixel bredvid en vit pixel. Sen finns det lite andra nackdelar som lägre maximal ljusstyrka osv. men det är nog en diskussion för en annan tråd.

 

För mer information om local dimming rekommenderas länkarna som postades här tidigare om just det. Annars finns det flera medlemmar här på forumet med mycket större kunskaper än jag har men dom verkar övergett tråden i takt med att den blev lite väl "alternativ" :D


Redigerat av improwise, 18 juli 2017 - 00:05.


#254

Postad 18 juli 2017 - 07:49

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

För att få bort Apps popupen när man startar tvn

Setup/Display Settings/Smart Banner OFF

 

Vill du få bort allt lull lull och komma direkt till tvbilden så stäng även av "Info Frame as Power on" i samma meny

Det tipset tackar jag också för! :)

 

Jag kanske inte sökt tillräckligt, men jag har inte hittat om det finns ett alternativ för att ta en backup på mina gjorda inställningar och spara på t.ex. USB.

Skulle också vilja dölj/inaktivera den lilla gröna strömindikatorn i underkanten. Men det är kanske för mycket begärt?



#255

Postad 18 juli 2017 - 16:40

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Det är eg rätt enkelt, för att kunna visa texten mot den svarta bakgrunden så måste den zonen tändas. Men eftersom zonen är större än texten så får det till föjd att hela den zonen lyses upp, även det svarta området. Det gör att dom framstår som mindre svarta än zonerna intill utan text. Ligger däremot texten i bilden så syns detta normalt inte alls lika mycket, så vida inte typ filmen är väldigt mörk just i det läget. Har med andra ord inget med texten att göra, kan lika väl vara en pingisboll som studsar mot ett helt mörkt bord, effekten blir den samma. Eller för den delen en stjärnhimmel då, där rymden runt stjärnorna kommer bli ljusare än den där det inte finns några.

 

Detta gäller alla FALD TVs, ja, eg gäller det nog alla __LD TVs, dvs TV som har local dimming. Sen finns det programvara som på olika sätt försöker göra detta problem mindre synligt men så länge det inte är en zon per pixel kommer det aldrig försvinna även om det kan gömmas t.ex. genom att dra ner på ljusstyrkan osv. Däremot syns det så klart mindre desto fler zoner som en TV har,  och där ligger DX900 bra till, bäst är förmodligen Sony  ZD9 om det inte kommit något ännu bättre efter den (men då till en ett pris som inte direkt är att leka med).  Men att påstå att problemen inte  skulle finnas alls på DX900 (eller någon annan TV med local dimming), är nog att betrakta  som  "alternativa fakta".

 

Poängen med OLED är att där är varje pixel sin egen zon så det är fullt möjligt att ha en svart pixel bredvid en vit pixel. Sen finns det lite andra nackdelar som lägre maximal ljusstyrka osv. men det är nog en diskussion för en annan tråd.

 

För mer information om local dimming rekommenderas länkarna som postades här tidigare om just det. Annars finns det flera medlemmar här på forumet med mycket större kunskaper än jag har men dom verkar övergett tråden i takt med att den blev lite väl "alternativ" :D

Kan bara instämma, hade själv en LCD med ett antal zoner. Det gick inte att ha texten på för halva skärmen lystes upp. Ännu värre var det när man hade HDR aktiverat.

Det slutade med att jag aktiverade texten bara i nödfall tex när jag  tittade på filmer med annat tal än svenska och engelska.

Tror att Panasonicen är en bra LCD TV. Tyvärr så tycker jag att LCD tekniken i sig själv skapar ett antal problem som inte jag vill ha.



#256

Postad 18 juli 2017 - 18:03

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Kan bara instämma, hade själv en LCD med ett antal zoner. Det gick inte att ha texten på för halva skärmen lystes upp. Ännu värre var det när man hade HDR aktiverat.

Det slutade med att jag aktiverade texten bara i nödfall tex när jag  tittade på filmer med annat tal än svenska och engelska.

Tror att Panasonicen är en bra LCD TV. Tyvärr så tycker jag att LCD tekniken i sig själv skapar ett antal problem som inte jag vill ha.

 

Rätt stor skillnad på LCD TV och LCD TV också, kantbelysta med local dimming verkar funka si så där medan några få FALD enheter verkar få till det. T.ex Sony ZD9 verkar vara RIKTIGT BRA, sen där bakom verkar det vara typ DX900 och Samsung KS9505 som gäller. Har som sagt själv en KS9505 och tycker den är förvånansvärt bra på detta, och då jämför jag ändå med en OLED E6. Då retar jag mig betydligt mer på DSE. Har själv aldrig sett DX900 men iom att de seriösa testerna verkar rätt samstämmiga så är det nog rätt givet vad man får och inte får. Sen måste man som alltid ta priset i beaktning också, om en TV för 40 000 kr är 10% bättre än en för 20 000 kr så...



#257

Postad 18 juli 2017 - 18:28

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Du har rätt, visst är det skillnad i kvalité på olika LCD TV:n.

Jag kan ärligt skriva här att  min bästa LCD TV var en Sharp 80" utan local dimming men den hade väldigt bra grund svärta.

Den var bakbelyst och var befriad från clouding, ljusskifningar och genomlysningar i hörnen.

Hade behåll den om jag inte var sugen på 4K och HDR!



#258

Postad 18 juli 2017 - 19:01

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Ja, ZD9 verkar fin. Men DX900 har bättre kalibreringsmöjligheter eller?



#259

Postad 18 juli 2017 - 19:07

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Du har rätt, visst är det skillnad i kvalité på olika LCD TV:n.

Jag kan ärligt skriva här att  min bästa LCD TV var en Sharp 80" utan local dimming men den hade väldigt bra grund svärta.

Den var bakbelyst och var befriad från clouding, ljusskifningar och genomlysningar i hörnen.

Hade behåll den om jag inte var sugen på 4K och HDR

 

Då lär du kunna välja rätt fritt på marknaden nu för vad jag minns var inte Sharps 80" som såldes i Sverige för några år sen något direkt bildmirakel, även om det var mkt bild för pengarna :) Men förmodar att du hade turen att få ett riktigt bra exemplar  då.


Redigerat av improwise, 18 juli 2017 - 19:08.


#260

Postad 18 juli 2017 - 19:33

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Har ägt en Samsung HU8005, JU7005 LCD och även en Pioneer Kuro 60" plasma i 4 år (LX6090 köpt ny 2009) innan jag köpte Sharpen och kan säga att upplevelsen med Sharpen var bättre än min Kuro när jag tittade på Blu-ray filmer.

Kuron hade bättre svärta men storleken har ju en viss betydelse när man tittar på film...

 

Det vikigaste för mig är att man inte får varierande ljusskiftningar när man tittar på tv:n, vilket förstör upplevelsen.

Jag kan tillägga att det ska vara nedsläckt i rummet precis som det är på bion när man ser på film.


Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 18 juli 2017 - 19:37.


#261

Postad 18 juli 2017 - 20:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Har ägt en Samsung HU8005, JU7005 LCD och även en Pioneer Kuro 60" plasma i 4 år (LX6090 köpt ny 2009) innan jag köpte Sharpen och kan säga att upplevelsen med Sharpen var bättre än min Kuro när jag tittade på Blu-ray filmer.

Kuron hade bättre svärta men storleken har ju en viss betydelse när man tittar på film...

 

Det vikigaste för mig är att man inte får varierande ljusskiftningar när man tittar på tv:n, vilket förstör upplevelsen.

Jag kan tillägga att det ska vara nedsläckt i rummet precis som det är på bion när man ser på film.

 

Ja, jag är projektorägare som nu försöker gå ner till 80" så I know the feeling :D

 

Kuron var bra när den kom 2009 men jag tycker nog att folk klamrat sig fast vid den väl länge och bortser från svagetheter som bristen på ljusstyrka osv. Lite som att klamra sig fast vid en mobiltelefon med knappar för att det en gång var da shit. Men det är nog en diskussion för en annan tråd än denna :)



#262

Postad 18 juli 2017 - 21:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Kuron har i bra rum inte direkt nån bristande ljusstyrka iofs men ja, i sämre rum får den det jobbigt men det hade den redan 2009. :)

#263

Postad 18 juli 2017 - 22:38

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Kuron har i bra rum inte direkt nån bristande ljusstyrka iofs men ja, i sämre rum får den det jobbigt men det hade den redan 2009. :)

 

By bad, hade för mig att vi pratade om en plasma från 2009 :D



#264

Postad 18 juli 2017 - 23:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Japp det gjorde vi och eftersom HDR inte fanns 2009 låg dess problem inte riktigt i ljusstyrka. Förutom i dåliga rum, men sådana fanns ju redan år 2009. :D

Eller har du några "alternativa fakta" att delge i ämnet?

#265

Postad 19 juli 2017 - 10:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Japp det gjorde vi och eftersom HDR inte fanns 2009 låg dess problem inte riktigt i ljusstyrka. Förutom i dåliga rum, men sådana fanns ju redan år 2009. :D

Eller har du några "alternativa fakta" att delge i ämnet?

 

Fast nu är det 2017 vad jag vet och då vidhåller jag att Kuron är för ljussvag för att ha en suck mot t.ex. den TV som denna tråd är till för. Och för de 1% av rummen som inte är "dåliga" är den för liten i förhållande till en projektor,eller snarare bilden från en :D



#266

Postad 19 juli 2017 - 12:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja, Kuro är ljussvagare än DX900, det är korrekt fakta. :D

#267

Postad 19 juli 2017 - 12:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

det känns nästan som om det kan förbättras genom mjukvara eller genom att ändra hur man visar texterna. 

HDR läget är bättre optimerat än SDR det märker man så det finns nog möjligheter.

Om dom ville så skulle dom kunna få letterboxområdet helt svart alltid oavsett om man kör med Min eller Max på ABC.

 

Edit:

Tänkte just skriva att SDR skulle nog kunna bli optimerat till max vad gäller mikrokontrast om all ljusttyrka kunde utnytjas som i HDR läget.

120 nits är för lite för att dimmingen ska funka optimalt

 

Nu kom jag just på att man kan välja att en HDMI port ska köras med HDR On eller Off.

Väljer man ON så känner Windows10(ny funktion för creators update)  av det och dimmar ner HDR läget till SDR nivå.

HDR inställningarna med max backilght och kontrast är fortfarande på.

 

Postar en bild från Skyfall SDR Blu Ray med max backlight och kontrast och ST2084 gamma

Bilden är nerdimmad och ändrad för att passa SDR.

Tippar på att ljustyrkan är runt 120nit ändå här trots max backlight.

 

Ska köra lite mätningar hur gamman ser ut i windows egna HDR läge.

Möjligt att det går att tweaka in SDR så man bättre utnytjar dom 1350 nitsen som ligger och körs i bakgrunden.

Bifogad fil(er)


Redigerat av sune bejas, 19 juli 2017 - 13:39.


#268

Postad 19 juli 2017 - 14:28

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Körde en mätning direkt

Gissningen på 120nit med Win10 HDR/SDR läge i skyfall bilden felade 20 nits (måste vara värmen;))
103 nits får man nöja sig med av 1350nits med Windows egna HDR läge för SDR.

103 nits annars är perfekt för SDR i ett mörkt rum.
Behöver inte vara högre än så

HDR läget Aktiverat på tvn med max backlight/kontrast/st2084 gamma
Win10HDR_SDR.jpg



Det blir att forska vidare på det här läget.

Redigerat av sune bejas, 24 juli 2017 - 10:03.


#269

Postad 19 juli 2017 - 17:42

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Dom sista 5-10% av mikrokontrast(Ljusstyrka på små objekt) som har saknats på DX900an jämfört med 500Men och SDR är nu utplockade.

Edit:stämmmer ej efter lite mer forskande.
nån % gick nog att plocka ur men fortfarande efter en 500M och OLED.
riktigt små objekt dimmas fortfarande ner.

Redigerat av sune bejas, 24 juli 2017 - 10:09.


#270

Postad 19 juli 2017 - 18:26

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Det är eg rätt enkelt, för att kunna visa texten mot den svarta bakgrunden så måste den zonen tändas. Men eftersom zonen är större än texten så får det till föjd att hela den zonen lyses upp, även det svarta området. Det gör att dom framstår som mindre svarta än zonerna intill utan text. Ligger däremot texten i bilden så syns detta normalt inte alls lika mycket, så vida inte typ filmen är väldigt mörk just i det läget. Har med andra ord inget med texten att göra, kan lika väl vara en pingisboll som studsar mot ett helt mörkt bord, effekten blir den samma. Eller för den delen en stjärnhimmel då, där rymden runt stjärnorna kommer bli ljusare än den där det inte finns några.

 

Jag är inte säker på att vi pratar om samma sak. Eller kanske det är olika symptom som i grunden beror på samma problem. Men det jag reagerade på var inte att en hel zon lyses upp vilket gör att ett område blir mindre svart så som du beskriver. Har inte sett en enda antydan till att områden runt stjärnor, pingisbollar eller andra ljusa objekt blir ljusare/mindre svarta. Det enda jag har noterat är att bokstäverna i undertexter ibland är olika ljusstyrka. Ett exempel, om textningen ligger i det svarta området, och består av följande text:

ABCD 1234 EFGH 5678

Så kan bokstäverna BC, EF och 7 ibland vara ljusare/vitare än de övriga bokstäverna. Ibland verkar det slumpmässigt vilka bokstäver som är ljusare/vitare. Men ibland verkar det vara kopplat till något som händer på en annan del av skärmen (helt annan zon). Och ibland är alla bokstäver samma ljusstyrka. Men området runt bokstäverna är alltid lika svart (kanske är det skillnad om man mäter men det är ingen synlig skillnad).

Som jag ser det så kan detta ha tre orsaker:
- För att inte området runt bokstaven ska bli mindre svart, så gör kompenserar skärmen vilket leder till att bokstaven blir mindre ljus. Men detta borde ske i samma utsträckning för mer eller mindre alla bokstäver (om de är ungefär lika stora och ligger på samma svarta bakgrund)?
- Några bokstäver ligger mitt i en zon och kan därför lysas upp bättre än de bokstäverna som hamnar precis på gränsen mellan två zoner. Men då borde man se detta fenomen även när annan vit text är inbränd t ex text i början/slutet av en film. Det har jag aldrig sett.
- Det är olika bildbehandling för det område som skärmen anser vara film (hela skärmen vid 16:9, men bara delar vid annan aspect ratio). Och skärmen behandlar objekt som ligger det den anser vara film olika mot det som ligger utanför området som anses vara film.

Kanske är det en kombination av allt detta...

Det jag noterat är att "Adaptive Backlight Control" påverkar hur tydligt detta problem märks. Ju högre man sätter den desto tydligare blir problemet. Med den avstängd så har jag inte lyckats se problemet alls. Men har å andra sidan bara kollat några få filmer och det var i ett ljust rum. Ska nog testa lite mer när det blir mörkt.

Jag vill inte överdramatisera detta "problem". På det stora hela så är detta en ganska liten detalj i en annars fantastiskt bra TV. Tycker bara att det är ett intressant fenomen som jag själv vill förstå. Det skumma är som sagt att det bara går att se på bokstäverna i vissa undertexter...



#271

Postad 19 juli 2017 - 18:38

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Det var som fasen rent ut sagt! 

Dom sista 5-10% av mikrokontrast(Ljusstyrka på små objekt) som har saknats på DX900an jämfört med 500Men och SDR är nu utplockade.

Tack för det Windows 10 creators update och HDR till SDR läget.

 

Liknande som man gör vid 3D LUT kalibrering att man använder sig av den större native färgrymden och låter programmet krympa ner den till rec709 för att vara säker på att täcka allt.

Likadande är gjort nu

Man använder max ljusstyrka för att krympa ner den till den lägre SDR ljusstyrkan för att täcka upp allt.(minimal dimming hos små objekt)

Och det med Max på Automatic Backlight Control.

 

Även kalibreringsresultatet hos gråskalan gamman och färgerna ser bra ut i det här läget.

Det är inte tvn som fixar utan Windows som gör om HDR till SDR.

Riktigt bra gjort!

 

Jag postar information för hur man maxar SDR på den här tvn senare.

Börja med att rippa alla Blu Ray skivor ni äger till en PC   ;)

 

Intressant. De är rippade sedan länge :-) Spelar oftast upp dem i Kodi på Nvidia Shield. Men kanske ska spela upp dem på en PC istället om det är stor skillnad. Skriv gärna hur du spelar upp dem. Är det med MadVR och Win 10 + HDR läget påslaget? Vilken grafiklösning kör du? Har märkt att Nvidia och Intel skiljer sig en del i hur de hanterar HDR (AMD har jag inte testat). Intel HD Graphics är ganska kassa när det gäller inställningar men jag kör det på ena PCn just nu så att jag kan spela upp UHD blu-ray i PowerDVD (går inte med Nvida/AMD)...



#272

Postad 19 juli 2017 - 19:20

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

HDR funkar inte i Kodi,



#273

Postad 19 juli 2017 - 19:39

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

HDR funkar inte i Kodi,

Du kanske svarade i fel tråd? Denna tråden handlar om Panasonic DX900...

 

Om det var en kommentar kring det jag skrev ovan (spela upp vanliga blu-ray i Kodi på Nvidia Sheld) på DX900 så tror du behöver utveckla ditt svar lite... Vanliga blu-ray har inte HDR så det är ju inte aktuellt eller det vi diskuterar. Men man kan inte säga att HDR inte fungerar i Kodi. HDR10 material fungerar fint att spela upp detta i Kodi på Nvidia Shield...



#274

Postad 19 juli 2017 - 20:01

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Jag vet precis vad denna tråd handlar om och jag har svarat i den tidigare med.

Det har varit mycket snack om nits/hdr/uhd senaste veckorna så jag vill bara poängtera att du inte har fullt HDR stöd om du spelar upp din hdr film i kodi.

windows 10 och powerdvd tillsammans då funkar det.



#275

Postad 19 juli 2017 - 20:11

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
För att maximera SDRs ljusstyrka (högsta möjliga microkontrast) med hjälp av HDR läget och en PC gör följande:

Notering: tvn kommer fortfarande att dimma ner riktigt små objekt med det här det kommer man inte ifrån.
Däremot så verkar backlight kontrollen fungera lite bättre än standard läget.

Skaffa Windows 10 och uppdatera till senaste Creators update som nu har stöd för HDR.

I Windows under "Bildskärmsinställningar"
Aktivera "HDR och Avancerad färg"

På TVn:
Under Setup/HDMI HDR Setting
Välj On för den HDMI ingången ni använder.

Tvn ska nu blinka till och HDR läget ska aktiveras om allt stämmer
Tryck på "i" (info) knappen för att bekräfta att HDR läget är igång.
Windows i sig ska se ut som vanligt men något dämpat.

Knappa in följande inställningar:


125cd/m2 Gamma 2.3
(Ljusstyrkan är som gjord för ett rum med dämpad belysning kvällstid)

Viewing Mode: Cinema
Backlight: 87
Contrast: 100
Brightness: -3
Colour: 50
Tint: 0
Sharpness: 0
Colour Temperature: Warm2
Vivid Colur: Off
Rec.202 Colour Remaster: Off
Adaptive Backlight Control: Max
Ambient Sensor: Off
Noise Reduction: Off
MPEG Remaster: Off
Resolution Remaster: Off

Intelligent Frame Creation: Custom
Blur Reduction: 10
Film Smooth: 0
Clear Motion: On

Advanced Settings
Contrast Control: Off
Colour Gamut: Rec.2020
Backlight Black Level: Dim

White Balance
R-Gain:+1
G-Gain: -3
B-Gain: -3
R-Cutoff: 0
G-Cutoff: 0
B-Cutoff: 0

More Detailed Adsjustment
Input Signal Level: Default


Colour Management
R-Hue: +2
R-Saturation: -6
R-Luminance: +3
G-Hue: -2
G-Saturation: +8
G-Luminance: +7
B-Hue: 0
B-Saturation: +6
B-Luminance: +1
C-Hue: -3
C-Saturation: 0
C-Luminance: 0
M-Hue: -2
M-Saturation: +1
M-Luminance: +2
Y-Hue: +2
Y-Saturation: +1
Y-Luminance: -4

Gamma
Gamma 2.2
More Detailed Adjustment: Default


Option Settings:
Default

Screen Settings:
16:9 Overscan: Off


Foto från Tomorrow Never Dies Blu Ray

Bifogad fil(er)


Redigerat av sune bejas, 24 juli 2017 - 10:11.


#276

Postad 19 juli 2017 - 20:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Skriv gärna hur du spelar upp dem. Är det med MadVR och Win 10 + HDR läget påslaget?

Spelar ingen roll egentligen men för max bildkvalitet så är ju madvr oslagbart med NGU uppskalning som ex.

jag kör mpc-hc/madvr och GTX1050 som har Hevc hårdvarudecoding. 

trött kort för spel men för film är det perfekt

 

Som Synes på kortet så kör jag 60hz 1080P för Blu Ray

YCbCr:444

12bpc

 

Tyvärr så funkar inte 10bit exclusive mode i madvr med det här av nån anledning

Hela bilden blir grön

10bit läget måste avmarkeras


Redigerat av sune bejas, 19 juli 2017 - 20:31.


#277

Postad 19 juli 2017 - 20:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1


Du kanske svarade i fel tråd? Denna tråden handlar om Panasonic DX900...

 

hehe man börjar ju undra hur det ligger till med det ibland :)



#278

Postad 19 juli 2017 - 20:28

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jag vet precis vad denna tråd handlar om och jag har svarat i den tidigare med.

Det har varit mycket snack om nits/hdr/uhd senaste veckorna så jag vill bara poängtera att du inte har fullt HDR stöd om du spelar upp din hdr film i kodi.

windows 10 och powerdvd tillsammans då funkar det.

 

Ok, ville bara kolla om du var i rätt tråd :-)

 

Kan du beskriva vad det är jag saknar av "fullt HDR stöd" om jag spelar upp en HDR video från Kodi (på Nvidia Shield) till DX900?

DX900 byter till HDR läget när jag spelar upp den via Kodi. Och jag ser ingen tydlig skillnad på hur samma HDR video visas via Kodi eller när jag spelar upp den via den inbyggda spelaren i DX900...



#279

Postad 19 juli 2017 - 20:30

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Åter igen... jag svarade på ett påstående om att HDR funkar i KODI.

Det gör det inte!

Jag förutsätter att det är UHD som källa med HDR. att pilla med hdr i 1080p ger jag inget för.

 

Det är en tv grabbar... inte ett runkobjekt :P



#280

Postad 19 juli 2017 - 20:40

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll egentligen men för max bildkvalitet så är ju madvr oslagbart med NGU uppskalning som ex.

jag kör mpc-hc/madvr och GTX1050 som har Hevc hårdvarudecoding. 

trött kort för spel men för film är det perfekt

 

Som Synes på kortet så kör jag 60hz 1080P för Blu Ray

YcBCr:444

12bpc

 

Tyvärr så funkar inte 10bit exclusive mode i madvr med det här av nån anledning

Hela bilden blir grön

10bit läget måste avmarkeras

 

Så du kör Nvidia... Jag misstänkte det :-) Då behöver jag nog slänga i ett sånt kort i datorn innan jag testar mer med detta. Har ett 1050 ti som jag kan flytta till den datorn. Intel HD Graphics som jag använder just nu är sådär för att greja med bild inställningar. Intel har (vad jag vet inte ens någon inställning) för 8-bit/10-bit/12-bit... Men med 1050 ti kan jag å andra sidan inte längre spela upp UHD blu-ray via PowerDVD eftersom det bara fungerar med Intel. Om Nvidia och Cyberlink bara kunde få tummen ur och fixa stöd för UHD Blu-ray (SGX) i sina drivers...



#281

Postad 19 juli 2017 - 21:06

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

om det är stor skillnad.

Uppdatering: knapp


1050 korten kostar ju knappt nåt så det är bara att slänga dit ett och testa

Redigerat av sune bejas, 24 juli 2017 - 10:13.


#282

Postad 19 juli 2017 - 21:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det jag noterat är att "Adaptive Backlight Control" påverkar hur tydligt detta problem märks. Ju högre man sätter den desto tydligare blir problemet. Med den avstängd så har jag inte lyckats se problemet alls. Men har å andra sidan bara kollat några få filmer och det var i ett ljust rum. Ska nog testa lite mer när det blir mörkt.

 

Om jag minns rätt så var just överaggressiv local dimming något som togs upp som negativt för DX900 i recensioner. Jag har dock ingen egen erfarenhet av DX900 så därmed ingen egen uppfattning.



#283

Postad 19 juli 2017 - 21:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så var just överaggressiv local dimming något som togs upp som negativt för DX900 i recensioner.


.

Redigerat av sune bejas, 24 juli 2017 - 10:14.


#284

Postad 19 juli 2017 - 22:23

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Good old srgb :)

 

Några skillnader vad automatic backlight control gör för bilden.

Win10 HDR/SDR läget (max backlight)

Tomorrow never dies Blu Ray

 

Automatic Backlight Control OFF

Win10_HDR_SDR2.jpg

 

 

Automatic Backlight Control MAX

Win10_HDR_SDR1.jpg


Redigerat av sune bejas, 19 juli 2017 - 22:24.


#285

Postad 19 juli 2017 - 23:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Det krävdes ytterligare en justering för att SDR bilden ska sitta där :)

nu är jag nöjd.

 

Problemet med det nya win10 hdr/sdr läget är att tvn tror att det är HDR så alla inställningar för finjustering av gamman fungerar inte.

Ändrar man ex ire10 så ändras även ire20 och 30.

Gammakurvan är hyffsad runt 2.3 med original inställningarna men lite för låg nära svart vid 2.2

För att få ner skuggpartier något så finns det en enkel lösning i madvr.

 

Aktivera Gamma processing och välj powerlaw gamma 2.3 så är bryderiet löst

gamma1.jpg

 

Där satt den kan man nog säga för SDR nu :)

 

Uppdaterar guiden ovan med den här inställningen

 

Edit: fasen även detaljerna nära svart vart bättre i det här läget

Det verkar som alla 1350 nits som ligger och körs i bakgrunden även hjälper till i dom lägre nivåerna.

Nu är det OLED/500M nivå på kontrasten och dynamiken för SDR!

 

Inga problem att släcka ner helt nu

Kontrasten är är skyhög och svärtan 0 hela tiden.

Hallelulia! :D


Redigerat av sune bejas, 20 juli 2017 - 00:10.


#286

Postad 20 juli 2017 - 00:27

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Åter igen... jag svarade på ett påstående om att HDR funkar i KODI.

Det gör det inte!

Jag förutsätter att det är UHD som källa med HDR. att pilla med hdr i 1080p ger jag inget för.

 

Det är en tv grabbar... inte ett runkobjekt :P

 

HDR fungerar fint i Kodi (på Nvidia Shield och med DX900) för mig. Så jag vet inte varför det inte fungerar för dig eller varför du envisas med att skriva att det inte fungerar. Jag kör denna just nu i Kodi:

 

http://demo-uhd3d.co...?cat=uhd&id=159

 

och det är inget snack om att det är HDR som visas på DX900. Jag har även några andra liknande HDR10 videos i olika containers och refresh rate. Alla triggar HDR läget på DX900 och alla ser riktigt bra ut. Just nu kör jag Shield i 3840 x 2160 59.940 Hz YCbCr 4:2:2 12-bit 2020. Men sedan ändrar ju Kodi refresh rate baserat på videon jag kör och aktiverar HDR läget om det är en HDR10 video.

 

Om du inte får det att fungera så tror jag att du måste skriva lite mer om vilken utrustning du använder och vilken video det är du försöker spela upp.



#287

Postad 20 juli 2017 - 00:54

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Det krävdes ytterligare en justering för att SDR bilden ska sitta där :)

nu är jag nöjd.

 

Spännande, ska testa detta imorgon när jag satt 1050 ti kortet i datorn som står vid TVn. Vill bara dubbelkolla ett par saker:

 

- Under Display Settings i Windows (inte i Nvidia) så har du "HDR and Advanced Color" aktiverat?

- I Nvidia Contol Panel så kör du med "default color settings"?

- I MadVR och under hdr fliken, kör "passthrough HDR to display" och sedan "Nvidia API" eller "Win 10 API"?



#288

Postad 20 juli 2017 - 09:40

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Good old srgb :)
 
Några skillnader vad automatic backlight control gör för bilden.
Win10 HDR/SDR läget (max backlight)
Tomorrow never dies Blu Ray
 
Automatic Backlight Control OFF
Win10_HDR_SDR2.jpg
 
 
Automatic Backlight Control MAX
Win10_HDR_SDR1.jpg


Ser ingen skillnad på fotona? Vad skall man se efter egentligen? :)

#289

Postad 20 juli 2017 - 10:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ser ingen skillnad på fotona? Vad skall man se efter egentligen? :)

 

Ser du ingen skillnad ovan bör du titta efter en ny skärm till din dator. Eller åtminstone kontrollera att den är rätt inställd. :)

 

Börja med denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Du ska precis kunna urskilja ruta 1 som något ljusare än bakgrunden.

 

Sedan denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Du ska urskilja ruta 254 som något mörkare än bakgrunden

 

Får du inte detta att fungera har du en skärm som är så grundläggande fel att du aldrig kan använda den för att jämföra bilder.



#290

Postad 20 juli 2017 - 10:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ser ingen skillnad på fotona? Vad skall man se efter egentligen? :)

 

Kolla på blackbars så ser du att local dimmingen (som jag antar är det Panasonic kallar för Automatic Backlight Control) fungerar. Då vet vi iaf att det är dumt att betala för att få local dimming och sen ha den avstängd :D


Redigerat av improwise, 20 juli 2017 - 10:52.


#291

Postad 20 juli 2017 - 12:02

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Ser du ingen skillnad ovan bör du titta efter en ny skärm till din dator. Eller åtminstone kontrollera att den är rätt inställd. :)
 
Börja med denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Du ska precis kunna urskilja ruta 1 som något ljusare än bakgrunden.
 
Sedan denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
Du ska urskilja ruta 254 som något mörkare än bakgrunden
 
Får du inte detta att fungera har du en skärm som är så grundläggande fel att du aldrig kan använda den för att jämföra bilder.


Tackar för dom två kanonlänkarna ;)
Första länken ser jag ner till 7. 6an o neråt är svart.
Länk två ser jag upp till 253 sen vitt.
Är det dåligt eller?

#292

Postad 20 juli 2017 - 12:04

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Tackar för dom två kanonlänkarna ;)
Första länken ser jag ner till 7. 6an o neråt är svart.
Länk två ser jag upp till 253 sen vitt.
Är det dåligt eller?

Du börja kunna urskilja alla. Ställer du in din skärm så att du gör det kommer bilderna ovan vara som natt och dag. :) 



#293

Postad 20 juli 2017 - 23:07

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Inställningar för Win10 HDR/SDR läget uppdaterat.

 

Tydligen skiljer det en hel del mellan olika bildlägen i hur mycket ljusstyrka man kan plocka ut.

Med True Cinema som jag använde förut vart det 103cd/m2 max vilket är lite lågt.

Det fanns heller inte utrymme för att använda Clear Motion då bilden hade blivit ännu mörkare.

 

Med "Cinema" läget därermot så går att det plocka ut en bit över 200cd/m2

Då finns det även utrymme för att aktivera Clear Motion.

 

Gamma processing i madvr behövs heller inte nu då gamman var lite bättre från början i Cinema läget.

 

Var det bra förut så är det nog näst intill perfekt nu

https://www.minhembi...=6#entry4442130


Redigerat av sune bejas, 20 juli 2017 - 23:08.


#294

Postad 20 juli 2017 - 23:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Spännande, ska testa detta imorgon när jag satt 1050 ti kortet i datorn som står vid TVn. Vill bara dubbelkolla ett par saker:

 

- Under Display Settings i Windows (inte i Nvidia) så har du "HDR and Advanced Color" aktiverat?

- I Nvidia Contol Panel så kör du med "default color settings"?

- I MadVR och under hdr fliken, kör "passthrough HDR to display" och sedan "Nvidia API" eller "Win 10 API"?

Gör så och kom gärna med en kommentar om du ser skillnad.

 

1: ja

2:  nej i det läget får man inte ut 12bit och YCbCr 444

Jag kör med "Använd Nvidia Färginställningar"

3: Det har ingen betydelse då det inte är nåt HDR material med metadata som skickas ut.

Det är ju fortfarande vanligt SDR material vi kollar på här.

HDR/SDR läget är WIndows eget och gäller för allt.

 

Edit: bra att du tog upp första frågan

vet inte om det är valt från början.

 

Edit2: Det här med SDR som körs i HDR läget tror jag man kan beskriva ungefär som en uppskalare för ljus och färger.

Fler steg av ljusnivåer finns att ta av och pytsa ut i SDR bilden.

Det förklarar nog varför även detaljer nära svart ser ut att ha ännu högre precision och upplösning nu.

Hela HDR ljusyrkan komprimeras in i den lägre SDR.

Även Bakgrundskontrollen jobbar med en högre precision nu.


Redigerat av sune bejas, 21 juli 2017 - 01:28.


#295

Postad 22 juli 2017 - 09:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Första länken ser jag ner till 7. 6an o neråt är svart. Är det dåligt eller?

Ja, det gör det svårare att se skillnaden på Sunes bilder som visar den förhöjda (ljusare) svartnivån med "Automatic Backlight Control OFF"



#296

Postad 23 juli 2017 - 00:00

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Stämmer bra det men det problemet är löst för SDR nu om man kör med Windows 10s HDR/SDR läge.

post 276

 

 

Hur kan Windows 10 lösa ett problem i Firmware på TVn? Dom flesta, inkl de flesta testare, lär knappast köra Windows alls.



#297

Postad 23 juli 2017 - 09:11

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll egentligen men för max bildkvalitet så är ju madvr oslagbart med NGU uppskalning som ex.

jag kör mpc-hc/madvr och GTX1050 som har Hevc hårdvarudecoding. 

trött kort för spel men för film är det perfekt

 

Som Synes på kortet så kör jag 60hz 1080P för Blu Ray

YCbCr:444

12bpc

 

Tyvärr så funkar inte 10bit exclusive mode i madvr med det här av nån anledning

Hela bilden blir grön

10bit läget måste avmarkeras

Har du provat Kodi med DSPlayer som stöder MadVR? 

https://forum.kodi.t....php?tid=223175 

https://forum.kodi.t....php?tid=222576

 

Använder du SmoothVideo Project för att få 60hz på Blu-ray?



#298

Postad 25 juli 2017 - 17:48

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Mycket om microcontrast blir det.
Men det är väl största orsaken till varför en tv med noll svärta och max kontrast fortfarande kan se platt ut i bilden med SDR och Blu Ray jämfört med samma film på DX900 men med UHD.
Testet ovan är korrigerat.
Var lite för snabb med att bedömma bilden med win 10 hdr/sdr läget.
Mer jämförelser krävdes och det har jag gjort nu.
Något bättre vart det men mindre objekt dimmas fortfarande ner mer på DX900an och SDR.

Det är det som gör att SDR bilden ser något plattare ut på DX900an jämfört med en OLED eller 500M.
SDR standarden sätter käppar i hjulen med DX900an inte tvn i sig.


Med en HDR film däremot så finns det mycket mer microcontrast att ta av.
Det går att tona ner en UHD film på DX900an så den får Exakt samma microcontrast som Blu Ray verisionen på 500Men.
Överlag här inte en typisk stjärnhimmel där vinner OLED och 500M ändå.

Sätter man i en UHD film och stänger av HDR på DX900an (ingen HDR tonemapping) och minskar kontrast till -5 och ökar ljusnivån +3 på K8500 spelarens bildmeny så går det nu att få en lyxvariant av en Blu Ray film som körs på 500M.
Backlight sänks till 50 och kontrast till 85 på tvn.
i det läget så prickar microcontrasten in perfekt med 500Men.
Även APL nivån är identiskt och sänkt till Blu Ray nivå.
Det räcker att man ökar backlight till 55 för att DX900an ska springa ifrån med högre microcontrast (Lampor och dyligt lyser starkare)

Små små ljusdetaljer är fortfarande mer tydliga på DX900an jämfört med 8bits Blu Ray som suddar ut mer.

UHD HDR ska ha ungefår samma APL som Blu Ray sägs det men det stämmer inte.
inte äns när PQ följs exakt.
Vet inte om HDR10 är problemet här där det inte finns nån dynamisk metadata.
HDR bilden på DX900an är alltid mycket ljusare än Blu Ray med 120nits på 500Men.
HDR bilden uppfattas oftast som överjobbad och jobbig att kolla på i ett nersläckt rum.
en sänkning från 100 till 50 i backlight för att få samma APL nivå som Blu Ray borde inte behövas.
Men det är det man får göra om man vill ha samma behagliga bild som Blu Ray.

Får hoppas HDR10+ fixar till det och att DX900an kommer att stödja det.

https://news.samsung...ike-real-images
En bättre optimering av APL med bibehållen maxljusstyrka måste till.
Problemet när man sänker backlight till 50 är att man tappar mer än hälften av maxljusstyrkan.

Två lägen finns
Kolla på UHD HDR med en för  hög medelljusstyrka men korrekt enligt standarden.
microcontrasten skyhög jämfört med blu ray här.
lampor/eld/reflektioner osv lyser närmare verklighetens ljus.
Färger glöder betydligt mer än Blu Ray

Eller så tonar man ner hela bilden och microcontrasten till Blu Ray nivå men får ändå fördelarna med bättre färger och mer detaljer från 10bit videon.
Det är det sista läget som jag kommer köra på framöver.
En något boostad Blu Ray variant som man orkar kolla på även i ett nersläck rum.

lite löst snack om HDR och Blu Ray och vad DX900an klarar med HDR material.

 

Test från X-Men Apocalypse Blu Ray och UHD

https://www.youtube.com/watch?v=M1r3dFOLUfM&feature=youtu.be


Redigerat av sune bejas, 26 juli 2017 - 12:13.


#299

Postad 25 juli 2017 - 19:50

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
X Men Apocalypse Nedtonad HDR på DX900an och Blu Ray 120nit på 500Men
Döm själva vilken bild som håller en högre kontrast och dynamik.
APL nivån är ungefär den samma.

HDR_reduced.jpg


För att sänka APL med UHD HDR så det passar bättre i ett helt nersläckt rum gör följande:

Först gör tvn ej HDR kompatibel genom att stänga av HDR.
Setup/HDMI HDR Setting/
Välj en UHD film och starta upp den.
Det kan komma en varning att tvn inte stödjer HDR men då är det bara att trycka ok.
Med K8500 UHD Spelaren så gå in i Tools/ Picture Mode/ user
Contrast -5
Brightness +5

På tvn under bildinställningar.
Minska Backlight till 50
Contrast 85
Sharpness 0
Blur reduction 10
Clear motion ON
Under advanced settings se till så att rec2020 är valt för Colour Gamut.
Gamma 2.3

Alt2:
Låt HDR läget vara kvar och sänk enbart backlight till 60.
Då hamnar DX900 runt OLED nivå med 600nits max.
Tycker ändå alt1 passar bättre men det är bara att testa båda.


siså där
En något boostad Blu Ray version som ingen tv som spelar upp samma Blu Ray slår.
japp inkl OLED :)

Redigerat av sune bejas, 26 juli 2017 - 00:08.


#300

Postad 26 juli 2017 - 11:47

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

X Men Apocalypse Nedtonad HDR på DX900an och Blu Ray 120nit på 500Men
Döm själva vilken bild som håller en högre kontrast och dynamik.
APL nivån är ungefär den samma.

HDR_reduced.jpg


Den till höger tycker jag ser bäst ut. Inte så dåligt då kanske att oled inte är allt för ljustark i hdr i ett mörkt rum? angående du tyckte dx900 var för jobbig att kolla på i ett mörkt rum med hdr?

Redigerat av axion84, 26 juli 2017 - 11:50.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.