Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rekommendation av tunerkort för DVB-S2 och TV via fiber

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 maj 2011 - 13:59

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Ska flytta till villa och står i valet mellan parabol och TV via fiber. Mycket är avhängt på om det ens går att plocka in TV via fiber i Myth? Nån som har erfarenhet av detta?

Kör idag två st TechnoTrend DVB-C som jag misstänker behöver bytas ut oavsett så tar gärna era synpunkter på vilka kort man bör välja för de två teknikerna, gärna med dubbla tuners. Behöver inget CI.

#2

Postad 25 maj 2011 - 14:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ska flytta till villa och står i valet mellan parabol och TV via fiber. Mycket är avhängt på om det ens går att plocka in TV via fiber i Myth? Nån som har erfarenhet av detta?

Kör idag två st TechnoTrend DVB-C som jag misstänker behöver bytas ut oavsett så tar gärna era synpunkter på vilka kort man bör välja för de två teknikerna, gärna med dubbla tuners. Behöver inget CI.

Det beror väl först och främst på om Myth kan ta in TV via ett ethernet-uttag? Finns det?

#3

Postad 26 maj 2011 - 04:53

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Det beror väl först och främst på om Myth kan ta in TV via ett ethernet-uttag? Finns det?

Har nu kollat lite noggrannare på Gothnets (GBG stadsnäts) site och det ser ut som man kan välja mellan ren IPTV från ett antal leverantörer eller kabel-TV från Canal Digital. Väljer man det senare borde mina nuvarande DVB-C-kort funka.

Har inte ännu sett några DVB-kort för IPTV så det är fullt möjligt att det inte finns. Vad gäller DVB-S2 ser jag i några andra trådar att TBS kort är rekommenderade, ex. TBS 6981. Nån som testat detta med Myth? Något annat kort som man vara värt att titta på?

#4

Postad 26 maj 2011 - 07:03

frippes
  • frippes
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
En snabb googling gav denna sida:
http://www.robmir.nl...ry/htpc/mythtv/

#5

Postad 26 maj 2011 - 08:41

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

En snabb googling gav denna sida:
http://www.robmir.nl...ry/htpc/mythtv/

Är jag inte helt fel ute kör han som har bloggen med koax, mao. kabel-TV och inte ren IPTV.

#6

Postad 26 maj 2011 - 12:26

frippes
  • frippes
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Är jag inte helt fel ute kör han som har bloggen med koax, mao. kabel-TV och inte ren IPTV.


Nja både och verkar det som. Dels analoga kanaler via koax, sedan de digitala via IPTV, rj45 och en settopbox.

And there are four rj45 connectors (m1 til m4). The m1 connector provides an internet connection when connected to one pc or a router when you have multple pc’s behind the router. The m2 connector provides digital tv and must be connected to a settopbox. In this case a Amino Aminet 130m (with hdmi output). This settopbox is running Linux inside with a opera browser.


Redigerat av frippes, 26 maj 2011 - 17:52.


#7

Postad 26 maj 2011 - 15:28

jpterj
  • jpterj
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Har nu kollat lite noggrannare på Gothnets (GBG stadsnäts) site och det ser ut som man kan välja mellan ren IPTV från ett antal leverantörer eller kabel-TV från Canal Digital. Väljer man det senare borde mina nuvarande DVB-C-kort funka.

Har inte ännu sett några DVB-kort för IPTV så det är fullt möjligt att det inte finns. Vad gäller DVB-S2 ser jag i några andra trådar att TBS kort är rekommenderade, ex. TBS 6981. Nån som testat detta med Myth? Något annat kort som man vara värt att titta på?

Jeg har dette DVB-S2 kortet: http://shop.digital-...Products/091001

Jeg har det installert på OpenSUSE 11.3. Jeg måtte anvende seneste v4l-dvb drivere for å få det til å fungere.
Jeg har bare testet dette en kort periode men det ser ut til å fungere bra.
Det er liten varmeutvikling på dette sammenlignet med Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2 som jeg har 2 stykker av.

#8

Postad 26 maj 2011 - 19:16

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Nja både och verkar det som. Dels analoga kanaler via koax, sedan de digitala via IPTV, rj45 och en settopbox.

Japp, men då drar han de digitala via en box och inte sin HTPC som jag förstår det. Man vill ju gärna få in rubbet om det hade gått. :unsure:

#9

Postad 26 maj 2011 - 19:47

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jeg har dette DVB-S2 kortet: http://shop.digital-...Products/091001

Jeg har det installert på OpenSUSE 11.3. Jeg måtte anvende seneste v4l-dvb drivere for å få det til å fungere.
Jeg har bare testet dette en kort periode men det ser ut til å fungere bra.
Det er liten varmeutvikling på dette sammenlignet med Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2 som jeg har 2 stykker av.

Tack för tipsen! Såg även TBS 6986 som sägs ha stöd för unicable så det räcker med en kabel från parabolen trots flera tuners.

#10

Postad 31 maj 2011 - 13:18

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har kört 2 x TBS 8920 och ett 6920 i drygt ett år och dom har hittills fungerat helt problemfritt. Vet inte om det hjälper dig men de flesta av deras kort fungerar fint under Linux / V4l.

#11

Postad 31 maj 2011 - 19:48

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag har kört 2 x TBS 8920 och ett 6920 i drygt ett år och dom har hittills fungerat helt problemfritt. Vet inte om det hjälper dig men de flesta av deras kort fungerar fint under Linux / V4l.

Tack för dina erfarenheter, devis. TBS kort verkar vara omtyckta och funka i både Windows och Linux.

Mailade med tillverkarna och förutom att kort och drivare klarar Unicable sa dom så här:

"TBS 6986 has another feature in the hardware - it has build-in high performance splitter, which allow to watch at the same time on both tuners different transponders that use the same polarization. also, TBS 6986 is scheduled to be released in the next few months - not exact date is set yet."

Inte riktigt säker på vad denna funktion innebär? Kan man se på flera kanaler samtidigt på samma kort?

#12

Postad 01 juni 2011 - 16:39

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Tack för dina erfarenheter, devis. TBS kort verkar vara omtyckta och funka i både Windows och Linux.

Mailade med tillverkarna och förutom att kort och drivare klarar Unicable sa dom så här:

"TBS 6986 has another feature in the hardware - it has build-in high performance splitter, which allow to watch at the same time on both tuners different transponders that use the same polarization. also, TBS 6986 is scheduled to be released in the next few months - not exact date is set yet."

Inte riktigt säker på vad denna funktion innebär? Kan man se på flera kanaler samtidigt på samma kort?


Jag gissar att det är något liknande det vi redan kan göra i MythTv med virtuella adaptrar, det vill säga titta på mer än en kanal per kort så länge dom använder samma multiplex (frekvens).

#13

Postad 09 juni 2011 - 14:34

jpterj
  • jpterj
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag gissar att det är något liknande det vi redan kan göra i MythTv med virtuella adaptrar, det vill säga titta på mer än en kanal per kort så länge dom använder samma multiplex (frekvens).

"TBS 6986 has another feature in the hardware - it has build-in high performance splitter, which allow to watch at the same time on both tuners different transponders that use the same polarization. also, TBS 6986 is scheduled to be released in the next few months - not exact date is set yet."

Nei det er nok at signalet fra en tuner sendes videre til den andre tuneren internt på kortet slik at de kan tune ulike transpondere med samme polarisasjon (og samme frekvensbånd, høy/lav på grunn av universal LNB).

Det er to parametre som bestemmer hva LNB sender ned til tuner.
14 volt/18 volt styrer polarisasjon (horisontal/vertikal)
22 KHz tone styrer frekvensbånd (høy/lav)

#14

Postad 13 juni 2011 - 09:16

slackerboy
  • slackerboy
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har kört 2 x TBS 8920 och ett 6920 i drygt ett år och dom har hittills fungerat helt problemfritt. Vet inte om det hjälper dig men de flesta av deras kort fungerar fint under Linux / V4l.



Jag har nåra TBS 8920, har dock lite problem, skulle tacksamt ta imot dins inställningar i mythtv-setup (alltså för backend, speciellt under tvkorten samt eit inställningar)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.