Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ang.förra numret av hifi&musik

173 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 24 december 2008 - 12:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det man måste komma ihåg är att transporter, arbetskraft, verktyg, fabriksyta kostar pengar. Mycket pengar.

Om man bygger något själv får man självklart väldigt mycket bättre saker för samma pengar, om man vet vad man gör dvs.

#52

Postad 24 december 2008 - 12:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
Martin, xtz är made in china och då har dom en tillverknings kostnad som inte ligger på många hundringar per enhet och troligen så tillverkar den fabriken till andra tillverkare med .

#53

Postad 24 december 2008 - 12:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Martin, xtz är made in china och då har dom en tillverknings kostnad som inte ligger på många hundringar per enhet och troligen så tillverkar den fabriken till andra tillverkare med .

Ja det är ju det jag menar, vad kan allt kosta materialmässigt... 7-800:-
Sen ska allt annat betalas som jag skrev i förra inlägget.

Så det är ju inte konstigt om man får till något riktigt bra själv :)

#54

Postad 24 december 2008 - 12:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
som sagt så tycker jag att dom har lyckats ganska bre med tanka på omständigheterna och för priset får man en musikalisk baslåda, men dock ingen subb...
jag tycker kanske att vi gått lite väl hårt åt XTZ faktiskt (klart att man bli lite sne när dom skriver direkta felaktigheter, men ändå...), dom har ju som sagt inte så mycket pengar att röra sig med i konstruktionen, och har fått till ett väldigt bra resultat ändå anser jag :)

God Jul på er alla ! ;)

Har ett bra jobb alleredan sen bygger jag bara för hobbys skull
Men kommer att bygga en liten sak till datorn och den kommer att innehålla en 8 tummare med ett riktigt bra x-max för riktigt låga frekvenser och till det så blir det 2 10 tums slavar i en 28 liters låda
med ett f3 runt 20-30hz beroende på viktning av slavar.


ser fram emot att följa bygget ;)

#55

Postad 25 december 2008 - 00:46

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jag tycker xtz har presterat bra förhållande till pris. Jag ger blanka fan i om lådorna kostar 10 kr att göra...så länge dom ser bra ut och låter bra så skiter jagi det. Men det är lite roligt när ett märke som xtz bröstar upp sig mot störra märken som B&W då kommer alla experter fram i detta forum och snackar. Jag har haft B&W i många år och har nu bytt till xtz... Och jag ångrar inte en sekund att jag har gjort det. Sparar pengar och får en högtalare som låter bra mycke bättre än B&W.

Redigerat av sAKEn, 25 december 2008 - 00:48.


#56

Postad 25 december 2008 - 08:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag tycker xtz har presterat bra förhållande till pris. Jag ger blanka fan i om lådorna kostar 10 kr att göra...så länge dom ser bra ut och låter bra så skiter jagi det. Men det är lite roligt när ett märke som xtz bröstar upp sig mot störra märken som B&W då kommer alla experter fram i detta forum och snackar. Jag har haft B&W i många år och har nu bytt till xtz... Och jag ångrar inte en sekund att jag har gjort det. Sparar pengar och får en högtalare som låter bra mycke bättre än B&W.

vem har diskuterat b&w och jemfört jo det har den stora expert tidningen hi&musik gjort och dom flesta är i mot hur deras tester är gjorda sen utifrån det så har det blivit en diskusion som då har dragit åt olika håll.

#57

Postad 25 december 2008 - 11:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag tycker xtz har presterat bra förhållande till pris. Jag ger blanka fan i om lådorna kostar 10 kr att göra...så länge dom ser bra ut och låter bra så skiter jagi det. Men det är lite roligt när ett märke som xtz bröstar upp sig mot störra märken som B&W då kommer alla experter fram i detta forum och snackar. Jag har haft B&W i många år och har nu bytt till xtz... Och jag ångrar inte en sekund att jag har gjort det. Sparar pengar och får en högtalare som låter bra mycke bättre än B&W.

Oj, vad du genaraliserar. För det första är det ju inte hela XTZ:s produktregister som diskuterats, utan det är specifikt deras subwoofer 99W12 som ligger till grund för diskussionen i denna tråd. Ganska stor skillnad på det. Sen har jag ju lite svårt att köpa att XTZ:s högtalare skulle vara bättre än samtliga av dagens B&W högtalare. Men det är kul att du är nöjd med din nya anläggning. :)

Redigerat av jonsod76, 25 december 2008 - 11:22.


#58

Postad 26 december 2008 - 00:54

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tycker det har kastas en hel del paj på xtz utan nån som helst anledning. Sen så har det diskuterats allt ifrån subben till hur billigt xtz lådorna är att göra.


"Sen har jag ju lite svårt att köpa att XTZ:s högtalare skulle vara bättre än samtliga av dagens B&W högtalare"

En B&w kostar idag ifrån runt 23000 lax och de vore väl fan om de inte lät bra. men tyvärr så tycker jag personligen inte att dom låter bättre än xtz...

Jag vill inte på nåt sätt göra dig ledsen...Men B&W för mig är 800 serien och inge annat. har själv kört med 800 serien och den dagen ja skulle byta tillbax så är det 800 serien som gäller. Allt annat ser jag som wannabe B&W

Redigerat av sAKEn, 26 december 2008 - 00:56.


#59

Postad 26 december 2008 - 02:45

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Tycker det har kastas en hel del paj på xtz utan nån som helst anledning.


Som jag påpekat i tidigare inlägg: mrhasse

Tycker du detta är ett ett hederligt sätt att marknadsföra sina produkter på?

#60

Postad 26 december 2008 - 09:35

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag vill inte på nåt sätt göra dig ledsen...Men B&W för mig är 800 serien och inge annat. har själv kört med 800 serien och den dagen ja skulle byta tillbax så är det 800 serien som gäller. Allt annat ser jag som wannabe B&W

Varför skulle jag bli ledsen? Du har rätt att tycka precis vad du vill. Men i det här fallet tror jag din åsikt står sig ganska ensam. Som jag skrev tidigare, kul att du är nöjd!

#61

Postad 26 december 2008 - 10:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Som jag påpekat i tidigare inlägg: mrhasse

Tycker du detta är ett ett hederligt sätt att marknadsföra sina produkter på?

jag har kritiserat dom förut för att andvända forum för att marknadsföra sina produkter .
och det är bara att se när det dyker upp något nytt när den produkten höjs till skyarna som den ultimata produkten.

#62

Postad 27 december 2008 - 10:18

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

jag har kritiserat dom förut för att andvända forum för att marknadsföra sina produkter .
och det är bara att se när det dyker upp något nytt när den produkten höjs till skyarna som den ultimata produkten.


Okej! Det hade jag inte den blekaste om. Det är ju lite pissigt att använda forumet för att sälja sina produkter.

#63

Postad 27 december 2008 - 13:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg vad tråden handlade om från början. :)

#64

Postad 27 december 2008 - 16:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg vad tråden handlade om från början. :D

ang.förra numret av hifi&musik

#65

Postad 27 december 2008 - 20:57

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Ja det är ju det jag menar, vad kan allt kosta materialmässigt... 7-800:-
Sen ska allt annat betalas som jag skrev i förra inlägget.

Så det är ju inte konstigt om man får till något riktigt bra själv :D


7-800? snarare 200spänn...+ löner. Jag har "sammarbetat ochordnat med tillverkning av plastdelar i Kina och det är mycket, mycket billigt! Dessutom köps elemeten till deras woofrare förmodligen direkt av nån fabrik i kina.

#66

Postad 28 december 2008 - 08:56

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

jag har kritiserat dom förut för att andvända forum för att marknadsföra sina produkter .
och det är bara att se när det dyker upp något nytt när den produkten höjs till skyarna som den ultimata produkten.


Jag var nära att köpa deras woofer när man läst på forum hur bra de skulle vara. Men som tur var finns ju ni och andra bra forum att läsa sig till vad man är ute efter. Gla e ja få de :D


//Dalmasen

#67

Postad 28 december 2008 - 11:11

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Jag var nära att köpa deras woofer när man läst på forum hur bra de skulle vara. Men som tur var finns ju ni och andra bra forum att läsa sig till vad man är ute efter. Gla e ja få de :(


Du tror inte att andra fabrikörer ser ungefär likadana ut i tillverkarleden? Det tror sannerligen jag.

#68

Postad 28 december 2008 - 13:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Du tror inte att andra fabrikörer ser ungefär likadana ut i tillverkarleden? Det tror sannerligen jag.

Jag också =)

#69

Postad 28 december 2008 - 13:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag var nära att köpa deras woofer när man läst på forum hur bra de skulle vara. Men som tur var finns ju ni och andra bra forum att läsa sig till vad man är ute efter. Gla e ja få de :D


//Dalmasen


Njaa, dom e inte sämre än några andra på marknaden när det gäller kvalitet, snarare tvärt om tycker jag, och när det gäller en del av deras fullrange högtalare så sitter det Seas element i dom och dom tillverkas i Norge och håller mycket hög kvalitet kan jag lova ! :D
Så jag tycker inte att du ska bojkotta dom på dessa grunder, lyssna först och låt ljudet bestämma och utssendet har dom ju också helt klart på sin sida också så... :(
deras basar tycker som sagt jag e bra, inget större fel på dom och riktigt musikaliska också :)
Så ska du ha en snygg musik subb och inte gillar att bygga själv så är dom helt perfekt !

#70

Postad 28 december 2008 - 14:46

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Njaa, dom e inte sämre än några andra på marknaden när det gäller kvalitet, snarare tvärt om tycker jag, och när det gäller en del av deras fullrange högtalare så sitter det Seas element i dom och dom tillverkas i Norge och håller mycket hög kvalitet kan jag lova ! :D
Så jag tycker inte att du ska bojkotta dom på dessa grunder, lyssna först och låt ljudet bestämma och utssendet har dom ju också helt klart på sin sida också så... :(
deras basar tycker som sagt jag e bra, inget större fel på dom och riktigt musikaliska också :)
Så ska du ha en snygg musik subb och inte gillar att bygga själv så är dom helt perfekt !

Bojkotta dem gör jag inte, de har bra utseende och passande storlek för många men som hemmabio subwoofer passade den inte mig helt enkelt. Till musik passar den, det tror jag helt klart på. Har bara hört den en gång och det var på Arkenmässan tidigare i år.

#71

Postad 28 december 2008 - 14:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Njaa, dom e inte sämre än några andra på marknaden när det gäller kvalitet, snarare tvärt om tycker jag, och när det gäller en del av deras fullrange högtalare så sitter det Seas element i dom och dom tillverkas i Norge och håller mycket hög kvalitet kan jag lova ! :D
Så jag tycker inte att du ska bojkotta dom på dessa grunder, lyssna först och låt ljudet bestämma och utssendet har dom ju också helt klart på sin sida också så... :(
deras basar tycker som sagt jag e bra, inget större fel på dom och riktigt musikaliska också :)
Så ska du ha en snygg musik subb och inte gillar att bygga själv så är dom helt perfekt !

är du hundra på att elementen är tillverkade i norge med tanke på att tympany har lagt ut en större del av sin tillverkning till pling plong land.

#72

Postad 28 december 2008 - 14:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

är du hundra på att elementen är tillverkade i norge med tanke på att tympany har lagt ut en större del av sin tillverkning till pling plong land.


Seas tillhör inte Tympany, och jepp, jag e helt 100 :(

#73

Postad 29 december 2008 - 09:47

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Hej

Ett stort problem i denna diskussion är att uttrycka i ord vad man egentligen menar, här känns det som vi får förtydliga oss. På flera punkter har vi samma åsikter men pga tolkningsproblem går meningarna isär i diskussionen.

Läs först vår ljudfilosofi, flera av era åsikter finns med här, men även här kanske vi behöver lägga mer jobb på att göra texten mer lättbegriplig. Vi försöker här ge ärlig och rak info som i slutändan gagnar även er kunder eftersom det hjälper er att prioritera rätt saker, något som kan spara väldigt stora summor. Hittar ni saker här som ni inte heller förstår tar vi gärna in era åsikter.

Se: http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=2

Vi vill också påpeka att vi anser att alla högtalare är en serie kompromisser (även detta står på vår Ljudfilosofi-sida ) så detta är i sig ett slags erkännande att även våra subwoofers har svagheter och begränsningar, annars skulle de inte vara någon kompromiss. Vi har aldrig påstått att våra basar skulle vara kompromisslösa!

Det är helt avgörande att förstå att man kan diskutera teoretiska principer, men för att diskussionen skall ge något konkret måste man även väga in praktisk tillämpning, och det är här man inser att en normal subwoofer alltid är en kompromiss. Tror man att man kan tillverka en subwoofer till ett visst pris utan kompromiss då leder denna diskussion inte någon vart.



Kommentar till Jonsod76, ugglebarn m fl:

Som antyds så är det helt korrekt att om man vill ha djup bas i en liten låda ställer det stora krav på element och att man har stor effekt från förstärkaren. Detta har då nackdelen att det blir dyrare. Om man väljer en väldigt stor låda så är det ”inga problem” att få lådan att spela djupt, men då får man just problemet att många tycker att lådan är för stor och de vill ej köpa den. En större låda blir även mer instabil vilket gör att man måste stabilisera lådan på ett mer omfattande sätt, vilket leder till att den blir tyngre. Därmed ökar kostnaden för både material och frakter etc.

När basen går djupt tappar man även verkningsgrad högre upp i frekvens, något som vissa kan acceptera medan andra skulle tycka detta är en stor nackdel. Kompenserar man med högre effekt blir produkten dyrare, Dessutom ökar risken att man spelar sönder elementet och liknande. Därmed inte sagt att man inte kan få både djupbas och bra precision samtidigt, men då måste rummet tas med i ekvationen vilket återigen blir en kompromiss.

Sammantaget visar detta just att det är en kompromiss när man skall tillverka en subwoofer, åtminstone om man ska ta hänsyn till priset, och det MÅSTE vi göra som tillverkare.

Att mäta utomhus är INGET fel, när man mäter och skall jämföra olika produkter skall rummet ej påverka så då är utomhus ett bra alternativ om man inte har ett ekofritt rum. Professionella mätsystem för basar gör just detta, och ”kopplar” bort rummet för att få en oberoende mätning så att det simulerar en mätning i ekofritt rum (eller utomhus).

Det vi hela tiden menar är att man lyssnar inte utomhus utan i rum och det är rummets påverkan som måste tas hänsyn till när man konstruerar en subwoofer. För oss är det resultatet hemma hos kunden om räknas, och om vi inte tar hänsyn till att rummet påverkar resultatet har vi misslyckats. Det är absolut inget fel att ha en subwoofer som kan spela linjärt till 20 Hz om man samtidigt har möjligheten att ta med lyssningsrummet i ekvationen,vid lyssningpositionen är detta optimalt. Bortser man från rumspåverkan och gör en bas som går till 20Hz i ekofritt rum så kommer resultatet bli långt ifrån bra i de flesta vanliga rum vid lyssningsposition. Och, som sagt innan, samtidigt får det andra negativa konsekvenser.

Att tillfälligt bära ut anläggningen (även detta står på vår Ljudfilosofi ) och lyssna på sin ljudanläggning är en väldigt bra erfarenhet, då kommer man snabbt inse hur mycket rummet betyder för ljudet.

Vi anser helt klart att en bas som kan anpassas till fler rum är en bättre bas.

X12:
Det verkar som att du väljer att inte inkludera rummets betydelse för slutresultatet, eller missförstår vi dig? Vi kanske kan ordna så du kan låna en Room Analyzer så du kan mäta upp din frekvensgång i ditt rum och jämföra med frekvensgången på din subwoofer. Skulle det vara intressant?

#74

Postad 29 december 2008 - 10:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hej

Ett stort problem i denna diskussion är att uttrycka i ord vad man egentligen menar, här känns det som vi får förtydliga oss. På flera punkter har vi samma åsikter men pga tolkningsproblem går meningarna isär i diskussionen.

Läs först vår ljudfilosofi, flera av era åsikter finns med här, men även här kanske vi behöver lägga mer jobb på att göra texten mer lättbegriplig. Vi försöker här ge ärlig och rak info som i slutändan gagnar även er kunder eftersom det hjälper er att prioritera rätt saker, något som kan spara väldigt stora summor. Hittar ni saker här som ni inte heller förstår tar vi gärna in era åsikter.

Se: http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=2

Vi vill också påpeka att vi anser att alla högtalare är en serie kompromisser (även detta står på vår Ljudfilosofi-sida ) så detta är i sig ett slags erkännande att även våra subwoofers har svagheter och begränsningar, annars skulle de inte vara någon kompromiss. Vi har aldrig påstått att våra basar skulle vara kompromisslösa!

Det är helt avgörande att förstå att man kan diskutera teoretiska principer, men för att diskussionen skall ge något konkret måste man även väga in praktisk tillämpning, och det är här man inser att en normal subwoofer alltid är en kompromiss. Tror man att man kan tillverka en subwoofer till ett visst pris utan kompromiss då leder denna diskussion inte någon vart.



Kommentar till Jonsod76, ugglebarn m fl:

Som antyds så är det helt korrekt att om man vill ha djup bas i en liten låda ställer det stora krav på element och att man har stor effekt från förstärkaren. Detta har då nackdelen att det blir dyrare. Om man väljer en väldigt stor låda så är det ”inga problem” att få lådan att spela djupt, men då får man just problemet att många tycker att lådan är för stor och de vill ej köpa den. En större låda blir även mer instabil vilket gör att man måste stabilisera lådan på ett mer omfattande sätt, vilket leder till att den blir tyngre. Därmed ökar kostnaden för både material och frakter etc.

När basen går djupt tappar man även verkningsgrad högre upp i frekvens, något som vissa kan acceptera medan andra skulle tycka detta är en stor nackdel. Kompenserar man med högre effekt blir produkten dyrare, Dessutom ökar risken att man spelar sönder elementet och liknande. Därmed inte sagt att man inte kan få både djupbas och bra precision samtidigt, men då måste rummet tas med i ekvationen vilket återigen blir en kompromiss.

Sammantaget visar detta just att det är en kompromiss när man skall tillverka en subwoofer, åtminstone om man ska ta hänsyn till priset, och det MÅSTE vi göra som tillverkare.

Att mäta utomhus är INGET fel, när man mäter och skall jämföra olika produkter skall rummet ej påverka så då är utomhus ett bra alternativ om man inte har ett ekofritt rum. Professionella mätsystem för basar gör just detta, och ”kopplar” bort rummet för att få en oberoende mätning så att det simulerar en mätning i ekofritt rum (eller utomhus).

Det vi hela tiden menar är att man lyssnar inte utomhus utan i rum och det är rummets påverkan som måste tas hänsyn till när man konstruerar en subwoofer. För oss är det resultatet hemma hos kunden om räknas, och om vi inte tar hänsyn till att rummet påverkar resultatet har vi misslyckats. Det är absolut inget fel att ha en subwoofer som kan spela linjärt till 20 Hz om man samtidigt har möjligheten att ta med lyssningsrummet i ekvationen,vid lyssningpositionen är detta optimalt. Bortser man från rumspåverkan och gör en bas som går till 20Hz i ekofritt rum så kommer resultatet bli långt ifrån bra i de flesta vanliga rum vid lyssningsposition. Och, som sagt innan, samtidigt får det andra negativa konsekvenser.

Att tillfälligt bära ut anläggningen (även detta står på vår Ljudfilosofi ) och lyssna på sin ljudanläggning är en väldigt bra erfarenhet, då kommer man snabbt inse hur mycket rummet betyder för ljudet.

Vi anser helt klart att en bas som kan anpassas till fler rum är en bättre bas.

X12:
Det verkar som att du väljer att inte inkludera rummets betydelse för slutresultatet, eller missförstår vi dig? Vi kanske kan ordna så du kan låna en Room Analyzer så du kan mäta upp din frekvensgång i ditt rum och jämföra med frekvensgången på din subwoofer. Skulle det vara intressant?


Exakt det jag ville förmedla, att allting handlar om prioriteringar och olika kompromisser för att få det man vill ha, och man kan inte få allt !
Jag förstår vad du vill ha sagt och e väl medveten om att en subb som ska gå djupt blir gärna stor eller så behövs det sjukt med effekt och ett fett element och i villket fall så blir då subben lätt oattraktiv, för att det blir för stor och/eller för dyr...
men det går att om man optimerar konstruktionen komma väldigt bra i storlek och fortfarande få djupbasen.

En subb som spelar till 20Hz linjärt i ett helt dämpat rum (utomhus) kommer att få en förstärkning ner i frekvens (under ca 50hz så kommer förstärkningen att böra "göra nytta") och detta kommer att ge en olinjär respons i ett rum. Denna höjning vid 30-40Hz om den blir några dB (ligger på ca 5-10dB beroende på rum) bidrar lätt med att basen kan uppfattas som lite "segare" men det blir den ju inte igentligen, det e bara vi som uppfatter det så... :)
Men klart att det ska tas med i beräkningen då, helt klart om man ska konstruera en musikalisk basmodul, men detta åtgärdar men lätt genom att tillverka subben så att man får en "hylla" under ca 50Hz, alltså en sakta avtagande respons som på ett ganska bra sätt möter upp rums stödet och man kan då få en riktigt bra och linjär respons sedan i ett rum och även en djup bas. och inte genom att köra ett F3 på 40hz och sedan -20dB vid 30Hz för då får man ingen djupbas alls...
Ska subben spela från 50Hz och ner så är det igentligen bara till godo att ha en förstärkning (man vinner en del SPL..) och då kan man i stället bara sänka volymen på subben för att få samma ljudnivå.
sedan är det ju så att under ca 40Hz så hör vi igentligen inte så jätte bra, och under 20 är det helt löjligt att prata om ens... :) (hul att känna basen dock :) )
så det gör inte så mycket ur det avsendet om man har en höjning där, detta bidrar med en mer "skakig" upplevelse till fimer m.m. För att få detta på ett övertygande sätt och att få med djupbas informationen så är inte ett F3 på 40Hz något vidare faktiskt...

OK, men om vi ska ha en musik subb då ?!

Jo då är jag faktiskt helt överens med er om att man inte vill dra ner subben hur lågt som hälst, och väljer man bort detta så blir det en bas modul :D
Man kanske även vill låta basen spela höge i frekvens, och då bidrar ojämnheten på gund av rumstärkningen med att man får något som lättare uppfattas som "slö bas".
man vill också hålla nere GD't och detta gör man mycklet väl genom en liten låda och ett högt Fb.
men F3 blir då högt och man får som sagt en bas modul, men som klarar att på ett bra och övertygande sätt spela musik.

Så samanfattningsvis så säger jag att:
Jag tycker att era "subbor" är bra, om man ska ha dom till musik, men till film så är dom inte mitt första val dock..
allt beror på delningen och användningsområdet, ni har sattsat på att få en musikalisk subb, (svåraste enligt mig..) och har lyckats bra med det, men djupbasen har den inte och till filmer så uppleverjag den också som jusst "tun" i botten...

Edit: måste bara slänga in en snabb angånde hur vida x12 mätt sitt rum och subbasar: jo jag kan inte tänka mig något annat, han om någon har koll på detta skulle jag vilja säga...

//DD

Redigerat av DVD-ai, 29 december 2008 - 14:05.


#75

Postad 29 december 2008 - 10:30

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Först vill jag ge er en eloge för att ni har tagit er tiden att besvara våra frågor.

Kommentar till Jonsod76, ugglebarn m fl:

Som antyds så är det helt korrekt att om man vill ha djup bas i en liten låda ställer det stora krav på element och att man har stor effekt från förstärkaren. Detta har då nackdelen att det blir dyrare. Om man väljer en väldigt stor låda så är det ”inga problem” att få lådan att spela djupt, men då får man just problemet att många tycker att lådan är för stor och de vill ej köpa den. En större låda blir även mer instabil vilket gör att man måste stabilisera lådan på ett mer omfattande sätt, vilket leder till att den blir tyngre. Därmed ökar kostnaden för både material och frakter etc.

När basen går djupt tappar man även verkningsgrad högre upp i frekvens, något som vissa kan acceptera medan andra skulle tycka detta är en stor nackdel. Kompenserar man med högre effekt blir produkten dyrare, Dessutom ökar risken att man spelar sönder elementet och liknande. Därmed inte sagt att man inte kan få både djupbas och bra precision samtidigt, men då måste rummet tas med i ekvationen vilket återigen blir en kompromiss.

Sammantaget visar detta just att det är en kompromiss när man skall tillverka en subwoofer, åtminstone om man ska ta hänsyn till priset, och det MÅSTE vi göra som tillverkare.

Hittills förstår jag både er filosofi och instämmer i stort. Däremot förvånas jag över er plötsliga ärlighet och öppenhet - vilket bara är positivt! :D


Att mäta utomhus är INGET fel, när man mäter och skall jämföra olika produkter skall rummet ej påverka så då är utomhus ett bra alternativ om man inte har ett ekofritt rum. Professionella mätsystem för basar gör just detta, och ”kopplar” bort rummet för att få en oberoende mätning så att det simulerar en mätning i ekofritt rum (eller utomhus).

Ja men då är vi helt överens om det också. :)


Det vi hela tiden menar är att man lyssnar inte utomhus utan i rum och det är rummets påverkan som måste tas hänsyn till när man konstruerar en subwoofer. För oss är det resultatet hemma hos kunden om räknas, och om vi inte tar hänsyn till att rummet påverkar resultatet har vi misslyckats. Det är absolut inget fel att ha en subwoofer som kan spela linjärt till 20 Hz om man samtidigt har möjligheten att ta med lyssningsrummet i ekvationen,vid lyssningpositionen är detta optimalt. Bortser man från rumspåverkan och gör en bas som går till 20Hz i ekofritt rum så kommer resultatet bli långt ifrån bra i de flesta vanliga rum vid lyssningsposition. Och, som sagt innan, samtidigt får det andra negativa konsekvenser.

Att tillfälligt bära ut anläggningen (även detta står på vår Ljudfilosofi ) och lyssna på sin ljudanläggning är en väldigt bra erfarenhet, då kommer man snabbt inse hur mycket rummet betyder för ljudet.

Vi anser helt klart att en bas som kan anpassas till fler rum är en bättre bas.

Men här slänger jag in en följdfråga, hur kan ni ta hänsyn till rummets påverkan när ni bygger subwoofers när olika rum påverkar subwoffers presentationer på helt olika sätt? Olika längder (i tre dimensioner) av rummet bidrar till olika sorters stående vågor, dessutom påverkar inredning ljudet på samma sätt. Variationen av rum är därför i princip oändlig. Även rums totala luftvolym skiljer sig från varandra...

Det du påstår låter i mina öron detsamma som att man inte behöver leta efter en bästa placering i rummet för era subwoofers. Är den byggd för att passa alla rum är den även byggd för att spela lika bra oavsett placering i ett av rummen. Men ni skriver på er hemsida att en subwoofers placering i rummet är viktig - jag får inte ihop det. Har ni lyckats att gå runt fysiken bakom akustik?

Edit: Menar ni på det sätt som DVD-ai beskrivit ovan förstår jag vad ni menar. Men då har ni i princip byggt en ren musiksub (basmodul) - någon egentlig subwoofer är det inte tal om. Denna upplysning borde i så fall vara tydlig gentemot era eventuella kunder. Förvisso skiner även denna upplysning med sin frånvaro vad gäller många av era konkurenters produkter - men varför inte föregå med gott exempel och vara så tydlig det går?

Redigerat av jonsod76, 29 december 2008 - 10:45.


#76

Postad 29 december 2008 - 12:11

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Först vill jag ge er en eloge för att ni har tagit er tiden att besvara våra frågor.


Hittills förstår jag både er filosofi och instämmer i stort. Däremot förvånas jag över er plötsliga ärlighet och öppenhet - vilket bara är positivt! :D



Ja men då är vi helt överens om det också. :)



Men här slänger jag in en följdfråga, hur kan ni ta hänsyn till rummets påverkan när ni bygger subwoofers när olika rum påverkar subwoffers presentationer på helt olika sätt? Olika längder (i tre dimensioner) av rummet bidrar till olika sorters stående vågor, dessutom påverkar inredning ljudet på samma sätt. Variationen av rum är därför i princip oändlig. Även rums totala luftvolym skiljer sig från varandra...

Det du påstår låter i mina öron detsamma som att man inte behöver leta efter en bästa placering i rummet för era subwoofers. Är den byggd för att passa alla rum är den även byggd för att spela lika bra oavsett placering i ett av rummen. Men ni skriver på er hemsida att en subwoofers placering i rummet är viktig - jag får inte ihop det. Har ni lyckats att gå runt fysiken bakom akustik?

Edit: Menar ni på det sätt som DVD-ai beskrivit ovan förstår jag vad ni menar. Men då har ni i princip byggt en ren musiksub (basmodul) - någon egentlig subwoofer är det inte tal om. Denna upplysning borde i så fall vara tydlig gentemot era eventuella kunder. Förvisso skiner även denna upplysning med sin frånvaro vad gäller många av era konkurenters produkter - men varför inte föregå med gott exempel och vara så tydlig det går?


+1

Bra skrivit.

Dock sjukt vad ni grillar xtz. Det är busines. Alla tillverkare försöker få deras produkter att verka och vara så attraktiva som möjligt. Varför just hoppa på xtz?

#77

Postad 29 december 2008 - 12:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Prisvärda subs låter därefter.

#78

Postad 29 december 2008 - 12:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

+1

Bra skrivit.

Dock sjukt vad ni grillar xtz. Det är busines. Alla tillverkare försöker få deras produkter att verka och vara så attraktiva som möjligt. Varför just hoppa på xtz?

ful marknads föring sen tidigare itråden

#79

Postad 29 december 2008 - 14:43

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Som antyds så är det helt korrekt att om man vill ha djup bas i en liten låda ställer det stora krav på element och att man har stor effekt från förstärkaren. Detta har då nackdelen att det blir dyrare. Om man väljer en väldigt stor låda så är det ”inga problem” att få lådan att spela djupt, men då får man just problemet att många tycker att lådan är för stor och de vill ej köpa den. En större låda blir även mer instabil vilket gör att man måste stabilisera lådan på ett mer omfattande sätt, vilket leder till att den blir tyngre. Därmed ökar kostnaden för både material och frakter etc.



Men varför inte ha iaf en ultimat sub i sin produktionslinje? Så kan dom fåtal (eller vad det nu är) som föredrar djupbas kunna välja en sådan. :blink:



När basen går djupt tappar man även verkningsgrad högre upp i frekvens, något som vissa kan acceptera medan andra skulle tycka detta är en stor nackdel.



Det är ju inte helt sant. Det beror hur man bygger den. Min subb ligger på 95,5 dB och är specad till 16hz@-1db (jag har spikrakt till 20 hz i mitt rum, har inte mätt under 20 hz än.). Lättdrivna och jag kan utan problem driva 4 st subbar med ett slutsteg till absurda ljudnivåer! :lol:

#80

Postad 30 december 2008 - 19:51

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Det är absolut inget fel att ha en subwoofer som kan spela linjärt till 20 Hz om man samtidigt har möjligheten att ta med lyssningsrummet i ekvationen,vid lyssningpositionen är detta optimalt. Bortser man från rumspåverkan och gör en bas som går till 20Hz i ekofritt rum så kommer resultatet bli långt ifrån bra i de flesta vanliga rum vid lyssningsposition. Och, som sagt innan, samtidigt får det andra negativa konsekvenser.


Som jag påpekat tidigare. Att överhuvudtaget spela 20hz på en portad subwoofer avstämd till ca 35hz går ju inte eftersom elementet redan har bottnat.

Det finns nog en anledning att många thx-godkända subwoofers(som ska kunna spela 20hz med viss nivå) är slutna eftersom en portad subwoofer skulle bli antingen: 1.) "För" stor , 2.) För högt avstämd inkl. allt det inneär, 3.) För dyr.

#81

Postad 30 december 2008 - 20:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Det finns nog en anledning att många thx-godkända subwoofers(som ska kunna spela 20hz med viss nivå) är slutna eftersom en portad subwoofer skulle bli antingen: 1.) "För" stor , 2.) För högt avstämd inkl. allt det inneär, 3.) För dyr.

Japp, THX levererar vad dom lovar :P

#82

Postad 31 december 2008 - 00:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hej

X12:
Det verkar som att du väljer att inte inkludera rummets betydelse för slutresultatet, eller missförstår vi dig? Vi kanske kan ordna så du kan låna en Room Analyzer så du kan mäta upp din frekvensgång i ditt rum och jämföra med frekvensgången på din subwoofer. Skulle det vara intressant?

Tack för förslaget men jag har mätprogram och mickar så jag klarar mig
och en dsp men inte xtz utan av ett annat fabrikat.
sen när ni talar om frekvensgång på en låda så måste ni ta med om det är en låda med salvbasar elller portad eller sluten och som ni vet hoppas jag så fungerar en salvbas låda lite anorlunda då man får 2 system i en låda den slutna och basreflexen och en sån låda är lättare att få till bra och jämn frekvensgång inga större problem att få ner en sådan till 15hz och upp till 100hz
jag kan återkomma i vår när jag har byggt mitt 28 liters monster som kommer att gå ner till 20hz och upp till 125hz.

#83

Postad 31 december 2008 - 12:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Det finns nog en anledning att många thx-godkända subwoofers(som ska kunna spela 20hz med viss nivå) är slutna eftersom en portad subwoofer skulle bli antingen: 1.) "För" stor , 2.) För högt avstämd inkl. allt det inneär, 3.) För dyr.

Eller för att på ett bra sätt intergera med satelithögtalarna med den filterkonstruktion som idag är standard i bioreceivers.

MVH
/Chuck

#84

Postad 31 december 2008 - 12:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det var kanske ett intressant nummer på tidningen man missade, så omtalad som den blev här :)

#85

Postad 31 december 2008 - 12:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
haha
blir väll att an får beställa numret via nätet för att läsa det test som blev så omtalat som sagt :)

#86

Postad 01 januari 2009 - 19:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Nja, har testen och den är inte så intressant, förutom mätningarna.

Som vanligt korrekturläser de inte speciellt bra. De skriver först texten, sedan lägger de till mätningar med kommentarer.

Denna gången skrev de t ex att den lilla B&W-subben spelar luftigt och med bra kraft osv, men den går inte djupast. Längst ner på samma sida visar de mätningen, där den går djupast av alla i testen, med stor marginal dessutom.

Som sagt, det är H&M vi diskuterar. Inget man bör ta på för stort allvar :rolleyes:

De subbar (eller basmoduler) som presterade sämst djupbas var Heco, Infinity och Dali. Graferna är svåra att läsa pga liten text, men dessa tre ger i stort sett ingen bas alls vid 20Hz (de har sjunkit till runt -20 dB @ 20 Hz).

#87

Postad 01 januari 2009 - 20:42

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Som vanligt korrekturläser de inte speciellt bra. De skriver först texten, sedan lägger de till mätningar med kommentarer.

Denna gången skrev de t ex att den lilla B&W-subben spelar luftigt och med bra kraft osv, men den går inte djupast. Längst ner på samma sida visar de mätningen, där den går djupast av alla i testen, med stor marginal dessutom.



hahaha klassisker.

#88

Postad 02 januari 2009 - 00:26

Unregistered1556
  • Unregistered1556
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Du kanske skulle byta ut "osv" mot det som de faktiskt skrev: "Det är lätt att tro att lilla B&W inte spelar djupt, men det gör den! Nåja, den går absolut inte djupast i samlingen, men presterar tillräckligt mycket avgrundsdaller för..."

Längre ned i texten skriver de att vid höga nivåer känns basen fladdrig och att vid normala volympådrag, mindre rum och placerad nära sidovägg är det en toppenbas.

Visst går basen djupast enligt kurvorna men med en delning vid 25Hz, lägst av all subbar, och med ett avsevärt lägre ljudtryck.

Jag tycker det verkar stämma ganska bra: djup bas, men inte djupast. Tål inte höga volympådrag, passar bäst i mindre rum/system för att fylla ut med en mindre mängd djupbas.

#89

Postad 02 januari 2009 - 00:47

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

är du hundra på att elementen är tillverkade i norge med tanke på att tympany har lagt ut en större del av sin tillverkning till pling plong land.

Från SEAS:
W18E-XTZ H1417-08 er basert på W18E001 E0018-08.

Forskjellen på de to er at sjassiset er skåret på to sider (støpt på denne måten) magnesium membranet er sortlakkert og det er benyttet en matt crom faseplugg fra Lotus serien vår.

De produseres her i Moss, vi skal faktisk lage en stor serie neste uke.


MVH
SEAS Fabrikker AS
Jon A. Paulsen

#90

Postad 02 januari 2009 - 03:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Du kanske skulle byta ut "osv" mot det som de faktiskt skrev: "Det är lätt att tro att lilla B&W inte spelar djupt, men det gör den! Nåja, den går absolut inte djupast i samlingen, men presterar tillräckligt mycket avgrundsdaller för..."


Det var ju precis det jag skrev. De skriver i klartext att den "absolut inte" går djupast.


Visst går basen djupast enligt kurvorna men med en delning vid 25Hz, lägst av all subbar, och med ett avsevärt lägre ljudtryck.

Jag tycker det verkar stämma ganska bra: djup bas, men inte djupast.



Nej, det stämmer ju inte. Oavsett delning går den djupast. Maximalt ljudtryck är en helt annan sak, som inte ens visas i dessa grafer. De har förövrigt mätt vid tre olika delningsfrekvenser. Den gröna linjen är den lägsta.

Graferna börjar vid 10 Hz, och ökar i 10 Hz steg (svårt att se på bilderna). Som du ser har B&W i stort sett jämn frekvensgång ner till 20 Hz oavsett delning, något som övriga testdeltagare inte kommer i närheten av.


Bifogad fil  Picture_1.png   912,43K   1 Antal nerladdningar


Infinity som jämförelse:

Bifogad fil  Picture_2.png   646,08K   1 Antal nerladdningar


Dali:

Bifogad fil  Picture_3.png   630,69K   2 Antal nerladdningar


XTZ:

Bifogad fil  Picture_4.png   384,97K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 02 januari 2009 - 03:09.


#91

Postad 02 januari 2009 - 04:46

Unregistered1556
  • Unregistered1556
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
"Det var ju precis det jag skrev."? Nej, inte riktigt. Tidningen skriver att subben går djupt men inte djupast av de testade. Ditt inlägg ger sken av att de har åsikten att den spelar luftigt och med bra kraft (riktigt) och kanske inte har särskilt mycket djupbas (inte riktigt). Det är inte alls samma sak i det här sammanhanget.

Sen kan man ju dra vissa slutsater av kurvorna. Även om en högtalare kan spela riktigt lågt i frekvens så behöver det inte vara fördelaktig för ljudupplevelsen om man måste belasta elementet och förstärkaren hårt. Här kan man säkerligen anta att det är så, man försöker få riktigt låg bas ur ett litet element (relativt): bra och ganska djup bas men inte vid höga nivåer.

Nu står det ju ingenstans i texten vid vilken delning som intrycken baseras på (jag antog att det främst var vid lägst delning men det kan ju naturligtvis vara fel) men oavsett, riktigt låg bas kontra ljudtryck från en 8-tummare brukar bli en kompromiss.

#92

Postad 02 januari 2009 - 08:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det var ju precis det jag skrev. De skriver i klartext att den "absolut inte" går djupast.






Nej, det stämmer ju inte. Oavsett delning går den djupast. Maximalt ljudtryck är en helt annan sak, som inte ens visas i dessa grafer. De har förövrigt mätt vid tre olika delningsfrekvenser. Den gröna linjen är den lägsta.

Graferna börjar vid 10 Hz, och ökar i 10 Hz steg (svårt att se på bilderna). Som du ser har B&W i stort sett jämn frekvensgång ner till 20 Hz oavsett delning, något som övriga testdeltagare inte kommer i närheten av.


Bifogad fil  Picture_1.png   912,43K   1 Antal nerladdningar


Infinity som jämförelse:

Bifogad fil  Picture_2.png   646,08K   1 Antal nerladdningar


Dali:

Bifogad fil  Picture_3.png   630,69K   2 Antal nerladdningar


XTZ:

Bifogad fil  Picture_4.png   384,97K   1 Antal nerladdningar

på vilket avstånd har dom mät står det nånstans i blaskan .

#93

Postad 02 januari 2009 - 09:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Och vad har rummet för förstärkning ?

Det kan man ju få en bild av om man tänkar på att 30Hz va ca -20dB för XTZ basen vid "öppet mätning"

30Hz för detta ligger nu ca -4dB tycker jag det ser ut som, detta betyder att stärkningen i detta rum och med just den placeringen ligger på ca +16dB vid 30Hz
Det e väldigt mycket, och anledningen till detta är med mycket stor sannorlighet att den är placerad i ett inte allt för stort rum och dessutom gärna i eller nära en hörna :)
förstärkningen bli då extra stor och man kan få ner den till en "ok" nivå i alla fall, men om man hadde valt att göra "subben" med ett mindre brant fall ner i frekvens så skulle man kunna få den att återge 20Hz på ett bra sätt och det skadar ju inte :(
Och man skulle dessutom ha lättare att placera subben då den inte skulle behöva ha en hörna som stöd, man skulle kunna placera den lite med valfritt för att den redan klarar av att återge det den e menad för utan att behöva ha hjälp av en massa hörn, och dessutom så skulle den bli mumma i stora rum ;)

Redigerat av DVD-ai, 02 januari 2009 - 09:53.


#94

Postad 02 januari 2009 - 15:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

på vilket avstånd har dom mät står det nånstans i blaskan .


Det står inte. Jag har inte sett nåt iaf.


Och vad har rummet för förstärkning ?

Det kan man ju få en bild av om man tänkar på att 30Hz va ca -20dB för XTZ basen vid "öppet mätning"


Nja, grafen har 5dB steg i höjdled, och 10Hz steg i sidled, dvs Dali, Canton mfl tappar 20dB mellan 30 och 20Hz, men XTZ är lite bättre.

#95

Postad 02 januari 2009 - 16:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ahhh ok :)

#96

Postad 02 januari 2009 - 20:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
Det är synd att dom inte mäter som dom andra som gör det utomhus på 2 meter skulle tro att dom har mätt på 1 meter ekofritt får man hoppas för det skall bli detsamma som utomhus då man inte på verkar suben med roosstödet.

#97

Postad 02 januari 2009 - 21:29

MEKENSVARVAREN
  • MEKENSVARVAREN
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag tyckte inte subben lät bra w12 (nyligen sparkad på hifi musik) :) ;) :P

#98

Postad 02 januari 2009 - 22:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag tyckte inte subben lät bra w12 (nyligen sparkad på hifi musik) :) ;) :P

Money talks

#99

Postad 02 januari 2009 - 22:33

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Vill inte verka vara nån jobbig besserwisser men det här forumet börjar jag få spader på... Ta xtz ab som naturligtvis har ett kunnande vad gäller högtalarkonstruktion som inte ens jag, med i alla fall tjugotalet konstruktioner av båda högtalare och subwoofers under hatten, försöker påstå att jag besitter.. De beskriver sin filosofi och erkänner, ärligt bör tilläggas, att deras subbar (och övriga sortiment) är ett försök att till ett pris konstruera något så bra som möjligt vilket diverse recensenter (och jag själv) tycker att de gör bra. Då ramlar det plötsligt in en massa "experter" som alla har ett större kunnande och som vet precis hur en högtalare ska konstrueras. Ta kommentaren om "hur kan ni ta hänsyn till att högtalaren ska placeras i ett rum då alla rum är olika".. Man blir ju mörkrädd.. Vad fan är alternativet? Bättre att bygga något som har förutsättningar att fungera hyfsat i de normala situationerna än att köra linan ut med en spikrakt mätande låda man på förhand vet kommer att låta skit i en normalt vardagsrum. Och dravlet om xtz:as konspirationer här på forumet.. Vet något detta som varandes ett faktum eller är det så illa att jag spenderar tid med att sitta och läsa inlägg från ett gäng bittra kärringar? Som jag nyligen skrev i en annan tråd är de mest rekommenderade högtalarna på forumet b&w, dali och canton men hur kommer det sig att inte det ifrågasätts på samma vis som en rekommendation av xtz? Varför uppstår inte diskussionen om huruvida de inläggsmakarna är anställda av hifiklubben eller canseda? Fattar inte..xtz vinner tester på löpande band och har en hel del väldigt nöjda kunder men av någon anledning så finns fuffens inblandat och det är SJUKT!! Gillar man xtz så vågar man ju för fan knappt erkänna det längre och vad är poängen med ett forum där man inte ska kunna yttra sin åsikt utan att nån amatörtyckare ska anklaga en för att jobba för xtz? Jag har hört en del av deras både högtalare och subbar (som, jag vet, också är en högtalare..) och jag har uppfattningen att de har det som för min smak är de mest lyckade lådorna i sina respektive prisklasser. Det måste alltså, enligt detta forum, betyda att jag 1: är avlönad av xtz/fyndbörsen eller 2: inte vet vad jag snackar om. Som svar på det gäller 1: Nej, men tyvärr! och 2: vad gäller andras preferenser stämmer det men vad gäller ljud, akustik, tekniska aspekter gällande allt inom hifi så vill jag påstå att jag besitter kunnande av ett djup som 95 procent av medlemmarna här inte bara saknar utan aldrig kommer att uppnå. Den häxjakt som pågår är rent fucking förtal och man blir förbannad på att det får fortgå! Jag trodde det fanns moderatorer här som skulle hålla saker inom rimlighetens ramar men jag har visst fel...
Skulle kunna fortsätta länge till men eftersom jag vet att detta inlägg bara kommer att följas upp av kommentarer skrivna av folk som läst men inte tänkt efter finns ingen anledning..

#100

Postad 02 januari 2009 - 22:45

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Vill inte verka vara nån jobbig besserwisser men det här forumet börjar jag få spader på... Ta xtz ab som naturligtvis har ett kunnande vad gäller högtalarkonstruktion som inte ens jag, med i alla fall tjugotalet konstruktioner av båda högtalare och subwoofers under hatten, försöker påstå att jag besitter.. De beskriver sin filosofi och erkänner, ärligt bör tilläggas, att deras subbar (och övriga sortiment) är ett försök att till ett pris konstruera något så bra som möjligt vilket diverse recensenter (och jag själv) tycker att de gör bra. Då ramlar det plötsligt in en massa "experter" som alla har ett större kunnande och som vet precis hur en högtalare ska konstrueras. Ta kommentaren om "hur kan ni ta hänsyn till att högtalaren ska placeras i ett rum då alla rum är olika".. Man blir ju mörkrädd.. Vad fan är alternativet? Bättre att bygga något som har förutsättningar att fungera hyfsat i de normala situationerna än att köra linan ut med en spikrakt mätande låda man på förhand vet kommer att låta skit i en normalt vardagsrum. Och dravlet om xtz:as konspirationer här på forumet.. Vet något detta som varandes ett faktum eller är det så illa att jag spenderar tid med att sitta och läsa inlägg från ett gäng bittra kärringar? Som jag nyligen skrev i en annan tråd är de mest rekommenderade högtalarna på forumet b&w, dali och canton men hur kommer det sig att inte det ifrågasätts på samma vis som en rekommendation av xtz? Varför uppstår inte diskussionen om huruvida de inläggsmakarna är anställda av hifiklubben eller canseda? Fattar inte..xtz vinner tester på löpande band och har en hel del väldigt nöjda kunder men av någon anledning så finns fuffens inblandat och det är SJUKT!! Gillar man xtz så vågar man ju för fan knappt erkänna det längre och vad är poängen med ett forum där man inte ska kunna yttra sin åsikt utan att nån amatörtyckare ska anklaga en för att jobba för xtz? Jag har hört en del av deras både högtalare och subbar (som, jag vet, också är en högtalare..) och jag har uppfattningen att de har det som för min smak är de mest lyckade lådorna i sina respektive prisklasser. Det måste alltså, enligt detta forum, betyda att jag 1: är avlönad av xtz/fyndbörsen eller 2: inte vet vad jag snackar om. Som svar på det gäller 1: Nej, men tyvärr! och 2: vad gäller andras preferenser stämmer det men vad gäller ljud, akustik, tekniska aspekter gällande allt inom hifi så vill jag påstå att jag besitter kunnande av ett djup som 95 procent av medlemmarna här inte bara saknar utan aldrig kommer att uppnå. Den häxjakt som pågår är rent fucking förtal och man blir förbannad på att det får fortgå! Jag trodde det fanns moderatorer här som skulle hålla saker inom rimlighetens ramar men jag har visst fel...
Skulle kunna fortsätta länge till men eftersom jag vet att detta inlägg bara kommer att följas upp av kommentarer skrivna av folk som läst men inte tänkt efter finns ingen anledning..


hehe. [/tråd]

P.S jag har xtz system för 30 lakan och är väldigt nöjd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.