Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hd Dvd:n död.,

178 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 17 februari 2008 - 19:36

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Min bror jobbar på en videobutik och han säger att distributörerna ska ha 700 spänn per bluray film för uthyrning. Kan bli dyrt för att videobutiker...10 toppfilmer är helt plötsligt 7000 spänn och jag har svårt att tänka mig medelsvensson hyra bluray. Vissa av dom hyr ju fortfarande VHS ffs :)

Men sänker dom priset så kan nog t.om den lokala videobutiken tänka sig hyra ut bluray, eller vi kan iaf hoppas!

Det är ju såna priser även för vanliga DVD-filmer, om än högre. Det bör ju påpekas att varje film uthyrs flera gånger om och i de flesta fall tjänar de in de där 700kr som de pungat ut. Inget konstigt med det.

#102

Postad 17 februari 2008 - 19:42

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

Är det som du skriver så tror jag att Blu-ray får svårt att slå ut dvd...
Då finns det ju ännu mindre värde i att byta ut dvd spelaren mot en Blu-ray.

Tror det blir svårt för BD. När 70-80% av ens bekantskapskrets håller på med nedladdning
så är nog incitamenten för att köpa dyra filmer väldigt lågt.
Det kommer nog ta ett bra tag innan gemene man hoppar på HD tåget i form av optiska media iaf.
Sen är jag rätt glad att dom inte kör BD/HD för då slipper man iaf hålla koll på utlåningen.
Bara att säga, Du den där funkar inte i din DVD spelare :)

#103

Postad 17 februari 2008 - 21:36

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Tror det blir svårt för BD. När 70-80% av ens bekantskapskrets håller på med nedladdning
så är nog incitamenten för att köpa dyra filmer väldigt lågt.
Det kommer nog ta ett bra tag innan gemene man hoppar på HD tåget i form av optiska media iaf.
Sen är jag rätt glad att dom inte kör BD/HD för då slipper man iaf hålla koll på utlåningen.
Bara att säga, Du den där funkar inte i din DVD spelare ;)


Det härliga är ju i alla fall nu att vi som gör rätt för oss får mycket bättre bild och ljud. Skönt att få lite extra för de surt förvärvade slantarna.

Tror dock att intresset för Blu-Ray är ganska stort. Nu sitter alla familjer med TV-apparater som fixar 720p eller 1080p men bara gammal sur SDTV. Ganska många är intresserade av att kunna utnyttja sin nya dyra TV till fullo och kunna impa på grannar och kompisar med fin bild. :)

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 17 februari 2008 - 21:38.


#104

Postad 17 februari 2008 - 22:07

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jaha, det verkar som vi alla har olika preferenser ang. ordet Svenne. Då ska jag inte besvära er mer med mina åsikter om uttrycket :D
Låtom oss gå vidare :)

Gott att du inte tog allt för illa upp Jocke. Hyllar dig dock för att du har ideal, det är allt för ovanligt idag. Peace-pipe, OK? ;)

#105

Postad 17 februari 2008 - 22:52

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

Är det som du skriver så tror jag att Blu-ray får svårt att slå ut dvd...
Då finns det ju ännu mindre värde i att byta ut dvd spelaren mot en Blu-ray.

Tror det blir svårt för BD. När 70-80% av ens bekantskapskrets håller på med nedladdning
så är nog incitamenten för att köpa dyra filmer väldigt lågt.
Det kommer nog ta ett bra tag innan gemene man hoppar på HD tåget i form av optiska media iaf.
Sen är jag rätt glad att dom inte kör BD/HD för då slipper man iaf hålla koll på utlåningen.
Bara att säga, Du den där funkar inte i din DVD spelare :)

De blodutsugarna du umgås med kommer kämpa till döden för att slippa betala för filminnehåll, de borde skämmas. Sen antar jag att de representerar den teknologiskt kunniga minoriteten av befolkningen som behärskar datortekniken.

#106

Postad 17 februari 2008 - 23:39

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

Är det som du skriver så tror jag att Blu-ray får svårt att slå ut dvd...
Då finns det ju ännu mindre värde i att byta ut dvd spelaren mot en Blu-ray.

Tror det blir svårt för BD. När 70-80% av ens bekantskapskrets håller på med nedladdning
så är nog incitamenten för att köpa dyra filmer väldigt lågt.
Det kommer nog ta ett bra tag innan gemene man hoppar på HD tåget i form av optiska media iaf.
Sen är jag rätt glad att dom inte kör BD/HD för då slipper man iaf hålla koll på utlåningen.
Bara att säga, Du den där funkar inte i din DVD spelare :)

De blodutsugarna du umgås med kommer kämpa till döden för att slippa betala för filminnehåll, de borde skämmas. Sen antar jag att de representerar den teknologiskt kunniga minoriteten av befolkningen som behärskar datortekniken.

Nja, minoritet vet jag inte om det är. 84% av svenskarna med internetuppkoppling laddar ner musik eller film.

#107

Postad 18 februari 2008 - 00:20

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

De blodutsugarna du umgås med kommer kämpa till döden för att slippa betala för filminnehåll, de borde skämmas. Sen antar jag att de representerar den teknologiskt kunniga minoriteten av befolkningen som behärskar datortekniken.

Nej faktiskt inte dom flesta är relativt okunniga på data men dom lär sig av varandra :-/ och nöjer sig i många fall med kassa divx kopior dessutom.

#108

Postad 18 februari 2008 - 00:48

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Inte fan blir konsumenterna vinnare av att Bd vann kriget, disneys råtta-film på discshop 289:- :)
Ska nått format dö så borde det vara BD med sina ockerpriser.

Redigerat av aikelo, 18 februari 2008 - 00:48.


#109

Postad 18 februari 2008 - 01:32

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
kostar 189 i en annan butik, hur mycket kostar nu hd dvd ?!?! det var en direkt till video bolag som gick blu-ray exklusivt rätt nyligt deras msrp är 11$, amazon kostar dessa 8,95$, och 75 skr på hdmoviesource ..

#110

Postad 18 februari 2008 - 02:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Citatet:
"Enligt NHK, via Reuters, så säger en källa på Toshiba (som bett att få vara anonym) att: “We have entered the final stage of planning to make our exit from the next generation DVD business" "

Kan ju tolkas på olika sätt..

Dom flesta verkar tro det handlar om att gå över till BD.....
eller
Är det så att dom satsar direkt på 3:e generationens DVD o skippar BD/HDDVD?
eller
Är det så att dom totalt skippar Disken som distributionsmedia och tillsamans med några partners ser över ett helt nytt koncept av billig, miljövänlig och lätt tillgänglig distribution via Sat, Kabel, Internet.

Naturligtvis kommer vi att landa förr eller senare på det sista alternativet, tekniken finns idag, bara en fråga om att släppa på bromsarna.

Just nu känns det mycket som om BD kommer att hamna där SACD/DVD-Audio hör hemma... i några få fanatikers hylla. Kostar inte spelarna <1000sek o skivorna <100 inom ett år så blir det nog Blocket utförsäljning av gamla BD produkter åxå.

Redigerat av Rabalder, 18 februari 2008 - 02:08.


#111

Postad 18 februari 2008 - 07:20

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

kostar 189 i en annan butik, hur mycket kostar nu hd dvd ?!?! det var en direkt till video bolag som gick blu-ray exklusivt rätt nyligt deras msrp är 11$, amazon kostar dessa 8,95$, och 75 skr på hdmoviesource ..


Vad pratar du om ?? :blink:

#112

Postad 18 februari 2008 - 07:26

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Jaha, det verkar som vi alla har olika preferenser ang. ordet Svenne. Då ska jag inte besvära er mer med mina åsikter om uttrycket ;)
Låtom oss gå vidare :blink:

Gott att du inte tog allt för illa upp Jocke. Hyllar dig dock för att du har ideal, det är allt för ovanligt idag. Peace-pipe, OK? :)

Sure.Peace man :)

#113

Postad 18 februari 2008 - 09:04

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Citatet:
"Enligt NHK, via Reuters, så säger en källa på Toshiba (som bett att få vara anonym) att: “We have entered the final stage of planning to make our exit from the next generation DVD business" "

Det verkar som inte kommer att hoppa på BD tåget, inte än på ett tag i alla fall. Synd.. :blink:

#114

Postad 18 februari 2008 - 09:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Just nu känns det mycket som om BD kommer att hamna där SACD/DVD-Audio hör hemma... i några få fanatikers hylla. Kostar inte spelarna <1000sek o skivorna <100 inom ett år så blir det nog Blocket utförsäljning av gamla BD produkter åxå.

Håller inte med dig. Titta på vad vettiga dvd-spelare och filmer kostar idag. Varför skulle bluray ligga betydligt lägre än detta för att folk skall handla?

Inte fan blir konsumenterna vinnare av att Bd vann kriget, disneys råtta-film på discshop 289:- :blink:
Ska nått format dö så borde det vara BD med sina ockerpriser.

Dags att vakna? Filmer är precis lika dyra/billiga på hddvd och bluray. Prisskillnaderna ligger inte i formatet utan i filmbolagen. Fox och Disney har alltid varit dyrare än de andra bolagen.

#115

Postad 18 februari 2008 - 09:31

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Man kan väl i alla fall konstatera att filmerna på den svenska marknaden är för dyra för att locka
någon större mängd köpare. Risken för spontan köp är också rätt låg när man får betala 299:- för en film i butiken.

#116

Postad 18 februari 2008 - 10:15

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Citatet:
"Enligt NHK, via Reuters, så säger en källa på Toshiba (som bett att få vara anonym) att: “We have entered the final stage of planning to make our exit from the next generation DVD business" "

Det verkar som inte kommer att hoppa på BD tåget, inte än på ett tag i alla fall. Synd.. :blink:

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".

Man kan väl i alla fall konstatera att filmerna på den svenska marknaden är för dyra för att locka
någon större mängd köpare. Risken för spontan köp är också rätt låg när man får betala 299:- för en film i butiken.

Priserna är dock på väg ner (min ICA butik säljer för 269:-). Vi kan vara säkra på att filmbolagen vill tjäna så mycket pengar som möjligt, och det gör man genom att sätta ett pris som är tillräckligt lågt för en massmarknad. Så när antal personer i Sverige som har Blu-ray spelare ökar, så kommer priserna på filmerna att sänkas (det krävs stora volymer för att en prissänkning ska löna sig).

#117

Postad 18 februari 2008 - 10:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Diabolo har varit onormalt tyst senaste veckorna.

#118

Postad 18 februari 2008 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Inte fan blir konsumenterna vinnare av att Bd vann kriget, disneys råtta-film på discshop 289:- :)
Ska nått format dö så borde det vara BD med sina ockerpriser.

Dags att vakna? Filmer är precis lika dyra/billiga på hddvd och bluray. Prisskillnaderna ligger inte i formatet utan i filmbolagen. Fox och Disney har alltid varit dyrare än de andra bolagen.

Precis. Verkar finnas en tendens att inte kunna skilja på filmbolag och skivformat. :blink: Disney är ganska greedy på DVD-sidan med.

Spekulationerna verkar vara en bra affär för Toshiba iaf... :)

Shares in Toshiba have gained more than 5% as speculation intensified that the electronics giant was set to pull the plug on its high definition DVD format.
The firm said it had made no decisions but admitted that it had started a review of its HD DVD business.

http://news.bbc.co.u...ess/7250068.stm

#119

Postad 18 februari 2008 - 10:43

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Han är säkert på semester.....eller nåt bara....!!

#120

Postad 18 februari 2008 - 11:01

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Så när antal personer i Sverige som har Blu-ray spelare ökar, så kommer priserna på filmerna att sänkas (det krävs stora volymer för att en prissänkning ska löna sig).


....ssssså vi väntar på att skivor ska halveras i pris o spelare gå ner med 70-80% innan det blir tal om volymer... någon måste börja annars går BD tåget samma väg som SACD.
Idag går det säkert 10.000 lågupplösta divx kopior på varje såld BD... det är ju helt klart vad marknaden förordar idag....

#121

Postad 18 februari 2008 - 11:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Själv shoppar jag HDDVD billigt med ett stort smile på läpparna :blink:

Deepdiscount - härligt med regionsfrihet :)

#122

Postad 18 februari 2008 - 11:31

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Så när antal personer i Sverige som har Blu-ray spelare ökar, så kommer priserna på filmerna att sänkas (det krävs stora volymer för att en prissänkning ska löna sig).


....ssssså vi väntar på att skivor ska halveras i pris o spelare gå ner med 70-80% innan det blir tal om volymer... någon måste börja annars går BD tåget samma väg som SACD.
Idag går det säkert 10.000 lågupplösta divx kopior på varje såld BD... det är ju helt klart vad marknaden förordar idag....

Hmm. Att det ska vara så svårt att formulera sig så att ingen ska missförstå det man skriver... Om jag ändra så här, blir det bättre då?

Så när antal personer i Sverige som har Blu-ray spelare ökar, så kommer priserna på filmerna att sänkas (det krävs stora volymer för att en stor prissänkning ska löna sig).

Allt sker gradvis, så jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skiver "någon måste börja". En och annan har redan börjat, och fler blir det hela tiden.

#123

Postad 18 februari 2008 - 11:35

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Så frågan för mig just nu är om man skall lämna tillbaka sin nyss inköpta ep-30. Är grymt nöjd med spelaren, även som dvd-spelare. Men i och med att hd dvd kommer försvinna med tiden så känns det lite trist. Visst man kommer säkert kunna köpa filmer i 2-3 år till men för att kunna spela dessa filmer måste man spelaren framme och och det kan kännas onödigt när man även har en bluray, skönt och minska lite på elekroniken. Hur resonerar ni andra som nyss köpt en spelare? Förresten tror ni det kommer finnas nå "kultvärde" över hd dvd om ett antal år?

#124

Postad 18 februari 2008 - 11:36

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Jag tror det i stor utsträckning räcker att det slås fast att det är det ena eller andra formatet som gäller. Nu kommer folk våga hoppa på tåget.

Märkligt att diskussionen inte förts innan om att både BD och HD-DVD skulle vara dödsdömda och gå samma väg som SACD.

#125

Postad 18 februari 2008 - 11:51

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
NI får skylla er själva när ni sitter med Region B spelare och betalar svenska ockerpriser på BD filmer.

Själv sitter man med Region B och betalar halva priset på filmerna. :blink:

Dessutom slipper man svenska omslag med svenska subtitles.

Redigerat av Packetloss, 18 februari 2008 - 11:51.


#126

Postad 18 februari 2008 - 12:00

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
öhhhh OK

#127

Postad 18 februari 2008 - 12:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Märkligt att diskussionen inte förts innan om att både BD och HD-DVD skulle vara dödsdömda och gå samma väg som SACD.


Den fanns innan men avtog när HD-DVD spelarna kom ner mot 2000kr.. Att nu BD spelarna konkurrerar mot HDTV, DVD, mkv där vi ser HD-PVR mottagare, fler HD-TV kanaler, DVD-spelare med fanatstiskt bra uppskalning (gäller även visssa TV apparater), media extenders typ Dvico 4100, 6500 o PCH... Ingen förutom ******s är ju intresserade av teknologin. Folk vill se bra TV med stort allmänt utbud till lågt pris och krasst så ligger BD ohjälpligt sist i det racet. (HD-DVD är väl näst sist men faller som en sten...)

Redigerat av Rabalder, 18 februari 2008 - 12:07.


#128

Postad 18 februari 2008 - 12:16

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Undrar när prissänkningar kommer i svenska närbutiker på HD DVD film, tex Discshop,
CDON mfl?!!

Deep discount har ju bra priser, HDMS kanske Rear lite mera snart, tycker mest de har
BD i sin bargain basement!!

#129

Postad 18 februari 2008 - 12:16

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
R.I.P

Bifogad fil(er)



#130

Postad 18 februari 2008 - 12:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Trots att min lokala bensinmack som t.ex. OKQ8 säljer sina BD filmer för 279 spänn så går dom åt med en gång.
Mycket mystiskt när dom är SÅÅÅÅÅÅÅ dyra :blink:

De flesta av oss som köpt BD spelare är beredda att kanske betala lite extra i början för film i HD.
Detta är "straffet" som early adopter :)

Och hur fäen tror ni det var i början med DVD???

Trots att spelarna och filmerna var lika dyra som på BD idag så började folk sakta med säkert att skaffa sig en DVD spelare och en massa filmer. Trots att många klagade och sa att VHS var minst lika bra bild och blablabala.
Men t.o.m. dom hädarna ramlade dit tillslut :)

Vad är det med dagens samhälle när allt måste hända NU på DIREKTEN??

"Okej vi gör som Toshiba och säljer en massa spelare för nästan ingenting och förlorar massvis av miljoner"

mmm...så skulle ni säkert också tänka om ni tillverkade spelare och filmer ;)

Redigerat av Svante Skoog, 18 februari 2008 - 12:29.


#131

Postad 18 februari 2008 - 12:40

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".


På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

#132

Postad 18 februari 2008 - 12:47

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att även de mest inbitna HD DVD-fansen sluter upp bakom Blu-ray och inte uppmuntrar hemskheter som nedladdning (inte svära i kyrkan). Det finns några saker som behöver förtydligas för förvirrade HD DVD-fans som är beredd att ta steget över till Blu-ray:

1. Regionskodning, Tyvärr är många filmer regionskodade ja. Men utbudet här i Europa blir bättre och bättre med tiden, detsamma hände med DVD. Idag finns mindre och mindre anledning att importera DVD'er t.ex.

2. Höga priser, De billigaste Blu-ray standalones ligger ett snäpp högre än HD DVD-varianterna i pris men kommer med all säkerhet att sjunka såsmåningom. Dessutom förstår jag inte varför man inte är beredd att betala mer än ca 2000kr för en HD-spelare när man med all sannolikhet lagt ner mångdubbelt på kringutrustningen? (Tv, receiver, högtalare etc)

3. Profilröran, 1.0, 1.1, 2.0? Vad är detta kan man undra. Den ursprungliga profilen klarar av att spela upp filmdelen och det mesta av extramaterialet på alla släppta filmer och även framtida. Om man är intresserad av "PiP" d.v.s picture in picture-funktion är det profil 1.1 som gäller. Profil 2.0 även kallad "BD-live" adderar några nya funktioner bland annat internetuppkoppling. Om du prompt måste ha en nätuppkopplad spelare så är det profil 2.0 som gäller.


Jo tack jag vet! Ser ut som vi går en underbar framtid till mötes... :blink:

#133

Postad 18 februari 2008 - 12:57

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".


På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

De kommer nog igen ganska snart på BD sidan skulle jag tro. De har ju bra rykte om sig vad gäller spelare och de vill nog med tjäna pengar på det nya HD formatet. Sedan att de ligger två år efter vet jag inte.. de har flera års erfarenhet av HD film och de har experimenterat med BD innan med.

#134

Postad 18 februari 2008 - 13:00

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

Det finns "nyckelfärdiga" Blu-ray lösningar att köpa. Vem som helst kan inom ett halvår släppa en enkel Blu-ray spelare. Utan att ha någon som helst kunskap om Blu-ray. Det som kostar stora pengar och mycket tid att utveckla är mer avancerade videoprocessing än det som finns i det "nyckelfärdiga" lösningarna, men eftersom HD DVD och Blu-ray använder sig av samma videoformat så har Toshiba redan detta tillgängligt för Blu-ray.

#135

Postad 18 februari 2008 - 13:08

Unregistered7b95faa3
  • Unregistered7b95faa3
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".


På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

De kommer nog igen ganska snart på BD sidan skulle jag tro. De har ju bra rykte om sig vad gäller spelare och de vill nog med tjäna pengar på det nya HD formatet. Sedan att de ligger två år efter vet jag inte.. de har flera års erfarenhet av HD film och de har experimenterat med BD innan med.


Det finns inte en chans i världen att Toshiba inte kommer att göra en satsning på Blu-ray. Man måste komma ihåg att blu-ray tekniken är relativt ny och inkomster finns att tjäna för många, många år framöver. Ett bolag som Toshiba har inte råd att inte vara med och dela på kakan.

#136

Postad 18 februari 2008 - 13:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Och jag är först i kön att köpa en BD spelare av Toshiba när det väl dyker upp :blink:
För bra spelare kan dom verkligen tillverka :)

#137

Postad 18 februari 2008 - 13:21

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".

På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

De kommer nog igen ganska snart på BD sidan skulle jag tro. De har ju bra rykte om sig vad gäller spelare och de vill nog med tjäna pengar på det nya HD formatet. Sedan att de ligger två år efter vet jag inte.. de har flera års erfarenhet av HD film och de har experimenterat med BD innan med.

Det finns inte en chans i världen att Toshiba inte kommer att göra en satsning på Blu-ray. Man måste komma ihåg att blu-ray tekniken är relativt ny och inkomster finns att tjäna för många, många år framöver. Ett bolag som Toshiba har inte råd att inte vara med och dela på kakan.

Det var ju det jag sa :blink:

#138

Postad 18 februari 2008 - 13:29

Unregistered7b95faa3
  • Unregistered7b95faa3
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag skulle inte dra så långtgående slutsatser från det citatet. Skulle snarare tro att "next generation DVD" betyder "HD DVD". Rent logiskt borde de personerna som hittills har jobbat med HD DVD på Toshiba switcha över till att jobba med Blu-ray istället. Jag har mycket svårt att föreställa mig att Toshiba inte skulle vilja tjäna pengar på "next generation DVD".

På HD DVD var Toshiba dock närmast ensam herre på täppan, medan man på Blu-ray bara kommer att bli en i mängden, och dessutom ligga ett par år efter alla andra i utvecklingen och det kostar stora pengar att ta igen. Därför tror jag de kommer skippa skivmedia helt och hållet i det här läget, åtminstone för konsumentbruk.

De kommer nog igen ganska snart på BD sidan skulle jag tro. De har ju bra rykte om sig vad gäller spelare och de vill nog med tjäna pengar på det nya HD formatet. Sedan att de ligger två år efter vet jag inte.. de har flera års erfarenhet av HD film och de har experimenterat med BD innan med.

Det finns inte en chans i världen att Toshiba inte kommer att göra en satsning på Blu-ray. Man måste komma ihåg att blu-ray tekniken är relativt ny och inkomster finns att tjäna för många, många år framöver. Ett bolag som Toshiba har inte råd att inte vara med och dela på kakan.

Det var ju det jag sa :blink:


Ville bara understryka vad du sagt

#139

Postad 18 februari 2008 - 13:44

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Kan ingen moderator stänga den här tråden, då 90% av inläggen handlar om Bluray och dessutom om rykten, vilket vi redan har en tråd om...


Tråden i Blu-Ray-delen låstes ju på grund av denna tråd. Kanske en flytt ur subforumet till "High Definition" vore en god idé?

#140

Postad 18 februari 2008 - 14:59

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

{snip}
eller
Är det så att dom totalt skippar Disken som distributionsmedia och tillsamans med några partners ser över ett helt nytt koncept av billig, miljövänlig och lätt tillgänglig distribution via Sat, Kabel, Internet.

Naturligtvis kommer vi att landa förr eller senare på det sista alternativet, tekniken finns idag, bara en fråga om att släppa på bromsarna.

Just nu känns det mycket som om BD kommer att hamna där SACD/DVD-Audio hör hemma... i några få fanatikers hylla. Kostar inte spelarna <1000sek o skivorna <100 inom ett år så blir det nog Blocket utförsäljning av gamla BD produkter åxå.


..och då undrar jag när vi får DTS-MA och Dolby TrueHD via satellit? Jag tittar mycket på Sky Movies HD (numera Sky Screen HD) och fy vad trist att titta på film i HD med SD-ljud... :blink:

#141

Postad 18 februari 2008 - 15:17

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Tänk va skönt att ha en FYSISK filmsamling i bokhyllan, bara dra fram en rulle när man bäst känner för det och kolla direkt. Med downloads kostar det först och främst pengar sen tar det lång tid att ladda hem också. Och då med all sannolikhet hårt komprimerad bild med SD-ljud. Kom inte och påstå att vi kommer få se HD-film i 40Mpbs via kabelnäten eller satellit.

Med andra ord kommer film på fysisk media överleva läääääääänge.

#142

Postad 18 februari 2008 - 15:20

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Tänk va skönt att ha en FYSISK filmsamling i bokhyllan, bara dra fram en rulle när man bäst känner för det och kolla direkt. Med downloads kostar det först och främst pengar sen tar det lång tid att ladda hem också. Och då med all sannolikhet hårt komprimerad bild med SD-ljud. Kom inte och påstå att vi kommer få se HD-film i 40Mpbs via kabelnäten eller satellit.

Med andra ord kommer film på fysisk media överleva läääääääänge.

Håller med ... dessutom en trevlig hobby :blink:

#143

Postad 18 februari 2008 - 15:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Håller med ... dessutom en trevlig hobby :blink:


Absolut :)
Jag älskar att ha filmerna i fysisk form i hyllan med snygga omslag till :)

Jepp DTS-HD MA och 1080p i 40mps över download och sattelit kan Downloads fansén drömma om ;)
720p med låg bitrate är inget alternativ för mig. Ryser åt tanken komprimerings artefakter ;)

Redigerat av Svante Skoog, 18 februari 2008 - 15:56.


#144

Postad 18 februari 2008 - 22:15

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Undrar när prissänkningar kommer i svenska närbutiker på HD DVD film, tex Discshop,
CDON mfl?!!

Deep discount har ju bra priser, HDMS kanske Rear lite mera snart, tycker mest de har
BD i sin bargain basement!!



Drog ett mejl till Discshop för skoj skull och frågade om de hade någon kommande rea, hoppas jag får svar imorgon. :)

#145

Postad 18 februari 2008 - 23:03

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag drog ett mail också och deklarerade hur dåliga ja tyckte de var ang HD kampanjer
samt att de är dyra och allmänt dåliga och att deras Guld klubb bara innehåller dvd.s. Vidare skrev
ja att ja kommer se mig om efter andra svenska nätbutiker, är spänd på svaret!! :)

Har handlat dvd där i flera år innan...

#146

Postad 18 februari 2008 - 23:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Fan va gött Henke :)

Kanske skulle slänga iväg ett jag med :)

på Webhallen har dom ju fina erbjudanden för medlemmarna.

#147

Postad 19 februari 2008 - 00:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Håller med ... dessutom en trevlig hobby :)


Absolut :)
Jag älskar att ha filmerna i fysisk form i hyllan med snygga omslag till ;)

Jepp DTS-HD MA och 1080p i 40mps över download och sattelit kan Downloads fansén drömma om ;)
720p med låg bitrate är inget alternativ för mig. Ryser åt tanken komprimerings artefakter ;)


Jag tycker det är jättegulligt när folk samlar på saker och har sina hobbies, men det kommer aldrig att vara mer än någon promille som sitter med uppfläkta 3m filmdukar och 7.1 anläggningar med tillhörande elektronik. Att sedan andelen av dessa fans hänger här på forumet är bara naturligt men inte represenativt för vad den större massan efterfrågar. Jag själv kanske har en bil som bryter bränsletillförseln vid 250km/h... hur coolt som helst, tyvärr har jag aldrig ens kunnat testa om det stämmer....

Själv älskar jag film o TV men jag föredrar att ha 1000 filmer tillgängliga med ett knapptryck (VideoOnDemand) och med kanske "bara " 720p 15-20 Mb/s o 5.1 DD ljud framför att ha 15 BD filmer i hyllan.

Har man dock lagt 25k för en projje, 5k för duken, 10k för receiver, 20k för högtalare... så kanske inte 5k för en HD spelare o 250kr för en film är så mycket......

#148

Postad 19 februari 2008 - 10:11

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Finns ju för sjuttsingen ingen vettig "video on demand" tjänst i sverige, om bara apple kunde få börja sälja film och tvserier i sverige oxå...

Nej, marknaden för att få hem HD-film över nätet är för tillfället begränsad till torrentsiter, det finns ingen chans att betala för HD utanför den fysiska världen...

#149

Postad 19 februari 2008 - 10:21

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Ang. HD film via nätet så är det ju inte direkt lockande att sitta o tanka fetstora fimer för dom som sitter med ADSL... tämligen många som inte har möjlighet att få fiber (10/10 lina eller mer)....

#150

Postad 19 februari 2008 - 10:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Jag tycker det är jättegulligt när folk samlar på saker och har sina hobbies, men det kommer aldrig att vara mer än någon promille som sitter med uppfläkta 3m filmdukar och 7.1 anläggningar med tillhörande elektronik. Att sedan andelen av dessa fans hänger här på forumet är bara naturligt men inte represenativt för vad den större massan efterfrågar. Jag själv kanske har en bil som bryter bränsletillförseln vid 250km/h... hur coolt som helst, tyvärr har jag aldrig ens kunnat testa om det stämmer....

Själv älskar jag film o TV men jag föredrar att ha 1000 filmer tillgängliga med ett knapptryck (VideoOnDemand) och med kanske "bara " 720p 15-20 Mb/s o 5.1 DD ljud framför att ha 15 BD filmer i hyllan.

Har man dock lagt 25k för en projje, 5k för duken, 10k för receiver, 20k för högtalare... så kanske inte 5k för en HD spelare o 250kr för en film är så mycket......


Nu är det faktiskt så att de flesta av mina vänner sitter med 32 och 42 tummare, trots deras mindre skärmar så märker dom TYDLIGT av förbättringar av Blu-Ray framför nerladdat och DVD.
Och dom sitter bara med sattelit högtalar paket eller förstärkare runt 5000:-
Men ändå har dom inga problem att köpa filmer, även om dom inte massköper som jag gör :)
Och dom hänger inte ens på forum som dessa eller är A/V freaks. Då jag är den enda i kretsen som håller till här.
Själv sitter jag med 50 tummare.

Så det är inte bara folk med 120 tums duk som får bättre bild med BD.

Visst föredrar du nerladdning så är det självklart den vägen du ska gå,
men bara för att det finns HD på nerladdning så betyder det inte att "vanligt" folk INTE vill ha film på skiva längre, tvärtom :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.