Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biorum betong med tyg och absorbenter

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2018 - 17:18

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag håller precis på och drömmer om mitt biorum "light".

Ska testa mina idéer med er.

 

Det är ett betongrum i källare 3,5mx5,5m (höjd 2,1), med sänkt tak. För frun så ska det vara soffa och trägolv.

Trägolvet kommer sannolikt att läggas på ett Jape Ventgolv. På detta tänkte jag lägga parkett eller liknande. Sedan fylla på med några vanliga mattor.

 

Väggarna tänkte jag måla med mörk silikatfärg. Sedan tänkte jag hänga veckat (2:1) moltontyg eller kalmuk, 5-10 centimeter ut från väggen. Bakom dessa tänkte jag sätta upp absorbenter enligt spegelmetoden på sidoväggar och tak. Om detta låter bra, hur långt ska man hänga? På främre väggen och halvvägs i rummet enligt closed end-open end?

 

Behöver man dämpa första reflexen från bakhögtalare också?

 

Vidare tänkte jag försöka få plats med basabsorbenter i hörnen. Hur höga ska de vara? På vilken höjd ska man hänga dessa? Dessvärre är dörren längst in på långsidan nära främre väggen, så kan bli tajt där.

 

Sedan tänkte jag sätta lite bokhyllor och annat bös längst bak. Dessvärre sitter det källarfönster och radiator på den väggen också.

 

Funkar mörkt trägolv med projektor i rummet? Är det ok med vitt tak, eller bör det målas.

 

Hur låter dessa idéer?



#2

Postad 08 februari 2018 - 16:47

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Betong rum är en mardröm när det kommer till akustiken och tyger hjälper inte allt mycket utan som du tänkt med absorbenter bakom dom är bra, dock så kan du utöka storleken på en gång och kanske köra golv till tak och ända ifrån hörnet och så långt fram det behövs(plus 0.5-0.75m extra) för att ta första reflexen.

Du kan ju sätta 45x45 reglar cc 60cm mellan golv/tak och använda tex Rockwool flexibatts skivor(minst 95mm) emellan och sen klä med tyg, eller om du vill ha mer kompakt så är paroc buller 50mm skivor ett alternativ och dom måste du kanske inte klä utan kan ha tyg hänga framför.

 

Måla alla ytor så mörka som möjligt om du vill tänka på bilden i från en projektor, vitt är inget bra.

 

Bak högtalarna brukar man inte bry sig så mycket när det kommer till akustiken men lite absorbenter skadar ju inte så det inte är helt tomt där bak.

 

Bakvägen är viktigt att du fyller med prylar som är väldigt ojämna så en bokhylla är bra ide så ljudet splittras.



#3

Postad 09 februari 2018 - 11:49

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Toppen, tack! Paroc Parafon Buller 50mm kanske vore nåt.. Om man lägger dessa gör tyget dock inget mer än estetiskt antar jag?

 

Ska jag lägga nåt på väggen lär jag dock få mögelskydda det. Tänkte köra golvet med ventilerat Jape-golv. Kan köra samma på väggen då kanske.

 

Hur långt fram behövs det köra på sidorna? Är det för att möjliga varianter av första reflexen, ungefär halvvägs?



#4

Postad 09 februari 2018 - 12:58

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Toppen, tack! Paroc Parafon Buller 50mm kanske vore nåt.. Om man lägger dessa gör tyget dock inget mer än estetiskt antar jag?

 

Ska jag lägga nåt på väggen lär jag dock få mögelskydda det. Tänkte köra golvet med ventilerat Jape-golv. Kan köra samma på väggen då kanske.

 

Hur långt fram behövs det köra på sidorna? Är det för att möjliga varianter av första reflexen, ungefär halvvägs?

Ja det kanske är bra med en luftspalt mellan dämp panelerna och betong väggen om det är fara för fukt men det kan ju inte vara alla väggar som har det?

 

Jag skulle behöva se en skiss på hur rummet är, du är det mycket lättare att jag ritar i vart det skulle behövas dämpas.



#5

Postad 09 februari 2018 - 14:24

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Ja.. Funderat på helventilerad vägg med typ platonmatta. Men kanske enklare att sätta ev dämpplattor på stålregler rakt på betongen?

 

Tar med ritning. Tänker duk etc på väggen utan fönster.

l0Z0Anc.png



#6

Postad 09 februari 2018 - 21:18

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Va nära dörren sitter mot kortväggen,  för det är väl på ena kortväggen(den högra) som du tänkt ha duken?



#7

Postad 09 februari 2018 - 21:45

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Absorbenter funkar ändå bättre när man sätter dem en bit från väggen, så det blir automatiskt en ventilerad luftspalt där bakom. Mina hörnabsorbenter är byggda fristående och har några cm luft bakom också för luftcirkulation bakom dem mot källarväggarna.



#8

Postad 10 februari 2018 - 10:37

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Sitter med samma utmaning, har betongväggar och betongbjälklag. Hade tänkt lösa det på samma sätt som du med absorbenter och tyg. Fick även tips om att man kan limma upp innertakskivor på taket så slipper man sänka taket mer när det redan är lågt (2.10m). Sen har jag ju förstått att det inte ger lika bra effekt som med luftspalt över.



#9

Postad 10 februari 2018 - 11:22

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Dac83. Ja, Dörren sitter knepigt. Därför svårt att bygga djupt på den väggen. Hörn-absorbent blir svårt också. Det får även bli skjutdörr eller dörr utåt, men just det är ett senare problem. :-)

Frux, vad har du använt för att få bra distans? Har kollat på Parafon, men inte solklart hur man fäster dem en bit ut. Ska nog ringa tillverkaren och fråga som tips.

Christian ek, tar nog någon skiva där bara. Och lämnar taket tills jag ser att det behövs fixas. Finns alltid alternativet att ta bort nuvarande innertak antar jag.
Fyllde du hela taket med skivor?

#10

Postad 10 februari 2018 - 19:37

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Frux, vad har du använt för att få bra distans? Har kollat på Parafon, men inte solklart hur man fäster dem en bit ut. Ska nog ringa tillverkaren och fråga som tips.

 

Väggabsorbenterna är upphängda i ståltråd som när man hänger upp en tavla. Jag skruvade i långa skruvar på baksidan som bara går nån cm ner i träet och resten av skruven blir då en distans från väggen. :)



#11

Postad 12 februari 2018 - 20:02

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Du ska inte ta och vända på allt och sätta igen fönsterna så har du ju mycket bättre plats för allt i fram?



#12

Postad 13 februari 2018 - 06:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så mycket basabsorbenter du bara vågar ha i rummet. Helst alla hörn, från golv till tak. Ta reda på vilka frekvenser som "trivs" och gör sedan basabsorbenter som inriktar sig på dessa frekvenser. 



#13

Postad 14 februari 2018 - 18:18

nMeden
  • nMeden
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

dac83, det är ju en idé. Får se vad min fru säger om det.. ..  .... ;)

 

Basobsorbenter, check. Köper man dom, eller drar man hem massa glasull och bygger egna. Har förstått att det kan finnas hälsorisker med det senare. Men att köpa verkar ju superdyrt. HAr hittat till http://www.sofsci.com som har det mest, men där springer det lätt iväg till 20-30 tusen.


Redigerat av nMeden, 14 februari 2018 - 18:18.


#14

Postad 14 februari 2018 - 18:30

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ang. hälsorisker är det nog inga problem om du bara täcker isoleringen med något ljudtransparent tyg, t.ex. http://absoflex.se/p...ter/akustikduk/ 


Redigerat av Thomas_S, 14 februari 2018 - 18:32.


#15

Postad 15 februari 2018 - 13:48

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Dac83. Ja, Dörren sitter knepigt. Därför svårt att bygga djupt på den väggen. Hörn-absorbent blir svårt också. Det får även bli skjutdörr eller dörr utåt, men just det är ett senare problem. :-)

Frux, vad har du använt för att få bra distans? Har kollat på Parafon, men inte solklart hur man fäster dem en bit ut. Ska nog ringa tillverkaren och fråga som tips.

Christian ek, tar nog någon skiva där bara. Och lämnar taket tills jag ser att det behövs fixas. Finns alltid alternativet att ta bort nuvarande innertak antar jag.
Fyllde du hela taket med skivor?

 

Har inte gjort det än, försöker komma igång med mitt bygge där hemma men andra renoveringar förhindrar just nu det :-)

Suger åt mig alla tips som du får i den här tråden :D



#16

Postad 19 februari 2018 - 13:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

dac83, det är ju en idé. Får se vad min fru säger om det.. ..  .... ;)

 

Basobsorbenter, check. Köper man dom, eller drar man hem massa glasull och bygger egna. Har förstått att det kan finnas hälsorisker med det senare. Men att köpa verkar ju superdyrt. HAr hittat till http://www.sofsci.com som har det mest, men där springer det lätt iväg till 20-30 tusen.

 

Du köper markskivor (stenull) som du ställer diagonalt över hörnen och upp till taket. Då borde det räcka med åtta stycken. Klä in de med tyg borde inte kosta mycket. Får du bara fast dem i hörnen kan du i realiteten bara hänga ett tyg framför dem.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.