Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderingar kring extra slutsteg

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 juni 2016 - 17:15

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Än engång måste jag fråga experterna på forumet :D

 

Inför hösten bio uppgradering, funderar jag nu också på införskaffa ett extra slutsteg till frontarna.

 

Och har snöat in mig lite på Rotel RB-1582 MKII eller Rotel RB-1572.

Vilket av dom är att föredra?

För och nackdelar?

Eller finns det något steg i ungefär samma prisklass som passar ännu bättre?

 

Det ska driva ett par Klipsch rp280f samt funka tillsammans med Pioneer LX 77 som jag har nu, (alternativt LX 89 ifall man byter).

 



#2

Postad 28 juni 2016 - 15:39

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Medhåll. Slutsteg är knappast det logiska uppgraderingsalternativet.

#3

Postad 28 juni 2016 - 16:23

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Ah.. Tackar :)

Helt klart något jag kommer tänka på.

 

Men LX 77 är specad till 220w i 6 ohm, 1 kanal i drift och 1khz, medans Rotel RB-1582 MKII ​(1572) 200w (250w) 8 ohm, 2 kanaler i drift och 20khz.

 

På pappret så bör ju rotel vara snäppet kraftfullare, eller har jag missat något? Samt högtalare mår bättre vid mer Power, enligt testet http://www.ljudochbi...remiere-rp-280f, samt av min erfarenhet också, när jag körde dubbla steg tidigare, så lät det bättre ju mer kraft man hade, speciellt vid högre volym.

 

Akustik är något jag funderat på, men just nu ligger inte ombyggnad eller akustik lösningar på tapeten, utan först byte av högtalsystem samt ev. ny bio förstärkare (vill få atmos) samt då ev. också ett effektsteg.

 

Men ska tänka på det ni sagt.

 

 

Men ljudmässigt då? någon som vet hur regel passar ihop med klipsch och pioneer?



#4

Postad 28 juni 2016 - 16:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag såg precis den här länken i en annan tråd. Den kanske blir en tankeställare gällande vikten av slutsteg?

 

http://matrixhifi.co...enedor_ppec.htm

 

 

För att öka ljudnivån med 3dB måste antalet watt dubblas. Ca +10 dB brukar man säga uppelevs som dubbelt så starkt. Man vinner alltså extremt lite i ökad upplevd ljudnivå genom att gå från ett ganska starkt slutsteg till ett annat lite starkare. Sen finns det ju också andra sätt slutsteg kan skilja sig på: hur signalen påverkas strax under och långt under klippning till exempel.

 

Men en högtalare med så hög känslighet tror jag inte du utnyttjar särskilt många watt om du inte gillar att spela jättestarkt.



#5

Postad 28 juni 2016 - 17:09

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

 

Men en högtalare med så hög känslighet tror jag inte du utnyttjar särskilt många watt om du inte gillar att spela jättestarkt.

 

 

Till just film är det nog inga våldsamma volymer, utan det är mer när man kanske vill lyssna på musik.

Men det som är mest viktigt är att det finns kontroll över högtalarna, basen speciellt ifall man drar på lite högre volymer.

 

Är sjukt nöjd med Pioneern och funderar på byta upp mig till 89an för att få atmos, och den har ju i sig några watt mer att ge ut.

 

Men oftast så läser man ju som sagt tester till höger och vänster och oftast så hittar man att kraftigare förstärkare är att föredra för att få kontroll över högtalarna.

 

De som får en att fundera...



#6

Postad 28 juni 2016 - 18:52

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har sedan tidigare ett Nad T955 steg som drev hela frontsystemet i min 9.1 anlägging , inklusive mina front height högtalare som är av märket Dali Ikon 1.

Har planer på att bygga ut till ett 11.1 system med back height högtalare så jag köpte ett Nad C 275 steg och kopplade detta till mina frontar som är Dali ikon 6 av den äldre generationen för att få loss två extra kanaler.

Det 5 kanaliga steget som är på 100 watt per kanal drev systemet på ett bra sätt men när jag fick 275 steget inkopplat på frontarna så blev det en betydande skillnad speciellt inom bas registret.

Precis som Mcrave är inne på så blev det en bättre kontroll på basljudet , det blev ett mycket distinktare basljud , musiken fick så att säga en fastare hand men ljudet med den kalibrering jag hade med enbart 955 steget blev lite för olinjärt så jag fick kallibrera om hela systemet för att det skulle bli i min smak.

Detta var alltså då jag lyssnade på stereo och flerkanals konserter , men skulle jag enbart tittat på film så hade denna investering varit utslängda pengar då 955 steget var fullt tillräckligt för filmvisning.

Min reciver är en Denon 4810 som endast driver surrarna och det duger den mycket bra till men enligt min åsikt så är dom flesta recivrar rent för strömfattiga för att driva ett helt system speciellt då vid musiklyssning och speciellt flerkanals livekonserter.

Med detta vill jag då ha sagt att det beror mycket vad man kräver av sin anläggning , ska man enbart ha den för filmvisning så duger en vanlig surroundreciver av den bättre sorten mycket bra men till stereo och flerkanals musik så krävs det lite mer krut under huven.

Jag kollade för skoj skull med telefonen hur mångs decibel jag låg på vid flerkanalsmusik och det låg på 80-90 db med pikar på strax över 100 db.

#7

Postad 30 juni 2016 - 15:11

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Jag upplevde en helt annan hantering av bas och kontroll överlag från mina B&W DM683 (s1) när jag testade olika slutsteg. Sista steget med Naim NAP100 blev en magisk förvandling. Så om du ska spela 2.0 och kanske har ett dedikerat försteg för musiklyssning så hade jag nog övervägt ett slutsteg ändå. 

 

Men som sagt, kanske bäst att lyssna eftersom du har såpass lättdrivna högtalare, för att se om skillnaden är märkbar. 



#8

Postad 04 juli 2016 - 17:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Rotel RB-1582 MKII har lägre uteffekt än Pioneer LX 77

 

Nej. LX 77 är bra, men har naturligtvis inte en chans mot RB-1582.

 

RB-1582 har en effekt på 2x200W i 8 ohm, men det är kontinuerligt, med båda kanalerna drivna, med en 20-20000Hz testsignal, och med 0,03% dist.

 

Pioneers spec är så kallade Kalleanka-watt. 210W med 1% dist, en kanal driven, 1kHz ton och 6 ohm.

 

 

Rotel RB-1080 (föregångaren till RB-1582, i stort sett identisk förutom utseendet):

Bifogad fil  rb1080_powercube.jpg   70,43K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 04 juli 2016 - 18:21.


#9

Postad 04 juli 2016 - 20:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det bästa är väl att låna hem och testa om du har den möjligheten. Jag betvivlar att ett rent slutsteg gör tillräckligt stor skillnad för att motivera investeringen.

 

Men det finns rätt många bra integrerade förstärkare med HT-bypass vilket jag personligen tycker är en bra lösning.

Särskilt om du vill få märkbart bättre ljud i stereo. Det är tveklöst skillnad på watt & watt men frågan är om det främst är effekt du saknar.

Möjligen lever musiken upp mer med ett bättre försteg och stabilt slutsteg (integrerat), dessutom kan du få mer effekt till film beroende på vilken förstärkare du väljer. Du behöver inte koppla om något när du växlar mellan film och musik precis som i fallet med ett externtslutsteg.
  



#10

Postad 04 juli 2016 - 21:53

lobustlo
  • lobustlo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Att du får ett bättre resultat med slutstegen säger väl sig självt. Vi talar dedikerade 2-kanalsslutsteg för samma pengar som hela receivern kostade som ny.

Sen får du så mycket mer än bara effekt :)



#11

Postad 04 juli 2016 - 22:36

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Nej det är inte säkert att dyrare är bättre. För billigare förstärkare (<20k) är det nog en ganska bra indikator dock. Än mindre säkert är det dessutom att man kan höra skillnaden även om den kan mätas.



#12

Postad 04 juli 2016 - 23:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Provade att koppla in min h80 på prov till min Marantz reciver och upptäckte att man kunde spela lite högre däremot blev inte ljudet bättre än det interna som Marantz återger. Med andra ord bara för att stereoförstärkare har bättre power i sig betyder det inte per automatik att ljudet blir bättre. En bra matchning och bra komponenter är det som gäller. Själv har jag kommit till den slutsats att jag är ute efter ett komplement till musiklyssnadet för att njuta och inte för att komponent x har mer kraft än komponent y.

#13

Postad 12 april 2019 - 17:43

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att driva Dynaudio Evoke 50 med Rotel RB1582 MKll ? 



#14

Postad 14 april 2019 - 07:58

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att driva Dynaudio Evoke 50 med Rotel RB1582 MKll ?

Det korta svaret är ja. Majoriteten av förstärkare kan driva majoriteten av högtalare.

Rotel RB1582 MKll kan få ut 110 dB ur Dynaudio Evoke 50 vilket är mycket högt ljud så där måste man kolla att högtalarna tål det.
 



#15

Postad 14 april 2019 - 16:10

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att driva Dynaudio Evoke 50 med Rotel RB1582 MKll ? 

Inga problem vad gäller kraft att driva dem.
Om det är bästa kombon i övrigt låter jag vara osagt.



#16

Postad 14 april 2019 - 16:43

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Inga problem vad gäller kraft att driva dem.
Om det är bästa kombon i övrigt låter jag vara osagt.

Vad hade du rekommenderat?



#17

Postad 14 april 2019 - 17:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har inte hört Evoke.
Hade Bladelius till mina Focus och tyckte det var bättre än t.ex. Hegel.

Men Evoke kan ju vara nått annat så jag skulle testat själv. Problemet är att vid en kortare lyssning inse hur det egentligen låter/passar ihop. Alltid knepigt. Har du möjlighet att låna hem så gör det före köp. De flesta seriösa handlare kan erbjuda hemlån på sina demo ex.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.